✅پوشش سر و گردن ، جواز یا وجوب ؟
✍️نوشتاری از حجت الاسلام سروش محلاتی
⭕️ در سالهای اخیر برخی از نویسندگان، طی مقالات و مباحثی درباره حجاب، لزوم پوشش سر و گردن را برای زنان مورد انکار قرار داده و به علاوه با استشهاد به برخی کلمات فقهاء این حکم را مورد اختلاف نظر دانستهاند.
درباره این دیدگاه نکاتی قابل توجه است و قبل از اشاره به آنها، باید توجه داشت که فقها بحث حجاب و پوشش را از دو زاویه متفاوت (عبادی و اجتماعی) مطرح کردهاند: یکی حدود پوشش زنان در حال نماز و دیگری پوشش آنان در برابر مردان نامحرم.
🔻 پوشش اجتماعی
۱. وجوب پوشش و ستر سر و گردن برای زنان (حرائر) در برابر نامحرمان در فقه امامیه مورد اتفاق نظر همه فقیهان است و در تاریخ فقه شیعه کسی که این حکم را انکار کرده باشد، نمیشناسیم. مرحوم آیت الله بروجردی که در احاطه بر فقه و اقوال فقها و مذاهب مختلف فقهی شخصیتی کم نظیر بود، لزوم ستر سر و گردن را مسلم و مورد اتفاق نظر میان مسلمانان دانسته، بلکه آن را از ضروریات میشمارد و میگوید: «إنّ الستر فی غیر الوجه و الکفین علی النساء واجب مسلّما عند المسلمین من العامة و الخاصة بل یعدّ هذا المقدار من الضروریات فیوجب انکاره الکفر...»(تبیان الصلاه، ج۳، ص۲۵۹)
🔻 پوشش عبادی
۲. برای زنان واجب است که بدن و سر و گردن خود را در حال نماز بپوشانند. در این مسئله قول شاذی درباره عدم وجوب سر و گردن وجود دارد که به ابن جنید منسوب بوده و در روایتی وارد شده است. ولی در اینجا هم کسی از او حمایت نکرده و در طول هزار سال گذشته فتوای به جواز کشف راس در حال صلاه، سراغ نداریم.
🔻 رابطه پوشش عبادی با پوشش اجتماعی
۳. جواز کشف رأس «در نماز» برای زنان، بمعنی آن نیست که آنان میتوانند در برابر «نامحرم» نیز سر و گردن خود را مکشوف بگذارند. ابن جنید که تنها قائل به جواز کشف در نماز است، تصریح کرده است که این کار در صورتی جایز است که «ناظر نامحرمی» وجود نداشته باشد:
«لا بأس أن تصلی المرأة الحرّة و غیرها و هی مکشوفة الرأس حیث لایراها غیر ذی محرم لها»(مختلف، ج۲، ص۹۶)
🔻 مبنای متفاوت دو نوع پوشش
۴. درباره لزوم پوشش سر و گردن بر زنان، استدلال اصلی فقهاء به آیه قرآن است که به صراحت استفاده از «خمار»(روسری) تا حد پوشاندن گریبان را لازم دانسته است: «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ»(سوره نور/آیه۳۱). در حالیکه در مورد پوشش در نماز این آیه مورد استناد نیست زیرا آیه مربوط به روابط زنان و مردان است. از این رو پوشش سر و گردن در برابر نامحرمان دارای دلیل خاص قرآنی (علاوه بر روایات) است، برخلاف پوشش در حال نماز که مدرک آن صرفا روایی است.
🔻 مغالطه یکسان انگاری دو نوع پوشش
۵. اگر برخی از فقهاء مانند صاحب مدارک و محقق سبزواری، در لزوم ستر مو برای زنان تردید کرده و بصراحت فتوا به وجوب پوشش آن ندادهاند، این تردید مربوط به خصوص ستر «در حال نماز» است و به ستر در برابر «نامحرم» مربوط نمیشود. عاملی و سبزواری در بحث خود کاملا ستر صلاتی را از ستر در برابر ناظر نامحرم تفکیک کردهاند(مدارک الاحکام، ج۳، ص۱۸۹، ذخیره، ج۲، ص۲۳۶). آنها حتی در حال نماز ستر سر را واجب میدانند، لذا جواز کشف رأس را حتی در حال نماز هم نمیتوان به ایشان نسبت داد تا چه رسد به حال مواجهه با نامحرم! فقهای ما دچار مغالطه یکسانانگاری پوشش اجتماعی با پوشش عبادی نبودهاند.
🔻 مبنای پوشش مو
۶. در اینجا نمیتوان به ارائه و بررسی استدلالهایی که در فقه برای وجوب پوشش سر و گردن وجود دارد، پرداخت ولی میتوان اشاره کرد که علاوه بر ادلهای که بطور کلی در این باره وجود دارد(مثل ادله لزوم خمار)، در خصوص «موی سر» زنان نیز روایاتی رسیده است، مثلا بزنطی از امام رضا(ع) درباره جواز نگاه به موی سر خواهر زن سوال کرد و امام فرمود جایز نیست مگر آنکه از قواعد باشد.(وسائل، ج۲۰، ص۱۹۹) و او از حضرت رضا(ع) نقل میکند که پسر بچه تا بالغ نشده است بر زن واجب نیست موی خود را از او بپوشاند: «وَلَاتُغَطِّي الْمَرْأَةُ شَعْرَهَا مِنْهُ(الغلام) حَتَّى يَحْتَلِمَ.»(همان۲۲۹) و نگاه به موها و دستهای زنان اهل ذمه استثاء شده است: «لَا حُرْمَةَ لِنِسَاءِ أَهْلِ الذِّمَّةِ- أَنْ يُنْظَرَ إِلَى شُعُورِهِنَّ وَ أَيْدِيهِنَّ»(همان، ۲۰۵) این روایات که از اسناد معتبری برخوردار است، مبنای فتوای فقها قرار گرفته و در کتابهای مفصل فقهی از آن بحث شده است.
🆔 @AzadFekriSchool
🌐 AzadFekriSchool.ir
🔷 درسگفتگوی آزادی در سایه شورای نگهبان
⭕️ #اطلاعیه_زمان_و_محل_برگزاری جلسه 30 بهمن
⚠️محل برگزاری متفاوت از جلسات پیش است!
⏱ جلسه ارائه حجت الاسلام حاج سید جوادی از ساعت 13 الی 15 برگزار خواهد شد.
⚠️حضور و غیاب شرکت کنندگان حضوری از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۳:۱۵ دقیقه انجام خواهد گرفت.
📹 #دوره_مجازی
1️⃣پخش آنلاین (مشاهده آنلاین ملاک شرکت در جلسات نیست): شرکت کنندگان دوره مجازی برای مشاهده آنلاین نیم ساعت قبل از جلسه لینک پخش آنلاین را از طریق ایمیل دریافت خواهند کرد.
2️⃣دریافت فیلم از سایت (ملاک حضور مجازی، مشاهده این فیلم از طریق سایت است): زمان بارگذاری این فیلم و نحوه دریافت آن «فقط و فقط» از طریق همین کانال اعلام میشود.
📍 محل برگزاری جلسه ارائه جناب حاج سید جوادی در تاریخ 30 بهمن: خیابان قدس، خیابان پورسینا (ضلع شمالی دانشگاه تهران) دانشکده علوم پزشکی، «سالن شهید عزلت»
با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس دقیق را روی نقشه پیدا کنید:
📌 maps.app.goo.gl/98XdVyKYsupBdupq9
🔻همچنان نیز می توانید از طریق سایت مدرسه در این برنامه ثبت نام کنید:
🌐 Azadfekrischool.ir
📝قانون حجاب از نگاه دکتر وسمقی
🔹خانم دکتر وسمقی در تاریخ 27 بهمن به ارائه درس قانون حجاب پرداختند. ایشان مدعی شدند که حکم حجاب، مورد اختلاف فقهاء پیشین بوده است. دکتر وسمقی از فقهایی نظیر شهید اول به عنوان مخالف حکم حجاب یاد کردند و همچنین مدعی شدند که افرادی مانند ابن جنید از فقهاء هزار سال قبل فتوا به یکسان بودن پوشش زن و مرد داده است.
🔸دکتر وسمقی با تاکید بر اینکه حجاب از زمره حقوق فردی است، تصریح کردند که حتی اگر اکثریت مردم قانون حجاب را بخواهند، حکومت حق ندارد این حکم را نسبت به مخالفان حجاب، اجباری کند. ایشان معتقدند که کشورهای دیگر حتی کشورهای مسلمان، حکم حجاب را قانونی نکرده اند و دچار هیچ مشکلی نیز نشده اند، در حالی که این قانون در ایران موجب بحران شده است.
🔹خانم وسمقی فارغ از دینی بودن یا نبودن حجاب، اعتقاد دارند که به طور کلی، اجبار مردم در پوشش، امری غیر اخلاقی است. ایشان میگویند حجاب به اشتباه نماد زن مسلمان شده است و لزومی ندارد از هر آنچه نماد شده است دفاع کرد.
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتوگوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر وسمقی را دانلود کنید.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
قانون حجاب، پرسشی از قانونی شدن حکم شرعی حجاب.ppsx
476.8K
📝قانون حجاب از نگاه دکتر سوزنچی
🔹حجت الاسلام دکتر سوزنچی در 26 بهمن، به ارائه درس قانون حجاب پرداختند. ایشان با تبیین وحدت دیدگاه فقهاء شیعه و سنی درباره اصل حجاب و مقدار آن، تاکید کردند که تردیدهایی که در چند دهه اخیر مطرح میشود، سابقه تاریخی ندارد.
🔸آقای سوزنچی ضمن توجه دادن به قطعی بودن حکم حجاب و اجتماعی بودن آن، حکومت اسلامی را موظف به اجراء الزام آور حکم حجاب دانستند. ایشان برای اجتماعی بودن حکم حجاب، به وضع قانون برای پوشش در جوامع غیراسلامی استشهاد کردند و آن را از زمره حقوق مدنی برشماردند.
🔹دکتر سوزنچی حجاب را نماد زن مسلمان دانسته و با ذکر مقدمات متعددی که آن را در یک فایل پاورپوینت ارائه کردند، مختار بودن انسان را از حق داشتن وی، تفکیک کردند و گفتند: بر خلاف اختیار داشتن انسانها که امری حقیقی است، حقوق افراد یک امر اعتباری و تابع قانون صحیح است. ایشان با تاکید بر اینکه مبنای قانون عادلانه، انسانیت است و نه آزادی، نظام حقوقی اسلام را در همین راستا دانستند.
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتوگوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر سوزنچی را دانلود کنید.
🆔 @AzadFekriSchool
📝نسبت دین با سیاست از نگاه دکتر خسروپناه
🔹حجت الاسلام دکتر خسروپناه در 28 بهمن به ارائه درس-گفتوگوی جدایی دین از سیاست پرداختند. ایشان ضمن بیان مشترک لفظی بودن برخی از کلمات، بر ضرورت تبیین معنای مقصود از هریک از واژههای دین، سیاست و سکولاریسم، تاکید کردند و اسلام را دینی توصیف کردند که با سیاست به معنای تدبیر امور زندگی مردم، پیوند خورده است و به ذکر استدلالهای عقلی و نقلی پیرامون آن پرداختند.
🔸ایشان ضمن اینکه آیات متعدد قرآن را بیانگر این میدانستند که حق حاکمیت از سوی خداوند اعطاء میشود، تاکید داشتند که حکومت اسلامی با مشارکت مردم شکل میگیرد و بنابراین حکومت اسلامی اصلاً نمیتواند استبدادی شود. آقای خسروپناه با تعجب از مسلمانانی که از حکومت سکولار طرفداری میکنند و دین را کاملاً یک امر غیر سیاسی معنا میکنند، احکامی نظیر حدود، قصاص، دیات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و... را بیانگر نگاه دین به دنیا دانستند و بر تفسیر شبکهای از دین تاکید کردند.
🔹حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به چهار اشکالی که به پیوند دین با سیاست شده، آنها را نقد و بررسی کردند. ایشان با اشاره به ادله مرحوم دکتر بازرگان ابراز داشتند: یکی از ادله بازرگان بر ضرورت جدایی دین از سیاست، ضربه خورده دین است؛ به این بیان که با ورود دین به عرصه سیاست، بعضی به واسطه دین، استبداد دینی به راه میاندازند و به نام دین فساد میکنند که منجر به آسیب خوردن اصل دین میشود. در حالی که وقتی دین با سیاست پیوند خورده، نمیتوان به این بهانه دست از احکام سیاسی اسلام برداشت و بایستی جلوی بروز مفاسد به نام دین را گرفت، همان طور که به دلیل قصور و تقصیرهای متعدد برخی از پزشکان، هیچ کس مجاز نیست اصل علم پزشکی را انکار کند.
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتوگوی جدایی دین از سیاست، فایل کامل سخنان دکتر خسروپناه را دانلود کنید.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
📝جایگاه شورای نگهبان از نگاه استاد حاج سید جوادی
🔹حجت الاسلام حاج سید جوادی در تاریخ 30 بهمن به ارائه دیدگاههای خود در درس-گفتوگوی آزادی در سایه شورای نگهبان پرداختند. استاد سیدجوادی از همان ابتداء صورت مساله را با محور «فقه و قانون» دنبال کردند و به ارائه تاریخ مشروطه و چیستی مشروطه مشروعه با تکیه بر دیدگاههای فقهی آن عصر پرداختند. استاد به تفاوت ماهوی نظریه «ولایت فقیه» با نظریه «مشروطه مشروعه» اشاره کردند و روح این تفاوت را در تحلیل قانونیت قانون دانستند.
🔸سپس استاد با اشاره به نقش شورای نگهبان، مشروعیت این نهاد را در واقع ناشی از تفویض بخشی از اختیارات ولی فقیه به آن دانستند. آقای حاج سید جوادی با تصریح به این نکته که قانونیت قانون در نظریه ولایت فقیه، مشروط به موافقت فقیه است، فرآیند فعلی شورای نگهبان را امری قابل تغییر دانستند.
🔹ایشان با انتقاد از کسانی که نزاع با شورای نگهبان را به #نظارت_استصوابی این نهاد تفسیر میکنند، ابراز داشتند: «به لحاظ حقوقی، آنچه در حال حاضر بیشتر مورد انتقاد و مخالفت قرار میگیرد، مربوط به اصل نظارت استصوابی نیست بلکه ناشی از محدوده این نظارت است.» استاد با بیان این نکته که در قانون، شورای نگهبان موظف است از چهار مرجع، پیرامون صلاحیت داوطلبان استعلام کند، تاکید داشتند که ریشه اختلافات را در مبنا قرار دادن استعلامهای غیر از این چهار مرجع ذی ربط، باید جست و جو کرد.
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتوگوی «آزادی در سایه شورای نگهبان» فایل کامل سخنان استاد سید حاج جوادی را دانلود کنید.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
مدرسه آزادفکری
📝قانون حجاب از نگاه دکتر سوزنچی 🔹حجت الاسلام دکتر سوزنچی در 26 بهمن، به ارائه درس قانون حجاب پرداخت
22.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشهایی از ارائه حجت الاسلام دکتر سوزنچی
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتوگوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر سوزنچی را دانلود کنید.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
tavalaee.mp3
18.83M
🔈صوت گفتوگو با دکتر علی صابری تولایی پیرامون «آزادی نقد حاکمان در اسلام و قانون اساسی»
🎥فایل تصویری در صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
nasiri.mp3
20.61M
🔈صوت گفتوگو با دکتر مهدی نصیری پیرامون «آزادی در عصر حیرت»
🎥فایل تصویری در صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
8.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥قسمتهایی از ارائه دکتر وسمقی درباره قانون حجاب
🔸خانم وسمقی حکم حجاب را دینی نمیدانند و آن را مورد اختلاف فقهاء توصیف میکنند. ایشان حجاب را از حقوق فردی انسانها عنوان میکنند و مخالف قانونی شدن آن هستند.
👈🏻دانلود کلیپ با کیفیت بالاتر
🔻با ثبت نام در درس-گفتوگوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر وسمقی را دانلود کنید.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
📝آیا میتوان کرونا را صحنه نبرد دین و علم دانست؟
🔹با شروع بیماری کرونا و مرگ تاسف بار برخی از هموطنانمان، برخی از حواشی این بیماری، بسیار پررنگ شد و گاهی حتی بر متن نیز غلبه کرد. یکی از این حواشی، نحوه مواجهه برخی از متدینان با این بیماری مُهلک بود. گرچه علماء درجه اول شیعه، همگی بر رعایت اصول بهداشتی و توصیه پزشکان، اتفاق نظر داشتند حتی برخی از اساتید مشهور حوزه، از «دیه قتل عمد» در اثر سرایت کرونا تحت شرائطی سخن گفتند، اما واکنش برخی از روحانیون و مذهبیها و مقاومت در برابر سخن پزشکان با رنگ و لعاب دینی، سوژه بسیاری از رسانهها شد. اما آیا این نوع واکنشها از پشتوانه دینی برخوردار هستند؟ آیا میتوان کرونا را شاهد نزاع دین با علم تفسیر کرد؟ در طول تاریخ در قبال بیماریهای مُسری و مُهلک چه دیدگاههایی وجود داشته است؟
🔸برای فهم بهتر این مساله، میتوان نوع واکنش فقهاء شیعه و سنی درباره طاعون و وبا را بررسی کرد. مثلاً درباره واکنش فقهاء اهل سنت، محمد الحداد مقالهای را با عنوان «تمجید الموت» نگاشته که با عنوان «ستایش مرگ» ترجمه شده است. این مقاله به نوعی جهل مقدس در میان اهل سنت اشاره میکند که چطور قرنها واکنشی منفعلانه در قبال بیماری مهلکی مانند وبا داشتند و این انفعال با القاب مقدسی نظیر «شهید» زینت داده شده و حتی فرار از آن مانند «فرار از جهاد» عنوان شده بود!
💬محمد الحداد به برخی از روایات کتب معتبر اهل سنت در اینباره اشاره میکند؛ مثلا از صحیح بخاری و مسلم نقل میکند که انس بن مالک از پیامبر نقل کرده: «طاعون برای مسلمان شهادت است.» یا میگوید ابن ابی الدنیا از عایشه روایت کرده که پیامبر فرموده بود: «فرار از طاعون مانند فرار از جهاد است.» وی در نهایت با اشاره به سخنان چند تن از عالمان اهل سنت مینویسد: «این فقه را بهحق باید فقه مرگ خواند، زیرا موضوع آن مرگ فرد مسلمان از راه ابتلا به وباست نه مقاومت در برابر وبا برای حفظ حیات...در جهان اسلام، ایدهای شکل گرفت که وبا را فضیلتی الهی میدانست که خاص مسلمانان است، زیرا هرکه به وبا بمیرد شهید دانسته میشود و این آرزوی هر مسلمان است.»
🔹با این حال جالب است که در فقهاء درجه اول شیعه چنین واکنشهایی نسبت طاعون و وبا دیده نمیشود. یعنی گرچه آنها به ذکر، دعاء و آزمونهای الهی باور دارند اما واکنشهای این چنینی از آنها دیده نشده. حتی برخی اخباری مسلکها مثل سید نعمة الله جزائری درباره هنگام شیوع وبا نوشتند: «وظيفه علماء است تا مردم را به نقاط مرتفع ببرند وآب را از سرچشمه مصرف كنند. اگر در جمع شدن آنها ضررى وجود دارد، بايد متفرق شوند.» شاید علت مهم آن، روشن شدن نقل صحیح از پیامبر درباره وبا باشد. در روایات شیعه ذکر شده که همین روایت اهل سنت از پیامبر از امامان شیعه پرسیده شده است و آنها مخاطب نقل پیامبر را مرزدارانی توصیف کردند که وبا میان آنها شکل گرفت. در چنین شرائطی چون بیم خطر حمله دشمن وجود داشت، پیامبر خالی کردن صحنه را بر آنها جائز ندانستند. (الكافي، ج8، ص108 و نک: معاني الأخبار، ص254 و علل الشرائع، ج2، ص520)
🔸به طور کلی علی رغم اینکه برخی اصرار دارند «دین» را در مقابل «علم» نشان دهند، این ادعا در مثل نسبت دین با علم پزشکی نمیتواند چندان راه به جایی ببرد. چون در متون دینی، احکام فراوانی دربارهی «حفظ جان» و «ضرر و مشقت» وجود دارد و علم پزشکی ظرفیت بالایی دارد تا نقش اساسی در فهم اینگونه موضوعات داشته باشد. این قواعد عام به نحوی است که در سراسر ابواب فقه، از آنها استفاده میشود. بنابراین اینکه واکنش چند روحانی درجه دو و سه شیعه به پای کل روحانیت حاضر، نوشته شود، و از آن بالاتر آن را قرائت روحانیت سنتی شیعه در طول تاریخ عنوان کنند و حتی برخی پا را فراتر بگذارند و آن را به اصل دین منسوب کنند، واکنشی غیر مستند و غیر علمی است که شواهد متعددی بر خلافش وجود دارد.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
📝گزارشی از مناظره قانون حجاب
🔹مناظره دکتر سوزنچی و دکتر وسمقی درباره #قانون_حجاب در اول اسفند برگزار شد. در ابتدای این مناظره طرفین بار دیگر دیدگاه خود را به اختصار شرح دادند و گفت و گوی آنها پیرامون دینی بودن حکم حجاب آغاز شد. آقای سوزنچی که شروع کننده مناظره بودند، حکم حجاب را در غیر از وجه، دستها (از مچ تا انگشتان) و پاها (از مچ تا انگشتان) ضروری دین دانستند و گفتند علی رغم اختلافهای زیاد شیعه و سنی در نحوه نماز خواندن، وضو گرفتن و... اما این مقدار از حجاب، بین آنها ضروری بوده است.
🔸در مقابل خانم وسمقی حکم حجاب را مورد تردید فقهاء شیعه عنوان کردند و آن را بین فقهاء نیز اختلافی دانستند و نام برخی از فقهاء را به عنوان مخالف ذکر کردند. این سخن با واکنش آقای سوزنچی رو به رو شد. آقای سوزنچی نکات متعددی را در فهم دیدگاه فقهاء درباره پوشش مطرح کردند، از جمله آنکه فقهاء درباره پوشش زنان در هنگام به جا آوردن نماز با یکدیگر اختلاف داشتند و این اختلافشان مربوط به پوشش در برابر مردان غیر مَحرم نمیشود.
🔹اما خانم وسمقی در حالی که همچنان به اصل دیدگاه خود درباره اختلافی بودن حکم حجاب و دینی نبودن آن، اصرار داشتند، معتقد بودند نمیتوان به جمع بندی درستی درباره این مساله رسید. ایشان با ورود به محور بعدی مناظره، حجاب را یک امر فردی دانستند که قابلیت پیگیری حقوقی ندارد حتی اگر اکثریت جامعه آن را بخواهند. اما در عین حال معتقد بودند اکثر جامعه زنان، در حال حاضر این قانون را قبول ندارند. خانم وسمقی با اشاره به سخن امام خمینی قبل از انقلاب درباره آزادی زنان، گفتند اگر میدانستند که در پی رفراندوم سال 58، قرار است حجاب قانونی شود، اصلاً رای آری به جمهوری اسلامی نمی دادند!
🔸در مقابل دکتر سوزنچی، «انسانیت» را محور قوانین میدانستند و تعالیم اسلام از جمله حجاب را در راستای آن، عنوان میکردند و حجاب را یک حکم اجتماعی میدانستند که قابلیت پیگیری حقوقی دارد. آقای سوزنچی با اشاره به قانون اساسی ایران که به رای مردم گذاشته شده، اشاره کردند که در قانون اساسی تصریح شده که قوانین باید با تعالیم اسلام سازگار باشد. آقای سوزنچی با استناد به برخی از نظرسنجیهای نهادهای رسمی که فقط برای اعضای هیات علمی دانشگاهها منتشر شده، اکثر زنان را در حال حاضر، خواستار قانون حجاب دانستند و به خانم وسمقی تذکر دادند که امام خمینی در پاریس هیچ گاه درباره نحوه پوشش زنان سخن نگفتند و آزادی زنان مربوط به بحث پوشش نبود. اما خانم وسمقی صحت این نظرسنجی را انکار میکردند و این قانون را در مقابل خواست زنان میدانستند و در عین حال چندین بار تاکید کردند که حتی اگر فرض کنیم اکثریت زنان خواستار قانونی شدن حجاب هستند، به دلیل اجتماعی نبودن حکم حجاب، نباید قانونی شود.
🔻با ثبت نام در درس-گفتوگوی قانون حجاب، فایل کامل مناظره دکتر سوزنچی و دکتر وسمقی را دانلود کنید.
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool