سینمای اشراقی؛ آیینگی حقیقی
۶ بریده از «سینمای اشراقی» بهقلم محمد مددپور
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
«روز ملی سینما» بهانهای است تا به سراغ متفکرانی برویم که درباره سینما بحث کردهاند. محمد مددپور از معدود متفکرانی بود که درباره حکمت هنرهای دینی صاحبنظر بود. او که در اواخر دههٔ شصت، به دعوت مصطفی گودرزی به دفتر مطالعات هنرهای دینی در حوزهٔ هنری رفت، یکی از پژوهشگرانی است که پژوهشهای مهمی در زمینه سینما و هنر انجام داده است. درباره آرای او، نقدهای مطرح بود و هست؛ اما در مجموع نمیشود از کنار نظرات و حرفهای او بهسادگی گذشت.
از مهمترین کتابهای او میتوان به «دین و سینما» و کتاب «سینمای اشراقی» اشاره کرد. او در کتاب «سینمای اشراقی» درصدد این است که کنکاش کند اینگونه سینما چه نسبتی با حقیقت برقرار میکند. همانطوری که خود در کتاب میگوید: «سینمای اشراقی در بادی نظر اصطلاحی عجیب به نظر میرسد. در فرهنگ و ادبیات کهن فلسفی و عرفانی ما از اشراقی و حکمت اشراق سخن به میان آمده است که اساس آن را بر تابش نور و فیوضات الهی بر عقول و قلوب آدمیان است اما سینما را که بر مدار تکنیک و صنعت و هنر مدرن دایر است، چه نسبتی است با اشراق و حکمت اشراقی؟»
در این فرسته، به مناسبت روز ملی سینما به سراغ معرفی کتاب «سینمای اشراقی» رفتهایم و گزیدهای از آن را که در مقام توضيح این نوع از سینما است، انتخاب کردهایم.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
نشان خانهات را از تمام شهر پرسیدم
۱۰ گرافیک شاعرانه برای امام زمان (عج)
«گلهای عالم را معطر کرده بویت
ای آنکه میگردد زمین در جستجویت»
(شعر از: سیدحمیدرضا برقعی)
القاب امام زمان (عج) هرکدام عطروبویی دارند. بعضی القابش لرزه بر دل مستکبران میاندازد و دلقرصیِ مظلومان میشود. برخی هم سرپناه دل بیپناهان و مرهمی برای دلسوختگان. گریهکنان جد غریبش و مظلومان عالم که منتظر روز انتقام هستند ذکر یا «منتقم» به لب دارند و به شِکوهآمدگان از فراقش، دعای «فرج» را. هنرمندان در عرصه گرافیک نیز به فراخور این القاب و ادعیهای که مردم با آنها ارتباط بیشتری گرفتهاند، به خلق اثر در فضای تایپوگرافی مهدوی پرداختهاند. با وجود اینکه آثار خوبی در این زمینه تولید شده اما نباید تنها به مشهورات بسنده کرد و به فراخور زمان و موقعیتی که در آن هستیم باید آثار جدیدی خلق شود. این روزها که شاهد درگیری رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین هستیم باید القابی از امام زمان که با این فضا قرابت بیشتری دارد و میتواند امام را در فضای جهانی مطرح کند بپردازیم.
«بافتار» بهمناسبت سالروز شروع امامت مهدی صاحبالزمان (عج) به سراغ ۱۰ اثر تجسمی با محوریت «خوشنویسی و تایپوگرافی» رفته و در کنار هرکدام از آنها شعری ضمیمه شده است. همچنین تمامی این آثار ازسوی کانون هنر شیعی، منتشر شدهاند.
پینوشت: در طرح جلد، عبارت «یا أباصالحالمهدی، أدرکنی» درج شده که به شیوۀ خط رِقاع و با قلم و مرکب ازسوی ناصر طاووسی در سال ۱۴۰۰ خوشنویسی شده است.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
رویای مصطفی
ماجرای ساخت فیلم «محمد رسول الله»
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
به وجودِ بعضی چیزها «عادت» میکنیم؛ ویژگی آدمیزاد است. مثلا بعد از تماشایِ چندباره «محمد رسول الله»، آرامآرام آن حسِ شگفتِ اولین مواجهه را فراموش میکنیم؛ همانِ لذت مواجهه با خودِ تاریخیمان، شعف شنیدن روایتی از سرگذشتِ حماسی ما. گذرِ زمان، روی چیزها گردِ فراموشی میریزد و فیلمِ تاریخساز عقّاد برای ما فیلمی میشود در میان سیلِ بیوفقه فیلمها. شبیه فیلمهایِ دیگر، فقط کمی به ما نزدیکتر، کمی شبیهتر، آشناتر، صمیمیتر. اما «محمد رسول الله» یک فیلمِ عادی نیست. صحبت بر سرِ مقایسهاش با فیلمهایِ دیگر نیست. تاریخساز است و پیشرو.
پنجاه سال پیش، سال ۱۹۷۴ میلادی (۱۳۵۴ شمسی)، ساختن فیلم/سریالهایی درباره تاریخِ اسلام، یک «اتفاقِ سینمایی» بود. آن روزها نه خبری از «مختارنامه» بود، نه «امام علی». و کسی باید اراده میکرد تا برای اولینبار، جرئت ساخت چنین فیلمی را داشته باشد. فیلمی با کیفیتِ تکنیکی بالا – و طبعا پرخرج – که داستانِ مسلمانان را تعریف کند. مصطفی عقّادِ سوری، همان کسی بود که اراده کرد؛ اولینِ فیلمِ سینمایی از زندگیِ حضرت محمد (ص).
در این فرسته، به بهانه هفته وحدت سراغ مرور مهمترین فیلم درباره حضرت محمد (ص) رفتهایم. بخشهایی از پشت صحنه فیلم «محمد رسول الله» را مشاهده میکنید و با ماجرای ساخت این فیلم آشنا میشوید.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
امروز.. حزب الله
یک نیمایی و چند نقاشی در رثای بسیجی
در میان سرودهها، معدود اشعاری وجود دارند که به طور خاص به انسان انقلاب اسلامی و بسیجی و «حزبالله» اشاره دارند. یکی از مشهورترین آنها، نیمایی «حزبالله» از سید حسن حسینی است که در کتاب «همصدا با حلق اسماعیل» منتشر شده است. این نیمایی، تقابل دو جریان حزب اللهی و روشنفکر را بیان میکند که در حال حاضر نیز وجود دارد.
در این فرسته، نیمایی «حزب الله» از سیدالشعرای انقلاب، سیدحسن حسینی را به همراه نقاشیهایی متناسب با آن آوردهایم.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35