هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ»
آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم؛ و هر چیز زندهای را از آب قرار دادیم؟! آیا ایمان نمیآورند؟!
(سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۳۰ )
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
به دنبال بحث هاى گذشته پیرامون عقائد خرافى مشرکان، و دلائلى که بر توحید ذکر شد، آیات بعد، یک سلسله از نشانههاى خداوند در نظام عالم هستى و تدبیر منظم آن بیان گردیده و تأکیدى است بر آن بحث ها.
نخست مى گوید: آیا کافران ندیدند آسمان ها و زمین پیوسته بودند و ما آنها را باز کردیم؟! (أَ وَ لَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضَ کانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما).
و هر موجود زنده اى را از آب آفریدیم؟ (وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْء حَیّ).
آیا با مشاهده این آیات و نشانه ها، باز هم ایمان نمى آورند؟ (أَ فَلا یُؤْمِنُونَ).
در این که منظور از رتق و فتق (پیوستگى، و جدائى) که در اینجا در مورد آسمان ها و زمین گفته شده است، چیست؟
مفسران سخنان بسیار گفته اند که از میان آنها سه تفسیر، نزدیک تر به نظر مى رسد و چنان که خواهیم گفت هر سه تفسیر ممکن است در مفهوم آیه جمع باشد.
1 ـ به هم پیوستگى آسمان و زمین، اشاره به آغاز خلقت است که طبق نظرات دانشمندان، مجموعه این جهان به صورت توده واحد عظیمى از بخار سوزان بود که بر اثر انفجارات درونى و حرکت، تدریجاً تجزیه شد و کواکب و ستاره ها از جمله، منظومه شمسى و کره زمین به وجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است.
2 ـ منظور از پیوستگى، یکنواخت بودن مواد جهان است، به طورى که همه در هم فرو رفته بود، و به صورت ماده واحدى خودنمائى مى کرد، اما با گذشت زمان، مواد، از هم جدا شدند، و ترکیبات جدیدى پیدا کردند، و انواع مختلف گیاهان، حیوانات و موجودات دیگر، در آسمان و زمین ظاهر شدند، موجوداتى که هر یک نظام مخصوص و آثار و خواص ویژه اى دارد، و هر کدام نشانه اى است از عظمت پروردگار و علم و قدرت بى پایانش.
3 ـ منظور از به هم پیوستگى آسمان، این است که: در آغاز بارانى نمى بارید، و به هم پیوستگى زمین، این است که: در آن زمان گیاهى نمى روئید، اما خدا این هر دو را گشود، از آسمان باران نازل کرد و از زمین انواع گیاهان را رویانید.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۰ سوره مبارکه انبیاء)
هر صبح یک آیه
راهکارهای زندگی موفق در جزء هجدهم قرآن کریم @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء نوزدهم قرآن کریم
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَّعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ»
و در زمین، کوههای ثابت و پابرجایی قرار دادیم، مبادا آنها را بلرزاند! و در آن، درّهها و راههایی قرار دادیم تا هدایت شوند!
(سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۳۱ )
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
آیه بعد، اشاره به قسمت دیگرى از نشانه هاى توحید و نعمت هاى بزرگش کرده مى فرماید:
ما در زمین کوه هاى ثابت و مستقرى ایجاد کردیم تا انسان ها را نلرزاند (وَ جَعَلْنا فِی الاْ َرْضِ رَواسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِهِمْ).
در گذشته نیز گفته ایم کوه ها همچون زرهى کره زمین را در بر گرفته اند و این سبب مى شود از لرزش هاى شدید زمین که بر اثر فشار گازهاى درونى است تا حدّ زیادى جلوگیرى کند.
به علاوه همین وضع کوه ها، حرکات پوسته زمین را در مقابل جزر و مدّ ناشى از ماه به حداقل مى رساند.
از سوى دیگر اگر کوه ها نبودند، سطح زمین همواره در معرض تندبادها قرار داشت و آرامشى در آن دیده نمى شد، همان گونه که در کویرها و بیابان هاى خشک و سوزان چنین است.
🌺🌺🌺
آنگاه به نعمت دیگرى که آن هم از نشانه هاى عظمت او است، اشاره کرده مى گوید: ما در لابلاى این کوه هاى عظیم، دره ها و راه هائى قرار دادیم، تا آنها هدایت شوند و به مقصد برسند (وَ جَعَلْنا فِیها فِجاجاً سُبُلاً لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ).
به راستى اگر این دره ها و شکاف ها نبودند، سلسله هاى جبال عظیم موجود در زمین، مناطق مختلف را آن چنان از هم جدا مى کردند که پیوندشان از همدیگر به کلّى گسسته مى شد، و این نشان مى دهد همه این پدیده ها طبق برنامه و حسابى است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۱ سوره مبارکه انبیاء)
2082873090_1234316132.mp3
2.63M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه انبیاء
آیه: ۲۹_۳۱
@ayehsobh
هر صبح یک آیه
راهکارهای زندگی موفق در جزء نوزدهم قرآن کریم @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیستم قرآن کریم
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَّحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ»
و آسمان را سقف محفوظی قرار دادیم؛ ولی آنها از آیات آن رویگردانند.
(سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۳۲ )
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
و از آنجا که آرامش زمین به تنهائى براى آرامش زندگى انسان کافى نیست بلکه باید از طرف بالا نیز ایمنى داشته باشد، در آیه بعد اضافه مى کند: ما آسمان را سقف محفوظى قرار دادیم ولى آنها از آیات و نشانه هاى توحید که در این آسمان پهناور است روى گردانند (وَ جَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً مَحْفُوظاً وَ هُمْ عَنْ آیاتِها مُعْرِضُونَ)
منظور از آسمان در اینجا، جَوى است که گرداگرد زمین را گرفته و ضخامت آن صدها کیلومتر طبق تحقیقات دانشمندان مى باشد، این قشر ظاهراً لطیف، که از هوا و گازها تشکیل شده به قدرى محکم و پرمقاومت است که هر موجود مزاحمى از بیرون به سوى زمین بیاید نابود مى شود، و کره زمین را در برابر بمباران شبانه روزى سنگ هاى شهاب که از هر گلوله اى خطرناک ترند حفظ مى کند.
🌺🌺🌺
به علاوه اشعه آفتاب که داراى قسمت هاى مرگبارى است به وسیله آن تصفیه مى شود، و از نفوذ اشعه کشنده کیهانى که از بیرون جو، به سوى زمین سرازیر است، جلوگیرى مى کند.
آرى، این آسمان سقف بسیار محکم و پایدارى است که خدا آن را از انهدام حفظ کرده است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۲ سوره مبارکه انبیاء)
هر صبح یک آیه
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیستم قرآن کریم @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و یکم قرآن کریم
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ»
و او کسی است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید؛ هر یک در مداری در حرکتند!
(سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۳۳ )
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
در آیه مورد بحث، به آفرینش شب و روز و خورشید و ماه پرداخته مى گوید: او است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید (وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ).
و هر کدام از اینها در مدارى در حرکتند (کُلٌّ فِی فَلَک یَسْبَحُونَ).
🌺🌺🌺
تفسیر کُلٌّ فِی فَلَک یَسْبَحُونَ
مفسران در تفسیر این جمله، بیانات گوناگون دارند، اما آنچه با تحقیقات مسلم دانشمندان فلکى سازگار است، این است که: منظور از حرکت خورشید در آیه فوق، یا حرکت دورانى به دور خویش است، و یا حرکتى است که همراه منظومه شمسى دارد.
ذکر این نکته نیز لازم است که کلمه کُلّ ممکن است اشاره به ماه و خورشید و همچنین ستارگان باشد که از کلمه لیل (شب) استفاده مى شود.
بعضى از مفسران بزرگ نیز احتمال داده اند اشاره به شب و روز و ماه و خورشید (هر چهار) باشد; زیرا شب که همان سایه مخروطى زمین است نیز براى خود مدارى دارد ، اگر کسى در بیرون کره زمین از دور به آن نگاه کند، این سایه تاریک مخروطى را در گرد زمین دائماً در حرکت مى بیند و همچنین نور آفتاب که به زمین مى تابد و روز را تشکیل مى دهد، همانند استوانه اى است که در گرد این کره دائماً نقل مکان مى کند، بنابراین شب و روز نیز هر کدام براى خود مسیر و مکانى دارند.
این احتمال را نیز داده اند که منظور از حرکت خورشید، حرکت آن در احساس ما باشد; زیرا به نظر بینندگان زمینى خورشید و ماه هر دو در گردشند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۳ سوره مبارکه انبیاء)
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ»
پیش از تو (نیز) برای هیچ انسانی جاودانگی قرار ندادیم؛ (وانگهی آنها که انتظار مرگ تو را میکشند،) آیا اگر تو بمیری، آنان جاوید خواهند بود؟!
(سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۳۴ )
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
قرآن در آیه فوق، در جمله کوتاهى به آنها پاسخ مى دهد مى گوید: ما براى هیچ بشرى قبل از تو زندگى جاویدان قرار ندادیم (وَ ما جَعَلْنا لِبَشَر مِنْ قَبْلِکَ الْخُلْدَ).
این قانون تغییرناپذیر آفرینش است که هیچ کس زندگى جاویدان ندارد.
وانگهى، اینها از مرگ تو هم اکنون شادى مى کنند، اگر تو بمیرى آیا خودشان زندگى جاویدان خواهند داشت؟! (أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ).
شاید نیاز به توضیح نداشته باشد که بقاى شریعت، دین و آئین نیاز به بقاى آورنده آن ندارد، آئین ابراهیم(علیه السلام) و موسى(علیه السلام) و عیسى(علیه السلام) هر چند جاویدان نبودند ولى قرن ها بعد از وفات این پیامبران بزرگ (و در مورد حضرت مسیح(علیه السلام)بعد از صعود او به آسمان) باقى ماندند.
🌺🌺🌺
بنابراین جاودانگى مذهب، نیاز به پاسدارى دائمى پیامبر ندارد، ممکن است جانشینان او خط او را ادامه دهند.
و اما این که آنها خیال مى کنند با درگذشت پیامبر(صلى الله علیه وآله) همه چیز پایان مى یابد در حقیقت کور خوانده اند; زیرا این سخن در مورد مسائلى صحیح است که قائم به شخص باشد، اسلام نه قائم به شخص پیامبر بود، و نه اصحاب و یارانش، آئینى بود زنده و پویا که بر اساس حرکت درونیش پیش مى رود، و مرزهاى زمان و مکان را مى شکافد و به سیر خود ادامه مى دهد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۴ سوره مبارکه انبیاء)
هر صبح یک آیه
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و دوم قرآن کریم @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و سوم قرآن کریم
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ»
هر انسانی طعم مرگ را میچشد! و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش میکنیم؛ و سرانجام به سوی ما بازگردانده میشوید!
(سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۳۵ )
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
سپس قانون کلى مرگ را درباره همه نفوس، بدون استثناء چنین بازگو مى کند: هر انسانى طعم مرگ را مى چشد (کُلُّ نَفْس ذائِقَةُ الْمَوْتِ).
لازم به یادآورى است که واژه نَفْس در قرآن مجید، در معانى مختلفى به کار رفته، نخستین معنى نفس ذات یا خویشتن خویش است، این معنى وسیعى است که حتى بر ذات پاک خداوند اطلاق مى شود، چنان که مى خوانیم: کَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ: خداوند رحمت را بر خویش لازم کرده است.
آنگاه این کلمه در انسان یعنى مجموعه جسم و روح او به کار رفته است مانند: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِی الاْ َرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً: کسى که انسانى را بدون این که قتلى انجام دهد یا فساد در زمین کرده باشد بکشد گوئى همه انسان ها را کشته است.
و گاهى در خصوص روح انسان استعمال شده مانند: أَخْرِجُوا أَنْفُسَکُمُ: فرشتگان قبض ارواح مى گویند: روح خود را خارج کنید.
🌺🌺🌺
پیدا است منظور از نفس در آیات مورد بحث همان معنى دوم است بنابراین منظور بیان قانون کلى مرگ درباره انسانها است. و به این ترتیب جاى ایرادى در آیه باقى نمى ماند که تعبیر به نفس، شامل خداوند یا فرشتگان هم مى شود چگونه باید آیه را تخصیص زد و اینها را خارج کرد.
بعد از ذکر قانون عمومى مرگ این سؤال مطرح مى شود: هدف از این حیات ناپایدار چیست؟ و چه فایده اى دارد؟
قرآن در دنباله همین سخن مى گوید: ما شما را با بدى ها و نیکى ها امتحان مى کنیم و سرانجام به سوى ما باز مى گردید (وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ).
جایگاه اصلى شما این جهان نیست، بلکه جاى دیگر است شما تنها براى دادن امتحانى در اینجا مى آئید و پس از پایان امتحان و کسب تکامل لازم، به جایگاه اصلى خود که سراى آخرت است خواهید رفت.
قابل توجه این که در میان مواد امتحانى شرّ مقدم بر خیر ذکر شده و باید هم چنین باشد; زیرا آزمایش الهى هر چند، گاهى با نعمت است و گاهى با بلا، ولى مسلماً آزمایش به وسیله بلاها سخت تر و مشکل تر است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۵ سوره مبارکه انبیاء)
-981852413_-374789316.mp3
2.89M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه انبیاء
آیه: ۳۲_۳۵
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَإِذَا رَآكَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَذَا الَّذِي يَذْكُرُ آلِهَتَكُمْ وَهُم بِذِكْرِ الرَّحْمَنِ هُمْ كَافِرُونَ»
هنگامی که کافران تو را میبینند، کاری جز استهزا کردن تو ندارند؛ (و میگویند:) آیا این همان کسی است که سخن از خدایان شما میگوید؟! در حالی که خودشان ذکر خداوند رحمان را انکار میکنند.
(سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۳۶ )
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh