❇ تفســــــیر
دورنماى زندگى دنیا
در این آیه، اشاره اى به ناپایدارى زندگى دنیا شده، در آیه مورد بحث، این واقعیت ضمن مثال جالبى تشریح شده، تا پرده هاى غرور و غفلت را از مقابل دیده هاى غافلان و طغیانگران کنار زند، مى فرماید:
زندگى دنیا همانند آبى است که از آسمان نازل کرده ایم (إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَماء أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ).
این دانه هاى حیات بخش باران، بر سرزمین هاى آماده فرو مى ریزند و به وسیله آن گیاهان گوناگون مى رویند، که بعضى از آنها را انسان ها و بعضى را حیوانات مى خورند (فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الأَرْضِ مِمّا یَأْکُلُ النّاسُ وَ الأَنْعامُ).
یعنى: بعضى قابل استفاده براى انسان ها و بعضى براى حیوانات است.
🌼🌼🌼
این گیاهان، علاوه بر خاصیتهاى غذائى که براى موجودات زنده دارند، سطح زمین را مى پوشانند و آن را زینت مى بخشند، تا آنجا که زمین بهترین زیبائى خود را از آن گرفته و در پرتو آن تزئین مى شود (حَتّى إِذا أَخَذَتِ الأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ).
در این هنگام، شکوفه ها، شاخساران را زینت داده، گل ها مى خندند، گیاهان در پرتو نور آفتاب مى درخشند و ساقه ها و شاخه ها همراه وزش باد در طربند،
دانه هاى غذائى و میوه ها کم کم خود را نشان مى دهند، و صحنه پرجوشى را از حیات و زندگى به تمام معنى کلمه مجسم مى کنند، که دل ها را پر از امید، و چشم ها را پر از شادى و سرور مى سازند، آن چنان که اهل زمین مطمئن مى شوند، مى توانند از مواهب این گیاهان بهره گیرند هم از میوه ها و هم از دانه هاى حیات بخششان (وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنـَّهُمْ قادِرُونَ عَلَیْها).
اما ناگهان فرمان ما شب هنگام و یا در روز فرا مى رسد، (سرماى سخت، یا تگرگ شدید، و یا طوفان در هم کوبنده اى بر آنها مسلّط مى گردد) و آنها را چنان درو مى کنیم، که گویا هرگز نبوده اند! (أَتاها أَمْرُنا لَیْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصیداً کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ).
لَمْ تَغْنَ از ماده غنا، به معنى اقامت کردن در مکانى است، بنابراین جمله لَمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ یعنى: دیروز در این مکان نبوده است.
و این کنایه از این است که چیزى به کلّى از میان برود، آن چنان که گوئى هرگز وجود نداشته!
و در پایان آیه براى تأکید بیشتر مى فرماید: این چنین آیات خود را براى افرادى که تفکر مى کند تشریح مى کنیم (کَذلِکَ نُفَصِّلُ الآْیاتِ لِقَوْم یَتَفَکَّرُونَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۴ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh.
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ»
و خداوند به سراى صلح و آرامش دعوت مى کند
و هر کس را بخواهد (و شایسته ببیند)، به راه راست هدایت مى نماید.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۵)
@ayehsobh
هدایت شده از هر صبح یک آیه
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ»
و خداوند به سراى صلح و آرامش دعوت مى کند
و هر کس را بخواهد (و شایسته ببیند)، به راه راست هدایت مى نماید.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آیه بعد، با یک جمله کوتاه، اشاره به نقطه مقابل این گونه زندگى کرده مى فرماید: خداوند به دار السلام (خانه صلح و سلامت و امنیت) دعوت مى کند (وَ اللّهُ یَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ).
به جائى که نه از این کشمکش هاى غارتگران دنیاى مادّى خبرى است، نه از مزاحمت هاى احمقانه ثروت اندوزان از خدا بى خبر، و نه از جنگ و خونریزى و استعمار و استثمار، و تمام این مفاهیم در کلمه دارالسلام (خانه صلح و سلامت ) جمع است.
🌼🌼🌼
البته هر گاه زندگى در این دنیا نیز، شکل توحیدى و رستاخیزى به خود گیرد، آن هم تبدیل به دار السلام مى شود و از صورت آن مزرعه بلادیده طوفان زده در مى آید.
سپس اضافه مى کند: خدا هر کس را بخواهد (و شایسته و لایق ببیند) به سوى راه مستقیم، همان راهى که به دار السلام و مرکز امن و امان منتهى مى شود، دعوت مى کند (وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ إِلى صِراط مُسْتَقیم).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۵ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh.
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
🔹راهپیمایی خودرویی و موتوری #یوم_الله۲۲بهمن
✅چهارشنبه ۲۲بهمن ۱۳۹۹
⏰ساعت ۱۰ صبح
🚘 مسیر حرکت: میدان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (فلکه جهاد سابق)_ بلوار شریعتی_ میدان انقلاب (فلکه شهرداری)_ خیابان بسیج شمالی_ میدان بسیج (هلالاحمر)_ خیابان شهیده سلمانی (خیابان سلمان)_ میدان سردار شهید سلیمانی
🇮🇷🇮🇷✊✊ إن شاءالله #همه_میآییم
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِيَادَةٌ ۖ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»
براى کسانى که نیکى کردند، پاداش نیک (همانند عملشان) و افزون بر آن خواهد بود. و غبار (غم) و ذلّت، چهره هایشان را نمى پوشاند. آنها اهل بهشتند، و جاودانه در آن خواهند ماند.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۶)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
رو سفیدان و رو سیاهان
در آیات گذشته اشاره به سراى آخرت و روز رستاخیز و نیز به زندگى دنیا که چون باغ پر گل و ثمرى است شده بود، به همین مناسبت، آیات مورد بحث، سرنوشت نیکوکاران و به رهوران از این موهبت و آلودگان به گناه را در آنجا تشریح مى کند.
نخست مى گوید: پاداش نیک و زیاده بر آن از آنِ کسانى است که کار نیک انجام دهند (لِلَّذینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنى وَ زِیادَةٌ).
در این که منظور از زیادة در این جمله چیست؟ میان مفسران گفتگو است، ولى با توجه به این که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند، اشاره به پاداش هاى مضاعف و فراوانى است که گاهى ده برابر و گاهى هزاران برابر (به نسبت اخلاص و پاکى و تقوا و ارزش عمل)، بر آن افزوده مى شود، لذا در سوره انعام مى خوانیم: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها:
کسى که کار نیکى انجام دهد ده برابر به او پاداش داده خواهد شد.
و در جاى دیگر مى خوانیم: فَأَمَّا الَّذِیْنَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَیُوَفِّیْهِمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیْدُهُمْ مِّنْ فَضْلِهِ:
اما کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، خداوند پاداش آنها را به طور کامل مى دهد، و از فضل و کرم خود نیز بر آن مى افزاید.
در آیات مربوط به انفاق در سوره بقره نیز، سخن از پاداش نیکوکاران تا هفتصد برابر و یا چند مقابل آن به میان آمده است.
نکته دیگرى که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که کاملاً امکان دارد، این اضافه در جهان دیگر مرتباً افزایش یابد، یعنى هر روز موهبت و لطف تازه اى از ناحیه خداوند به آنها ارزانى داشته شود، و این در واقع نشان مى دهد زندگى جهان دیگر یکنواخت نیست، و به سوى تکامل در یک شکل نامحدود پیش مى رود.
روایاتى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله)در تفسیر این آیه نقل کرده اند که منظور از زیادة توجه به جلوه ذات پاک پروردگار، و استفاده از این موهبت بزرگ معنوى است،ممکن است اشاره به همین نکته باشد.
ولى هیچ مانعى ندارد که زیادة در آیه فوق، اشاره به همه این مواهب بوده باشد.
🌼🌼🌼
آنگاه اضافه مى کند: نیکوکاران در آن روز، چهره هاى درخشانى دارند و تاریکى و ذلت، صورت آنها را نمى پوشاند (وَ لایَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَ لا ذِلَّةٌ).
یَرْهَقُ از ماده رهق، به معنى پوشاندن قهرى و اجبارى است و قَتَر به معنى غبار و یا دود است.
و در پایان آیه مى فرماید: این گروه یاران بهشتند و جاودانه در آن خواهند ماند (أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ).
تعبیر به اصحاب، اشاره به تناسبى است که میان روحیه این گروه و محیط بهشت وجود دارد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۶ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh.
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ ۖ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِّنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا ۚ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»
امّا کسانى که مرتکب گناهان شدند، جزاى بدى به مقدار آن دارند.
و ذلّت و خوارى، چهره آنان را مى پوشاند. و هیچ نگهدارنده اى در برابر (مجازات) خدا براى آنان نیست. (چهره هایشان آنچنان گرفته است که) گویى با پاره هایى از شب تاریک، صورت آنها پوشیده شده! آنها اهل دوزخند و جاودانه در آن خواهند ماند.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۲۷)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آیه بعد، سخن از دوزخیان به میان آمده، که در نقطه مقابل گروه اوّلند. مى فرماید:کسانى که مرتکب گناهان شوند، جزاى بدى به مقدار عملشان دارند (وَ الَّذینَ کَسَبُوا السَّیِّئاتِ جَزاءُ سَیِّئَة بِمِثْلِها).
در اینجا سخنى از زیادة در کار نیست; چرا که در پاداش، زیاده، فضل و رحمت است، اما در کیفر، عدالت ایجاب مى کند ذره اى بیش از گناه نباشد.
ولى آنها به عکس گروه اول، چهره هائى تاریک دارند، و ذلت، صورت آنها را مى پوشاند (وَ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ).
ممکن است سؤال شود: عدالت ایجاب مى کند، بیش از گناهشان کیفر نبینند، و این تاریکى چهره و گرد و غبار مذلت بر آن نشستن، چیز اضافه اى است.
اما باید توجه داشت این خاصیت و اثر عمل است، که از درون جان انسان به بیرون منعکس مى گردد، درست مثل این است که بگوئیم افراد شراب خوار باید تازیانه بخورند، و در عین حال شراب انواع بیمارى هاى معده، قلب، کبد و اعصاب را ایجاد مى کند.
🌼🌼🌼
به هر حال، ممکن است بدکاران گمان کنند راه فرار و نجاتى خواهند داشت، و یا بت ها و مانند آنها مى توانند برایشان شفاعت کنند، اما جمله بعد صریحاً مى گوید: هیچ کس و هیچ چیز نمى تواند آنها را از مجازات الهى دور نگه دارد (ما لَهُمْ مِنَ اللّهِ مِنْ عاصِم).
تاریکى چهره هاى آنها به اندازه اى زیاد است که گوئى پاره هائى از شب تاریک و ظلمانى، یکى پس از دیگرى بر صورت آنها افکنده شده است (کَأَنَّما أُغْشِیَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِنَ اللَّیْلِ مُظْلِماً).
آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن مى مانند (أُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۷ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh.