#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• حوزه متناسب با تغییر شرایط پیرامونی خود، تحول پیدا نکرده است. یعنی حوزه در ادبیات، ابزارها و رویکردها نتوانسته است خودش را به سطح تحول مطلوبی که مناسب با اقتضائات زمان است برساند. امروز جهان اسلام با تغییر در زیرساختهای حکمرانی مواجه است و استعمار نوع اندیشیدن و زیرساخت فکری، حقوقی، اقتصادی و… حکومتها را به دست گرفته است و در این فضا فرقی نمیکند که حاکم مسلمان بر مسند باشد یا غیرمسلمان. چون این نظامها و اندیشههای غربی و غیراسلامی است که در عمل بر #جامعه_اسلامی حکومت میکند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_هشتم
💢 ظرفیت نظام فکری شهید مطهری در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد محمد هاشمی
▫️زمان : شنبه ۲۱ مرداد ماه ساعت ۱۷/۳۰
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_نهم
💢 ظرفیت نظام فکری آیت الله جوادی آملی در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد حسین حاج محمدی
▫️زمان : دوشنبه ۲۳ مرداد ماه ساعت ۱۷/۳۰
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
🔹#جلسه_دهم
💢 ظرفیت نظام فکری شهید صدر در تحول علوم انسانی
⭕️ با ارائه: استاد حسین بحرینی یزدی
▫️زمان : چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه ساعت ۱۷/۳۰
▫️جلسات به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• در آینده، این انقلاب نیاز زیادی به #روحانیت دارد به شرط آن که روحانیت وظایف خودش را در آینده انقلاب خوب درک کند.کارش را باید ده برابر کند، تحقیق علمی اش را باید ده برابر کند، تبلیغش را باید ده برابر کند. رابطه اش را با مردم، در جمع مردم آمدن، به میان مردم رفتن، درد مردم را از نزدیک لمس کردن و احساس کردن، این ها را باید چندین برابر کند.
• مجموعه آثار ج ۲۴،ص 266
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#فلسفه_کانت | #علوم_انسانی_مدرن
• فلسفه و متافیزیک #کانت در علوم انسانی و اجتماعی نقش به سزایی ایفا نموده اند. محورهایی از قبیل این که: تئوری انقلاب کانت چه نقشی در مفهوم تاریخ دارد؟ در منطق چه تأثیری را بر جای گذاشته است؟ در جامعه شناسی چه افق هایی را مهیا نموده است؛ برای مثال، در نوکانتی های #بادن چه زمینه هایی را طرح کرده است یا در مفهوم کرتیک (سنجش) #مارکس و #آدورنو
چه استفاده هایی از #کانت شده است؟
• در روان شناسی، چگونه روانشناسی ترانسندنتال و استعلایی شکل می گیرد که می خواهد وحدت «من» را اثبات نماید؟ از این جهت که متافیزیک پیشین بر اساس مباحث نفس در ارسطو پیش رفته است، لذا دوباره که سوژه شکل می گیرد، چگونه می توان از وحدت نفس سخن به میان آورد. کانت این بحث را با قیاس های خاصی که به آن پارالوژی می گوید، دنبال می کند. بحث مهم
دیگر ، بازشناسی مفهوم تئولوژی است ، #کانت مسیر جدیدی برای تکوین تئولوژی طرح می کند.
•
•
•
•
#استاد_محمد_علی_مرادی
#فلسفه_غرب
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• روحانيت ما در اثر آفت #عوام_زدگى نمى تواند چنانكه بايد ، پيشرو باشد و از جلو قافله حركت كند و به معنى صحيح كلمه ، هادى قافله باشد ، مجبور است در عقب قافله حركت كند. خاصيت عوام اينست كه هميشه با گذشته و آنچه به آن خو گرفته پيمان بسته است، حق و باطل را تميز نمى دهد. عوام هر تازه اى را بدعت يا هوا و هوس مى خواند ، ناموس خلقت و مقتضاى فطرت و طبيعت را نمى شناسد، از اين رو با هر نوى مخالفت مى كند و هميشه طرفدار حفظ وضع موجود است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#اسلام_و_اجتماع | #فیلسوف_اجتماعی
• به طور كلى دين نسبت به روشهاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد و «#اسلام» نيز در ميان ساير اديان، موقعيت ممتازى را دارا مىباشد. ازاين روى اسلام از هر روش ديگرى به حال #جامعه_بشرى سودمندتر است. اين حقيقت را با يک سنجش بين اسلام و ديگر اديان و نيز با روشهاى اجتماعى ديگر، به خوبى مىتوان دريافت.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#اسلام_و_اجتماع | #فیلسوف_اجتماعی • به طور كلى دين نسبت به روشهاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد
• به طور كلى دين نسبت به روشهاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد و «#اسلام» نيز در ميان ساير اديان، موقعيت ممتازى را دارا مىباشد. ازاين روى اسلام از هر روش ديگرى به حال #جامعه_بشرى سودمندتر است. اين حقيقت را با يک سنجش بين اسلام و ديگر اديان و نيز با روشهاى اجتماعى ديگر، به خوبى مىتوان دريافت.
• در واقع «#اسلام» در ميان همه اديان، تنها دينى است كه صددرصد «#اجتماعى» است. تعلميات اسلام نه مانند كيش كنونى مسيحيان است كه تنها «#سعادت_اخروى» مردم را در نظر گرفته و درباره #سعادت_دنيوى آنان ساكت باشد، و نه مانند آيين فعلى يهود است كه تنها خوشبختى مادى «#ملتى» را وجهه همت قرار دهد. تعليمات #اسلام مانند دستورهاى بى دينان مجوس و بعضى مذاهب ديگر، به چند موضوع محدود از #اخلاق و #اعمال نپرداخته است.
• در #اسلام تعليم و تربيت و سعادت دو جهانى همه مردم، آن هم براى هميشه و در هر زمان و مكان، در نظر گرفته شده است و بديهى است كه غير از اين، راهى براى اصلاح جامعهها و سعادت دو جهانى مردم نيست؛
• زيرا:
اولًا: تنها اصلاح يک جامعه يا يک ملت در ميان همه جوامع بشرى با روابط جهانى كه روز به روز نزديک تر و محكمتر مىشود، كوششى است بيهوده و در حقيقت مانند تصفيه كردن يک قطره آب است در استخرى بزرگ يا نهرى آلوده!
ثاثياً: تنها اصلاح يک جامعه با غفلت از جوامع ديگر، امرى خلاف حقيقت «اصلاح طلبى» مىباشد. در تعليمات اسلام تمام افكارى كه در آفرينش جهان و انسان ممكن است در مغز بشر جلوه كند، و همه اخلاقى كه مىتواند در نفوس مردم جايگزين شود، و همچنين همه اعمال و فعاليتهايى كه مىشود از يک انسان در محيط زندگى بروز نمايد، بررسى شده است.
• اما راجع به افكار در #اسلام آن قسم انديشه هايى كه جنبه واقع بينى دارد و در رأس آنها «#توحيد» خداى متعال جا دارد، انتخاب گرديده و اصل و ريشه قرار داده شده است.
• و در اخلاق اسلام، آنچه در واقع و نزد عقل سليم پسنديده است، انتخاب شده و بر پايه و بر اصل «#توحيد» استوار گرديده است. سپس روى پايه و اصل اخلاق، يک سلسله «مقررات و قوانين عملى»- احكام- كه همه جزييات زندگى انسان را بررسى مىكند، تشريع شده و در نتيجه وظايف #فردى و #اجتماعى هر سياه و سفيد، شهرى و بيابانى، مرد و زن، كوچک و بزرگ خادم و مخدوم، حاكم و محكوم، توانگر و درويش، در حال عادى و استثنايى روشن گرديده است:{«كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ»}.
• هر كسى بر اصول معارف و تعليمات اخلاقى اسلام و فقه اسلام به ديده تحقيق بنگرد، درياى بيكرانى را مشاهده خواهد كرد كه عقل دورانديش از احاطه محيطش و فكر از رسيدن به قعرش ناتوان است با اين همه، هر جز آن با اجزاى ديگر پيوسته و مرتبط و متناسب و روى هم يك واحد متشكل «خداپرستى» و «انسان پرورى» است كه خداى يگانه آن را به پيامبر گرامى خود وحى فرموده است.
• علاوه بر تشريع قوانين كلى و مورد نياز جوامع بشرى، اسلام با باز گذاشتن «#باب_اجتهاد» راه را براى گشودن و حل مشكلات بشرى باز گذاشته است تا دانشمندان بتوانند با جهد و جهاد و اجتهاد، اسلام را براى هر عصرى سازگار ... و براى همه دورانها ماندگار سازند.
