eitaa logo
پرسمان أین ولی الله ارواحنا له الفداء
31 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: نگاه به عکس شهدا و علما توسط بانوان چه حکمی دارد⁉ مشاهده پاسخ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭 : سؤال کننده: بی نام با اینکه خداوند "هُوْ" و یکتاست؛ چرا در سوره قدر و کوثر، "انّا" آورده شده و خودش را جمع بیان می‌کند ؟! : سلام دوست عزیز💐 در قرآن کریم بارها مشاهده کردیم که خداوند وقتی از افعال خود خبر می‌دهد، از کلمه و ضمیر مفرد استفاده می‌کند. ✨«ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُم؛ بخوانید مرا، تا اجابت کنم شما را.»✨ 📖 "فاطر، ۴٠: ۶٠." 🖌 اما برخی مواقع، در زبان عربی و گاهی غیر عربی، متکلم و گوینده به دلایل متعدد، به جای این‌که بگوید: "من این کار را انجام می‌دهم." می‌گوید: "ما این کار را انجام می‌دهیم." اما علت این امر در چیست ❓ 1⃣ قرآن کریم، زبان محاوره‌ای را که بهترین وسیله ارتباط با انسان‌هاست برگزیده؛ مثلاً در زبان محاوره‌ای می‌گوییم "فلانی جوانمرد است." در حالی‌که ممکن است زن باشد نه مرد. و همچنین در آیه ١۵ سوره فاطر داریم: «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ...» ضمیر «أَنْتُمُ» مذکر است، در حالی‌که خطاب عمومی است و متوجه می‌شویم که منظور همه انسان‌ها هستند نه فقط مردان. 2⃣ گاهی متکلم برای این‌که عظمت خود را به مخاطب گوشزد کند، به جای این‌که بگوید "من"، از کلمه "ما" استفاده می‌کند. بارها مشاهده کردیم افراد به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده می‌کنند؛ مثلاً: "ما آمدیم شما نبودید." که هم در ضمیر "ما" و هم در ضمیر "شما" که حالت جمع دارد، منظور مفرد است؛ اما برای تعظیم، احترام و شخصیت بخشیدن از ضمیر جمع استفاده شده است. در مورد خداوند تبارک و تعالی نیز گاه از باب تشریف و تعظیم از "نحن" استفاده می‌شود. 📖 خداوند در آیه اوّل سوره فتح می‌فرماید: ✨«إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِینا؛ به راستی ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم آوردیم.»✨ خداوند به خاطر اشاره به عظمت خود می‌گوید: "ما شهر مکه را فتح کردیم." و تعبیر "ما" که به عظمت اشاره دارد، با ذکر "فتح" مناسب‌تر است. همچنین این نکته در آیه‌های زیر نیز جریان دارد: ✨«إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا؛ ای پیامبر! به راستی ما تو را شاهد بر امت و مژده‌رسان و بیم‌دهنده فرستادیم.»✨ 📖 "احزاب، ٣٣: ۴۵." ✨«إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر؛ ما این قرآن عظیم الشأن را در شب قدر نازل کردیم.»✨ 📖 "قدر، ٩٧: ١." ✨«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ؛ بی‌تردید ما به تو خیر فراوان _که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه می‌گیرد_ عطا کردیم.»✨ 📖 "کوثر، ١٠٨: ١." 3⃣ گاهی هم خداوند متعال، برای این‌که توجه ما را جلب کند به اسبابی که او برای انجام کاری قرار داده است، به جای این‌که بگوید: من انجام دادم؛ تعبیر به ما می‌کند. مثلاً گاه خداوند جان گرفتن را به خود نسبت می‌دهد، گاه به حضرت عزرائیل علیه‌السّلام و گاه با صیغه متکلم مع الغیر بیان می‌کند، مثل👈 «إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِير؛ بی‌تردید ماییم که زنده می‌کنیم و می‌میرانیم، و بازگشت به سوی ماست.» 📖 "ق، ۵٠: ۴٣." در آیهٔ ۴ سوره رعد داریم: 🍃«ما برخی از آنان را در میوه و محصول با آنکه از یک آب سیراب می‌شوند بر برخی دیگر برتری می‌دهیم...»🍃 و همین تعبیر "ما برخی را بر دیگری برتری می‌دهیم" به این معنا نیست که در این بین، اسبابی غیر از خداى سبحان نیز در کارند، بلکه همه به خداوند منتهى مى‌شوند و به امر او عمل می‌کنند. همچنین در آیه ۶١ سوره یونس داریم: ✨«.. و شما ای مردم! هیچ کاری انجام نمی‌دهید، مگر آنکه وقتی سرگرم به آن کار هستید، گواه و شاهد شماییم.»✨ تعبیر به صیغه جمع در مورد خداوند، براى اشاره به عظمت مقام اوست، با این‌که ذات پاک او از هر جهت یکتاست؛ و این‌که همواره مأمورینى سر بر فرمان او دارند، و در اطاعت امر خداوند آماده و حاضرند. 💡نکته قابل ذكر این است که گاهی ممکن است در یک آیه، هر سه حکمت وجود داشته باشد؛ مانند: «إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» 4⃣ گاهی خداوند با بیان ضمیر متکلم وحده، شدت نزدیک بودنِ فعل به ذات مقدس خويش را نشان می‌دهد؛ ✨«فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ؛ در بهشت بلند مرتبت مقام عالی یافته‌اند.»✨ "غاشیه، ٨٨: ١٠." ✨«وَادْخُلِي جَنَّتِي؛ و در بهشت من داخل شو.»✨ "فجر، ٨٩: ٣٠." خداوند با بیان «جَنَّتِي» می‌خواهد عظمت بهشت را بیان کند؛ "به بهشت خودم وارد شو😊." @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : سؤال کننده: خانم معصومه صادقی سلام با این فکرهای مشوش سر نماز چه کنم؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 رخوت، سستی و یا عدم تمرکز سر نماز، می‌تواند از شیطان و متأثر از نیروهای منفی اعمال انسان باشد😣. 💌سعی کنید در همه حال به یاد خدا باشید و برای رضای او زندگی کنید. با امام زمان ارواحنافداه❤ ارتباط بگیرید، خود را به ایشان وصل کنید، حتی با یک صحبت کردن ساده، در امور زندگی خود از ایشان کمک بگیرید🤲. در این زمینه می‌توانید از قرارهای معنوی⏰ گروه أين‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه استفاده کنید. 💌 افسار نفس را در دست خود بگیرید، و هر زمانی که خواست سرکشی کند افسارش را بکشید و آن را مهار کنید👊؛ وقتی بدانید این حالات در نماز از شیطان ناشی می‌شود، تلاش خواهید کرد در باقی نماز توجه بیشتری داشته باشید؛ در این حالت نفستان را مورد سرزنش قرار دهید، و او را هوشیار کنید که در برابر پروردگار عالم✨ ایستاده‌اید. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۳۹۹٫۰۷٫۱۱ ▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه
🔒💭 سلام. کاش استاد عزیز مفهوم و فلسفه اذکار و حرکات نماز، مثل رکوع را به طور خلاصه می‌فرمودند، تا با آگاهی بیشتری انجام دهیم. 📢 سلام دوست عزیز🌹 هركدام از اذكار و حالات نماز از جمله ركوع، سجود و قيام، جدا از امر تعبّد و بندگیِ خداوند اشاره به حقايق عرفانی، معنوی، سير و سلوک و كمال دارد. 🦋فلسفه قيام: حاج ميرزا جواد ملكی تبريزی در كتاب گران‌سنگ أسرار الصّلوة می‌فرمایند: «حقيقت قيام، عبارت از ايستادن در پيشگاه پروردگار برای ادای حقّ عبوديّت و بندگیِ او و جلب خيرات پروردگار، و اُنس گرفتن با او و لذّت بردن به مخاطبات و گفتگوی با او در كلام، و به مناجات با او در دعا🤲، و چاره كار برای توقف طولانی خود در روز قيامت و دفع هول و هراسی😱كه در انتظار انسان هست می‌باشد و از اين كه در نماز بر هر دو پا بايستد به اين حقيقت پی‌ببرد كه مسلمان بايد در مقام خوف و رجا باشد، و از پايين افكندن سر در هنگام نماز، الزام قلب را بر خشوع و تواضع و دوری از رياست‌طلبی و خودبزرگ‌بينی فهم نمايد و بداند كه در فردای قيامت او را در پيشگاه ذات اقدس خود، ايستادنی است كه چگونگی آن را اين ايستادن تعيين می‌کند، و لذا سزاوار است كه انسان آن چه در توان دارد در تصحيح قيام نماز خود، به كار گيرد. لذا خيلی مراقب باشد كه مبادا باطنش مخالف با رضای پروردگار باشد، و به ناچار در چنين مقام خطيری تواضع و فروتنی او لااقل هم‌چون تواضع در محضر سلطانی🤴از سلاطين دنيا خواهد بود، چگونه كسی كه در مقابل حاكمی قرار می‌گيرد مراقب تمام حركات و گفته‌های خود می‌باشد، كه مبادا سخنی بر خلاف رضای او بر زبان آورد، و يا از معنای آن‌چه می‌گويد، غافل باشد و يا اشارات مخاطبات سلطان را در‌ نيابد، و خدايی كه ملک‌الملوک و جبارالجبابره است هرگز نزد مسلمان از بشری مثل خود بی‌مقدارتر نخواهد بود.» 📚 "ملكی تبريزی، حاج ميرزا جواد؛ أسرار الصّلوة؛ انتشارات پيام آزادی، ج١، ١٣۶٣، ص٣٢٣." 🦋فلسفه ركوع:  ركوع آن است كه پس از پايان سوره، به نيّت تعظيم و فروتنى در برابر فرمان و عظمت پروردگار، تا حدى خم شويم كه دست‌ها به زانوها برسد، كمر صاف باشد، گردن كشيده باشد، گويا نمازگزار حاضر است كه در راه خدا گردنش زده شود. ركوع كه از اركان نماز است و كم يا زیاد شدن آن، چه به عمد يا سهو، نماز را باطل مى‌كند، از بهترين نوع اظهار بندگى است. ركوع ادب است و سجود قرب، و كسانى به خدا نزديک مى‌شوند كه در اظهار ادب كوتاهى نكرده باشند و اين مضمون كلام امام صادق علیه‌السّلام است. 📚 "همان، صص١٧٢ و ١٧٣." 🦋فلسفه سجده:  سجده، نشان تذلّل و خاكسارى در برابر خداوند و عالى‌ترين درجه عبوديت است. انسان با سجده، خود را هم‌رنگ با هستى مى‌كند ✨« و للّه يَسْجُدُ ما فى السّموات و الأرض »✨ 📖 "نحل، ۴۹:۱۶." سجده بهترين حالتی است كه انسان به خدا نزديک می‌شود. سجده، رمز دوران‌های چهارگانه زندگی انسان است . امام علی علیه‌السّلام می‌فرمایند: «سجده اول، يعنی اين كه از خاک هستم و سر برداشتن، رمز زندگیِ دنيايی است. سجده دوم، رمز مردن و به خاک خفتن است و سربرداشتن، رمز محشور شدن است.» 📚 "بحار الأنوار، ج٨٢, ص١٣٩." به این مضمون که: "شما را از خاک آفريديم و به خاک بر می‌گردانيم و بار ديگر از خاک، بيرونتان می‌آوريم." 📖 "طه، ۲۰: ۵۵." سجده نشان عبوديت است. 📚 "همان، صص١٧۴ و ١٧۵." ▫@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: مفهوم و فلسفه اذکار و حرکات نماز چیست❓ مشاهده پاسخ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
💭🔒 : ❓ سلام خدمت استاد عزیز می‌دانیم که ائمه علیهم‌السّلام علم غیب داشتند و از بسیاری از حوادث و علل آن‌ها و حقایق و آینده و...‌ اطلاع داشتند. چگونه و چه زمان‌هایی از این علم غیب بهره می‌بردند؟ علم ائمه علیهم‌السّلام به امور غیب چگونه بود؟ آیا به راستی به همه امور واقف بودند؟ یعنی امیرمؤمنان می‌دانستند که در لیلة المبیت شهید نمی‌شوند؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌷 ائمه اطهار علیهم‌السّلام دارای ۲ نوع آگاهی هستند: 1⃣ علم و دانشی که از راه عادی، مانند بقیه مردم فراهم می‌آید؛ روش و رفتار آن‌ها در زندگی مثل خرید و فروش، معاشرت، خوردن و آشامیدن، جنگ و صلح⚔، و مسائل سیاسی-اقتصادی و... 2⃣ علومی که از راه‌های ماورای طبیعی حاصل می‌شود. زمانی که امیرالمؤمنین علیه‌السّلام مطالبی دربارهٔ نحوه به دنیا آمدن و شهادت امام حسین علیه‌السّلام مطرح می‌کنند، علم غیب امام است. 🔆معصومین علیهم‌السّلام در این عالمِ علّت و معلولی زندگی می‌کنند، روش و رفتارشان در زندگی مانند سایر مردم بوده، و قضای الهی بر این است که در زندگی مانند سایر مردم عمل کنند؛ زیرا اگر غیر از این بود امتحان، آزمایش، صبر در برابر مشکلات معنا نداشت. آگاهی از غیب همه‌جا نشانه کمال نیست، مثلاً شبی که امام علی علیه‌السّلام در جای پیامبر صلّی‌الله‌عليه‌وآله خوابید؛ اگر آن حضرت علم داشت که مورد خطر قرار نمی‌گیرد، کمالی برای آن حضرت محسوب نمی‌شد -کمال برای معصوم مثل کمال برای ما بالا رفتن از سفلی به علیا نیست بلکه اوج نورانیت و رفع حجاب‌های نورانی است- زیرا در این صورت همه حاضر بودند جای آن حضرت بخوابند، با توجه به مطرح بودن بحث کمال در اینجا علم نداشتن به غیب خود کمال محسوب می‌شود، پس می‌توان گفت گاهی خداوند اراده می‌کند تا معصوم به جهت همین کمال از نتیجه عمل خود با خبر نشود. 💌 آیات ١٧٩ سوره آل عمران، ٢۶ و ٢٧ سوره جن، که می‌فرماید: خداوند علم غیب را در اختیار رسولان قرار می‌دهد و همچنین براساس روایات ائمه اطهار، که امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمایند: «هنگامی که امام اراده می‌کند، چیزی را بداند، خدا به او تعلیم می‌دهد.» 💌 در روایات نقل شده که امام هادی علیه‌السّلام برای شفای بیماری خود شخصی را برای دعا به کربلا فرستاد، یا امام کاظم علیه‌السّلام خرمای زهر آلودی که هارون الرّشید به حضرت داد را میل نفرمود و گفت: هنوز وقتش فرا نرسیده است و یا امام باقر علیه‌السّلام می‌فرماید: «ما برای دفع شرّ سلطان فلان دعا را می‌خوانیم.» 🔆همه این‌ها حاکی از آن است که این ذوات مقدّسه✨ برای حفظ جان شریفشان از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند. از طرفی شهادتی که انسان از قبل مطّلع باشد و برای رضای خداوند و تسلیم امر او و به خاطر رعایت مصالح مهم‌تر خود با پای خویش به قتلگاه برود چیزی جز ارتقای رتبه و درجه برای انسان نیست. ▫@ayna_valiollah_porseman 🔓💭
💭🔒 ❓: با سلام خدمت شما و استاد عزیز ممنون می‌شم پاسخ بفرمایید: با توجه به این‌که قبل از تولّد هر امام، نحوه تولّد و شهادت او توسط دیگر ائمه بیان‌شده‌بود؛ مثلاً پیامبر و امام علی علیهماالسّلام در سرزمین کربلا رسیدند و ماجرای شهادت امام حسین را نقل کردند و همین‌طور دیگر امامان؛ پس این صحبت چگونه توجیه می‌شود که مثلاً امام علی علیه‌السّلام در جنگ‌ها نگران جان امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام بودند در حالی‌که می‌دانستند آن‌ها به نحو دیگری شهید می‌شوند. اگر بگوییم که ممکن بود تقدیرها عوض شود این‌گونه تمام پیش‌بینی‌ها و صحبت‌های اهل بیت نیز بی‌مفهوم و غلط می‌شد. همچنین می‌بینیم که خداوند هر جا که لازم بوده‌است به صورت معجزه، جان اهل بیت را نجات داده‌است؛ مثلاً ماجرای زنده ماندن امام سجّاد علیه‌السّلام. پس اگر قرار بود ایشان شهید شوند و تقدیرها عوض شود این اتفاق می‌افتاد اما خداوند به صورت معجزه ایشان را نجات داد. یا مثلاً اگر اکنون برای امام زمان اتفاقی بیفتد ماجرای ظهور و وعده خداوند و انتظار ما چه می‌شود؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌷 علم امیرالمؤمنین به عدم شهادت حَسَنین علیهماالسّلام و یا علم ما به ظهور حضرت حجّت ارواحنافداه موجب عدم نگرانی و یا عدم نیاز به دعا نیست. منظور از دعا آیا فقط نگرانی برای خطر به شهادت رسیدن حضرات هست؟ خیر... 🔆علم ما به زنده ماندن امام زمان ارواحنافداه تا زمان ظهور، کفایت نمی‌کند که برای سلامتی ایشان دعا نکنیم؛ اما دعا کردن می‌تواند تقدیرهای دیگری که ممکن است برایشان رقم بخورد را تغییر دهد؛ از جمله: جراحت، بیماری، صدمه، لطمه از آلودگی‌ها، و اکنون سنگینی گناهان شیعیان بر قلب ایشان، که با دعا قابل رفع است. چنان‌که اگر یکی از اولیای الهی به فردی گفت یک سال بيشتر زنده نمی‌ماند؛ آیا این فرد می‌رود خود را از بلندی به پایین پرت کند، با قطع به این علم که مسلّماً او نخواهد مرد؟! یعنی علم به دانستن تأخير زمان مرگ، نگرانی‌های دیگر را منتفی نمی‌کند. از طرفی دعا سلاح🗡مؤمن است، که سازگاری الهی دارد، و این فیض، آن‌قدر بیکران و مطلق است که به پاس دعا برای سلامتی اماممان، برکات بسیار بر بنده سرازیر می‌گردد. یعنی آموزشیست به بندگان که حتی اگر علم بر امری دارید از کلید🗝دعا غافل نشوید. ▫@ayna_valiollah_porseman 🔓💭
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: علم ائمه اطهار علیهم‌السلام به امور غیب چگونه است؟ چگونه و چه زمان هایی از این علم بهره می‌بردند؟ مشاهده پاسخ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
💭🔒 :❓ سؤال‌کننده: خانم ر.ن ⁉با توجه به مطلب زیر که در فضای مجازی با آن مواجه شده‌ام، آیا درست است که برای دعای خیر در حقّ کسی، باید اجازه بگیریم؟ "فراموشتان نشود اگر برای کسی دعا نیز می‌کنید، باید از آن فرد اجازه بگیرید. این امری مهم است که همیشه باید مدنظرتان باشد. گاهی ما اجازه شِفا و کمک نداریم و فرد باید رنج بکشد تا پاک شود." : سلام دوست عزیز🌹 خیر، برای دعای خیر در حقّ دیگران نیازمند اجازه نیستیم. آنچه به عنوان وظیفه و حقوق مؤمنان در حق هم هست، طلب دعای خیر برای یکدیگر است که در سیره ائمّه اطهار ✨علیهم‌السّلام مکرّراً وجود دارد و به این امر توصیه شده است. همچنین دعا درحق دیگران خیرات و برکاتی برای دعاکننده دارد و دعا در حقّ دیگران نزدیک‌تر به اجابت است. در قرآن کریم آیه ۶۰ سوره غافر، بندگان از جانب خدای سبحان دعوت به دعا شده‌اند و به آن‌ها، وعده استجابت داده شده است. در روایت معروف «الجار ثم الدّار» حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در حقّ همسایگان🏠🏡دعا می‌فرمودند و در پاسخ به سؤال فرزند بزرگوارشان امام حسن علیه‌السّلام که پرسیدند مادر چرا شما فقط برای دیگران دعا می‌کنید -نقل به مضمون-، فرمودند اوّل همسایه، بعد اهل خانه . در روایتی یکی از اصحاب از امام صادق علیه‌‎السّلام می‎پرسد: من خودم را به دعای برای برادرانم و پیروان اهل‏‌بیت مشغول می‎کنم؛ کارم این است که برای آن‏‌ها دعا🤲می‎کنم و هیچ نظری به خودم ندارم. شما درباره روش من چه می‎فرمایید؟ حضرت ابتدا فرمودند: خداوند دعای شخصی را که دارد پشت سر دیگری دعا می‎کند، مستجاب می‎کند. بعد هم فرمودند: هرکس برای مردان و زنان مؤمن و برای دوست‎داران ما دعا کند، خداوند از زمان آدم تا قیامت به‌ازای هر مؤمن ثوابی به او عنایت می‎کند. 📚"وسائل الشیعة، ج۷، ص۱۱۰" در آخر توجه به این نکته داشته باشید که ممکن است فردِ دعا شونده با توجه به اعمالی که دارد، مستحقِّ سرنوشتی متفاوت از دعایی که در حقّ او داریم باشد و این‌که چطور دعای ما در حق او اجابت شود، در این دنیا مستجاب شود و یا به صورت پاداش اخروی پس از مرگ دریافت کند، را نمی‌دانیم و ما موظّف به داشتن دعای خیر در حقّ یکدیگر هستیم، در هر صورت خداوند عالم، رئوف‌ترین و مهربان‌ترین وجود نسبت به بندگان است و آنچه مصلحتِ بنده باشد، با توجه به اعمال او و فضل و کرم خویش پیش می‌آورد. ▫@ayna_valiollah_porseman 🔓💭
۱۳۹۹٫۱۲٫۲۷ ▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه کانال پرسمان گروه این‌ولی‌الله: @ayna_valiollah_porseman