eitaa logo
بافتار
2.7هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
746 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بافتار
‌🔹 حکایت نگاره‌ها در دل قهوه‌خانه‌ها سرگذشت و ویژگی‌های «نقاشی قهوه‌خانه‌ای» 🔺رسانه بافتار 🆔https
‌ حضرت عباس بن علی (ع) در راه رساندن آب به خیمه‌گاه و طی نبرد با سپاهیان یزید بن معاویه فرق مردی شامی را شکافته و شکمش را دریده‌اند. گاهی نیز حضرت امام‌حسین (ع) سوار بر ذوالجناح، نیزه‌ای به یک دست گرفته و با دست دیگرشان حضرت علی‌اصغر (ع) را به سینۀ خود چسبانده‌اند. حتی لحظه‌ای رستم پس‌از شکافتن پهلوی فرزندش سهراب، سر وی را به دامن گرفته است. این صحنه‌آرایی‌های بصری، تنها چند نمونۀ به‌یادماندنی‌ای و مشهور از یک شیوۀ‌ نقش‌پردازانه و بیشتر شمایل‌نگارانۀ ایرانی هستند: «قهوه‌خانه‌ا‌ی» این سبک عامۀ روایی‌ در کنار نقاشي آکادميک، نگارگري جديد و نقاشي نوگرا به‌عنوان يکي جريان‌های موازي در نقاشي معاصر ايران به شمار می‌رود و عمر آن از یک قرن نیز فراتر می‌رود. نقاشی قهوه‌خانه‌ای از یک سو با بهره‌گیری از نقل داستان‌های ملی، مذهبی و عامیانه به‌طور غیرمستقیم از ادبيات نوشتاری فارسی، به‌ویژه نوشتارهای منظوم و منثور حماسی، تأثیر پذیرفته و ازسوی دیگر، در پاسخ به هم‌بستگی با عواطف و سفارش‌هاي شخصي تودۀ مردم، پدید آمده‌اند. نقاشان قهوه‌خانه‌ای با باور راسخ و از سر ارادت به خاندان عصمت (ع) و قهرمانان ملی ایران، با زبانی صریح و رویکردی «خیالی‌نگارانه» (متفاوت با واقعیت آشکار) را در متن آثار خود پیاده می‌کردند؛ به‌گونه‌ای که از ظاهر کالبد و چهرۀ شخصیت‌ها، خوی‌های زشت و زیبای آنان را به مخاطب القا می‌کردند. از این بابت، اسلوب هرکدام از آنان در کنار شباهت فراوان (مانند حماسه‌محوری)، تفاوت‌هایی نیز داشت که به برداشت و ذوق شخصی نقاش از روایت‌ها بازمی‌گشت. حال متن این فرسته به سرگذشت، ساختار و محتوای نقاشی قهوه‌خانه‌ای، اختصاص داده شده است. پی‌نوشت: در تصویر طرح جلد، لحظه‌ای از کارگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای با عکس‌برداری رئوف محسنی (خبرگزاری مهر)، نمایان شده که با حضور زنده‌یاد محمد فراهانی (نقاش قهوه‌خانه‌ای) در بیست و هشتم دی‌ماه سال ۱۳۹۰ و موزۀ هنرهای دینی امام‌علی (ع) برگزار شد. همچنین در آن، گوشه‌ای از نقاشی قهوه‌خانه‌ای حضرت علی‌اکبر (ع) در دامان امام‌حسین (ع) با طراحی آقای فراهانی، مشاهده می‌شود. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
IMG_20240731_085035_677.jpg
1.61M
🔺وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (آل عمران ۱۶۹) شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را به تمام آزادگان جهان تسلیت عرض می‌کنیم. استوری‌های بالا، عرض ارادتی است به محضر این شهید مجاهد که جان و مال و فرزندانش را در راه اسلام فدا کرد. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌🔹 راه قدس از روضه‌ها می‌گذرد منتخب نوحه‌های ارسالی مخاطبان بافتار با موضوع «فلسطین» _ محرم ۱۴۰۳ 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
‌🔹 راه قدس از روضه‌ها می‌گذرد منتخب نوحه‌های ارسالی مخاطبان بافتار با موضوع «فلسطین» _ محرم ۱۴۰۳
‌ «غزه شده ماتم‌سرا، مهدی بیا مهدی بیا غزه شده دریای خون، إنا إلیه راجعون» این دودمه‌ای‌ست که یک پیر‌غلام اهل شهربابک با سبک و ملودی سنتی می‌خواند و ویدیو‌ آن با یک گوشی ضبط شده است. از این جنس نوحه‌ها در سرتاسر ایران، زیاد است؛ اما دیده نمی‌شوند. پس‌از فراخوان «بافتار»، نوحه، اشعار و دکور‌هایی که با موضوع غزه بودند و در محرم امسال در هیئت‌ها اجرا شده‌اند توسط مخاطبین ارسال شد. علت این فراخوان، همان‌طور که در متن آن گفته شد، بی‌توجهی هیئت‌های مشهور و صاحب‌رسانۀ کشور، نسبت به فلسطین بود. همین مسئله باعث شد تا تلاش کنیم آثاری را جمع‌آوری کنیم که در گوشه‌وکنار ایران تولید شده؛ اما به دلیل نداشتن رسانه و معروف نبودن، دیده نمی‌شوند. مردم ایران، همواره نشان‌ داده‌‌اند که به مسائل مهم روزگارشان توجه دارند و آثاری که برای بافتار ارسال شد، این اعتقاد را بار دیگر ثابت کرد. نوحه‌هایی که در این فرسته مشاهده می‌کنید عمدتاً توسط مداحان گمنام یا کمترشناخته‌شده خوانده شده‌‌اند. این هیئت‌ها که در شهرستان‌های مختلف هستند از اکثر امکانات هیئت‌های بزرگ تهران بی‌بهره‌اند. بعضی از آن‌ها امکانات تصویربرداری و ضبط صوت با کیفیت را ندارند. به‌غیر از امکانات صوتی و تصویری و دسترسی‌های رسانه‌ای، این مداحان، بسیار کمتر از مداحان معروف به شاعران و نغمه‌سرایان دسترسی دارند. با همۀ این کمبود‌ها نوحه‌خوان‌های شهرستان‌ها به مسئلۀ فلسطین توجه داشتند و آن را فراموش نکردند؛ کاری که در هیئت‌های معروف شاهدش نبودیم. در این فرسته چند نوحه، یک شعر واحد دارند که شاعر آن یوسف رحیمی‌ست. جالب است که این شعر در یک کانال نوحه و شعر بارگذاری شده؛ اما مداح‌های بسیاری در شهرستان‌های مختلف آن را خوانده‌اند و از این شعر استقبال کرده‌اند. این خاصیت کار مردمی و خود‌جوش است که شاید نوآورانه نباشد؛ اما با در نظر گرفتن امکانات آن مداح و هیئت و اصل توجه به مسئلۀ فلسطین، باید آن را ستایش کرد. یک شعر اگر خوب باشد می‌تواند توسط مردم دست‌به‌دست و فراگیر شود. کار‌های مردمی و بومی را نباید با مداح‌های مشهور و رسانه‌دار مقایسه کرد. ارزش این آثار با توانمندی‌شان در رقابت با مداحان معروف نیست که اگر شرایط آن‌ها را داشتند ممکن بود تا عملکرد بهتری‌ هم داشته باشند؛ اما اصل مردمی و خودجوش بودن و همین‌که نسبت به فلسطین، بی‌تفاوت نبوده‌اند ویژگی متمایزکنندۀ این آثار است. ضمن تشکر از مخاطبین بافتار که در جمع‌آوری این نوحه‌ها یاری رساندن شما را به شنیدن ۹ برش از نوحه‌های فلسطینی محرم ۱۴۰۳ دعوت می‌کنیم. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌🔹 هیئت ما رنگ فلسطین گرفت منتخب دکورهای ارسالی مخاطبان بافتار با موضوع «فلسطین» _ محرم ۱۴۰۳ 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35