• {تعاليم اسلام، ص: 293}
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• فقه بیربط با زندگی، زندگی بیربط با فقه، درس خارجهایی که به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملا فقه سکولار میسازند، فقه فردی، عبادی طهارت و نجاست. اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بینالملل حرفی ندارند.سکولاریسم یعنی همین است.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#نماواج | #مدرسه_علوم_انسانی_سلامی_آیه
❖ «عدالت به مثابه منبع پنجم فقه تمدنی»
❖ با ارائهی استاد رضا غلامی
• یکشنبه ۲۹ مرداد ماه ساعت ۱۰:۳۰
• برای شرکت در #جلسه به آیدی مذکور مراجعه نمایید.
🆔 @Ghobar1291
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#حدوسط_علم_دینی | #امام_خمینی
❖ انبیا و مرسلین اگر راجع به خواص خوراکی ها حرفی زده اند به خاطر جنبه طبی آن نبوده است! چرا که این کار در شان انبیا نیست.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#حدوسط_علم_دینی | #امام_خمینی ❖ انبیا و مرسلین اگر راجع به خواص خوراکی ها حرفی زده اند به خاطر جنب
• اگر گاهى انبيا و مرسلين آثار و خواص مطعومات را بيان فرمودهاند، نظرشان نظر طبى نبوده است، چنانكه اطبا نظر به آثار و خواص اغذيه مىكنند و آثار آنها را بيان مىنمايند و مرادشان بيان تأثير و خاصيت آنها در فربهى بدن و يا تقويت كبد و يا زيادى خون است؛ بلكه اين گونه آثار از نظر انبيا كنار بوده است، و نظر ايشان به همان جهت مواد اغذيه است كه موجب صفاى روحى و توجه به كمال و قبول فيض و كمالات مىباشد.
• اگر پيامبرى در مورد آثار و خواص خربزه- مثلًا- سخنى فرموده و به آن ترغيب و تحريص نموده است، همان جنبه و خاصيتش را كه موجب لطافت روح و صفاى ذات و لطافت وجود است در نظر دارد.
• و اگر طبيب خاصيت آن را بيان كرده و به آن ترغيب نمايد، نظر به چاق نمودن جسم و كلفت نمودن گردن انسان دارد و هرگز اطبا و حكماى طبيعى با عقولشان نمىتوانند بيشتر از اين آثار را بفهمند؛ آثار و خواص اشياء را از آن حيث كه دخالت در سعادت ذاتيه و صفاى وجود و ضياء ذوات دارند، فقط سلسله انبيا و مرسلين به تعليم الهى و غيبى مىدانند.
• ممكن است غذايى در مذاق و ذائقه نوع مردم، طعم و حظّ و لذت قابل اهميت نداشته باشد، بلكه خوش نيايد، اما خاصيت لطافت وجودى و قبول فيض و كمالات را بيشتر داشته باشد، و اى بسا اغذيهاى كه در ذائقه مردم، خوشطعم و گوارا باشد ولى مادهاش صلب و غير قابل براى كمالات و فيوضات باشد و كدورت و ظلمت وجودى و صلابت داشته باشد.
• اگر در ابواب اطعمه و اشربه كتب فقهيه در لسان انبيا و ائمه هدى از برخى مواد غذايى انتقاد شده و طباع را از آنها تنفّر دادهاند و يا به بعضى تحريص و ترغيب نمودهاند و بعضى از مواد را تحريم فرمودهاند و بعضى را مستحب و مباح اعلام نمودهاند، نظرشان به تحريص بر خوردن و خدمت به بطن نيست؛ زيرا اين كار، شأن انبيا نمىباشد بلكه شأن طبّاخين است؛ زيرا آنها كه به نام خدمت به بشريت بشر و روحانيت انسان و صفاى ذوات و روحيات و تنوير قلوب و افكار خود را معرفى نمودهاند، مرام و منظور خود را تعقيب مىنمايند نه دعوت به دنيا و خوردن و نوشيدن، و در هر حكمى اصل منظور خود را در نظر دارند كه توده بشر را به عالم نور گسيل دهند و قلوب را به مبدأ عالم جلب نمايند و صفحه الهى وجود انسانى را صيقل و صاف و زلال نمايند، و در همان تحريص و ترغيب به اغذيه، استكمال وجود بشر و صفاى ذات افراد انسان را در نظر دارند.
• تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 336
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• قرآن فرمود ما نیامدیم که حرف انبیای قبلی را باز کنیم، ما هم آن ها را تصدیق می کنیم و هم حرف تازه داریم، قم و حوزه های علمیه باید حرف تازه ای که اسلام آورده و هیچ دین دیگری نتوانسته آن را بیاورد را معرفی کند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
32.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_متعالیه | #علوم_انسانی_اسلامی
❖ ظرفیت حکمت صدرایی در تبیین و تدبیر فرهنگ
استاد #حمید_پارسانیا
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#تحول_در_حوزه_علمیه | #بازیابی_هویت
• اگر کتابهای این زمان خودمان را با کتابهای هزار سال پیش خودمان مقایسه کنیم موجب شرمندگی خواهد بود. فرنگیها میگویند اگر به کتابهای غربی میخواهید رجوع کنید بدان کتابها رجوع کنید که تاریخش به شما نزدیکتر است زیرا کتب غربی هر چه جلو آمده بهتر و متقنتر و علمیتر و تحقیقیتر شده است، ولی اگر به کتابهای شرقی و اسلامی میخواهید رجوع کنید هر چه میتوانید به کتابهایی رجوع کنید که تاریخش از شما دورتر است و مربوط است به قرون اولیه اسلامی، زیرا هر چه جلوتر آمده بیارزشتر شده است.
• البته مقداری مبالغه است، ولی بدون شک کتابهای به اصطلاح تبلیغی و دفاعی اسلامی ما همین طور است. اغلب اینها زیانشان از سودشان بیشتر است. غالباً به جای آنکه آگاهکننده و بیدارکننده باشند تخدیری و منحرف کنندهاند، به جای آنکه هدایتکننده باشند گمراهکنندهاند.
• شاید علت عمده این امر بینظمی و بیتشکیلاتی سازمان روحانیت ماست، هر که از مادر خود قهر کرده هوس میکند درباره اسلام کتاب بنویسد و مینویسد و احیاناً از یک مقام مشهور و روحانی هم تقریظ میگیرد و دیگر واویلا و وامصیبتا!
• استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، مقاله رشد اسلامی، ص۱۵۱
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علوم_انسانی_مدرن | #بازخوانی_انتقادی
❖ سیر تطور علوم انسانی مدرن
• استاد #عبدالحسین_خسروپناه
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
سیر تطور علوم انسانی مدرن .mp3
10.1M
❖#سیر_تطور_علوم_انسانی_مدرن
❖ استاد #عبدالحسین_خسروپناه
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ نظام فکری چگونه به تحقق اجتماعی میرسد؟
استاد #حمید_پارسانیا
• برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد. این شبکه رفتاری وقتی که میخواهد به صورت تجریدیتر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا میکند.
• این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند؛ به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی میکند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد. در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل میگیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایههای بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی میشود.
• غیر از این حالت، #فرهنگ_غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودالها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابتهای سهگانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورتبندی شوند و وجاهتی پیدا کنند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علوم_انسانی_مدرن | #بازخوانی_انتقادی
❖ #فلسفه_و_علوم_انسانی
• استاد #محمد_تقی_چاوشی
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
document_11342_فلسفه و علوم انسانی.mp33798362315289705824.mp3
17.42M
❖ #فلسفه_و_علوم_انسانی
❖استاد #محمد_تقی_چاوشی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• اگر دین را در اتمسفر زیراخت (سوژه) و براخت(ابژه) فهم کنیم در این صورت دین بدون توجه به واقعیتش نظاره کردیم که خروجی آن تحلیل های سطحی جامعه شناختی دین خواهد بود که کمترین نسبت را با حقیقت دین دارد.
•
•
•
•
#علم_دینی #مدرنیته
#علوم_انسانی_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ ده باور بی اساس علم مدرن
• آب در صد درجه به جوش میآید؛
• ثابت گرانشِ زمین دَه است؛
• کاغذ تورنسل در محیط بازی آبی میشود؛
• زمین به دور خورشید میچرخد.
▫️اینگونه یافتههای علمی وابسته به احساسات و باورهای شخصی دانشمندان نیستند و به همین دلیل علوم تجربی، با داشتن روشی عینی و خالی از سوگیری، میتوانند تصویری مطمئن و دقیق از جهان در اختیار ما بگذارند.
▫️اما روپِرت شِلدریک، زیستشناس سرشناس انگلیسی، مدعی است نظام باورهای علوم تجربیِ معاصر دارای برخی مفروضات اساسی اما نیازموده است که از فرط تکرار به اصولی بدیهی تبدیل شدهاند و کمتر دانشمندی به خود اجازه میدهد که در آنها شک کند.
▫️برای مثال، دانشمندان به ما میگویند روح وجود ندارد؛ فرآیند تکامل کاملاً تصادفی است؛ پدیدههایی مثل تلهپاتی چیزی جز خرافه نیستند. شلدریک میگوید این باورها، که ریشه در نگرش مکانیستی قرن نوزدهمی دارند، نهتنها پشتوانۀ علمی ندارند، که حتی با یافتههای اخیر نیز ناسازگارند. او در این کتاب دَه باور بیاساس علم مدرن را توضیح میدهد و دانشمندان را به بازنگری در این باورها فرامیخواند.
•
•
•
#معرفی_کتاب #علم_مدرن
#علوم_انسانی_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#علوم_انسانی_اسلامی | #بازیابی_هویت
❖ ابن سینا الگوی موفق بومیسازی علوم انسانی
• منبع : تبیان
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #بازیابی_هویت ❖ ابن سینا الگوی موفق بومیسازی علوم انسانی • منبع : تبیان •
❖ ابن سینا الگوی موفق بومیسازی علوم انسانی
• بومیسازی علوم، یعنی بهرهمند شدن از علوم دیگران، تا جایی که با باورهای اصیل خودمان تعارض پیدا نکرده است. باورهای اصیل آن دسته از ایدئولوژی دینی و ملی است که ما برای آنها استدلال منطقی داریم و به همین جهت نمیتوانیم از آنها دست بکشیم.
• ابوعلیسینا ده قرن پیش با همین رویکرد به سراغ فلسفه یونان رفت و در عین اینکه از فرم ارسطویی در فلسفه استفاده کرد، ولی در محتوا از فلاسفه غرب تقلید نکرد و از باورهای الهی خود برای پیریزی #فلسفه_ایرانی_اسلامی استفاده کرد.
• همانگونه که شیخ الرئیس از فلسفه یونان استفاده کرد، اما تقلید نکرد و استقلال فکری خودش را حفظ کرد، ارزشهای خود را حفظ کرد و باورهای عقلی و منطقی خود را رها نکرد، امروز هم این کار باید انجام شود.
• محمد فنایی اشکوری در اینباره میگوید:
▫️«ابن سینا علاوه بر اینکه شارح ارسطو است، یک نظام فکری بدیعی در فلسفه اسلامی بنا نهاده است. او تنها شارح و مفسر فلسفه ارسطو نبوده، بلکه خود حکمت نوینی را با استفاده از فلسفه ارسطو و معارف اسلامی و خلاقیتهای خودش بنا نهاده است.»
• اگر ابن سینا این بومیسازی را انجام نمیداد، باید به تمام گزارههای فکری فلسفه یونان پایبند میشد، گزارههایی که با نگرش دینی شیخ الرئیس در تعارض بودند.
• منوچهر صانعی دره بیدی درباره تفاوت نگرش فلسفه یونان و اسلام میگوید:
▫️«این دو، تفاوتی در نگرشهایشان دارند. نگرش فلسفه اسلامی مبنایش قرآن است ولی نگرش فلسفه یونانی موحدانه نبوده است؛ یعنی آنها مشرک و اعتقاد به خدایان متعدد داشتند خدای ارسطو یک خدای خالق نیست یعنی اعتقادی به خلقت نداشتند.»
• اساسا ابن سینا الگوی مناسبی برای نگاه ما به علم و علم آموزی است. شیخ الرئیس بیش از آنکه متکی به علوم جوامع دیگر باشد، به #تولید_علم مشغول بود. به همین جهت است که او در پزشکی شهرت بیشتری پیدا کرده است؛ چراکه طب او محصول فکر خود او بود و این تولید علم باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد.
• در پایان بار دیگر این نکته را تکرار میکنیم، همانگونه که شیخ الرئیس از فلسفه یونان استفاده کرد، اما تقلید نکرد و استقلال فکری خودش را حفظ کرد، ارزشهای خود را حفظ کرد و باورهای عقلی و منطقی خود را رها نکرد، امروز هم این کار باید انجام شود و با همین رویکرد به سراغ #علوم_انسانی جوامع دیگر رفت.
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b