🔰روایتی درباره رضایت به قضای الهی از امام مجتبی علیه السلام
کافی: به نقل از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت میکند که فرمود: «روزی امام حسن، عبداللَّه بن جعفر را دید و به وی فرمود: «مؤمن چگونه مؤمن خواهد بود، در صورتی که قسمت و تقدیر خود را ناپسند و مقام و منزلت خود را کوچک میداند، حال آنکه خدا بر او حکومت میکند. من ضمانت میدهم که اگر کسی غیر از رضایت به تقدیر خدا را به قلب خود راه ندهد، هر گاه دعا کند مستجاب شود. »
[الکافی] الْعِدَّةُ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَقِیَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ فَقَالَ یَا عَبْدَ اللَّهِ کَیْفَ یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ یَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ یُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ الْحَاکِمُ عَلَیْهِ اللَّهُ وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یَدْعُوَ اللَّهَ فَیُسْتَجَابَ لَهُ.
از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
واکنش امام مجتبی به فوت دختر خویش:
پس از وفات یکی از دختران حضرت برخی اصحاب به ایشان تسلیت گفتند که امام در پاسخ آنان پس از ابراز تسلیم در برابر قضای الهی نوشتند:
« ... کَانَتْ أَمَةً مَمْلُوکَةً سَلَکَتْ سَبِیلًا مَسْلُوکَةً صَارَ إِلَیْهَا الْأَوَّلُونَ وَ سَیَصِیرُ إِلَیْهَا الْآخِرُونَ وَ السَّلَامُ.»
یعنی این دختر بنده و کنیز خدای متعال بود که به راهی طی شده رفت که اولین ها از آن رفتند و دیگران نیز همان راه را طی خواهند کرد.
🔰موعظه ای که وظیفهی هر مسلمانی یادگیری و حفظ آن است.
🔸تاکید امام مجتبی بر روایتی از پیامبر و سپس توصیف هلاکت مردم زمان و تبیین ایمان حقیقی وصفات مومنین حقیقی
[پیش نیاز های ایمان حقیقی:]
🔸پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خدای بزرگ به من وحی کرد:
ای برادر پیامبران!
ای برادر مرسلین!
ای برادر بیمدهندگان!
قوم خود را بترسان و بگو:
«جز با
۱. دلهای نرم گشته
۲. و زبانهای راست گفتار
۳. و دستانی پاکیزه
۴. و دامانی پاک
وارد خانهای از خانههای من نشوند.»
۵. و همچنین وارد خانهای از خانههای من نشوند در حالی که کسی را به گردن آنها حق ظالمانهای مانده باشد
چرا که تا زمانی رو به روی من به نماز ایستاده او را لعنت میکنم تا مگر آن که آن حق را به صاحبانش بازگرداند،
پس از آن که حقوق دیگران را ادا کرد، من گوش او خواهم بود که بدان میشنود و چشم او خواهم شد که بدان بنگرد و از اولیاء و اصفیای من گردد و همسایه من شود با پیامبران و صدیقان و شهداء و صالحان.
امام حسن بن علی علیهماالسلام فرمود:
«هر کس این حدیث را حفظ نکند در عقل و مروت خود ناقص خواهد بود.»
راوی میگوید: گفتیم: چرا چنین است ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم!
پس امام گریست و شروع به صحبت کرد و فرمود:
«اگر تنی از مهاجران یا انصار از درب این مسجد شما نگاه کند، جز از رو به قبله ایستادن چیزی از کارهای آنان سر در نمیآورد.»
سپس سه بار فرمود: «مردم نابود شدند».
[علل هلاکت مردم زمان امام:]
و سپس برای استدلال بر این گفتار ادامه داد و فرمود:
«۱. به خاطر سخن بدون عمل،
۲. معرفت بدون صبر،
۳. توصیف بدون تصدیق،
۴. وعدهی بدون وفا،
مرا چه میشود
۵. مردانی میبینم که عقل ندارند،
۶. تنهایی میبینم که دل ندارند،
۷. در دین پا گذاشته و سپس از آن برون شدهاند،
۸. تحریم کردهاند و سپس حلال کردهاند.
۹. شناختهاند و سپس انکار کردهاند
و دین هر کدامتان بر زبانهایتان است.
چنانچه از هر یک از شما بپرسی: آیا به روز حساب ایمان داری؟. خواهد گفت: آری! اما به مالک روز دین «روز قیامت» قسم که دروغ میگوید؛
[اخلاق مومنان]
همانا که از اخلاق مؤمنان
۱. پایداری در دین
۲. و احتیاط در حین نرمخویی،
۳. و ایمان در یقین،
۴. و حرص در فراگیری،
۵. و مهربانی در خشونت،
۶. و خویشتن داری در عین تحکم،
۷. و صرفهجویی در عین ثروت،
۸. و شیک بودن در عین تنگدستی،
۹. و کنارهجویی از آزمندی
۱۰. و کسب حلال و نیکی در عین پایداری،
۱۱. و سرزندگی و شادابی در عین هدایت
۱۲. و خودداری از شهوترانی است.
۱۳. همانا که مؤمن پناهنده به خداوند است،
۱۴. بر آن که دشمن بدارد، ستم نکند
۱۵. و در راه آن که دوستش دارد دست خویش را به گناه نیالاید
۱۶. و آنچه که به امانت دارد پایمال نسازد
۱۷. نه حسد ورزد،
۱۸. نه طعن بر شخصیت کسی زند.
۱۹. به حق اعتراف نماید هر چند شاهد آن نباشد.
۲۰. از لقب زشت به اشخاص دادن پرهیز میکند.
۲۱. در نماز خاشع است
۲۲. و به سوی زکات شتاب کننده است.
۲۳. در لغزشگاهها باوقار است
۲۴. و در رفاه شکرگزار است
۲۵. بدانچه که نزد اوست قانع است
۲۶. و مدعی آنچه که از آن او نیست نباشد.
۲۷. به هنگام یأس چلانده نشود
۲۸. و خست او را از کار نیکی که بخواهد، باز ندارد،
۲۹. با مردم معاشرت دارد برای اینکه ۳۰. به دانایی برسد و چیزی یاد بگیرد.
۳۱. و با آنان گفتگو کند تا این که بفهمد
۳۲. و اگر مورد ستم قرار گرفت یا بر او تجاوز شد، شکیبا باشد تا خدای رحمن یاور او باشد.
حضرت امام حسن علیهالسلام میفرماید: به این حدیث جندب بن عبدالله مرا موعظه کرد و جندب گفت: به این حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مرا موعظه کرد و گفت: وظیفهی هر مسلمانی یادگیری و حفظ آن است.)
بدیهی است که شماره گذاری ها برای روشن تر شدن و جدا شدن جملات است.
متن عربی👇👇👇
از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
متن عربی روایت بالا:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: ان الله تعالی أوحی الی:
یا أخا النبیین،
یا أخا المرسلین،
یا أخا المنذرین،
أنذر قومک ألا یدخلوا بیتا من بیوتی الا بقلوب سلیمة، و ألسن صادقة، و أید نقیة و فروج طاهرة و لا یدخلوا بیتا من بیوتی و لأحد عندهم مظلمة فانی ألعنه ما دام قائما بین یدی یصلی حتی یرد تلک المظلمة الی أهلها، فأکون سمعه الذی یسمع به، و أکون بصره الذی یبصر به، و یکون من أولیائی و أصفیائی، و یکون جاری مع النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین.
روی عن الحسن بن علی علیهماالسلام انه قال:
من لم یحفظ هذا الحدیث کان ناقصا فی مروته و عقله.
قلنا: و ما ذاک یابن رسول الله؟ فبکی و أنشأ یحدثنا فقال: لو أن رجلا من المهاجرین أو الأنصار، یطلع من باب مسجدکم هذا ما أدرک شیئا مما کانوا علیه الا قبلتکم هذه ثم قال:
هلک الناس «ثلاثا»، بقول و لا فعل
و معرفة، و لا صبر.
و وصف و لا صدق،
و وعد و لا وفاء،
ما لی اری رجالا و لا عقول.
و أری أجساما و لا أری قلوبا
دخلوا فی الدین ثم خرجوا منه
و حرموا ثم استحلوا
و عرفوا ثم أنکروا
و انما دین أحدکم علی لسانه، و لئن سألته هل یؤمن بیوم الحساب؟.
قال: نعم کذب و مالک یوم الدین.
ان من أخلاق المؤمنین
قوة فی دین،
و حزما فی لین،
و ایمانا فی یقین
و حرصا فی علم
و شفقة فی مقت
و حلما فی حکم
و قصدا فی غنی
و تجملا فی فاقة،
و تحرجا عن طمع،
و کسبا من حلال،
و برا فی استقامة
و نشاطا فی هدی
و نهیا عن شهوة.
ان المؤمن عواذ بالله،
لا یحیف علی من یبغض،
و لا یأثم فیمن یحب
و لا یضیع ما استودع،
و لا یحسد،
و لا یطعن
و یعترف بالحق و ان لم یشهد علیه
و لا ینابز بالألقاب.
فی الصلاة متخشع
و الی الزکاة مسارع
و فی الزلات وقور
و فی الرخاء شکور،
قانع بالذی عنده
لا یدعی ما لیس به
لا یجمع فی قنط
و لا یغلبه الشح عن معروف یریده
یخالط الناس لیعلم
و یناطق لیفهم
و ان ظلم أو بغی علیه صبر حتی یکون الرحمن الذی ینتصر له.
قال الحسن وعظنی بهذا الحدیث جندب بن عبدالله، و قال جندب: وعظنی بهذا الحدیث رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و قال:
حق علی کل مسلم تعلمه و حفظه. .
از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
مواعظی از امام مجتبی علیه السلام
روایتی زیبا در بیان چند صفت یکی از دوستان اهل بیت
رضایت به قضای الهی
موعظه ای بسیار جامع که امام فرمود: وظیفه هر مسلمانی یادگیری آن است
از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰 آثار معنوی زیارت سیدالشهدا علیه السلام
گرفتاری ها و نگرانی های انسان دنیا و آخرت را در بر می گیرد به همین دلیل برخی در زیارت، حاجت دنیوی دارند و برخی اخروی.
اما برخی زائرین حاجات معنوی نیز دارند، حاجات و خواسته هایی که نه محدود به دنیا است و نه آخرت.
حضرت آیتالله سعادت پرور در کتاب فروغ شهادت، آثار زیارت را به سه قسمت تقسیم کرده اند:
الف) آثار دنیوی
ب) آثار اخروی
ج) آثار معنوی
🔸آثار دنیوی مثل:
۱. برآورده شدن حاجات
۲. کفایت از امور دنیوی
۳. جلب روزی
۴. حفظ زائر و خانواده وی
۵. حساب نشدن از عمر
و ...
🔸حاجات اخروی مثل:
۱. بخشش تمام گناهان
۲. ثواب ده هزار برابری هزینه زیارت
۳. نوشته شدن هزار حج
۴. و هزار عمره
۵. و هزار شهید از شهدای بدر
۶. و هزار روزه دار
۷. و هزار صدقه مقبوله
۸. و هزار آزاد کردن بنده
۹. و اگر در همان سال زیارت از دنیا برود نجات از فشار قبر و ...
۱۰. سیراب شدن از حوض کوثر
۱۱. عبور از پل صراط
۱۲. رهایی از حساب و موقف
۱۳. کسی که پیاده باشد به هر قدم یک یا هزار حسنه و ...
۱۴. بهره مندی از سفره های نورانی
۱۵. همسایگی با امیرالمومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها
و ...
🟢 اما آثار معنوی:
برخی آثار هستند که هم در دنیا هستند و هم آخرت و البته با حاجات دنیایی مانند برآورده شدن قرض و شفای بیماری جسمی و حاجات اخروی مانند حور و قصور بهشتی متفاوت هستند.
آثار معنوی به عنوان نمونه در چند روایت بررسی می شود:
🔸 اینکه امام صادق علیه السلام فرمود:
«إِنَّ الرَّجُلَ یَخْرُجُ إِلَی قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَلَهُ إِذَا خَرَجَ مِنْ أَهْلِهِ بِأَوَّلِ خُطْوَةٍ مَغْفِرَةُ ذُنُوبِهِ
ثُمَّ لَمْ یَزَلْ #یُقَدَّسُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَتَّی یَأْتِیَهُ فَإِذَا أَتَاهُ #نَاجَاهُ اللَّهُ عَبْدِی سَلْنِی أُعْطِکَ ادْعُنِی أُجِبْکَ اطْلُبْ مِنِّی أُعْطِکَ سَلْنِی حَاجَةً أَقْضِهَا لَکَ ...»
یعنی زائر هنگامی که از خانه خارج می شود با اولین قدم همه گناهانش بخشیده می شود و سپس با هر قدمی تقدیس می شود تا هنگامی که به نزد قبر حضرت می رسد خدای متعال با او مناجات می کند و می گوید بنده من از من بخواه تا عطا نمایم ... .
🔸 و امام رضا علیه السلام فرمود:
«مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام
بِشَطِّ فُرَاتٍ کَانَ کَمَنْ #زَارَ_اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ.»
یعنی مانند کسی است که خدای متعال را در بالای عرش زیارت کند.
🔸و همچنین امام رضا علیه السلام فرمود:
«کَانَ مِنْ #مُحَدِّثِی_اللَّهِ فَوْقَ عَرْشِهِ»
یعنی از کسانی خواهد بود که بالای عرش الهی با خدا سخن می گویند.
🔸 و اینکه امام صادق علیه السلام فرمود: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی #یَتَجَلَّی لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ
یعنی خدای متعال پیش از اهل عرفات بر زائرین امام حسین علیه السلام تجلی می کند.
و برخی روایات دیگر.
آیت الله سعادت پرور از مجموع این روایات نتیجه می گیرد:
۱. زائر حسینی مانند بندگان مخلَص در حق سبحانه فانی می شود.
۲. در دیدن و شنیدن بی انتها می گردد.
۳. ممکن است بگوییم زائر به اسرار عالم یا اسرار لوح محفوظ آگاه می گردد.
۴. حجاب ها بین او و خدای متعال برداشته می شود.
۵. مغفرتی که در بهشت به بندگانش عطا می کند در این عالم به زائر عنایت می فرماید.
۶. به قرب و وصل خدای سبحان نائل می گردد.
۷. خدای سبحان را با دیده دل مشاهده می کند.
و ...
🔴 چندنکته مهم:
۱. ایشان برخی از این بیانات را (آنگونه که روش ایشان است) به صورت احتمال بیان می کنند.
۲. مفاهیمی که در بالا اشاره شد نیازمند توضیح است و غرض از این نوشته اشاره اجمالی به این آثار است.
۳. بدیهی است که این آثار به صورت کامل برای همه زائرین حاصل نخواهد شد و هر کس به مقدار شاکله وجودی و معرفت خویش و البته عنایت حضرت بهره خواهد برد.
۴. شاید بتوان گفت هر عملی چه طاعت و چه معصیت دارای آثار دنیوی، اخروی و معنوی است. یعنی هر گناهی ما را از این آثار معنوی دور می کند و ... .
۴. اینها بخش هایی از بیانات ایشان بود و نکات بسیار دیگری نیز در کلام ایشان هست مه خوب است تمام بیان ایشان مطالعه شود.
کتاب الکترونیکی فروغ شهادت را از سایت همراه نور از این آدرس تهیه فرمایید:
فروغ شهادت
http://hamrahnoor.ir/book/06024
از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
انشاالله شروع می کنیم به بیان آثار دنیوی و اخروی زیارت سیدالشهدا علیه السلام
البته از آنجا که این آثار در روایات در کنار هم ذکر شده است شماره گذاری آن نیز به ترتیب آثاری که در روایت آمده کنار هم پیش خواهد رفت ...
آثار دنیوی:
۱. برآورده شدن حاجات
۲. کفایت از امور دنیوی
۳. جلب روزی
۴. برگشت اموال خرج شده
آثار اخروی:
۱. بخشش گناهان پنجاه ساله
۲. بخشش تمام گناهان
اگر در سفر از دنیا رود
۳. غسل دادن ملائکه
۴. باز شدن درهای بهشت
اگر به سلامت برگردد:
۵. در مقابل هر درهم، ثواب ده هزار درهم
۶. نظر رحمت الهی
کامل الزیارات: امام صادق علیه السلام: در حدیثی طولانی، حلبی خطاب به امام گوید:
فدایت گردم، درباره آنکه قادر به زیارت حسین علیه السلام است و تارک زیارت وی میگردد، چه میفرمایید؟
فرمود: به راستی که وی لطف و احسان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و احسان و اطاعت ما را ترک گفته و امری که به نفع خود اوست را کوچک شمرده
و هر که وی را زیارت کند، خداوند پشتیبان و برآورنده حاجات اوست
و او را در مهمترین امور دنیوی اش بسنده باشد
و به راستی که در روزی را بر آن بنده میگشاید و آنچه که هزینه کرده را دراموال او باقی نگاه میدارد
و گناهان پنجاه سالش را میبخشد و چون به نزد اهلش بازگردد، هیچ بار گناه و خطاکاری بر او نیست مگر آنکه از صفحه اعمالش پاک گشته باشد
و اگر در سفرش درگذرد، فرشتگان بر وی نازل گشته و او را غسل میدهند
و دری به سوی بهشت بر وی گشوده میشود و روح وی بدان وارد شود تا آنکه رستاخیز یابد
و اگر سالم بماند، دری بر وی گشوده میشود که از آن بر وی روزی فرود آید و در برابر هر درهمی که هزینه کرده، ده هزار درهم پاداش مییابد که برای وی ذخیره میگردد
و چون در روز قیامت محشور گردد، به او خواهند گفت که در برابر هر درهم، ده هزار درهم کسب کرده و خداوند آن را به این روز موکول نمود و ارزش آن را برای تو نزد خود انباشت.
کامل الزیارات: ۱۲۷ -
عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا تَقُولُ فِیمَنْ تَرَکَ زِیَارَتَهُ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَی ذَلِکَ قَالَ أَقُولُ إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ عَقَّنَا وَ اسْتَخَفَّ بِأَمْرٍ هُوَ لَهُ وَ مَنْ زَارَهُ کَانَ اللَّهُ مِنْ وَرَاءِ حَوَائِجِهِ وَ کَفَی مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ وَ إِنَّهُ لَیَجْلِبُ الرِّزْقَ عَلَی الْعَبْدِ وَ یُخَلِّفُ عَلَیْهِ مَا أَنْفَقَ وَ یَغْفِرُ لَهُ ذُنُوبَ خَمْسِینَ سَنَةً وَ یَرْجِعُ إِلَی أَهْلِهِ وَ مَا عَلَیْهِ وِزْرٌ وَ لَا خَطِیئَةٌ إِلَّا وَ قَدْ مُحِیَتْ مِنْ صَحِیفَتِهِ فَإِنْ هَلَکَ فِی سَفَرِهِ نَزَلَتِ الْمَلَائِکَةُ فَغَسَّلَتْهُ وَ فُتِحَ لَهُ بَابٌ إِلَی الْجَنَّةِ یَدْخُلُ عَلَیْهَا رُوحُهَا حَتَّی یُنْشَرَ وَ إِنْ سَلِمَ فُتِحَ لَهُ الْبَابُ الَّذِی یَنْزِلُ مِنْهُ الرِّزْقُ وَ یُجْعَلُ لَهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ ذُخِرَ ذَلِکَ لَهُ فَإِذَا حُشِرَ قِیلَ لَهُ لَکَ بِکُلِّ دِرْهَمٍ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ إِنَّ اللَّهَ نَظَرَ لَکَ وَ ذَخَرَهَا لَکَ عِنْدَهُ [۳] .
نقل از ترجمه بحار موجود در نرم افزار قائمیه
از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
آثار دنیوی:
۵. خداوند او و اهلش را حفظ می کند تا برگردد.
اخروی:
۷. روز قیامت خدا او را حفظ خواهد کرد.
کامل الزیارات: عبدالله بن هلال گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم، فدایت گردم! کمترین ثواب زائر حسین علیه السلام چیست؟ فرمود: ای عبدالله، کمترین پاداش وی آن است که خدای تعالی او را و دارایی اش را در پناه خود نگاه میدارد تا آنکه او را به نزد اهلش بازگرداند، و چون قیامت شود خداوند نگاهدار وی خواهد بود. -. کامل الزیارات: ۱۳۳ -
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا أَدْنَی مَا لِزَائِرِ الْحُسَیْنِ فَقَالَ لِی یَا عَبْدَ اللَّهِ إِنَّ أَدْنَی مَا یَکُونُ لَهُ أَنَّ اللَّهَ یَحُوطُهُ فِی نَفْسِهِ وَ مَالِهِ حَتَّی یَرُدَّهُ إِلَی أَهْلِهِ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ کَانَ اللَّهُ الْحَافِظَ لَهُ [۱] .
دنیوی:
۶. تا یکسال از آفات محفوظ می ماند که کمترینش شیطان است.
اخروی:
۸. نوشته شدن هزار حج
۹. و هزار عمره
۱۰. و هزار شهید از شهدای بدر
۱۱. و هزار روزه دار
۱۲. و هزار صدقه مقبوله
۱۳. و هزار آزاد کردن بنده
و اگر در همان سال زیارت از دنیا برود ۱۴. حضور ملائکه رحمت در هنگام مرگ، تغسیل، تکفین
۱۵. استغفار ملائکه
۱۶. تشییع ملائکه
۱۷. وسعت قبر تا دیدگاه چشم
۱۸. نجات از فشار قبر
۱۹. امان از نکیر و منکر
۲۰. سیراب شدن از حوض کوثر
کامل الزیارات: محمد بن مسلم از ابا جعفر امام باقر علیه السلام روایت کرد که اگر مردم میدانستند که زیارت حسین علیه السلام چه فضل و ارزشی دارد، از شوق به آن جان میسپردند و دلهاشان در حسرت وی پاره پاره میگشت. گوید پرسیدم: چه ارزشی؟ فرمود: هر که از سر اشتیاق به زیارت وی آید،، خداوند برای او هزار حج مقبول و هزار عمره بی خدشه و شبهه و اجر هزار شهید از شهدای بدر و هزار روزه دار و ثواب هزار صدقه پذیرفته و پاداش آزاد کردن هزار انسان برای کسب رضایت خدا را مینویسد و در آن سال همواره از هر آفتی در امان است که کمترین آن شیطان باشد، و یک فرشته بلندپایه مامور به وی گشته و او را از پیش رو و پشت سر و از راست و چپ و از بالای سر و زیر پایش نگاهبان میگردد و اگر در آن سال درگذرد، فرشتگان رحمت بر وی فرود آمده و در غسل و کفن کردن و طلب مغفرت برای وی حاضر میگردند و با استغفار وی را تا قبرش همراهی میکنند و قبرش تا افق نگاهش برای او گشاده میشود و خدا او را از فشار قبر و هول و هراس از نکیر و منکر در امان میدارد و دری از بهشت به رویش گشاده میشود و نامه اعمالش به دست راستش داده میشود و در روز قیامت نوری مییابد که از پرتو آن پهنه میان مشرق و مغرب نورانی میشود و منادی ندا در میدهد که این از زائران دلشیفته مقبره حسین است؛ و در این روز همگان در عرصه قیامت آرزو میکنند که ای کاش از زائران حسین بن علی علیه السلام بودند. کامل الزیارات
برخی نکات این روایت در روایت کوتاه ذیل آمده است:
ملائکه زائر را بدرقه می کنند و اگر مریض شود به عیادت او و اگر از دنیا رود به تشییع او می آیند.
فَمَنْ زَارَهُ شَیَّعُوهُ وَ مَنْ مَرِضَ عَادُوهُ وَ مَنْ مَاتَ اتَّبَعُوا جَنَازَتَهُ
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ قُلْتُ وَ مَا فِیهِ قَالَ مَنْ أَتَاهُ تَشَوُّقاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ حَجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ وَ أَلْفَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَجْرَ أَلْفِ شَهِیدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أَجْرَ أَلْفِ صَائِمٍ وَ ثَوَابَ أَلْفِ صَدَقَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ ثَوَابَ أَلْفِ نَسَمَةٍ أُرِیدَ بِهَا وَجْهُ اللَّهِ وَ لَمْ یَزَلْ مَحْفُوظاً سَنَتَهُ مِنْ کُلِّ آفَةٍ أَهْوَنُهَا الشَّیْطَانُ وَ وُکِّلَ بِهِ مَلَکٌ کَرِیمٌ یَحْفَظُهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِ رَأْسِهِ وَ مِنْ تَحْتِ قَدَمِهِ فَإِنْ مَاتَ سَنَتَهُ حَضَرَتْهُ مَلَائِکَةُ الرَّحْمَةِ یَحْضُرُونَ غُسْلَهُ وَ أَکْفَانَهُ وَ الِاسْتِغْفَارَ لَهُ وَ یُشَیِّعُونَهُ إِلَی قَبْرِهِ بِالاسْتِغْفَارِ لَهُ وَ یُفْسَحُ لَهُ فِی قَبْرِهِ مَدَّ بَصَرِهِ وَ یُؤْمِنُهُ اللَّهُ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ أَنْ یروعانه- [یُرَوِّعَاهُ] وَ یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إِلَی الْجَنَّةِ وَ یُعْطَی کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ وَ یُعْطَی یَوْمَ الْقِیَامَةِ نُوراً یُضِی ءُ لِنُورِهِ مَا بَیْنَ
الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ یُنَادِی مُنَادٍ هَذَا مِنْ زُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ شَوْقاً إِلَیْهِ فَلَا یَبْقَی أَحَدٌ فِی الْقِیَامَةِ إِلَّا تَمَنَّی یَوْمَئِذٍ أَنَّهُ کَانَ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام .
نقل از ترجمه بحار
از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
آثار اخروی:
اگر پای پیاده برود
۲۱. برای هر قدم یک ثواب
۲۲. برای هر قدم یک گناه پاک می شود
۲۳. با هر قدم یک درجه بالا می رود.
۲۴. ملائکه او را از کربلا بدرقه می کنند.
۲۵. ملائکه او را ولی الله خطاب می کنند.
۲۶. ملائکه او را از حزب الله و حزب رسول الله خطاب می کنند.
۲۷. ملائکه به او وعده می دهند هرگز آتش جهنم را نخواهی دید.
کامل الزیارات: علی بن میمون صائغ از امام صادق علیه السلام روایت کرد که فرمود: ای علی، به زیارت حسین علیه السلام برو و او را رها مکن. گوید گفتم، کسی که به زیارت برود چه ثوابی میبرد؟ فرمود: هر که پیاده به زیارت آید، خداوند به هر گام او برایش یک نیکی (حسنه) بنویسد و یک کار ناپسند (سیئه) از وی پاک نماید و او را یک درجه بالا برد، و چون بیاید، خداوند دو فرشته را مامور میکند که هر سخن پسندیده ای که از دهانش خارج میشود را مینویسند و اگر سخن ناپسند یا شبیه آن گوید، نمی نویسند و چون به سوی اهلش روی کند، وی را تودیع نمایند و گویند که ای دوست خدا! بخشیده شده ای، تو از حزب خدا هستی و حزب رسول خدا و حزب اهل بیت رسول او و به خدا سوگند که آتش را به چشم خود نمی بینی و آتش نیز تو را نبیند و هرگز طعمه آن نگردی. -. کامل الزیارات: ۱۳۳
عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ قَالَ قُلْتُ مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً فَإِذَا أَتَاهُ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَکَیْنِ یَکْتُبَانِ مَا خَرَجَ مِنْ فِیهِ مِنْ خَیْرٍ وَ لَا یَکْتُبَانِ مَا یَخْرُجُ مِنْ فِیهِ مِنْ سَیِّئٍ وَ لَا غَیْرِ ذَلِکَ فَإِذَا انْصَرَفَ وَدَّعُوهُ وَ قَالُوا یَا وَلِیَّ اللَّهِ مَغْفُورٌ لَکَ أَنْتَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ وَ حِزْبِ رَسُولِهِ وَ حِزْبِ أَهْلِ بَیْتِ
رَسُولِهِ وَ اللَّهِ لَا تَرَی النَّارَ بِعَیْنِکَ أَبَداً وَ لَا تَرَاکَ وَ لَا تَطْعَمُکَ أَبَداً [۱] .
----------
[۱]: ۱. کامل الزیارات ص ۱۳۳.
نقل از ترجمه بحار
از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
آثار اخروی
اگر پیاده برود
۲۸. برای هر قدم ثواب آزاد کردن یک بنده از فرزندان اسماعیل به او عطا می شود.
کامل الزیارات: ابی سعید قاضی گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمود: هر که پیاده به زیارت مقبره حسین علیه السلام بیاید، خداوند برای هر گامی که بر میدارد و بر زمین میگذارد، آزاد کردن یک اسیر از فرزندان اسماعیل علیه السلام را مینویسد.
فَسَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ مَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرْفَعُهَا وَ یَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ وَ مَنْ أَتَاهُ فِی سَفِینَةٍ فَکُفِئَتْ بِهِمْ سَفِینَتُهُمْ نَادَی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ طِبْتُمْ وَ طَابَتْ لَکُمُ الْجَنَّةُ .
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat