✅ چند ساعت دیگر رویداد #درجستجوی_موفقیت آغاز خواهد شد.
✅ در صورتی که مایل به شرکت در این رویداد هستید، لطفا زودتر اقدام کنید.
⭕️ برای ثبت نام به سایت AzadFekriSchool.ir مراجعه نمایید.
✅ هنوز فرصت ثبت نام در رویداد #رویداد_موفقیت باقی است.
🔻برای ثبت نام به سایت مدرسه مراجعه کنید.
#کارگاه_آنلاین
👤دکتر علی ملکی
(رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف)
🕰 چهارشنبه 10 دی | ساعت 18
🔸 بستر کارگاههای آنلاین پلتفرم تماس تصویری قرار است که لینک اختصاصی آن پیش از جلسه برای ثبت نام کننده ها ایمیل خواهد شد.
⭕️ «پایان جستوجو»
🔸فیلمهای باقیمانده از برنامه «در جستوجوی موفقیت» امشب بر روی سایت مدرسه آزادفکری قرار گرفت و مخاطبان میتوانند فیلم جلسات با دو کیفیت و صوت جداگانه را دریافت کنند.
📝 از امشب به مدت یک هفته فرصت دارید تا گزارش جلسات را نوشته و شرکت در دوره را برای خود #رایگان کنید.
🆔 @AzadFekriSchool
آیت الله کاشانی و جدایی دین از سیاست.pdf
606.9K
🔻آیت الله کاشانی و جدایی دین از سیاست
🆔 @AzadFekriSchool
حق تعیین سرنوشت..pdf
679.9K
🔻نگاهی به اصل 56 قانون اساسی
#حق_تعیین_سرنوشت
🆔 @AzadFekriSchool
جمهوری اسلامی و رفراندوم.pdf
659.7K
🔻جمهوری اسلامی و رفراندوم
#حق_تعیین_سرنوشت
🆔 @AzadFekriSchool
📝مطهری، سنت و تجدد
🔹۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری است. افرادی مانند علامه طباطبایی و امام خمینی بسیار از او تمجید میکنند و او را فیلسوف و فقیه مینامند. آیت الله خامنهای نیز معتقد است: «اگر بخواهیم این نظام در ذهن مردم عمق پیدا کند، باید افکار شهید مطهری در بین مردم رواج پیدا کند.» اما او آیا تفاوت بنیادینی با دیگر روحانیون داشت؟
بیژن عبدالکریمی از منتقدان اوست و معتقد است: «مطهری نه یک متفکر بلکه یک متکلم بود.» اما میگوید: «مطهری صرفاً یک شخص نیست. چه بپسندیم و چه نپسندیم، چه با او موافق باشیم و چه نباشیم، وی نماینده برجسته یک نحوه تفکر رایج و غالب نه تنها صرفاً در کشور ما بلکه در سراسر بلاد مسلمانان است. لذا اندیشیدن به شخصیت و اثار او بهانه ای برای اندیشیدن به نحوه تفکر و جریانی غالب در جامعه ما و دیگر جوامع مسلمان است. نحوه تفکر او، که من از آن به نحوه تفکر تئولوژیک یاد می کنم، یکی از ریشه دارترین و کهن ترین شیوه های تفکر است.»
🔸عقب ماندگی مسلمانان از اعتقادات مطهری بود. بر همین اساس میگفت: «یا باید بگوییم اسلام، یعنی همان حقیقت اسلام، در مغز و روح این ملتها هست ولی خاصیت اسلام این است که ملتها را عقب میبرد و یا باید اعتراف کنیم که حقیقت اسلام به صورت اصلی در مغز و روح ما موجود نیست بلکه این فکر اغلب در مغزهای ما به صورت مسخ شده، موجود است و تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده.» (مجموعه آثار، ج۲۵، ص۵۰۱)
گفتمان مطهری در نسبت دین با نابرابریها به لحاظ نظری انعطاف داشت. تا جایی که وی گفته بود: «اصل عدالت از مقیاسهاى اسلام است که باید دید چه چیز بر او منطبق مىشود. نه این است که آنچه دین گفت عدل است، بلکه آنچه عدل است دین مىگوید!...مُقدَّسى اقتضا مىکند که بگوییم دین مقیاس عدالت است اما حقیقت این طور نیست...در جاهلیت، دین را مقیاس عدالت و حسن و قبح مىدانستند; لذا در سوره اعراف (آیه۲۳) از آنها نقل مىکند که هر کار زشتى را به حساب دین مىگذاشتند و قرآن مىگوید بگو خدا امر به فحشا نمىکند.» (بررسى اجمالى مبانى اقتصاد اسلامى، ص۱۴)
🔹تفاوت رویکردهای او با بسیاری از روحانیون امر مشهودی است. به عنوان نمونه وی در مساله تقلید از فقهاء با ذکر برخی آیات و روایات، دوگانه «تقلید ممنوع-تقلید مشروع» را طرح میکند و میگوید: «تقليدِ مشروع سرسپردن و چشم بستن نيست، چشم باز كردن و مراقب بودن است و اگر نه مسئوليت و شركت در جرم است.» (مجموعه آثار، ج۲۰، ص۱۷۳ تا ۱۷۶) مرحوم مطهری بر اساس تحلیل فقهی مساله وکالت و اینکه زن میتواند موکل و وکیل باشد، حق رای و نماینده مجلس شدن زنان را به لحاظ دینی توجیه کرد. (مجموعه آثار، ج۲۹، ص۴۶۴) یا وقتی از او درباره تعارض ولایت فقیه با دموکراسی سوال شد، او گفت: اگر ولايت فقيه يك امر انتصابى مىبود، ممكن بود بگوييم كه اين بر خلاف اصول دموكراسى و نظير سلطنت موروثى است. ولى، فقيه را بر خلاف سلطان و شاه خود مردم انتخاب مىكنند. بنابراين، اين چه منافاتى دارد با اصول دموكراسى و چه تناقضى هست ميان جمهورى بودن و اسلامى بودن؟» (مجموعه آثار، ج۲۴، ص۳۳۳)
🔸با این حال همچنان برخی مانند بیژن عبدالکریمی تلاشهای مرحوم مطهری را موفق نمیدانند و میگویند: «ما در طول تاریخ موارد متعددی دیده ایم که میان احکام عقلی و تجربی بشر با احکام شرعی و فقهی و غیره تعارض وجود دارد. مطهری نیز مثل بسیاری از سنت گرایان و اصحاب تئولوژیک ما راه حل نظام مندی برای خروج از این تعارض ها ارائه نمی دهند.»
مرحوم مطهری برای بازنگری در مفاهیم دینی و کارآمدی آن در شرائط جدید، تلاش میکرد، اما به هرحال نسبت بسیاری از سخنان او با تعالیم دینی در ابهام قرار دارد. شاید به همین دلیل بوده که سید حسین نصر علی رغم آنکه او را در فلسفه بسیار مستعد توصیف میکند، میگوید: «مطهری تا اندازه ای متجدد بود. او در میان مواضع سنت گرایی و تجددگرایی گیر کرده بود و مساله را به طور کامل در ذهن خود حل نکرده بود.» (در جست و جوی امر قدسی، ص۱۳۲)
متن کامل این یادداشت را از اینجا مطالعه کنید
🆔 @AzadFekriSchool
🔸اسلام، نُقصان عقل و حق تعیین سرنوشت زنان
🔻گفتگوی زنده مدرسه آزادفکری با نفیسه مرادی، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث و مدیر کمیته تخصصی مطالعات اسلامی زنان انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
⏱زمان: دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت، ساعت ۱۸
🔺 صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری
🆔 @AzadFekriSchool
Nafisemoradi-Azadfekri.mp3
20.52M
🔉اسلام، نُقصان عقل و حق تعیین سرنوشت زنان
🔹گفتگوی مدرسه آزادفکری با نفیسه مرادی؛ مدیر کمیته تخصصی مطالعات اسلامی زنان انجمن مطالعات قرآنی
🔻منشا و زیر بنای محدودیت زنان در #حق_تعیین_سرنوشت، ادعای نقصان عقلی زنان است.
🔻قلم مردان و نگرش زنان در طول تاریخ، باعث ایجاد تفاسیر دینی خاصی درباره زنان شده.
🔻شرّ انگاری و ام المفاسد دانستن زن ریشه در پذیرش نقصان عقلی زنان دارد
🔻رویکرد روشمند و نواندیشانه مبتنی بر آیات و روایات (مثل نگاه آیت الله اسحاق فیاض) بین مرد و زن فرقی در پذیرش مسئولیتهای اجتماعی قائل نمیشود
فیلم کامل این گفتگو را در صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻پرسشی از نواندیشان مسلمان؛ حس نمیکنید توجیهات درباره نگاه اسلام به زنان، بیش از حد، زیاد است؟
🎥بخشی از لایو مدرسه آزادفکری با خانم نفیسه پیرامون اسلام، نقصان عقل و #حق_تعیین_سرنوشت زنان
فیلم | صوت
🆔 @AzadFekriSchool
Badamchi-Azadfekri.mp3
18.68M
🔹الهیات صغارت، دولت پدر سالار و #حق_تعیین_سرنوشت
🔈صوت گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر محمد حسین بادامچی، جامعه شناس و فعال سیاسی
🔻ما به اشتباه درباره قانون اساسی بحث میکنیم. فرض قانون اساسی این است که میثاقی بین انسانهای آزاد و برابر است، در حالی که چنین چیزی الان وجود ندارد.
🔻در جامعه ای که هنوز به بلوغ نرسیده باشد، دموکراسی منجر به فاشیسم میشود. شاید یک پدر کنار گذاشته شود اما احساس یتیم بودن منجر به شکل گیری قیّمی مقتدرتر از قبلی میشود.
🔻درباره معضل شهروندی و حق تعیین سرنوشت، تنها تجربه مقاومت زنانه از زیستن در نظام ولایت-صغارت است که می تواند نقطه عزیمتی برای حرکت به سمت بلوغ و نقد و تغییر در این ساختار باشد
🆔 @AzadFekriSchool
📝خلاصه ای از یادداشت نگاهی به مساله ارتداد
🔻آیا #ارتداد صرف تغییر عقیده و بازگشت از #اسلام است؟
🔻در چه صورت #انکار_ضروری_دین منجر به ارتداد میشود؟
🔻حکم اعدام #مرتد از ضروریات اسلام و در تضادّ قطعی با #حقوق_بشر است؟
🆔 @Azadfekrischool