🩸اسلام و مجازات فرزندکُشی
📺گفتگوی چالشی با عمادالدین باقی
(فعال حقوق بشر و از شاگردان آیتالله منتظری)
#رومینا_اشرفی
🔻آیا تبعیض میان قتلِ عمدِ فرزند و غیرفرزند با اسلام سازگار است؟
🔻چه نقدی به آرای فقها در این زمینه وارد میبینید؟
🔻چرا حامی حذف حکم اعدام و قصاص هستید؟
📡📡پخش زنده: اینستاگرام مدرسه آزادفکری
⏰زمان: دوشنبه (۲۶ خرداد) ساعت ۱۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یک هفته هم پای رسانهها بنشینید چیزی از واقعیت اعتراضات گیرتان نمیآید!
#اعتراضات_آمریکا
🔸 هر اعتراضی یک تاریخ و زمینه دارد که در رسانهها خبری از آن نیست.
🔸خیلیها میگویند تا قبل آغاز خشونتها طرفدار اعتراضات بودند. اما خشونت فقط به گردن معترضان نیست. چرا به سراغ شروع کننده خشونت نمیروید؟
💬 زیرنویس در #دیدبان_آزادفکری
📡 تولید شده در VOX
📺 کیفیت بالا و نظرات شما در اینستاگرام مدرسه
🆔 @AzadFekriSchool
45.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام و #مجازات_فرزندکُشی (بخش اول)
👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی
🔹عمادالدین باقی فعال حقوق بشر در گفتگو با مدرسه آزادفکری به تشریح دیدگاه خود پیرامون مساله قصاص پرداخت. در این جلسه آقای باقی با بیان این مطلب که پیش از اسلام، مجازات قتل عمدی منحصراً قصاص بود، گفت: «اسلام این حکم را متزلزل کرد و نوعی تخییر قائل شد.»
🔸آقای باقی با ذکر این نکته که از هر منظر نگاه کنیم این حکم باید متوقف شود، تاکید داشت: «از نگاه حقوق بشری که مساله روشن است، اما از نگاه دینی، بسیاری از فقهاء گفتهاند که اگر اجراء حکمی باعث وهن و انزجار شود، باید متوقف شود. آیت الله منتظری درباره سنگسار همین دیدگاه را مطرح کردند.»
🔹وی با تکیه بر اعتبار بناء عقلاء، اجراء حکم قصاص را ناموجه دانست و شاهد آن را توقف این مجازات در اکثر کشورهای دنیا بیان کرد. آقای باقی با انتقاد از روشنفکرانی که فقه را از اساس زیر سوال میبرند، جایگاه عرف را در فقه بسیار اساسی دانسته، و با طرح این نکته که ترویج قصاص باعث دامن زدن به مساله خشونت میشود، آن را خلاف رحمانیت دین و کرامت انسانی عنوان کرد.
🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
39.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و #مجازات_فرزندکشی (بخش دوم)
👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی
🔹آقای باقی ضمن انتقاد از رویکرد رایج فضای استنباطات فقهی گفت: «اصول فقه قابلیتهایی دارد که نباید در لباس فقه منحصر شود. همان طور که اصلی مانند اصل احتیاط امروزه در دنیا به عنوان یک مبنای حقوقی معتبر مطرح است، اما در قانون مجازات اسلامی این اصل به درستی رعایت نشده است.»
🔸آقای باقی ضمن طرح جایگاه عقل و نفع بشر در قرآن و لزوم توجه به آن در استنباطهای فقهی، در پاسخ به این سوال که مرز تشخیص این امور چیست؟ و آیا این استدلالها باعث ایجاد یک فقه جدید نمیشود؟ از تاسیس یک فقه جدید استقبال کرد و گفت: «توانایی تشخیص این را خداوند در فطرت انسان قرار داده است.»
🔹وی در پاسخ به این سوال که مساله خاتمیت قرآن اقتضاء میکند که احکام شریعت جاودان باشد و بناء عقلاء نیز در صورتی اعتبار دارد که ردعی از سوی شارع صورت نگرفته باشد و حال آنکه نفس تشریع این احکام، ردع از اینگونه بناءهای عقلایی است، گفت: «مساله خاتمیت به این معنا نیست و پیامبران در واقع برای شکوفایی حجت باطنی انسانها مبعوث شدند.»
🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
🔻 «دین، اخلاق و حقوق جنسی»
بحثی در باب موضع فلسفه اخلاق و دین در خصوص همجنسگرایی
دوشنبه ساعت ۱۶
حسین #سوزنچی | آرش #نراقی
#آزادفکری_تیوی
#رایگان
🎊🎊 #هدیه_ویژه هنگام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و اخلاق» با کد covid19
مشاهده در سایت:
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوی #دین_اخلاق_و_حقوق_جنسی
🔸استاد اول: حسین #سوزنچی (جلسه اول)
#آزادفکری_تیوی
#رایگان
⏰برنامه پخش: امروز (۲ تیر)، #ساعت_۱۶ در سایت مدرسه
🎁🎁 #هدیه_ویژه ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و اخلاق» با کد covid19
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
43.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و #مجازات_فرزندکشی (بخش سوم)
👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی
🔹آقای باقی با ورود به مساله قتل رومینا اشرفی، در پاسخ به این سوال که قصاص نشدن پدر او تا چه اندازه محرّک این قتل بوده، گفت: «اینکه قصاص نشدن پدر، محرک ارتکاب جرم بوده، مبنای علمی ندارد. در بسیاری از کشورها علی رغم آنکه مجازات قصاص وجود ندارد، اما اینگونه قتلها اتفاق میافتد. این مسائل بیشتر ریشه در فرهنگ دارد و نمیتوان برای ادیان نقش تاسیسی در اینباره در نظر گرفت.»
🔸وی با تاکید بر اینکه فقه، حق کشتن برای قاتل قائل نشده، بلکه مساله درباره نحوهی مجازات شخص قاتل است، از لزوم تعطیل شدن حکم قصاص سخن گفت و در عین حال، «ضرورت مجازات شدید» را مطرح کرد. آقای باقی با انتقاد از کسانی که تفسیر موسعی از افساد فی الارض ارائه میکنند و خواستهاند مساله قتل رومینا اشرفی را از این راه دنبال کنند، افساد فی الارض در قرآن را همان «جنایت علیه بشریت» دانسته و در نتیجه آن را بیگانه از این مساله عنوان کرد.
🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوی #دین_اخلاق_و_حقوق_جنسی
🔸استاد اول: حسین #سوزنچی (جلسه دوم)
#آزادفکری_تیوی
#رایگان
⏰برنامه پخش: امروز (۳ تیر)، #ساعت_۱۶ در سایت مدرسه
🎁🎁 #هدیه_ویژه ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و اخلاق» با کد covid19
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
May 11
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوی #دین_اخلاق_و_حقوق_جنسی
🔸استاد دوم : آرش #نراقی
#آزادفکری_تیوی
#رایگان
⏰برنامه پخش: امروز (۴ تیر)، #ساعت_۱۶ در سایت مدرسه
🎁🎁 #هدیه_ویژه ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و اخلاق» با کد covid19
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
45.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و #مجازات_فرزندکشی (بخش چهارم)
👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی
🔹آقای باقی ضمن انتقاد از کسانی که قصاص نشدن پدر را در صورت قتل فرزند، با مبنای مالکیت پدر توجیه میکنند، این مطلب را فاقد پشتوانه دانست و با طرح روایتی از پیامبر که شرط عمل به حدیث را «موافقت با قرآن و عقل» بیان میکند، روایاتی را که برای قتل پدر امتیاز قرار داده، فاقد اعتبار دانست. آقای باقی مجازات سه تا ده سال حبس برای این جرم را ناعادلانه خواند و گفت: «چنین شخصی باید حبس شود اما حبس طولانی.»
🔸وی در نهایت، نسبت به مجازات قصاص پیشنهاد داد که این قانون را متنوع کنند و علاوه بر قصاص و عفو، حبس طولانی را نیز اضافه کنند؛ چرا که گاهی قصاص به این دلیل است که خانواده مقتول نمیخواهند شخص به قتل برسد اما دوست ندارند او عفو شود، به همین دلیل مجبور میشوند قصاص را انتخاب کنند. آقای باقی با تاکید بر اینکه در قرآن عفو از قصاص برتری دارد، گفت: «قانونگذار ما گزینه مرجوح را به طور شدید دنبال میکند، اما چرا همین رویکرد را نسبت به گزینه برتر که عفو است، ندارد؟»
🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
اسلام و مجازات فرزندکشی.mp3
30.07M
🔻اسلام و #مجازات_فرزندکشی
🔊صوت کامل گفتگوی عماد الدین باقی فعال حقوق بشر با مدرسه آزادفکری
👈🏻کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
🩸اسلام و مجازات فرزندکُشی
📺گفتگوی چالشی با آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی
(استاد درس خاج حوزه علمیه)
#رومینا_اشرفی
🔻فلسفه و هدف حکم قصاص چیست؟ چه نقدی به مخالفان آن وارد میدانید؟
🔻آیا عدم قصاص پدر برای قتل فرزند، خلاف عدالت اسلام نیست؟
🔻آیا این تفاوت در مجازات، مشوق خشونت پدر علیه فرزندان نیست؟
📡📡پخش زنده: اینستاگرام مدرسه آزادفکری
⏰زمان: دوشنبه (۹ تیر) ساعت ۱۰ صبح
🆔 @AzadFekriSchool
🌐 AzadFekriSchool.ir
⏰زمان: #فردا دوشنبه (۹ تیر) ساعت ۱۰ صبح
(اشتباها در پوستر مرداد ذکر شده)
🆔 @AzadFekriSchool
🌐 AzadFekriSchool.ir
32.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش اول)
👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی
🔹آیت الله فاضل لنکرانی ابتدائاً با انتقاد از کسانی که بدون داشتن دانش لازم، خود را کارشناس مسائل اسلامی میخوانند و هرگونه برداشتی را از متون دینی موجه میدانند، بر لزوم فهم روشمند از قرآن و روایات تاکید داشته و جایگاه #علم_اصول را در برداشت صحیح از دین، تبیین کردند. ایشان با بیان اینکه قصاص از نصوص صریح قرآن است، تاکید داشتند که خداوند این حکم را جعل کرده و عقل انسان حکم می کند که آن را همچون عبد بپذیریم.
🔸ایشان ضمن انتقاد از کسانی که به #تاریخمندی_احکام_قرآن معتقدند، با ذکر چهار دلیل، احکام قرآن را مادامی که ناسخی برای آن ثابت نشده، دائمی دانستند و گفتند: «وقتی خداوند حکم به چیزی برای عبد خودش کرده، اگر بخواهیم آن را کنار بگذاریم، نمیتوانیم بگوییم عقل محدود بشر چیز دیگری را میگوید، بلکه باید از نصوص دینی دلیلی برای نسخ آن بیاوریم و اموری مثل بناء عقلاء به هیچ وجه نمیتوانند دلیل بر محدود شدن یک حکم باشند، چون #بناء_عقلاء نیازمند امضاء شارع است.»
#قصاص #فرزندکشی #رومینا_اشرفی
🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش دوم)
👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی
🔹آیتالله فاضل لنکرانی در پاسخ به این سوال که «اگر قصاص به گفته قرآن برای حفظ حیات بشر است و حفظ حیات بشر با حبسهای طولانی نیز ممکن است، پس چرا اجرای این حکم را متوقف نمیکنیم؟» گفتند: انکار نمیکنیم که ممکن است در برههای اموری مانند حبس اثرگذار باشد، اما تاثیر قصاص را ندارند. همچنین اساساً اثر پیشگیری حق قصاص از اجرای آن بیشتر است. به علاوه آیا ضمانتی وجود دارد که در زمانهای بعدی نیز شرائط اینگونه باشد؟ ممکن است صد سال دیگر بناء عقلاء بر یک امر ظالمانهای استوار شود، آیا باید آن را پذیرفت؟ حکم الهی برای همین است که گرفتار این تغییر نظرات نشویم.
🔸ایشان با پذیرفتن اینکه شارع در قراردادن احکام، اهدافی را دنبال میکند، به مساله اهداف شریعت در قانون گذاری پرداختند و گفتند: اینکه شارع حتماً اهدافی را دنبال میکند (حیات جامعه در حکم قصاص)، دلیل بر این نمیشود ما اجازه این را داشته باشیم که تمام احکام را متناسب با مقصدی که تشخیص دادیم عوض کنیم.
#قصاص #فرزندکشی #رومینا_اشرفی
🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید
🆔 @AzadFekriSchool
32.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش آخر)
👈🏻گفتگو با آیتالله فاضل لنکرانی
🔹آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این مطلب که خداوند شریعت را یک مثلث سه ضلعی با محوریت قرآن، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام قرار داده، به جایگاه سنت در تخصیص زدن احکام قرآن پرداختند و حکم قصاص را به اجماع شیعه و سنی (به جز مالکیها) در مورد قتل فرزند توسط پدر منتفی دانستند و در توضیح آن گفتند: قرآن قطعی الصدور است اما همیشه قطعی الدلاله نیست! بنابراین در مواردی که دلالت آن قطعی نباشد، قابلیت تخصیص و تقیید به واسطه روایات را دارد.
.
🔸ایشان با بیان اینکه همان کس که حق قصاص را جعل کرده، همان شخص در این مورد حق قصاص را برداشته، درباره حکمت این تخصیص، این احتمال را مطرح کردند که چون پدر ایجاد کننده فرزند هست، شاید شارع نخواسته وقتی کسی سبب وجود کسی شده، خودش به واسطه آن اعدام شود. همچنین حکمت تشریع قصاص، حفظ حیات است و در این موارد، این حکمت منتفی است، چون بسیار نادر است که پدری فرزند خود را به قتل برساند.
#قصاص #فرزندکشی #رومینا_اشرفی
🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید
🆔 @AzadFekriSchool
📝افساد فی الارض و مجازات اعدام
🔹مساله اعدام مفسد فی الارض، از مجازاتهای جنجالی نظام حقوقی کشور است. این مجازات درباره مواد مخدر، فسادهای هنگفت اقتصادی و برخی از اعتراضات سیاسی همواره مطرح میشود.
از نکات قابل توجه این است که امام خمینی در مساله اعدام مفسد فی الارض احتیاط داشتند. یعنی درباره اعدام کسی که محارب نبود، اما عنوان افساد فی الارض بر وی انطباق داشت، به جمع بندی نرسیده بودند، همان طور که در تحریر الوسیله نیز افساد فی الارض را مجازات مستقلی ندیدهاند.
🔸علی رغم آنکه مبنای قانونی شدن مجازات اعدام برای مفسد فی الارض، نظر مرحوم منتظری بوده، اما از نکات جالب، این است که در کتاب «پاسخ به پرسشهای دینی» که بعد از وفات مرحوم منتظری چاپ شده و ظاهراً متاخر از دیگر آثارشان است، ایشان در پاسخ به این سوال که «آیا افساد فی الارض به لحاظ شرعی، موضوع حد شرعی مستقل از محاربه است؟» به نحو مفصلی به این مساله پرداختهاند و در تمام ادله از جمله این آیه شریفه، مناقشه کردهاند.
در واقع همان کسی که بر اساس نظر او مساله اعدام مفسد فی الارض وجاهت قانونی پیدا کرد، همان شخص نهایتاً در ادعای خودش مناقشه کرد.
🔹سوال اساسی این است که در فرآیند قانون گذاری درباره مجازاتهایی که منجر به سلب حیات میشود و بین کارشناسان مطرح و معتبر فقه نیز محل مناقشه است، آیا نباید قانونگذار اصل احتیاط را مبنا قرار دهد؟ در این موارد، مبنای ترجیح نظریه اعدام بر نظریههایی که بر مجازاتهایی غیر از اعدام تاکید میکنند، چیست؟ این مساله وقتی بیشتر حساس میشود که آن را در کنار حجم فشارهای بین المللی به بهانههایی نظیر حقوق بشر در نظر گرفت.
🔻متن کامل این یادداشت را از اینجا مطالعه کنید
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشهایی از ارائه دکتر شجاعی زند در درس-گفتگوی امنیت و آزادی
🔻محدودیتها به دلیل تزاحم مطلوبیتهاست و نوع انسان شناسی سهم بزرگی در تعیین این مطلوبیتها دارد.
🔻آزادی همگانی امری مطلوب و انسانی است که منجر به محدودیت در آزادیهای فردی میشود و از این منظر آزادی علیه آزادی است.
🔻با انسان شناسی مثل هابز و نیچه نمیتوان آزادی همگانی را به دست آورد.
🔻انسان شناسی توحیدی با زیاد کردن مطلوبیتها، تزاحمات را افزایش میدهد و در نتیجه محدودیتها بیشتر میشود.
🔺مساله این است که در تزاحم امنیت و آزادی کدام را انتخاب کنیم؟ یا چگونه این تزاحم را به حداقل برسانیم؟
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی امنیت و آزادی کلیپ کامل این جلسه را تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشهایی از ارائه دکتر عبدالکریمی در درس-گفتگوی امنیت و آزادی
🔻گفتمان امنیت، گفتمانی است که قدرت سیاسی بر آن تکیه میکند، اما گفتمان آزادی محور بیشتر در سپهر عمومی جای دارد.
🔻مفاهیم، تاریخی هستند. درباره امنیت و آزادی نمیتوانیم جدای از زمان و مکان صحبت کنیم.
🔻حوزههای علمیه ما، روحانیت ما و به تبع آنها گفتمان انقلاب ما، درک تاریخی از مسائل جهان معاصر ندارند.
🔻در زیست جهان مدرن، آزادی از مقومات عالم کنونی است. این یک مساله پلیسی و شبیخون فرهنگی نیست!
🔻این خطاست که فکر کنیم با طرح مسائلی چون فقه پویا ما میتوانیم جهان مدرن را درک کنیم.
🔺ما با نظام سیاسی مواجه هستیم که ماهیت ایدئولوژیک دارد. بخشی از جامعه عاشقانه آن را میپذیرد و بخشی از آن کینه دارد. باید با آن مواجه شد. با مسائل مفهومی نمیتوان این را حل کرد.
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی امنیت و آزادی ویدئوی کامل این جلسه و مناظره آن را تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشهایی از مناظره دکتر عبدالکریمی با دکتر شجاعی زند
🔻شجاعی زند: دوگانه فعلی، دوگانه دین و مدرنیته است، نه سنت و مدرنیته/ یک جریان فرعی رو به زوال در جامعه ما هست که سماجت میکند تا خودش را حفظ کند و برای همین متوسل به مساله امنیت میشود/ معاصریت را نباید به مدرنیته تقلیل داد
🔺عبدالکریمی: سنت گرایی در جامعه ضعیفتر میشود اما نیروهای سنت گرای ما از نوگرایان موثرتر هستند/ اینکه انقلاب ایران، قطبی در برابر غرب باشد، توهم بزرگی است/ سوژه نوگرای ایرانی میخواهد خودش را به عنوان یک شهروند جهانی بفهمد و این چیزی است که قدرت سیاسی ما آن را درک نمیکند
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی امنیت و آزادی این مناظره را تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
📝هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟
🔹دکتر علی شریعتی پیام عاشورا را در مبارزه و رسوا کردن ظالم میدیدند و این پیام را برای جمیع اعصار جاری میدانستند. جمله معروف ایشان درباره عاشورا چنین است: «آنان که رفتند کاری حسینی کردند، آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند و الّا یزیدیاند.» در همین راستا شریعتی در کتاب حسین وارث آدم میگوید: «این پرچم، پرچم آدم است؛ یعنی چه؟ یعنی پرچم آغاز تاریخ بشری است، یعنی با شروع تاریخ شروع شده و ادامه دارد؛ به حسین تمام میشود؟ نه! اعلام میکند: کل یوم عاشورا.» و جالب آنکه علی رغم مخالفت اکثریت روحانیت با شریعتی، در این فقره روحانیون انقلابی نیز با این تلقی از عاشورا همراه بودند و به همین دلیل امام خمینی، عاشورا را نه یک امر فرافقهی، بلکه به عنوان یک وظیفه دینی همگانی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر تحلیل میکردند. امام خمینی در فتاوای خود تصریح کرده اند که در اموری که مورد اهتمام شارع است (مانند حفظ جان مسلمانان یا اموری که گمراهی گسترده ای درپی دارند)، ولی نهی از منکر نسبت به آنها متوقف بر تحمل ضرر یا حتی فدا شدن جان است، در این صورتها نیز نهی از منکر لازم می شود. (زبدة الاحکام، ص108) ایشان قیام امام حسین را نیز از همین باب تحلیل می کنند و آن را تکلیف همه مسلمین عنوان می کنند. (صحیفه امام، ج5، ص162)
🔸هم در میان فقهاء و هم در میان برخی از روشنفکران دینی، نسبت به تعمیم پذیری قیام امام حسین و قاعده بودن آن، مخالفانی وجود دارد. به عنوان نمونه، صاحب جواهر (محمد حسن نجفی) بعد از بیان قواعدی مثل حرمت به هلاکت انداختن جان، یکی از احتمالات در قیام امام حسین را اینگونه بیان میکند که این قیام از اسرار الهی بوده و امام حسین علیه السلام تکلیف خاصی داشتند، بنابراین عموم مکلفین باید به قواعدی مثل پرهیز از به هلاکت انداختن نفس و مثل آن عمل کنند. (جواهر الکلام، ج21، ص296) عبدالکریم سروش نیز به عنوان کسی که روشنفکری دینی را دنبال میکند، با طرح عنوان «استفاده ابزاری از پیامبر و ائمه در عرصه سیاست» میگوید: «مرحوم شریعتی در اینجا حقیقتاً یک تحریف تاریخی میکرد. امام حسین که در سلسله امامان یک استثنا بود، آن را تبدیل به یک قاعده کرده بود. حتی تاریخ به ما میگوید که امام حسین دنبال یک قیام نبود. جلوی امام حسین را گرفتند و او مجبور به مقاومت شد.»
🔹قابل توجه آنکه برخی از فقهایی که با نگرش سیاسی امام خمینی همراه نبودند نیز قاعده مند بودن قیام امام حسین را ذکر کرده اند. آیت الله خویی به عنوان کسی که با نظریه ولایت فقیه در عرصه حکمرانی همراه نبود، میگوید: «گاهی در اثر اهمیت تکلیف دیگری، نهی از منکر و لو آنکه ضرر بر آن مترتب شود، واجب میشود.» (منهاج الصالحين (للخوئي)، ج1، ص 352) همچنین آیت الله خویی میگوید: «گاهی خود تقیه کردن مفسده دارد و شاید به همین دلیل بوده که امام حسین و اصحابشان در برابر یزید تقیه نکردند. یا برخی از اصحاب ائمه و فقهاء مانند شهید اول و شهید ثانی نیز حاضر به تقیه نشدند.» (موسوعة الامام الخویی، ج5، ص244)
🔸بنابراین اصل تعمیم پذیری قیام امام حسین در شرائط مشابه، مختص به روحانیون انقلابی نظیر امام خمینی نیست. اما به هر حال برخی از فقهاء سرشناس قیام امام حسین را نه یک قاعده بلکه به عنوان یک تکلیف الهی تحلیل میکردند یا حداقل در تطبیق آن در شرائط مشابه تاملاتی داشتند. به عنوان نمونه در گفتگوی امام خمینی با آیت الله حکیم، وقتی امام خمینی از قیام سید الشهداء می گوید و آیت الله حکیم را به قیام علیه پهلوی ترغیب می کند، آیت الله حکیم با عصبانیت میگوید: «ای آقا! شما خود را با امام حسین قیاس می کنید؟ امام حسین(علیه السلام) امام مفترض الطاعه و عالم و مأمور از جانب خداوند بود. شما چرا امام حسن (علیه السلام) را نمی گویید. هر کاری که می خواهید بکنید و هر خونی که می خواهید ریخته شود امام حسین(علیه السلام) را در میان می آورید. ریختن یک قطره خون بی گناه در نزد خداوند مسئولیت عظیم دارد.»
متن کامل این یادداشت را از اینجا مطالعه کنید
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشهایی از ارائه مهندس عبدالعلی بازرگان در درس-گفتگوی جدایی دین از سیاست
🔻مساله حکومت جزء مباحث هدایتی قرآن نیست. طبق قرآن، تنها راه رسیدن به رشد سیاسی، شوراست.
🔻 پیامبر در امر رسالت مشورت نمیکرد، اما مردم نسبت به آن در آزادی مطلق بودند ولی در اداره جامعه و رهبری سیاسی، پیامبر همواره مشورت میکرد.
🔻سانسور مطلقاً در زمان پیامبر وجود نداشت و مخالفان آزاد بودند. مطابق عهدنامه مالک اشتر، دولت فقط چهاروظیفه دارد؛ مالیات، ارتش، شهرسازی و دادگستری.
🔻 با اسلام غیر سیاسی کاملاً مخالفم. ورود به سیاست به معنای اداره جامعه، نه تنها وظیفه یک مسلمان است، بلکه مهمترین وظیفه اجتماعی است.
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی جدایی دین از سیاست ویدئوی کامل این درس را تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
♦️هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟
👈🏻گفتگو با آیتالله محمد سروش محلاتی
🔻قیام امام حسین علیه السلام یک قاعده بود یا یک استثنا؟
🔻بر فرض قاعده بودن قیام امام حسین، کدام عنوان فقهی بر آن منطبق است؟
🔺آیا قاعده دیدن قیام امام حسین، به طرفداران اسلام انقلابی اختصاص دارد؟
📡📡پخش زنده در اینستاگرام مدرسه آزادفکری
⏰زمان: پنج شنبه 13 شهریور ساعت 10 صبح
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشهایی از ارائه حجت الاسلام دکتر خسروپناه پیرامون پیوند دین با سیاست
🔻کسانی که برای دفاع از سکولاریسم، سراغ قرآن میروند، دچار تناقض هستند
🔻دین اسلام به امور اجتماعی و معطوف به قدرت سیاسی پرداخته است
🔻احکام مربوط به حدود، دیات، قصاص، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و... از جمله احکام دنیایی اسلام است
🔻توحید اقتضاء میکند که اگر کسی میخواهد تدبیر امور را به دست بگیرد، از ناحیه خداوند اذن داشته باشد
🔺نفی سکولاریسم به معنای نفی عقل و تجربه انسان نیست
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی جدایی دین از سیاست ویدئوی کامل این درس را تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool