eitaa logo
هر صبح یک آیه
837 دنبال‌کننده
605 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى» اگر سخن آشکارا بگویی (یا مخفی کنی)، او اسرار -و حتی پنهان‌تر از آن- را نیز می‌داند! (سوره مبارکه طه/ آیه ۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد، به چهارمین رکن یعنى عالمیت خدا اشاره کرده، مى گوید: او آن قدر احاطه علمى دارد که اگر سخن آشکارا بگوئى مى داند، و اگر مخفى کنى نیز مى داند، و حتى مخفى تر از مخفى را نیز آگاه است (وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى). در این که منظور از أَخْفى (مخفى تر از سرّ) در اینجا چیست؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است: بعضى گفته اند: سرّ آن است که انسان با دیگرى به طور پنهانى بازگو مى کند و أَخْفى آن است که در دل نگهداشته و به کسى نمى گوید. بعضى گفته اند: سرّ آن است که انسان در دل دارد، و أَخْفى آن است که به فکر کسى نرسیده است، اما خدا از آن آگاه است. بعضى دیگر گفته اند: سرّ عملى است که مخفیانه انجام مى دهد، و أَخْفى نیتى است که به دل دارد. 🌺🌺🌺 در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) و صادق(علیه السلام) مى خوانیم: سرّ آن است که در دل پنهان نموده اى و أَخْفى آن است که به خاطرت آمده اما فراموش کرده اى . این حدیث، ممکن است اشاره به این نکته باشد که آنچه را انسان، یاد مى گیرد به مخزن حافظه سپرده مى شود، منتها گاهى ارتباط انسان با گوشه اى از این مخزن، قطع مى گردد و حالت نسیان به او دست مى دهد لذا اگر با وسیله اى یادآورى بشود، کاملاً آن را مطلب آشنائى مى بیند. بنابراین آنچه را انسان فراموش کرده، مخفى ترین اسرار او است که در زوایاى حافظه پنهان گشته و ارتباطش موقتاً یا براى همیشه قطع شده است. ولى به هر حال، مانعى ندارد که تمام تفسیرهائى که در بالا گفته شد در مفهوم وسیع کلمه سرّ و أَخْفى جمع باشد. به این ترتیب، ترسیم روشنى از علم بى پایان پروردگار شده است و از مجموع آیات فوق شناخت اجمالى نسبت به نازل کننده قرآن در ابعاد چهارگانه خلقت ، حکومت ، مالکیت و علم حاصل مى گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
2_144189956012867860.mp3
2.93M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۷_۵ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىَ» او خداوندی است که معبودی جز او نیست؛ و نام‌های نیکوتر از آن اوست! (سوره مبارکه طه/ آیه ۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و شاید به همین جهت است که در آیه بعد، مى گوید: او اللّه است همان خداوندى که معبودى جز او نیست براى او نام ها و صفات نیک است (اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ لَهُ الاْ َسْماءُ الْحُسْنى). این تعبیر در اصل، به معنى نام هاى نیک است، بدیهى است که همه نام هاى پروردگار نیک است، ولى از آنجا که در میان اسماء و صفات خدا بعضى داراى اهمیت بیشترى است، به عنوان اسماء حسنى نامیده شده است. 🌺🌺🌺 در بسیارى از روایات که از پیامبر و ائمه(علیهم السلام) به ما رسیده، مى خوانیم: خداوند داراى 99 اسم است، هر کس او را به این نام ها بخواند، دعایش مستجاب مى شود و هر کس آنها را احصا کند، اهل بهشت است، این مضمون در منابع معروف حدیث اهل تسنن، نیز دیده مى شود. به نظر مى رسد: منظور از احصاء و شماره کردن این نام ها همان تخلق به این صفات است، نه تنها ذکر الفاظ آنها. بدون شک اگر کسى با صفت عالم و قادر یا رحیم و غفور و امثال اینها، تخلق پیدا کند، و اشعه اى از این صفات بزرگ الهى در وجود او بتابد، هم بهشتى است و هم دعایش مستجاب. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
943_24374373361791.mp3
1.66M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۸ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىَ» و آیا خبر موسی به تو رسیده است؟ (سوره مبارکه طه/ آیه ۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر از اینجا داستان موسى (علیه السلام)، پیامبر بزرگ خدا شروع مى‌شود و در بیش از هشتاد آیه بخش‌هاى مهمى از سرگذشت پرماجراى او تشریح مى گردد تا دلدارى و تسلی خاطرى باشد براى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و مؤمنان که در آن ایام در مکّه، سخت از سوى دشمنان در فشار بودند. تا بدانند این قدرت هاى شیطانى در برابر قدرت خدا تاب مقاومت ندارند و این نقشه‌ها همگى نقش بر آب است. و نیز از این سرگذشت پر محتوا با درس هاى آموزنده اش، مسیر خود را در مسأله توحید و خداپرستى و مبارزه با فراعنه و ساحران هر عصر و زمان، و همچنین مبارزه با انحراف هاى داخلى و گرایش هاى انحرافى، بیابند، درس هائى که مى تواند در سراسر دوران انقلاب اسلام، راهنما و راهگشاى آن‌ها باشد. 🌺🌺🌺 مجموعه آیاتى را که در این سوره از موسى(علیه السلام)، بنى اسرائیل و فرعونیان سخن مى گوید مى توان به چهار بخش تقسیم کرد: بخش اول: از آغاز نبوت و بعثت موسى و اولین جرقه‌هاى وحى سخن گفته و به تعبیر دیگر، بحث از مدرسه‌اى است کوتاه مدت و پر محتوا که موسى (علیه السلام) در آن وادى مقدس در آن بیابان تاریک و خلوت، دوره آن را گذراند. بخش دوم: از دعوت موسى و برادرش هارون(علیه السلام) نسبت به فرعون و فرعونیان به آئین یکتاپرستى و سپس درگیرى هاى آنها با دشمنان سخن مى گوید. بخش سوم: از خروج موسى(علیه السلام) و بنى اسرائیل از مصر و چگونگى نجات آن‌ها از چنگال فرعون و فرعونیان و غرق شدن و هلاکت آن‌ها بحث مى کند. بخش چهارم: پیرامون گرایش تند انحرافى بنى اسرائیل از آئین توحید به شرک و پذیرش وسوسه‌هاى سامرى و مبارزه قاطع و شدید موسى (علیه السلام) با این انحراف سخن مى گوید. 🌺🌺🌺 اکنون به آیات مورد بحث که مربوط به بخش نخست است باز مى گردیم: این آیات، با تعبیر لطیف و جذابى این چنین مى گوید: آیا خبر موسى به تو رسیده است ؟! (وَ هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسى). بدیهى است این استفهام براى کسب خبر نیست، که او از همه اسرار آگاه است، بلکه به تعبیر معروف این استفهام تقریرى و یا به تعبیر دیگر استفهامى است که مقدمه بیان یک خبر مهم است، همان گونه که در زبان روزمره نیز هنگام شروع به یک خبر مهم مى گوئیم: آیا این خبر را شنیده اى که...؟ (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِذْ رَأَىَ نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدًى» هنگامی که (از دور) آتشی مشاهده کرد، و به خانواده خود گفت: «(اندکی) درنگ کنید که من آتشی دیدم! شاید شعله‌ای از آن برای شما بیاورم؛ یا به وسیله این آتش راه را پیدا کنم!» (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آنگاه مى گوید: در آن زمان که آتشى (از دور) مشاهده کرد و به خانواده خود گفت: اندکى مکث کنید که من آتشى دیدم (من به سراغ آن بروم) شاید شعله اى از آن براى شما بیاورم و یا به وسیله این آتش راهنمائى پیدا کنم (إِذْ رَأى ناراً فَقالَ لاَِهْلِهِ امْکُثُوا إِنِّی آنَسْتُ ناراً لَعَلِّی آتِیکُمْ مِنْها بِقَبَس أَوْ أَجِدُ عَلَى النّارِ هُدىً). با توجه به این که قَبَس (بر وزن قفس) به معنى مختصرى از آتش است که از مجموعه اى جدا مى کنند، و با توجه به این که معمولاً مشاهده آتش در بیابان ها نشان مى دهد که جمعیتى گرد آن جمع اند، و یا این که شعله اى را بر بلندى روشن ساخته اند که کاروانیان در شب راه را گم نکنند. 🌺🌺🌺 و نیز با توجه به این که أمکُثُوا از ماده مکث به معنى توقف کوتاه است، از مجموع این تعبیرات، چنین استفاده مى شود: موسى با همسر و فرزند خود در شبى تاریک از بیابان عبور مى کرده، شبى بود سرد و ظلمانى که راه را گم کرده بود، شعله آتشى از دور نظر او را به خود جلب کرد، به محض دیدن این شعله، به خانواده اش گفت: توقف کوتاهى کنید که من آتشى دیدم، بروم اندکى از آن براى شما بیاورم و یا راه را به وسیله آتش یا کسانى که آنجا هستند پیدا کنم. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
924_24458466539196.mp3
2.58M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۹_۱۰ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ يَا مُوسَىَ» هنگامی که نزد آتش آمد، ندا داده شد که: «ای موسی! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۱) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» من پروردگار توام! کفشهایت را بیرون آر، که تو در سرزمین مقدّس «طوی» هستی! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر من پروردگار توام، کفش‌هایت بیرون آر، که تو در سرزمین مقدس طُوىٰ هستى (إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً). از آیه 30 سوره قصص استفاده مى شود که موسى(علیه السلام) این ندا را از سوى درختى که در آنجا بود شنید: نُودِىَ مِنْ شاطِئِ الْوادِ الاْ َیْمَنِ فِی الْبُقْعَةِ الْمُبارَکَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ یا مُوسى إِنِّی أَنَا اللّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ. از مجموع این دو تعبیر استفاده مى شود: موسى هنگامى که نزدیک شد آتش را در درون درخت (مفسران مى گویند درخت عناب بوده) مشاهده کرد، و این خود قرینه روشنى بود که این آتش، یک آتش معمولى نیست، بلکه، این نور الهى است که نه تنها درخت را نمى سوزاند، که با آن هماهنگ و آشنا است، نور حیات است و زندگى!. موسى(علیه السلام) با شنیدن این نداى روح پرور: من پروردگار توام هیجان زده شد، و لذت غیر قابل توصیفى سرتاپایش را احاطه کرد، این کیست که با من سخن مى گوید؟ این پروردگار من است، که با کلمه رَبُّکَ مرا مفتخر ساخته، تا به من نشان دهد که در آغوش رحمتش از آغاز طفولیت تاکنون پرورش یافته ام و آماده رسالت عظیمى شده ام. 🌺🌺🌺 او مأمور شد تا کفش خود را از پاى در آورد; چرا که در سرزمین مقدسى گام نهاده، سرزمینى که نور الهى بر آن جلوه گر است، پیام خدا را در آن مى شنود و پذیراى مسئولیت رسالت مى شود، باید با نهایت خضوع و تواضع در این سرزمین گام نهد، این است دلیل بیرون آوردن کفش از پا. بنابراین، بحث مشروحى که بعضى از مفسران درباره بیرون آوردن کفش از پا کرده اند، و اقوالى از مفسران نقل نموده اند زائد به نظر مى رسد. تعبیر به طُوىً یا به خاطر آن است که نام آن سرزمین، سرزمین طوى بوده است، همان گونه که غالب مفسران گفته اند، و یا این که طوى که در اصل به معنى پیچیدن است در اینجا کنایه از آن است که این سرزمین را برکات معنوى از هر سو احاطه کرده بود، به همین جهت در آیه 30 سوره قصص از آن به عنوان الْبُقْعَةِ الْمُبارَکَةِ تعبیر شده است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۲ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
1_7226140268.mp3
3.46M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۲_۱۱ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَىَ» و من تو را (برای مقام رسالت) برگزیدم؛ اکنون به آنچه بر تو وحی می‌شود، گوش فرا ده! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۳) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي» من «اللّه» هستم؛ معبودی جز من نیست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من به‌پادار! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر به دنبال آن، نخستین جمله وحى را موسى به این صورت دریافت کرد: من اللّه هستم، معبودى جز من نیست (إِنَّنِی أَنَا اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ أَنَا). اکنون که چنین است تنها مرا عبادت کن، عبادتى خالص از هرگونه شرک (فَاعْبُدْنِی). و نماز را برپاى دار، تا همیشه به یاد من باشى (وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی). در این آیه، پس از بیان مهم‌ترین اصل دعوت انبیاء، که مسأله توحید است موضوع عبادت خداوند یگانه، به عنوان یک ثمره براى درخت ایمان و توحید بیان شده، و به دنبال آن، دستور به نماز، یعنى بزرگترین عبادت و مهمترین پیوند خلق با خالق، و مؤثرترین راه براى فراموش نکردن ذات پاک او داده شده. این سه دستور، با فرمان رسالت که در آیه قبل بود، و مسأله معاد که در آیه بعد است یک مجموعه کامل و فشرده از اصول و فروع دین را بازگو مى کند که با دستور به استقامت که در آخرین آیات مورد بحث خواهد آمد، از هر نظر تکمیل مى گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
912_24633633155805.mp3
1.59M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۴_۱۳ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَىَ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَىَ» به طور قطع، رستاخیز خواهد آمد! می‌خواهم آن را پنهان کنم، تا هر کس در برابر سعی و کوشش خود، جزا داده شود! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و از آنجا که بعد از ذکر توحید و شاخ و برگ هاى آن، دومین اصل اساسى مسأله معاد است در آیه بعد اضافه مى کند: رستاخیز به طور قطع خواهد آمد، من مى خواهم آن را پنهان کنم، تا هر کس در برابر سعى و کوشش هایش جزا ببیند (إِنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفِیها لِتُجْزى کُلُّ نَفْس بِما تَسْعى). در این جمله دو نکته است که باید به آن توجه داشت: نخست این که جمله أَکادُ أُخْفِیها مفهومش آن است که نزدیک است من تاریخ قیام قیامت را مخفى دارم، و لازمه این تعبیر آن است که مخفى نداشته ام، در حالى که مى دانیم طبق صریح بسیارى از آیات قرآن، احدى از تاریخ قیامت آگاه نیست، چنان که در آیه 187 سوره اعراف مى خوانیم: یَسْئَلُونَکَ عَنِ السّاعَةِ أَیّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّى: درباره قیامت از تو سؤال مى کنند، که وقوع آن در چه زمانى است، بگو همانا علم آن مخصوص خدا است . مفسران، براى پاسخ این سؤال، به گفتگو پرداخته اند، بسیارى عقیده دارند تعبیر فوق، یک نوع مبالغه است و مفهومش این است که تاریخ شروع رستاخیز آن قدر مخفى و پنهان است که حتى نزدیک است من نیز از خودم پنهان دارم، در این زمینه روایتى هم وارد شده است و احتمالاً این دسته از مفسران مطلب خود را از آن روایت اقتباس کرده اند. تفسیر دیگر این است که مشتقات کاد همواره به معنى نزدیک شدن نیست، بلکه گاهى به معنى تأکید مى آید، بى آن که معنى نزدیک شدن را داشته باشد. و لذا بعضى از مفسران أَکاد را به معنى أُرِید (مى خواهم) تفسیر کرده اند، و در بعضى از متون لغت نیز همین معنى صریحاً آمده است. 🌺🌺🌺 نکته دیگر این که علت مخفى نگاه داشتن تاریخ قیامت، طبق آیه فوق آن است که خداوند مى خواهد هر کسى را به تلاش و کوشش هایش پاداش دهد و به تعبیر دیگر با مخفى بودن آن یک نوع آزادى عمل براى همگان پیدا مى شود، و از سوى دیگر چون وقت آن دقیقاً معلوم نیست و در هر زمانى محتمل است نتیجه اش حالت آماده باش دائمى و یا پذیرش سریع برنامه هاى تربیتى است، همان گونه که درباره فلسفه اخفاء شب قدر گفته اند، منظور این است که مردم همه شب هاى سال، یا همه شب هاى ماه مبارک رمضان را گرامى دارند و به درگاه خدا بروند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۵ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
954_24670674592561.mp3
2.9M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۵ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَىَ» پس مبادا کسی که به آن ایمان ندارد و از هوس‌های خویش پیروی می‌کند، تو را از آن بازدارد؛ که هلاک خواهی شد! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۶) @ayehsobh
تفسیر: در آیه مورد بحث، به یک اصل اساسى که ضامن اجراى همه برنامه هاى عقیدتى و تربیتى فوق است اشاره کرده، مى فرماید: هرگز نباید افرادى که ایمان به رستاخیز ندارند و از هوس هاى خویش پیروى کرده اند، تو را مانع از آن شوند که اگر چنین شود هلاک خواهى شد ! (فَلا یَصُدَّنَّکَ عَنْها مَنْ لایُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَتَرْدى). در برابر افراد بى ایمان، وسوسه ها و کارشکنى هاى آنان محکم بایست، نه از انبوه آنها وحشت کن! نه از توطئه هاى آنها ترسى به دل راه ده، و نه هرگز در حقانیت دعوت و اصالت مکتبت از این هیاهوها شک و تردیدى داشته باش! 🌺🌺🌺 جالب این که در اینجا جمله لایُؤْمِنُ به صورت صیغه مضارع و جمله وَ اتَّبَعَ هَواهُ به صورت صیغه ماضى است، و در حقیقت اشاره به این نکته است که عدم ایمان منکران قیامت از پیروى هواى نفس سرچشمه مى گیرد، گوئى مى خواهند آزاد باشند و هر چه دلشان خواست انجام دهند، پس چه بهتر که انکار قیامت کنند تا بر آزادى هوس هایشان خدشه اى وارد نشود! (تفسیر نمونه/ سوره مبارکه طه، آیه ۱۶)
2_144195453598314075.mp3
2.34M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۶ @ayehsobh