دکتر مجتبی زارعی:
"تهمت" شما به "آرمان"، تدلیس انتخاباتی غربگرایان است!
با دلیل کم بودن درجه انقلابی گری حسین شریعتمداری از "کیهان" جدا شُدید در "صبح " علیه غرب و تکنولوژی یقه گیری کردید در "سمات"، اخباری مسلک و ضد فلسفه شُدید اما بعد به حجاب تاخته و در سیاست سکولار شُدید؟! کدام نصیری درست است؟!
#مهدی_نصیری
@bahaneee
🔴در دام #دگر_اندیشان یا بازگشت به #فقاهت_اصیل؟
حجت الاسلام جعفر بحرینی
#بازنشر
1/2
حتما آقای علوی درپی پذیرش کامل عقل مدرن یا عرفی نیست اما برای بازگشت به فقاهت اصیل باید نظراتش را از ابهام در آورد تا برداشت همسویی با دگراندیشانی چون سروش از وی نشود.
فقه اصیل شیعه با سابقه بیش از هزار سال، توسط فقهای مخلص و آگاهی به سیر تکاملی خود ادامه داده است.بزرگان شیعه همیشه سعی کردند، چون غواصی زبردست به ژرفای دریای علم ثقلین، بروند و مروارید های علمی ناب را برای جامعه خود استخراج کنند.
آنها معارف قرآن کریم و عترت را بسیار زیاد و نا محدود قلمداد می کردند ، لذا برای استخراج احکام و معارف جدید هیچ گاه بن بست و انسدادی قائل نمی شدند. از دیدگاه قاطبه فقهای بزرگ شیعه ، مشروعیت دین اسلام زمان و مکان بردار نیست چرا که «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرام محمد حرام الی یوم القیامة».از طرف دیگر دین پیامبر اسلام، ختم نبوت و تکمیل کننده تمام ادیان گذشته است. پس بیراه نباشد که انتظار هدایت کامل و تمام برای بشر داشته باشد و به فرمایش قرآن ، از ظلمت ها به سوی نور رهنمون می شود.
برخی از دگر اندیشان چون سروش و شبستری در چند دهه اخیر سعی کردند ، عصری بودن دین را طرح کنند که نتیجه آن ،انحصار هدایت دین اسلام، در عصر حضور ائمه اطهار است. آنها دین را برای زمان حاضر کافی نمی دانند و قائلند که دین باید در ترازوی عقلانیت عرفی هر زمانی قرار بگیرد. و عقلانیت سکولار را ترازوی سنجش صحت و اعتبار دین می دانند. آنها هرچند در ظاهر با مقدسات اصیل اسلام و مذهب شیعه خود را مخالف نشان نمی دهند، امَّا بصورت غیر مستقیم، اسلام را برای هدایت بشر امروز کافی نمی دانند وعلم امام و پیامبر را صرفا محدود به ظرف زمان و مکان خود می پندارند.آنها تنها راه سعادت مسلمانان را از سر تا پا غربی شدن می دانند. پروژه کشف حجاب، یکسان سازی لباس ها، تضعیف دین در باور مردم و ... محصول همان نگاه و جریان است.
در این ایَّام، مناظره ای برگزار شد، موضوع مناظره هر چند ناظر به یکی از علوم انسانی بود، ولی مباحثِ طرح شده به بسیاری از مبانی دینی و استنباطی فقهی سایه افکنده بود.شاید بیراه نباشد که کلیدی تری موضوع مطرح شده را ، «چگونگی مواجه فقه با مسائل مستحدثه» بدانیم.
جناب آقای علوی بروجردی، مباحثی را طرح کردند که القای «عصری بودن دین اسلام» و حجیَّت«عقل عرفی» در مقابل «فهم دینی» داشت.
استدلال ایشان، اینگونه بود که چون 1- اکثر روایات شیعی ، استفتائی هستند و 2- روایات استفتائی بصورت کلی به سوال سوال کننده انصراف دارند، پس بصورت کلی اکثر روایات شیعه، ناظر به مسائل جدید نمی توانند باشند و نباید انتظار داشت، احکام جدید را از منابع استخراج کرد. البته در جواب اینکه فقه بخاطر رسالتش که پاسخگویی به تمام افعال مکلفین است، چگونه قرار است راه حل پیدا کند، ایشان رجوع به عقلانیَّت عقلاء و نداشتن ردع بر آن در منابع را کافی می داند.
ایشان عقلاء را از باب حجَّیت عقل ، حجَّت می شمارند.
با توجه به گسترش کامل علوم و تخصصی شدن آنها، برآیند دستگاه استنباطی ایشان، سیطره کامل علوم بر استنباط فقهی است و فقیه صرفا «یک #ماشین_امضاء» است. که می تواند برخی از مباحث را رد کند.
در دام دگر اندیشان یا بازگشت به فقاهت اصیل؟
@bahaneee
🔴در دام #دگر_اندیشان یا بازگشت به #فقاهت_اصیل؟
حجت الاسلام جعفر بحرینی
#بازنشر
2/2
امَّا دستگاه استنباطی ایشان از جهات متعدد مورد اشکال است:
1- دین اسلام، ختم و خاتم تمام ادیان است و نسخه نهایی هدایت بشر.پس ناظر به تمام مکان ها و زمان ها و انسان ها است.
2- طبق ادله عقلی و نقلی، قرآن کریم وعلم امام معصوم هر چند در زبان عرفی تجلی می کند، ولی عرف زده نیست. لذا کلام ثقلین بخاطر اتصال به دستگاه قدس الهی ناظر به تمام علوم می شود.
3-اینطور نیست که اکثر منابع، استفتائی باشد؛ آیات قرآن کریم، خطبه های حضرات معصومین و فرماین اخلاقی و تدبیری مثال نقض ادعای علوی هستند.
4-در موارد استفتائی، جواب هایی از حضرات معصومین داریم که بصورت قضیه کلیِّه و قانون هستند، مثل روایات باب استصحاب که در جواب وضو مطرح شده است، «لاتنقض الیقین ابدا بالشک» و به سوال سائل منحصر نمی شوند.
5- طبق قاعده «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ إِلَيْكُمْ وَ عَلَيْكُمُ التَّفَرُّع » بسیاری از حقایق بصورت قضایای حقیقیه بیان شده اند و فقیه باید با کار آمد کردن دستگاه اصولی خود ، قواعد کلی را استخراج کند و فروع را به آنها بر گرداند.
6-رجوع به سیره عقلاء بصورت کلی بسیار محل اشکال است ، چرا که سیره، آنهم سیره متشرعه با قیودی مورد اعتبار قرار می گیرد نه هر سیره ای!
7- رجوع به سیره عقلاء، عملا ممکن نیست چرا که ما یک سیره ناب و یکدست هیچ وقت نداشته ایم، همیشه بخاطر حکومت دولت های جائر غیردینی، ایسم ها بر جوامع حاکم بوده اند و «کل حزب به لدیهم یفرحون».
9-علومی مثل طب مدرن ، یا اقتصاد و ... نظرات استنباطی بزرگان آن علم هستند، همچنانکه برخی از مکاتب مثل روانشناسی احکام و فتاوای جناب فروید است که بدین صورت بسط و گسترش یافته و یا اقتصاد کمونیستی ، برآیند آراء «مارکس» است که بدین صورت مدوِّن شده است.نه اینکه بصورت ابتدایی قول سیره عقلاء باشد!
10-رجوع بی قید و شرط یک فقیه به نظرات کارشناسی نظریه پردازانی چون مارکس، اگوست کنت و ... چه بسا منجر به تقلید فقیه بشود که برای فقه اصیل غیر قابل پذیرش است.
11-جناب علوی نفرمودند بر فرض اینکه حضرات معصومین به اطباء مراجعه می کردند، آیا دلیل بر این است که خود طب نمی دانستند؟
12-همچنین بر فرض رجوع حضرات معصومین به طبیب یا کارشناس، وجوب از سیره استنباط می شود؟ یعنی امکان سیره را دالّ وجوب می گیرند؟
13- وجه تمایز ، سیره عقلائی که آقای علوی استناد می کنند و «عقلانیَّت عرفی» که امثال سروش و شبستری می گویند و شاگردانشان قائل اند که دین را هم باید در ترازوی این عقلانیت گذاشت، چیست؟
14- تمام مسائل مستحدثه از باب اصول عملیه نیستند که با «عدم ردع» بتوان به حکم رسید.
15- در نگاه آقای علوی ، غرب بسیار مطلوب و موفق است و سیره عقلای آنها را مرجع و منبع دانستند ولی توضیح ندادند که سقط سالیانه 50 میلیون جنین ، بیش از صد میلیون کشته در جنگ های جهانی ، وزارت تنهایی انگلستان و ژاپن، برهنگی فرهنگی و فحشاء و استعمار کشور های فقیر، و قتل و غارتی که در جهان درست کرده اند را ملاک این موفقیَّت و مطلوبیت دانسته اند؟
16- ارجاع دربست و کامل به علوم مدرن و جدید، آیا کناره گیری از دستگاه هدایت اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین نیست؟
17- اگر قرار برمبنای آقای علوی در فقاهت بود ، و همه چیز با ارجاع به علوم زمان و پیدا کردن عدم ردع شارع قابل حل بود، چه نیازی بود علم اصول تدوین شود و دستگاه های فقهی و استنباطی امثال شیخ انصاری بوجود آید؟
حتما جناب آقای علوی بدنبال پذیرش کامل «عقل مدرن یا عرفی» نیستند ولی برای بازگشت به فقاهت اصیل شیعه نیاز است که مبانی و نظرات خود را از ابهام در بیاورند و واضح تر صحبت کنند تا برداشت همسویی با دگراندیشانی چون سروش از ایشان نشود!
حجت الاسلام جعفر بحرینی محقق و پژوهشگر حوزه
https://b2n.ir/g59136
@bahaneee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 آیا اقتصاد اسلامی داریم؟ 🔷
کاری از مرکز رسانهای فقه نظام
⬅️ پاسخ اساتید حوزه و دانشگاه
به اظهارات آقای #علوی_بروجردی
مبنی بر عدم وجود #اقتصاد_اسلامی
https://eitaa.com/fnmedia_ir
@bahaneee
4_5922463075994176017.aac
10.83M
مظلومیت حضرت ابوطالب(ع) به روایت مرحوم حجةالإسلام والمسلمین سیدعلیرضاحائری(ره)
26 رجب، سالروز وفات حضرت ابوطالب(ع)
۴۰ سال از انقلاب گذشت. انقلابی که به برکت فرزندان ابوطالب(ع) شکل گرفت و به امید و پشتیبانی فرزندان آن حضرت ادامه دارد. اما یک خیابان در تهران به نام آن حضرت نداریم. یک مسجد به نام ایشان نداریم، یک دانشگاه نداریم،به نام گاندی و خالد اسلامبولی و ... داریم، به نام ابوطالب(ع) نداریم.
ابوطالب(ع) از اوصیاست! کتاب بحار را بخوانید، از اوصیای پیامبران قبلی بود، بر دین پیامبران گذشته و یکتاپرست بود، اما این وهابی ها اجازه نمیدهند شما ابوطالب(ع) را مومن بدانید، ۵٠سال پیش کسی در عربستان کتابی نوشت به نام «ابوطالب مؤمن قریش» به همان وزان مؤمن آل فرعون، نویسنذه کتاب آقای خنیزی، ابوطالب(ع) را مؤمن قریش نامید. این مقدار برایشان قابل تحمل نبود، گرفتند محاکمه کردند و به اعدام محکوم شد،چون ایمان ابوطالب(ع) را اثبات کرده بود.
اینقدر در ضلالتشان تعصب دارند و ما در حق خودمان این مقدار بیبخاریم. آخر کار مرحوم حکیم دخالت کرد و به واسطه های سیاسی اعمال فشار کرد و او را آزاد کردند.
✏️روزنه
@bahaneee
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13991221_40565_1281k.mp3
11.38M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم. ۹۹/۱۲/۲۱
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
حساب توییتری منسوب به دبیرکل نهضت به اصطلاح آزادی در ادعایی واهی از یکدستسازی قدرت با تشکیل دولت نظامی سخن گفت.
نکته تاریخی:
بنیصدر در دوره ریاستجمهوری خود علیرغم آنکه منافقین در ماجرای خلع سلاح عمومی حاضر به تحویل اسلحه نشده بودند و در مراسماتی همچون ۴خرداد۵۸ تلاش کردند که با چوب و نانچیکو و زنجیر و... به اصطلاح پوست حزباللهیها را بکنند، دست از حمایت آنان برنداشت و نشان داد نسبت به تشکیل #دولت_میلیشیا بیتمایل نیست و در مقام عمل نیز تمام مخالفین خود را در حد توان سرکوب و منکوب کرد.
در آن دوران نهضت به اصطلاح آزادی نه تنها مخالفتی با وی نداشت بلکه دوشادوش وی از منافقین حمایت کرد که اوج آن را میتوان در حمایت #مهدی_بازرگان از #مسعود_رجوی در جریان انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در سال ۵۹ مشاهده کرد. (ر.ک: روزگار قائممقامی ۱۶۰-۱۵۸)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منشور #ساده_زیستی آقازادهها را در وصیتنامه شهیدمصطفی خمینی جستجو کنید.
با فلانی خرده حسابی دارم، پرداخت کنید.
فلانی قهرا طلب دارد، رسیدگی کنید...
#مجتهد_شهید ی که برای گذران زندگی پول قرض میگرفته.
بیت امام، سید مصطفی ست
بیت امام، سید احمد است.
آنانی که به برکت خویشاوندی با امام برای خود کیسه دوختهاند بدانند:
شهید مصطفی چه در قم و چه در نجف هیچگاه خانهای از برای خود نخرید.
آئینه تمامنمای ساده زیستی امام، مرحوم سیدمصطفی بود نه نسخههای بدلیِ امروز!
#سید_حسن_مصطفوی
#انتخابات_1400
@bahaneee
🔵رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی
بخش اول
در #صدمین_سالگرد_کودتای_رضاخان، حوزه علمیه باید حوادث و اتفاقات تاریخی بین حوزه و روحانیت با این رژیم و پادشاه سفاک را با دقت بررسی نماید. بررسی این موارد علاوه بر کمک به ارائه تصویری دقیق و روشن از حوزه یک صده گذشته، به روشن تر شدن مسیر تحولی در راستای انقلابی ماندن حوزه منجر خواهد شد.
فهرست برخی از این اتفاقات مهم تاریخی عبارتند از :
🔻قیام آیتالله #نورالله_اصفهانی و حمایت حوزویان و علما در سال 1306
🔻دستگیری #آیتالله_بروجردی و زندانی شدن ایشان در زمان رضاخان در اواخر سال 1306
🔻 ممنوعیت عزاداری در اواخر اسفند 1314 به صورت رسمی. البته شروع محدودسازی عزاداریها از سال 1310 بود و کم کم دسته جات و تعزیه و مراسمات عزاداری را محدود کردند.
از اهداف اصلی رژیم از ممنوع كردن مجالس عزاداری ماه محرم #ترس_از_قدرت_نفوذ_روحانیان بود؛ چرا كه دولت میدانست برنامه و سیاستهای ضددینیاش با مخالفت روحانیان مواجه خواهد شد. مجالس عزاداری ماه محرم میتوانست به پایگاهی بر ضد این سیاستها تبدیل شود.
🔻هتک حرمت حرم حضرت معصومه و کتک زدن مرحوم بافقی توسط خود رضا میرپنج
ماجرای کشف حجاب گرچه در سال 1314 به صورت رسمی و قانونی مطرح شد؛ اما همزمان با اجرای قانون تغییر لباس مردم ایران در دی ماه 1307، همسر و دختران شاه به شکل بدحجاب و با بی اعتنایی به مساله حجاب وارد حرم حضرت معصومه (س) شد.
ضرب و شتم روحانی آمر به معروف شیخ محمد تقی بافقی، نشان داد که رژیم حاضر است در رسیدن به اهداف ضد اسلامی خود، خود را رویاروی روحانیون قرار دهد.
🔻#کشف_حجاب در سال 1314.
🔻سرکوب، کشتار و خونریزی در مقابل #قیام_مسجد_گوهرشاد در تیرماه 1314
🔻شکنجه، تبعید و به شهادت رساندن علمایی همچون شهید مدرس و مرحوم آقازاده(فرزند مرحوم آخوند خراسانی)
🔻#قطع_ید روحانیت از صحنه های اجتماعی و سیاسی.
🔻از بین بردن و حیف و میل #موقوفات_حوزوی
طبق قانون وقف تصویب ۱۳۱۳ حق مالکیت دولت بر تمامی موقوفات بدون سرپرست و نظارت کامل بر تصویب بودجه آنها و اختیار تام برای تبدیل موقوفات به داراییهای شخصی به دولت واگذار شد.
طی این قانون، بسیاری از مدارس دینی در کنترل دولت درآمد. بویژه با گشایش دانشکده الهیات دانشگاه تهران در ۱۳۱۴، علاوه بر کنترل مستقیم دولت بر مدارس دینی، استادان و دانشجویان، قدرت شاه در برخورد با علما افزایش یافت و با حمله به مطمئنترین پایگاه اجتماعی روحانیون (موقوفات و نذورات) با آنان به مقابله پرداخت.
🔻 ایجاد #نهادهای_موازی با حوزه، به صورت #حوزه_درباری. به عنوان نمونه میتوان به دانشکده های معقول و منقول دانشگاه تهران در سال 1313 اشاره کرد.
🔻عدم شرکت علما و مراجع تقلید در مراسم تشییع او در سال 1329 که محمدرضا به حضور علما و مشروعیت و مقبولیت بخشیدن به پهلوی، بسیار راغب بود.
این ها برخی از جنایات او در مقابل حوزه و روحانیت و مبارزات علمای انقلابی با رژیم سفاک پهلوی در زمان رضاخان بود. برخی از این موارد را به اختصار در ادامه این نوشتار توضیح خواهیم داد.
@bahaneee
🔵رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی
بخش دوم
🔹 قیام حاج آقا نورالله اصفهانی: در 11 آذر ماه 1305 #اتحادیه_اصناف_اصفهان در قطعنامه ای به اعتراض به « #ورود_امتعه_بی مصرف » هشدار دادند و تصمیم گرفتند«من بعد حتی المقدور از امتعه اجانب احتراز کرده» و به #تولیدات_داخلی قناعت نمایند.
مرحوم حاجاقا #نورالله_اصفهانی در اعلامیه ای با عنوان «اسلام در خطر است» به #خروج_از_تحت_اسارت_اجانب، تأکید کرد:
« ... ایرانیان با اینکه علاوه بر غیرت وطنخواهی #غیرت_دینی و اسلامی دارند و مطابق فرمان و کتاب اسمانی خود که فرمود : ما جعل الله للکافرین علی المسلین سَبیلا ، که مذهبا نباید راضی بشوند کفار بر آنها و مملکت آنها راه #استیلایی داشته باشند ...»
ایشان در ادامه فعالیتشان و به منظور ترویج دیانت و شعائر اسلامی و کمک به مسلمین جمعیتی موسوم به « #اتحاد_اسلامی_اصفهان » به وجود آورد که مرامنامه و نظامنامه آن در تاریخ 12 فروردین 1306 منتشر شد.
با اجرای قانون «نظام اجباری» اعتراضات این عالم اصفهان شدت گرفت. اجرای قانون نظام اجباری، نان آوران خانواده ها را از آنان میگرفت و راهی سربازخانه ها میکرد. تا آن زمان تصور عموم مردم از نیروهای نظامی و بازماندگان ا قوای قزاق به هیچوجه مساعد نبود و پدرومادرها اصلا صلاح نمیدیدند فرزندانشان به نظام اجباری بفرستند که در جرایم و تعدیات آن، خود را #شریک سازند.
کم کم مردم از طریق روحانیون محلی متوجه خانه آن مرحوم شدند و کم کم محلات اطراف خانه ایشان در امام زاده احمد، شاهد #تجمع_مردم_ناراضی بود که روز به روز بر آن افزوده میشد. (اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت بیدارگرانه حاجاقا نورالله اصفهانی/ص370)
وقتی ابلاغیه رئیس الوزرا - مخبر السلطنه- در دوم شهریور 1306 منتشر شد که بر طبق آن تلویحا روحانیون را مانع وحدت ملی خوانده و امر به معروف و نهی از منکر توسط آنان را فسادانگیز دانسته و آنان را در زمره #مفسدین_فی_الارض محسوب میداشت و #تهدید به تعقیب و تنبیه و مجازات میکرد، حاجاقا نورالله در مدت کوتاهی توانست تمامی شهر اصفهان را به تعطیلی بکشاند. (20شهریور)
موج این اعتراضات با #مهاجرت بسیاری از علما و طلاب آن دیار به# قم در تاریخ 21 شهریور 1306 تا 4 دی ماه، ادامه یافت.
@bahaneee
🔵 رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی
بخش سوم
🔹دستگیری و زندانی شدن مرحوم #آیتالله_بروجردی در زمان رضاخان:
بسیاری از افراد در بررسی سیره آیت الله بروجردی به اشتباه افتاده اند و ایشان را #غیرمبارز و حتی #مخالف_مبارزه سیاسی معرفی کنند. این #غلط و #تحریفی_آشکار است که با حقایق تاریخی مطابقتی ندارد.
🔸در سال 1306 در جریان بازگشت آن عالم وارسته از سفر به نجف، در کرمانشاه ایشان را دستگیر کردند.
مسافرت ایشان حدود یازده ماه به طول انجامید. در مدت اقامت در نجف، منزل ایشان مرکز تجمع آیات و بزرگان نجف بود. خصوصا سید ابوالحسن اصفهانی بسیاری از اوقات و نوعا شبها بعد از نماز به منزل ایشان میآمدند. در این جلسات درباره اوضاع ایران و وضعیت روحانیون و حوزه های علمی گفتگو میشده است.
🔸از قول آیت الله بروجردی عنوان شده که علمای نجف از اوضاع ایران و اقدام علیه رضا شاده از ایشان سوالاتی کرده بودند. (مجله حوزه ش41/ص115/مصاحبه با آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی)
در سندی مبنی بر گزارش جنرال قونسولگری ایران در بغداد به فرمانده قوای سرحدی قصر شیرین (یاور هدایت الله خان) در تاریخ 12 آذر 1306 در این باره آمده است:
« به طوری که محرمانه اطلاع حاصل کرده است «آقاشیخ احمد شاهرودی» و «حاجی آقا حسین بروجردی» که دو نفر از طلاب اهل علم هستند با بعضی نوشتجات که از طرف آیَتین آقای «میرزا حسین نائنیی» و «آقا سید ابوالحسن اصفهانی» بر ضد دولت و سیاست اعلیحضرت اقدس همایونی ارواحنا فداه به بعضی از علمای ایران نوشته شده است از طریق قصر شیرین قصد مسافرت به ایران دارند...»
♦️به هر حال ایشان را در مرز خسروی همراه با یکی از علمای شاهرود (حاج شیخ احمد شاهرودی) #دستگیر کرده و شبانه به صورت مخفی به تهران منتقل و در ارکان حرب #بازداشت کردند.
(علما و رژیم رضاشاه/حمید بصیرت منش / ص427)
@bahaneee
🔴بخشی از اقدامات علما و روحانیون #خراسان درمقابله با رژیم رضاخان:
🔸واکنش علیه بیانیه رئیس الوزراء:
به دنبال انتشار بیانیه مخبر السلطنه در اول شهریور 1306 مبنی بر #ممنوعیت_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر و تهدید شدید روحانیون، علمای #مشهد ده روز بعد با تلگرافی به رئیس الوزراء علاوه بر دفاع از وظایف خویش، مجموعه جریانهای ضد اسلامی را مورد انتقاد قرار دادند.
این تلگراف را بیش از 20 تن از علمای مشهد، امضا کرده بودند.
🔸تلگراف علمای #قوچان به رئیس الوزرا
🔸مهاجرت علمای خراسان و اصفهان به #قم
با شروع اقدامات دولت برای عملی کردن تز #جدایی_دین_از_سیاست ، علمای مشهد و اصفهان برای #وحدت بیشتر به قم #مهاجرت کردند.
🔸قیام #مسجد_گوهرشاد
🔻اعتراض حجت الاسلام حسام الدین فال اسیری به کشف حجاب و برپایی جشن هایی با حضور مقامات کشوری.(فروردین 1314)
🔻تلگرام آیت الله قمی به شاه و اعلام انزجار نسبت به حضور رضاشاه در جشنی با حضور دختران بی حجاب.(فروردین 1314)
🔻مهاجرت آیت الله قمی به تهران برای گفتگو با رضاشاه: از قول فرزند ایشان نقل شده پدرش گفته بود: حاضرم بروم تهران و به رضا شاه التماس کنم کشف حجاب نکند و از اتحاد شکل اجباری مردم منصرف شود. در این راه یا به نتیجه میرسم و یا به زندان میافتم و یا کشته میشوم.
ظاهرا بعد از رسیدن به تهران حضور در باغ سراج الملک در شاه عبدالعظیم را بر رفتن به سعدآباد ترجیح دادند. پس از این ماموران محل زندگی او را محاصره کرده و بر او سخت گرفتند.
به دنبال این سفر، وعاظ مذهبی از جمله #شیخ_مهدی_واعظ ، #شیخ_عباسعلی_محقق ، #شیخ_علی_اکبر_مدقق و #شیخ_محمد_قوچانی به روشنگری و ارشاد مردم درباره حجاب پرداختند. به طور نمونه یکبار شیخ محمد قوچانی در سخنانش میگوید:
ای مردم ! خواب نباشید. ننشینید بگویید ببینیم چطور میشود. این موضوع دنباله سختی دارد و تازه اول کار است، باید #مبارزه کرد.
🔻تلگراف 8 تن از علما به رضا شاه:
روحانیون مشهد که شاهد حمله نظامیان به صحن مطهر و مسجد گوهرشاد و کشته و زخمی شدن مردم بودند، 8 نفر از علما تلگرافی که توسط شیخ مهدی واعظ خراسانی تهیه شده بود را امضا کردند.
(علما و رژیم رضاشاه/حمید بصیرت منش )
@bahaneee
May 11
پنبه ز گوش دور کن بانگ نجات میرسد
آب سیاه درمرو کآب حیات میرسد
نوبت عشق مشتری بر سر چرخ میزند
بهر روان عاشقان صد صلوات میرسد
جمله چو شهد و شیر شو وز خود خود فقیر شو
زانک ز شه فقیر را عشر و زکات میرسد
رحمت اوست کآب و گل طالب دل همیشود
جذبه اوست کز بشر صوم و صلات میرسد
در ظلمات ابتلا صبر کن و مکن ابا
کآب حیات خضر را در ظلمات میرسد
@bahaneee
هدایت شده از روزنه
سکولاريسم پنهان (بررسي انديشههاي دکتر داود فيرحي.pdf
3.88M
فایل کامل کتاب
سکولاريسم پنهان: بررسی انتقادی انديشههای دکتر #داود_فيرحی
🔴 مجموعهای از مناظرهها و گفتوگوهای انتقادی، يادداشت، مصاحبه، سخنرانی و مقالات متعدد که توسط گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) به صورت غيررسمی منتشر شده است.
🔳با آثاری از اساتید ارجمند آقایان:
🔸سيدمحمدمهدی ميرباقری
🔸حميد پارسانيا
🔸 عبدالحسين خسروپناه
🔸داود مهدوی زادگان
🔸محمدجواد نورزوی
🔸مهدی اميدی
🔸ذبيحالله نعيميان
🔸 محمدعلی ليالی
🔸 ابوذر مظاهری
🔸علی احمدی خواه
🔸موسی نجفی
🔸عليرضا جوادزاده
▫️روزنه؛ دریچهای به تاريخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
حکيم جريانساز.pdf
1.78M
📚 کتاب الکترونیک «حکیم جریان ساز»
🔻 با تلاش گروه «تاريخ انديشه معاصر» مؤسسه امام خميني (ره)
🗒 فهرست مباحث:
🔶بخش اول: نقش آيتالله مصباح در نهضت اسلامي تا تمدنسازي اسلامي
🔸آيتالله مصباح در دوره مبارزات انقلابي: اهتمام به اسلاميتِ نهضت و کادرسازي براي نظام اسلامي
✍🏻 عليرضا جوادزاده
🔸فيلسوف آزادي و آگاهي
✍🏻ابوذر مظاهري
🔸تصويرسازيِ علامه مصباح از خاستگاهِ عامليتي اختلالهاي حاکميّتي
✍🏻مهدي جمشيدي
🔸علامه مصباح، حکيم در ميدان
✍🏻صفدر الهيراد
🔸نقش مصباح و سليماني در پروژه تمدنسازي
✍🏻حسن رحيم پور ازغدي
🔸شخصيت تمدني آيت الله مصباح
✍🏻موسي نجفي
🔷بخش دوم: نظريهپردازي آيتالله مصباح براي حرکت از نهضت اسلامي تا تمدن نوين اسلامي
🔹عوامل تغييرات اجتماعي در انديشه آيتالله مصباح
✍🏻رضا رمضاننرگسي
🔹تكامل اجتماعي و تاريخي در انديشه آيتالله مصباح
✍🏻عبدالرسول يعقوبي
🔹دولت اسلامي در انديشه آيتالله مصباح يزدي
✍🏻مهدي ابوطالبي
🔹هرم نيازهاي تمدني در تمدنسازي نوين اسلامي از ديدگاه علامه مصباح يزدي
✍🏻ابوذر مظاهري
🔹نقش اسلاميسازي علوم انساني در شکلگيری تمدن اسلامی از دیدگاه علامه مصباح
✍🏻 احمد حسین شریفی
سیاست و دیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57
900fa180fe-5e7405a57a1ed8c6008b5643.mp3
4.83M
در این ساعات آخر سال ۹۹ این فایل مناجات با امام زمان رو گوش بدید.
@bahaneee
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ
إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌸 نشان سال ۱۴۰۰🌸
🔺سال ۱۴۰۰، سال "تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها"
☑ @Khamenei_ir