eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
15هزار دنبال‌کننده
312 عکس
292 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بلد طیّب/منان رئیسی
رنگ خدا تا به حال به تونالیته و رنگ‌بندی شهرهای سنتی دقت کرده‌اید؟ در شهر سنتی، سیما و منظر عمومی ش
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی عرض می‌شود که شهر اسلامی، شهری است که محوریت و مرکزیت آن با بقاع متبرکه به ویژه حرم ائمه یا امامزادگان علیهم‌السلام است دلیلش این است. این خاطره بسیار شنیدنی مرحوم آیت الله مصباح از مرحوم آیت الله بهجت را ببینیم و بیاندیشیم که این بقاع متبرکه چه شان و جایگاهی دارند که آنهایی که حقایق عالم را ادراک می‌کنند چنین شیفته این بیوت الهی هستند. @baladetayyeb
تصویری نادر از جاده قدیم شیراز اصفهان به تاریخ ۱۳۰۸ شمسی، به مناسبت افتتاح آزادراه شیراز اصفهان پی‌نوشت: آزادراه شیراز اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است که بخشی از مهمترین دستاوردهای آن عبارت است از کاهش مسافت ۱۳۵ کیلومتری شــیراز تا اصــفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی ۴۰ هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت ۱۳۶ میلیون لیتر در سال و همچنین کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳۱۲۰ میلیارد ریال. خداقوت به دولت محترم، مهندسان، مدیران و دست اندرکاران این پروژه بزرگ‌ ملی 🌹 @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
به بهانه داغ الداغی‌ها 🔹پرسه‌زن (به زبان فرانسوی فلانور: Flâneur‎) مفهومی است برگرفته از تمدن معاصر
دیروز حکم اعدام قاتل شهید الداغی (شهید امر به معروف در سبزوار) در دیوان عالی کشور تایید شد و انشاالله به زودی به دار مجازات آویخته خواهد شد؛ ولی کاش در کنار این مجازاتها که بسیار هم لازم هست، فکری به حال ساختارهایی می‌شد که در شهرهایمان، بستر پرورش این نوع پرسه‌زنان را فراهم کرده است. یادداشتی که در همین خصوص، پس از داغ شهید الداغی منتشر کردم را ملاحظه بفرمایید👇 https://eitaa.com/baladetayyeb/274 @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصوبه‌ای مهم برای شکستن احتکار زمین به لطف خدا و با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده؛ دیروز یکی از چالشی‌ترین مصوبه‌های کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در صحن علنی مجلس تصویب شد. براساس این پیشنهادِ تحول‌آفرینِ کمیته احیاء و بهره‌برداری عادلانه اراضی، ۳۳۰هزار هکتار به مساحت سکونتگاهی کشور اضافه خواهد شد. طی‌ دهه‌های گذشته عرضه زمین با میزان تقاضا متناسب نبوده و این موضوع یکی از علل مهم وضع غیرقابل قبول مسکن است. تا جایی که تورم زمین طی ۳۰سال گذشته بسیار بیشتر از هر چیز دیگری بوده است، حتی سکه و دلار! مهدی عسگری، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس @MahdiAsgari133 پی‌نوشت: از نقش آفرینی و پیگیری‌ ویژه آقای دکتر عسگری برای تصویب این مصوبه مهم که انشاالله آثار آن به تدریج طی سالهای آتی هویدا خواهد شد بسیار ممنونیم. انشاالله دعای خیر مردم شامل حال ایشان و سایر عزیزانی که برای تصویب این مصوبه مهم تلاش کردند خواهد بود. از نمایندگان مجلس انقلابی همین نوع نقش آفرینی‌های تحول‌آفرین انتظار می‌رود. @baladetayyeb
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دو دقیقه صریح و بدون تعارف با مدیران شهری از هر طیف سیاسی 🔹طبق گزارش رسمی وزارت بهداشت، تنها طی ۵ سال (حد فاصل ۹۵ تا ۱۴۰۰) بیش از ۷۵ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا جان سپرده‌اند که بخش غالب آن، سهم کلانشهرها و به ویژه تهران بوده است! طبق این گزارش، هزینه‌های مستقیم مربوط به مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا، فقط در سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۱/۳ میلیارد دلار برآورد شده است! 🔹یعنی اگر با کمترین قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ که ۲۱ هزار تومان بوده است محاسبه کنیم، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم اقتصادی داشته است که اگر هزینه‌های غیر مستقیم را نیز اضافه کنیم سر به فلک می‌کشد! 🔹حالا لطفا در تکمیل این آمار وحشتناک، این ویدئوی ۲ دقیقه‌ای از توضیحات دکتر منان رئیسی را ملاحظه بفرمایید و ببینید که طی همه دهه‌های اخیر، کدام سیاست با وجود همه اختلاف نظرها، مورد اتفاق نظر همه شهرداران از هر طیفی (چه چپ و چه راست) بوده است؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
حدس می‌زنید در حال حاضر، مساحت همه شهرها و روستاهای ما جمعا چند درصد از کل مساحت کشور است؟! شرط مهم
لطفا به این جملات دقیق نورا عرکات، استاد حقوق دانشگاه تمپل دقت بفرمایید. به نظرتان آنهایی که با شعارهای به ظاهر اقتصادی و با توجیه صرفه‌جویی در مصرف زمین، طی همه دهه‌های اخیر باعث شدند که در کشور پهناور ایران، شهرهای ما اینقدر فشرده و متراکم شوند و تعداد زیادی از جمعیت ما در وسعت کاملا محدودی (جمعا زیر ا درصد!) از سرزمین پهناور ایران متراکم شوند، عملا آگاهانه یا ناآگاهانه همان کار و بلکه شدیدتر از همان کاری را با ما نکرده‌اند که صهیونیستها طی همه این سالها با فلسطینی‌ها کرده‌اند؟! @baladetayyeb
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مدیران محترم وزارت علوم و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، لطفا این دو دقیقه مهم از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب را حداقل ۱۰ بار با دقت گوش کنید و تا بیش از این، منابع کشور را به هدر نداده‌اید برایش چاره‌ای بیاندیشید. این سیستمی که تدبیر کرده‌اید عملا باعث شده است اساتید ما به جای آنکه همّ و غمّشان حل مسائل کشور باشد به کارگزارانی رایگان برای برخی مراکز و پایگاه‌های علمی تبدیل شوند که اغلبشان هم متعلق به ینگه دنیا هستند! چرا باید کار به جایی برسد که ولیّ جامعه بفرماید که چندبار گفته‌ام ولی هنوز اصلاح نشده است؟! @baladetayyeb
از ناز نازخاتون تا نام نازی آباد 🔹در تاریخ تمدن ما، هیچگاه زمین و مسکن به مثابه کالای سرمایه‌ای (همچون طلا و مسکوکات و ...) تلقی نمی‌شد، به این معنا که هیچگاه کسی پولش را صرف خرید زمین و مسکن با نگاه انباشت سرمایه نمی‌کرد. بلکه هرگاه کسی نیاز به مسکن پیدا می‌کرد آنرا می‌خرید یا می‌ساخت و دلیلی نمی‌دید که پول و سرمایه‌اش را از سالها قبل، صرف خرید مسکن یا زمینی کند که شاید سالها بعد به آن نیاز پیدا کند. اما از دوره قاجار، تحت تاثیر ورود تدریجی نظامات حاصل از اقتصاد سرمایه‌داری به ایران، برای اولین بار، زمین به مثابه کالایی سرمایه‌ای تلقی شد. به نحوی که از آن دوره به تدریج، عده‌ای پول و سرمایه خود را با هدف انباشت سرمایه، وارد بازار زمین و مستغلات کردند‌. 🔹وقتی زمین همچون کالایی سرمایه‌ای تلقی شود آنگاه به شهر و فضاها و محلات آن نیز همچون کالایی اقتصادی و نه پدیداری فرهنگی نگریسته می‌شود. کالایی که می‌توان روی آن با نگاه صرفا انتفاعی، قیمت گذاشت و حتی آنرا به دیگری پیشکش کرد! دقیقا همانطور که سایر کالاهای سرمایه‌ای همچون طلا و سکه و ... را می‌توان به دیگران پیشکش کرد. 🔹نمونه واضح تاثیر این نوع نگاه بر شهر و فضاهای شهری، داستان نامگذاری محله نازی آباد است؛ محله‌ای که زمین آن در دوران قاجار، به مثابه کالایی سرمایه‌ای از طرف پادشاه قاجار به سوگلی‌اش پیشکش شد! در برخی اسناد چنین آمده است که این منطقه را ناصرالدین‌شاه قاجار برای یکی از سوگلی‌هایش به اسم نازخاتون خریداری کرد که بعدها با اضافه شدن آن به جنوب تهران در دهه ۳۰ شمسی، نام محله، متناسب با نام سوگلی شاه قاجار، نازخاتون نامیده شد و سپس به تدریج به «نازآباد» و نهایتا «نازی‌آباد» تغییر یافت. نازی‌آبادی که وجه تسمیه‌اش، ناز نازخاتون برای شاه قاجار بوده است! @baladetayyeb
عصای موسی در آستانه بلعیدن مارهای خوش خط و خال لیبرال سرمایه‌داری: 🔹به تصویر دیوارنگاره‌ای در قلب نیویورک که این روزها در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده عنایت بفرمایید: «اسرائیل بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند، بایدن پول آن را می‌پردازد». 🔹اینکه آمریکا تمام قد از اسرائیل حمایت می‌کند هیچ چیز عجیبی نیست چون به فرموده مرحوم آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، "اسرائيل يعنى سرمايه‌دارى، نه يك كشور كوچك؛ امروزه بيشترين سهام اطلاعاتى-سياسى، و سهام پولى-اقتصادى و بالاخره سهام تكنولوژيك دنيا در اختيار اين رژيم است". و لذا طبیعی است که آمریکا به عنوان مهد لیبرال سرمایه‌داری، از کشوری که مصداق تام و تمام نظام سرمایه‌داری است حمایت کند و حتی هزینه بمبهای کودک کُشش را هم تامین کند. 🔹 اما آنچه علاوه بر متن این دیوارنگاره برایم جلب توجه‌ می‌کند ترکیب آن با موقعیتش و زمینه‌ای است که پشت این دیوارنگاره قرار دارد: مجموعه‌ای از برجها و ساختمان‌های بلند تجاری و اداری و ... که این نوع معماری، ظرف مناسب و متناسب با مظروف نظام سرمایه‌داری است. آیا اینکه در مهد لیبرال سرمایه‌داری، روی بدنه‌های برجهایی که ظرف نظام سرمایه‌داری هستند، جلوی چشمان صاحبان کارتل‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، اینچنین به اسرائیل به عنوان مولود ویژه نظام سرمایه‌داری تعرّض می‌شود نشانه آن نیست که عصای موسی به لحظات بلعیدن مارهای خوش خط و خال لیبرال سرمایه‌داری بسیار نزدیک شده است؟ @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹این آقا را بنگرید که در خیابان منتهی به سازمان ملل در قلب نیویورک، همزمان مشغول فروختن پرچمهای اسرائیل و فلسطین به صورت توامان است! شاید در نگاه اول، این نوع کاسبی عجیب به نظر برسد اما اگر دقیقتر بنگریم اتفاقا این نوع کاسبی، کاملا با زمینه کالبدی این شهر متناسب است. در شهری که کالبد و ظرف آن مبتنی بر اصالت سرمایه و لیبرال سرمایه‌داری است، هیچ مظروف و اعتقاد و ارزشی به جز بی‌ارزشی و بی‌اعتقادی اصالت ندارد. لیبرالیسم، رکن اساسی شهر معاصر غربی است، رکنی که هم در ظرف و نظام کالبدی شهرهایشان بروز و ظهور دارد و هم در مظروف و نظام فرهنگی و اعتقادی شهروندانشان. 🔹دقیقا در تقابل با شهرهای سنتی ما که در آنها، مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی، اصالت با ارزشهای دینی بود و نه جریان پول و سرمایه و غیره. تقابل این دو نوع شهر را می‌توان در تقابل شهر/عبودیت و شهر/ثروت خلاصه نمود. 🔹آنچه جای توجه دارد این است که بروز چنین رفتارهایی (شبیه به آنچه در این ویدئو می‌بینید) را نباید منتزع از زمینه کالبدی و ظرف این شهرها تحلیل نمود. زیرا مبتنی بر "كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِه"(اسرا/۸۴) میان ظرف و مظروف همواره نسبت معناداری برقرار است و لذا هر چه ظرف و نظام کالبدی شهرهای ما نیز شبیه به ظرف و نظام کالبدی شهرهای غربی شود، آنگاه تجلی مظروف و ارزش‌های فرهنگ غربی نیز در شهرهای ما دور از ذهن نیست. بخش مهمی از دلایل ترویج معضلاتی نظیر عدم عفاف و حجاب و سستی اعتقادات و ... در کلانشهرهای معاصر ایران را بایستی از همین منظر تحلیل نمود. @baladetayyeb
پیام یک تصویر نادر برای ما: 🔹تصور شما از ازدحام شدید جمعیت در این عکس چیست؟ هجوم جمعیت برای یک جشن ملی، یا مراسمی آیینی؟ یا دیدار با یک رجل مذهبی یا سیاسی؟ خیر، آنچه می‌بینید تصویری نادر از هجوم مردم برای دیدن یک فیلم در تهران در سال ۱۳۳۷ در سینما ایران (خیابان لاله‌زار) است! حالا لطفا به این فرمایش ۳۷ سال قبل رهبر معظم انقلاب عنایت بفرمایید: "بارها گفته ام که هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود (۱۳۶۵/۹/۲۷). 🔹تمدن غرب با درک این موضوع از دهه‌ها قبل، برای گسترش ارزش‌ها و انتقال پیامش به سایر جوامع از جمله جوامع اسلامی و شرقی، از ابزارهای هنری نظیر سینما و معماری و موسیقی و ... بهره برده است. ما هم امروزه اگر قرار است تمدن نوین اسلامی ایرانی را به مرحله عمل برسانیم گریزی نداریم جز آنکه پیام و محتوای انقلاب را در قالبها و تکنیکهای جذاب هنری (اعم از معماری و موسیقی و ...) بریزیم. یکه‌تازیِ سرود سلام فرمانده که این روزها برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین در تیک تاک دوباره حسابی گل کرده است، مصداق واضحی است از اهمیت بهره‌گیری از ابزارهای هنری برای انتقال بهتر و موثرتر پیام و فرهنگ انقلاب اسلامی. @baladetayyeb
رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟! 🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۳۵ شمسی. در شهر سنتی، یکی از مفاهیم مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی مفهوم قناعت بود که انعکاس این مفهوم در معماری بازارها سبب شده بود تا بازارها به صورت راسته بازار احداث بشوند (مثلا راسته بزازها، راسته خراط‌ها، راسته مسگرها و ...) تا اگر کسی به قصد خرید یک جنس مشخص وارد یک راسته معین می‌شود، با سایر اجناسی که نیازی به خرید آنها ندارد مواجه نشود. 🔹 اما در پاساژها و سیتی‌سنترها و مراکز تجاری معاصر، مبتنی بر مفهوم مصرف‌گرایی، اغلب مراکز تجاری بزرگ، به صورت مختلط (مخلوطی از مغازه‌های با کاربری‌ها و اجناس مختلف) احداث می‌شوند تا وقتی مشتری به قصد خرید یک کالای مشخص وارد بازار شود، با انبوهی از کالاهای دیگر نیز مواجه شود تا به خرید هرچه بیشتر و مصرف‌گرایی هرچه بیشتر تحریک شود. این نوع دامن زدن به فرهنگ مصرف‌گرایی، از مهمترین شاخصه‌های اقتصاد سرمایه‌داری است؛ اقتصادی که هدف نهایی‌اش نه رفع احتیاج بازار، بلکه ایجاد بازار احتیاج است. ✍ دکتر منان رئیسی @baladetayyeb