eitaa logo
بافتار
2.7هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
746 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بافتار
طی شب‌های دوم تا یازدهم محرم ۱۴۰۳ و برای اولین بار، مجموعه‌ای از واحدهای تعلیمی با نوحه‌خوانی میثم مطیعی و مرثیه‌سرایی محمدمهدی سیار در هیئت «آیین حسینی» به گوش رسیدند: «منازل سلوک‌ الی‌ الله تعالی با اشارات عاشورایی». هر شب به یک منزل اختصاص پیدا کرده و قالب هریک از شعرهایشان مثنوی بود: «یَقظِه» (بیداری)، «توبه»، «عشق»، «اِنقِطاع»، «معرفت»، «عطش»، «رضا»، «جهاد»، «فناءفی‌الله» و «بقاءبالله». متن اشعار این مجموعه که «تا خدا، منزل‌به‌منزل با حسین (ع)» نیز نام دارد، براساس آثاری ازجمله «سلوک عاشورایی» (مجموعه‌گفتار آیت‌الله حاج‌آقامجتبی تهرانی (ره)، پیرامون اهداف نهضت عاشورا)، «صد میدان» (نوشتاری از خواجه‌عبدالله انصاری، پیرامون مقام‌‌های صدگانۀ عرفان) و «منطق‌الطیر» (منظومه‌ای از شیخ‌فرید‌الدین عطار نیشابوری، پیرامون وادی‌های هفت‌گانۀ عشق) تنظیم شده است. به همین خاطر و همان‌گونه که اشاره شد، درون‌مایۀ سوگ‌سروده‌ها به پاک‌سازی خویشتن و گام برداشتن در مسیر دستیابی به والاترین مقصدهای انسانی، اختصاص پیدا کرده که از لحاظ پرداختن به این موضوع در هیئت‌های پاسداشت اهل‌بیت اطهار (ع) و نوحه‌‌سرایی‌های آیینی، از جایگاهی کم‌نظیر برخوردارند. در مضمون‌آرایی اشعار واحدها سلوک به خودسازی فردی محدود نشده و بر تزکیۀ اجتماعی نیز تأکید ویژه‌ای می‌شود؛ در‌حالی‌که سرلوحۀ این تهذیب، قیام عاشوراست. بنابراین، تمثیل هریک از جایگاه‌های یادشدۀ سلوک در نوحه‌ها شخصیت‌های وارستۀ عاشورایند که شب‌های دهۀ اول محرم با نام‌هایشان پیوند خورده است: زهیر بن قین، حر بن یزید ریاحی، رقیۀ کبری (س)، عبدالله بن الحسن (ع)، قاسم بن الحسن (ع)، علی‌اصغر (ع)، علی‌اکبر (ع)، ابوالفضل‌العباس (ع) و امام‌حسین (ع). در این فرسته، بخش‌های برگزیده‌ای از مجموعه‌نوحۀ «تا خدا، منزل‌به‌منزل با حسین (ع)» گردآوری شده‌اند. همچنین لینک دسترسی به نسخۀ صوتی و متن هریک از این مرثیه‌ها در کانال‌های ایتا و تلگرام بافتار، منتشر شده است. پی‌نوشت: تصویر طرح جلد و تمامی تصاویر درج‌شده در پرده‌ها از پایگاه رسمی میثم مطیعی (meysammotiee.ir)، دریافت شده است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
فرهاد؛ فریادگر اعتراض ۵ ترانه سیاسی از فرهاد مهراد 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
به‌مناسبت سالروز درگذشت فرهاد شیوه‌ خواندن فرهاد مهراد به نوعی امضای هنری اوست. «محکم‌خوانی»‌ یا همان شیوه استکاتو نوعی از خواندن است که نت‌ها بسیار سریع و به‌صورت منحصر به صدا در می‌آید. همین شیوهٔ خواندن فرهاد و صدای پرصلابت او باعث شد تا به‌نوعی نماد صدایی علیه بی‌داد، قلمداد شود و وجه پررنگی در کارنامه هنری او باشد. فرهاد که وابستگی سیاسی هنرمند را ناپسند می‌شمرد، طی سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷، به صورت مستقل مجموعه‌ای از ترانه‌های اعتراضی را با آهنگ‌سازی اسفندیار منفردزاده و کلام‌پردازی تعدادی از شاعران خواند. اگرچه فرهاد با منفردزاده بعدها به لحاظ فکری‌ فاصله پیدا کرد، تا مدت‌ها با او کارهای ماندگاری را از خود به یادگار گذاشت. درون‌مایۀ این آثار که در سبک پاپ بودند و به‌صورت صفحۀ گرامافون یا نوار کاست به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مضامین انتقادی پیوند داشت. حتی طرح جلد برخی از آن‌ها («شبانه»‌های ۱ و ۲) که از سوی خود منفردزاده ترسیم می‌شد سرشار از کنایه‌های سیاسی بودند. همچنین هم‌خوانی گروه هم‌سرایان در تعدادی از این قطعه‌ها هم‌بستگی مردم را تداعی می‌کرد. ترانه‌های یادشده با صدای او نیز بازتابی از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران در مدت سال‌های دهۀ ۱۳۵۰ بودند که تا پس‌از کشتار مردم در روز هفدهم شهریور ۱۳۵۷ و روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ادامه یافت. با نکوداشت یاد و خاطرۀ فرهاد مهراد در بیست‌ودومین سالگرد درگذشت وی، پنج ترانه با آهنگ‌سازی اسفندیار منفردزاده و آوازخوانی فرهاد در این فرسته برگزیده شده‌اند که مضمونی اعتراض‌آمیز دارند. در کنار آن‌ها بخش‌هایی از متن کتاب «چون بوی تلخ خوش کُندُر» ارائه شده که شرحی کوتاه از ماجرای آفرینش آن ترانه‌هاست. این اثر که زندگی‌نامۀ فرهاد مهراد است به قلم وحید کهن‌دل و ازسوی نشر ماهی، منتشر شده است. پی‌نوشت: در طرح جلد، عکسی تک‌چهره‌ از فرهاد در منزل آقای ربوبی (شوهرخواهر همسر وی)، نمایان شده است. همچنین طرح جلد ترانه‌ها از وبگاه رسمی اسفندیار منفردزاده (monfaredzadehmusic.com)، دریافت شده است. همچنین شما می‌توانید تمامی قطعه‌ها را در کانال‌های ایتا و تلگرام بافتار و از طریق لینک‌های دسترسی به آن‌ها بشنوید. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم مرگ سروده‌هایی از محمدعلی بهمنی دل من یه روز به دریا زد و رفت پشت پا به رسم دنیا زد و رفت پاشنهٔ کفش فرارو بر کشید آستین همّتو بالا زد و رفت... محمدعلی بهمنی، یکی از قله‌های غزل و ترانه عاشقانه، ساعاتی پیش درگذشت. ما او را هم با اشعار کلاسیکش و هم با ترانه‌هایی که از خوانندگانِ به‌نام کشور شنیده‌ایم، می‌شناسیم. شاعری زلال‌پرست از خطهٔ خوزستان که هشتاد و دو سال غزل زندگی کرد. به غزلی قانع و دلش زنده به عشق بود. هنوز هم با غزل‌هایش زنده است. تا شعری از او در میان مردم خوانده می‌شود، تا نام او هست، او هم زنده است. «بافتار» که پیش ازین در فرسته‌های مختلف ازین شاعر عزیز، یاد کرده و به آثارش پرداخته بود، فوت این غزل‌سرای ارجمند را به تمام شما مخاطبین عزیز تسلیت عرض می‌کند. حال که به دیدار حق شتافته است، ابیاتی از او را در این فرسته جمع کرده‌ایم که نشان از مرگ‌آگاهی او در سال‌های پیشتر دارد. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35