🔹☀️🔹☀️🔹
✅پرسش:
🔰آيا ريختن آب روي قبر در دين اسلام سفارش شده؟تآثيري بر احوال ميت دارد؟
✍️پاسخ:
✅در اره آب ريختن بر قبر ميت بايد گفت: يکي از مستحبات پس از دفن ميّت، آب ريختن روي قبر است، بدين ترتيب که رو به قبله بايستي و از طرف سر ميت دور تا دور قبر را آب بريزي و بقية آب را به وسط قبر بريزي.(1)
🔻در مورد کم شدن عذاب ميت رواياتي وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي که خاک هاي قبر بر اثر پاشيدن آب نم داشته باشد، عذاب از ميّت برداشته مي شود.(2) البته نمي توان چنين روايتي را قطعي و يقيني دانست و شايد اين روايت ناظر به شخص خاصي باشد ، اما استحباب اين عمل به جاي خود باقي است.
🗞در وسائل الشيعه در مورد آب پاشيدن روي قبر رواياتي نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. از ظاهر روايات استفاده مي شود که استحباب مربوط به موقعي است که ميت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روي آن آب بريزند. فقط از يک روايت استفاده مي شود که امام رضا(ع) دستور داد روي قبر يونس بن يعقوب تا چهل ماه يا چهل روز آب بريزند.(3) ريختن آب بر قبر به هنگام دفن ميت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روايت تا زماني که خيسي آب باشد، عذاب از ميت دفع مي گردد.(4)
🔹با توجه به اين روايات نمي توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد.
اما برخي از فقها آب پاشيدن روي قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زيارت اهل قبور شد، مستحب است روي قبر آب بپاشد.(5)
✍️در روايات براي اين کار علت خاصي ذکر نشده است، اما شايد حد اقل علّت آن اين باشد که خاک قبر در اثر پاشيدن آب سفت و محکم شود تا بدن ميّت از دستبرد حيوانات مانند گورکن مصون بماند.
🔹با توجه به اين استحباب و روايات مربوط به آن، در بين عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و اين کار حرام يا بدعت نيست که از آن منع شود در عين اين که با اين شستن سنگ قبر هم تميز مي شود و نوشته هاي بر قبر، واضح مي گردد. و ممکن است احترام به ميت هم باشد.
📚پي نوشت ها:
1. امام خميني، تحريرالوسيله، نشر موسسه آثار امام خميني، ج 1، ص 91.
2. شيخ عباس قمي سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر.
3. حرعاملي، وسائل الشيعه، نشر دار احجه بيروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نيز: سيد کاضم يزدي عروه الوثقي، نشر دار الکتبالاسلاميه تهران بي تا ج 1، ص 442.
4. امام خميني(ره)، تحريرالوسيله، نشر پيشيين، ج 1، ص 91؛ و نيز : شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر پيشيين، ج 2، مادة قبر.396،
5. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1367 ش، ج 3، ص 200.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ پاسخ حجت الاسلام سید حسین مومنی به اظهارات اخیر آقای محمود امجد
🔰چند روز قبل، محمود امجد در سخنانی که فیلم آن در اینستاگرام منتشر شد، از اعدام روحالله زم انتقاد و او را "شهید" و "مظلوم" خطاب کرد و جملات توهین آمیزی را به رهبر انقلاب اظهار نمود.
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ۰۱ دی ۱۳۹۹
میلادی: Monday - 21 December 2020
قمری: الإثنين، ۶ جماد أول 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir
✍️امام جواد علیه السلام:
🔸نعمَةٌ لا تشكَرُ كَسیِّئَةٍ لا تُغْفَرُ
🔹نعمتی که شکر آن گزارده نشود، مانند گناهی است که آمرزیده نشود
📚نزهه الناظر، ص۱۳۷
🗞 #حدیث_روز
🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - نگاه به دنیا.mp3
3.47M
♨️نگاه به دنیا
🎤حجت الاسلام #عالی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
🔹 #یادداشت_تبلیغی؛
💢علت برپایی قیامت
✍️یکی از مسائل مهم در قرآن و روایت، بحث قیامت است که در آن، نیکان پاداش اعمال نیک خویش و بدان جزای رفتار زشت خود را خواهند دید. دنیا، محدود و زودگذر است و ظرفیت آن را ندارد تا انعکاسدهنده جزای کامل اعمال آدمیان باشد...
👈اصل برپایی قیامت، به جهت این است که کره زمین ظرفیت پاداش خوبان و جریمه بدکاران را ندارد؛ به بیان دیگر، خداوند پاداش و جریمه را ابدى قرار داده است؛ اما کره زمین، محدود و گذراست و در اینجا نمى توان انسانهایى را که به انتخاب خودشان، دیندار یا بى دین مى شوند، ابدى قرار داد. پس، خداوند بعد از این دنیا، دنیاى دیگرى را قرار مى دهد که هم گنجایش پاداش و عذاب و هم گنجایش ابدیت را دارد.
💢مشاهده ادامه مطلب:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/13888
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
❄️طرح زمستانی "سلام"
🌟معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزههای علمیه برگزار می کند؛
💢 معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزههای علمیه در راستای انجام رسالت خود و با هدف تقویت فضای معنوی و انس هر چه بیشتر فرزندان با اهل بیت علیهمالسلام، غنیسازی اوقات فراغت فرزندان، ارتقاء نشاط و تفریح برای خانوادهها، تحکیم خانواده و ایجاد صمیمیت بین والدین و فرزندان، ارائه الگوی مناسب برای فرزندان و ترویج بصیرت و تفکر انقلابی، برنامههای متنوعی در قالب طرح زمستانی "سلام" بهصورت غیرحضوری و مجازی در دست اجرا دارد.
💢مشاهده ادامه مطلب و لینک ثبت نام:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/13889
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔹🗞🔹🗞🔹
✅پرسش:
💢چرا بردن نام اصلي #امام_زمان(عج) جايز نيست؟
✍️پاسخ:
✅در زمان پيامبر گرامي اسلام احاديثي از ايشان نقل شده كه فرمودند :فرزندي از فرزندان من ظهور مي كند كه اسم او اسم من و كنيه او كنيه من است.
🔹امام حسن عسكري (عليه السلام) اسم فرزند خود را (م ح م د) گذارد .اما وضع به گونه اي فراهم شد كه به حسب ظاهر امام زمان را به اين نام صدا نزنند ، زيرا اين امر خطر جاني وي را در پي داشت. به خاطر حفظ جان امام از نام بردن وي نهي شده است . در روايات نيز به همين مطالب اشاره شده است.
🔹در اصول كافي رواياتي آمده كه از بردن نام حضرت و مشخص كردن مكان ايشان نهي كرده است.
🗞« سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيَّ ع يَقُولُ الْخَلَفُ مِنْ بَعْدِي الْحَسَنُ فَكَيْفَ لَكُمْ بِالْخَلَفِ مِنْ بَعْدِ الْخَلَفِ فَقُلْتُ وَ لِمَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ قَالَ إِنَّكُمْ لَا تَرَوْنَ شَخْصَهُ وَ لَا يَحِلُّ لَكُمْ ذِكْرُهُ بِاسْمِهِ فَقُلْتُ فَكَيْفَ نَذْكُرُهُ فَقَالَ قُولُوا الْحُجَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ سَلَامُهُ ؛ امام هادي عليه السلام فرمود:با جانشين فرزندم حسن، چگونه خواهيد بود؟ او را نخواهيد ديد و نام بردن او جائز نيست. پرسيدند: پس چگونه از او ياد كنيم؟ حضرت فرمود:بگوييد: حجّت آل محمد درود خدا بر او ».(1)
🔹« عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّالِحِيِّ قَالَ سَأَلَنِي أَصْحَابُنَا بَعْدَ مُضِيِّ أَبِي مُحَمَّدٍ ع أَنْ أَسْأَلَ عَنِ الِاسْمِ وَ الْمَكَانِ فَخَرَجَ الْجَوَابُ إِنْ دَلَلْتُهُمْ عَلَي الِاسْمِ أَذَاعُوهُ وَ إِنْ عَرَفُوا الْمَكَانَ دَلُّوا عَلَيْهِ؛(2)
♻️ ابوعبدالله صالحي مي گويد: دوستان ما بعد از شهادت امام عسكري (ع) از من درخواست كردند از اسم و مكان حضرت سؤال كنم. جواب آمد: اگر آنان را بر اسم او راهنمايي كني، آن را پخش مي كنند. اگر مكان او را معيّن كني، دشمنان را به آن جا راهنمايي مي كنند.
🔷بر همين اساس است كه برخي باور دارند در زمان غيبت كبري - به دليل اينكه جان امام در خطر نيست -بردن نام حضرت اشكالي ندارد. چون امروزه تمامي افراد نام حضرت را مي دانند حتّي علماي اهل سنّت نام ايشان را در كتاب هاي شان آورده اند.نوشتن و گفتن نام حضرت چه به طور خصوصي يا در محافل عمومي اشكالي ندارد.(3)
🗞برخي از عالمان ديني احاديثي را كه بر عدم جواز نام بردن امام زمان دلالت دارند، مخصوص دوران غيبت صغري ميدانند و ياد نام ايشان را در غيبت كبري جائز ميدانند (4).
💠البته برخي ذكر نام حضرت را - در زمان غيبت كبري را - نيز جائز نميدانند، زيرا در اين روايات از جمله در توقيعي (نامه) حضرت حجّت (ع) ميفرمايد: « هر كس مرا نام ببرد، بين مردم ملعون است».( 5). در برابر اين عقيده، بعضي ميگويند منع توقيع مربوط به دوره غيبت صغري است.
🔹در مجموع به نظر مي رسد بردن نام ايشان الان مشكلي ندارد ، مگر اينكه بخواهيم احتياط كنيم.
📚پي نوشت ها:
1. مرحوم كليني، اصول كافي،ج1 ،ص333.
2.همان.
3. مجلةحوزه، شمارة 70 - 71، ص 90، با تلخيص و اضافات.
4 . همان .
5. صدوق، كمالالدين و تمام النعمة ، ص.648 .
📎 #اعتقادی #مهدویت
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۰۲ دی ۱۳۹۹
میلادی: Tuesday - 22 December 2020
قمری: الثلاثاء، 7 جماد أول 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین عليه السلام:
🔸العاقِلُ مَن صَدَّقَ أقوالَهُ أفعالُهُ
🔹عاقل كسى است كه رفتار او گفتارش را تصديق كند
📚غررالحكم حدیث1390
🗞 #حدیث_روز
🆔 @balagh_ir
🔹☀️🔹☀️🔹
💢پرسش:
🔰مدتي است نماز نمي خوانم و دست و دلم به نماز نميرود. خيلي دلم عبادت خالصانه ميخواهد ولي نميتوانم. هر بار هم که شروع به خواندن مي کنم بعد از مدتي ترک مي کنم. از طرفي، فکر مي کنم بندگي و انسان خوب بودن کافيه و احتياجي به نماز نيست. لطفا راهنمايي کنيد
✍️پاسخ:
✅براي دريافت پاسخ، به نكات ذيل توجه كنيد:
1.📌 مرتب به گذشته فكر كردن انسان را از حركت باز مي دارد. ما مي توانيم در يك صورت به گذشته خود فكر كنيم و آن زماني است كه تأمل در گذشته سبب رشد و حركت مثبت ما شود و آن براي عبرت گيري و تجربه باشد. پس توصيه ما اين است كه انسان هميشه از خود بپرسد «اين جا و حالا» چه كاري از دست من ساخته است و چه وظيفه اي در قبال خود، خانواده (همسر، فرزندان و ...) و خداي خود دارم. چه خوب است روحيه پرسشگري در همه باشد و انسان در موارد مختلفي كه در زندگي اش پيش مي آيد را با مشاوره گرفتن حل كند.
2.📌 بر اساس قرآن و توصيه ائمه ـ عليهم السلام ـ ، نماز يك نياز و غذاي اساسي روح ماست و اين غذا در مشكلات و سختي ها، بيشتر، مورد نياز است.
🔹كافي است در لحظه هاي سخت زندگي، رابطه با حق را تجربه كنيد و ببينيد كه چگونه ذكر و ياد خدا سبب آرامش شما مي شود.
🔸همه ما بايد به ياد داشته باشيم كه الگوي فرزندان خود هستيم ، گرايش ما به نماز، روح معنويت را در آن ها مي دمد و ما و فرزندانمان را نسبت به انحرافات، بيمه مي كند، گاهي نماز را به جماعت خواندن، به ويژه در اماكن مقدسه انگيزه را در ما قوي تر مي كند.
🍀براي قوي تر شدن انگيزه براي خواندن نماز، فهرستي از آثار دنيوي، برزخي و اخروي نماز را كه در آيات، روايات و بررسي ها و پژوهش هاي علمي و روان شناختي آمده است را تهيه كنيد و روزي چند بار به ويژه هنگام نماز مرور كنيد.
🔷گفته ايد كه تازه از گناه فاصله گرفته ايد مطمئن باشيد كه نماز، باعث مي شود كه روحيه خويشتنداري در شما تقويت شود و در ادامه زندگي نيز گرد گناه نچرخيد يكي از چيزهايي كه مي تواند باعث تقويت اراده شما براي نماز خواندن شود اين است كه با خود عهد كنيد كه اگر نماز را بي دليل ترك كرديد خود را جريمه كنيد مثلاً انفاق كنيد يا يك وعده غذا نخوريد يا خريد وسيله و يا لباس دلخواه خود را به تأخير اندازيد(1) يا ... .
3.📌 براي آرامش خود، تفسير آيه و ترجمه آيه 53 سوره زمر را بخوانيد تا بدانيد كه چقدر خداوند مهربان است. او با لحني لذت بخش و آرام بخش به ما مي فرمايد: اي بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند «همه ي گناهان» را مي بخشد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است. مفسران بر اساس اين آيه مي فرمايند. نا اميدي از رحمت خداوند گناه بزرگ و حرام است.(2)
⛔️نا اميدي از رحمت خداوند به اين معني است كه خداوند نمي تواند و قدرتش آن قدر نيست كه بتواند ما را ببخشد پس با توبه و تصميم بر عدم بازگشت و جبران گذشته خود، خود را پاك كنيم.(3)
📚پي نوشت ها:
1. براي مطالعه بيشتر ر.ک: اسرار نماز، محسن قرائتي، مرکز فرهنگي درسهايي از قرآن.
2. سوره زمر، آيه 53.
3. تفسير سوره زمر، محسن قرائتي، مرکز فرهنگي درس هايي از قرآن، چاپ دوم، تهران، 1386، ص 71.
📎 #اخلاقی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔅🍃🔅🍃🔅
♻️ #آیا_میدانید
💢 آیا میدانید فقیر واقعی کیست؟
✍️روزی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از اصحاب خود پرسید: فقیر کیست؟
👈اصحاب پاسخ دادند: فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد.
✍️حضرت فرمود:
✅آنکه شما می گویید فقیر واقعی نیست، فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست، بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته، مال کسی را خورده، خون دیگری را ریخته، چهارمی را زده، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته در مقابل حقوق مردم از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند، و روانه آتش دوزخ می نمایند، فقیر و بینوای واقعی چنین کس است.
📚منبع : بحارالانوار : ج 72، ص 6
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
📢 #اخبار_بلاغ
🔻رئیس گروه مطالعات فرهنگ و تمدنی فرهنگ و علوم اسلامی بیان کرد:
✍🏻موضوعات اسلامی قابلیت تبدیل شدن به قاعده تمدنی را دارد
مشروح خبر👇🏻
https://www.balagh.ir/content/13880
🔻در نشستی هم اندیشی مطرح شد:
ظرفیت عظیم خانواده بزرگ ارتش جهت برگزاری دوره های فرهنگی و تبلیغی
مشروح خبر👇🏻
https://www.balagh.ir/content/13878
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔹☀️🔹☀️🔹
💢پرسش:
🔰در برابر مرگ عزيزانمان چطور صبر کنيم؟
✍️پاسخ:
✅بعد از مرگ عزيزان ، بايد به اين فکر کنيم که عمر هر کسي يک روز به پايان خواهد رسيد . انسان خواه نا خواه بعد از دست دادن عزيزي افسرده و غمگين خواهد بود اما براي رهايي از اين حالت چه بايد کنيم.
🔹کنارآمدن با مرگ، در تامين سلامت رواني بشر نقش دارد. وقتي يکي از عزيزان ما جان مي سپارد، غمگين شدن، طبيعي است. بهترين کاري که مي توانيد انجام دهيد اين است که خود را تسليم اندوه کنيد و به دنبال افراد دلسوز باشيد. از خويشاوندان و دوستاني کمک بگيريد که بتوانند احساسات شما را درباره فقدان عزيزتان درک کنند. بين گروه پشتيبان و افرادي که داغديدگي مشابه دارند، پيوندي ايجادکنيد. احساساتتان را بر زبان آوريد و از احساسات خود، ديگران را باخبر سازيد؛👈برون ريزي احساسات، به شما کمک مي کند تا بر فرايند غمگيني چيره شويد.
💠نکته ديگر اينکه:
🔸يکي از چيزهاي که در مرگ عزيزان باعث آرامش مي شود گريه کردن است نه بي تابي کردن.
🔹رسول خدا صلي الله عليه وآله دست يکي از اصحاب را گرفتند و به نزد فرزندشان ابراهيم بردند؛ ابراهيم در حال جان دادن بود. حضرت او را در دامن خود گذاشتند و فرمودند: اى فرزند عزيزم! من در اين حال مالک اختيار تو نيستم، هيچ كارى از دست من براى تو ساخته نيست و اشک از ديدگان مبارک حضرت جارى شد.
🔹آن صحابي به حضرت عرض كرد: يا رسول اللَّه! آيا شما گريه مىكنيد؟ مگر خود شما گريه كردن در مصيبت را نهى نفرموديد؟
🗞حضرت فرمودند: من از دو نوع صدا و ناله زشت نهى كردم.
🔸1.صداى آوازهخوانى لهو و لعب و موسيقى شيطانى.
🔸2.صدايى به هنگام مصيبت كه توأم با خراشاندن صورت و پاره كردن گريبان و ناله اعتراض آميز شيطانى باشد.
🗞اما گريه من بر مرگ ابراهيم گريه رحمانى است، «و من لايرحَم لا يرحَم»؛ «كسى كه ترحم ندارد، مورد مرحمت واقع نمىشود.» آن گاه حضرت خطاب به فرزندشان فرمودند: اگر نه اين بود كه مرگ حق است و وعده خدا راست و مرگ راهى است به سوى خدا و اين كه آخرين ما به اولين ملحق مىشوند، هر آينه حزن ما در مرگ تو اى ابراهيم بسيار شديد مىشد. ولى چون راهى است كه همه بايد سير كنيم فراق تو قابل تحمل است و ما بر مرگ تو اندوهناكيم. و فرمودند:
ديده مىگريد و قلب اندوهناك مىشود ولى چيزى كه باعث غضب پروردگار گردد نمىگوييم .(1)
🔷هيچ بندهاي به مصيبتى گرفتار نشود كه هنگام به ياد آوردن آن مصيبت«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيهِ راجِعُونَ» گويد و هنگام وقوع آن صبر کرده باشد، جز اين كه پروردگار گناهان گذشته او را خواهد بخشيد. و هر گاه ياد آن مصيبت افتد و اين كلام را بر زبان جارى سازد، خداوند گناهانى را كه در ميان اين دو استرجاع(يعني خواندن اين آيه)از او سر زده، ميآمرزد (2)
📚پي نوشت ها :
1. مستدرک الوسائل، ج 2، ص 461.
2. شيخ کليني، اصول کافي، ج3، ص 224.
📎 #اخلاقی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️فضائل و برتری حضرت زهرا (س) از زبان پیامبر اکرم(ص) (1)
🎤حجت الاسلام #رفیعی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
👇👇👇
♨️سوال:
🔰 #ایام_فاطمیه از چه تاریخی شروع و در چه تاریخی تمام می شود؟
✍️پاسخ:
✅درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.
🗞بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانند.
🔹اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می خوانند.
💠بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.
👈و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
🔹اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.
👈و باید توجه کرد که برگزاری عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند. مستفاد از زساله دانشجویی،ج۱۶(به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج۵،س۵۲۱، و دفاترسایر مراجع)
📎 #تاریخی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۰۳ دی ۱۳۹۹
میلادی: Wednesday - 23 December 2020
قمری: الأربعاء، 8 جماد أول 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین علی عليه السلام:
🔸ثلاثٌ يُمتَحَنُ بِها عُقولُ الرِّجالِ، هُنَّ: المالُ، وَالوَلايَةُ، وَالمُصيبَةُ
🔹با سه چيز، خرد مردان، سنجيده مى شود:
🍀دارایی،
🍀مقام
🍀و حوادث ناگوار
📚غررالحكم حدیث 4664
🗞 #حدیث_روز
🆔 @balagh_ir
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢پرسش:
🔰اگه قصاصِ قاتل لازمه چرا پدری که فرزندانش رو به قتل برسونه قصاص نمیشه؟ چرا پدری که فرزندانش رو به قتل برسونه قصاص نمیشه ولی اگه مادری فرزندش رو بُکشه قصاص میشه؟
✍️پاسخ:
✅نکته مهم و کلی نسبت به دستورات الهی این است که می دانیم این دستورات از ناحیه خداوند عالم و حکیم صادر شده است، او به خلق خود و سعادت آنها عالمتر است و لطف او باعث می شود که بهترین دستورات را صادر کند و چه بسیار در بیان دستورات خود، فلسفه احکام را بیان نکرده است.
♻️ادب بندگی در اطاعت است، گرچه فلسفه یک حکم را کاملا ندانیم. دستورات خداوند را بواسطه روحیه بندگی انجام می دهیم و نه لزوما برای رسیدن به منافع آن.
🍀امام رضا (علیه السلام) میفرماید: همانا، چنین یافتیم که هر آنچه را که خدای تبارک و تعالی حلال فرموده صلاح و بقای بندگان در آن بوده است و به آن احتیاج دارند و بی نیاز از آن نیستند و در آنچه حرام نموده است نیازی برای بندگان به آن نیافتیم، بلکه مایه فسادی است که ایشان را به سوی نابودی و هلاکت سوق می دهد .(1)
🔸اما در این موضوع چند نکته به ذهن می رسد:
🔹این تخفیف در مجازات برای پدر در روایات نقل شده است و در قانون جزاء هم آمده است، البته با توجه به این روایات و سایر ادله، بحثی بین فقهاء مطرح است که اگر این قتل جنبههای عمومی و یا سیاسی پیدا کند آیا به قصاص پدر منجر خواهد شد یا نه؟ هر چند اندک اما بعضی فقها به قصاص پدر در بعضی شرایط نیز قائل هستند.(2)
💢نفی مجازات قصاص از پدری که دختر یا پسر خود را کشته است به معنای نفی سایر مجازات ها نیست. مجازاتهای عمومی مثل تعزیر، دیه و کفاره باقی هستند. تعزیر پدر سه تا ده سال زندان می تواند باشد و کفاره جمع یعنی دو ماه پیاپی روزه گرفتن، شصت فقیر را طعام دادن، و برده آزاد کردن و پرداخت دیه بر عهده او است.
🔻اگر چه فقط قصاص از پدر منتفی شده است اما معنایش این نیست که پدر حق دارد فرزند خود را بکشد و یا برای او گناه نداشته باشد، از نگاه حقوقی پدر صاحب دم و ولی فرزند خود است. قصاص از کسی که این جایگاه حقوقی را دارد و گویا خون خودش را ریخته است، نفی شده است و البته در بقای بقیه افراد خانواده، زنده نگه داشتن پدر نقش مهمی دارد.
🗞 به این اتفاق خاص و کشته شدن این دخترخانم اگر نگاه نکنیم، قتل عزیزترین اشخاص یعنی قتل فرزند ممکن است بخاطر خطای فاحش فرزند باشد. یک حکم کلی را نباید با یک قضیه خاص معنا کرد.
در قرآن کریم قصاص مایه حیات بیان شده است. و لکم فی القصاص حیات یا اولوا الالباب(3)
💠نفی مجازات قصاص از پدر که مطمئنا در شرایط بسیار خاص و یا غلبه غضب و احساسات در یک لحظه خاص صورت گرفته است، شیوع این مدل قتل را در جامعه در پی نخواهد داشت. این تخفیف مشوقی برای پدران نیست که فرزندان خود را بکشند. این قتل در شرایط خاص صورت می گیرد و مطمئنا پشیمانی بعد از آن برای پدر خواهد بود.
📚پي نوشت ها:
1) شیخ حرّ عاملى، وسائل الشیعه، ج 25، ص 51، 1409ق.
2). مجله فقه مقارن، شماره 2،پاييز و زمستان 1392،صفحه 91-110
3) سوره بقره، آیه 179.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️انواع الگوها در قرآن
🎤حجت الاسلام #رفیعی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
🔎 #آیه_نور
🙏🏻 #بهره_ای_از_ملکوت
👈 قرار نیست سهم من و تو یکی باشه!
▫️إنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً
✍️ همانا پروردگارت رزق را برای هرکس که بخواهد گشایش می دهد، و [برای هرکه اراده کند] تنگ می گیرد؛ زیرا او به [وضع] بندگانش آگاه و بیناست
▫️قبض و بسط روزیِ هر کدوم از ما، حکمت داره. حواسم باشه نه با زیادش مغرور بشم نه با کمش مایوس و ناشکر. وظیفه من باید تلاش زیاد برای رزق مادی و معنوی باشه ولی یادم باشه هرچی خودش مقدّر کنه همونه.
📖 سوره اسراء آیه 30
💠ترجمه استاد حسین انصاریان💠
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔹☀️🔹☀️🔹
💢سوال:
🔰همين لحظه که دنيا و برزخ وجود دارند بهشت وجهنم هم وجود دارد؟ يا بعد از برپايي قيامت ايجاد ميشود؟
✍️پاسخ:
✅از نظر آيات و روايات، بهشت و جهنم موعود، هماکنون موجود است و در آخرت به طور کامل عرضه ميشوند. خداي متعال در قرآن کريم مي فرمايد: وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بالْكَافِرِين؛ همانا (اکنون) دوزخ به کافران احاطه دارد.(1)
🔸البته کافران به دليل سرگرم شدن به دنيا درکي از جهنمي که به آنها احاطه دارد ندارند و روز قيامت جهنم که در حقيقت باطن اعمال ايشان است به ايشان عرضه مي شود. بسياري از احاديث نيز تأييد ميکند که بهشت و جهنم هم اکنون مخلوقاند و وجود خارجي دارند. امام باقر(ع) فرمود:
🔹«سوگند به خدا! بهشت از ارواح مؤمنان از وقتي که خداوند بهشت را آفريده است خالي نمانده است، و جهنّم نيز از وقتي که خداوند عزّ و جلّ آن را آفريده است، از ارواح معصيت کاران خالي نمانده است.(2)
💠در روايت ديگر آمده است: يکي از اصحاب امام رضا(ع) از آن حضرت درباره بهشت و دوزخ پرسيد که آيا آنها هماکنون آفريده شدهاند؟ امام(ع) در پاسخ فرمود: «آري آفريده شدهاند، و پيامبر(ص) به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نيز مشاهده کرد ... کسي که آفرينش بهشت و جهنّم را انکار کند پيامبر(ص) را تکذيب کرده است و ما را نيز تکذيب کرده است، و هرگز در ولايت ما نيست. (3)
📚منابع:
1- توبه: 49.
2- شيخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، ج 2، ص 359، قم، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ اول، 1362ش
3- شيخ صدوق، أمالي، ص 461، تهران، کتابچى، چاپ ششم، 1376ش.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه - ۰۴ دی ۱۳۹۹
میلادی: Thursday - 24 December 2020
قمری: الخميس، 9 جماد أول 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir