فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽🔰سحرخیزی
▫️ ادامه ی
🔘 « قصه بلوهر و یوذاسف »
🖱 ( صفحه ۱۵ )
💠 در ذکر تمثیلاتی که مشتمل است
بر توضیح عیب های بسیار از دنیا
📚 نقل از کتاب عین الحیات
علامه مجلسی رحمت الله علیه
⬅️ یوذاسف گفت که:
گمان میبرم که آن جماعتی که پدرم
ایشان را به آتش سوزاند
و از بلاد خویش اخراج کرد
اصحاب و یاران تو بودند
و طریقه تو را داشتند.
گفت: بله.
یوذاسف گفت که:
شنیدهام که جمیع مردم اتفاق کرده بودند
بر عداوت و مذمت ایشان.
بلوهر گفت که:
چنین بود.
یوذاسف گفت که:
آیا سبب این چه بود ای حکیم؟
بلوهر گفت:
اما آنچه گفتی
در بدگویی مردم نسبت به ایشان،
چه توانند گفت در باب جماعتی که:
راست گویند و دورغ نگویند،
و دانا باشند و جاهل نباشند،
و آزار ایشان به مردم نرسد،
و نماز بسیار کنند،
و خواب کم کنند،
و روزه گیرند و افطار کم کنند،
و به انواع بلاها مبتلا شوند و صبر نمایند،
و تفکر نمایند در احوال دنیا و عبرت گیرند،
و دل به مال و اهل نبسته باشند،
و طمع در مال و اهل مردم نداشته باشند.
یوذاسف گفت که:
چگونه اهل دنیا در عداوت ایشان متفق
شدند و حال آن که در میان خود
کمال اختلاف و نزاع دارند.
بلوهر گفت که:
مثل ایشان در این باب
مثل سگ چند است
مختلف و رنگارنگ،
که بر مرداری جمع شده باشند
برای خوردن آن مردار.
و بر روی یکدیگر فریاد کنند
و بر یکدیگر زنند.
و در این هنگام
مردی به نزد ایشان رسد،
همگی دست از نزاع برمیدارند
و متفق میشوند
و بر آن مرد حمله میآورند
و بر روی او میجهند و فریاد میکنند،
با آن که آن مرد را
با مردار ایشان کاری نیست
و با ایشان منازعهای در آن جیفه ندارد.
ولیکن چون آن مرد را بیگانه
و غریب دیدند از طور خود،
از او وحشت میکنند
و با یکدیگر انس و الفت میگیرند،
و با یکدیگر اتفاق میکنند
هرچند پیشتر در میان خود
نزاع و اختلاف داشتند.
بلوهر گفت که:
آن مردار
مثل متاع دنیاست،
و آن سگهای رنگارنگ
مثل انواع اهل دنیاست
که برای دنیا با یکدیگر نزاع میکنند
و خون یکدیگر را میریزند
و مالهای خود را برای
تحصیل اعتبارات آن صرف مینمایند.
و آن شخصی که
سگان بر او حمله میآورند
و او را به جیفه ایشان کاری نیست
مثل صاحب دینی است
که ترک دنیا کرده است
و از دنیا به کنار رفته است
و با ایشان در امر دنیا منازعهای ندارد
و دنیا را به ایشان گذاشته است،
و با این حال اهل دنیا
با او دشمنی میکنند برای
بیگانگی که از ایشان دارد.
ای پسر پادشاه اگر تعجب میکنی
تعجب کن از اهل دنیا
که جمیع همت ایشان مصروف است
بر جمع دنیا
و بسیاری آن،
و مفاخرت کردن به اعتبارات آن،
و غلبه جستن در آن،
و چون کسی را دیدند
که دنیا را
در دست ایشان گذاشته است
و از دنیا
دوری کرده است،
با او منازعه و خشم و غضب بیشتر
دارند از جماعتی که با ایشان
بر سر دنیا منازعه میکنند.
پس چه حجت باشد اهل دنیا را
در منازعه این جماعت؟
#قصه_بلوهر_و_یوذاسف ۱۵
💠@azkhodam
⚪️ ادامه دارد ⚪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽🔰شاید یک وعده غذا
🎥 چطور بچه های فلسطینی زود بزرگ میشوند؟؟
#لقمهٔ_نان
🏝@azkhodam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐🌐🌐🌐
🌐🌐🌐
🌐🌐
🌐
🫀سایت قلب حیات🫀
مطالب ما را در شبکه جهانی نیز دنبال کنید:
🧩 انسان شناسی ابعادی
🧩 استراحت درلحظه
🧩 دوره های آموزشی
🧩 کاردیولوژی
🧩 هیومرتراپی
🧩 مشاوره
🧩 معرفی و خرید کتب دوره ها
🧩 و...
دکتر محمد عارف روحانی نژاد
🆔 www.ghalbehayat.ir
🏝@azkhodam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰روزی از تو می پرسند
کسانی در قحطیِ غذا و کتاب و درس ، خود را شناختند و عاشقانه خدا را خواندند
چگونه تو غرق در امکانات ، هم با خود غریبه ماندی هم با خدا ؟؟
🎥 صدایی زیبا از آفریقا
#بازخواست
🆔 www.ghalbehayat.ir
🌏 🏝@azkhodam
💠داد از غم تنهائی
ای پادشهِ خوبان، داد از غمِ تنهایی
دل بیتو به جان آمد، وقت است که بازآیی
دایم گُلِ این بُستان، شاداب نمیماند
دریاب ضعیفان را، در وقتِ توانایی
دیشب گِلهی زلفت با باد همیکردم
گفتا غلطی، بگذر، زین فِکرَتِ سودایی
صد بادِ صبا آنجا با سلسله میرقصند
این است حریف ای دل، تا باده نپیمایی
مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد
کز دست بخواهد شد، پایابِ شکیبایی
یا رب به که شاید گفت، این نکته که در عالم
رخساره به کس ننمود، آن شاهدِ هرجایی
ساقی چمن گُل را بیروی تو، رنگی نیست
شمشاد خرامان کن تا باغ بیارایی
ای دردِ توأم درمان، در بسترِ ناکامی
وی یادِ توأم مونس، در گوشهی تنهایی
در دایرهی قسمت، ما نقطهی تسلیمیم
لطف آنچه تو اندیشی، حکم آنچه تو فرمایی
فکرِ خود و رای خود، در عالمِ رندی نیست
کفر است درین مذهب، خودبینی و خودرایی
زین دایرهی مینا، خونین جگرم، می ده
تا حل کنم این مشکل، در ساغر مینایی
حافظ شبِ هجران شد بُوی خوشِ وصل آمد
شادیت مبارک باد، ای عاشقِ شیدایی
🏝@azkhodam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استراحت در لحظه
« خودشناسی کمترین وظیفه برای خودسازی و رسیدن به حقیقت است »
🏝@azkhodam
2.38M
﷽🔰 نامه ای به حضرت عشق
پای استدلالیان چوبین بود
پای چوبین سخت بی تمکین بود
💌#نامهٔ_دل💚
http://www.ghalbehayat.ir
🏝@azkhodam
🔰آخر بین باشیم نه آخور بین
در سختی هاست که مرد شناخته می شود
رأی که هیچ! برای ماندن جمهوری اسلامی سر هم دادند..
#رأی_میدهم🗳
🏝@azkhodam🇮🇷