eitaa logo
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
443 دنبال‌کننده
130 عکس
27 ویدیو
92 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید 02532920244 ادمین: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
02 03 بخش اول سوره قلم قسمت دوم آیات 8 تا 15.pdf
331.2K
بخش اول سوره قلم قسمت دوم ایات 8 تا 15 از ویراست جدید تفسیر همگام با وحی مرتبط با صوت درس امروز صبح تقدیم می گردد
📸 گزارش تصویری | دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت با رهبر انقلاب 👆 جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت، صبح امروز (یکشنبه) با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. ۱۴۰۳/۸/۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت: شرارت دو شب پیش رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری. باید خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد. باید قدرت و اراده و ابتکار ملت ایران و جوانان کشور را به آنان فهماند. ۱۴۰۳/۸/۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های شهدای امنیت: کیفیت فهماندن قدرت و اراده ملت ایران به رژیم صهیونیستی را باید مسئولان تشخیص دهند و آنچه را که صلاح این ملت و کشور است انجام گیرد. ۱۴۰۳/۸/۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید 02532920244 ادمین: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor تفسیر روزانه قرآن کریم به ترتیب نزول شنبه تا چهارشنبه در گروه گذاشته می شود.
30 14030806 قلم 7 آیات 16 تا 24.mp3
18.39M
🌷تفسیر تنزیلی قرآن کریم 🌹مفسر قرآن کریم استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه سی ام 06.08.1403 🌺سوره قلم جلسه 7: آیات 16 تا 24 سوره داستان اصحاب باغ دانلود یکجای جلسات از سایت فقاهت حوزه https://B2n.ir/k50013 متن تفسیر همگام با وحی: https://eitaa.com/bahjatpoor/521 متن آیات: سَنَسِمُهُ عَلىَ الخُْرْطُومِ(16) إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ كَمَا بَلَوْنَا أَصحَْابَ الجَْنَّةِ إِذْ أَقْسَمُواْ لَيَصْرِمُنهَّا مُصْبِحِينَ(17) وَ لَا يَسْتَثْنُونَ(18) فَطَافَ عَلَيهَْا طَائفٌ مِّن رَّبِّكَ وَ هُمْ نَائمُونَ(19) فَأَصْبَحَتْ كاَلصَّرِيمِ(20) فَتَنَادَوْاْ مُصْبِحِينَ(21) أَنِ اغْدُواْ عَلىَ‏ حَرْثِكمُ‏ْ إِن كُنتُمْ صَارِمِينَ(22) فَانطَلَقُواْ وَ هُمْ يَتَخَافَتُونَ(23) أَن لَّا يَدْخُلَنهَّا الْيَوْمَ عَلَيْكمُ مِّسْكِينٌ(24) 💐حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ؛ مقبره مرحوم دولابی ؛ ساعت 7 تا 8 صبح برای علاقه مندان ارسال شود. https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor
31 قلم 8 آیات 25 -34 14030807.mp3
17.49M
🌷تفسیر تنزیلی قرآن کریم 🌹مفسر قرآن کریم استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه سی و یکم 07.08.1403 🌺سوره قلم جلسه 8: آیات 25 تا 33 سوره ادامه داستان اصحاب باغ دانلود یکجای جلسات از سایت فقاهت حوزه https://B2n.ir/k50013 متن تفسیر همگام با وحی: https://eitaa.com/bahjatpoor/521 آیات: وَ غَدَوْاْ عَلىَ‏ حَرْدٍ قَادِرِينَ(25) فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُواْ إِنَّا لَضَالُّونَ(26) بَلْ نحَْنُ محَْرُومُونَ(27) قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَ لَمْ أَقُل لَّكمُ‏ْ لَوْ لَا تُسَبِّحُونَ(28) قَالُواْ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ(29) فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ يَتَلَاوَمُونَ(30) قَالُواْ يَاوَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا طَاغِينَ(31) عَسىَ‏ رَبُّنَا أَن يُبْدِلَنَا خَيرًْا مِّنهَْا إِنَّا إِلىَ‏ رَبِّنَا رَاغِبُونَ(32) كَذَالِكَ الْعَذَابُ وَ لَعَذَابُ الاَْخِرَةِ أَكْبرَُ لَوْ كاَنُواْ يَعْلَمُونَ(33) 💐حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ؛ مقبره مرحوم دولابی ؛ ساعت 7 تا 8 صبح برای علاقه مندان ارسال شود. https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor
02 04 قلم بخش دوم قسمت اول آیات 16 تا 33.pdf
425.2K
بخش دوم سوره قلم قسمت اول ایات 16 تا 33 از ویراست جدید تفسیر همگام با وحی مرتبط با دو صوت هفتم و هشتم سوره قلم تقدیم می گردد https://eitaa.com/bahjatpoor برای علاقه مندان ارسال شود
32 قلم 9 آیات 34 و 35 14030808.mp3
12.34M
🌷تفسیر تنزیلی قرآن کریم 🌹مفسر قرآن کریم استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه سی و دوم 08.08.1403 🌺سوره قلم جلسه 9: آیات 34 و 35 سوره دانلود یکجای جلسات از سایت فقاهت حوزه https://B2n.ir/k50013 متن تفسیر همگام با وحی: آیات: إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ عِندَ رَبهِّمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ(34) أَ فَنَجْعَلُ المُْسْلِمِينَ كاَلمُْجْرِمِينَ(35) ادامه دارد در جلسه بعد 💐حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ؛ مقبره مرحوم دولابی ؛ ساعت 7 تا 8 صبح برای علاقه مندان ارسال شود. https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor
❇️ امتیازات دوره چهاردهم و پانزدهم جشنواره علامه حلی (ره) 🔹معاونت پژوهش حوزه های علمیه امتیازات دوره چهاردهم و پانزدهم جشنواره علامه حلی (ره) را اعلام کرد. ◻️ شرکت حدود ۲۸۰ مدرسه در بخش مدرسه‌ای جشنواره علامه حلی ◻️راه اندازی بخش اساتید در این دو دوره اخیر ◻️ ویژگی‌های آثار دوره پانزدهم به حیث کاربردی و مسئله محور بودن 📎 گزارش کامل 🔹🔹🔹🔹🔹 https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش
33 قلم 10 آیات 36تا40 14030809.mp3
15.99M
🌷تفسیر تنزیلی قرآن کریم 🌹مفسر قرآن کریم استاد عبدالکریم بهجت پور 🌺جلسه سی و سوم 09.08.1403 🌺سوره قلم جلسه10 : آیات 36 تا 40 سوره دانلود یکجای جلسات از سایت فقاهت حوزه https://B2n.ir/k50013 متن تفسیر همگام با وحی: آیات: مَا لَكمُ‏ْ كَيْفَ تحَْكُمُونَ(36) أَمْ لَكمُ‏ْ كِتَابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ(37) إِنَّ لَكمُ‏ْ فِيهِ لمََا تخََيرَّونَ(38) أَمْ لَكمُ‏ْ أَيْمَانٌ عَلَيْنَا بَالِغَةٌ إِلىَ‏ يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ لَكمُ‏ْ لمََا تحَْكُمُونَ(39) سَلْهُمْ أَيُّهُم بِذَالِكَ زَعِيمٌ(40) 💐حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ؛ مقبره مرحوم دولابی ؛ ساعت 7 تا 8 صبح برای علاقه مندان ارسال شود. https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor
✅✅✅لینک محتوای صوتی دروس تفسیر تنزیلی قرآن کریم استاد 🍀مقدمات ورود به 🌺جلسه اول https://eitaa.com/bahjatpoor/439 🌺جلسه دوم https://eitaa.com/bahjatpoor/440 🌺جلسه سوم https://eitaa.com/bahjatpoor/441 🌺جلسه چهارم https://eitaa.com/bahjatpoor/442 🌺جلسه پنجم https://eitaa.com/bahjatpoor/443 🌺جلسه ششم https://eitaa.com/bahjatpoor/444 🌺جلسه هفتم https://eitaa.com/bahjatpoor/445 🌺جلسه هشتم https://eitaa.com/bahjatpoor/446 🍀تفسیر ( 1) 🌸جلسه اول (مقدمات ورود به سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/448 🌸جلسه دوم (مقدمات ورود به سوره 2) https://eitaa.com/bahjatpoor/462 🌸جلسه سوم (مقدمات ورود به سوره 3) https://eitaa.com/bahjatpoor/463 🌸جلسه چهارم (مقدمات ورود به سوره 4) https://eitaa.com/bahjatpoor/449 🌸جلسه پنجم (آیات بسم الله الرحمن الرحیم و آیه اول) https://eitaa.com/bahjatpoor/450 🌸جلسه ششم (آیه اول) https://eitaa.com/bahjatpoor/451 🌸جلسه هفتم (آیه 2) https://eitaa.com/bahjatpoor/452 🌸جلسه هشتم (آیات 3 تا 5) https://eitaa.com/bahjatpoor/453 🌸جلسه نهم (آیات 5 و 6) https://eitaa.com/bahjatpoor/454 🌸جلسه دهم (آیات 6 تا 9) https://eitaa.com/bahjatpoor/455 🌸جلسه یازدهم (آیه 9 و 10 سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/456 🌸جلسه دوازدهم (ایات 11 تا 14 سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/457 🌸جلسه سیزدهم (آیات 15 تا 18 سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/458 🌸جلسه چهاردهم (آیه اخر سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/472 🌸جلسه پانزدهم (نکته های روش شناختی سوره) عالی عالی و بدیع https://eitaa.com/bahjatpoor/473 فایل متن پی دی اف سوره در ویراست جدید تفسیر همگام با وحی https://eitaa.com/bahjatpoor/438 🍀تفسیر ( 2) 🌺جلسه اول ؛ مقدمه https://eitaa.com/bahjatpoor/476 فایل متنی مرتبط با این صوت https://eitaa.com/bahjatpoor/488 🌺جلسه دوم؛ آیه اول https://eitaa.com/bahjatpoor/486 🌺جلسه سوم؛ آیات 1 تا 3 https://eitaa.com/bahjatpoor/494 🌺جلسه چهارم؛ آیات 4 تا 6 https://eitaa.com/bahjatpoor/498 🌺جلسه پنجم: آیات 8 و 9 https://eitaa.com/bahjatpoor/506 🌺جلسه ششم آیات 10 تا15 https://eitaa.com/bahjatpoor/507 🌺جلسه هفتم آیات 16 تا 24 https://eitaa.com/bahjatpoor/519 🌺جلسه هشتم آیات 25 تا 33 https://eitaa.com/bahjatpoor/520 🌺جلسه نهم آیات 34 و 35 https://eitaa.com/bahjatpoor/524 🌺جلسه دهم آیات 36 تا 40 https://eitaa.com/bahjatpoor/528 🌺متن های این سوره ✅ بخش اول قسمت اول آیات 1 تا 7 https://eitaa.com/bahjatpoor/505 بخش اول قسمت دوم آیات 8 تا 15 https://eitaa.com/bahjatpoor/508 بخش دوم قسمت اول آیات 16 تا 33 https://eitaa.com/bahjatpoor/521 دانلود یکجای جلسات از سایت فقاهت حوزه https://B2n.ir/k50013 https://eitaa.com/bahjatpoor
26.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✌رهبر انقلاب، هم‌اکنون در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان: ✏️ ما در مقابله با استکبار همه آنچه که باید و شاید برای آمادگی ملت ایران انجام بگیرد، چه از لحاظ نظامی، چه از لحاظ تسلیحات و چه از لحاظ کارهای سیاسی حتماً انجام می‌دهیم و الحمدلله الان هم مسئولین مشغول انجام آن هستند. ✏️ مطمئنا حرکت کلی ملت ایران و مسئولین کشور در جهت مقابله با استکبار جهانی و دستگاه جنایتکار حاکم بر نظم جهانی امروز است، قطعا و انصافا هیچگونه کوتاهی نخواهند کرد؛ این را مطمئن باشید. ✏️ بحث، بحث صرفا انتقام نیست، بحث یک حرکت منطقی است؛ مقابله منطبق با دین، اخلاق، شرع و منطبق بر قوانین بین‌المللی است و ملت ایران و مسئولین کشور در این جهت هیچ گونه تعللی و کوتاهی نخواهند کرد. این را مطمئن باشید. ۱۴۰۳/۸/۱۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
با سلام خلاصه درس امروز امروز در محضر قرآن در درس استاد بهجتپور به آیات بخش انتهایی سوره قلم رسیدیم و دو آیه 48 و 49 سوره بحث شد بحث امروز برای علاقه مندان به درس خارج تفسیر و پنجه در پنجه شدن مفسرین در کشف مراد خدای متعال خیلی عالی بود و در بیان نظرات مفسرین از لسان استاد، مقایسه های زیبا و تطبیقی جالبی به دست آمد و به قول استاد محترم چقدر ما در تفسیر یک خط ظریف داریم و اگر ذهن مفسر جایی افتاد، حتی الفاظ قرآن را هم تغییر می دهد. همیشه استاد می فرمایند که در انتاب موضعتان در سوره با احتیاط حرکت کنید و موضعی را دنبال کنید که کمترین تغییر را داشته باشد. نباید بی گدار به آب بزنیم و اگر در یک گوشه از سوره موضعی انتخاب شد، گاهی حتی مجبور می شود یک مفسر در ظاهر الفاظ آیه تغییر دهد یا مجازگویی کند. خوب است در همین جا از اصل اولیه ای که استاد در چکاچک بحث تفسیر سوره بیان کردند یادی کنم که فرمودند» اصل اولیه برایتان آن باشد که معنایی را انتخاب کنید که الفاظ آیه را به هم نزند. آیات 48 و 49 از آیاتی هستند که مفسرین حسابی با هم در فهم واژه به واژه آن و مراد از آن گاهی اختلاف کردند و در این بین یکی از آیات خوب برای رشد فعالیت تفسیری دوستان علاقه مند به کارهای اجتهادی تفسیر هست فَٱصۡبِرۡ لِحُكۡمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُن كَصَاحِبِ ٱلۡحُوتِ إِذۡ نَادَىٰ وَهُوَ مَكۡظُومࣱ 48 لَّوۡلَآ أَن تَدَٰرَكَهُۥ نِعۡمَةࣱ مِّن رَّبِّهِۦ لَنُبِذَ بِٱلۡعَرَآءِ وَهُوَ مَذۡمُومࣱ 49 در این دو آیه بحث های خوبی در مراد از فاء فاصبر چیست و به کجا برمی گردد؟ توصبور باش بر حکم رب برگشتش به چیست؟ برداشت ها از حکم رب؟ (حکم به استدراج (علامه ره)، لحکم را تبدیل به الی حکم کرده اند و معنی کرده اند الی حکم ربک بر تنبیه مکذبین و مجرمین و معنی انتظار را در آن گنجانده اند (آیت الله العظمی مکارم) لحکم به معنی امر و هرجا حکم هست، دستور هست و اینجا مثل سوره مدثر حکم به معنی رسالت است (ابن عاشور) نظر استاد و لاتکن کصاحب الحوت: صاحب: مصاحبت قابل توجه با چیز یا کسی دیگر تعریض استاد به ابن حجر که معنی صحابه را به کسی که حتی چند لحظه رسول خدا ص را دیده باشد در حالی که معنای صحابی کسی است که مدت قابل توجهی با کسی همراه است و او آن را می شناسد. کصاحب الحوت یعنی کسی که کاملا مصاحب با ماهی شد و اتصال کامل با حوت داشت درباره حضرت یونس . تبلیغ ایشان و نحوه اش توضیحاتی دادند اختلاف مفسرین در مراد از اذ نادی و هو مکظوم کظم به معنی چیزی است که به گلوگاه برسد اما بسته باشد و ابراز نشود کظم هم در غم به کار می رود و هم در غیض متاسفانه اکثر مفسرین این بخش از آیه را به کظم غم معنی کردند و اینکه یونس غم خود را کظم کرد و ندای در وقت کظم غم است که در درون شکم ماهی است اما شرایط پیامبر ص در این سوره، هنوز شرایط یونس در شکم ماهی نیست و شرایط او شرایط کسی است که دارند اذیتش می کنند و به او می گویند دیوانه وباید شرایطی از یونس باشد که او مشغول تبلیغ است و مردم اذیتش می کنند و او بی صبری کرده و کظم غیض می کند و مردم را نفرین می کند یعنی خشم شخصی داشت و در مقام مناجات با خدا می گوید» خدایا این آدمها سر راه نمی آیند و خودت تنبیهشان کن محیط را بر خود تنگ دید و خشم شخصی اش را پوشاند و گفت اینها هدایت نمی شوند از یونس ع عبرت بگیر و زود به خشم نیا و هو مکظوم غیظه لولا تدارکه نعمه من ربه تدارک پشتیبانی است و اینجا هم مفسرین چون مکظوم را درست معنا نکردند ، در معنای نعمت هم گاهی دچار خطا شند اکثر مفسرین در اینجا نعمت را توبه یونس دانستند و گفتند خدا اگر توبه اش را نمی پذیرفت لنبذ بالعراء و در صحرا می افتاد و مذموم بود همیشه استاد در نقد این مطلب می فرمایند که ایه قران راجع به اثر تسبیح حضرت در شکم ماهی آن است که در اثر آن تسبیح از شکم ماهی بیرون آمد و اگر تسبیح نمی کرد للبث فی بطنه الی یوم یبعثون تسبیح او را از شکم ماهی بیرون آود، اما اینجا می گوید» وقتی از شکم ماهی بیرون انداخته می شود، لنبذ بالعراء و هو مذموم اگر نعمت ما به او نمی رسید آنجا می گوید اگر توبه نمی کرد در شکم ماهی میماند اینها دو چیزند ولی متاسفانه خیلی از مفسرین به اشتباه رفته اند اگر توبه نمی کرد، و اهل تسبیح نبود، در شکم ماهی می ماند اگر بعد از توبه، نعمت بعدی نمی آمد، در بیابان می ماند و هو مذموم و تدارک نعمت این دومی را گرفت این نعمت ، نعمت رسالت مجدد است مثل حر که اگر امام او را می بخشید و می رفت، باز هم حر همیشه مذموم بود ولی امام او را بخشید و نعمت بعدی که شهادتش بود هم نصیبش شد پس این رسالت دوم تدارک نعمت است
🔰مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با همکاری دبیرخانه کمیته کرسی آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند. 🔳 عنوان کرسی: "تاثیر پذیری قرآن از علوم عصر نزول" ✍️ ارائه دهنده: 🎙 جناب آقای دکتر جعفر نکونام ✍️ ناقدین: 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عرب صالحی ✍️ داور کرسی: 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صاعدرازی ✍️ دبیر کرسی: 🎙 حجت الاسلام والمسلمین حسن‌رضا رضایی 📆 زمان: چهارشنبه 16 آبان 1403، ساعت 10:00 الی 12 📌مکان: مدرسه فیضیه، زیرزمین کتابخانه، طبقه منفی 2، مرکز اسناد حوزه 💢 ددر صورت شرکت و حضور در جلسه گواهی صادر و امتیاز در سامانه پژوهشگران لحاظ میگردد. 🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه: ➡️ @spasokh
به نام خدا به لطف الهی به حمد الله دو سوره ابتدای نزول یعنی علق و قلم را در محضر استاد محترم به پایان رساندیم امروز استاد وارد مقدمات سوره مزمل سومین سوره نازل شده بر قلب پیامبر ص شدند این سوره نیز از سوره هایی است که در مقدمات ورود به سوره متاسفانه بسیاری از مفسرین وقت لازم را نگذاشته و مسائل آن را حل نکرده و به سادگی از کنار آن گذشته اند 🌸🌸🌸طبق منهج استاد در تفسیر ترتیبی🌸🌸🌸 ایشان پس از نام سوره، وارد مکی و مدنی بودن سوره، جایگاه سوره در نزول و آیات استثنایی یا الحاقی سوره شدند. ✅در بحث از سوره اختلافی نیست ✅در ، جداول همگی سوره را سوم می دانند جز جدول سعید بن مسیب که سوره مدثر را پیش از مزمل می داند در روایات هم روایتی از جابر هست که ابن عاشور با توجه به آن سوره مدثر را دومین سوره نازله می داند و سوره مزمل در این صورت چهارم خواهد شد. برخی هم با توجه به روایات نزول وحی، سوره مدثر را دومین سوره نازل شده در هنگام پایین آمدن از غار حرا و ... می دانند که پیامبر حالت روحی خاصی پیدا کرد و به خدیجه گفت زملونی زملونی وسوره مزمل نازل شد، که استاد به تمام این موارد پاسخ لازم را دادند که عزیزان به صوت مراجعه نمایند. نکته جالب در جواب تذکر دقیق استاد به دو واژه تزمل و تدثر و معنای دقیق آن دو بود و نیز پاسخگویی به این ابهامات با توجه به مضامین خود سوره مزمل ✅در نیز استاد پس از تفکیک بین (آیاتی که در مکه به سوره مکه بعدا الحاق می شود) و استثنایی ، در مورد استثنایی بودن آیات این سوره، عدم اختلاف مفسرین در استثنایی بودن ایه آخر را مطرح و قرائنی بر مکی بودن آیه بیستم سوره و الحاقی بودن آن (از جمله و طائفه من الذین معک و احتمال نزول آن در حدود سوره هود یا یوسف (52 و 53 نزول) را مطرح کردندچراکه در این دوسوره ما شاهد آن هستیم که چنین جمعی برای پیامبر ص شکل گرفته است) و نیز شواهدی بر مدنی بودن آن و استثنایی شدن آیه از جمله و آخرون یقاتلون و بحث قرض الحسنه آوردند و در پایان خود استثنایی بودن ایه را پذیرفتند (به صوت مراجعه شود) ایشان نکته دقیقی در آیات استثنایی و الحاقی دارند و آن حکمت الحاق است که در این ایه نیز به زیبایی دلیل این الحاق را هم تذکر دادند. ✅در تعداد آیات نیز طبق شمارش کوفی این سوره دارای بیست آیه است، گرچه در شمارش های دیگر گاهی 18و 19 هم گفته شده است. دقت شود که این 18 یا 19 به معنای کم شدن آیات سوره نیست بلکه مربوط به آن است که ایا وقف های پیامبر بر آیات را ایه شمرده اند یا نه 🌸🌸🌸پس از بیان مباحث شناسه سوره، استاد وارد بحث از توصیف سوره شدند🌸🌸🌸 ✅در بحث مهم یا ایشان در این بحث ابتدا توضیحی راجع به نقش غرض در فهم سوره ها و اهمیتش و توجه خاص مرحوم علامه طباطبایی ره به بحث غرض سوره کردند (صوت مربوط به این بحث از درسهای مهارت بیان تفسیر استاد را خدمتتون تقدیم می کنم و در کتاب تفسیر تنزیلی اصول مبانی قواعد و فواید هم این بحث به صورت مبسوط توضیح داده شده است توسط استاد که حتما مراجعه نمایید) پس از آن نقل اقوال مفسرین در این بحث را داشتند که متاسفانه حتی مرحوم علامه که خود توجه خاص به غرض دارند، در این سوره به جای غرض، محتوای اجمالی سوره را گزارش داده اند وبه غرض اشاره نداشته اند. غرض سوره مزمل از نظر استاد عبارت است از» آماده ساختن پیامبر ص برای ورود موفق به عرصه انذار و هشدار مردم از راه برنامه جامع و اعلام صریح حمایت پروردگار از پیامبر ص در این عرصه ایشان سپس به توضیح چگونگی اثبات این غرض پرداختند که در ضمن آن نکاتی هم ناظر به فهم مفسرین دیگر هم مطرح شد. ✅در بحث از نیز ایشان سوره را به سه بخش تقسیم کردند سه بخشی که به صورت ، و به صورت زیبایی توسط ایشان بیان شد آیات 1 تا 10 بخش اول سوره آیات 11 تا 19 بخش دوم سوره آیه 20 بخش سوم سوره که همراه با توضیحات و چگونگی ارتباط این بخش ها به هم و انسجام بخشی به کل سوره بود. ✅سپس وارد بحث از شدند نکته بدیع و تازه در بحث ایشان آن بود که در ارتباط سوره، ایشان سوره را علاوه بر ارتباط دادن به دو سوره قبل، مقدمه ای برای آماده سازی پیامبر ص برای بحث انذار در سوره بعد دانستند ✅در بحث از سوره، سبب نزول ذکر شده را نقل و سپس فرمودند» بعد از فرض پذیرش این سبب نزول، اگر این سبب نزول درست باشد، بیشتر به سوره مدثر می خورد تا مزمل از نظر بنده تقریبا تمام نکات استاد در این مقدمه بدیع و قابل مقایسه تطبیقی با دیگر مفسرین در مقدمات ورود به سوره مزمل است و می تواند در قالب مقاله ای تولید و توسط شما طلاب و دانشجویان عزیز به جامعه علمی عرضه شود. صوت تدریس استاد در بحث مقصود سوره تقدیم می شود 👇 محمد سلطانی https://eitaa.com/bahjatpoor
منهج مختار تفسیر.pdf
167K
منهج مناسب در تفسیر ترتیبی حتما این فایل را ملاحظه کنید مقدمات ورود به سوره را ملاحظه و در فرایند تفسیرگویی یا تفسیرنویسی رعایت نمایید https://eitaa.com/bahjatpoor