منزل یا مسکن؟!
🔹در ادبیات محاورهای وقتی که میخواهیم از محل سکونت خود صحبت کنیم از واژه منزل استفاده میکنیم مثل این جملات: بفرمایید منزل خدمتتان باشیم، منزل خودتان است و ...؛ اما معنای لغوی منزل چیست؟ لغتنامهها منزل را چنین تعریف کردهاند: "جای فرودآمدن لیکن اکثر به معنی جایی مستعمل است که مسافران به جهت خواب و آرام در آن فرود آیند". یعنی دقیقا شبیه به همین کارکردی که این روزها خانههای ما دارند؛ مکانی برای محل فرود موقت و خواب شبانه برای ما مسافرانِ معابر و خیابانهای شهرها و نه مکانی برای زندگی با تمام ابعاد و وجوه مختلف آن.
🔹این تقلیل کارکرد خانه از محل زندگی به مکان صرفا خواب، از نتایج مانیفست معماری و شهرسازی مدرن و تفکیک شهر به سه پهنه مجزا برای اقامت، کار و تفریح است؛ به نحوی که مسکنی که تا قبل از آن، هم محل اقامت بود و هم محل کار و تولید و هم محل تفریح، به منزلی برای صرفا اقامت و خواب شبانه فروکاهیده شد. و بدیهی است که مکانی که صرفا محل خواب است دیگر نه نیازی به حیاط دارد و نه احتیاجی به حوض و درخت؛ همین قوطی کبریتهای کپسولی که در کلانشهرها میسازیم به خوبی از عهده وظیفه خواب کردن ما برمیآیند. اما برخلاف منزل که مکان نزول موقت است، مسکن به معنای محل سکون و قرار است؛ چنانچه قرآن کریم نیز از واژه مسکن به عنوان خانه تراز تعبیر میفرماید: لَقَدْ كَانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَة جَنَّتَانِ عَنْ يَمِينٍ وَشِمَال (سبا/۱۵) و در جای دیگر، صفت خانه مطلوب را سَکَن معرفی میفرماید: وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا (نحل/۸۰).
🔹فروکاهی مسکن به منزل، سبب تهی شدن خانه معاصر از تمام کارکردهای سابقش شده است؛ تربیت کودکان را به مهدکودکها و کودکستانها و مهمانداری را به کافهها و رستورانها و تفریح را به پارکها و شهربازیها سپردیم؛ همانطور که مجالس عقد و عروسی را به تالارها و حتی پرستاری از بزرگتران را به خانههای سالمندان واگذار کردیم. این تهی شدن خانه از همه ابعاد و وجوه زندگی و تقلیل آن به پوستهای کپسولی برای صرفا خواب از نتایج راهبریِ زغن (گنجشک سیاهِ) معماری و شهرسازی معاصر است که منازل ما را به مرزغن (گورستان) برای ما مردگانِ سبک زندگی معاصر تبدیل کرده است:
هر که را راهبر زغن باشد
منزل او به مرزغن باشد
@baladetayyeb
پیشنهادی برای شهرداری و شورای شهر تهران:
شهردار پاریس روز ۱۴ مهر ۱۴۰۱ و در بحبوحه اغتشاشات ایران به صورت رسمی اعلام کرد که خیابانی را در پاریس به نام مهسا امینی نامگذاری میکند. روز ۱۹ مهر نیز شورای شهر پاریس به مهسا امینی عنوان شهروند افتخاری داد؛ حالا که روزگار چرخیده و شاهد خشونت بیحد و اندازه پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه علیه معترضان در خیابانهای پاریس هستیم خدمت شهرداری و شورای شهر تهران پیشنهاد میشود به سبک خود فرانسویان، خیابانی را در تهران به نام "نائل" نامگذاری کنند و به ایشان عنوان شهروند افتخاری بدهند. ایشان، نوجوانی ۱۷ ساله و پیک غذا بود که سه شنبه هفته گذشته در جریان یک ایست و بازرسی هدف شلیک مستقیم گلوله افسران پلیس فرانسه قرار گرفت و قتل وحشیانه او اولا جرقهای شد برای غرق شدن فرانسه در آشوب و اعتراض و ثانیا بهانهای شد برای آنکه جناب مکرون و دار و دستهاش بفهمند که دنیا گرد است!
@baladetayyeb
کاری به این دولت و اون دولت ندارم اما سوالم این است که مدیران وزارت راه و شهرسازی قراره اینطوری شعارهایشان درباره مسکن اسلامی ایرانی را محقّق کنند؟! برجهای ۲۰ طبقه در یک شهر کوچک چندهزار نفری؟! اگر معماری اسلامی این است پس "وَ عَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلام". ماشاالله به این اعتماد به سقف که اینطوری همه ما از عموم مردم گرفته تا شخص رئیس دولت را به بازی گرفتهاید و صدای هیچ کس هم در نمیاد!
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جای بچه توی مسجد نیست؟! تاکنون به دو آیه زیر در کنار هم توجه کرده بودید؟
"الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا" (کهف/۴۶)
"خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِد" (اعراف/۳۱).
پس یادمان باشد که بچهها زینت زندگی هستند و ما مامور هستیم که زینتهایمان را همراه خودمان به مساجد ببریم.
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختلاف عملکرد ۱۰۰ برابری در دو نوع الگوی ساخت مسکن به لحاظ سرعت بهرهبرداری! حالا مسئولان وزارت راه و شهرسازی دوباره بر همان الگوهای اشتباه سابق اصرار کنند و نصایح کارشناسان را گوش نکنند تا در انتهای این دولت با آمار بسیار پایین در خصوص تحقق وعده ۴ میلیون مسکن، هم آبروی خودشان را ببرند و هم آبروی دولت را.
@baladetayyeb
توییت اخیر جناب آخوندی و سه علامت تعجب !!!
به تلاش جناب آخوندی برای وانمود کردن تقابل اسلام و ایران در توییت اخیرشان عنایت بفرمایید: ایده ایران و نه به اسلام ایدئولوژیک! این آقا حدود ۱۰ سال (یعنی تقریبا یک چهارم از کل عمر انقلاب) در این مملکت وزیر مسکن بوده و با همین تفکر، وضعیت مسکن و شهرسازی را ساماندهی (ناساماندهی) میکرده. سه علامت تعجب حقیر:
۱. عجیب اینکه ایشان در حکومتی بالاترین مقام مسکن و شهرسازی بوده که ایده اصلی انقلابش، ایدئولوژی اسلامی بوده. صدارت امثال ایشان بنده را دقیقا به یاد رمان قلعه حیوانات میاندازد؛ اگر این رمان را نخواندهاید حتما بخوانید. جالب آنکه اگر مثلا بخواهیم یک جوان بیچاره را در یک دانشگاه درجه سوم مملکت هیات علمی کنیم انواع مصاحبههای آنچنانی را برایش ترتیب میدهیم تا مطمئن شویم که مبادا فکر استاد فردای بچههایمان مسموم باشد، اما نهادهای نظارتی، سم سکولاریسم را در بالاترین مقامات اجرایی کشور میبینند و عین خیالشان هم نیست! نمیدانم، شاید خود این نهادها هم بخشی از رمان قلعه حیوانات شدهاند و ما خبر نداریم!
۲. عجیبتر آنکه ایشان با آن همه ترک فعلش در زمان صدارت، از مسبّبان اصلی وضعیت نابسامان امروز مسکن است و حالا به جای آنکه پاسخگوی کارنامه ضعیفش باشد، راست راست میچرخد و از عالم و آدم هم طلبکار است و هیچ کس هم کاری به کارش ندارد!
۳. عجیبترین اینکه خط فکری سکولار ایشان هنوز در برخی از مهمترین گلوگاههای حاکمیت در حال جولان دادن است و دولت و مجلس انقلابی هم عین خیالشان نیست!
@baladetayyeb
معماری سفارت ایران در عراق و چند سوال:
از اصول مهم طراحی سفارت یک کشور در کشور دیگر، بهرهگیری از مضامین و داشتههای فرهنگی مشترک دو کشور است. به معماری سفارت ایران در بغداد توجه بفرمایید؛ سرستونها، تندیسهای نصب شده در مجاورت ورودی سفارت، تناسبات کالبدی ورودی، مصالح سنگی و سایر جزئیات معمارانه، همگی تداعیگر معماری هخامنشیان است. در اینکه معماری هخامنشیان بخشی از معماری مملکت ما بوده هیچ شکی نیست اما چند سوال:
آیا ما و عراق به عنوان دو کشور برادر و مسلمان، هیچ فصل اشتراکی از دوره اسلامی نداشتیم که بخواهیم از آن در طراحی سفارتمان در عراق بهره بجوییم؟ مثلا آیا بهتر نبود از مضامین مشترک و فاخری همچون "حُبُّ الحسین یَجمَعُنا" برای ایدهپردازی معماری این سفارت استفاده کنیم؟ و آیا استفاده از نمادهای معماری قبل از دوره اسلامی برای طراحی سفارت یک کشور مسلمان در کشور دیگر مسلمان نوعی بدسلیقگی در انتخاب سبک معماری نیست؟ و آیا این نوع طرحهای افتراقی و غیر اشتراکی میتواند بستر کالبدی مناسبی برای همافزایی دو ملت برادر و مسلمان باشد؟
@baladetayyeb
سوء استفاده و برخورد سلیقهای با فرمایشات رهبری ممنوع!
🔹دو نمونه از فرمایشات رهبری (یکی به تاریخ ۱۳۸۲ و دیگری ۱۳۸۴) که نشان میدهد شورای عالی شهرسازی در خصوص تهران و کلانشهرها، چطور با فرمایشات ایشان برخورد گزینشی و سلیقهای داشته است. همان رهبری که بر جلوگیری از توسعه بیحد و حصر تهران تاکید داشته، همان رهبر بر هویت ایرانی و اسلامی هم تاکید داشته (بلکه موکدتر و در فرمایشات مکرر). اگر واقعا شورای عالی شهرسازی نگران منویات رهبری است چطور است که فقط در خصوص گسترس افقی نگران است ولی در خصوص افزایش دائم تراکم حتی در شهرهای کوچکتر و توسعههای عمودی که در تناقض با هویت ایرانی و اسلامی است این نگرانی دیده نمیشود؟!
🔹آیا تهرانیزه کردن کل کشور و آپارتمانسازیهایی که با مجوز این شورا و طبق طرحهای مصوب این شورا حتی در شهرهای کوچک و چندهزار نفری انجام شده است و به کلی با هویت ایرانی و اسلامی در تضاد است با منویات رهبری تطبیق داشته؟! این نوع مواجهه سلیقهای با منویات رهبری، به نوعی یادآور "نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْض" نیست؟! آیا باور کنیم که شورا نگران منویات رهبری در عرصه شهرسازی بوده و هست؟ آیا هزینه کردن از رهبری و پنهان کردن اشتباهات خود با برخورد گزینشی و غیر منسجم با فرمایشات ایشان مصداق لطمه به جایگاه رهبری و ظلم در حق ایشان نیست؟!
🔹همانطور که حدس میزدم، دعوت حقیر از دبیر محترم شورای عالی شهرسازی برای مناظره با محوریت فرمایشات رهبری بیپاسخ ماند اما اینها را نوشتم تا انشاالله دیگر شاهد سوء استفاده از فرمایشات رهبری در عرصه شهرسازی نباشیم.
@baladetayyeb
شهر و نبرد کیفیتها و کمّیتها:
🔹تاکنون به تقابل کیفیتها و کمّیتها در شهرهای سنتی و معاصر دقت کردهاید؟ قربانی شدن کیفیتها به پای کمّیتها را میتوان در فروکاهی اجزای مختلف شهر معاصر مشاهده نمود: فروکاهی میدان که فضای حضور انسانها بود به فلکه که جولانگاه ماشینها است؛ فروکاهی کیفیتهای مسکن همچون حیاط و حوض و درخت به کمّیتهای منزل همچون متراژ و زیربنا و تعداد اتاق. فروکاهی حیاط به عنوان بستر زندگی به پارکینگ به عنوان محل پارک ماشین؛ فروکاهی همسایه به همجوار؛ فروکاهی آرامش به آسایش و حتی فروکاهی اسامی مناطق و خیابانها از عناوین کیفی به عناوین کمّی و عددهای بیهویت و جالب آنکه در همین رابطه، امام باقر (ع) از پدرانشان چنین نقل میفرمایند که رسول خدا (ص) اسامی زشت مردان و شهرها را تغییر میداد (وسائل الشیعه جلد ۱۵).
🔹ذبح کیفیتها در قربانگاه کمّیتها از نتایج کالایی شدن فضای شهری و غلبه نگاه سرمایهمحور به شهر و فضای شهری است. نگاهی که با محوریت راسیونالیسم و عقل ابزاری، همه چیز را بر مدار کمّیات و مادیات میسنجد تا جایی که حتی به لحاظ لغوی، ریشه این نوع عقل ابزاری (rationalism) را بایستی در حساب و کتابهای عددی و سود مادی (rate) جستجو نمود! شعبده فروکاهی rational به rate و ذبح کیفیتها به پای کمّیتها، چیزی است که فقط از عهده نظام سرمایهمدار شهرهای معاصر برمیآید؛ نظامی که نتیجه طبیعیاش چیرگی ماده بر معنا در اشتباه دستگاه محاسباتی آن است: يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا (روم/۷).
@baladetayyeb
زیرآبزنی و جایگاه معماری در ادبیات محاورهای:
معماری نه تنها ظرف زندگی و بستر کالبدی برای شکل گیری سبک زندگی ما است بلکه حتی در ادبیات محاورهای نیز میتوان رد پای معماری را دید. مثلا عباراتی نظیر "هر که بامش بیش برفش بیشتر" و یا "از این ستون به آن ستون فرج است" ریشه در ادبیات معماری دارند. اما یکی دیگر از عبارات محاورهای که اغلب از رابطه آن با معماری مطلع نیستند عبارت زیرآبزنی است!
زيرآب، یکی از اجزای معماری خانه هاي سنتی بود که لوله کشی آب تصفيه شده در آنها وجود نداشت. زيرآب در انتهای مخزن آب خانهها بود که برای خالی کردن آب، آن را باز میکردند. اين زيرآب به چاهی راه داشت و راه باز کردن زيرآب اين بود که کسی درون حوض میرفت و زيرآب را باز میکرد تا لجن ته حوض از زيرآب به چاه برود و آب پاکيزه شود. وقتی با کسی دشمنی داشتند، برای اين که به او ضربه بزنند زيرآب حوض خانهاش را باز میکردند تا همه آب تميزی را که در حوض دارد از دست بدهد! صاحبخانه هم وقتی خبردار میشد خيلی ناراحت میشد؛ چون بیآب میماند و در چنین شرایطی به دوستانش میگفت زيرآبم را زدهاند!
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدئو را ببینید و شگفت زده شوید. مدیران محترمی که برای اداره شهرهای ما مشکل درآمد پایدار دارند ملاحظه بفرمایند که به جای تراکمفروشی، چه گنجهایی در اختیار دارند که از آن غافل هستند.
@baladetayyeb
تصویری معمارانه از دانش بیانتها و خاطرهای از مرحوم علامه جعفری
🔹این تصویری است از کتابفروشی رویایی ژونگ شوگ در چین که برای طراحی آن، از آینهها و تونلهای متعدد استفاده شده است. به علت استفاده از آینه، قفسههای کتاب در کف ساختمان انعکاس یافته و برای بازدید کنندگان، فضا را به شکلی بی انتها (استعاره از بی انتها بودن دانش) جلوهگر میسازد.
🔹برای معماری این کتابخانه از رودخانههای شهر Dujiangyan الهام گرفته شده که از آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است؛ به نحوی که طراحی این کتابخانه هم مانند رودهای جاری است که از چشمه منشا می گیرند. سقفهای آینهای به همراه کاشیهای براق و تیره باعث شده است تا میزهای مطالعه شبیه به قایقهای کوچک روی سطح دریاچه به نظر برسند. یکی از قایقها را میتوانید در گوشه راست پایین همین تصویر مشاهده بفرمایید.
🔹پینوشت: تصویر این کتابخانه رویایی، حقیر را به یاد مرحوم علامه محمدتقی جعفری انداخت که در یکی از بیانات عجیبشان که حاکی از عشق سرشار ایشان به علم بود میفرمودند گاهی که نیمه شبها از خواب بیدار میشدند و به یاد انبوه کتابهایی که در قفسههای کتابخانه ایشان بود و هنوز مطالعه نکرده بودند میافتادند دیگر نمیتوانستند بخوابند و تا صبح مشغول مطالعه میشدند! رحمت خدا بر ایشان و همه آنهایی که اینطور شیفته علم و معرفت و دانش بودند.
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با دیدن این ویدئو اشک در چشمانم حلقه زد. اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیران محترم وزارتخانههای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و سایر مدیرانی که در این افتضاح شریک بودهاید، آیا چنین آماری وهن اسلام و جمهوری اسلامی نیست؟ آیا بعد از شنیدن چنین آماری میتوانید شبها را راحت بخوابید؟! آیا از اینکه آینده مملکت امام زمان(عج) را صرفا به قشر برخوردار و دهکهای مرفه جامعه سپردهاید احساس نگرانی نمیکنید؟ آیا سهم مستضعفان و پابرهنهها از دستورالعملها و برنامههای پرطمطراق شما فقط شعار است و بس؟! آیا احیانا هنوز از حرف زدن و شعار دادن خسته نشدهاید و احساس نمیکنید که جامعه منتظر اندکی عمل موثر و کنشگری فعال از سوی شماست؟
إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّه (بوسف/۸۶)
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بانوی محترمی که رسما جلوی دوربین لانههای ۲۵ متری را توصیه میکند رئیس بخش مسکن مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی است. به تعریف عجیب ایشان از مسکن توجه بفرمایید: اتاقی که در آن سه فعالیت خوردن، خوابیدن و آشپزی اتفاق میافتد!
خدمت ایشان و سایر همفکران ایشان در وزارت راه و شهرسازی که با سوء مدیریتشان کمر به نابودی سبک زندگی مردم بستهاند عرض میشود که مگر ما انقلاب کردهایم که استانداردهایمان را از سازمان ملل بگیریم؟! مگر منابع بومی و آیینی خودمان درباره وسعت و اندازه مسکن لال هستند که دنبال استانداردهای غربیها باشیم؟! اساسا درباره واژه دار واسعه که در متون آیینی ما تشریح شده چه میدانید؟ چطور و با چه منطقی در دهه پنجم انقلاب و در مملکتی به پهناوری ایران که هیچ مشکلی از منظر تامین زمین ندارد، اسم این لانههای حریم زدا را مسکن میگذارید؟! وقتی عرض میکنیم که انقلاب اسلامی هنوز وارد عرصه معماری و شهرسازی نشده دلیلش چنین اظهاراتی است.
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ شنیدنی آقای دکتر شکوهی (عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت) به پیشنهاد ساخت لانههای ۲۵ متری توسط یکی از مدیران وزارت راه و شهرسازی را ملاحظه بفرمایید: معنای این پیشنهاد شما تبعیض است و نه تنوع، شما در حال ترویج لانههایی برای فقرا هستید که ثروتمندان حاضر نیستند از آنها حتی به عنوان اصطبل حیواناتشان هم استفاده کنند!
@baladetayyeb
فرمایشات مهم ۳۸ سال قبل رهبری و ۱۲ سال زمانی که از مجموع ۵۰ سال، برای ما باقی مانده است:
🔹ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهیه احتیاج داریم. فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما که خیلی انصافاً فقه قوی و استدلالی و عمیقی است، یک عیب دارد، آن عیب را شماها باید برطرف کنید. آن عیب، عبارت است از اینکه این فقه برای این صورت و این فرض نوشته شده که یک حکومت ظلمی جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما أنزلالله» دارد حکم میکند و اجرا میکند، یک عده شیعهٔ مستضعف مظلوم هم یک گوشهای زندگی میکنند. این فقه، دستورالعمل آن عده شیعهی مستضعف مظلوم است. فقه حکومتی نیست؛ در تنقیح و تحقیق فقه کنونی ما، روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره بکند پیشبینی نشده؛ ... این عیب را شما باید برطرف کنید. شما باید یکبار دیگر، از طهارت تا دیات، نگاه کنید و فقهی استنباط کنید برای حکومتکردن.
🔹ما میخواهیم الآن حکومت کنیم، بر مبنای فقه اسلام. اسلام، اقتصاد دارد، روابط اجتماعی دارد، سیاست مالی دارد، سیاست پولی دارد، روابط خارجی دارد، جنگ دارد، صلح و مذاکره دارد، آتشبس موقت دارد، نظام کارگری وکارخانه دارد، مسائل حکومتی دارد، قانونگذاران دارد، مدیران دارد، بیعت دارد، اولوالامر دارد، اطاعت از اولوالامر دارد، ارتش دارد، سلسله مراکز دارد؛ اینها در اسلام هست، مگر میشود بگویید نیست؟ خیلی خب پیدا کنید ببینیم. باید کاری کنید که وقتی کسی رسالهٔ عملیه را باز کرد، بداند چرا مالیات دارند میگیرند و چهجوری باید بگیرند و اگر نگیرند چگونه میشود و بقیهٔ چیزهای دیگر. از اسلام باید اینها استقصاء بشود. این کار را شما باید بکنید.
🔹 ۵۰ سال وقت داریم ما برای این کار؛ بنده نمیگویم اینها را شما سهچهارساله درست کنید، ۵۰ سال وقت دارید؛ ۵۰ سال، زمان زیادی است، اما این کار هم بسیار کار عظیمی است. اگر شما قدم اول را برنداشتید قدم پنجاهم برداشته نخواهد شد، این را بدانید. امروز ما داریم حکومت میکنیم، اداره میکنیم کشور را، اما این ادارهٔ امروز ما، با ناشیگری، با بیاطلاعی، با عدم تجربه، با ندانستن نظر اسلام در بسیاری از موارد همراه است. همین مقدارش است که در دنیا این غوغا را به پا کرده، همین مقدارش است که قدرتها را از ما میترساند، اگر آنجور کامل و صحیحش بود ببینید چه میشد. (بیانات در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۶۴/۰۶/۱۱).
پینوشت: از این فرمایشات ایشان نزدیک به ۴۰ سال گذشته و از ۵۰ سالی که ایشان فرمودهاند ۱۲ سال دیگر باقی مانده است. جایگاه مسائل مهم علومی نظیر معماری، شهرسازی، آمایش سرزمین و سایر مسائل حکومتی در نظام آموزشی معاصر حوزههای علمیه چیست؟ هم اکنون از میان انبوه دروس خارج فقه حوزههای محترم علمیه در قم و نجف و مشهد و غیره، چند درس خارج فقه معماری، شهرسازی یا آمایش سرزمین دائر است؟! چقدر بدون ورود چنین مسائل مهمی به ابواب فقهی معاصر، تحقّق تمدن نوین اسلامی محتمل است؟ نسبت نظام آموزشی سکولار حوزههای ما و لیبرال دانشگاههای ما با مبانی انقلاب اسلامی چیست؟! آیا هنوز و بعد از حدود ۴۰ سال، زمان بازنگری اساسی در نظامات آموزشی ما برای تحقق فرمایشات رهبری نرسیده است؟
@baladetayyeb
May 11
🔹در هنر و معماری دوره اسلامی، دایره نماد آسمان است و هندسهای است که چون هیچ نقطه اول و آخری ندارد تجلی مفهوم الوهیت است: هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِن (حدید/۳). برخی حکومتها در دوره اسلامی، از این هندسه مقدس در شهرهای خود بهره میگرفتند نظیر این تصویر که بازنمایی شهر بغداد در زمان منصور عباسی است. از مهمترین ویژگیهای هندسه مدوّر این بوده که چون فاصله مرکز شهر از تمام نقاط پیرامون دایره یکسان است رعایت عدالت فضایی (که هم در اسلام و هم قبل از اسلام مورد توجه ویژه بوده است) راحتتر میسر میگردیده است.
🔹لذا هندسه مدوّر علاوه بر دوره اسلامی، از قبل از اسلام نیز مورد توجه بوده است و برای مثال، بسیاری از شهرهای ساسانیان به صورت مدوّر یا گرد ساخته شده است و حتی هنوز هم بعد از قرنها، پسوند گرد در پایان اسم بسیاری از شهرها باقی مانده است. نظیر دشت گرد، لاسگرد، بروگرد(بروجرد)، دارابگرد، فیروزگرد، شاپورگرد، بختاگرد و کوهگرد و غیره.
@baladetayyeb
رحمت خدا بر امام راحل(ره) که چنین فرمود: "جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست؛ جنگ ما جنگ فقر و غنا بود؛ جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد". حالا لطفا به این تصویر تلخ بنگرید که چطور جنگ فقر و غنا را در قالب شهرسازانه نشان داده است؛ تصویری واقعی از اختلاف طبقاتی و جنگ فقر و غنا در شهرهای امروز که نمونههای مشابهش در سرتاسر دنیا فراوان است. اگر درست بیاندیشیم تاویل شهرسازانه کل ارض کربلا یعنی همین؛ یعنی تداوم جنگ فقر و غنا در وجوه مختلف شهرها و کلانشهرهایی که اقلیتی برخوردار، به قیمت له شدن اکثریت محروم، کاخهای خود را در مقابل کوخها برافراشتهاند.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
در فصلهای پاییز و زمستان که دائما خبر تعطیلی مدارس و ادارات برخی کلانشهرها به ویژه تهران به علت آلود
یکگزارش تکان دهنده و چند سوال:
🔹طبق گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس، طی ۵ سال (حد فاصل ۹۵ تا ۱۴۰۰) بیش از ۷۵ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا جان سپردهاند که بخش غالب آن، سهم کلانشهرها و به ویژه تهران بوده است. از دلایل این مهم، تراکم شدید و تمرکز بیش از حد فعالیت و جمعیت در کلانشهرها از یک سو، و از سوی دیگر، بلندمرتبهسازیها و عمودیسازیهایی است که طبق پژوهشهای علمی، سبب جلوگیری از گردش طبیعی جریان هوا در کلانشهرها شده است. طبق این گزارش، هزینههای مربوط به مرگومیرهای ناشی از آلودگی هوا، فقط در سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۱/۳ میلیارد دلار برآورد شده است! یعنی اگر با کمترین قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ که ۲۱ هزار تومان بوده است محاسبه کنیم، حدود ۲۳۱ هزار میلیارد تومان هزینه اقتصادی داشته است!
🔹این در حالی است که کل بودجه محقّق شده شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰، فقط ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است و این معنایش آن است که هزینههای اقتصادی مربوط به مرگ و میرهای حاصل از آلودگی هوا، بیش از ۶ برابر کل بودجه شهرداری تهران بوده است! تازه این فقط هزینههای مربوط به مرگ و میرها است و اگر سایر هزینهها نظیر هزینههای حاصل از تعطیلی ادارات و صنایع و ... را نیز اضافه کنیم، این اختلاف سر به فلک میکشد!
🔹به عنوان یک معلم کوچک دانشگاه از همه مدیران شهری، دولتمردان، اعضای شورای عالی شهرسازی و سایر مسئولانی که با سیاستهای اشتباهشان شهرهای ما را به این حال و روز انداختهاند استدعا دارم برای رضای خدا اندکی درخصوص این اعداد و ارقام تامل کنند و بیاندیشند که واقعا این نوع شهرسازی متراکم و عمودی که چنین هزینههای وحشتناکی را به شهروندان ما تحمیل کرده است هیچ توجیه اقتصادی دارد؟! تراکم افزایی و اصرار بر حفظ محدودههای فعلی کلانشهرها به بهانه مدیریت زمین و عدم اجازه برای توسعه افقی کلانشهرها چه منطقی دارد؟! فارغ از هزینههای اقتصادی، نسبت این نوع شهرسازی با فرهنگ و سبک زندگی ما چیست؟! برای نابودی فرهنگ و سبک زندگی ما که نتیجه این نوع شهرسازی اشتباه است چه هزینهای را برآورد میکنید؟! آیا هنوز وقت تجدید نظر در سیاستهای اشتباه گذشته فرا نرسیده است؟!
✍ دکتر محمدمنان رئیسی
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
رابطه تعرّف و تبرّج: 🔹 به دو آیه زیر دقت بفرمایید؛ هیچ ارتباطی بین این دو نمیبینید؟! "وَجَعَلْنَاك
گونه شناسی حجاب در قرآن و یک توصیه برای سیاستگذاران:
🔹به انواع حجاب در قرآن توجه کردهاید؟ یکی از انواع حجاب، حجاب پوششی است نظیر این آیه: "يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً" (احزاب/۵۹).
🔹مورد دیگر، حجاب گفتاری است که در نحوه بیان و کلام ظهور مییابد: "فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا" (احزاب/۳۲).
🔹مورد دیگر، حجاب رفتاری است که مربوط به نمود حیا و عفاف در رفتار افراد است نظیر این آیه: "فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ" (قصص/۲۵) و یا این آیه: "وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ" (نور/۳۱).
🔹اما یک مورد دیگر هم است که مربوط به حجاب کالبدی است و متاسفانه سیاستگذاران کمتر به آن توجه داشتهاند. این نوع حجاب در معماری و شهرسازی نمود مییابد، نظیر این آیه: "وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا" (بقره/۱۸۹) و یا این آیه: "وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ" (نور/۵۹) که این آیات بیانگر لزوم رعایت حجاب و حریم کالبدی در معماری و شهرسازی است.
🔹نکته مهم آن است که عدم رعایت حجاب و حریم کالبدی در معماری و شهرسازی، منتج به تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف در سایر عرصهها (نظیر حجاب پوششی و حجاب رفتاری و ...) میشود. از دلایل شیوع بدحجابی و بیحجابی در کلانشهرها در مقایسه با شهرهای کوچکتر همین است؛ زیرا باوجود آنکه کلانشهرها در سایر موارد نظیر فضای مجازی تفاوت چندانی با شهرهای کوچکتر ندارند اما به دلیل تفاوت در نوع شهرسازی و گسترش روزافزون متراکمسازیها و عمودیسازیها در کلانشهرها، حریم و حجاب کالبدی و به تبعش سایر انواع حجاب در آنها به طور بایسته رعایت نمیشود. فلذا سیاستگذاران ما بایستی بدانند که از شروط مهم اصلاح وضعیت نابهنجار حجاب و عفاف به عنوان معلول، اصلاح علل و ریشههایی است که از مهمترینش وضعیت معماری و شهرسازی عریان و بدون حریمی است که این روزها به وفور در کلانشهرهایمان شاهدش هستیم.
#حجاب
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
@baladetayyeb
عمق سکولاریسم در نظام مهندسی:
🔹لطفا به این تصویر بنگرید. اینها مجموع عناوین مقررات ملی ساختمان (مصوب وزارت راه و شهرسازی) است که سالهاست مبنای طرح سوالات آزمونهای ورودی نظام مهندسی و صدور پروانه اشتغال مهندسان است. بعد از موفقیت در آزمونها و صدور پروانه اشتغال نیز مهندسان بایستی برای ارتقا از پایه ۳ به ۲ و سپس از ۲ به ۱، دورههای آموزشی مشخصی را بگذرانند اما عجیب این است که نه در مجلّدات مختلف مقررات ملی ساختمان (که عناوینش را در این تصویر ملاحظه میفرمایید) و نه در دورههای آموزشی برای ارتقاء پایه، حتی یک عنوان (تأکید میشود حتی یک عنوان) هم به معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی اختصاص نیافته است! به گمانم اگر قرار بود سرویسهای جاسوسی بیگانه هم برایمان عناوین را بنویسند بهتر از این نمیتوانستند از ما هویتزدایی کنند!
🔹خب در چنین وضعیتی به نظرتان وضعیت امروز شهرهای بی هویت ما خیلی چیز عجیبی است؟! مهندسانی که برای صدور پروانه اشتغال و سپس برای ارتقاء پایه باید درباره همه چیز (از تاسیسات بهداشتی گرفته تا آسانسور و پله و غیره) آموزش ببینند اما حتی دو ساعت هم درباره مبانی و مسائل معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی آموزش نمیبینند چطور باید شهرهای هویتمندی را طراحی کنند؟! آیا این وضعیت، دقیقا همان چیزی نیست که از مشخصههای یک نظام آموزشی سکولار است؟! خدمت مدیران مربوطه در وزارت راه و نظام مهندسی پیشنهاد میشود تا فرصت باقی است در همین دولت محترم فکری به حال اصلاح این وضعیت مقررات ملی ساختمان و بازنگری در عناوین دورههای ارتقاء پایه نظام مهندسی بفرمایند.
@baladetayyeb
تاویلی لطیف و قرآنی از قیامت کربلا با استناد به سوره قیامه:
وَ خَسَفَ الْقَمَر وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَر (قیامه/ آیات ۸ و ۹)؛ پس آنگاه که قمر دچار خسوف و گرفتگی شود، شمس و قمر در یک مکان، کنار هم جمع شوند.
صلی الله علیک یا اباعبدالله (ع)
@baladetayyeb
امروز ریاست محترم شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که بیشترین شهرفروشی در دوره مدیریت شهری فعلی نسبت به ادوار گذشته بوده چنین مدعی شدهاند که در کل، میزان شهرفروشی در دوره مدیریت فعلی با ادوار گذشته تفاوتی نداشته است. خدمت برادر عزیزمان عرض میشود که اولا رشد چند صد درصدی مصوبات کمیسیون ماده ۵ در دوره فعلی نسبت به دوره قبل بیانگر چیز دیگری است. ثانیا بر فرض که فرمایش شما را بپذیریم؛ آیا خود شما از این توضیح قانع میشوید؟! چون بقیه شهرفروشی و تراکم فروشی کردند ما هم میکنیم؟! پس این همه دعوا و جنجال در انتخابات سر هیچ و پوچ بوده؟! سر این بوده که اسمها عوض شوند ولی رسمها همان رسمهای اشتباه قبلی باقی بمانند؟! البته با این تفاوت که قبلیها شعار شهر اسلامی ایرانی نمیدادند و شما میدهید! توجه دین، وجدان و احساس ایشان و سایر مدیران شهری را به تذکر صریح رهبر معظم انقلاب در همین خصوص به شرح تصویر فوق جلب مینمایم. تذکری که بیش از ۲۰ سال از آن گذشته و ما هنوز اندر خم یک کوچهایم!
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
درباره پروژه نفوذ در فرهنگ و معماری این تصویری است از بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی (عج) که اخی
تصویر پایین، خروجی هوش مصنوعی برای معماری داخلی مجلس شورای اسلامی است و تصویر بالا هم وضعیت فعلی همین فضاست. این نوع معماری خانه ملت که قاعدتا بایستی عصاره فرهنگ و تمدن ملت باشد چه ربطی به معماری بومی ما دارد؟ البته در مقایسه با فضای داخلی مجلس، فضای خارجی آن که یادآور معماری اهرام ثلاثه مصر! و تفرعن حاکمان مصر باستان است به مراتب بغرنجتر است.
این نوع معماری آن هم در خانه ملت به عنوان یکی از مهمترین ساختمانهای یک مملکت، اگر نشانه نفوذ در فرهنگ و معماری ما نیست پس چیست؟ به نظرتان هوش مصنوعی بیش از حد کم هوش بوده یا مهندسانی که مجلس را طراحی کردهاند بیش از حد مدهوش فرهنگهای بیگانه بودهاند؟!
@baladetayyeb