◽فهرست: بهترین بازیگران زن که سیمرغ نگرفتند
داوران هیچ جشنوارهای در هیچ کجای دنیا به بازیگران با هر درجهای از خیرهکنندگی تواناییشان در ایفای نقش، چک سفید امضا ندادهاند! چک سفید امضای اهدای جایزهی بهترین بازیگر.
بنابراین در جشنوارهی بینالمللی فیلم فجر هم این انتظار بیهوده است که بگوییم حتما سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن در فلان سال میبایست به فلان هنرپیشه اهدا میشد. اما این دلیل نمیشود که از حرف و حدیث یا همان حاشیههای داوری سیمرغ بهترین بازیگر زن غافل شویم. چه اینکه گاهی فهرست بهترین بازیگرانی که سیمرغ نگرفتهاند بیشتر از آنها که سیمرغ گرفتهاند شگفتزدهمان میکند!
در این فهرست سعی شده بیشتر بر بازیگران سینما که بیش از سه دهه سابقهی کار دارند تمرکز شود. سه دهه سابقهی کاری که نشان از استمرار و حرفهای بودن آنها در حرفهی بازیگری میدهد و با اینحال سیمرغ نصیبشان نشده است.
🔗 متن کامل بهترین بازیگران زن که سیمرغ نگرفتند را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_هنرمندان
#سینما
5⃣8⃣4⃣
@azadisqart
◽فهرست: مهمترین نهنگهای ادبیات کودک و نوجوان
این روزها زمین بازی کودکان در میان آسمانخراشهای شهر، تنگ و کوچک شده و تنها باغی که بچهها میتوانند در آن دواندوان بازی کنند، باغ ششمتری گلهای قالی خانه است. ریچارد لوو، نویسندهی کتاب «آخرین کودک در جنگل» از این معضل به نام اختلال فقر طبیعت یاد میکند. طبیعتی که با بندبند وجود انسان پیوند خورده و فقط در بستر آن است که انسان بهدرستی کامل میشود. اعتمادبهنفس، خلاقیت و هوش از چشمهی جوشان طبیعت است که سرچشمه میگیرد و آب حیاتش بسیاری از مشکلات عاطفی، جسمی و عقلانی را درمان میکند. حال در این میان فرصت و چارهای برای گره خوردن با طبیعت و بوییدن نسیمی که عطر گیاهان تازه را به مشام میرساند کجاست؟ چگونه میشود از فضای بستهی شهری فرار کرد و به دل طبیعت پناه برد؟
📕 ادبیات همان قالیچهی پرندهای است که میتواند ذهن و خیال را به هر جایی که اراده کنیم ببرد. در این روزهایی که مجال حضور فیزیکی در طبیعت کمتر شده، میتوان از مسیر و جادههایی که به قصهها ختم میشوند ذهنمان را به یک گردش طبیعی ببریم. قصهها ما را به دامن مادر طبیعت برمیگردانند تا تمام آنچه را که نیاز داریم از شاخههایش بچینیم. به مناسبت «روز جهانی نهنگها» میخواهیم سوار بر کشتی قصهها به دل طبیعت سفر کنیم و بهدنبال نهنگهایی بگردیم که در اقیانوس آثار کودک و نوجوان زندگی میکنند.
🔗 متن کامل فهرست: مهمترین نهنگهای ادبیات کودک و نوجوان را در روز جهانی نهنگها بخوانید.
#فهرست_آثار
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
5⃣8⃣5⃣
@azadisqart
▫️فهرست: بهترین بازیگران مردی که سیمرغ نگرفتند
🔹 جشنوارهی فیلم فجر، روزهای پر حاشیهی زیادی را تجربه کرده و نام این جشنواره، با نامهای بزرگ و درخشانی از بازیگران سینمای ایران گره خورده است. با این وجود اما، تعدادی از بازیگرانی برجسته و شناختهشده هستند که با وجود کارنامه هنری پربار، تاکنون موفق به دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر نشدهاند.
🔸 در این فهرست میخواهیم ۱۰ نفر از بازیگران مرد سینمای ایران را که تاکنون موفق به دریافت سیمرغ بلورین نشدهاند معرفی کنیم، فهرستی که تا مدتها نام «علی نصیریان» در صدر آن قرار داشت تا اینکه در سال ۹۷ او با فیلم «مسخرهباز» از این فهرست جدا شد.
👤 پدرسالار! دومین نفر از ۵ تن سینمای ایران که سیمرغ بلورین جشنواره فجر را در ویترین افتخارات خود ندارد، «#محمدعلی_کشاورز» است. در جلوی نام کشاورز، چند دوجین فیلم به یادماندنی وجود دارد که بازیگران آنها به همبازی بودن با محمدعلی کشاورز افتخار کردهاند، اما سیمرغ فجر چندان روی شانه کشاورز احساس راحتی نمیکند.
👤 تصور اینکه از میان «پنج تن سینمای ایران»، دو نفر تاکنون موفق به دریافت سیمرغ نشدهاند، بسیار سخت است، اما «#داوود_رشیدی» یکی از این اعجابهاست.
🔗 متن کامل فهرست: بهترین بازیگران مردی که سیمرغ نگرفتند را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_هنرمندان
#سینما
5⃣8⃣6⃣
@azadisqart
▫️ فهرست: بهترین ترانهها و تصنیفهای کُردی با صدای شهرام ناظری
📆 امروز ۲۹ بهمنماه زادروز استاد #شهرام_ناظری، خوانندهی مشهور و چهرهی ماندگار و محبوب موسیقی ایرانی است. شهرام ناظری ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در محلهی برزهدماغ در شهر کرمانشاه متولد شد. او که در خانوادهای آشنای شعر و موسیقی و فرهنگ متولد شده بود، از ابتدای پیروزی انقلاب و در همکاری با کانون موسیقی چاووش به شهرت و محبوبیت رسید و به مرور جزو چهرههای اصلی جریان موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی سنتی در بخش آواز شد. ناظری امروز ۷۵ ساله شد.
🎶 #موسیقی_کردی یکی از اصیلترین و باستانیترین گونههای موسیقی ایرانی از گذشته تاکنون است و موسیقیدانان کردنژاد از مهمترین بازیگران صحنه امروز موسیقی ایراناند. خانوادهی کامکارها، خانوادههای پورناظریها و ناظریها، صدیق تعریف، علیاکبر مرادی و... از جمله اسامی سرشناس موسیقی اصیل و هنری ایران امروزند که همگی کردنژاد هستند؛ اما طبیعتا در این میان «شهرام ناظری» مشهورترین و محبوبترین چهره است و بیشترین تاثیرگذاری را در موسیقی ایرانی چه فارسیزبانش و چه کردزبانش دارد.
در میان آثار کردی ناظری دو شاخه اصلی را میبینیم. یک شاخه بازخوانیهای او از ترانهها و آهنگهای قدیمی و بومی کردی است که عموما فضاهای شادی هم دارند و شاید کارهای محبوبتر او در میان عموم مخاطبان کردزبانش باشند.
🔗 متن کامل فهرست: بهترین ترانهها و تصنیفهای کُردی با صدای شهرام ناظری را بخوانید.
#فهرست_آثار
#مجله_میدان_آزادی
#موسیقی
5⃣8⃣7⃣
@azadisqart
68.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئو: نقد و بررسی فیلم «تاکسیدرمی» ساخته «محمد پایدار»
🎬 #فیلم سینمایی #تاکسیدرمی به کارگردانی #محمد_پایدار و تهیهکنندگی محمدجواد موحد در چهل و سومین #جشنواره_فیلم_فجر حضور داشت.
🔗 در قسمت دیگری از #قاب_نقد_فیلم میدان آزادی در پرونده #پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ ویدئوی نقد و بررسی این فیلم را فراهم کردیم. نسخه باکیفیت ویدئو را در سایت مجله ببینید.
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣8⃣8⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «پسر دلفینی۲» ساخته «محمد خیراندیش»
🔍 مخاطبی که کمکم دارد عادت میکند #انیمیشن ایرانی با تکنیک ساختی در سطح جهانی ببیند، دیگر از مؤلفههای فنی خوب و چشمگیر #پسر_دلفینی_۲ بهاندازهی قسمت اول همین اثر، شگفتزده نمیشود. این خود بزرگترین تعریف و تحسین برای این اثر است که خودش در قسمت اولش خطشکن و پیشرو بوده. غرض اینکه ناگفته پیداست حتی ظرافت طراحی، بافت و متحرکسازی موهای پسر دلفینی در قسمت دوم، دل مخاطب ایرانی را غنج میدهد. طراحی لباسها و فضاهای بومی و ایرانی، مثلاً آن پیراهنهای سوزندوزیشدهی بندری که زنان در پسر دلفینی ۲ به تن دارند، چشمنواز است.
🎬 علیرغم همهی این خوبیها، پسر دلفینی ۲ از همان سوراخی گزیده میشود که قسمت اولش گزیده شده بود. داستان، این مهمترین رکن هر اثر سینمایی، پاشنهی آشیل این انیمیشن است. به نظر میرسد #محمد_امین_همدانی در کسوت تهیهکننده، #محمد_خیراندیش در قامت کارگردان و #محمد_شکوهی بهعنوان نویسنده در استودیو اسکای فریم، بیشترین تمرکزشان را روی به پایان رساندن این انیمیشن در بازهی زمانی یکسالونیمه گذاشتهاند که البته خود رکوردی چشمگیر محسوب میشود، چراکه برای خلق یک انیمیشن سینمایی لااقل دوبرابر این مقدار زمان لازم است. پس بدیهی است باید چیزی در این میان قربانی شود و آن، داستان است.
🔗 متن کامل ریویوی انیمیشن سینمایی پسر دلفینی ۲ را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣8⃣9⃣
@azadisqart
101.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئو: نقد و بررسی انیمیشن «زال و رودابه» ساخته «محمدعلی سجادی»
🎬#انیمیشن سینمایی #زال_و_رودابه به کارگردانی و تهیهکنندگی #محمد_علی_سجادی در چهل و سومین #جشنواره_فیلم_فجر حضور داشت.
🔗 قسمت دیگری از #قاب_نقد_فیلم میدان آزادی در پرونده #پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ به ویدئوی نقد و بررسی این انیمیشن اختصاص دارد. نسخه باکیفیت ویدئو را در سایت مجله ببینید.
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «ژولیت و شاه» ساخته «اشکان رهگذر»
🖌️ طراحی صحنه و فضا در #ژولیت_و_شاه از گرافیک خوب و زیبایی برخوردار است. چه پیش از تماشای این #انیمیشن کاخ گلستان را دیده باشید و چه بعدش آن را ببینید، احتمالا از شباهت صحنهها با محیط کاخ لذت خواهید برد و فکر میکنید که چقدر تماشای یک داستان انیمیشنی در محیطی آشنا دلچسب است!
⛩ شاید به یاد صحنههایی از انیمههای ژاپنی بیفتید که با دقت مکانهایی واقعی را به تصویر کشیدهاند، و احساس اشتیاقتان برای سفر به ژاپن و بازدید از این مکانها را به یاد بیاورید. و فکر کنید چه عالی است که نمونههای ایرانی هنرمندانهای از این دست داریم! که ثابت میکنند چقدر محیطهای ایرانی از ظرفیت هنری و جذابیت بصری فوقالعادهای برای به کار رفتن در فضای انیمیشنی برخوردارند، و اینکه اگر این اثر را مخاطبان غیرایرانی ببینند چقدر خوب است.
🔍 و اینجا جریان پرشور افکارتان با این سوال متوقف میشود: اگر مخاطبان غیر ایرانی این انیمیشن را که در چندین و چند جشنوارهی بینالمللی هم نامزد شده است ببینند، ایران را چطور خواهند دید؟ ایرانیان را چطور خواهند دید؟ گذشتهی تاریخی و فرهنگی ما را چطور میشناسند؟
❗ آیا پاسخ همهی این سوالها غیر از این نتیجهی غمانگیز است است که: همانطور که جولی آنها را دید و شناخت؟
🔗 متن کامل ریویوی انیمیشن ژولیت و شاه را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#اشکان_رهگذر
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣9⃣0⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «آبستن» ساخته «مصطفی و محمد تنابنده»
🎬 #آبستن خیلی حرفها برای گفتن دارد اما نهایتا چیزی نمیگوید. مشکلات جامعه را به ترتیب لیست میکند؛ خوانندگی زیرزمینی، قاچاق، بیپولی، ناامنی، فساد اقتصادی و خیانت. منطق فیلم کمی میلنگد و با شعارهایش متناسب میشود. آبستن گاهی ناموسپرستانه است، گاهی امضای فیلمهای چندوقت اخیر و قر و رقص را میگیرد و گاهی رازآلود است. دستخط مشخصی ندارد اما باز هم تماشاییست. علیرغم تمام نواقص، داستان #فیلم سوالات درونی جالبی را برمیانگیزد چراکه شما دائما درحال حدس زدن سرنوشت شخصیتها هستید.
👤 #مصطفی_تنابنده و #محمد_تنابنده همانطور که از فامیلیشان میتوان حدس زد، برادران محسن تنابنده هستند. مصطفی قبلتر با تجربهی دستیاری کارگردان مجموعههای تلویزیونی نظیر «دزد و پلیس» مشغول فعالیت بود و محمد تنابنده علاوه بر نویسندگی در مجموعههای «نون خ»، «پایتخت» و مجموعههای کمدی مختلف، سریال «قرعهکشی» را نیز بهعنوان اثری ضعیف، در کارنامهی خود دارد. همچنین پیشاز این فیلم «تدفین» را نوشته و در سینماهای هنر و تجربه به اکران درآمده است. نویسندگی فیلمنامهی «آبستن» نیز کاملا با محمد تنابنده بوده و این دو برادر در مصاحبهای برادرشان، محسن را تنها همفکر فیلمنامه دانستند و اولین تجربهی فیلمسازی مشترکشان کاملا دونفره و پرچالش بوده است.
🔗 متن کامل ریویوی فیلم سینمایی آبستن را در پرونده پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ بخوانید.
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣9⃣1⃣
@azadisqart
67.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئو: نقد و بررسی فیلم «رها» ساخته «حسام فرهمند»
🎬 فیلم سینمایی «#رها» به کارگردانی #حسام_فرهمند و تهیهکنندگی #سعید_خانی، محصول سال ۱۴۰۳ است.
🔗 قسمت دیگری از #قاب_نقد_فیلم میدان آزادی در پرونده #پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ به ویدئوی نقد و بررسی این فیلم سینمایی اختصاص دارد. نسخه باکیفیت ویدئو را در سایت مجله ببینید.
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣9⃣2⃣
@azadisqart
41.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدئو: نقد و بررسی فیلم «اسفند» ساخته «دانش اقباشاوی»
🎬 فیلم سینمایی «#اسفند» به کارگردانی #دانش_اقباشاوی و تهیهکنندگی #مهاجر_توحیدپرست، محصول سال ۱۴۰۳ است.
🔗 قسمت دیگری از #قاب_نقد_فیلم میدان آزادی در پرونده #پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ به ویدئوی نقد و بررسی این فیلم سینمایی اختصاص دارد. نسخه باکیفیت ویدئو را در سایت مجله ببینید.
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣9⃣3⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و نظری به فیلم «افسانه سپهر» ساخته «عماد رحمانی» و «مهرداد محرابی»
📝 نکتهای که در رابطه با غالب انیمیشنهای ایرانی و همینطور #افسانه_سپهر وجود دارد، ضعف در فیلمنامه و منطق قصه است. #مهدی_جعفری و #عماد_رحمانی نویسندگان این اثر به نظر میرسد بیشتر ذهنشان را معطوف بخش دوم فیلمنامه و عبور از مراحل کردهاند و نتوانستهاند به خوبی دلیلی برای ورود سپهر به عنوان قهرمان قصه پیدا کنند. سپهر که پسری ترسو است، چگونه فقط با شنیدن یک جمله از بردیا متحول میشود و یا چرا شورای قهرمانان میگویند که فقط بردیا توان مبارزه دارد و خودشان برای قهرمانی پیشگام نمیشوند؟ نکتهای که حتی توسط «کاظم سیاحی» دوبلور بابو (یوز) به سخره گرفته میشود و میگوید که این ماموریت در پاچهشان رفته است. حسی که دقیقا به مخاطب نیز منتقل میشود.
🖌️ طراحی بکگراند و زمینههای این #انیمیشن نیز بلاتکلیف است و معلوم نیست به کدام بخش از این سرزمین پارسی تعلق دارد. ساحل بیشباهت به ساحل موآنا نیست، بافتهای گیاهی و خانههایی که خاستگاهشان پیدا نیست، گویا فقط به دلیل زیبایی بصری در کار گذاشته شدهاند و چندان که به نظر میرسید، دغدغهای در به نمایش در آوردن افسانههای ایرانی با تکیه بر زیباییهای بومی ایرانی را ندارد. استفاده از یوز ایرانی و اشاره به اینکه در طی ماجرایی او را نجات دادهاند نیز، در حد یک نکتهی سرسری در فیلم باقی ماند و به آن اشارهی چندانی نمیشود.
🔗 متن کامل ریویوی انیمیشن سینمایی افسانه سپهر را بخوانید.
#جشنواره_فیلم_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣9⃣4⃣
@azadisqart