eitaa logo
هر صبح یک آیه
861 دنبال‌کننده
606 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
❇ تفســــــیر از آنجا که برنامه قرآن در همه جا این است که راه بازگشت به سوى ایمان و حق را باز بگذارد؛ در اینجا نیز بعد از ذکر سرنوشت نسل‌هاى ناخلف چنین مى گوید: مگر آن‌ها که توبه کنند، ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، آنها داخل بهشت مى‌شوند و کمترین ظلمى به آنها نخواهد شد (إِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لایُظْلَمُونَ شَیْئاً). 🌺🌺🌺 بنابراین، چنان نیست که اگر کسى یک روز در شهوات غوطه‌ور شود براى همیشه مُهر یأس و نومیدى از رحمت خدا بر پیشانى او کوفته شود، بلکه تا نفسى باقى است و انسان در قید حیات دنیا است، راه بازگشت و توبه باز است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۰ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
2_144189955875709629.mp3
2.82M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۵۹_۶۰ @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا» وارد باغ‌هایی جاودانی می‌شوند که خداوند رحمان بندگانش را به آن وعده داده است؛ هر چند آن را ندیده‌اند. مسلماً وعده‌ی خدا تحقق یافتنی است! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در این آیات، توصیف بهشت و نعمت‌هاى بهشتى شده است که در آیات گذشته از آن یاد شده بود. نخست بهشت موعود را چنین توصیف مى کند: باغ‌هائى است جاودانى که خداوند رحمان، بندگانش را به آن وعده داده است و آن‌ها آن را ندیده اند (ولى به آن ایمان دارند) (جَنّاتِ عَدْن الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمنُ عِبادَهُ بِالْغَیْبِ). وعده خدا حتماً تحقق یافتنى است (إِنَّهُ کانَ وَعْدُهُ مَأْتِیّاً). 🌺🌺🌺 قابل توجه این که در آیات گذشته که سخن از توبه، ایمان و عمل صالح بود و به دنبال آن وعده بهشت، جَنَّت به صورت مفرد آمده بود، اما در اینجا به صورت جمع (جَنّات); زیرا بهشت در حقیقت مرکب از باغ‌هاى متعدد و فوق العاده پر نعمتى است که در اختیار مؤمنان صالح قرار دارد. توصیف به عَدْن، که به معنى همیشگى و جاودانى است، دلیل بر این است که بهشت همچون باغ‌ها و نعمت‌هاى این جهان نیست که زائل شدنى باشد; زیرا چیزى که انسان را در رابطه با نعمت‌هاى بزرگ این جهان نگران مى سازد، این است که همه آن‌ها سرانجام زوال پذیرند، اما این نگرانى در مورد نعمت‌هاى بهشتى وجود ندارد. کلمه عِبادَهُ به معنى بندگان مؤمن خداوند است نه همه بندگان، و تعبیر بِالْغَیْب که بعد از آن گفته شده است، یعنى از دیده هاى آنها پنهان است و به آن ایمان دارند. این احتمال نیز، در معنى بِالْغَیْب وجود دارد که نعمت‌هاى بهشتى آن چنان است که هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و حتى به مغزهاى انسان‌ها، خطور نکرده است، و به کلى از حس و درک ما غائب است. جهانى است برتر، وسیع‌تر و مافوق این جهان که ما تنها شبحى از آن را از دور با چشم جان مى بینیم. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۱ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
926_20558557025998.mp3
2.18M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۶۱ @ayehsobh
🖤🖤🖤🖤🖤🖤 با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام حسینی و با توجه به در پیش بودن آغاز سال تحصیلی جدید و با تشکر از کمک‌های مردمی شما خوبان در مراحل قبلی، لطفاً به نیت فرج امام زمان عج و به نیابت از پدران و مادران آسمانی، از هزار تومان تا هر چه در توان دارید؛ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲/مصادف با شهادت امام رضا علیه‌السلام، به شماره کارت زیر، جهت کمک به دانش‌آموزان نیازمند و تهیه‌ی برای ایشان، واریز فرمائید. با تشکر از دستان پر مِهر شما🙏 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 💳 شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۴۵۲۸۸۲۰۶۲ (بانک ملی/ امیری) 🆔 @shahed 📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 « لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا» در آن‌جا هرگز گفتار لغو و بیهوده‌ای نمی‌شنوند؛ و جز سلام در آن‌جا سخنی نیست؛ و هر صبح و شام، روزی آنان در بهشت مقرّر است. (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از آن، به یکى دیگر از بزرگترین نعمت‌هاى بهشتى اشاره کرده، مى گوید: آن‌ها هرگز در آنجا سخن لغو و بیهوده‌اى نمى‌شنوند (لایَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً). نه دروغى، نه دشنامى، نه تهمتى، نه زخم زبانى و نه حتى سخن بیهوده‌اى. 🌺🌺🌺 تنها چیزى که در آنجا مرتباً به گوش مى خورد، سلام است (إِلاّ سَلاماً). سَلام به معنى وسیع کلمه که دلالت بر سلامت روح، فکر، زبان، رفتار و کردار بهشتیان دارد. سلامى که آن محیط را، بهشتى کرده و هر گونه اذیت و ایذاء از آن برچیده شده است. سلامى که نشانه یک محیط امن و امان، یک محیط مملوّ از صفا، صمیمیت، پاکى، تقوا، صلح و آرامش است. و به دنبال این نعمت، به نعمت دیگرى اشاره مى کند، مى گوید: هر صبح و شام روزى آن‌ها در بهشت در انتظارشان است ( وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیها بُکْرَةً وَ عَشِیّاً). این جمله دو سؤال را برمى انگیزد: نخست این که مگر در بهشت صبح و شامى وجود دارد؟ پاسخ این سؤال در روایات اسلامى آمده: گرچه در بهشت همواره نور و روشنائى است اما بهشتیان از کم و زیاد شدن نور و نوسان آن شب و روز را تشخیص مى‌دهند. سؤال دیگر این که از آیات قرآن به خوبى استفاده مى شود که بهشتیان هر چه بخواهند از مواهب و روزى ها در اختیارشان همیشه و در هر ساعت وجود دارد، این چه رزقى است که فقط صبح و شام به سراغ آن‌ها مى آید؟ پاسخ این سؤال را از حدیث لطیفى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده، مى توان دریافت آنجا که مى فرماید: هدایاى جالب و نخبه از سوى خداوند بزرگ در اوقاتى که در این دنیا نماز مى‌خواندند، به آن‌ها در بهشت مى‌رسد. از این حدیث، استفاده مى شود این هدایاى ممتاز که به هیچ وجه نمى توان ماهیت آن را حتى با حدس و تخمین بیان کرد، نعمت هائى است بسیار پرارزش که علاوه بر نعمت هاى معمول بهشتى، صبح و شام به آن‌ها اهدا مى گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۲ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن كَانَ تَقِيًّا» این همان بهشتی است که به بندگان پرهیزکار خود، به ارث می‌دهیم. (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از توصیف اجمالى بهشت و نعمت‌هاى مادى و معنوى آن، بهشتیان را در یک جمله کوتاه معرفى کرده، مى گوید: این همان بهشتى است که ما به ارث به بندگان پرهیزکار مى دهیم (تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ کانَ تَقِیّاً). و به این ترتیب، کلید درِ بهشت با تمام آن نعمت‌ها که گذشت چیزى جز تقوا نیست. 🌺🌺🌺 باز در اینجا به کلمه إِرْث برخورد مى کنیم که معمولاً به اموالى گفته مى شود که از کسى به دیگرى بعد از مرگش، انتقال مى یابد، در حالى که بهشت مال کسى نبوده و ظاهراً انتقالى در کار نیست. پاسخ این سؤال را از دو راه مى توان گفت: 1 ـ ارث از نظر لغت، به معنى تملیک آمده است و منحصر به انتقال مالى از میت به بازماندگانش، نمى باشد. 2 ـ در حدیثى، از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: هر کس، بدون استثناء منزلگاهى در بهشت و منزلگاهى در دوزخ دارد، کافران منزلگاه دوزخى مؤمنان را به ارث مى برند، و مؤمنان جایگاه بهشتى کافران را. ذکر این نکته نیز لازم است که وراثت به آن معنى که در حدیث آمده بر اساس پیوندهاى نسبى نیست، بلکه، بر اثر پیوند مکتبى و عملى و تقوا است. از شأن نزولى که بعضى از مفسران در آیه فوق، نقل کرده اند نیز همین معنى استفاده مى شود که یکى از مشرکان به نام عاص بن وائل مزد کارگر خود را (که گویا مرد مسلمانى بوده است) نپرداخت، و به طعنه گفت: اگر آنچه محمّد مى گوید، حق باشد ما از هر کس به نعمت‌هاى بهشت سزاوارتریم، در همانجا مزد این کارگر را به طور کامل خواهم پرداخت! آیه فوق نازل شد و گفت: این بهشت مخصوص بندگان با تقوا است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۳ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
959_20630629661704.mp3
2.67M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۶۲_۶۳ @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَمَا نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ مَا بَيْنَ أَيْدِينَا وَمَا خَلْفَنَا وَمَا بَيْنَ ذَلِكَ وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا» (پس از تأخیر وحی، جبرئیل به پیامبر عرض کرد:) ما جز به فرمان پروردگار تو، نازل نمی‌شویم؛ آنچه پیش روی ما و پشت سر ما و آنچه میان این دو می‌باشد، همه از آن اوست؛ و پروردگارت هرگز فراموشکار نبوده (و نیست)! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر این آیه، از زبان پیک وحى مى گوید: ما جز به فرمان پروردگار تو نازل نمى شویم (وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلاّ بِأَمْرِ رَبِّکَ). همه چیز از او است و ما بندگانیم جان و دل بر کف. آنچه پیش روى ما و آنچه پشت سر ما، و آنچه در میان این دو است همه از آن او است (لَهُ ما بَیْنَ أَیْدِینا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَیْنَ ذلِکَ). خلاصه آینده، گذشته و حال، اینجا و آنجا و همه جا، دنیا و آخرت و برزخ همه، متعلق به ذات پاک پروردگار است. 🌺🌺🌺 و این را نیز بدان که پروردگارت فراموشکار نبوده و نیست (وَ ما کانَ رَبُّکَ نَسِیّاً). بعضى از مفسران براى جمله لَهُ ما بَیْنَ أَیْدِینا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَیْنَ ذلِکَ تفسیرهاى متعددى که احیاناً بالغ بر یازده تفسیر مى‌شود، ذکر کرده اند، ولى آنچه در بالا آوردیم از همه مناسب تر به نظر مى رسد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۴ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
528_20672670022071.mp3
1.81M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۶۴ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا» همان پروردگار آسمان‌ها و زمین، و آنچه میان آن دو قرار دارد! او را پرستش کن و در راه عبادتش شکیبا باش! آیا مثل و مانندی برای او می‌یابی؟! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس اضافه مى کند: این‌ها همه به فرمان پروردگار تو است. پروردگار آسمان‌ها و زمین و آنچه در میان این دو قرار دارد (رَبُّ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ وَ ما بَیْنَهُما). حال که چنین است و همه خطوط به او منتهى مى شود، تنها او را پرستش کن (فَاعْبُدْهُ). عبادتى توأم با توحید و اخلاص. و از آنجا که در این راه ـ راه بندگى، اطاعت و عبادت خالصانه خدا ـ مشکلات و سختى‌ها فراوان است، اضافه مى کند: و در راه عبادت او صابر و شکیبا باش (وَ اصْطَبِرْ لِعِبادَتِهِ). 🌺🌺🌺 و در آخرین جمله مى گوید: آیا مثل و مانندى براى خداوند پیدا مى کنى؟ (هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیّاً). این جمله، در حقیقت دلیلى است بر آنچه در جمله قبل آمده، یعنى مگر براى ذات پاکش شریک و مانندى هست که دست به سوى او دراز کنى و او را پرستش نمائى؟! کلمه سَمِىّ گرچه به معنى هم نام است، ولى روشن است منظور در اینجا تنها نام نیست، بلکه محتواى نام است، یعنى آیا کسى غیر از خدا، خالق، رازق، محیى، ممیت، عالم و قادر به همه چیز و بر همه چیز، پیدا خواهى کرد؟ (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۵ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
926_20717713076732.mp3
2.74M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۶۵ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَيَقُولُ الْإِنسَانُ أَئِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا» انسان می‌گوید: «آیا پس از مردن، زنده (از قبر) بیرون خواهم آمد؟!» (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیات گذشته، بحث‌هاى قابل ملاحظه‌اى درباره رستاخیز، بهشت و دوزخ به میان آمد. آیات بعد نیز، در همین زمینه سخن مى‌گوید. در آیه نخست، گفتار منکران معاد را چنین بازگو مى کند: انسان مى گوید: آیا هنگامى که من مُردم، در آینده زنده مى‌شوم، و سر از قبر برمى دارم؟! (وَ یَقُولُ الاِْنْسانُ أَ إِذا ما مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیّاً). 🌺🌺🌺 البته این استفهام، یک استفهام انکارى است، یعنى چنین چیزى امکان ندارد اما تعبیر به انسان (مخصوصاً با الف و لام جنس) با این که مناسب بود به جاى آن کافر گفته شود، شاید از این روست که این سؤال در طبع هر انسانى در ابتدا کم و بیش نهفته است که، با شنیدن مسأله زندگى بعد از مرگ فوراً علامت استفهامى در ذهن او ترسیم مى شود. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۶ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا» آیا انسان به خاطر نمی‌آورد که ما پیش از این، او را آفریدیم در حالی که چیزی نبود؟! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و بلافاصله با همان لحن و تعبیر، به آن پاسخ مى گوید که آیا انسان این واقعیت را به یاد نمى آورد که ما او را پیش از این آفریدیم، و او ابداً چیزى نبود؟! (أَ وَ لا یَذْکُرُ الاِْنْسانُ أَنّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ یَکُ شَیْئاً). تعبیر به الإِنْسان در اینجا نیز ممکن است اشاره به این نکته باشد که انسان با آن استعداد و هوش خداداد نباید در برابر چنین سؤالى خاموش بنشیند، باید خودش با یادآورى خلقت نخستین، به آن پاسخ گوید و گرنه حقیقت انسانیت خود را به کار نگرفته است. این آیات مانند بسیارى از آیات مربوط به معاد، تکیه روى معاد جسمانى دارد، و الا اگر بنا بود تنها روح باقى بماند و بازگشت جسم به زندگى مطرح نباشد، نه آن سؤال جا داشت، و نه این پاسخ. 🌺🌺🌺 بعضى از مفسران، در اینجا سؤالى مطرح کرده اند که اگر این دلیل درست است که هر کس کارى را انجام داد، قدرت دارد مانند آن را نیز انجام بدهد، پس چرا ما کارهائى را انجام مى دهیم و گاه نمى‌توانیم عین همان را تکرار کنیم؟ مثلاً گاهى قطعه شعرى بسیار عالى مى‌سرائیم و یا خط بسیار زیبائى مى‌نویسیم، اما بعداً هر چه تلاش مى‌کنیم، مثل آن را نمى‌توانیم انجام دهیم. پاسخى را که ما براى این سؤال انتخاب کرده ایم این است: درست است که ما اعمال خود را از روى اراده و اختیار انجام مى دهیم، ولى گاهى یک سلسله امور غیر اختیارى در بعضى از ویژگى‌هاى افعال ما اثر مى گذارد، لرزش نامحسوس دست ما، گاه در شکل دقیق حروف مؤثر است و از این گذشته، قدرت و استعداد ما همیشه یکسان نیست. گاه عواملى پیش مى آید که تمام نیروى درونى ما را بسیج مى کند، و ما مى توانیم به اصطلاح شاهکارى بیافرینیم، ولى گاه عوامل محرکه ضعیف است و تمام نیروى ما بسیج نمى شود، به همین دلیل، کار مرتبه دوم به خوبى مرتبه اول انجام نمى گیرد. ولى خداوندى که قدرتش بى انتها است، این گونه مسائل براى او مطرح نیست، هر کارى را انجام دهد عین آن را بى کم و کاست مى تواند تکرار کند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۷ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
931_20801806303010.mp3
3.06M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۶۶_۶۷ @ayehsobh