eitaa logo
بحر در کوزه
133 دنبال‌کننده
346 عکس
58 ویدیو
4 فایل
گــر بریزی بحــر را در کوزه‌ای چند گنجد قسمت یک روزه‌ای گاه‌نوشت‌هایی دربارۀ دین، رسانه، تربیت رسانه‌ای، روانشناسی، سبک‌زندگی و ادبیات.. پنجره‌ای رو به دغدغه‌های ذهنی من! ارتباط با من👇 @allikhosravi
مشاهده در ایتا
دانلود
لذات حسی؛ لذات‌معقول؟! 🔻کامجویی آدمیان از «لذات‌ حسی» یا «مادی» چندان در رهن «دانش» و «شناخت» نیست؛ یک کودک بی‌دانش و حتی حیوانات هم به خودی خود ملتفت خوش‌طعمی یا بدطعمی یک غذا می‌شوند! سعدی در گلستان می‌گوید: غلامی را دیدم دست و دهن بسته‌اند، علت را پرسیدم، گفتند: آزادش کنیم صوت خوشی دارد، وقتی می‌خواند شتر‌های تشنه به عشق او از آب خوردن باز می‌مانند و تلف می‌شوند، و بعد می‌گوید: اشتر به‌شعر عرب در حالتست و طرب گــــر در تـو  نیست اثر طبــع جانــوری «طبع جانوری» کانون درک و دریافت لذات حسی و مادی است که در انسان و حیوان مشترک است. 🔻اما جان‌مایۀ لذات «فرا حسی» یا «معقول» [مثل روزه‌ ماه مبارک] متوقف بر «شناخت» و «دانش» است؛ یعنی برای کامجویی از این لذات، ابتدا باید خیمه در چمن‌زار «دانش» و «شناخت» زد و اِلا جز زاری و زحمت چیز دیگری ندارد. به قول مولوی: این «محبت» هم نتیجه «دانش» است کـی گـزافـه بـر چنیـن تختـی نشست ؟! یعنی آدمیان به هر میزان که فروتنی ورزیده، «دانایی‌‌» خود را ارتقاء دهند، میزان درک‌شان از «لذات‌برتر» و «معقول» نیز‌ افزایش می‌یابد. 🔻از دیگر سو اگر انسان‌ها، هر قدر فراتنی نشان داده، بدمستی کنند و شناخت‌شان از مفاهیم معقولی چون «روزه»، «نماز» و حتی «حجاب» و.. پایین و نازل باشد امکان لذت‌بری‌شان نیز کمتر و کمتر و حتی گاه آن عبادت منزجر کننده می‌شود. 🔻به همین دلیل است که «روزه گریزی» یا «دین‌گریزی» و یا حتی در مرتبتی بالاتر «دین‌ستیزی» برخی، نشان دهنده روشنفکری یا شجاعت یا جسارت‌ بالای‌ آنان نیست، بلکه نشان بی‌دانشی و «بی‌سوادی» و گواه به زمین‌ چسبیدگی‌ آنان است. (اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ_به خاک زمین چسبیده‌اید. ۳۸/توبه). 🔻بدین منوال می‌توان گفت: تفاوت افراد با یکدیگر به میزان ثروت، قدرت، مدرک و شهرت‌شان نیست، بلکه به «آگاهی‌‌شان» است: جــان نباشد جـــز خبر در آزمـون هرکه را افزون خبر جانش فزون جــان ما از جــــان حیوان بیشتر ازچه؟ زان رو که فزون دارد خبر ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
41.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. یک هشدار .. یَابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَیْتَ رَبَّکَ سُبْحَانَهُ یُتَابِعُ عَلَیْکَ نِعَمَهُ وَأَنْتَ تَعْصِیهِ فَاحْذَرْهُ .. اى فرزند آدم! هنگامى که مى‌بینى پروردگارت نعمت‌هایش را پى‌درپى بر تو مى‌فرستد در حالى که تو معصیت او را مى‌کنى از او بترس! (۵) ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
خسروی-حکمت۲۵.mp3
4.75M
. صوت جلسه هفتم؛ (حکمت ۲۵ نهج‌البلاغه) ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
42.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. شرح حکمت ۲۲۳ نهج‌البلاغه: مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ، لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ كسى كه حيا لباس خود را بر او بپوشاند، مردم عيب او را نخواهند ديد .. (۶) ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه خانواده درجه یک داشته باشیم؟.mp3
7.06M
🔴 خانواده آرمانی! ما برای داشتن خانوادۀ ایده‌آل و درجۀ یک، الزاماً نیازی به «باربارا آنجلیس» و «آنتونی رابینز» و «صد کیلو خوشبختی» و «زنان مریخی و مردان ونوسی» و «چه کسی پنیر من را جابه‌جا کرد» و در مجموع روانشناسی غرب نداریم! برای داشتن خانواده درجه یک، از حضرت خدیجه(س) بیاموزیم. 🟢 حکمت ۲۵۷ نهج‌البلاغه؛ خانواده مطلوب از نظر امیرالمومنین علیه‌السلام 🟢 حکمت ۴۵۳ نهج‌البلاغه، چهره‌شناسی خانواده نامطلوب از دیدگاه علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام (۷) ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
دو نکته تاریخی در مورد ۱۲ فروردین .. 🔻امروز ۱۲ فروردین، روز تثبیت نظام جمهوری‌ اسلامی با رأی اکثریت قاطع مردم است. نظامی که اولین‌بار در کل تاریخ ایران‌زمین با رأی و خواست مردم بر سرکار آمد. 🟢یادآوری دو نکته تاریخی را لازم میدانم: 🔻نخست اینکه اگر تاریخِ انقلاب‌های مهم دنیا (فرانسه، روسیه ..) را مطالعه کنید، هیچ انقلابی پس از پیروزی و سرنگونی رژیم قبل، موجودیت خود را به رأی نگذاشته است. 🔻عده‌ای می‌گفتند رژیم پهلوی با حمایت قاطع مردم سرنگون شده و نیازی به برگزار رفراندم برای نظام جدید نیست، زیرا مردم با حضور خود در راهپیمایی و تجمعات بزرگ بر نظام جدید مُهر تایید زده‌اند. اما، امام‌خمینی(ره) مخالف بود و اصرار داشت که باید رأی و حمایت رسمی مردم پشت سر نظام جدید باشد و این، آینده‌نگری سیاسی امام قابل تحسین است. مهمترین رمز بقای جمهوری‌اسلامی تاکنون نیز همین مردم‌‌اند. 🔻دوم اینکه؛ چرا با وجود دشواری‌ها و رنج‌های فراوانی چون تحریم، جنگ طولانی ۸ ساله، ناامنی و ترورهای دهه شصت توسط رجویست‌ها، ناکارآمدی، خیانت‌ها و فساد داخلی و .. ملت مقابل دشمن داخلی و خارجی مقاومت می‌کند؟ 🔻پاسخ این سوال نیز ریشه در تاریخ سیاسی ما دارد؛ تا پیش از جمهوری‌اسلامی هیچ یک از حکومت‌ها و سلسله‌های حاکم در ایران توسط مردم و به خواست آنها بر سرکار نیامده بودند تا خود مردم برای بقای آن «جان» و «جوانان‌شان» را تقدیم کنند. 🔻حکومت‌های مغولی، صفویه و قاجار با زور شمشیر قبایل و پهلوی با کودتای انگلیسی بر صدر نشسته بودند و به هیچ عنوان نظامات برآمده از کف جامعه نبودند. به همین دلیل در تاریخ ما هرگاه شاهان با اعتراض مردم مواجه می‌شدند یا فرار می‌کردند (محمدعلی شاه)، یا ترور می‌شدند (ناصرالدین شاه)، یا توسط عوامل خودی کشته می‌شدند(نادرشاه)، یا از کشور اخراج می‌شدند(رضاشاه) و یا مردم در نهایت آنها را ساقط می‌کردند(محمدرضاشاه)!! 🔻ایران‌زمین، ۲۵۰۰ سال تجربۀ حکومت پادشاهی و استبداد فردی را در پیشینه و اختیار دارد، پادشاهانی که به سختی می‌توان بین آنها افرادی موجه و نیک‌نام یافت و تنها ۴۴ سال است که حکومت مردمی را تجربه می‌کند. هرجور نگاه کنید ۲۵۰۰ سال از ۴۴ بزرگ‌تر است. 🔻شاهان ما ۲۵۰۰ سال فرصت داشتند ایران را توسعه دهند، اما اگر تاریخ پادشاهان را تورق کنید، متوجه خواهید شد که آنها برخلاف جمهوری‌اسلامی، همه چیز داشتند جز مردم! 🔻جمهوری‌اسلامی نیز در طول این چهار دهه، هرچه نداشته اما از پشتوانۀ مردمی بهره برده است و خرد حکمرانی ایجاب می‌کند که با چنگ و دندان جمهوریت نظام را در کنار اسلامیت آن حفظ کند چون جمهوری اسلامی یعنی: حکومت مردم بر مردم؛ حکومت با مردم بر مردم. 🔻در مقایسه با تاریخ بیست‌وپنج قرن ( ۲۵۰۰ ساله) استبداد و سلطنت، جمهوری‌اسلامی یک طفل تازه راه به حساب می‌آید که برای نخستین‌بار مردم را به میدان سیاست‌ورزی وارد کرده است و همین مردم هم باید نقاط ضعف آن را مرتفع سازند. 🔻هر مسئولی در هر جایگاهی، اگر با تصمیمات و رفتار خود جایگاه مردمی نظام را تنزل دهد، خواسته یا ناخواسته به انقلاب، دیانت، ملت و شهیدان حق و فضیلت خیانت نابخشودنی کرده است .. ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
میل به سبزه و چمن ما انسان‌ها خاطرۀ بهشت را در سرشت خویش داریم؛ پنجره‌ای که خداوند در افق جان ما گشوده است. میل انسان به سبزه، چمن، آب روان و درختانی که تا آسمان سرکشیده‌اند، و از زبان خاک می‌گویند راز! نشانی از همان گرایش به بهشت است. مولوی می‌گوید، گرایش ما به آواز و آهنگ خوش نیز، همان که غزالی در احیاء العلوم در فنّ سماع گفت: «اگر موسیقی به انسان حالت ارتقاء و نشاط و بسط روحی بدهد، استماعش واجب است!» ریشه در خاطرات بهشتی ما دارد و ما وقتی در بهشت بودیم این آواها و الحان را شنیده‌ایم. آن خاطره بهشتی همچنان در ما زنده و تر و تازه است: نغمه ناقوس و آواز دهل چیزکی ماند بدان ناقور کل بانگ گردش‌های چرخ ست این که خلق می‌‌سرایندش به طنبور و به حلق ما همه ابنای آدم بوده‌ایم در بهشت، این لحن‌ها بشنوده‌ایم گرچه بر ما ریخت آب و گل شکی یادمان آمد از آنها چیزکی خاطرۀ بهشت، چمن، سبزه و طبیعت، خاطرۀ بهشتِ موسیقی و آن پنجره‌ای که خداوند در افق روح ما گشود، مگر می‌شود آن را با کلمات وصف، یا با یک روز، گردش در طبیعت لمس کرد! و مگر می‌شود از آن اسرار جلال سخنی گفت، غیر از آن که دَم فرو بست و زمزمه کرد: گوش آن کس نـوشـد اسـرار جلال کو چو سوسن ده زبان افتاد و لال ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
49.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. حکمت ۸۲ نهج‌البلاغه فَاِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الاِْیمانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لا خَیْرَ فى جَسَد لا رَأْسَ مَعَهُ .. «صبر» نسبت به «ایمان» همچون «سر» است نسبت به «بدن»، (همان گونه که) جسم بى‌سر ارزشى ندارد، ایمان بدون صبر و شکیبایى نیز بى‌ارزش است! (۸) ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
. دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند .. 🔻وقتی قرآن می‌خوانی، خداوند بین تو و نااهلان فواصلی تعریف می‌کند که خودت از آن فاصله‌ها بی‌خبری؛ متوجه نمی‌شوی که به چه دلیل، با عده‌ای پیوند می‌خوری و چرا و چگونه از عده‌ای دیگر دور می‌شوی. 🔻قرآن بخوانیم تا به رأی‌العین تجربه کنیم که چگونه پای‌مان از جمع‌های نامطلوب بریده و دور می‌شود و از طرف دیگر، چگونه با افرادی آشنا می‌شویم که معمولا خودمان آنها را برای حیطه آشنایی‌مان انتخاب نکرده‌ایم. جوری که به تعبیر غلط و رایج، این آشنایی‌ها را «شانس» بزرگ معنا می‌کنیم. در حالی‌که این سنت قطعی الهی است که در پس مصاحبت و مؤانست با قرآن حاصل می‌شود، گویا فرد، در سانتریفیوژی قرار می‌گیرد که تفکیک می‌شود. 🔻این حجاب را خدای رحمان «حجاب نادیدنی» نامگذاری کرده است: «وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَکَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا» و چون قرآن بخوانى ميان تو و كسانى كه به آخرت ايمان ندارند پرده‏‌اى پوشيده قرار مى‏‌دهيم.(اسراء/۴۵) 🔻بهترین زمان و مستعدترین فرصت، یا به قول کاسبان بازار «سرچراغ» این موضوع همین «ماه مبارک رمضان» است .. ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
49.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکمت ۱۱ نهج‌البلاغه: إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ. هنگامى که بر دشمنت پیروز شدى عفو را شکرانه این پیروزى قرار ده. (۹) ✍️ | 👇 https://eitaa.com/joinchat/1114308842C98432b593e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا