eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
153 ویدیو
75 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 فردید مهم است چون اندیشه او زنده است! 💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر مع
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند که ایشان را معرفی کنند و گروه دیگر او را یک هایدگر اندیش خوب جلوه می دهند و گروهی که در میان متاثران ایشان محل بحث ماست آغشته سازان معارف اصیل انقلاب اسلامی ذیل اندیشه هایدگری محی الدینی ایشان می باشند. ⭕️ در میان متفکران معاصر ایران ، جناب فردید جزء معدود افرادی است که راهی برای فکر کردن و نظر انداختن از موضع علوم انسانی باز نموده است که بخواهد از این طریق به معنای حقیقی از سیطره غرب رها شوند. ⭕️ از دگر سو همانگونه که اشاره شد ایشان بین هایدگر و شیخ اکبر محی الدین (ره) خواستار جمع هستند و سعی دارند با این رویکرد به تحلیل بزرگترین پدیده ی اجتماعی زمانه خود یعنی انقلاب اسلامی بپردازند. ⭕️ مولفه های مهم اندیشه او از حیث عنوان ولی با پایگاه فکری متفاوت نزدیک مولفه های امام خمینی _ رهبر انقلاب اسلامی _می شود و این محل لیز خوردن جریان انقلاب اسلامی به اندیشه فردید می باشد! ⭕️ همانگونه بر همگان آشکار است امام خمینی (ره) برخواسته از زیست بوم خود به طرح مولفه های مختلف پرداخته و سعی داشته اند قدرت هاضمه این سنت را نیز بازسازی نمایند بر خلاف جناب فردید که با محوریت هایدگر که خود ریشه در رویکرد معرفتی روشنگری و اومانیستی دارد _با قرائت غیر معنویت گرا و غیر ایرانی از هایدگر_ به طرح مولفه ها می پردازند و از این رو از امام خمینی فاصله می گیرند و نمی توانند راه رجوع به ایشان باشند که هیچ نسبتی با افکار فردید ندارد! ⭕️ با این شباهت های عنوانی نه معنونی موجود در مولفه ها برای انقلابیون امر مشتبه شده و تا حدودی‌ جنبه معارفی انقلاب اسلامی را به اندیشه ایشان آغشته کرده اند و این بیان دلیل بر این نیست که جریان فکری ایشان نباید را تحلیل کنند بلکه در صدد است متذکر شود که معارف انقلاب اسلامی علی الخصوص تئوریسین های آن نسبتی با جناب فردید ندارند. ⭕️ شاید اشکال شود که می توان مطالب جناب هایدگر را در سنت خودمان باز بینی نماییم و از این اندیشه در رها سازی خودمان از چنگال غرب استفاده کنیم در جواب باید گفت به نظر می رسد که اندیشه جناب هایدگر می تواند فقط برای اندیشمندان مسلمان مسئله سازی نماید ولی خود این مسئله باید باز خوانی شود! ⭕️ چرا که مسئله ها مثل روش ها تا حدودی ریشه در نوع مبادی ، فرهنگ و تاریخ اندیشمند دارد لذا نمی تواند اکثر مواقع مسئله ساز نیز باشد و اگر هم بتوانیم این تاثیر و تاثر ها را قبول کنیم در کل باید نتیجه هضم شده توسط مبانی هستی و معرفت شناختی غیر نسبی تحویل داده شود که این در ادبیات مرحوم فردید دید نمی شود. ⭕️ جناب فردید همانگونه که در کانتکس متفاوت از جناب هایدگر سعی دارند از ظهور الفاظ ایشان عبور کرده و هایدگری جدید برای آکادمیک ایرانی معرفی نمایند که هایدگر اندیشان این قرائت را آغشته به معنویت شرقی می دانند . ⭕️ در طرف مقابل نیز سعی دارند محی الدین ابن عربی را نیز جدا از کانتکس آن فهم کنند لذا فهم و امتداد ایشان از این دو نفر محل مناقشه است! لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند که ایشان را
📌 چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان فردید مهم است؟! 💢 فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در یکصد و سی و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 15 دی ماه 1366، به استناد بند چهار قانون اهداف و وظایف آن شورا، تاسیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. در ابتدا 15 نفر از ممتازترین دانشمندان رشته های مختلف کشور به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان علوم انتخاب شدند. فرهنگستان فعالیت خود را در سال 1369 رسماً آغاز کرد. آقای دکتر علی شریعتمداری اولین رئیس فرهنگستان بود که تا سال 1377 ریاست فرهنگستان را به عهده داشت. پس از پایان مدیریت آقای دکتر شریعتمداری در سال 1377، مجمع عمومی فرهنگستان آقای را به عنوان رئیس فرهنگستان انتخاب و به رئیس جمهوری پیشنهاد کرد و رئیس جمهور ایشان را به سمت رئیس فرهنگستان علوم منصوب نمود. ⭕️ و از این رو مشخص می شود که یکی از ارگان های مهم علمی جمهوری اسلامی رنگ فردیدی دارد لذا این ارگان نمی تواند علم هم سنخ با انقلاب اسلامی به ارمغان بیاورد چرا که بر خلاف ادعا روشنفکران و روشنگران ما معتقدیم انقلاب اسلامی بر خواسته از سنت ایرانی اسلامی می باشد. ⭕️ اگر چه در کتاب جدید _ نقد فرهنگ توسعه نیافتگی _ آقای داوری اردکانی رگه هایی از عبور و هضم شدگی در نکته مقابل اندیشه جناب فردید وجود دارد که آسیب را دو چندان می کند! ⚠️ لطفاً این پیام را در طول پیام های دیگر بخوانید نه مستقلاً لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 سال ها پس از فوت جناب فردید هنوز اثر افکار او در تفکر معاصر آشکار است. گروهی سعی دارند که ایشان را
📌 چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان فردید مهم است؟! 💢 سید منیرالدین هاشمی در سال ۱۳۵۹ دفتر مجامع مقدماتی فرهنگستان علوم اسلامی را بنیان نهاد تا به تولید مقدمات علوم اسلامی بپردازند. او در نهایت موفق شد در پایان دهه ۶۰ اندیشه فلسفی جدیدی با عنوان «فلسفه نظام ولایت» بر مبنای اصالت فاعلیت بنیان نهد و تا اسفند ۱۳۷۹ که در سن ۵۵ سالگی درگذشت، نیز گام ضروری دوم اندیشه خود، یعنی بنیانگذاری روشهایی برای تولید علم (حجیت، معادله، مدل) بر اساس این فلسفه جدید التاسیس را به سرانجام برساند و بعد از ایشان مسئولیت این نهاد به عهده سید محمد مهدی میرباقری بوده است. ⭕️ این نهاد با اینکه منکر تاثر از جناب فردید می باشد ولی در مسیر تحول و غرب ستیزی بی نصیب از اندیشه او نبوده است! ⭕️ فرهنگستان علوم اسلامی وجه تمایز بسیاری از اندیشه ی فردید دارد ولی در تحلیل های خود از غرب و تکنولوژی از اندیشه ی فردید هم استفاده کرده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تاریخ و نظریه ها 💢 هر جامعه ای متناسب با نیاز های اجتماعی و فرهنگی اش علومی را تولید می کند و اگر جامعه ای توانسته است فرهنگی و تمدنی ایجاد نماید نشان از آن دارد که اندیشه هایی در باب انسان و جهان و طبیعت و روابط میان انسان ها و روابط انسان و طبیعت داشته است. علوم انسانی ، علومی اند که با تاریخ مرتبط اند، به کنش انسانی مرتبط اند، نیازمند به بحث نظری اند، نظری به معنی چارچوب مفهومی که از طریق آن چارچوب مفهومی و نظری می توان سخن از علوم انسانی تبیین کننده و توصیف کننده را داشت. در تمدن اسلامی مبتنی بر آیات قرآن و نیاز های جامعه، علومی ناظر به حیات انسانی و کنش انسانی شکل گرفت از جمله عرفان ، اخلاق عملی ، حکمت عملی و فقه که علم فقه موثر ترین این علوم بر کنش انسان بود و از عمومیت بیشتری در تبیین و توصیف و تجویز کنش انسانی بهره داشت . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 تاریخ و نظریه ها 💢 هر جامعه ای متناسب با نیاز های اجتماعی و فرهنگی اش علومی را تولید می کند و ا
📌 تاریخ و نظریه ها 💢 هر جامعه ای متناسب با نیاز های اجتماعی و فرهنگی اش علومی را تولید می کند و اگر جامعه ای توانسته است فرهنگی و تمدنی ایجاد نماید نشان از آن دارد که اندیشه هایی در باب انسان و جهان و طبیعت و روابط میان انسان ها و روابط انسان و طبیعت داشته است. علوم انسانی ، علومی اند که با تاریخ مرتبط اند، به کنش انسانی مرتبط اند، نیازمند به بحث نظری اند، نظری به معنی چارچوب مفهومی که از طریق آن چارچوب مفهومی و نظری می توان سخن از علوم انسانی تبیین کننده و توصیف کننده را داشت. در تمدن اسلامی مبتنی بر آیات قرآن و نیاز های جامعه، علومی ناظر به حیات انسانی و کنش انسانی شکل گرفت از جمله عرفان ، اخلاق عملی ، حکمت عملی و فقه که علم فقه موثر ترین این علوم بر کنش انسان بود و از عمومیت بیشتری در تبیین و توصیف و تجویز کنش انسانی بهره داشت . ⭕️ اما با ظهور مدرنیته و تحولات بزرگی مثل رنسانس ، شکاکیت نسبت به دین و فلسفه، انقلاب صنعتی ، انقلاب فرانسه، انقلاب آمریکا و شکل گیری جامعه مدرن اروپایی در آمریکا و تدوین قانون اساسی آمریکا، اندیشه و بنیان جدیدی در علوم انسانی ایجاد شد که بیشتر به منافع و طبیعت و زندگی انضمامی و روزمره انسان توجه داشت .این تلقی از حیات انسانی و مدرنیته و علوم برآمده از تحولات غربی، از اوایل قرن سیزدهم هجری وارد دنیای اسلام شد و انسان مسلمان با این تحولات آشنا شد که در مواجهه با تمدن غرب و مدرنیته برخی به سمت تقلید و ترجمه مطلق این آثار حرکت کردند، برخی به ستیز مطلق برخاستند و برخی هم بی خیال بودند ودغدغه ای نسبت به این مسئله نداشتند. اما جریان چهارمی با عنوان احیاء تفکر اسلامی و بیداری اسلامی شکل گرفت که از سید جمال الدین اسدآبادی و شاگردان او شروع شد و با دیگر متفکران و عالمان اسلامی ادامه یافت . ⭕️ این نهضت، نهضتی بود برای جمع اسلام و تجدد ، نهضتی برای اینکه انسان مسلمان در مواجهه با تحولات و بحران هایی که انسان متجدد با آن درگیر است مثل بحران های معرفتی ، الحاد ، سودگرایی و بحران های اخلاقی و دیگر مسائل آن، بتواند مواجهه ای منطقی و عالمانه و عاقلانه با تمدن و فرهنگ ومحصولات آن داشته باشند،که نه به تکفیر بیانجامد و غرب را شیطانی بدانند و نه مقهور غرب شده و به صحیح انگاری تمام گزاره های غربی قائل شوند. ⭕️ اندیشمندانی مثل سید جمال الدین اسدآبادی ، محمد عبده،سیدقطب ، اقبال لاهوری، شهید صدر ، شهید مطهری ، امام ، علامه و روشنفکران و مصلحان دیگری که تلاش های فراوانی در این زمینه داشته اند ، این گفتمان در باب احیاء تفکر اسلامی سعی کرده اند تا مسلمانان برخوردی عاقلانه و آگاهانه هم با مدرنیته و هم سنت اسلامی و میراث علمی تمدن اسلامی داشته باشند. ⭕️ جریانی که در آن هم تراث علمی تمدن اسلامی باز خوانی می شنود و هم یک مواجهه عمیق با قرآن و روایات وعقل اتفاق می افتد و یک دستگاه اجتهادی و منطقی سامان می یابد. از سوی دیگر یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی و انتقادی با تراث بشری تمدن غرب و کشور های تابع تمدن غرب آغاز می کند . به تعبیر آیت الله خامنه ای یک مبادله فرهنگی میان اسلام و غرب برقرار میکند که به صورت اجتهادی سعی در تولید و تبیین معارف اسلامی در نسبت با نوآوری های جهان جدید هست دارد. ⭕️ ابتدای این جریان را می توان در سید جمال و شاگردانش دید ولی مراحل تکامل یافته آنرا باید در آثار حضرت امام وعلامه طباطبایی و شهید مطهری و اشخاص دیگری مثل شهید بهشتی، شهید صدر ، امام موسی صدر ، آقای جوادی وآقای مصباح دید و مراجعه کرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 خوانش مباحثِ نظری در بسترِ تاریخ 💢 من تقريباً مباحث نظری و تاريخی را پی در پی می گويم؛ يعنی در يک جلسه، بيشتر روی مسائل تاريخی متمركز می شويم و در جلسه بعد، مباحث نظری ای كه در بستر تاريخ شکل گرفته را بررسی می‌کنیم. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 خوانش مباحثِ نظری در بسترِ تاریخ 💢 من تقريباً مباحث نظری و تاريخی را پی در پی می گويم؛ يعنی در يک
💢 من تقريباً مباحث نظری و تاريخی را پی در پی می گويم؛ يعنی در يک جلسه، بيشتر روی مسائل تاريخی متمركز می شويم و در جلسه بعد، مباحث نظری ای كه در بستر تاريخ شکل گرفته را بررسی می‌کنیم. ⭕️ به شما هم توصیه می‌کنم كه هيچ وقت مباحث نظری را بدون زمينه تاريخی آن مطالعه نکنيد. اگر ما به صورت خشک مسائل و موضوعات علمی را مطالعه كنيم، خصوصاً اگر فلسفه باشد، در واقع از باطن آن مسائل و موضوعات چيزی درک نمی كنيم؛ علی‌رغم این‌که ممكن است همه صورت‌هايش را ياد بگيريم؛ لذا اين خيلی مهم است كه هر علمی را در بستر تاريخی‌اش مطالعه کنیم؛ مثلاً وقتی يک مكتب سياسی ، مثل ماركسيسم يا فاشيسم، را بررسی می كنيم، ممکن است به دايرةالمعارف‌ها مراجعه کنیم و آنها هم درباره اصول ماركسيسم و فاشيسم توضیحات خوبی داده باشند، و ما هم این توضیحات را خيلی خوب ياد بگیریم، ولی چيزی از آن درک نمی کنیم؛ بنابراین، اگر پيدايش اين مکاتب را در بستر تاريخ و سير و تحولات تاریخی‌شان بررسی نكنيد، روح حاکم بر آنها را درک نمی كنید. ⭕️ علت اين‌كه ما درس‌خوان‌های زيادی داريم ولی متفكر و صاحب‌نظر كم داريم، همين است كه افراد دانشگاهی و حوزوی ما کتاب‌های درسی و علمی را می خوانند و همه را هم امتحان می‌دهند و نمره‌ قبولی هم می‌گيرند، ولی چون فقط به فهم صورت مطالب اکتفا کرده و از معنا و باطن آنها چيزی دريافت نمی‌کنند، متفكر و صاحب‌نظری كه بتواند درد‌ها را علاج كند و راهی نشان بدهد، تربیت نخواهد شد. ⭕️ استاد 🔻پاورقی: منظور از تاریخ باید مجموعی از فرهنگ و کلان ساختار های جامعه باشد که در فهم عمیق نظریه ها و مفاهیم تاثیر دارند لذا وقتی در جامعه ای از مفهوم و اصطلاح جدیدی که واضع آن جامعه مدنظر نیست و بخاطر گفتمان و هژمونی وارد آن جامعه شده است ، استفاده می شود دچار مشکل می گردند چرا که فرهنگ ، تاریخ و کلان ساختار های ، جامعه مورد هژمون نمی تواند کشش آن اصطلاح های برخواسته از فرهنگ ، تاریخ و کلان ساختار های رقیب را داشته باشد. ⚠️ این نگاه منکر ثبات معرفت شناختی نیست بلکه در امور علمی تاکید دارد هویت های غیر معرفت و هستی شناسانه را نیز مدنظر داشته باشیم. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
💢 من تقريباً مباحث نظری و تاريخی را پی در پی می گويم؛ يعنی در يک جلسه، بيشتر روی مسائل تاريخی متمركز
📌 چرا باید مفاهیم علوم انسانی را در بستر تاریخی و فرهنگی خودشان فهم کنیم؟ 💢 علوم انسانی از پدید آمده و نباید آن را ادامه حکمت عملی دانست که از زمان ارسطو تا قرن نوزدهم مورد بحث بوده است. ⭕️ چرا که دانشمندان علوم انسانی با مبانی ، و به تبیین انسان در هر سه ساحتِ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب پرداخته اند. ⭕️ اقتباس از استاد و اصلاح و تصرف در متن و اصطلاحات دارای بار معنایی خاص. 🔻پاورقی: مفهوم و مباحث و موضوع این علم در طول مفهوم حکمت عملی که در سنت قدما و اسلامی بیشتر از علم انسانی ، علم مدنی یا سیاست مدن خوانده می شد نیست بلکه مفهومی است با بار معنایی جدید که نیاز است همانگونه که بالا ذکر شد در بستر تاریخ و فرهنگ خود مورد وارسی قرار بگیرد و اگر نیاز به بازخوانی هم باشد ذیل این وارسی مفهوم محقق ، طرح گردد بخاطر اینکه هویت تاریخی علوم انسانی پس از تبدیل شدن آن به گفتمان با آن معنایی خاص_ قرن ۱۹_ اجازه نمی دهد که معنایی جدیدی بدون بازخوانی و گفتمان سازی ذیل آن قرار بگیرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 عکس مربوط به شهید مالکوم ایکس (مدافع حقوق سیاهپوستان) می باشد. 💢 میشل باره نویسنده فرانسوی ، مصداق این انسان مطرح شده در تفکر اومانیسم مدرن را این گونه توصیف می کند : ⭕️ ، اورپایی ، تحصیل کرده ، اندیشمند و حساس است و احتمالا می تواند به لاتین و یونانی فکر کند ..... ، ، ، حاشیه ای نیست .... لذا احوال شبکه ای از خصوصیات اجتماعی و شخصی متمرکز و یگانه شده است که قدرت را نمایندگی می کند . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تاریخ و نظریه ها 💢 با اندیشه های امام و علامه وارد دوران جدیدی از مواجهه با غرب شدیم و این اندیشه ها زیرساخت های نوینی را در فلسفه و الهیات و معارف برای اسلام فراهم آورد مثلا در حوزه سیاست با توجه به فقه و حکمت اسلامی یک نظریه بنیادین در سیاست اسلامی توسط حضرت امام عرضه شد ومردم را نیز بر سر کار آورد و یک نظام جدید تاسیس نمودند و زمینه جدیدی هم برای تولید علوم انسانی اسلامی ایجاد شد . ⭕️ یا حضرت علامه در اصول فلسفه روش رئالیسم به نقد غرب و ایجاد بنیاد های جدیدی برای علوم انسانی پرداختند و حتی در تفسیر المیزان موارد زیادی از مسائل علوم انسانی را از دیدگاه اسلام بررسی کرده و از قرآن استخراج نموده اند. 🔻 مثلا در ذیل آیه 200 آل عمران و آیه 213 بقره ،دستگاه جامعه شناسی اسلام و روابط اجتماعی را به صورت جامع عرضه می کنند که بیش از 300 صفحه مطلب در رابطه جامعه شناسی اسلامی بیان کرده اند . 🔻یا مثلا شهید مطهری در حوزه حقوق زن و نظام خانواده ،فعالیتهای خوبی انجام داده اند. 🔻یا شهید صدر در بحث اقتصاد اسلامی کتاب اقتصادنا را به عنوان بنیاد جدیدی برای ساختار و مکتب اقتصاد اسلامی صورت داده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 تاریخ و نظریه ها 💢 با اندیشه های امام و علامه وارد دوران جدیدی از مواجهه با غرب شدیم و این اندیشه
⭕️ و این کارها نوعا قبل از انقلاب شکل گرفته اند و بر اثر همین آثار بود که مردم و نخبگان باور کردند که اسلام برای ساخت جامعه ظرفیت و توان دارد و الا بدون تولید این نظریات، اعتماد به اسلام در مقابل مکاتب اجتماعی که مدعی داشتن تجویزات عملی در همه عرصه های زندگی بودند، ممکن نبود. ⭕️ اگر گام اول تولید علوم انسانی اسلامی را تاریخ قبل از مشروطه تا مشروطه بدانیم که از سید جمال الدین و شاگردانشان و در ادامه تنبیه الامه و تنزیه المله (با رویکرد فقهی)مرحوم نائینی و شذرات المعارف(با رویکرد حکمی و عرفانی) مرحوم شاه آبادی که در پی ارائه طرح اسلام و راهکار هایی برای حل مشکلات اساسی جامعه اسلامی بودند بدانیم. ⭕️ و گام دوم را از سال 1320 تا 57 داریم که خروجی دستگاه علوم انسانی اسلامی این تاریخ عبارت است از شکل گیری نظام اسلامی و قانون اساسی و ایجاد نهاد های مدیریتی مثل جهاد سازندگی و بسیج و سپاه و بعد مدیریت در حوزه بحران های موجود در این سالها به خصوص مدیریت فرقه ها و مذاهب و به مدیریت کشور در دفاع مقدس و … ⭕️ اما گام سوم این حرکت بعد از دفاع مقدس و ویرانی های آن و عقب ماندگی های ناشی از پهلوی و اختلافاتی که در حوزه سیاست و اقتصاد در مجموعه های دولتی شکل گرفت و شبهه پرانی های روشنفکران و غربگرایان، با محوریت مفهوم تمدن با هدایت و علمداری مقام معظم رهبری برداشته شد و مرحله جدیدی آغاز و نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری آشکارا شروع گردید. ⭕️ ایشان در اوایل دهه هفتاد این مسئله را مطرح کردند و در اواخر دهه هفتاد به خصوص در سال 79 در دانشگاه امیرکبیر بحث جنبش نرم افزاری را بیان کردند که یک جریان جدیدی در تولید علم و علوم انسانی در جامعه ما شکل داد و شاید نقطه مهم این تحول را در نامه ای که دانش آموختگان حوزه علمیه قم در سال 81 نوشتند و پاسخ رهبری به این نامه دادند می توان مشاهده کرد و این آغازی بر سومین دوره تولید علوم انسانی بود که تا کنون ادامه دارد. ⭕️ در این دوره آقای مصباح و آقای جوادی علمداران نظریات علوم انسانی اسلامی هستند و شاگردان ایشان و برخی دیگر از نویسندگان و سخنگویان در ادامه این جریان شروع به فعالیت هایی کرده اند و آثار ارزشمندی را تولید کرده اند. ⭕️ از جمله: 🔻 موسسه امام خمینی که توسط آقای مصباح در زمینه علوم انسانی اسلامی تاسیس شد. 🔻 مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که از سالهای 60 - 61 توسط آقای مصباح ایجاد شد و بعدا توسط شاگردانشان بخصوص آقای اعرافی سامان داده شد و در برخی از حوزه های علوم انسانی آثار خوبی تولید شده است. ⭕️ مجموعه دانشگاه باقرالعلوم که در حوزه علوم سیاسی و اجتماعی تلاش هایی کرده اند و با ورود آقای پارسانیاو برخی دیگر یک تحول خوبی در آن ایجاد شد و اندیشمندان زیادی تربیت شدند و جامعه المصطفی هم به آن پیوست. 🔻 در حوزه تهران هم 2 مجموعه را داریم که یکی دانشگاه امام صادق که با محوریت آیت الله مهدوی کنی وارد این فضا شدند و مجموعه دیگر هم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با محوریت آیت الله رشاد آثار فاخری را تولید کرده اند. 🔻 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی هم از جمله پژوهشگاه های فعال است و در حوزه علوم سیاسی و قرآنی و علوم اجتماعی با محوریت تمدن سازی و الهیات خدمت کارهایی را انجام داده اند و روز به روز بر فعالیت های این مجموعه ها افزوده شده است. 🔻یک سری مجموعه ها ی دیگری هم وجود دارند اما نظریات شفاف و آثار خوبی نداشته اند و هم عرض این مجموعه ها نبوده اند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami