eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
974 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 نامه آقای به رئیس جمهور روحانی درباره اسلامی سازی 💢 با پرونده ی در دوران افول علمی و فرهنگی پیگیر ما باشید. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
💢 از ابتدای انقلاب تا به امروز جمعی به دنبال سرابی به نام اسلامی کردن علوم انسانی بوده‌اند. چند سالی با تعطیلی دانشگاه‌ها به نام «انقلاب فرهنگی» به دنبال این ناکجا برآمدند و بعدازآن هم منظماً در پی تحقق این خواسته هستند. دست‌کم در سال‌های نخست انقلاب بسیاری صادقانه تصور می‌کردند که بت عیاری به نام علوم انسانی اسلامی وجود دارد و غرب، آمریکا، استکبار جهانی و دشمنان اسلام مانع شده‌اند تا سرفصل این دروس از قم به دانشگاه تهران انتقال یابند. ⭕️ بسیاری از آن‌ها اما به‌تدریج متوجه شدند که «علم بماهو علم» نمی‌تواند اسلامی باشد یا بشود. چون در آن صورت علوم انسانی بودائی، مسیحی، یهودی، زرتشتی، مارکسیستی، هندو، نصارا و... هم در کنار علوم انسانی اسلامی می‌بایستی داشته باشیم. نکته بنیادین دیگری که شارحین «علوم انسانی اسلامی» از درک آن غافل‌اند، آن است که در غرب هم ما پدیده‌ای به نام «علوم انسانی غربی» نداریم. ⭕️ شارحین علوم انسانی اسلامی به دنبال شستشوی مغزی دانشجویان هستند تا در پایان تحصیلات تفکرات حکومتی پیدا کنند. تعریف آن‌ها ازعلوم انسانی اسلامی، علم نیست، ایدئولوژی حکومتی است. ⭕️ یک نگاه کوتاه به عناوین دروسی که اخیراً به دانشگاه‌ها تحت عنوان علوم سیاسی اسلامی ابلاغ شده به‌وضوح نشان می‌دهد که آن‌ها نه‌چندان به دنبال «علم» هستند و نه حتی اسلام. بلکه صرفاً به دنبال آموزش سیاسی- ایدئولوژیک به دانشجویان هستند، تحت عنوان علوم انسانی اسلامی. دروس پایه علوم سیاسی همچون «مبانی جامعه‌شناسی»، «مبانی علم حقوق»، «جغرافیای سیاسی»، «جامعه‌شناسی سیاسی ایران»، «روانشناسی سیاسی» و شمار دیگری از دروس جای خود را داده‌اند به دروسی همچون «قرآن و سیاست»؛ «سیره سیاسی پیامبر اعظم (ص)»، «سیره سیاسی ائمه معصومین»؛ «اندیشه سیاسی امام خمینی و امام خامنه‌ای»؛ «دفاع مقدس»؛ «بازتاب جهانی انقلاب اسلامی» و دروس مشابه دیگر. صدالبته که آنچه قرار است در این دروس به دانشجویان آموزش داده شود همان تفکرات و دیدگاه‌های حکومتی است. ⭕️ استدعا دارد جلوی این حرکت ضد علمی و صرفاً سیاسی را بگیرید. علوم انسانی در ایران بالأخص رشته‌هایی همچون علوم سیاسی، مطالعات منطقه‌ای، روابط بین‌الملل، تاریخ و... به‌واسطه رویکرد سیاسی، ایدئولوژیک شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف سی‌وچند سال گذشته آسیب‌های فراوان دیده است و بدل به رشته‌هایی ‌سترون، درمانده و ایدئولوژی‌زده شده‌اند. راضی نشوید علوم انسانی بیش از این در چنبره ایدئولوژی فرورفته و جایگاه آن ازنظر علمی و تحقیقاتی بیشتر از این سقوط نماید. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 نقد نامه ی آقای توسط استاد 💢 با پرونده ی در دوران افول علمی و فرهنگی پیگیر ما باشید. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
بررسی دیدگاه دکتر زیباکلام بخش اول (Trimmed) (2).mp3
20.19M
📌 نقد نامه ی آقای توسط استاد 💢 با پرونده ی در دوران افول علمی و فرهنگی پیگیر ما باشید. ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
بررسی دیدگاه دکتر زیباکلام بخش دوم (Trimmed).mp3
13.23M
📌 نقد نامه ی آقای توسط استاد 💢 با پرونده ی در دوران افول علمی و فرهنگی پیگیر ما باشید. ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
بررسی دیدگاه دکتر زیباکلام بخش سوم.mp3
19.44M
📌 نقد نامه ی آقای توسط استاد 💢 با پرونده ی در دوران افول علمی و فرهنگی پیگیر ما باشید. ⭕️ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 سخنرانی رئیس جمهور دراجلاس دگرگون‌سازی 💢 در ستایش امید در عصر لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
💢 بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین ⭕️ خانم‌ها و آقایان؛ دانش بشری به دانشمندان مباهات می‌کند. تاریخ تمدن ایران، با علم و دانش آغاز شده؛ ، آن را اعتلا بخشیده و ستون‌های آن را بر اندیشه‌های آسمانی استوار کرده است. با هدف تحقق ، و ، بشریت را به پرورش و آموزش دعوت می‌کند. ⭕️ توسعه و پیشرفت، یکی از دغدغه‌های عمده کشورهاست و اگر چه دولت‌ها در موارد زیادی توصیه‌ها و نسخه‌های نهادهای بین‌المللی در این زمینه را اجرا کرده‌اند، اما همزمان چالش‌های جدی برای کشورها نیز پدید آمده است. ⭕️ ما معتقدیم که برای مواجهه با چالش‌های آموزش، نخست باید علل ریشه‌ای آن را به درستی دریابیم. ما نسبت به قرائت نهادهای بین‌المللی از تاریخ معاصر جهان و صورت‌بندی مسائل آن نقد بنیادین داریم. اگر آرمان ما ایجاد زندگی شایسته و جهان امن است باید از خوانش‌های یک سویه اجتناب شود و بر نقش‌آفرینی همه طرف‌ها در قالب رویکردهای چندجانبه‌گرایانه تاکید شود. ⭕️ بطور خلاصه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که: - پیشرفت، تربیت، خانواده، عدالت و معنویت را نمی‌توان جدای از هم نگریست. - هر ایده‌ای درباره توسعه و رفع نیازهای بشر باید اقتضائات تربیتی و ارزشی را در خود لحاظ نماید و در عین حال باشد؛ البته خانواده به معنای اصیل آن و نه صورت‌های خودساخته که باعث خواهد شد. - توسعه‌ی فارغ از معنویت و اخلاق، موجب تباهی بیشتر جامعه می‌شود و پایدار نخواهد ماند. - سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بی عدالتی است. ⭕️ متاسفانه ، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌اند. ⭕️ همکاران عزیز سوال ما این است: آیا آموزش و اساسا انسان باید در خدمت توسعه‌ی پایدار باشد یا توسعه‌ی پایدار در خدمت انسان؟ محور تحولات آموزشی اگر به رشد و تعالی منجر نشود، نتیجه‌ای جز استضعاف انسانیت در پی نخواهد داشت. ⭕️ آنچه انتظار می‌رود این است که نهادهای بین‌المللی با احترام به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها، از آنان در مقابل تهاجم فرهنگی محافظت کنند. ما معتقدیم که تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود. ⭕️ باید بر ارزش‌های اخلاقی همچون بزرگداشت خانواده، احترام به محیط زیست، عدالت، رد خشونت و افراطی‌گری، فراهم‌سازی فضای مجازی ایمن و اخلاقی و سالم و مفید به عنوان اولویت‌های دگرگونی و تحولِ تعلیم و تربیت تمرکز کنیم. ⭕️ جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، خود را با ابتناء به و بدون اتکا به رویکردهای تک بعدیِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام به نظام متکی بر ، ‌، و تعهد به تربیت و ارزش‌های و را هدفگذاری نموده است. ⭕️ جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در عین پایبندی به سیاست‌های اصولی خود، وارد گفتگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی شود. ⭕️ از توجه شما سپاسگزارم. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 معتقد است که علوم گونه گون ارتباط های گوناگونی با یکدیگر دارند. وی با تفکیک دو مقامِ «اثبات» و «ثبوت» و نیز دو مرحله «گردآوری» و «داوری» نشان می دهد که ارتباط علوم با یکدیگر فقط در مقامِ «اثبات» و مرحله «گردآوری» است و در این مقام و این مرحله جهان بینی بر علم تجربی و علم تجربی بر جهان بینی می تواند تاثیر نهد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 هر فرهنگی لایه ها و سطوح مختلف دارد، عمیق ترین لایه های فرهنگی، لایه های است که عهده دار تفسیر و می باشد لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “هر فرهنگی لایه ها و سطوح مختلف دارد، عمیق ترین لایه های فرهنگی، لایه های است که عهده دار تفسیر و می باشد، مجموعه معانی ای که جغرافیای هستی را ترسیم کرده و انسان را در آن تعریف می کند، سعادت و آرمان های زندگی را معنا کرده و زندگی و مرگ را تبیین می نماید و این لایه از فرهنگ همان بخشی است که بیشترین بنیادهای معرفتی علم را در خود جای می دهد و به بیان دیگر مهم ترین مبادی در علم یعنی مبادی ، و در این لایه از قرار می گیرند، این مبادی در سطوح مختلف بعدی فرهنگ یعنی، در علوم و دانش های جزئی و کاربردی و در ارزش ها، هنجارها و نمادهای اجتماعی، پیامدهای خود را به دنبال داشته و لوازم خود را نشان می دهند. رویکردها، مکاتب و نظریه های علمی مربوط به دانش های جزئی به همراه روش های تولید آنان در لایه های میانی فرهنگ قرار می گیرند. ⭕️ یک نظریه علمی در لایه های میانی فرهنگ هنگامی به طور طبیعی و درون زا شکل می گیرد که مبادی آن از قبل به وارد شده باشد و یک فرد در درون فرهنگ به طور طبیعی، هنگامی به تولید نظریه می پردازد، که بنیانها و مبادی آن را از درون فرهنگ فراگرفته باشد. به عنوان مثال، نظریه های علم مدرن در قرن نوزدهم و بیستم، پس از ورود بنیان های معرفتی آنها در سده های پس از رنسانس شکل گرفتند. این نظریه ها گر چه در چارچوب رویکردها و مکاتب مختلف پدید آمدند و لکن همه آنها با روش مدرن علم تولید شده اند و این روش متأثر از تفسیر جدیدی بود که فرهنگ غرب در دوران جدید از عالم و آدم ارائه داد. این تفسیر نخست در سطح دانش هایی واقع شد که مرتبط با این افق از معرفت بودند، یعنی در سطح معرفت های دینی و فلسفی.” ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📃مقاله “نظریه و فرهنگ” نوشته حمید پارسانیا 📃 مقاله نسبت علم و فرهنگ” نوشته حمید پارسانیا 📙کتاب “روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی” نوشته حمید پارسانیا 📕کتاب “ما و علوم انسانی ۲” مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 اگر را به درختی تشبیه کنیم شاخه های این درخت شبیه علوم متنوع انسانی می باشد و برگ های هر شاخه به منزله گزاره های علوم خاص انسانی ولی این درخت باید دارای ریشه نیز باشد که در اصطلاح به این ریشه ها اطلاق می شود . ⭕️ همانگونه که در مباحث مشاهده کردید بخاطر عدم فهم بنیاد های نظری توسط اکثر اندیشمندان ، نظریه پردازان دچار خلط شده اند. ⭕️ مدرسه مجازی سعی دارد در ادامه علاوه بر اشاره به رویکرد های امتدادی از سوی اندیشمندان به طرح مباحث بنیادی نیز بپردازد . ⭕️منظور از مباحث بنیادی نحوه مواجهه با و و تراث ، ، ، ، و می باشد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 اول : مبنای هستی شناختی (فلسفه) ، بخش اصلی هر نظام فلسفی است که به تبیین و تقسیم آن می پردازد. آیا هستی ، منحصر به است یا را نیز شامل می شود؟ یا است؟ یا است؟ یا است؟ و ده ها پرسش دیگر . ⭕️ ، پنج مکتب مهم دارد که عبارتند از: ، ، ، و . ⭕️ ، ، ، ، ، و ، از مهم‌ترین فیلسوفان مسلمان‌ و کتاب‌های ، ، ، ، ، ، و از برجسته‌ترین متون فلسفه اسلامی به شمار می‌روند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی و بنیان گذار آن 💢 ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (۳۷۰-۴۲۸ق)، مشهور به ، فیلسوف مشهور مشایی و پزشک نامدار بود. اندیشه فلسفی ابن سینا، تأثیراتی بر تفکر فلسفی اسلامی و فلسفه اروپایی و نوآوری‌هایی در ساختار تفکر مشایی داشته است. ⭕️ جناب فارابی با اینکه نوآوری هایی در داشتند ولی سنت را تا حدودی حفظ نموده بودند ولی بوعلی سینا تحولی در حکمت مشاء به ارمغان آورد که ابن رشد وی را به عدم پایه بندی به سنت محکوم می کند!! ⭕️ این مکتب یکی از مکاتبی می باشد که با رویکردی خاص به هستی شناسی می پردازد. ⚠️ آهنگ فیلم لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی و بنیان گذار آن 💢 شهاب‌الدین یحیی بن حبش سهروردی (۵۴۹-۵۸۷ ه ق)، معروف به شهاب‌الدین سهروردی و ، از فیلسوفان نامدار و برجسته‌ترین چهره‌های حکمت اسلامی و فرهنگ ایران در قرن ششم هجری قمری بود. ⭕️ درباره زندگی او تذکره‌نویسان اسلامی مطلبی بیان نکرده‌اند و فقط شاگرد او شمس‌الدین شهرزوری فصلی را درباره استاد خود نگاشته است. وی در بیان مسائل، بی‌باک بود و صراحت لهجه او گاهی به فاش‌شدن اسرار سیر و سلوک و رموز عرفان منجر می‌شد و به همین‌علت فقهای عامه علیه او شوریده و شکوائیه نزد حاکم وقت فرستادند، او به دستور حاکم، مدتی در زندان بود که به نحو مرموزی وفات کرد. از سهروردی تالیفاتی در زمینه‌های ، و ترجمه‌ها و تفسیر قرآن و شرح احادیث باقی مانده است. مهمترین اثر وی، است. ⭕️ این مکتب یکی دیگر از مکاتبی می باشد که با رویکردی خاص به هستی شناسی می پردازد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی و بنیان گذار آن 💢 میرداماد، سعی در برقراری ارتباط منطقی و معقول به صورت فلسفی میان نظام فلسفی پایه و نظام بیانگر و روشنگر قرآن و احادیث کرده و این نظام فلسفی اسلامیِ تدوین‌شده توسط خودش را () و با تعبیراتی مانند حکمت ایمانی، حکمت سویه، حکمت قدسیه یاد نموده‌است. ⭕️ این مکتب یکی دیگر از مکاتبی می باشد که با رویکردی خاص به هستی شناسی می پردازد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی و بنیان گذار آن 💢 نام مکتب فلسفی خود را نهاد. از نظر او تمایز اساسی حکمت متعالیه نسبت به سایر مکاتب فلسفی در رویکرد عرفانی آن است. خواجه نصیر در شرح اشارات، حکمت متعالیه را حکمتی می‌خواند که میان بحث و نظر از یکسو و کشف و ذوق از سوی دیگر جمع می‌کند. درمقابل این نوع حکمت، حکمت مشاء، یعنی حکمت عقلی و استدلالی صرف است. ⭕️ صدرا، ملاک متعالی بودن حکمت را اتصال به عالم امر و دریافت افاضه و رحمت الهی می‌داند. ⭕️ سازگاری عقل و وحی از مشخصه‌های حکمت متعالیه است. دریافتهای عقل بشری بر اثر اتصال به عالم امر تعارضی با وحی و دین پیدا نمی‌کند. آثار ملاصدرا از این جهت پر از استشهاد به آیات قرآن است. ⭕️ صدرا مبانی حکمت متعالیه را در آثار گوناگون خود تبیین کرده است. مهمترین و جامع‌ترین آن اسفار است. ⚠️ آهنگ فیلم لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی و بنیان گذار آن 💢 سید محمدحسین طباطبایی(۱۲۸۱- ۱۳۶۰ش) مشهور به علامه طباطبایی مفسر، فلیسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلام‌شناس. وی از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن ۱۴ش بود. او نویسنده و کتاب‌های فلسفی ، و است. ⭕️ در حوزه علمیه قم به جای اشتغال به فقه و اصول، درس تفسیر قرآن و فلسفه برقرار کرد. این کار او موجب رونق دانش تفسیر در حوزه علمیه قم شد. روش تفسیری او تفسیر قرآن به قرآن بود. در دوران تعطیلی درس فلسفه، با برقراری جلسات هفتگی با شاگردان خاص خود تدریس مبانی فلسفی و حکمت متعالیه را ادامه داد. بسیاری از مدرسان بعدی فلسفه در حوزه علمیه قم شاگردان او بودند. ⭕️ شاگردان او همچون ، ، ، و را می‌توان جزو مؤثرترین و معروف‌ترین روحانیان شیعه در ایران در چهار دهه پایانی قرن ۱۴ش دانست. نشست‌های علمی او با هانری کربن فیلسوف و شیعه‌شناس فرانسوی زمینه‌ساز معرفی تشیع به اروپاییان شد. ⚠️ شعر موسیقی سروده ی خود می باشد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami