eitaa logo
«بنیاد علمی منهاج»
250 دنبال‌کننده
53 عکس
19 ویدیو
0 فایل
☀️ محل تحصیل علوم دینی برای دانشگاهیان 🔹لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجًا🔹 💠 منهاج، پرنده‌ای با دو بال حوزه و دانشگاه است که در آسمان علم عروج می‌کند. 💠
مشاهده در ایتا
دانلود
💫 ما نمی‌فهمیم، گنده‌تر از ما هم بهمان گفتن ما نفهمیدیم 💫 🔺 جنبۀ فاطمی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را خدمت دوستان گقتم. آسید محمود آقای مرعشی، پدر آیت‌الله مرعشی نجفی،‌ آمدنشان به ایران اینطور بوده است که متوسل بودند به امیرالمؤمنین که قبر مادرمان صدیقۀ طاهره را بهشان نشان دهند. بعد در عالم مکاشفه حضرت بهشان می‌فرمایند که این پنهان‌بودن وصیت زهرا سلام‌الله‌علیها است. نمی‌شود گفت؛ ولی اگر جایی می‌خواهید که آن ویژگی‌ها و خصوصیات منتقل شده باشد به آن‌جا، قم حرم حضرت فاطمه معصومه علیها‌السلام است. که ایشان آن موقع می‌آیند ایران. 💠 اینکه چرا مقام ایشان اینطور است ما نمی‌فهمیم، گنده‌تر از ما هم بهمان گفتن ما نفهمیدیم. شما ببینید زیارت‌نامه حضرت مأثوره است از امام رضا‌علیه‌السلام، در آنجا امام به خواهرشان می‌فرمایند که: ☘ یَا فاطِمَهُ اشْفَعِی «لِی» فِی الْجَنَّهِ، فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ. (یا فاطمه «مرا» در بهشت شفاعت نما، که برایت نزد خدا شأنی ز شئون الهی هست.) 🔺 حاج‌آقای جاودان به ما می‌فرمودند پایتان را در قم گذاشتید، اول زیارت؛ بعد همه‌کار دیگر. اول زیارت، بعد هرچیز دیگری که برایش رفتید. لذا بشتابید به زیارت ایشان. بعضی قمی‌ها هستند مثلا یک سال نرفتند زیارت! آدم تعجب می‌کند! 💠 ببینید حضرت کریمۀ اهل بیت فوق تصور در کاسۀ‌شان هست. فوق انتظار. حالا چه شده؟ صلاح چه بوده؟ شاید قبر مخفی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها باعث شده است؛ اما «صرف» اینکه خواهری دنبال برادری دویده و این‌ها نیست؛ نه! 🔺 بنده خودم شاهد بودم حضرت آیت‌الله بهجت رحمةالله‌علیه به خصوص روزهای اعیاد ضریح حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را می گرفتند، این لب‌هایشان را می‌گذاشتند روی قپه‌های حرم، قپه‌های حرم را می‌مکیدند؛ مثل بچه‌ای که شیر می خورد. این‌ها سه‌چهار تا بچه‌هیأتی نیستند (که حالا ممکن است آن‌ها هر کاری بکنند)؛ ولی یک عالمی در این حد که همه‌جا با کمال متانت و وزانت حرکت می کنند و خودشان هم می‌دانند که در انظار مردم هستند، وقتی این‌جوری برخورد می‌کنند واقعا معلوم است یک خبری هست. 💠 خیلی از توفیقات و برکات آدم هم همین طوری حاصل می‌شود. خیلی‌هایش به همین روضه‌ها، گریه‌ها، سینه‌زنی‌ها و عرض توسلات است. انصافا مقدار خیلی کمی‌اش به درس‌خواندن است. توفیقات آدم به این چیزهاست. خیلی وقت‌ها کسانی که درس می‌خوانند و اهل زیارت و گریه برای امام حسین علیه‌السلام نیستند علمشان نورانی نیست. یک زمینۀ بدی درست می‌شود و می‌بینید هر چقدر هم باران می‌آید [فایده ندارد]. باران که در لطافت طبعش مجال نیست / در باغ، لاله روید و در شوره‌زار خس. به قول قرآن: ⚜وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا [۵۸/ الأعراف] (ز زمینی که ناپاک است، جز گیاهی اندک و بی‌سود بیرون نمی‌آید) ✨حــاج‌آقا 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
. 💠 امام‌خمینی(ره)💠 . ✨ حاج‌آقا قاسمیان (جلسۀ چهل‌وسوم) . 📖 جلسۀ اول از حدیث هفدهم . 📆 چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۵) . 🔰 کلاس به‌صورت حضوری در حسینیۀ مدرسۀ علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برقرار است. 🎥 پخش زنده ایتا🎥 🌐 « https://eitaa.com/b_menhaj » 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
💌 ✨ یک‌موقع می‌رود؛ یک‌موقع می‌برند ☘ . 🔸 امام‌خمینی رحمة‌الله | استاد . 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
💠 چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیه ✨ استاد | جلسۀ چهل‌وسوم | ۲۶اردیبهشت🗓️ ─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─ 🔺مسئله توبه به معنای برگشت، یکی از پایه‌ای‌ترین مسائل اخلاقی بعد از عنوان یقظه (بیداری اولیه) بیان می‌شود. می‌فرمایند إِذَا تَابَ اَلْعَبْدُ اَلْمُؤْمِنُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اَللَّهُ. این أَحَبَّهُ اَللَّهُ مهم است. برخی اطاعت‌ها از سر حب است؛ نه ریاست و ولایت. لذا درباره مومنین آخرالزمانی می‌فرماید: مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ. این خیلی مهم است که خدا دوستشان دارد و آن‌ها هم خدا را. برای همین در قرآن «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ»ها هم خیلی مهم است. حکایت دوست‌داشتن غیر از تحویل‌گرفتن است. یا می‌فرماید إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ. اگر واقعا خدا را دوست دارید تبعیتی از سر دوست‌داشتن کنید؛ آن وقت خدا هم دوستتان دارد. ☀️ اینجاست که بزرگان تفاوت حرکت محبی و محبوبی را می‌گویند. یک‌موقع «إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ» است؛ بنده دارد حرکت می‌کند (حرکت محبی). یک‌موقع هم «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ» است؛ بنده را می‌برند (حرکت محبوبی). یک‌موقع می‌رود؛ یک‌موقع می‌برند. خداوند چیزی را که دوست داشته باشد می‌برد. دیگر اینکه بخواهد «برود» ندارد‌. می‌گیرد بغلش می‌کند می‌برد. 🔺اصلا ممیز بحث‌های قرآنی با صحف دیگر همین بحث حب است. نقطۀ اوج روش خاص تبلیغ پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه با دیگر انبیا در همین حب است. اینکه عبودیت عبد به عشق و دوست‌داشتن خداست؛ نه فقط گوش‌دادن به حرف‌هایش. لذا خداوند فرمود «كَذِبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ يُحِبُّني فَإِذا جَنَّهُ اللَّيلُ نامَ عَنّي» دروغ می‌گوید مرا دوست دارد، شب که می‌خوابد مرا دوست ندارد. وگرنه بلد می‌شد چون عاشق بلند می‌شود. مدل عاشق فرق دارد. ☀️ توبه لفظ نیست؛ برگشت واقعی است. اینکه توبه را آسان نشان دادند و گفتند كَفى بالنّدمِ تَوبَةً (برای توبه‌کردن پشیمانی کافی است)، این به حساب دون‌پاشیدن است؛ وگرنه برگشتن کار بسیار سختی است. اصلا داریم شیطان این حس بازگشت را درست می‌کند، وَ يُمَنِّيهِ التَّوْبَةَ امیدوار می‌کند به بازگشت؛ لِيُسَوِّفَهَا برای اینکه احساس کند کار ساده‌ای است و به‌تاخیر بیندازد. (نهج‌البلاغه) 🔺 ندامت‌ها انفعال نفس است. توبه نیست. انفعال نفس به‌خاطر پاکی درون انسان پس از هر گناهی هست. مثل ندامت قابیل پس از قتل برادر (فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ). لزوما هر انفعال نفسی توبه نیست! ندامت نهایتا پیش‌آهنگ خوبی برای توبه است. ☀️ همان‌طور که امام رحمه‌الله می‌فرمایند انسان در پیری حرص و طمع، حب مال و جاه و طول املش بیشتر است قطعا. لذا قبل از محکم‌شدن ریشه گناهان، فقط در جوانی می‌شود قیام به توبه کرد نه در پیری. در حدیث نبوی داریم که ابن‌آدم پیر می‌شود و دو خصلت حرص و طول أمل در او جوان می‌شود! (یَشِیْبُ ابْنُ آدَمَ وَیَشبُّ فِیْهِ خَصْلَتَانِ: ألْحِرْصُ وَطُوْلُ الْأمَلِ.) 🔺 توبه برگشت از طبیعت است؛ فاصله‌گرفتن از اشتهای طبیعت است. انابه سیر در خود فطرت است. برگشتن عمودی است! یعنی اوج‌گرفتن هم دارد. بازگشت صرف نیست. فرمود: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ ... َمُنِيبِينَ إِلَيْهِ. در حالت انابه (مُنِيبِينَ) قیام کن (فَأَقِمْ)! فطرت را مرتب با پروازهای فطری شکوفاکردن. لکن گناهان پی‌دی‌پی و بدون رجوع به فطرت، باعث می‌شود ندای فطرت دَسٰاها (پنهان‌کردن) شود. اما از بین نمی‌رود چون لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّه است. از بین نمی‌رود چون اصلا مصحح عذاب کشیدن انسان از خودش، فطرتش است. وگرنه که حیوانی است که از حیوان بودن خود آزرده نمی‌شود. ☀️توبه کار سختی است؛ لکن پس از توبه و حمله به شیطان (به تعبیر حضرت امیر) او دستش به حمله و پایش به فرار است. 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
. 💠 امام‌خمینی(ره)💠 . ✨ حاج‌آقا قاسمیان (جلسۀ چهل‌وچهارم) . 📖 جلسۀ دوم از حدیث هفدهم: ☀️سمعت أبا عبد الله، علیه السلام، یقول: إذا تاب العبد توبة نصوحا، أحبّه الله، فستر علیه فی الدّنیا و الآخرة. فقلت: و کیف یستر علیه؟ قال: ینسی ملکیه ما کتبا علیه من الذّنوب، ثمّ یوحی إلی جوارحه: اکتمی علیه ذنوبه. و یوحی إلی بقاع الأرض، اکتمی علیه ما کان یعمل علیک من الذّنوب. فیلقی الله حین یلقاه و لیس شی ء یشهد علیه بشی ء من الذّنوب.‏‎ 💫شنیدم از حضرت صادق، علیه السلام، می فرمود:‏ وقتی که توبه کند بنده ای توبه خالص، دوستدار شود او را خداوند، پس ستر کند بر او در دنیا و آخرت. پس گفتم:» و چگونه بپوشاند بر او؟ گفت: «به فراموشی اندازد دو فرشته او را آنچه را نوشته اند بر او از گناهان. و وحی می فرماید به سوی اعضای او: کتمان کنید بر او گناهان او را. و وحی می فرماید به سوی بقعه های زمین: بپوشانید بر او آنچه را عمل می کرد بر شما از گناهان. پس ملاقات می کند خدا را زمانی که ملاقات می کند او را و حال آنکه نیست چیزی که شهادت بدهد بر او به چیزی از گناهان.» . 📆 چهارشنبه (۹ خرداد)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۵) . 🔰 کلاس به‌صورت حضوری در حسینیۀ مدرسۀ علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برقرار است. 🎥 پخش زنده ایتا🎥 🌐 « https://eitaa.com/b_menhaj » 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌱درس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۴ ♦️ استاد 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
🌟موضوع‌های بیان‌شده: . 🔹 ۰۰:۰۱ ابعاد فردی و اجتماعی توبه در قرآن ✓ در شرایطی که جریان نفاق، مانع از افتادن یک سری از اتفاقات می‌شود، حواسمان را به خودمان بدهیم. ✓ توبه یا همان لایروبی انسان، باعث آماده‌تر شدن شرایط می‌شود. . 🔹 ۰۰:۰۳ رویکردهای تازهٔ استغفار و توبه در قرآن ✓دستور استغفار برای پیغمبر و امتش، مربوط به فضاهای کنشگری است. ✓کنشگری بدون لایروبی خویشتن، نمی‌شود. 🔹 ۰۰:۰۴ استغفار، قوت انسان و اطرافیان او را زیاد می کند ✓ توبه کار سختی است و در سن بالاتر سخت‌تر 🔹 ۰۰:۰۵ مأیوس شدن نسبت به توبه نیز، از مکاید شیطان است 🔹 ۰۰:۰۶ و ۰۰:٠٩ گناه قدیمی از گناه جدید، بدتر است ✓تأثیرش در روح و روان انسان بیشتر و جدی‌تر است. 🔹 ۰۰:۰۷ متن عمل، چیزی که انجام می‌دهیم نیست. 🔹 ۰۰:۰۸ مثَل اعلای خداوند، انسان کامل است. 🔹۰۰:۱۰ عمل را تا هفت ساعت نمی‌نویسند و اثر عمل تا هفت ساعت قابل‌پاک‌شدن است. ✓ذهنتان را مشغول گذشته نکنید تا از آینده نمانید. 🔹۰۰:۱۲ فرق دو نوع دوستی باصفا و بااخلاص و دوستی علیه ما 🔹۱۴:۰۰ داستان توبۀ نبّاش ✓طرد‌شدن نبّاش توسط پیامبر 🔹۱۶:۰۰، شیطان کاری می کند که انسان داستان‌ها را قاعده بداند. عمدهٔ منازل الهی این است که از وجود حضرت ولی‌عصر صلوات‌الله‌علیه مدد بطلبیم. 🔹۱۷:۰۰ با یک سری تفکرات، خود را هم به توبه وادار؛ هم مانعیت گناه در خودت ایجاد کن. 🔹۱۷:۳۰ تفکرات الهی، فکر لطیف ✓ هر چیزی از انسان صادر می شود به خاطر حب دنیاست. ✓حب دنیا یعنی دنیا برایت بزرگ باشد. 🔹 ۱۹:۰۰ علت حسادت نیز حب الدنیا هست ✓حسادت نسبت به دنیای طرف هست، نسبت به مقامات معنوی کسی نیست. 🔹۲۰:۰۰ چراهای مختلف انسان در مورد وقایعی که برای انسان پیش می‌آید. ✓با تفکر لطیف، اتفاقات را حل کنید. . 🔹 ۲۲:۰۰ رزق انسان ✓من کیستم، از کجا آمده ام و... ✓این دنیا چقدر ظرفیت لذت دارد. 🔹 ۲۳:۰۰ شهرت و دیده‌شدن، جز گرفتاری و بدبختی چیزی ندارد. 🔹 ۲۴:۰۰ شعر مولوی دربارهٔ داستان جوجه اردک زشت 🔹 ۲۹:۰۰ مناجات و روضه 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
💌 ✨استغفار؛ لای‌روبی کنشگری ☘ . 🔸 امام‌خمینی رحمة‌الله | استاد . 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
💠 چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیه ✨ استاد | جلسۀ چهل‌وچهارم | ۹ خرداد 🗓️ ─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─ ☀️ یکی از مباحث مهم بحث *توبه حتی در مفاهیم اجتماعی استغفار است.* مثلا میان جنگ که منافقین موانع پیروزی ایجاد می‌کنند، ناگهان قرآن می‌فرماید وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ! یعنی بروید روی «خود» کار کنید. لای‌روبی انسان خودش را، موجب آمادگی شرایط برای بهترشدن شهر (جامعه) می‌شود. 🔺 اساسا ورود موضوع استغفار در جاهای مختلف قرآن، خودش رویکرد تازه‌ای در بحث است؛ مثلا در اینجا اتفاقا این *استغفار و لای‌روبی برای کنشگری و قدرتمندشدن است.* ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ ثُمَّ تُوبُوٓاْ إِلَيۡهِ يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا وَيَزِدۡكُمۡ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمۡ. قوت انسان‌ها، پایداری و صبوری او و اطرافیان را تشدید می‌کند. ☀️ توبه سخت است؛ اما *ناامیدی از آن هم از مکائد شیطان است.* بعد از این ناامیدی است که فعل سوء برای فرد راحت جلوه می‌کند؛ سپس این سیئات در ملکوتش که حقیقت اوست منتقش می‌شود و اصلاح آن امر بسیار مشکلی است. 🔺 *گناه قدیمی از گناه جدید بدتر است.* اینطور نیست که گناه قدیمی مثلا اثرش کم شود و از دست برود. چون عمل حقیقی انسان این عمل مادی نیست؛ این بر اساس «وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا» یا «وَجَدُواْ مَا عَمِلُواْ حَاضِرٗاۗ» است؛ یعنی متن و اصل عمل (مَاعَمِلُواْ) در آنجا حاضر است نه این که اینجاست! هر چه اینجاست مَثَل آن است. لذا می‌فرماید انسان کامل مَثَل أعلی خداست. بر این اساس هر چه سوء قدیمی‌تر باشد بدتر و پرزورتر است. ☀️ شاید چون *سیئات قدیمی مؤثرتر و مخرب‌تر است،* آورده‌اند خوب است انسان عمل گذشته را یادش آید و توبه‌اش کند. بشورد آن عمل قدیمی را. شاید از همین رو می‌گویند عمل را تا هفت ساعت نمی‌نویسند. کأنّ اثر عمل تا هفت ساعت پاک‌شدنی است؛ بعدش (اگر توبه نشُستش) اثرش قابل‌ماندن می‌شود. 🔺 درباره التّائبُ مِن الذَّنبِ كَمَـنْ لا ذَنْبَ لَهُ نکته‌ای مهم است. بین دو دوست که یکی همیشه باخلوص بوده؛ و دیگری که خیانت کرده و بعد توبه حقیقی کرده خیلی فرق است. توبه‌کردن هم خیلی ارزش دارد؛ اما بالاخره *خلوص همیشگی و دائمی متفاوت است.* ماجرایی مثل ماجرای نباش یک اتفاق و داستان است. (او با زاری و ندامت ذنب فاحشه‌اش [نبش قبر و تعرض به میت] را بیان می‌کند و حضرت طردش می‌کند. او سر به بیابان می‌گذارد و گریه و توبه کرده آیه نازل می‌شود 🔹وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ🔹 و حضرت او را برمی‌گردانند) شیطان گاهی کید می‌کند تا انسان این داستان‌های استثنا را قاعده بداند؛ تا بتواند يُمَنِّيهِ التَّوبَةَ؛ لِيُسَوِّفَها. امیدوار بماند تا توبه‌اش را عقب بیندازد. ☀️ امام رحمة‌الله توصیه دارند که *فرد با یک‌سری تفکرات هم خود را به توبه وادارد و هم مانعیت گناه ایجاد کند.* ما به این‌ها «فکر لطیف» می‌گوییم. از همین باب است که امام روی «حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَه» بسیار تاکید دارند و خیلی‌چیزها را به آن برمی‌گرداند. کسی به مقام معنوی دیگری حسد ندارد؛ کسی آخرت دیگری را نمی‌تواند با شایعه و امثالش خراب کند. همه‌اش حساب‌بازکردن زیادی بر ماده است. هنگامی که وجه دنیایی بر انسان عرضه می‌شود، متانت شخص می‌ریزد. لذا حل‌نکردن این مسائل با تفکر لطیف، چاه پشت چاه می‌آورد. 💠بلــه ما✓ 💠اینستاگرام ما✓ 💠ایـتـای ما✓💠