eitaa logo
بافتار
2.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
629 ویدیو
9 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹د‌ر این روزهای شهادت حضرت زهرا (س)، زمزمه کردن یک بیت یا یک مصرع از شعری خوب، در عین حظ هنری، می‌تواند در گیر و دار مشغله‌های روزمره، بهانه‌ای برای توسل و عرض ارادت به آن بانوی مطهر باشد. 🔹در این فرسته، تعدادی از ابیات فاطمی را انتخاب کرده‌ایم. امیدواریم خود این بیت‌ها هم بهانه‌ای باشد برای رجوع به شعر کاملِ این ابیات و حظّ کامل‌تر.
تَرا گَما میرزا کوچیک‌خانا! ۲ نسخه از تیتراژ سریال «کوچک جنگلی» به مناسبت سالگرد شهادت میرزاکوچک‌خان جنگلی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹در فشار سرمای کوه‌های تالش، مردی در تنهایی به شهادت رسید که با رهبری هیئت «اتحاد اسلام» در گیلان، جنبشی ستم‌ستیزانه در جنگل بر پا ساخت: میرزایونس کوچک جنگلی. در رثایش ترانه‌ها و قطعه‌های موسیقایی گوناگونی خلق شده که یکی از نمونه‌های به‌یادماندنی‌شان موسیقی متن مجموعۀ تلویزیونی «کوچک جنگلی» (۱۳۶۶-۱۳۶۳) به نویسندگی ناصر تقوایی و کارگردانی بهروز افخمی است. سیدمحمد میرزمانی (آهنگ‌ساز موسیقی متن مجموعه) یکی از لالایی‌های بومی و ریشه‌دار گیلان را به پیشنهاد افخمی برای عنوان‌بندی پایانی این موسیقی برگزید. سپس نغمۀ آن را که از زنده‌یاد فرخ‌لقا هوشمند (هنرپیشۀ سینما و تلویزیون) دریافت کرده بود برای مجموعه‌سازهای کلاسیک و آواز تک‌خوان و هم‌سرایان تنظیم کرد. در آغاز، این قطعه با صدای تورج زاهدی ضبط و در عنوان‌بندی پخش شد؛ اما به‌خاطر فاصلۀ خوانش او با گویش گیلکی، اعتراض فرهیختگان و مردم گیلان را در پی داشت. به همین خاطر، ناصر مسعودی که خود زادۀ رشت و از خردسالی با آن لالایی آشنا بود به بازخوانی تحسین‌برانگیز آن قطعه پرداخت. 🔹به مناسبت سالگرد شهادت میرزاکوچک‌خان جنگلی، دو نسخه از موسیقی عنوان‌بندی پایانی «کوچک جنگلی»، تقدیم به مخاطبان ارجمند شده‌اند. همچنین در ادامه، متن سرودۀ آن به‌همراه ترجمۀ فارسی درج شده است: «چِقَد جَنگلَ خوسی، ملتَ وَسی؟ خستا نُبُسی؟! می جان جانانا تَرا گَمَا میرزا‌کوچیک‌خانا! (چقدر در جنگل برای مردم می خوابی! خسته نشدی؟! / جان جانانم، با توام ای میرزاکوچک‌خان!) خدا دانِه که من نَتانَم خفتن، از ترس دشمن، می دیل آویزانا تَرا گَمَا میرزا‌کوچیک‌خانا! (خدا می‌داند که من نمی‌توانم از ترس دشمن بخوابم/ دلم آویزان است (نگرانم)، با توام ای میرزاکوچک‌خان!) چِرِ زوتَر نایی؟ تندتر نایی؟ تنها بَنایی گیلان ویرانا تَرا گَمَا میرزا‌کوچیک‌خانا! (چرا زودتر نمی‌آیی؟ تندتر نمی‌آیی؟ / گیلان ویران را تنها گذاشتی، با توام ای میرزاکوچک‌خان!) اَمَه رشتی جَغَلان، ایسیم تی فرمان، کنیم اَمی جان، تی پا جیر قربانا تَرا گَمَا میرزا‌کوچیک‌خانا!» (ما بچه‌های رشت، به فرمان تو هستیم/ جانمان را به پایت قربانی می‌کنیم. با توام ای میرزاکوچک‌خان!) 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
Kouchak-e Jangali (Masoudi).mp3
2.08M
🎼 موسیقی عنوان‌بندی پایانی مجموعۀ تلویزیونی «کوچک جنگلی» (۱۳۶۶-۱۳۶۳) براساس یکی از لالایی‌های بومی گیلان آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده: سیدمحمد میرزمانی خواننده: ناصر مسعودی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
Kouchak-e Jangali (Zahedi).mp3
2.75M
🎼 موسیقی عنوان‌بندی پایانی مجموعۀ تلویزیونی «کوچک جنگلی» (۱۳۶۶-۱۳۶۳) براساس یکی از لالایی‌های بومی گیلان آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده: سیدمحمد میرزمانی خواننده: تورج زاهدی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
جلال؛ فریادی بر سکوت روشنفکری ۹ برش از «در خدمت و خیانت روشنفکران» به مناسبت صدمین سال تولد جلال آل احمد 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌ 🔹«طرح اول این دفتر در دی‌ ماه ۱۳۴۲ ریخته شد. به انگیزه خونی که در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از مردم تهران ریخته شد و روشن‌فکران در مقابلش دست‌های خود را به بی‌اعتنایی شستند.» (از پیش‌درآمدِ کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران») 🔹هنوز یک سال از انتشار کتاب «غرب‌زدگی» نگذشته که «قیام ۱۵ خرداد» رخ می‌دهد. جلال آل‌احمد که از سکوت روشن‌فکران زمان در برابر «خون‌های ریخته‌شده» متحیر است، تصمیم می‌گیرد تا کتابی را به نقد جریان روشن‌فکری اختصاص دهد: «در خدمت و خیانت روشن‌فکران». مسئله اصلی آل‌احمد در این کتاب همچنان همان مسئله اساسی است: «غرب‌زدگی»؛ اما او حالا نه از پدیده‌ای به نام غرب‌زدگی که از عامل اجتماعی آن می‌نویسد؛ «روشن‌فکر» و کتاب او گزارشی است از تاریخ روشن‌فکری و تحلیلی‌ای است از عملکرد آن. 🔹آل‌احمد بحث را از خود واژه «روشن‌فکر» آغاز می‌کند. او معتقد است هم‌تراز گرفتن این کلمه و واژه «انتلکتوئل» -که سابقه‌ای تاریخی در غرب دارد- «غلطی مشهور» است و همین اشتباه آغازگر تأملات اشتباه بعدی است. برای محکم گذاشتن خشت اول کتاب، آل‌احمد بحث خود درباره ریشه کلمه «انتلکتوئل» را با واکاوی تاریخ فرهنگی و فلسفی روشن‌فکری در غرب ادامه می‌دهد. به نظر آل‌احمد، روشن‌فکر نه پدیده‌ای وارداتی است و نه یک روزه به وجود آمده. او می‌نویسد: «روشنفکر [...] يك محصول اختصاصی دنیای غرب است که در حدود دویست سال پیش […] به مرحله استعماری رسیده بود و به قیمت غارت مستعمرات، قدرت این را یافته بود که خوراک کارخانه‌ها و موزه‌ها و آزمایشگاه‌های خود را فراهم کند.» آل‌احمد پس از بیان این نکته، بارها و در جای‌جای کتاب به مقایسه روشن‌فکر ایرانی و روشن‌فکر غربی می‌پردازد. او معتقد است روشن‌فکر ایرانی به‌صرف اشتراک در نتایج توسعه، به درجه روشن‌فکری نمی‌رسد و روشن‌فکری سیری تاریخی است که هیچگاه در ایران رخ نداده است: «[روشن‌فکران ایرانی] گمان کرده‌اند که در حوزه متروپل به سر می‌برند بی‌توجه به مقاصد استعماری غرب و نیز بی‌توجه به اصالت‌های سنتی و بومی که اغلب هدف اصلی هجوم استعمار بوده‌اند.» 🔹به بهانه‌ صدمین سال تولد جلال آل‌احمد، بریده‌هایی از کتاب «در خدمت و خیانت روشن‌فکران» را گزیده‌ایم؛ کتابی دربردانده‌ صریح‌ترین نظرات جلال درباره روشن‌فکری و آغازگر فصل جدید –و پایانی– زندگی او که تحلیل‌های اساسی‌اش از روشن‌فکری همچنان کارآمدند.
نبرد ایران و اسرائیل برش‌هایی از رمان «رمق» نوشته «مجید اسطیری» 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35