eitaa logo
أین ولی الله ارواحنا له الفداء
75 دنبال‌کننده
993 عکس
202 ویدیو
40 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/۰۵ ⁉سؤال⁉ آیا می‌توان از چیزی که خداوند حرام کرده، به عنوان دارو و برای درمان بیماری استفاده کرد یا خیر؟ 🤔 فرض کنید فردی به دکتر رفته و دکتر برای بیماری حادّی که دارد، تجویز نموده که باید حرام بخورد! وظیفه شرعی او چیست؟ حال به پاسخ این سؤال می‌پردازیم، ابتدا باید دلیل این‌که خداوند یک سری امور را حلال، و یک سری را حرام کرده، بررسی کنیم: عملاً حرمت‌ها به‌دلیل ضررهای زیادی است که در آن‌ها وجود دارد و به جسم و روح انسان آسیب می‌رساند😨. می‌دانیم هم خالق انسان خداست، و هم واضع احکام شرعی. حضرت حق، حلال و حرام‌ها را قرار داده است؛ بنابراین وقتی ضرر چیزی برای جسم و روح انسان آن‌قدر زیاد است که خداوند آن را حرام کرده است، عملاً در آن چیز نمی‌تواند آثار مثبتی برای وجود، بار شود🤮. در احادیث نیز این موضوع به صراحت بیان شده است: پیامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: "هرکس به حرام، درمان جوید، خداوند در آن شفایی قرار نمی‌دهد." 📚"کنزالعمّال، ج١٠، ص۵٢، ح٢٨٣١٨". امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمایند: "خداوند در هیچ چیز از آن‌چه حرام کرده، نه شفایی قرار داده است و نه دوایی." 📚"کافی، ج۶، ص۴١٣، ح٢". اما متأسفانه در جامعه پزشکی می‌بینیم که گاهی افراد غیرمتخصص حقیقی و غیرمتعهّد، این چیزها را تجویز می‌کنند‼ @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ٩٨/٠۶/٠۵ به سراغ برخی از روایات اهل‌ بیت علیهم‌السّلام در مورد درمان با حرام می‌رویم و دیدگاه اهل‌بیت را در این موضوع جویا می‌شویم: 🍸شخصی می‌گوید که به امام صادق علیه‌السّلام نامه نوشتم و سؤال کردم که مردی دچار باد بواسیر است و به اندازه یک ظرف کوچک شراب🍷 می‌نوشد، آن هم نه برای لذّت، بلکه برای مداوا کردن؛ آیا جایز است؟ امام علیه‌السّلام فرمودند: «نه، حتی یک جرعه را هم ننوشد، خداوند متعال در چیزهای حرام شفا و دوایی قرار نداده‌ است.» 📚"کافی، ج۶، ص۴١٢." 🍸ابوبصیر می‌گوید: ام خالد نزد امام صادق علیه‌السّلام آمد و پرسید: "بیمار🤒 شده‌ام و پزشکان برایم شراب تجویز کرده‌اند، من می‌دانستم که شما از این کار، بدتان می‌آید، بنابراین دوست دارم نظرتان را به من بگویید🙈." حضرت علیه‌السّلام فرمودند: «چه چیز باعث شد شراب ننوشی؟» گفت: "در دینم از شما تقلید می‌کنم." امام علیه‌السّلام فرمودند: «پس حتی قطره‌ای از آن را هم ننوش، به خدا سوگند اجازه نمی‌دهم🚫 که حتی به اندازهٔ یک قطره از آن را بنوشی و یا حتی قطره‌ای بچشی؛ چون اگر این کار را بکنی هرگاه که جانت به گلویت برسد و بخواهی بمیری، پشیمان می‌شوی.» حضرت این مطلب را سه مرتبه تکرار کردند. 📚"کافی، ج۶، ص۴١٣." 🍸حلبی از امام صادق علیه‌السّلام درباره داروهای آمیخته به شراب پرسید، حضرت علیه‌السّلام فرمودند: «من مایل نیستم حتی به آن نگاه کنم تا چه رسد که خود را با آن درمان کنم. آن به منزله پیِ خوک یا گوشت خوک🐽 است.» 📚"کافی، ج۶، ص۴١۴." 🍸معاویة‌ ‌بن‌ عمار از امام صادق علیه‌السّلام در مورد استفاده از سرمه‌ای که با شراب آمیخته ‌شده سؤال نمودند، و حضرت نهی کردند و فرمودند: «خداوند عزّ و جلّ در حرام، شفا🤲 را قرار نداده‌است.» 📚"بحارالانوار، ج۵٩، ص٩٠." 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
شفایی در نیست❗ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ٩٨/٠۶/١٠ ؟ در جواب به این سؤال که آیا برای درمان بیماری می توان از حرام استفاده کرد؟ در صورت ضرورت چطور؟ گفته شد علاوه بر اینکه خداوندی که خالق انسان و واضع احکام است خود، حرام بودن ها را مطرح کرده؛ روایاتی نیز از معصومین علیهم‌السّلام در آن مورد ذكر كردیم؛ اما اکنون سراغ فقها می‌رویم و فتوای آن‌ها که برگرفته از آیات و احادیث است را در مورد استفاده از شراب🍷 برای درمان بیماری‌ها بيان می‌کنیم: 💥از نظر مراجع عظام به طور کلی شراب، حتی یک قطره‌اش هم نجس و خوردنش حرام است. فقها می‌گویند معالجه به شراب، مشروط به وجود شروط ذیل است: 🔥١. فرد در اثر بیماری در حد هلاکت و مرگ باشد و مجبور باشد به این کار مبادرت ورزد. 🔥٢. معالجه، تنها و تنها از این راه ممکن باشد. هرچند از نظر علم روز، راه‌های متفاوتی برای درمان هر بیماری وجود دارد، در نتیجه احتمال تحقق این شرط بسیار کم یا محال است؛ پس اگر درمان بیماری منحصر در خوردن شراب نباشد، این اجازه صادر نخواهد شد. تشخیص این موضوع نیز از طریق متخصص مؤمن باید صورت گیرد؛ یعنی کسی که هم در تخصصش صاحب رأی است و هم صاحب تعهد دینی؛ یعنی باید دیانت و درایت، هر دو را داشته باشد. 🔥 ٣. نباید بدون جست‌وجوی دقیق راهکاری برای درمان، به معالجه با حرام شتاب ورزید👌. یعنی با سرعت نمی‌شود به سراغ این راه رفت. باید فرد متخصص متعهد یقین پیدا کند که اگر این را استفاده نکند، فرد هلاک خواهد شد. عملاً می‌شود گفت که در زمان ما، با پیشرفت علوم، برای معالجه جایگزین‌های مختلف وجود دارد و منحصر در این یک مورد نخواهد بود. ⚠ اگر کسی بخواهد برای درمان از شراب🍷 استفاده کند با توجه به روایات اهل‌بیت علیهم‌السّلام، عملاً حرام -شراب- قابلیت استفاده برای شفا را ندارد؛ یعنی شفایی در آن‌ نیست. و اگر فرد بخواهد نهایتاً در یک جاهایی، به نحوی اجازه‌ای پیدا کند؛ مثلا از باب اضطرار و اَکلِ مَیته، که درمان این بیماری با این حرام است، پس به میزان درمان می‌تواند جایز باشد، حتی از این طریق هم می‌شود گفت آن‌قدر قید و شروط دارد که تحقق این قیود و شروط، بسیار بعید خواهد بود و عملاً جایز شمردن درمان با شراب منتفی می‌شود✊. 💫نکته عرفانی💫 ✨انسان ها محال است که ایمان داشته‌باشند، شیعه باشند و با خدای خودشان ربط و وصلی داشته باشند، و مضطرّ و مجبور به چنین چیزهایی بشوند. محال است... فضل، فیض و عشق بی‌کران خداوند❤ آنقدر زیاد است که اگر انسانی این ربط و وصل را با او داشته باشد، إن‌شاء الله هیچ‌وقت مجبور نخواهد شد که برای گرسنگی و معالجه، به حرام روی بیاورد🤲. 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
با حرام❗ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/١٢ بحث ما در مورد تغذیه و تأثیر آن در پرواز روح است؛ می‌خواهیم بررسی کنیم که مطلوب‌ترین و بهترین غذا چه غذایی است، که در صعود و اوج گرفتنمان📈 یاریمان می‌کند؟  این مطلوب‌ترین و بهترین بودن را باید از دو وجه بررسی کرد: 🍭 ؛ که مسلّما بالاترین مرتبه حلال بودن و طاهر بودن، بهترین و مطلوب‌ترین غذاست. 🍭 ؛ که از این نظر بهترین غذا، غذایی است که مطلوب‌ترین کمّیت و کیفیت را داشته باشد و آداب خوردن و آشامیدن و مستحبّات آن به نحو کمالی رعایت شود👌. ابتدا به مورد اول از وجوه برتری و مطلوب بودن غذا، یعنی حلّیت و طهارت غذا می‌پردازیم و آن را در پنج جهت بررسی خواهیم نمود: 💵 ١. پول و مالی که با آن غذا را تهیه می‌کنیم، چه پولیست؟ و از چه کسب و کاری به‌دست آمده است؟ 🍜 ٢. غذا و مواد غذایی؛ که چه خصوصیت‌هایی داشته باشد تا بهترین نوع باشد. ♨٣ .درست کننده غذا؛ که چه خصوصیت‌هایی داشته باشد که آن غذا بهترین و مطلوب‌ترین غذا شود. 🍴 ۴. خورنده غذا؛ که چه خصوصیتی داشته باشد. 🍧۵. مجلس طعام؛ آن محیط و فضایی که در آن غذا خورده می شود چه آثاری بر فرد دارد؟ و چگونه می‌توان بهترین آثار را حتی از مجلس غذا أخذ کرد؟ @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍴برای صعود و اوج گرفتن، و غذا چه غذایی است⁉ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/۱۷ حلّیت و طهارت غذا و یافتن بهترین و مطلوب‌ترین غذا را از پنج جهت به بحث می‌نشینیم. اولین بخش، مال و پولی💵 است که غذا را با آن تهیه می‌کنیم. پولی که فرد می‌خواهد با آن غذا یا مواد غذایی تهیه کند، از چه راهی🌀 به‌دست آمده است؟ با توجه به اقسام کسب و کار، مال می‌تواند شامل سه حالت العیاذبالله کسب حرام🌑، مکروه🌒 و کسب حلال🌕 باشد. هرچند برخی امور نیز می‌تواند مالی که از کسب حلال به‌دست می‌آید را تبدیل به حرام و شبهه‌ناک نماید؛ هم‌چون ندادن خمس و غیره. اکنون این سه نوع کسب را به طور مختصر تبیین می‌کنیم: 🌑 حالت اول این است که مالی که با آن غذا تهیه می‌شود، خدای ناکرده، حرام باشد که در این صورت بالاترین آثار منفی بر غذا بار می‌شود😣. 🚫"حرام" شامل چه مواردیست؟ فردی که کسب و کارش حرام است؛ یعنی شغل او، کارِ حرامی است، پول و مالی که از طریق آن شغل به دست می‌آورد نیز حرام خواهد بود؛ مانند: 🔥 کسی که عین حرام (نجس العین) را معامله می‌کند؛ مثل خرید و فروش شراب، خوک و...؛ 🔥خرید و فروش مال غصبی - مگر آنکه صاحبش معامله را اجازه دهد- ؛ 🔥خرید و فروش چیزهایی که مال نیست؛ 🔥خرید و فروش چیزی که منافع معمولی آن حرام باشد؛ مثل آلات قمار و لهو و لعب‌؛ 🔥کسب و کار کردن از طریق سحر، جادو، پیشگویی و...؛ 🔥اگر کسی که کارش فروش آلات موسیقی باشد، و آن آلات موسیقی حرام باشد، خرید و فروش آن‌ها هم حرام، و پول معامله‌ای که می‌کند نیز حرام خواهد بود؛ 🔥کسب مال از راه سرقت؛ 🔥کسب مال از راه فحشا و بی‌عفتی؛ 🔥کسب مال از راه دروغ؛ 🔥کسب مال با ربا، غش و تدلیس -فریب دادن- در معامله؛ 🔥کسب درآمد از مال خمس داده نشده، با توجه به شرایطی که گفتیم. 🌒 مرحله بعدی، کسب‌های مکروه است. برخی از کسب‌ها مکروه‌اند و پول و مالی که از طریق آن کسب می‌شود به همان میزان، درجه‌اش فرق دارد؛ همانند: کفن فروشی، سلاخی و قصابی🔪 و... که البته حال و هوای فرد، نوع برخورد او با این کسب و نیاز جامعه برای آن کسب می‌تواند کراهت آن را کاهش دهد. 🌕 زمانی که فرد از کسب و کارهای حلال، رزق خود را به‌دست می‌آورد و تلاش می‌کند که در کسب و کارش مشکلی هم نداشته باشد؛ اهل دادن خمس است و حلّیت مال برایش بسیار ارزشمند✨ است؛ می‌داند آثاری را که در لقمه حرام و شبهه ناک می‌باشد، به این آسانی نمی توان پاک کرد؛ چنین فردی در کسب و کار خود دقّت دارد و تلاش می‌کند مالش کاملاً حلال باشد؛ غذا و مواد غذایی که از این مال تهیه می شود مسلماً مطلوب‌ترین غذاست🍜؛ هرچند که حلّیت آن پولِ حلال نیز مراتب دارد و با توجه به نیّت فرد، حالات درونی، عملکردش و حتی نوع کسب و کار حلالِ او، مرتبه‌اش متفاوت است. برای توضیح بیشتر به ادامه بحث رجوع نمایید😊. 🍎 @ayna_valiollah ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
💵 ؛ از عوامل مؤثر در طهارت و حلیت غذا پول و مالی که با آن غذا را تهیه می‌کنیم، چه پولیست؟ و از چه کسب و کاری به‌دست آمده است؟ مباحث را دنبال کنید🏃 لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/٢۴ در یافتن بهترین و مطلوب‌ترین غذا🍎 بنا شد به جنبه مراتب طهارت و حلیت غذا بپردازیم که آن را از پنج جهت بررسی خواهیم کرد: جهت اول: پول و مالی که با آن مواد غذایی تهیه می‌شود؛ که گفته شد این مال ممکن است از یکی از سه نوع کسب حرام، مکروه و حلال تهیه شده باشد. اما اشاره کردیم همان مالی که انسان از کسب حلال نیز به دست می‌آورد، مراتب در حلیّت دارد. اما برخی از اموری که در مرتبه حلّیت مال اثر دارند عبارتند از: ✨نیت فرد؛ ✨اعمال و حالات درونی فرد؛ ✨ نوع کار. ✨ نیّت افراد مهم است. اینکه فرد نیّتش خیر است یا نه در مرتبه حلیّت مالِ کسب شده اثر دارد: 🔨 فردی که برای رضایت خدا، رزق و روزی همسر و فرزندانش را تهیه می‌کند؛ عمل و کسب و کارش به مثابه عبادت است، چرا که برای رضای خدا کار می‌کند. حجت‌الاسلام قرائتی در جمله‌ای لطیف می‌گوید: «وقتی کاری انجام می‌دهید نیّت‌تان برای خدا باشد و نیت به‌دست آوردن پول 💵 نکنید.» 🔨فردی که برای تأمین نیاز همسر و فرزندانش💕 رزق و روزی تهیه می‌کند گرچه عملش بسیار ارزشمند است ولی درجه و مرتبه کسی که برای رضای خدا کار می‌کند را ندارد. 🔨فردی که برای مال افزونی، کسب و کار می‌کند گرچه حلال است ولی به اندازه فردی که برای نیاز همسر و فرزندانش رزق و روزی تهیه می‌کند، ارزش ندارد. پس مال حلال نیز با توجه به افراد مراتب دارد. ✨ و افراد نیز مهم است و در تمام اموری که خلق می‌کنند و هم‌چنین در درجه حلّیت مال آنان اثر می‌گذارد. ❄مثلاً فردی که صادق و درستکار است، هر چیزی که خلق می‌کند، خلقش نسبت به کسی که این خصوصیّت‌های مثبت را ندارد متفاوت است. نوع و آثاری که از کسب و مال حلال یک فردِ با ایمان و فرد بی‌ایمان پدید می‌آید، با یکدیگر متفاوت است. ❄کسی که با یاد خدا کار می‌کند با کسی که این‌گونه نیست فرق دارد و این‌ها در مرتبه حلّیت مال تأثیر می‌گذارد. ✨ نوع کار حلالی که فرد انتخاب می‌کند، و این که فرد از چه طریقی کسب روزی می‌نماید و چقدر برای کسب مال تلاش می‌کند، همه در مراتب کمالی مالش مؤثر است. ⚡درجه فردی که در مزرعه، کارخانه و... با ریختن عرق جبین کار می‌کند😓 و پول به‌دست می‌آورد، با فرد دیگری که با معامله و خرید و فروش کالا حتی به صورت اینترنتی📲، پول به‌دست می‌آورد، یکسان نیست. ⚡مرتبه فردی که در زیر آفتاب و با دهان روزه کار می‌کند با کسی که با همه امکانات و به راحتی کسب و کار می‌کند، یکی نیست❗ 🔺روزی کارگر زحمت کشی که دستش از زیادی کار ورم کرده بود نزد پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله آمد و دستش را نشان داد، حضرت دستش را گرفت و فرمود: «این دستی است که خدا و پیامبر، آن را دوست می‌دارند». 💥پس حتی در کسب‌های حلال نیز مراتبِ متفاوت وجود دارد، اثر دارد و پولشان با هم فرق می‌کند. ⚠باید دقت کرد در حلّیت کارهایی که ذکر شد هیچ ایراد و شبهه‌ای نیست؛ ولی نوع حلّیتشان متفاوت است؛ مانند نماز صحیح و مقبول دو نفر مسلمانِ مؤمن، که با توجه به نیّت، حالات درونی، حضور قلب، معرفت به خداوند و... مرتبه نمازشان با یکدیگر فرق دارد. نماز امیرمؤمنان علی علیه‌السّلام کجا و نماز ما!!! 🍎 @ayna_valiollah ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/۳۱ گفتیم که برای دست‌یابی به مطلوب‌‌ترین تغذیه باید به پنج مرحله بپردازیم: 💵 ١. پول و مالی که با آن غذا را تهیه می‌کنیم، چه پولیست؟ و از چه کسب و کاری به‌دست آمده است؟ 🍜 ٢. غذا و مواد غذایی؛ که چه خصوصیت‌هایی داشته باشد تا بهترین نوع باشد. ♨٣ .درست کننده غذا؛ که چه خصوصیت‌هایی داشته باشد که آن غذا بهترین و مطلوب‌ترین غذا شود. 🍴 ۴. خورنده غذا؛ که چه خصوصیتی داشته باشد. 🍧۵. مجلس طعام؛ آن محیط و فضایی که در آن غذا خورده می شود چه آثاری بر فرد دارد؟ و چگونه می‌توان بهترین آثار را حتی از مجلس غذا اخذ کرد؟ تا کنون از پنج وجه برتری و مطلوب غذا، مورد اول را شرح داده‌ایم؛ حال مورد دوم آن، یعنی غذا و مواد غذایی را بررسی خواهیم نمود: 🌿غذا و مواد غذایی مطلوب و ارزشمند می بایست از دو جهت بررسی شود: 1⃣. طهارت‌ از نجاسات و ناپاکی؛ باید دقت کنیم که مواد غذایی که برای تهیه غذا مصرف می کنیم از نجاسات و آلودگی ها منزه ✨باشد. 2⃣. حلیّت؛ مواد غذاییِ مصرفی، حرام نباشد. به یاری خداوند، در مباحث بعد به مواد حرام یا مکروه در تغذیه خواهیم پرداخت. @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🔨 لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🖌آیا مال حلال با توجه به افراد مراتب دارد⁉ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/۰۷ 🔍 گفتیم غذا و مواد غذایی مطلوب و ارزشمند می‌بایست از دو جهت بررسی گردد: ۱. طهارت از نجاسات و ناپاکی‌ها که در مطلب قبل به آن اشاره نمودیم. ٢. حلّیت؛ اینکه مواد غذایی حرام نباشد. حرام بودن دو گونه است: 🔺گاه، مواد، فی نفسه حرام است؛ گوشت، مایع و یا چیز دیگری که طبق دستور شرع حرام گشته، مانند: گوشت خوک🐽؛ شراب🍷؛ ماهی که فلس و تیغ ندارد🐟. باید دقت کنیم، مواد غذایی که مصرف می کنیم از حرام منزه باشد. 🔺گاه مواد غذایی در اصل حلال است، اما با عملی، حرام و غیر قابل مصرف می‌شود. ازجمله: ۱. ذبح غیر شرعی🔪؛ حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی نشده باشد، گوشتش حرام است و خوردن غذایی که از آن گوشت تهیه شده باشد، جایز نیست. ۲. ماهی در آب مرده🎣؛ ماهی حلال گوشتی که در آب مرده باشد، گوشتش حرام است، چرا که ماهی زمانی قابل مصرف و حلال است که زنده از آب خارج شود. ۳. تهیه مواد غذایی از مال خمس داده نشده🍳؛ مال و درآمدی که حلال است و هیچ حرمتی بر روی آن نباشد، اما خمس آن پرداخت نشده و با شرایط خاص خودش که در ذکر شده است، برای ما حرام باشد. ۴. تهیه مواد غذایی از مال غیر💵؛ ممکن است مواد غذایی، مال یتیم، غصبی یا دزدی باشد. این مال، مال حرام است و خوردن غذایی که از آن مواد غذایی تهیه می شود جایز نیست. ۵.مواد غیر قابل خوردن؛ گاهی ماده‌ای اصلا قابلیت خوردن ندارد و مشاهده می‌کنیم که افراد تمایل به خوردن آن دارند، که البته حرام است، مانند: خاک، گل و مهر. ۶.برنج پخته شده با فضله موش. @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۷/۰۹ مورد دوم: غذا و مواد غذایی در مطلب قبل به نمونه‌هایی از حرمت‌ها اشاره کردیم؛ از جمله: ۱. ذبح غیر شرعی🔪؛ ۲. ماهی در آب مرده🎣؛ ۳. تهیه مواد غذایی از مال خمس داده نشده🍳؛ ۴. تهیه مواد غذایی از مال غیر💵؛ حال موارد دیگری از حرمت ها و‌ حکم و چراییِ برخی از موارد را بیان خواهیم کرد: ۵.خاک؛ ❓سؤال: خوردن خاک چه حکمی دارد؟ گاهی ماده‌ای اصلا قابلیت خوردن ندارد ولی برخی افراد تمایل به خوردن آن دارند؛ مانند: خاک. ✨طبق فتوای همه مجتهدین عظام، خوردن خاک، گِل و مُهر حرام🚫 است؛ به جز تربت سیدالشّهداء❤علیه‌السّلام، آن‌ هم به مقدار خیلی کم_ به اندازه یک نخود👌_ که برای شفای مریض، افطار روزه و غیره جایز است. در این مورد، همین که تربت امام حسین علیه السّلام بر آن خاک صدق کند، کفایت می‌کند، لازم نیست خاک را از خود قبر یا اطراف آن برداشته باشند. ▫از امام صادق علیه‌السّلام روایت شده که فرمودند: خدای سبحان خاک قبر امام حسین علیه‌السّلام را شفا از هر دردی و امان از هر خوف و ترسی قرار داده است -البته برای کسی که با این نیّت و عقیده آن را بگیرد-. 📚"وسائل‌الشیعه، ج۱۰، ص۴۰۹." ✨بعضی از مجتهدین می‌گویند خوردن این گونه خاک‌ها، حکم "احتیاط واجب" دارد یعنی هیچ گونه خاکی را نباید خورد؛ و بعضی دیگر حکم آن را "احتیاط مستحب" می‌دانند. ✨مجتهدینی که در خوردن خاک امام حسین علیه‌السّلام احتیاط کرده‌اند، عموما معتقدند که بهتر است مقداری خاک به اندازه یک نخود، تربت سیدالشّهداء در آب حل گردد تا یک نوع استحاله و انقلاب ایجاد شود؛ گویی که دیگر به آن، خاک گفته نمی‌شود و سپس مصرف گردد. ✨برخی از مجتهدین از جمله آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه معتقد هستند که خاک قبر پیامبر خاتم صلّی‌الله‌علیه‌وآله و بعضی از اهل بیت علیهم‌السّلام که با آب مستهلک شود نیز مثل تربت امام حسین علیه‌السّلام است. @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۷/۱۶ ٢. غذا و مواد غذایی ۶. برنج پخته شده با فضله موش؛ از مواد غذایی که حرام🚫 است، برنجیست که در آن فضله موش بوده و پخته شده است. تمام احکامی که بیان می‌گردد در صورتیست که یقین کنید آن دانه تیره رنگ، فضله موش است، بهتر است با خیال اینکه هر دانه سیاه‌رنگی فضله موش است از خوردن غذا صرف نظر نکنید_گاهی دانه‌های گیاهی سیاه‌رنگ و یا فضله‌ای غیرِ فضله موش درون برنج دیده می‌شود_ در چنین مواردی شرعاً تکلیفی به تحقیق و تجسس نیست. ❄فضله خشک شده موش، اگر در برنج خام🍚 باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند. چون ممکن است فضله خیس بوده باشد و اطرافش را نیز آلوده کند بهتر است مقداری از اطراف آن نیز برداشته شود، اما مابقی‌اش پاک است✅. فردی مقداری برنج در آب خیسانده و در آن فضله می‌بیند، چه کار کند⁉ ❄اگر زمان شستن برنج، فضله را مشاهده کند، جدا کرده و برنج را آب بکشد. ❄اگر مدت کمی آب در آن برنج خیسانده شده باشد که عرفاً نگویند آب در آن رفته است، فضله نجس را برداشته و برنج مشکلی ندارد. البته آبی که در آن است نجس است و باید قبل از آن‌که در دانه‌های برنج نفوذ کند، آن را آبکشی🚿 کنید تا پاک شود. همین حد که آب شیر بر ظرفی که چنین برنجی در آن هست باز باشد و آب، از ظرف سرریز گردد، کفایت می‌کند👌. ❄اگر چنین برنجی، مدت طولانی همراه فضله خیسانده شده، به نحوی که عرفاً می‌گویند آب در آن نفوذ کرده است_طوری‌که برنج باد کرده_ هیچ راه پاک‌سازی وجود ندارد✊؛ هر چقدر که آبکشی کنید یا آب در آن بماند فایده ندارد و برنج نجس است و باید دور ریخته شود🙈. ❄برنجی که با فضله موش پخته شده باشد و در زمان پخت یا در زمان کشیدن پلو، فرد یقین کند فضله موش درون آن است، به طور کامل نجس و خوردنِ آن پلو حرام🚫 خواهد بود. در ادامه، تفاوت میان مهمان و میزبان را در این باره پیگیری کنید... @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۷/۱۶ ❓حکم شرعی برنج پخته شده با فضله، برای میزبان و مهمان چیست؟ ؛ کسی که آشپز است و غذا را تهیه می‌کند میزبان است؛ بنابراین فرزند خانواده، جزء میزبان محسوب نمی‌شود. 🔺اگر میزبان در برنج پخته شده خود فضله دید: حق پذیرایی کردن از کسی با آن غذا را ندارد؛ خوردن این غذا برای خود و مهمانان حرام خواهد بود. میزبان نسبت به افراد وظیفه دارد و هیچ جنبه‌ای مثل احترام یا این که آبرویش در خطر است🙈، نباید در نظر گرفته شود. ؛ 🔺اگر مهمان، درون غذا فضله موش ببیند، خودش حق خوردن آن را ندارد؛ اما لازم نیست به میزبان و دیگران بگوید🤐. مثل این است که فردی به مسجد🕌 می‌رود و می‌خواهد نماز بخواند، می‌بیند مردم به امام جماعتی اقتدا کرده‌اند که بنا به دلایلی بر فرد ثابت شده که فردِ عادلی نیست، آن فردِ مشاهده کننده، چنانچه اینجا نوشتیم حق ندارد به دیگران بگوید که این فرد، عادل نیست؛ هرچند اگر برای خودش، عدم عدالت امام ثابت شده، نباید پشت سر او نماز بخواند. بنابراین در همه جا مانند همین حالت است، فرد مهمانی که فضله موش را رؤیت کرده، خودش حق خوردن آن برنج🍚 را ندارد ولی حق گفتن به دیگران را نیز ندارد. 🚧 این حکم آموزش‌های متعددی به ما می دهد؛ مثلا: تجسّس ممنوع⛔، بازگو کردن عیب دیگران ممنوع⛔، ردّ توجیه؛ اینکه باید به همسرم بگویم و اشاره کنم که این غذا را نخورد؛ او گناه دارد و... ممنوع⛔. وقتی حکم، عدم بیان است، یعنی مسئولیت از تو سلب می شود و تو حق تکلیف کردن بر دیگری نداری؛ اما اگر برای کسی که با او صمیمی💕 هستید می‌خواهید به حد کمالی📈 برسد و می‌توانید به او کمک دهید، می‌توانید یک راه و چاره‌ای تدبیر کنید و مشکل را رفع نمایید؛ ولی وظیفه ندارید. @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
خوردن چه حکمی دارد⁉ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍚 #برنج_خشک_همراه_فضله لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🍚 لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۸/۰۵ ⚡در مبحث مراتب حلّیّت و طهارت تغذیه گفته شد که به پنج موضوع باید دقت شود؛ مورد اول که به طور کامل بیان کردیم، پول و مالی بود که با آن غذا تهیه می‌شود، مورد دوم مواد غذاییست که باید در انتخاب آن دقت شود. موادغذایی حرام🚫 بیان شد؛ در مرتبه پایین‌تر توجه به مکروهات غذایی را داریم. منظور از مکروهات🌗، خوردنی‌هایی است که برای انسان ضرری دارد؛ امّا آن ضرر آن‌قدر زیاد نیست که باعث حرام بودن آن خوراک شود. میزان کراهت آن خوراک نیز بستگی به میزان ضررش دارد و اگر ضررهای یک ماده غذایی خیلی شدید باشد حرام می‌شود✊. فردی که می‌خواهد تغذیه‌ای طاهر و پاک داشته باشد خوب است تا حد امکان از مکروهات نیز بپرهیزد. اکنون به بیان برخی از مکروهات غذایی می‌پردازیم: ♨ ؛ ▫خوردن غذای خیلی داغ، به بدن انسان آسیب می‌رساند و باید از خوردن آن اجتناب کرد😣. امیرالمؤمنین على عليه‌السّلام می‌فرمایند: «بگذاريد غذاى داغ، سرد شود؛ زيرا هنگامى كه براى پيامبر خدا غذاى داغ آوردند، ایشان فرمودند بگذاريد تا سرد شود، خداوند عزّوجلّ به ما آتش نمى‌خورانَد. بركت، در غذاى سرد است.» 📚'کافی، ج ۶، ص ٣٢١، ح ١' 🍡 ▫برای داشتن خوراکی سالم و پاک بهتر است حتی‌الامکان از غذاهای مضرّ پرهیز کرد. برخی از مواد غذایی به بدن ضرر می‌رسانند یا غیرمغذی هستند که استفاده از آن‌ها به همان میزان نامطلوب است و اثر منفی دارد؛ مثل نوشابه، فست فودها🍔، سوسیس🍣، کالباس، چیپس، پفک و... ▫البته در برخی از موارد بستگی به تولید آن نیز دارد و نحوه تولید و مواد اولیه می‌تواند اثرات منفی و کراهت آن را کاهش📉 دهد؛ مثلا این‌که خود فرد آن غذا را با مواد مورد اطمینان و سالم و با روش طبخ صحیح درست کرده باشد متفاوت است با این‌که آن غذا را از بیرون تهیه کرده باشد. ▫مواد غذایی سرخ شده نیز جزء امور منفی است، چون مقداری از خاصیت مواد غذایی از بین می رود و حتی الامکان بهتر است از غذاهای پخته شده (بخارپز و آب‌پز)، میوه‌ها و سبزیجات🌽 استفاده کرد. 🔻مورد بعدی، برخی مکروهات غذایی هستند که کراهتشان با مصلح رفع می گردد؛ ادامه بحث را پیگیر باشید. 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃 @ayna_valiollah
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۸/۱۴ ⚡در مطلب قبل بیان شد مورد دومی که در مبحث مراتب حلّیّت و طهارت تغذیه باید به آن دقت شود، مواد غذایی است. مراتب مواد غذایی از لحاظ حلیّت، متفاوت است. به برخی مواد مکروه اشاره شد؛ برخی مکروهات هستند که اگر با مصلح مصرف‌ شود، کراهتش رفع می شود. در سیر و سلوک و پرواز روح، انتخاب مواد غذایی و رعایت مُصلحات حائز اهمیت بسیار است. مُصلِح چيست⁉ 🍭مُصلِح، برگرفته از ریشه ص ل ح، به معنی اصلاح کننده است. مواد غذایی ای که در امر تغذیه، مصلح نامیده می‌شود، به نحوی خوراک را اصلاح می‌کند و عوارض جانبی، اگر ضرر یا کراهتی در غذایی وجود داشته باشد، از طریق مصلح، آن عوارض رفع می‌شود و آن را تعدیل می‌کند😊. برای مثال اگر خوردن همزمان غذایی که قوّتی در آن است، با غذایی دیگر منجر شود که قوّت آن از بین برود، خوردن مصلح باعث می‌شود که آن قوّت حفظ شود✊. مهمترین اثر مصلحات در تعدیل سردی و گرمی غذاهاست؛ گاهی اوقات برخی غذاها یک سری عوارض مانند نفخ و ... دارند و مصلح با تعدیل طبع، این عوارض را جبران می‌کند. افرادی که غذاها را با مصلحات آن یعنی تعادل کننده‌های غذا مصرف می‌کنند نسبت به افراد دیگر سالم‌تر🏃 هستند چرا که مصلحات، ضررهای غذا را گرفته و فایده غذا را افزایش📈 می‌دهد. 🍭از نظر عقلی استفاده کردن از مصلحات، پسندیده و مطلوب است چون آثار مطلوبی به همراه دارد، مثل خوردن گردو به همراه پنیر؛ امام صادق عليه‌السّلام می‌فرمایند: «إنَّ الجَوزَ وَالجُبنَ إذَا اجتَمَعا كانا دَواءً، وإذَا افتَرَقا كانا داءً؛ گردو و پنير، چون با هم يک جا جمع شوند، درمان هستند☺؛ امّا اگر از هم جدا باشند، درد مى‌شوند😣.» 📚"کافی، ج۶، ص ۳۴۰." بنابر این پنیر و گردو، مصلح یکدیگر هستند. 🍭در زمان قدیم به مصرف مصلحات بسیار توجه داشتند؛ مثلاً ماست و دوغ که سرد و تر است را به همراه نعنا، پونه، گل محمدی که گرم هستند مصرف می‌کردند، کاهو را با سکنجبین، کباب را با سماق، عدسی را با گلپر، و برنج را با زعفران و زیره مصرف می‌کردند. اما امروزه توجه به مصرف مصلحات کمتر شده است، درحالی که طبق طبّ سنتی، مصرف مصلحات بسیار حائز اهمیت است👌. 🍎 @ayna_valiollah. ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۸/۱۹ گفتیم یک علت اصلی نیاز به مصلح، شدت طبع سردی و گرمی مواد غذایی است؛ از طرفی افراد نیز دارای طبع و مزاج‌های مختلف هستند و رعایت تناسب نوع غذا با توجه به آب و هوای منطقه، فصل و طبع فرد در ایجاد تعادل در مکانیزم بدن مؤثر است. 🍒از دیدگاه طب سنتی افراد دارای چهار نوع مزاج و طبع سرد، گرم، خشک و تر هستند، و هر یک از این افراد باید رژیم غذایی خاص خود و حتی شیوه و رفتار زندگی مختص خود را در پیش گیرد. هر انسان به طور سرشتی و ژنتیکی دارای طبیعت یا مزاجی است که موجب ویژگی‌های خاص جسمی، روحی و اخلاقی در او می‌شود و رابطه او با دنیای پیرامونش، از جمله خوراکی‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. 🍒مثلاً یک فرد گرم‌مزاج تحمل گرما☀ را ندارد، در زمستان لباس کم می‌پوشد، آب زیاد می‌خورد، میل به خنکی‌ و غذاهای سرد نظیر ماست و خیار و ترشی دارد، در صورت مصرف زیاد غذاهای گرم چون عسل، خرما و دارچین، ممکن است جوش، خارش و کهیر پیدا کند😣 و.... گفتیم در طب سنتی هر شخص باید با توجه به مزاج خود، غذا مصرف کند تا از بیماری‌ها در امان بماند. لذا چنین فردی که طبع گرم دارد، باید غذاهای سردی‌افزا❄ مصرف كند تا گرمی زیادی او تعدیل شود و در تندرستی و تعادل جسمی و گوارشی به سر ببرد. چنین فردی باید كمتر گرمی بخورد و موقع خوردن غذاهای گرم، به مُصلح و تعدیل آن‌ها توجه داشته باشد. بنابراین هر ماده غذایی، بسته به طبع و مزاج خود، وقتی وارد بدن می‌شود موجب تولید نسبتی از مزاج چهارگانه و ایجاد کیفیتی در بدن می‌شود؛ مثلاً كاهو، طبع سرد و تر دارد یا زنجبیل، گرم و خشک است. هر فصل🌳، موقعیت جغرافیایی🌇، آب و هوای هر منطقه⛅، وراثت، محل زندگی، غذاها، گیاهان، حیوانات و ... دارای مزاج و طبع خاصی است. 🍒عوامل مختلفی بر نوع طبع، اثرگذار است؛ به عنوان مثال دانه فلفل را در نظر بگیرید، بسته به اینکه در کجا کاشته و روییده شود طبع و تندی آن تغییر می‌کند؛ مثلاً اگر دانه فلفل را در ورامین بکاریم، چون ورامین، گرم و خشک است، فلفل روییده شده بسیار تند😝 می‌شود. همان فلفل را اگر در همدان بکاریم به دلیل هوای سردی که دارد مقداری از شدت تندی فلفل از بین می‌رود😜. اگر همان فلفل را در شمال یا در منطقه ای که بسیار رطوبت دارد بکاریم، فلفل شیرین😛 می‌شود. یعنی گرمی و تندی دانه‌های فلفل در آب و هواهای متفاوت، تغییر می‌کند. از این رو، غذای انسان‌ نیز با توجه به شرایط آب و هوایی تغییرمی‌کند. 🍒حتی در حیوانات نیز می‌بینیم که بسته به موقعیت جغرافیایی🌎، آثار متفاوتی دارند. ماری که در منطقه کویری، مثل کرمان باشد زهر بسیار شدید و کشنده دارد، اما مارهای شمال کشور این گونه نیستند. پس در طبع و مزاج انسان‌ها حتی نوع آب و هوا، نوع رژیم غذایی، وراثت و... نیز اثر دارد. 🍒فصل‌ها هم دارای طبع های متفاوت هستند، لذا متناسب با آن ها باید تغذیه خود را تغییر داد. امام رضا علیه‌السّلام می‌فرمایند: «در تابستان، بارد -غذاهای سرد🍦- بخورید و در زمستان چیزهای گرم🍜 بخورید.» 📚"طب الرضا علیه‌السّلام" 🍒در فصل های معتدل، غذاهای معتدل بخورید. اینکه می‌گویند در تابستان آب دوغ خیار یا غذاهایی مثل آش و فسنجان را در فصل زمستان بخورید به علت تغییر طبع فصل‌هاست؛ این غذاها با طبع فصلی انسان سازگار است. رطوبت زیاد، ضعف و سردی این آب و هوا را جبران می‌کند.‌ @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۸/۲۱ : گفته شد که در برخی مواد غذایی عوارض، ضرر و کراهتی وجود دارد که با مصرف مصلح رفع می‌شود و یا شدت طبع آن تعدیل خواهد شد. اکنون به برخی از این مصلحات اشاره خواهیم کرد. 🍀 یا : ماست و دوغ طبع سرد و تر دارند، بنابراین نیاز است به همراه ماده‌ای با طبع گرم مصرف گردد، تا تعدیل شود؛ یعنی مصلح آن‌ها، مواد غذایی با طبع گرم مانند نعنا🌱، گل محمدی، گل سرخ، پونه و یا سیر است. سیر طبع گرم دارد، با مصرف مقداری سیر می‌توان سردی ماست را از طریق گرمی سیر گرفت و آن را قابل هضم کرد. امام کاظم عليه‌السّلام می‌فرمایند: « مَن أرادَ أكلَ الماسِتِ ولايَضُرُّهُ ، فَليَصُبَّ عَلَيهِ الهاضومَ؛ هر كس مى‌خواهد ماست بخورد و ماست، او را زيان نرساند، روى آن، هضم كننده‌اى بخورد.» 📚"الكافي، ج۶، ص۳۳۸، ح ۱." 🍀 : کاهو سرد است، به همین دلیل عموماً با سکنجبین و عسل🍯 که گرم هستند، خورده می‌شود. 🍀 و : باقلا و عدس سرد است. باقلا نفاخ و سنگین است و عدس نیز ضعف می‌آورد، این عوارض را مصلحی با طبع گرم جبران می‌کند مثل گلپر و همانند آن، که هم گرما دارد و هم ضد نفخ است. 🍀 : مصلح زیتون و روغن زیتون که گرم هستند، سرکه است که طبع سرد دارد. 🍀 : بعضی برنج را گرم و بعضی دیگر سرد می‌دانند. از نظر طب سنتی، برنج معتدل و خشک است البته بستگی دارد که آن را چگونه درست کنید. برنج آبکش شده سرد است و آب آن گرم در حالیکه برنج کته شده گرم است. سردی جرم برنج به همراه زیره یا زعفران گرفته می‌شود. 🍀 : شیر🍼 سرد است بنابراین همراه خرما و عسل که گرم هستند مصرف می‌شود. 🍀 : گوشت گوسفند گرم و گوشت گوساله و مرغ سرد است. پختن گوشت گوساله و مرغ🍗 با پیاز که گرم است برای تعدیل طبع آن خوب است. 🍀 و : مصلح خیار، گوجه و کاهو که همه آن‌ها سرد هستند، سبزیجاتی با طبع گرم مانند نعنا است و بهتر است با آن‌ها مخلوط شود. 🍀 : مصلح مرکبات، گلپر، نمک و عسل است. 🍎 @ayna_valiollah ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍗 گاه مواد غذایی در اصل حلال است، اما با عملی، حرام و غیر قابل مصرف می‌شود. ازجمله: 🎣؛ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559