eitaa logo
پرسمان أین ولی الله ارواحنا له الفداء
30 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
: 🍃؛ این موضوع یک امتحان الهی است که مسلمان واقعی از غیر واقعی مشخص شود. و تأکید بر اینکه دین، فلسفهٔ دین و سنت‌های الهی را با اندیشه و تفکر به‌ دست آورید. 🍃؛ تعلیم به مردم که «قرآن و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» دو روی یک سکه هستند. قرآن به تنهایی کفایت نمی‌کند؛ حتی احکام در قرآن نیامده و تنها کلیات ذکر شده؛ اینکه نماز، روزه، زکات و.... واجب است... اما چگونگی انجام آن‌ها نیامده تا ولایت پذیری را به آنان بیاموزد؛ اینکه مفسر قرآن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ است؛ «وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ »و در کنار آن«أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ». ابو بصیر از امام صادق علیه‌السّلام همین سؤال را پرسید: مردم می‌گویند چرا از حضرت علی علیه‌السّلام و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده، امام علیه‌السّلام فرمودند: «به کسانی که چنین اعتراضی می‌کنند بگویید همان گونه که نماز در قرآن آمده ولی سه یا چهار رکعت آن مشخص نشده و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آن را برای مردم تفسیر کرده؛ همچنین زکات در قرآن آمده ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله آن را برای مردم روشن کرده و..‌. همان‌گونه در قرآن آمده از خدا و رسولش و اولی الأمر اطاعت کنید و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: هر که من مولای اویم پس علی علیه‌السلام مولای اوست.» آری! ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ولایتِ مربوط به واقعه غدیر به سند شیعه و سنی، و قرار گرفتن آن در آیات ٣ و ۶٧ مائده، و قرار دادن آن ﺩﺭ ﻟﺎبه‌لاﻯ ﺍﺣﻜﺎم ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻏﺬﺍﻫﺎﻯ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﺣﺮﺍم و یا قرار گرفتن آیه تطهیر «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» که در کتب معتبر اهل تسنن آمده، و تمام ضمایر آن مذکر است، قرار گرفتن آن در میان آیات در باره زنان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و... ﺟﺎﻯ ﺗﻌﺠﺐ ندارد از ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ صلی‌الله‌علیه‌وآله برای چیدمان آیاتی که به امر خداوند صورت گرفته است. و چه بسا کنایه و اشارتی باشد بر اینکه ولایت نیز مائده الهی است و فراتر از نیاز به غذای سالم و حلال، غذای روح ولایت برای رشد دینی، معنوی و روحی انسان لازم است. «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» نیز از همین ظرافت‌های قرآن است که به گونه‌ای در بین احکام بیان شده تا باعث تحریک دشمنان نشده و راه تحریف بسته بماند. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌کننده: ناشناس ✨۱.آیا می توان سرنوشت را از سر نوشت؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 بحث سرنوشت در واقع به بحث قضا و قدر برمی‌گردد؛ این که چه بخشی از سرنوشت‌ها قطعیست و چه بخشی از آن دست خود انسان و به اختیار اوست؟ باید گفت: «قضا» حکم قطعی خداوند است که تغییر پذیر نیست، به اعتباری همان سنت‌های الهیست. برای مثال حکم قطعی خداوند این است که آب با حرارت صد درجه به نقطه جوش می‌رسد و حکم قطعی خداوند این است که اگر این آب جوش روی دست بریزد دست خواهد سوخت؛ این قوانین و سنتها الهیست، قابل تغییر نیست و اراده انسان در آن دخالتی ندارد. اما «قدر» حکم غیر قطعی و قابل تغییر الهیست و اراده انسان در این بخش دخیل است؛ هر چند این ارادهٔ انسان به خواست خداوند به او داده شده و به امضای خداوند محقق خواهد شد. مثلاً اگر فرد به اراده خودش از تماس با آب جوش اجتناب کند نمی‌سوزد. پس از قضای خداوند یعنی سوزانندگی آب جوش می‌توان به قدر خداوند یعنی اجتناب از تماس با آب جوش پناه برد. همان مثال معروف امیر مؤمنان علی علیه‌السّلام که از کنار دیوار در حال فرو ریختن برخاستند و به مکان دیگری رفتند و فرمودند که از قضای الهی به قدر الهی پناه می‌برم. به همین ترتیب بخشی از سرنوشت انسان، 1⃣ از جمله قضاهای الهیست که به قانون عالم ماده برمی‌گردد؛ لازمه محدود بودن عالم ماده و جاودانه نبودن آن، اجلی را رقم خواهد زد؛ هرچند همان اجل نیز از طرقی قابل عقب یا جلو افتادن است؛ طبق آیات و روایات، گاه گناه موجب جلو افتادن اجل و گاه صدقه و صله رحم و...موجب افزایش عمر می‌شود. 2⃣ برخی از قضاهای الهی نیز عکس‌العمل اعمال خود انسان است، به خاطر عمل بد فرد می‌بایست عکس العملی برای او رخ دهد، هر چند این قضای حتمی و عکس العمل فرد نیز می‌تواند به واسطه اعمال دیگر فرد همچون توبه یا یک عمل خوب، تغییر کند. شهید مطهری معتقد است قضا هم قابل تغییر است مثل آنجا که آتش، حضرت ابراهیم علیه‌السّلام را نسوزاند، در واقع خداوند چنین قرار داده که در اعجاز، آتش سوزانندگی‌اش را از دست بدهد. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌کننده: پریا با سلام و خسته نباشید. 1⃣ آیا در برزخ زن‌ها و مردها در یک مکان هستند یعنی همدیگر را می‌بینند؟ 2⃣ آیا انسانی که می‌میرد اگر پیر از دنیا رود روح او هم از لحاظ چهره پیر است؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 عالم برزخ عالمی ميان دنيا و آخرت و فاصله بين مرگ و قيامت است، هر عالَمی 🌏قوانین مخصوص به خود را دارد و کیفیت آن برای ما به صورت کامل مشخص نیست و برای شناخت به آیات و روایات📝 مراجعه می‌کنیم و همان‌طور که جنین در عالمی که قرار دارد از درک دنیا و کیفیت آن محروم هست تا زمانی که حقیقتاً در آن قرار گیرد؛ ما نیز تنها به اطلاعات اجمالی از عالم بعد دسترسی👌 داریم و نکته مهم این است که در این دنیا خود را آماده کنیم تا در عالم بعدی به نحو احسن حضور داشته باشیم. 1⃣ روح انسان بعد از ورود به عالم برزخ با توجه به اعمالی که داشته بهشت🌲 و جهنم☄ خود را ساخته و حقیقت وجودی او که در دنیا ساخته است مشخص می‌شود و اگر جزء مؤمنین و بهشتیان💖 باشد با توجه به مرتبه‌اش امکان ارتباط با دیگران دارد اما اگر جزء جهنمیان باشد امکان ارتباط با دیگران را ندارد. 🌺"امام صادق عليه‌السّلام در ضمن حديثی می‌فرمايند: ارواح شبيه جسدها هستند در بهشت (بهشت برزخی) از ميوه‌های 🍎درخت‌ها استفاده می‌كنند، همديگر را می‌شناسند و از همديگر پرسش و پاسخ دارند؛ وقتی يكی از افراد دنيا بميرد روحش به عالم برزخ می‌رود و ارواح ديگر🤗 به ملاقات او می‌آيند." 📚 "مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، داراحياء التراث العربي، ۱۴۰۳ ق، ج۶، ص ۲۶۸." 2⃣ دقت کنید کیفیت آن عالم متفاوت از این عالم دنیا و قوانین آن است و روایات ✍برای تقریب به ذهن شرایط را برای ما شرح می‌دهند و مقایسه دقیق آنچه در دنیا با عوالم دیگر نمی‌توانیم داشته باشیم. 🍀"در روايتي آمده است: «كَما تَموتون تُحشَرون؛ آن‌چنان كه می‌ميريد (و در سنی كه از دنيا می‌رويد😌) محشور می‌شويد.» 📚 ر.ك: مطهری، مرتضی، راه‌های اثبات وجود خدا، انجمن اسلامی. 🌹همچنین پيامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم‌ فرمودند: مردان بهشتی در سن ۳۳ سالگی و حوريه و زنان بهشتی در سن ۱۶ سالگی می‌باشند. 📚 دستغيب، معاد، ص۱۴۱. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌کننده: ناشناس طبق آیات ۲۲ و ۶۸ سوره توبه، خلود در بهشت و خلود در جهنم چگونه است؟ آیا پس از ورود به بهشت یا جهنم در آن جاودانه‌اند یا از آن خارج خواهند شد؟ 📢 : 🚪 «خُلْد» به معنى دوام و بقا در سرايى است كه انسان از آن خارج نمى‌شود. آخرت «دار الخُلْد» گفته شده چون حضور در آن همیشگی است. 🌳 جنة خداوند، ویژگی منحصر به فردی دارد و آن اینکه در این سرای محبت اگر کسی ورود پیدا ‌کند خروج از آن، نابودی، اِضمِحلال و جدا شدن از تمام حقیقت اوست. بدین خاطر هرکس به آن ورود کند، هیچگاه از آن خارج نخواهد شد. در آیه ۲۲ سوره توبه اشاره‌ شده است که اهل بهشت تا ابد در آن‌جا جاودانند. اگر ماندن در بهشت مشروط بود، یا احتمال خروج از آن وجود داشت دیگر بهشت، بهشت نبود و اضطراب و نگرانی از اخراج، تمام لذّت‌های بهشت را تلخ می‌کرد. 🔥 خُلود به معنی ماندن طولانیست و فقط در یک مورد بر ابدی بودن دلالت دارد و آن، طبق آیه ۶٨ سوره مبارکه توبه، خلود منافقین، کفار و طبق احادیث، دشمنان اهل بیت علیهم‌السّلام است. در آیات بیم‌دهنده از عذاب که «ابداً» بعد از «خالدین فیها» ذکر شده، به خلود ابدی کفار دلالت دارد و ذکر نشدن «ابداً» در آیات وعید نشان می‌دهد که عذاب این افراد قطع می‌شود. عذاب جاودان تنها براى كسانیست كه وجودشان به رنگ گناه درآمده؛ طغيان و سركشى به تدريج ملكهٔ‌ وجودیشان شده است. کسانی که از روی عمد غرق در فساد، تباهی، کفر و نفاق گشته‌اند و سایه شوم گناه تمام وجودشان را پوشانیده و به رنگ کفر و گناه درآمده‌اند، چنانکه خداوند می‌فرماید: «کسی که مرتکب گناه گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه ‌کند، اهل آتش ابدی خواهد‌ بود.» علّامه طباطبایی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه نیز معتقد است اگر کفر و شرک در نفس رسوخ کند، باعث عذاب دائمی می‌شود. یک يهودى از پيامبر صلی‌الله‌عليه‌وآله سؤال کرد: اگر پروردگارت ستم روا نمى‌دارد، پس چگونه كسى را كه جز چند روز_مدت محدود_گناه كرده براى ابد در آتش جاودان نگه مى‌دارد؟ پيامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: «زيرا نيّت او اين بود كه اگر عمر جاودان داشته باشد، گناه كند. چنين نيّتى از كردارش بسى بدتر است، هم چنين علت خلود كسى در بهشت، اين است كه در انديشه اوست كه اگر براى هميشه در دنيا زندگى كند از اطاعت خدا دست برندارد و چنين نيتی از يك عمر كردار بهتر است.» 🚂 امام رضا علیه‌السّلام می‌فرمایند: «گناهکاران از اهل توحید و خداپرستی، داخل در آتش جهنّم می‌شوند، پس از عذاب و عقوبت از آن خارج می‌شوند.» که این خر‌وج از جهنم به لطف و کرم پروردگار است. اما این که این خروج چقدر طول خواهد کشید؟ الله اعلم... ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : !؟ ⁉️ سؤال کننده: ناشناس طبق آیه ۱۵ سوره هود، چرا خداوند عموماً به کسانی که هیچ اعتقادی نسبت به او و سرای آخرت ندارند زندگی پرنعمت و بدون مشکلی عطا می‌کند؛ مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُون؛ به نحو کامل می‌دهد و کم نمی‌گذارد! اما در مقابل، مؤمنان، اغلب با رنج‌ها و مشقّت‌های مادیِ فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند؟ 📢 : 🗝رابطه انسان و اعمالش، رابطه عمل و عکس‌العمل است، چیزی را در تبلی‌السرائرِ آخرت مشاهده می‌کند که در این عالم خلق کرده است؛ بهشت و جهنم را انسان‌ها خود در این عالم، خلق می‌کنند. مسلماً کسانی که هیچ اعتقاد و باوری نسبت به خداوند و سرای آخرت ندارند و تنها ظاهر عوالم وجود یعنی حیات دنیا و زینتش را طلب می‌کنند، چون به بهشتی باور ندارند، با آن مأنوس نیستند و هیچ سنخیتی با آن ندارند، نمی‌توانند بهشتی خلق کنند. اما کلام خداوند «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» یا «لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ» مخصوص مؤمنین نیست، حتی کفار و طالبان صرف دنیا را نیز شامل می‌شود. این افراد مسلماً کارهای خوب دنیوی دارند، البته در صورتی که با اذیت، منت گذاشتن و... آن‌ها را حبط نکرده باشند. پاداش این خوبی‌ها، تنها قابلیت ظهور در این دنیا را دارد که آن‌ها فقط و فقط به آن دل بسته‌اند، بدین خاطر «وَ زِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُون» در این دنیا خوبی‌ها و اعمالشان به نحو تام و تمام داده می‌شود و چیزی کم گذاشته نمی‌شود؛ اما در آن سرا چیزی جز آتش اعمالِ گناه‌آلود خود را مشاهده نمی‌کنند. «أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ» "۱۶ هود"؛ و خوبی‌هایی که قابلیت سکنی گزیدن در این جهان ناباورِ او را دارد حبط و باطل می‌گردد «وَ حَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَ بَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ». گرچه به ظاهر، کفار در این عالم، ثروتمندترند چون شاید تمام خواسته و تمنایشان این دنیاست، و دنبال آن می‌دوند؛ اما مؤمنین خیلی دنبال آن نیستند. ✨جواب کامل و زیبای این شبهه را خود حضرت حقّ جلّ‌جلاله❣در قرآن کریم داده است: "وَ لَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً؛ لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ وَ لِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَ سُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ و زُخْرُفًا؛ "۳۳ تا ۳۵ زخرف" اگر تمکّن و پولداری کفّار از مواهب و ثروت‌های مادی سبب نمی‌شد که همه مردم، امت واحد گمراه و غمگین شوند، و دل مؤمنین من💞 بسوزد، ما برای کسانی که به خداوند، کافر می‌شدند، خانه‌هایی قرار می‌دادیم با سقف‌هایی از نقره و نردبان‌هایی که از آن بالا روند، و برای خانه‌هایشان درها و تخت‌هایی زیبا و نقره‌ای و انواع زیورها قرار می‌دادیم که بر آن تکیه کنند.» ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌ کننده: ناشناس آیا معراج پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله یک مرتبه بوده است؟ آیه یک، سوره اسرا. 📢 : در احادیث مختلفی، معراج پیامبر اکرم صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله بیان شده است البته برخی تصور می‌کنند میان احادیث معراج از نظر تاریخ تناقض وجود دارد که این‌طور نیست. این که احادیث معراج هر کدام به موردی اشاره کرده و زمان خاصی را بیانگر است، گاه زمان بعد از چهل روز جدایی حضرت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله از حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها، جریان سیب و بسته شدن نطفه امّ الأئمه از سیب بهشتی، گاه زمان جانشینی ولایت امیر مؤمنان علیه‌السلام و گاه... این‌ها به خاطر است. و دیگر این‌که تأکید معصومین علیهم‌السّلام بر اعتقاد بر معراج و این‌که منکر آن را شيعه نمی‌دانند، تأکیدی بر لزوم و بیان ❣ است. و من الله التوفیق ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌کننده: ناشناس آیا همه انسان‌ها وارد جهنم خواهند شد؟ چرا باید حتی انسان‌های خوب هم وارد جهنّم شوند؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 در سوره مریم آیه ۷۱ و ۷۲ آمده: «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا.» تفاسیر متفاوتی مبنی بر وارد شدن همه افراد در جهنّم وجود دارد: گرچه این تفاسیر قابل جمع است. هیچ برّ و فاجرى نیست مگر آنکه داخل جهنّم مى‌شود، منتها دوزخ بر نیکان، سرد و سالم خواهد بود و از آن عبور خواهند کرد. همان‌گونه که آتش نمرود بر حضرت ابراهیم عليه‌السّلام: «نارُ کُونِى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِیمَ.» شد. چرا که آتش با نیکوکاران سنخیّت ندارد و گویى از آنان دور مى‌شود و فرار مى‌کند، و هر جا آنان هستند خاموش مى‌گردد؛ ولی آتش برای بدکاران سوزان است، زیرا وجودشان با آتش سنخیّت دارد مانند مواد نفتی که کنار آتش شعله‌ور می‌گردند؛ و در آن ساکن خواهند ماند. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرمایند: «خدای متعال آتش را مانند روغن جامد مى‌کند و همه خلق را در آن جمع مى‌کند، سپس منادی ندا می‌دهد که ای جهنّم یاران خود را بگیر و یاران مرا رها کن! سوگند به کسی که جانم در دست اوست جهنّم به یاران خود آشناتر است از مادر به فرزندش.» و نیز می‌فرمایند: «کسانی که وارد جهنّم می‌شوند دو فرقه هستند، يک فرقه فريادشان از جهنّم بلند می‌شود و يک فرقه که جهنّم فريادشان از آن‌ها بلند می‌شود که با نورتان آتش من را خاموش کرديد.» جابر از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ روایت نموده که بهشتیان از یکدیگر می‌پرسند که حق تعالی ما را وعده داده بود که «إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا...» چگونه بود که ما آتش را ندیدیم! ملائکه می‌گویند به درستی‌‌که شما وارد آن شدید اما آتش به سبب نور ایمان شما فرو نشست. 💫اسرار« إنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا.» 🔻 سرّ این مسأله اینست که‌ جهنّم‌ در آخرت‌ مظهر دنیاست‌. همان‌گونه که انبیا، ائمّه‌ و اولیا به این‌ دنیا آمدند، پس‌ همه‌ آنان نیز در جهنّم‌ می‌آیند و از این‌ جهنّم‌ باید به‌ بهشت‌ بروند. چون‌ "دنیا پل‌ آخرت‌ و جهنّم‌ پل‌ بهشت‌" است‌، و رسیدن‌ به‌ بهشت‌ و مقام‌ قرب‌ حضرت‌ حقّ بدون‌ آمدن‌ در دنیا و مجاهدات‌ نفسانیّه‌ ممکن‌ نیست‌؛ پس‌ همه‌ باید در این‌ جهنّم‌ بیایند و سپس‌ خلاص‌ شوند. 🔻 چه بسا هدف این است که بهشتیان بر جهنّم مُشرف شوند تا قدر تفضّل خدا را بدانند و بیشتر خوشحال و مسرور شوند، همچنین جهنّمیان به بهشت مُشرف شوند تا نعمت‌های بهشت را ببینند تا در جهنم عقوبتشان سخت‌تر شود. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 :❓ ⁉️ سؤال‌کننده: ناشناس 🔸به علت زانو درد شدید دکتر خواسته نمازهای واجب را نشسته بخوانم؛ آیا نکات خاصی در نماز نشسته وجود دارد که باید رعایت کنم❓ممنون می‌شوم جوابگویم باشید. 📢 : سلام دوست عزیز🌹 به طور کلی واجب است نمازگزار نمازش را ایستاده🧍‍♂، بدون حرکت و به سمت قبله بخواند، ولی چنانچه توانایی ایستاده خواندن را ندارد، باید نماز را نشسته🧎‍♂ بخواند و اگر توانایی نشستن را هم ندارد، باید نمازش را در حالت خوابیده بخواند؛ 👈یعنی صورت و پاها به سمت قبله باشند. 🔰امام خمینی رضوان‌الله‌‌تعالی‌علیه می فرماید: "تا انسان مى‏تواند ایستاده نماز بخواند، نباید بنشیند؛ مثلًا کسى که در موقع ایستادن، بدنش حرکت مى‏کند یا مجبور است به چیزى تکیه دهد، یا بدنش را کج کند یا خم شود یا پاها را بیشتر از معمول گشاد بگذارد باید به هر طور که مى‏تواند ایستاده نماز بخواند 🤲ولى اگر به هیچ قسم حتى مثل حال رکوع هم نتواند بایستد، باید راست بنشیند و نشسته نماز بخواند." 💡 بنابراین نباید برای راحتی خود، سراغ نماز نشسته یا... رفت. در بسیاری از مواقع فرد، کارهای روزمره‌اش را ایستاده انجام می‌دهد، در موقع کار⚒ به اندازه کافی خم و راست می‌شود ولی نمازش را نشسته می‌خواند🧎‍♂، در این‌گونه مواقع اگر فرد توانایی‌اش محدودیت دارد باید نماز📿 را که اولویت دارد به جا آورد و تا حد ممکن به بقیه کارها نیز رسیدگی کند. 👌حال اگر تمام شرایط ایجاب می‌کند که نماز را نشسته بخواند باید نکات آن را رعايت کرد: 🔷نماز نشسته را می‌توان روی زمین و یا صندلی خواند. 💢از ابتدای تکبیرةالحرام نمی‌توان پشت میز و صندلی نشست. 💠 اولین مرحله این است که قیام‌ها را به صورت ایستاده انجام دهید🧍‍♂، خصوصا قیام در هنگام تکبیرالحرام و قیام متصل به رکوع. ♨️كسى كه فقط در بعضى ركعات‏ يا قسمت‌هاى نماز بتواند بايستد، در اين صورت واجب است قيام كند تا موقعى كه احساس نماید🔆 ديگر توانائى بر قيام ندارد، در آن موقع بنشيند و اگر در حال نشسته احساس كرد كه قدرت💪 بر ايستادن دارد به همان مقدار توانست بايستد ولى تا بدنش آرام نگرفته، نبايد قرائت و اذكار واجب نماز☀️ را بگويد. ♨️ در سجده‌ نماز نشسته نیز می‌بایست هر مقدار که می‌تواند مواضع هفتگانه از جمله انگشتان شست پا را روی زمین بگذارد، هرچند محل مهر و دست‌ها روی میز گذاشته شود. همچنین در سجده بنابر قول مقام معظم رهبری مدّظله‌العالی و نیز طبق نظر آیت الله سیستانی و شیبری زنجانی دامت افاضاتهما بنابر احتیاط لازم است نوک انگشت پا بر زمين قرار داده شود؛ هرچند آیت الله مکارم شیرازی آن را لازم نمی‌دانند. 🔸در اینکه اولويت در نماز نشسته، روی صندلیست یا زمین؟ درصورتی که فرد قادر است سجده های رکعت اول را کامل، مثل افراد عادی انجام دهد، تکبیرة الاحرام را بجا آورد و روی زمین نشسته سجده کند، هرچند پس از سجده‌ها برای بقیه نماز بلند نشود. چنین فردی نباید روی صندلی نماز بخواند. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : 💠خانم یا آقا وقتی دکتر محرم هست می‌شود به دکتر نامحرم رجوع کند❓ اگر دلایلی مثل تبحّر، نزدیک بودن مطب و.. باشد چطور❓ : سلام به شما دوست عزیز و دغدغه‌مند🌹 😔متأسفانه در عرف ما به اشتباه دکتر و یا پرستار را محرم می‌دانند⁉️⁉️ 💢در حالیکه محرم نیست و هیچ فرقی با نامحرمان دیگر ندارد. ♨️اصل این است که فرد به پزشک هم‌جنس مراجعه کند و در صورت وجود پزشک هم‌جنس🧖‍♂ و دسترسی به او، رجوع به پزشک غیر هم‌جنس در مواردی که معاینات بدنی🩺، لمسِ مستقیم یا نگاه به بدن فرد لازم است، جایز نیست؛📛 مگر در صورتیکه امکان مراجعه به پزشک هم‌جنس ممکن نباشد و ضرورت ایجاب کند که به پزشک غیرهم‌جنس مراجعه نماید؛ هم چون حاذق و ماهرتربودن پزشک غیرهم‌جنس و بیم خطر و ضرر به حدّی که بیماری، معالجه نشود یا به تأخیر افتد و یا تمکّن مالی💰 برای پزشک هم‌جنس نداشته باشد. 👈در چنین مواردی که پزشک غیرهم‌جنس به معالجه می‌پردازد، می‌بایست 📛در صورتیکه ممکن هست از نگاه غیرضروری و لمس مستقیم خودداری کند. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : سؤال کننده: سارا سؤالم در مورد آیه۱۰۱ سوره نسا، در مورد شکسته خواندن نماز که در قرآن گفته شده در هنگام سفر فقط وقتی بترسید کافران اذیتتان کنند، نمازتان شکسته هست می‌باشد؛ پس چرا ما همیشه هنگام سفر نمازها را شکسته می‌خوانیم❓ : سلام دوست عزیز🌹 🍀وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْکُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَکُمُ الَّذينَ کَفَرُوا إِنَّ الْکافِرينَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبيناً؛ 🌺و هنگامى که سفر مى‌کنید، گناهى بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید اگر از فتنه -و خطر- کافران بترسید؛ زیرا کافران، براى شما دشمن آشکارى هستند. 📖"نساء،۴: ۱۰۱ " 💠در ابتدا باید توجه داشته باشیم که در قرآن کلیات احکام آمده‌ است و جزئیات آن با توجه به شرایط زمان و مبتلابه بودن افراد، توسط پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امامان☀️، به مرور به مردم آموزش داده‌ شد. 📌گاهی حکمی به صورت عام و کلی در قرآن آمده است و توضیح آن در روایات هست، مثلا وجوب نماز در قرآن آمده، ولی کیفیت، تعداد رکعات، نحوه آن و بسیاری احکام دیگر در روایات آمده است. 👈طبق احادیث موثق نماز مسافر شکسته است، حتی اگر ترس و وحشتی😱 در کار نباشد. روایات فراوانی نقل شده که رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌و‌آله✨ هنگام سفر در حجة الوداع و سفر از مکّه🕋 به مدینه و سفرهای دیگر نماز را شکسته می‌خواندند. ✨ایشان در جنگ حُنین نیز نماز را شکسته خواندند. 🌺ابن عباس از پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله نقل می‌کند که از مدینه به مکّه در حالت امنیت مسافرت کردند در حالی که رعب و ترسی وجود نداشت، اما دو رکعتی خواندند. 👌البته در تفسیر این آیه آمده‌است که مقیّد به خوف شدن به خاطر وضع مسلمانان در صدر اسلام است، چرا که به سبب خطرهای فراوانی که آن‌ها را تهدید می‌کرد، یکسره در ترس و وحشت 😱قرار داشتند. 📌آری نماز قصر، نخستین بار هنگامی که مسلمانان در ترس و وحشت از دشمن قرار داشتند، وضع شده‌است؛ سپس این حکم تعمیم داده شده و توسعه پیدا کرده و در همه موارد سفر وارد شده‌است. 📚"تفسیرالمیزان، ذیل آیه۱۰۱ نساء." 🔍طبق نظر مفسرین اولا تعبیر «لاجناح» یعنی گناهی بر شما نیست. در قرآن کریم📖 در برخی موارد به معنی وجوب به کار رفته است. 🌺 «إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما؛ 🌸صفا و مروه از شعائر الهى است؛ بنابراين هركس كه حجِّ خانه‌‌ي خدا و يا عمره انجام دهد، باكى بر او نيست كه برآن دو طواف كند و سعىِ صفا و مروه به جاى آورد.» 📖"بقره،۲: ۱۵۸" 👌در حالی که می‌دانیم سعی صفا و مروه در حج و در عمره واجب است. 💠دوما تعبیر «لاجناح» در آیه مذکور برای نفی توهم تحریم آمده‌است. درمورد مسافر 🚂این توهم وجود دارد که برخی تصور کنند، قصر نماز در سفر گناه است لذا قرآن با تعبیر «لاجناح» این توهم را از بین برده است. 📚"تفسیر نمونه، ج۴، ذیل آیه مذکور" 📌پس هرگز مفهوم آیه این نیست که اگر نترسیدید، نماز را کامل بخوانید بلکه آیه در صدد بیان گزارشی از وضعیت مسلمانان داشته است. ☀️پیامبر اکرم صلی‌الله‌عليه‌و‌آله تخفیف در نماز مسافر را هدیه خداوند🎁 دانسته است. 🌟و یا امام صادق علیه‌السّلام از پيامبر اکرم‌صلی اللّٰه‌علیه‌وآله نقل می‌کنند که فرمودند افطار در سفر و نماز قصر از هدایای الهیست کسی که از اینکار صرفه نظر کند هدیه الهی را رد کرده است. 📚"وسائل الشیعه، ج۵، ص۵۴۰." @ayna_valiollah_porseman 💭🔒
🔒💭 :❓ ⁉️سؤال کننده: خانم سارا در آیه ۲۴ سوره مبارکه نساء گفته شده: زن شوهردار اگر اسیر شود باید با او ازدواج کنند؛ چرا خداوند در این مورد استثنا قائل شده است؟ اون زن شاید همسری داشته باشه، فرزند داشته باشه، و هم خودش هم خانوادش از این موضوع کلی آسیب ببینند، پس چرا خداوند چنین اجازه ای داده است؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 🍃در آیه ۲۴ سوره مبارکه نساء آمده است: «و زنان شوهردار بر شما حرام‌اند⛔️، مگر آن‌ها را که از راه اسارت مالک شده‌‏اید، زیرا اسارت آن‌ها در حکم طلاق است؛ این‌ها احکامى است که خداوند بر شما مقرّر داشته است. اما زنان دیگر، غیر از این مواردی که گفته شد، براى شما حلال✅ است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید، در حالی‌که پاک‌دامن باشید و از زنا، خوددارى نمایید🚫.» ⚡️باید دقت کرد که این آیه در زمانی مطرح است که بحث اسارت در جوامع وجود داشته و اسلامی که به شدت با برده‌داری مخالف است، با روش‌های مختلف⚖ تلاش کرد که اسارت و برده‌داری را به تدریج از جوامع حذف کند👌. ⚡️برای کفّاره‌‌ها، آزاد کردن اسیر قرار داده شده تا اسیران کم‌کم وارد جامعه شوند🛗 چون حذف یکبارهٔ این امر، آثار منفی➖ بسیاری را موجب می‌شد. از طرفی مراد از اسارت در آیهٔ مذکور زنانی است که همراه همسرانشان در جنگی⚔ که کفار به کشور اسلامی هجوم آورده و در صدد نابودی اسلام و مسلمین است، شرکت کرده‌اند! و همراهی این زنان، مشوق و تهییج کننده👏 مردان در جنگ بوده است. آن‌ها به ارادهٔ خود در جنگ شرکت کرده‌اند و به امکان اسارت⛓ که قانون عمومی جوامع بود، و عواقب آن آگاه بودند. ⁉️اما برخورد اسلام با چنین زنانی چگونه باید باشد🤔؟ 🔑 یا به محیط کفر بازگشت داده شوند، که درواقع امتیاز دادن به دشمن است؛ با علم به این که در همهٔ جوامع، زنان و مردان مغلوب در جنگ، اسیر می‌شوند، با این حال زنانشان را همراه آورده‌اند! بازگرداندن آن‌ها، مصمم کردنشان به ادامهٔ نبرد🗡 را در پی خواهد داشت. 🔑🔑 یا زندانی و محدود شوند و بدون همسر در میان مسلمانان بمانند که جامعه با حبس آنان مشکلات بیشتری خواهد داشت و با وجود غرایض جنسی طبیعی، ممنوع کردن آن‌ها از ازدواج، فسادآور🔥 است. 🔑🔑🔑 یا بتوانند زندگی طبیعی‌تری را در جامعهٔ اسلامی آغاز کنند و تحت پوشش خانواده قرار گیرند. بدین خاطر خداوندی که ارتباط و ازدواج💍 با زنان همسردار را حرام می‌داند برای چنین زن اسیری که همسر او کافر بود، حکم به طلاق و فسخ ازدواج را جاری می‌سازد؛ در چنین زمانی او مطلّقه محسوب می‌شود و پس از گذراندن زمان عِدّه، تحت حمایت یک خانوادهٔ اسلامی در‌می‌آید و همسر او مسئول تامین نیاز‌های او گردیده و از فضای محبت آمیز خانواده❣بهره‌مند می‌شود. این زنان از جامعهٔ شرک و کفر بریده شده و به جامعهٔ اسلامی متصل می‌شوند و امید است که با تحت ولایت اسلام❤️ قرار گرفتن از ظلمتِ کفر بیرون آمده و به دینِ کامل بپیوندند‌🤲🏻. ▫️ @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 :❓ به نام خدا و با سلام و احترام سؤالی دارم که نیاز به جواب فوری آن دارم. اگر لطف بفرمائید راهنمایی کنید. 🥀آیه شریفه ۴۸سوره مبارکه مدثر🥀 و 🥀آیه شریفه ۳۸سوره مبارکه اعراف 🥀 با فریضه مهم و واجب امر به معروف و نهی از منکر ارتباط دارد؟ می شود لطفا راهنمایی بفرمائید. 🍃«قَالَ ادْخُلُوا في أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فيها جَميعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ؛ -خداوند به آن‌ها- مى گويد: در صف اقوام گمراهى از جنّ و انس كه پيش از شما بودند در آتش وارد شويد»! هر زمان كه گروهى وارد مى‌شوند، گروه همسان خود را لعن مى‌كنند؛ تا همگى با ذلّت در آن قرار گيرند. در‌اين‌هنگام، گروه پيروان درباره‌ پيشوايان خود مى‌گويند: پروردگارا! اين‌ها بودند كه ما را گمراه ساختند؛ پس كيفر آن‌ها را از آتش دو برابر كن. -كيفرى براى گمراهيشان، و كيفرى به خاطر گمراه ساختن ما-». مى‌فرمايد: براى هركدام -از شما- دو عذاب است؛ ولى نمى‌دانيد». 📖"اعراف؛ ۳۸،۷." 🎋«فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعينَ؛ از اين‌رو شفاعت شفاعت‌كنندگان به حال آن‌ها سودی نمی‌بخشد.» 📖"مدثر؛ ۴۸،۷۴." : سلام دوست عزیز🌹 🔻خير! این دو آیهٔ مذکور، دلالتی صریح و مستقیم بر امر به معروف و نهی از منکر ندارد، اما به طور ضمنی بسیاری از آیات، اثبات کننده آن است؛ از جمله دو‌ آیه‌ای که ذکر کردید. ✨در آیه ۳۸ اعراف، پیروان درباره پیشوایان خود مى‌گویند: «خداوندا! این‌ها بودند که ما را گمراه ساختند، پس کیفر آن‌ها را از آتش، دو برابر کن؛ یعنی کیفرى براى گمراهی‌شان و کیفرى به­ خاطر گمراه ساختن ما☄.» و خداوند برای هر دو گروه، عذاب را مضاعف🔥🔥 می‌داند. یعنی چه🤔؟ و خود می‌فرماید: «و شما نمى‌دانید.» چون پیروان می‌بایست آنان را نهی از منکر می‌کردند. اما نکردند❗️ حتی از آنان تبرّی✊ نجستند! بلکه حتی دور آنان جمع شدند! و موجب قدرت‌یابی آنان گردیدند😦. اگر پیروان، گرد پیشوایان گمراه را نگرفته بودند، آن‌ها قدرتى👊 برای فریب دیگران نداشتند. ✨آیه ۴۸ مدّثر نیز در مورد شفاعت است و با توجه به آیات قبل، اهل شرک، کفر و اهل انکار🌑 مورد شفاعت واقع نمی‌شوند. ⚠️یعنی شفاعت بی‌قید و شرط نیست. به طور ضمنی هر کسی که هر یک از واجبات دین را انکار کند، همچون: نماز، حجاب، امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر و... را شامل می‌گردد✔️. ▫️ @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال کننده: ناشناس آیا با آب دریا -به دلیل املاح زیاد و شوری- می‌شود وضو و غسل گرفت❓ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 💠یکی از شرایط آب وضو آن‌ است که مطلق باشد و وضو با آب مضاف باطل است. 💠آب مضاف آبی است که آن را از چیزی بگیرند، مثل آب هندوانه🍉 و گلاب؛ یا با چیزی مخلوط باشد، مثل آبی که به قدری با گِل و مانند آن مخلوط باشد، که دیگر به آن آب نگویند امّا آب مطلق آن است که می توان بدون هیچ قید و شرطی به آن آب 🚰گفت، مثل آب‌های معمولی. 🌊آب دریا با اینکه املاح زیادی دارد ولی به آن آب می گویند و مضاف نیست، بنابراین وضو گرفتن با آب دریا اشکالی نداشته و صحیح است. ◽ @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌کننده: ناشناس سلام🌹 چرا پیامبر و ائمه علیهم السّلام باید عرب باشند؟ ما ایرانی هستیم چرا باید یک عرب پیامبرمان باشد و امام‌هایمان هم عرب باشند؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 🔎با یک نگاه کلی باید گفت اگر پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هر قومیّتِ دیگری هم داشتند، این سؤال مطرح بود که چرا از فلان قومیّت هستند⁉️ 💠از طرفی دیگر باید دانست که پیامبران همه عرب نبودند، هدایتگری از طریق پیامبران، بر کل زمین صورت‌گرفته‌است. طبق قرآن کریم همه امّت‌ها پیامبر🌟 داشتند. 🍀«لَقَد بَعَثنا فِی کُلّ أُمّةٍ رَسُولاً؛ ما در هر امتى رسولى برانگیختیم». 📖 "نحل، ۱۶: ۳۶." صدوبیست‌وچهارهزار پیامبر در همه‌جا بوده‌اند، که سی‌وسه نفر از آن‌ها در ایران بودند، امّا تعداد اندکی از آن پیامبران هدایتگری جهانی🌏 داشتند. 💌اصلاً عدالت و حکمت خداوند اقتضا می‌کند برای هدایت آحادِ امّت در هر عصر و نسلی پیامبری✨ قرار داده‌شود و اگر چنین نبود تکالیف و مؤاخذه معنا نداشت. 👈امّا اینکه چرا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه علیهم‌السّلام عرب انتخاب شدند❓ حکمت‌ها و دلایل مختلفی دارد: 🔖طبق برنامه‌ریزی ازلی، مکانی برای مهد و پرورش اسلام طراحی و انتخاب شده که اولین مکانی که از زیر آب سربرآورد، مکان ثقل و مغناطیس زمین، شروع تمدّن و ورود حضرت آدم علیه‌السّلام✨ به آن، منطقه‌ای خشک و برهوت، بدون جاذبه‌های مادّیِ ظاهری که جذب‌کننده‌ مادیّونِ‌ خوش‌گذرانِ آلوده باشد، با فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین زبان‌... امّا با سرسخت‌ترین بشر🏔، دارای عقب ماندگی فكری و فرهنگِ باطلِ زنده به گور کردن دختران و... 🧐 شايد اگر چينن پيامبری در قومی مثل ايرانيان كه دارای تمدّن بالاتری بودند ظهور می‌نمود 🌤دگرگونی تمدن، اين‌چنين جلوه نداشت كه در قوم عرب جلوه‌گری نموده‌است. 💠طبق این هدف و برنامه الهی، این دینِ جامع و کامل، می‌بایست برای تثبیت، اکمال و اتمام، حمایتِ امامان را به صورتِ یک انسانِ پیوسته می‌داشت؛ 🔰همان انسان ۲۵۰ ساله‌ مقامِ معظم رهبری دامت مقامه‌الشریف. 👈یعنی امامانی که به قول پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله« کُلُّهُم نُورٌ واحِد» هستند، باید در یک منطقه با نسبت خویشاوندی و با اتّحاد، این بسته‌ هدایتگریِ جهانِ اسلام را هم‌چون کعبه🕋 از یک مرکزِ قوی به جهان انتشار دهند. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌کننده: ناشناس چرا شهادت زن نصف شهادت مرد هست؟ آیا این توهین به عقل و شعور زن نیست؟ کجای قرآن چنین چیزی آمده؟ 📢 : 🌟خداوندی که خالق انسان است بر اساس حکمت، ساختار وجودی زن و مرد را متفاوت خلق کرده است، تفاوتی که لازمه زوجیّت و جفت شدن است؛ همچون جاذبه دو قطب غیر هم‌نام⬅️➡️ که به رغم تفاوت‌ها مکمل هم هستند. 👌در واقع لازم است زن و مرد👩‍❤️‍👨 با وجود دو بُعد پررنگ احساس و عقل، ابعاد مختلف زندگی، تربیت کودک و... را بر عهده گیرند. 🔰تفاوت‌های جسمی و روحیِ موجود میان زن و مرد، مستلزم احکام و قوانینی متناسب با آن‌ها خواهد بود. باید دانست که این تفاوت‌ها در وجود و در احکام و قوانین، دلیل بر ضعف یا برتری آنان نمی‌باشد و بیانگر ارزش💎 یا ضدّ ارزش نیز نیست. 👈بر این اساس، وظایف و تکالیفی که بر دوش آن دو گذاشته نیز متفاوت است و این عملکرد که از افراد مختلف، تکالیف یکسان طلب نشود، عین عدالت است. 🤵‍♂تکالیفی همچون وجوب جهاد، تهیه زندگی در شأن یک زن، وجوب شهادت و... نه تنها امتیاز💰 نیست بلکه یک مسئولیت، تکلیف و سختی است که بر دوش مردان نهاده شده و حق و ارزشی نیست که از زنان ضایع شده باشد. 👩‍💼شهادت زن در دادگاه در موضوعات مختلف، متفاوت است و همیشه شهادت یک مرد برابر شهادت دو زن نیست. 📌در برخی موضوعات فرقی بین شهادت زن و مرد نیست. 📌در برخی امور، فقط با شهادت زن قابل اثبات است و اصلاً شهادت مردان پذیرفته نیست. 📌در برخی امور زنان از شهادت معاف شده‌اند 📌و در برخی دیگر شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد قرار داده شده است به دلایل مختلف که مختصراً به آن‌ها اشاره می‌کنیم: 🍃به خاطر تنافی روحیات عاطفی و احساسی زنان🌸 برای بیان نشانه‌های خونریزی و جنایت در درگیری و همچنین خصلت زودباوری که به دلیل روحیاتشان عموماً در آن‌ها وجود دارد،👈 دو نفر بهتر می‌توانند حقایق را بیان کنند تا حقّی ضایع نگردد. 🍃با برداشته شدن وجوب شهادت برای زنان، آن‌ها از خطر فشار، تهدید 🔪و سوء استفاده برای راضی کردن و مجبور کردن به شهادت در امان خواهند بود و نیز رضایت چند زن سخت‌تر اتفاق می‌افتد. 🍃در صورت تهدیدِ شاهد، خطر بین شاهدان توزیع و تقسیم خواهد شد. 🍃از طرفی بسیاری از شهادت‌ها برای زنان مشکلات آتی از جمله بی‌پردگی رفتاری، تهدید و ... ایجاد می‌کند که با روحیات زنان🤭 هم‌خوانی ندارد. 🍃یافتن چهار شاهد زن سخت‌تر از دو شاهد مرد است و بدین ترتیب پای خانم‌ها کمتر به محیط دادگاه باز می‌شود. 🍃همچنین شدت احساسات و هیجانات خانم‌ها زمینه‌ساز فراموشی برخی امور می‌شود، از این رو ممکن است از روایت وقایع به صورت دقیق باز بمانند. 📖در این مورد خداوند در آیه ۲۸۲ سوره بقره می‌فرمایند: 🍀«وَ اسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى؛🍀 دو نفر از مردان خود را به گواهی بگیرید و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از میان کسانی گواه کنید که مورد رضایت و اطمینان شما هستند، 👈تا اگر یکی از آن دو فراموش _یا اشتباه_ کند، دیگری به یادش آورد.» ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌کننده: ناشناس چرا شهادت زن نصف شهادت مرد هست؟ آیا این توهین به عقل و شعور زن نیست؟ کجای قرآن چنین چیزی آمده؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 🌟خداوندی که خالق انسان است بر اساس حکمت، ساختار وجودی زن و مرد را متفاوت خلق کرده است، تفاوتی که لازمه زوجیّت و جفت شدن است؛ همچون جاذبه دو قطب غیر هم‌نام⬅️➡️ که به رغم تفاوت‌ها مکمل هم هستند. 👌در واقع لازم است زن و مرد👩‍❤️‍👨 با وجود دو بُعد پررنگ احساس و عقل، ابعاد مختلف زندگی، تربیت کودک و... را بر عهده گیرند. 🔰تفاوت‌های جسمی و روحیِ موجود میان زن و مرد، مستلزم احکام و قوانینی متناسب با آن‌ها خواهد بود. باید دانست که این تفاوت‌ها در وجود و در احکام و قوانین، دلیل بر ضعف یا برتری آنان نمی‌باشد و بیانگر ارزش💎 یا ضدّ ارزش نیز نیست. 👈بر این اساس، وظایف و تکالیفی که بر دوش آن دو گذاشته نیز متفاوت است و این عملکرد که از افراد مختلف، تکالیف یکسان طلب نشود، عین عدالت است. 🤵‍♂تکالیفی همچون وجوب جهاد، تهیه زندگی در شأن یک زن، وجوب شهادت و ... نه تنها امتیاز💰 نیست بلکه یک مسئولیت، تکلیف و سختی است که بر دوش مردان نهاده شده و حق و ارزشی نیست که از زنان ضایع شده باشد. 👩‍💼شهادت زن در دادگاه در موضوعات مختلف، متفاوت است و همیشه شهادت یک زن برابر شهادت دو زن نیست. 📌در برخی موضوعات فرقی بین شهادت زن و مرد نیست. 📌در برخی امور، فقط با شهادت زن قابل اثبات است و اصلاً شهادت مردان پذیرفته نیست. 📌در برخی امور زنان از شهادت معاف شده‌اند 📌و در برخی دیگر شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد قرار داده شده است به دلایل مختلف که مختصراً به آن‌ها اشاره می‌کنیم: 🍃به خاطر تنافی روحیات عاطفی و احساسی زنان🌸 برای بیان نشانه‌های خونریزی و جنایت در درگیری و همچنین خصلت زودباوری که به دلیل روحیاتشان عموماً در آن‌ها وجود دارد،👈 دو نفر بهتر می‌توانند حقایق را بیان کنند تا حقّی ضایع نگردد. 🍃با برداشته شدن وجوب شهادت برای زنان، آن‌ها از خطر فشار، تهدید 🔪و سوء استفاده برای راضی کردن و مجبور کردن به شهادت در امان خواهند بود و نیز رضایت چند زن سخت‌تر اتفاق می‌افتد. 🍃در صورت تهدیدِ شاهد، خطر بین شاهدان توزیع و تقسیم خواهد شد. 🍃از طرفی بسیاری از شهادت‌ها برای زنان مشکلات آتی از جمله بی‌پردگی رفتاری، تهدید و ... ایجاد می‌کند که با روحیات زنان🤭 هم‌خوانی ندارد. 🍃یافتن چهار شاهد زن سخت‌تر از دو شاهد مرد است و بدین ترتیب پای خانم‌ها کمتر به محیط دادگاه باز می‌شود. 🍃همچنین شدت احساسات و هیجانات خانم‌ها زمینه‌ساز فراموشی برخی امور می‌شود، از این رو ممکن است از روایت وقایع به صورت دقیق باز بمانند. 📖در این مورد خداوند در آیه ۲۸۲ سوره بقره می‌فرمایند: 🍀«وَ اسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى؛🍀 دو نفر از مردان خود را به گواهی بگیرید و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از میان کسانی گواه کنید که مورد رضایت و اطمینان شما هستند، 👈تا اگر یکی از آن دو فراموش _یا اشتباه_ کند، دیگری به یادش آورد.» ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