هدایت شده از بافتار
به پای قدمهای زائر
مداحیهای اربعینی به قلم محسن رضوانی
و نوای میثم مطیعی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹«کنار قدمهای جابر، سوی نینوا رهسپاریم
ستونهای این جاده را ما، به شوق حرم میشماریم»
این اثر، یکی از مهمترین و خاطرهانگیزترین نوحههای راهپیمایی اربعین است. سالهاست که صدای میثم مطیعی به واسطه اشعار محسن رضوانی، راوی وجوه متمایزی از پدیده اربعین حسینی است و هربار، بخشی از آن وجوه، خود را به زیبایی در بستر شعر و نوحه نشان میدهد. این دو هنرمند از پیشگامان شعر و نوحه برای موضوع اربعینند. همافزایی این دو هنرمند، منحصر در پیشتازیِ پرداخت هنری به اربعین نیست. آنها آثاری خلق کردهاند که صرفا به سراغ مضامین دلتنگی و حس معنوی زیارت نرفته، بلکه نگاه تمدنی و روایت امتی از پیادهروی اربعین را برجسته کردهاند.
🔹دو زبانه بودن (فارسی_عربی) مداحیهای اربعینیِ مطیعی، نشانه روشنی از نگاه امتمحور او و رضوانی به پدیده اربعین است. هر دوی آنها به عربی، تسلط کامل دارند و با همین نوحهها، پیوندهای فرهنگی عمیقی میان ملتهای مسلمان ایجاد کردهاند.
🔹تقویت و تمرکز بر وجه مجاهدانه پیادهروی اربعین، از دیگر ویژگیهای اشعار محسن رضوانی است. استفاده از مضامین مبارزه، جهاد و حتی پیوند فتح قدس با حماسه اربعین، کمک میکند تا ارتباط تاریخی قیام کربلا با امروز و مجاهدت امتها علیه ظالمان و مستکبران با همین حرکت عظیم به ظهور برسد.
🔹 تبدیل راهپیمایی اربعین به نماد قیام منتظران حضرت صاحبالزمان(عج) و توجه به حضور امام و تمرین آمادگی برای ظهور در بستر اربعین، از دیگر وجوه متمایز نوحههای اربعینی رضوانی و مطیعی است.
🔹فرم اجرای این آثار با صدای مطیعی که همزمان حس غم و حماسه را در کنار هم دارد، نکته منحصربفرد دیگری است. غمی احیاگر و فاتحانه و حماسهای مبارزهجو که از روح شعر به صدای مطیعی جریان یافته. صدای مقتدرانه او مضامین گسترده اشعار رضوانی را به خوبی به دوش میگیرد و به گوش میرساند.
🔹ترکیب هنری رضوانی و مطیعی تا به امروز، آثار خاطرهانگیزی را از این دو برای اربعین به یادگار گذاشته. ما در این فرسته، به مناسبت ایام اربعین حسینی، تعدادی از این آثار را معرفی کردهایم.
.
.
#میثم_مطیعی #محسن_رضوانی #اربعین #پیاده_روی_اربعین #مداحی_اربعینی #نوحه #مداحی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلوک عاشورایی در هیئت
منازل سلوک الیالله در ۱۰ نوحه از میثم مطیعی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
طی شبهای دوم تا یازدهم محرم ۱۴۰۳ و برای اولین بار، مجموعهای از واحدهای تعلیمی با نوحهخوانی میثم مطیعی و مرثیهسرایی محمدمهدی سیار در هیئت «آیین حسینی» به گوش رسیدند: «منازل سلوک الی الله تعالی با اشارات عاشورایی». هر شب به یک منزل اختصاص پیدا کرده و قالب هریک از شعرهایشان مثنوی بود: «یَقظِه» (بیداری)، «توبه»، «عشق»، «اِنقِطاع»، «معرفت»، «عطش»، «رضا»، «جهاد»، «فناءفیالله» و «بقاءبالله».
متن اشعار این مجموعه که «تا خدا، منزلبهمنزل با حسین (ع)» نیز نام دارد، براساس آثاری ازجمله «سلوک عاشورایی» (مجموعهگفتار آیتالله حاجآقامجتبی تهرانی (ره)، پیرامون اهداف نهضت عاشورا)، «صد میدان» (نوشتاری از خواجهعبدالله انصاری، پیرامون مقامهای صدگانۀ عرفان) و «منطقالطیر» (منظومهای از شیخفریدالدین عطار نیشابوری، پیرامون وادیهای هفتگانۀ عشق) تنظیم شده است. به همین خاطر و همانگونه که اشاره شد، درونمایۀ سوگسرودهها به پاکسازی خویشتن و گام برداشتن در مسیر دستیابی به والاترین مقصدهای انسانی، اختصاص پیدا کرده که از لحاظ پرداختن به این موضوع در هیئتهای پاسداشت اهلبیت اطهار (ع) و نوحهسراییهای آیینی، از جایگاهی کمنظیر برخوردارند.
در مضمونآرایی اشعار واحدها سلوک به خودسازی فردی محدود نشده و بر تزکیۀ اجتماعی نیز تأکید ویژهای میشود؛ درحالیکه سرلوحۀ این تهذیب، قیام عاشوراست. بنابراین، تمثیل هریک از جایگاههای یادشدۀ سلوک در نوحهها شخصیتهای وارستۀ عاشورایند که شبهای دهۀ اول محرم با نامهایشان پیوند خورده است: زهیر بن قین، حر بن یزید ریاحی، رقیۀ کبری (س)، عبدالله بن الحسن (ع)، قاسم بن الحسن (ع)، علیاصغر (ع)، علیاکبر (ع)، ابوالفضلالعباس (ع) و امامحسین (ع).
در این فرسته، بخشهای برگزیدهای از مجموعهنوحۀ «تا خدا، منزلبهمنزل با حسین (ع)» گردآوری شدهاند. همچنین لینک دسترسی به نسخۀ صوتی و متن هریک از این مرثیهها در کانالهای ایتا و تلگرام بافتار، منتشر شده است.
پینوشت: تصویر طرح جلد و تمامی تصاویر درجشده در پردهها از پایگاه رسمی میثم مطیعی (meysammotiee.ir)، دریافت شده است.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
|نسخۀ صوتی و متن اشعار مجموعهنوحۀ «تا خدا، منزلبهمنزل با حسین (ع)»|
منزل اول: «بیداری» (یقظه)
منزل دوم: «توبه»
منزل سوم: «عشق»
منزل چهارم: «انقطاع»
منزل پنجم: «معرفت»
منزل ششم: «عطش»
منزل هفتم: «رضا»
منزل هشتم: «جهاد»
منزل نهم: «فناءفیالله»
منزل دهم: «بقاءبالله»