eitaa logo
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
445 دنبال‌کننده
130 عکس
27 ویدیو
92 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید 02532920244 ادمین: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با همکاری مرکز و موسسه تمهید برگزار می کند: 👥 نشست علمی با موضوع: «تفسیر تنزیلی؛ کارکردها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» ❇️ ارائه دهنده: حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مؤسس مرکز تخصصی تمهید ❇️ دبیر علمی: دکتر روح‌الله رستگارصفت 🔸زمان: یکشنبه 2 دی ماه 1403 🕐 ساعت 18:00 الی 20:00 🔹 مکان: سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی 🌐 لینک ورود: https://mmps.ir/EatBk کانال اطلاع رسانی علمی استاد بهجتپور https://eitaa.com/bahjatpoor
با سلام ان شاء الله امشب در سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی در خدمت استاد بهجتپور خواهیم بود. دوستان شهرستانی از طریق لینک وارد شوند دوستان عزیزی هم که علاقه مندند حضوری در این جلسه شرکت نمایند دربلوار امین بعد از سه راه سالاریه وارد مرکز ملی شوند. اگر سوالاتی دارید که مایلید در این جلسه طرح شود، به آیدی بنده ارسال نمایند تا به دبیر جلسه تقدیم کنم @ANSAREQURAN @ANSAREQURAN
به حمد الله تفسیر چهارمین سوره قرآن کریم به ترتیب نزول یعنی سوره مدثر نیز در حال رسیدن به سرمنزل است و از هفته آینده میهمان کلام استاد در سوره حمد خواهیم بود. عزیزانی که در شهرستان ها هستند و امکان حضور در این جلسه نورانی را ندارند، می توانند از لینک ذیل میهمان سفره قرآن باشند و روزانه دل و جان خود را با فهم آیات الهی از زبان مفسر عزیزمان جلا دهند. https://eshia.ir/feqh/archive/bahjatpour_abdolkarim/tafsir/1403/#lesson_14030626 به زودی ادامه صوتها در سایت بارگذاری خواهد شد. https://eitaa.com/bahjatpoor https://eitaa.com/bahjatpoor
برخی اساتید محترم، تحت عنوان تأملاتی در روش تفسیر به ترتیب نزول (تفسیر تنزیلی)، ممکن است سوالاتی در ذهن خود داشته که می توانستند با مراجعه حضوری خدمت استاد یا به اطلاع ایشان رساندن از اینکه در خصوص نظریه ایشان ملاحظات و سوالاتی هست، از ایشان در خصوص آن موارد نظرخواهی کنند، اما علی رغم اینکه سالیان سال از زمان شروع به نگارش محتوا توسط ایشان می گذرد و شاید روزانه در نزدیکی هم در یک گروه از گروه های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مشغول پژوهش بوده و شاید بارهای بار یکدیگر را در جلسات و نشست ها و نماز جماعت‎ها ملاقات کرده اند، کاش به استاد بهجت‎پور می ‎فرمودند که در خصوص نظریه ایشان نکاتی به نظر می ‎رسد که در حال نگارش هستند، تا زحمت این بزرگوار چندان نشود و بدون مراجعه به منابع تولیدی یا اطلاع از غرض شکل گیری تفسیر همگام با وحی، خود را به زحمت نیندازند و از دانش گسترده خود در جهت بالندگی این سبک تفسیری استفاده نمایند نه منقصت آن. ملالی نیست و از هر گونه نقد، سوال و ابهام و شبهه در خصوص تفسیر تنزیلی با کمال میل استقبال می کنیم و معتقدیم این نقدها و نظرها باعث بالندگی بیشتر این سبک تفسیری می گردد و در گروه تفسیر تنزیلی مشتاقانه دست بوس این عزیزان هستیم تا بر کمال کار بیفزایند و ابهامات را بفرمایند تا برطرف نماییم. با استجازه از حضرت استاد بهجتپور و دیگر دوستان تنزیلی در حد وقتی که داشته باشم به پاسخگویی به تأملات آن استاد محترم و دیگر اساتید، فضلا و دانش پژوهانی که علاقه مند به دانایی هستند، خواهم پرداخت. دیگر دوستان پژوهشگر تنزیلی و پژوهشگران تفسیر و علوم قرآن با مداقه در این اقتراح و دامن زدن به مطالعات و گفتگو، بر غنای آن ما را یاری دهند. به مرورلینک هر پاسخ را در ذیل همین مطلب در سایت خواهم گذاشت ان شاء الله http://tamhid.net/post/314 محمد سلطانی
1️⃣ 🔴🔴 تفسیر تنزیلی غیر از مصحف تنزیلی است و کسی ادعای مصحف تنزیلی نکرده است. برخی اساتید تأملاتی در روش تفسیر به ترتیب نزول (تفسیر تنزیلی) داشته اند که حاصل تلمذ در محضر استاد بهجتپور را به مرور در چند پست تقدیم علاقه مندان خواهم کرد: ایشان فرموده اند: 🔴🔴🔴🔴🔻🔻 اخیرا برخی نویسندگان تفسیرهایی را بر اساس روایات ترتیب نزول شکل داده اند؛ یعنی به جای رعایت ترتیب مصحفی، سوره ها را بر اساس ترتیب نزول تنظیم کرده اند. در خصوص این روش تنظیم نکاتی قابل ذکر است: الف) با توجه به فرمایش امیر المؤمنین- علیه السلام- که: «لا یهاج القرآن بعد الیوم‏» (تفسیر الطبری، ج 17، ص 93؛ مجمع البیان، طبرسی، ج 9، ص 218؛ التمهید فی علوم القرآن، معرفت، ج‏1، ص: 342 )- هرچند این معنا کلی است و ممکن است شامل تغییر چینش سور قرآن نشود- ولی با توجه به این که به هم ریختن ترتیب سوره ها هیچ فایده علمی برای آن ها ندارد (توضیح بیشتر در بند «د» می آید)، بهتر است مطابق مصحف کنونی رفتار نمایند و به هم ریختن ترتیب سوره ها را به حضور و دستور خود امام عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- موکول کنند. 🔴🔴🔴🔻🔻🔺🔺🔺 در پاسخ به استاد محترم، فهمی که از کلام، بیان و قلم استاد بهجتپور یافته ام را تقدیم می کنم. 1. جناب استاد محترم نسبت به تفسیر موضوعی چه می فرمایند؟ آیا به نظر مبارک ایشان «لایهاج القرآن بعدالیوم ابدا» شامل تفسیر موضوعی هم می ‎شود یا خیر؟ یعنی سوال اول ما آن است که اگر مراد حضرت، تفسیر قرآن بود، پس چرا ایشان و همه علمای مفسر، سیاق های قرآن را به هم ریخته و به قرآن هجوم آورده اند؟! 2. به نظر تفسیر قرآن غیر از دست زدن به قرآن و تغییر قرآن یا هجوم به قرآن است. بالاتر قرائت قرآن به شکل‎های مختلف و حفظ قرآن به گونه های مختلف مثلا سوره های مکی یا حفظ سوره های مدنی یا حفظ موضوعی آیات یا قرائت مسبحات یا ... منافاتی با این فرمایش مولای متقیان ندارد. فرمایش ایشان ناظر به مصحف رسمی است که مسلمانان و همه کسانی که وارد عملیات تفسیر در هر سبکی شده اند، بر این باورند که مصحف عثمانی (مصحف گردآوری شده و رسمی توسط صحابه در سال 25 هجری قمری)، مصحف رسمی همه مسلمانان است و هیچ کس نسبت به آن در هیچ سبکی تعرضی ندارد و حتی استاد بهجت‎پور در مقدمه تفسیر بر این امر تصریح کرده اند. بنابراین اصولا فعالیت مربوط به قرائت، حفظ، تفسیر، تعلیم، فقه القرآن، ادب القرآن و همه فعالیت‎های مرتبط با شئون قرآن، ربطی به متن قرآن و ترتیب کنونی قرآن ندارد. 3. این فرمایش حضرت علیه السلام، ناظر به مصحف گردآوری شده در دوره عثمان است. سوال ما از ایشان این است که از کجا جناب ایشان این تعبیر را نسبت به مصحف گردآوری شده نزد پیامبر ص به کار می برند و حتی سوالِ سوال کننده (طلحه)، در مقایسه بین مصحف علی ع و مصحف رسمی (مصحف عثمانی) و متفاوت بودن آنها با هم، این سوال را مطرح کرد. لایهاج القرآن بعد الیوم است و بعد از ترتیب مصحف رسمی است. 4. بی تردید در نسخه مورد نظر حضرت علیه السلام، اشکالات و تناقضات رسم الخطی وجود دارد که مورد تایید دانشمندان علوم قرآنی قرار گرفته است. چرا حضرت از دست زدن به قرآن به رغم این خطاها ممانعت کردند؟ این به جهت آن بود که متن مشترک بین مسلمانان دچار دستبرد و سوء استفاده قرار نگیرد، لذاست ما امروز به رغم خطاهای رسم الخطی دست به قرآن نمی زنیم. شاهدش هم آن است که وقتی خواستند نقطه گذاری و اعراب گذاری کنند، و حتی زمانی که نوبت به اعراب گذاری و نقطه گذاری قرآن رسید، مسلمانان با توجه به همین فرمایش امام علی7، در آن هنگام آن‎ها را با رنگ دیگر نقطه‎گذاری و اعراب گذاری کردند. پس این ها دو مقام است و هیچ کس از معتقدان به سبک تفسیر تنزیلی، قائل به تغییر چینش سور قرآن نبوده و نخواهد بود. جای تعجب است به رغم تاکید استاد بهجت‎پور در مقدمه مبنی بر اینکه مقوله تفسیر از کتابت قرآن جداست و به هیچ وجه اجازه دخل و تصرف در قرآن نداریم ، استاد ناقد محترم می فرمایند : «بهتر است مطابق مصحف کنونی رفتار نمایند و به هم ریختن ترتیب سوره ها را به حضور و دستور خود امام عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- موکول کنند.» گویا مدعی تفسیر تنزیلی، مدعی تغییر مصحف رسمی است که ایشان چنین می گویند. محمد سلطانی http://tamhid.net/post/315 https://eitaa.com/bahjatpoor
تفسیر تنزیلی - استاد بهجت پور.mp3
25.65M
و حدیث موضوع: تفسیر تنزیلی؛ کارکردها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها ارائه دهنده: حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور زمان: 1403/10/02 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی https://eitaa.com/bahjatpoor
با سلام و احترام 💻 برگزاری پنجمین نشست؛ یکشنبه ۲۵ آذر ⭕ جلسه پنجم: «نظریه استقلال قرآن در دلالت خود» از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی ⭕ ارائه توسط: دکتر عبدالکریم بهجت‌پور 🔖 مفسر قرآن و مؤسس مرکز تخصصی التمهید للبحوث القرآنیه (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓 ساعت ارائه ⬅️⬅️ ۱۴:۰۰ ☘️ نوّر الله قلوبنا بالقرآن
_www.skyroom.online_713_caae1cee-1fcd-46b4-aa16-4d424039a6a1_5248729836.pdf
258.1K
با سلام و احترام بنا به اختلالی که در صوت جلسه پنجم رخ داد، فایل ارائه استاد بهجت‌پور در کانال به اشتراک گذاشته می‌شود.
بنا به درخواست و اصرار برخی فراگیران ارجمند، صوت جلسه پنجم که بخشی از آن فاقد کیفیت لازم است، به‌طور کامل بارگذاری شد.
سلام و ادب نظر به نیاز علاقه مندان به درس خارج تفسیر تنزیلی استاد بهجت پور به دانستن مبانی ، اصول و قواعد و فواید تفسیر تنزیلی ، لذا صوت مباحث نظری ایشان تقدیم می شود.
✅✅✅لینک محتوای صوتی دروس تفسیر تنزیلی قرآن کریم استاد 🍀مقدمات ورود به 🌺جلسه اول https://eitaa.com/bahjatpoor/439 🌺جلسه دوم https://eitaa.com/bahjatpoor/440 🌺جلسه سوم https://eitaa.com/bahjatpoor/441 🌺جلسه چهارم https://eitaa.com/bahjatpoor/442 🌺جلسه پنجم https://eitaa.com/bahjatpoor/443 🌺جلسه ششم https://eitaa.com/bahjatpoor/444 🌺جلسه هفتم https://eitaa.com/bahjatpoor/445 🌺جلسه هشتم https://eitaa.com/bahjatpoor/446 🍀تفسیر ( 1) 🌸جلسه اول (مقدمات ورود به سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/448 🌸جلسه دوم (مقدمات ورود به سوره 2) https://eitaa.com/bahjatpoor/462 🌸جلسه سوم (مقدمات ورود به سوره 3) https://eitaa.com/bahjatpoor/463 🌸جلسه چهارم (مقدمات ورود به سوره 4) https://eitaa.com/bahjatpoor/449 🌸جلسه پنجم (آیات بسم الله الرحمن الرحیم و آیه اول) https://eitaa.com/bahjatpoor/450 🌸جلسه ششم (آیه اول) https://eitaa.com/bahjatpoor/451 🌸جلسه هفتم (آیه 2) https://eitaa.com/bahjatpoor/452 🌸جلسه هشتم (آیات 3 تا 5) https://eitaa.com/bahjatpoor/453 🌸جلسه نهم (آیات 5 و 6) https://eitaa.com/bahjatpoor/454 🌸جلسه دهم (آیات 6 تا 9) https://eitaa.com/bahjatpoor/455 🌸جلسه یازدهم (آیه 9 و 10 سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/456 🌸جلسه دوازدهم (ایات 11 تا 14 سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/457 🌸جلسه سیزدهم (آیات 15 تا 18 سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/458 🌸جلسه چهاردهم (آیه اخر سوره) https://eitaa.com/bahjatpoor/472 🌸جلسه پانزدهم (نکته های روش شناختی سوره) عالی عالی و بدیع https://eitaa.com/bahjatpoor/473 فایل متن پی دی اف سوره در ویراست جدید تفسیر همگام با وحی https://eitaa.com/bahjatpoor/438 🍀تفسیر ( 2) 🌺جلسه اول ؛ مقدمه https://eitaa.com/bahjatpoor/476 فایل متنی مرتبط با این صوت https://eitaa.com/bahjatpoor/488 🌺جلسه دوم؛ آیه اول https://eitaa.com/bahjatpoor/486 🌺جلسه سوم؛ آیات 1 تا 3 https://eitaa.com/bahjatpoor/494 🌺جلسه چهارم؛ آیات 4 تا 6 https://eitaa.com/bahjatpoor/498 🌺جلسه پنجم: آیات 8 و 9 https://eitaa.com/bahjatpoor/506 🌺جلسه ششم آیات 10 تا15 https://eitaa.com/bahjatpoor/507 🌺جلسه هفتم آیات 16 تا 24 https://eitaa.com/bahjatpoor/519 🌺جلسه هشتم آیات 25 تا 33 https://eitaa.com/bahjatpoor/520 🌺جلسه نهم آیات 34 و 35 https://eitaa.com/bahjatpoor/524 🌺جلسه دهم آیات 36 تا 40 https://eitaa.com/bahjatpoor/528 🌺متن های این سوره ✅ بخش اول قسمت اول آیات 1 تا 7 https://eitaa.com/bahjatpoor/505 بخش اول قسمت دوم آیات 8 تا 15 https://eitaa.com/bahjatpoor/508 بخش دوم قسمت اول آیات 16 تا 33 https://eitaa.com/bahjatpoor/521 دانلود یکجای جلسات از سایت فقاهت حوزه https://B2n.ir/k50013 https://eitaa.com/bahjatpoor
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
✅✅✅لینک محتوای صوتی دروس تفسیر تنزیلی قرآن کریم استاد #بهجت_پور #تفسیر_به_ترتیب_نزول 🍀مقدمات ورود ب
عزیزانی که تازه به کانال ملحق شده اند و علاقه مندند تا مباحث را از ابتدای سیر نزول دنبال کنند، صوت مباحث از جلسه اول در این لینک موجود است می توانید با ذخیره نمودن آن روزانه مراجعه و از سفره پربرکت قرآن بهره ور و پرمایه گردید و زندگی خود را در پرتو قرآن و تفسیر کلام وحی نورانی نمایند.
[ Photo ] ✅سلسله نشست های یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیه الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم حائری 🔻موضوع نشست: تطور تفسیر در صد سال اخیر حوزه علمیه قم 🔻ارائه دهندگان: حجت الاسلام و المسلمین استاد عبد الکریم بهجت پور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد معرفت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد دهقان 🔷مکان: بلوار سمیه، کوچه 18 انتهای کوچه سمت چپ، مرکز تخصصی التمهید للبحوث القرآنیه 🔶زمان: سه شنبه 4 دیماه 1403 ساعت ۱۸ برای شرکت در نشست به صورت مجازی و دریافت لینک حضور، روی لینک زده یا کد دستوری را شماره گیری فرمایید: https://sl.inoti.com/r/1sl65t *6655*90000*14*5# لینک مستقیم B2n.ir/q94053 پخش زنده: http://livehowzeh.ir/tv موسسه و مرکز تخصصی تمهید https://eitaa.com/mtamhid
چند ملاحظه استاد بهجتپور بر نگاشته برخی اساتید در رابطه با آیه لایمسه الا المطهّرون بسم الله الرحمن الرحیم مطلبی از برادر فاضل و ارجمندم حضرت حجت الاسلام و المسلمین جواهری دامت توفیقاته در نشریه خبرنامه پژوهشگاه در مراد آیه 79 سوره واقعه مشاهده کردم. با اجازه ایشان و فرهیختگان مخاطب نشریه، برخی توضیحات و ملاحظات به جهت ارتباط موضوع با ترتب نزول سوره تقدیم می‎شود. ایشان بیان داشته اند: « در آیه “لایمسه الا المطهرون” چون در مکه نازل شده و هنوز احکام طهارت شرعی، یعنی وضو و غسل نازل نشده بود، طهارت به معنی پاکیزگی است؛ اما در روایات با استناد به این آیه، طهارت شرعی شرط مس قرآن بیان شده و معنای این حرف این است که در روایت “قرینه زمان نزول” نادیده گرفته شده است!» ایشان سپس در راستای این دیدگاه، مطالبی فرموده‎اند که در سایت پژوهشگاه به آدرس ذیـــــــــــــــــــل موجود است. همان طور که بیان داشته‎اند سوره واقعه چهل و ششمین سوره ای است که بعد از رسالت پیامبر اکرم ص در مکه نازل شده است. در این سوره مردم به سه دسته تقسیم شده اند و آیه مورد بررسی جناب ایشان به همراه تعداد دیگری از آیات این بخش از سوره خطاب به تکذیبگران قرآن و رسالت پیامبر فروآمده است. خدای متعال در این آیات مخاطبان را که قرآن را دروغ و مطالب آن را تکذیب می کردند، با سوگندی که بیان می فرمایند از حقیقت الهی بودن کلام جاری شده بر زبان پیامبر اکرم  آگاه کرده اند؛ بیان می دارند: « فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ. وَ إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ. إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ كَرِيمٌ. فىِ كِتَابٍ مَّكْنُونٍ لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ تَنزِيلٌ مِّن رَّبّ‏ِ الْعَالَمِينَ » «پس سوگند به غروبگاه ستارگان. و اين سوگندى است- اگر بدانيد- بزرگ. هر آينه، اين قرآنى است گرامى‏قدر، در كتابى محفوظ. كه جز پاكان دست بر آن نزنند. نازل شده از جانب پروردگار جهانيان است.» ( واقعه آیات 75- 80) دقت در آیات فوق معلوم می کند که اشاره خدای متعال به قرآن ارجمندی است که در کتاب مکنون است. «مکنون» اسم مفعول به معنی پوشیده است. از «کنّ» که به معنی سرپوش (مفردات، 726) است. «کتاب» نیز به معنی اسم مفعولی است، یعنی مکتوب است. بنابراین «کتاب مکنون» یعنی مکتوبی که پوشیده است یا در سرپوشی قرار دارد. کلمه «مُطَهَّرُون» نیز اسم مفعول به معنی کسانی است که پاک شده اند. این کلمه بر خلاف «مُتَطَهَّرُون » است که بعد از ادغام به شکل «مُطَّهَّرُونَ» با دو تشدید نوشته می شود. کلمه دوم به معنای کسی است که خود را پاک می کند. مفسران محترم که قرائت جمهور یعنی قرائت حفص از عاصم بن ابی النجود را معتبر می دانند، آیه را با کلمه «اَلمُطَهَّرُونَ» به یک تشدید خوانده و معنا کرده اند و در بیان مصداق آن گفته اند مراد ادامه مطلب را در این لینک بخوانید: http://tamhid.net/post/318 http://tamhid.net/post/318 کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی استاد بهجتپور https://eitaa.com/bahjatpoor
تفاوت نعمت، روزی، برکت در لسان استاد بهجتپور در ذیل آیه و نزلنا من السماء ماءآ مبارکا در سوره ق به زودی در ویراست جدید جلد دوم همگام با وحی «نعمت»، انواع رحمت‎هاست مانند باران، که حالت‎های نیکو و دلچسبی دارد و خدا آن را به انسان رسانده است؛ منفعت و مال را نیز ازاین‎جهت نعمت می‎گویند؛ اما روزی، نصیب و بهره‎ی انسان از نعمت‎هاست، و «برکت»، نمو، ثمره و فایده‎ای است که پس از استفاده از روزی، متوجه انسان می‎شود. در یک مثال خدای مهربان، میوه و گوشت را نعمت انسان‎ها کرده است. روزی و بهره انسان هنگامی است که به‎قدر سلامت و خواستش از این نعمت‎ها مصرف کند و آثاری چون قوت بدن و توان و انرژی برای انجام کار برکت آن است. بنابراین منظور از برکت باران در آیه، ثمرات و ماندگاری و نموی است که آب باران دارد. ماندگاری آب در چاه‎ها و سفره‎های زیرزمینی و نیز رودخانه‎ها در روی زمین برای بهره‎برداری انسان، از جنبه‎های برکت آب نازل‎شده از آسمان است. https://eitaa.com/bahjatpoor
در نکات ذیل تفسیر آیه 16 تا 18 سوره ق از جلد دوم تفسیر همگام با وحی در ویراست جدید، استاد آورده اند: 2. آگاهی خدا پیش از فرشتگان بر اعمال انسان: (آیات 16 تا 18): یکی از راه‎های مهم ایجاد ، ترس و پرهیز از عصیان خدای متعال، توجه به شدت نزدیکی خدا به انسان است؛ خدای سبحان به‎‎قدری به او نزدیک است که حتی پیش از آگاه شدن فرشتگان مأمور ثبت اعمال او، به او آگاهی دارد و در آیات بالا بیان فرمود که اوست که پیش از ورود وسوسه‎ها به قلب انسان، بر قلب او اشراف دارد و می‎داند که چه وسوسه‎های سیاهی به قلب وی وارد می‎شوند؛ اما فرشتگان مأمور، در نقطه‎ی نزدیک به انسان، و در چپ و راست او نشسته‎اند، و برون‎داد این وسوسه‎ها را در گفتار او مشاهده و ثبت می‎کنند. این‎که امیر مومنان علی در دعای کمیل به خدای متعال میفرماید: «وَ کُنْتَ اَنْتَ الرَّقِیبُ عَلَیَّ وَ الشَّاهِدَ لِمَا خَفِیَ عَنْهُمْ وَ بِرَحْمَتِکَ اَخْفَیْتَهُ وَ بِفَضْلِکَ سَتَرْتَهُ»، اشاره دارد که دانش خدا (در موضوع وسوسه‎های وارد بر قلب انسان)، بر دانش فرشتگان مأمور پیشی دارد؛ وسوسه‎هایی که اگر انسان آن‎ها را بپذیرد، گفتار و رفتار نادرست از او صادر می‎شود. این سبقت آگاهی پروردگار، می‎تواند به این معنی باشد که گاه انسان، به‎ظاهر، درصدد خیراندیشی است، اما در قلبش سیاهی حسادت، گمراه کردن، کینه و مانند آن نهفته است؛ این‎جا خدای متعال ظاهر کار را لحاظ نمی‎کند؛ بلکه به باطن نیت و اندیشه‎ی نهفته در گفتار و رفتار می‎نگرد. همین امر موجب رد شدن برخی از اعمال به‎ظاهر نیک می‎شوند. اطلاع انسان از این حقیقت (سبقت آگاهی پروردگار بر دیگران)، مرتبه‎ی تقوا و خداترسی را در وی می‎افزاید و او را به مراقبت از اموری که در درون وی انگیزه‎ی گفتار و عمل می‎شوند، تشویق می‎کند. از اسرار مراقبه‎های شدید اهل معرفت، همین تقواست؛ چنان‎که گفته‎اند: «ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محال است!» کانال اطلاع رسانی امور علمی استاد بهجتپور https://eitaa.com/bahjatpoor
ی هدیه از زلال قرآن امروز صبح
14031005.mp3
15.98M
درس تفسیر استاد بهجت پور - چهارشنبه پنجم دی نکات روش شناختی سوره مدثر بسیار ناب
البته فن کولر محل در حرم خراب بود و کمی صدا توی صوت هست