eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
22.1هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
633 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 تبادل و مسابقات: @goabsent
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - عذرخواهی.mp3
3.77M
♨️عذرخواهی 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
🔹 💠بعد از عید غدیر، عید فطر سرآمد همه عیدها ✍️هرچند ملت ها و امت ها روز خاصی را عید دارند، ولی (( )) استثنایی ترین و بی نظیر ترین عید ویژه امت اسلامی است که به دلیل چند مشخصه ویژه سرآمد همه عیدها بعد از عید غدیر است از همین رو مسلمین در قنوت نماز عیدفطر به رسول اعظم و خاندان عترتش سلام پی در پی هدیه می کنند که چنین عیدی را به آنان ارزانی نمودند. 💢مشاهده ادامه مطلب: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/14840 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره (بخش سوم) 💢 شدن فطریه از میهمان ومیزبان 🔰9-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده میزبان باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده خودش باشد تکلیف چیست؟ ✍️طبق نظر همه مراجع: دراین صورت فطریه برکسی واجب نیست. 🔹🗞🔹🗞🔹 💢 شدن فطریه بر میزبان ومیهمان 🔰10-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده خودش باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده میزبان باشد ،تکلیف چیست؟ ✍️طبق نظر همه مراجع: دراین صورت باید هم میزبان وهم میهمان فطریه را بدهند. 🔹🗞🔹🗞🔹 💢 فرزندی که بعد از غروب متولد شده 🔰11-آیا فطریه فرزندی که بعد از غروب شب عیدفطر متولد شده واجب است؟ ✍️طبق نظر همه مراجع: پراخت فطریه برای جنین در شکم مادر واجب نیست و پرداخت فطریه برای بچه ای که بعداز غروب متولد شود واجب نیست. اما اگرقبل ازغروب متولد شده زکات فطره اش واجب است. 🔹🗞🔹🗞🔹 💢 زکات فطره به واجب النفقه 🔰12-آیا می توان زکات فطره را به واجب النفقه داد؟ ✍️طبق نظرهمه مراجع: زکات فطره را نمی توان به کسانی که واجب النفقه انسان هستند مانند پدر ومادروفرزندان پرداخت کرد. 💠نکته: برادر وخواهر می توانند به یکدیگر اگر فقیر باشند فطریه بدهند 👈داماد می تواند به مادر وپدر زن خود اگر فقیر باشند فطریه بدهند 👈پدرشوهر ومادرشوهر می توانند به عروس خود اگر فقیر باشد فطریه بدهند. 👈پدرومادر زن می توانند به داماد خود اگر فقیر است فطریه بدهند 🔹🗞🔹🗞🔹 💢 زکات فطره به اقوام ونزدیکان 🔰13-آیا می توان زکات فطره را به اقوام ونزدیکان داد؟ ✍️طبق نظرهمه مراجع: مستحّب است در دادن زكات فطره، خويشان فقير خود(غیر از واجب النفقه ها) را بر ديگران مقدّم دارد. 🔹🗞🔹🗞🔹 📎 📎 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🗳 (3) 💢آیا شرکت در انتخابات حق مردم است یا تکلیف؟ ✍️مشارکت در و تعیین سرنوشت در هر نظامی علاوه بر جنبه‌های شرعی که دارد، به عنوان یک حق نیز قلمداد می‌شود، حقی که در همه جوامع و مکاتب بشری به عنوان فضیلت و ارزش شناخته می‌شود و با عناوینی همچون «حق انتخابگری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... شناخته می‌شود، از طرفی ویژگی هر حقی این است که صاحب حق باید از آن دفاع کرده و در پی احقاق و عملی ساختن و یا به اصطلاحی علمی‌تر «استیفا» آن باشد یعنی باید تمام حق خود را مطالبه کند، چرا که هر گونه بی‌اعتنایی نسبت به آن اقدامی نارواست که به از بین رفتن حق، منجر خواهد شد. 💠بر این اساس مشارکت در علاوه بر جنبه‌های شرعی گامی در راستای مطالبه و دفاع از حق مسلمی است که هر ایرانی دارد و به همین دلیل برای مشارکت در انتخابات ضرورتی فراتر از تکلیف شرعی وجود دارد که باعث می‌شود تا ضرورت داشته باشد، هر ایرانی ولو اینکه کاری با تقلید و تکلیف شرعی نداشته باشد و یا اساساً غیر مسلمان باشد و یا هیچ تعلق خاطری به نظام جمهوری اسلامی نداشته باشد نیز در انتخابات مشارکت کند، چنانکه مقام معظم رهبری نیز به همین موضوع بارها اشاره کرده و فرموده‌اند: «این (انتخابات) یک حق و در عین حال یک تکلیف است. حق آحاد مردم ماست که نظر بدهند؛ تکلیف آنها هم همین است.» 🗞 به هر حال در اِعمال این حق به تبلیغات برخی که ثمر­بخش بودن آن را مورد تشکیک و انکار قرار می‌دهند، نباید توجه کرد، (به ویژه در مواردی که ثمر­بخش نبودن ظاهری إعمال این قبیل حق‌ها ناشی از این است که همگان تلاش نمی‌کنند تا به درستی از این حق بهره بگیرند، چون اگر مردم، با بصیرت و چشمانی باز و فارغ از جاروجنجال و هیاهوهای تبلیغاتی و فضای احساسی تلاش کنند تا در فضایی که برای اعمال حق تعیین سرنوشت فراهم شده است، از این حق مسلم خود استفاده کرده و بهترین انتخاب را انجام دهند، در آن صورت رئیس جمهور یا نمایندگانی بر سر کار خواهند آمد که تأمین کننده منافع واقعی مردم خواهند بود و تیر دشمنان نیز در بی­ثمر نشان دادن استفاده مردم از حق مشروع خود به سنگ خواهد خورد. 📚 لینک منابع 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🌷عید فطر آمد و ماه رمضان گشت تمام 🌷بر شما همسفران سفر روزه سلام 🌷روزه هاتان همه در پبش خداوند قبول 🌷روزگار خوشتان مظهر توفیق مدام 🌸 و حلول بر شما مبارک🌸 🆔 @balagh_ir
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر پرداخت فطریه، بعد یا قبل از عید فطر باشد اشکال دارد؟ ✅پاسخ: 🍀1. پرداخت فطریه، بعد از عید فطر: ✍️مراجع عظام تقلید؛ زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید. [۱] 👈ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقّی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیّت فطره نماید".[۲] 👈اما "اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب[۳] آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد".[۴] 🍀 2. پرداخت فطریه، قبل از عید فطر: ✍️مراجع عظام تقلید در این باره می گویند: "اگر پیش از ماه رمضان فطریه را بدهد صحیح نیست و احتیاط واجب[۵] آن است که در ماه رمضان هم فطره را ندهد.[۶] ولى اگر پیش از رمضان یا در ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آن که فطریه بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطریه حساب کند مانعى ندارد." [۷] 📚پی نوشت: [۱]. ر.ک: امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى)، ج‌۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، ۱۴۲۴ ه ق. [۲]. همان، ر.ک: ذیل م ۲۰۳۰. [۳]. آیت الله بهجت: احتیاط مستحبّ آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م ۲۰۳۱. [۴]. همان، م ۲۰۳۱. [۵]. آیت الله زنجانى: (احتیاط مستحبّ)؛ آیات عظام خوئى، تبریزى، سیستانى: (بهتر آن است..). [۶]. آیت الله صافی: (جواز دادن فطریه در ماه رمضان بعید نیست ..)؛ آیت الله گلپایگانى: (اگر در ماه رمضان بدهد صحیح است ولى احتیاط لازم آن است که قصد وجوب نکند مگر آن که فطریه را بعد از مغرب شب عید یا صبح روز عید پیش از نماز عید بدهد ..). [۷].. توضیح المسائل (محشّٰى)، ج‌۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵. 📎 📎 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ میلادی: Friday - 14 May 2021 قمری: الجمعة، 2 شوال 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه) 🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - اضطرار به حجت.mp3
2.39M
♨️اضطرار به حجت 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
✨🌺✨🌺✨ 💢پرسش: 🔰چرا اعمال ما دوشنبه ها و پنج شنبه ها به امام زمان عج عرضه ميشود، به چه منظور است؟آيا امامان معصوم ديگر هم در زمان خودشان اعمال مردم زمانشان بر آنها عرضه مي شده يا اين موضوع فقط در مورد امام زمان عج است؟ ✍️پاسخ: ✅اين نكته كه به طور كلي اولياء و بندگان خاص خداي متعال از حال ديگر بندگان با خبر اند و حتي نامه اعمال آن ها از ديده شان پنهان نيست، از منظر قرآني مورد تاييد قرار گرفته است. ☘️قرآن در بعضي از آيات خود به اين موضوع اشاره كرده است كه: خدا و رسول و مومنين شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند:"وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ"(1) 🌱يعني: بگو: عمل كنيد! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مى‏بينند! و به زودى، به سوى داناى نهان و آشكار، بازگردانده مى‏شويد و شما را به آنچه عمل مى‏كرديد،خبر مى‏ دهد! 🍃يكي از راويان از امام صادق(علیه السلام) تفسير آيه شريفه"قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ"را سوال كرد، حضرت فرمود:"هُمُ الْأَئِمَّةُ"(2) يعني مومنين امامان معصوم سلام الله عليهم اجمعين هستند.و اما در اين باره كه امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احاديث متعددي آمده است.(3) 💠بنابراين، معلوم مي شود كه حضرت مهدي موعود(عج) به عنوان آخرين خليفه الهي روي زمين از راه هاي مختلف نظير عرضه نامه اعمال و يا احاطه علمي، بر عملكرد مردم نظارت دارد و به اذن الهي مي داند كه چه كسي چه كاري انجام مي دهد. 🍀طبق اين بيان يكي از وجوه عرضه اعمال بر حجت خدا در هر عصر به شهادت گرفتن آن ها از طرف خدا نسبت به اعمال بندگان است. اين عرضه به اجازه خدا و به امر او رخ مي دهد. امام زمان در هر عصر و زمان ولايت امت خويش را برعهده دارد و جانشين خدا در بين آنان است. مسووليت رسيدگي به اعمال آن ها و وضع دنيوي و اخروي آن ها بر عهده ولي خدا است. 🔷بايد چنين عرضه اي اتفاق بيفتد تا امر رسيدگي به امور امت با آگاهي و اشراف كامل تري انجام گيرد. آيا امامي كه به امور امت اشراف و آگاهي كامل دارد، بهتر مي تواند به امور آن ها رسيدگي كند و مشكلات آن ها را رفع كند يا امامي كه چنين آگاهي و اشرافي ندارد؟ يقينا امام آگاه و مشرف به امور بندگان بهتر مي تواند وظائف امامت خود را به انجام برساند. ✨مراد از ديدن مشاهده حسي مداوم نيست، بلكه مراد علم و آگاهي اوست كه از راه هاي ياد شده صورت مي گيرد. اينكه در برخي روايات، تعبير عرضه اعمال در روز خاص به انسان كامل آمده، مراد از عرضه، رويت و ديدن حسي نخواهد بود، بلكه عرضه شبيه عرضه در قرآن در باره فرشتگان است كه خداي متعال فرمود:"ثم عرضهم علي الملائكه" (4) آن گاه حقايق آن اسما را بر فرشتگان نمايان كرد. 💥و اما جزييات اينكه امام زمان چگونه اعمال مسلمانان را مي بيند و اين كه هر لحظه با خبر است،براي ما معلوم نيست، ولي همان طور كه در روايات متعدد آمده و به آن اشاره شد، اعمال ما هر روز و يا هر هفته به امام زمان عرضه مي شود، زيرا امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در زمان امامت خود واسطه فيض الهى و رابط خلق و خالق است. تمام عنايات و الطاف الهى به جهان به وساطت و بركت وجود آن حضرت جارى مى‏شود. لازمه اين كه اين وساطت به بهترين وجه تحقق پذيرد و در شرايط لازم فيوضات مقتضى به بندگان برسد؛ اين است كه حضرت از افعال بندگان با خبر باشد. ✨از برخي روايات ديگر استفاده مي شود كه پيامبر و همه امامان شاهد اعمال ما هستند،چنان كه در ميان پيروان مكتب اهل بيت با توجه به اخبار فراواني كه از امامان رسيده،مشهور اين است كه پيامبر و امامان (سلام الله عليهم اجمعين) از اعمال همه امت آگاه مي شوند، يعني خداي متعال از راه هاي خاصي اعمال امت را بر آن ها عرضه مي كند. در نتيجه: اعمال انسان ها از خير و شر به رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم) و امامان معصوم سلام الله عليهم اجمعين عرضه مي شود. 📚پي نوشت ها: 1. سوره توبه، آيه 105. 2. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏23، ص 353. 3. بحارالانوار، ج23، باب 20، حديث 38، ص 345 و ج53، باب 31، توقيع7، ص 175. 4. بقره (2)آيه 31. 📎 📎 (عج) 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ میلادی: Saturday - 15 May 2021 قمری: السبت، 3 شوال 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم 💠 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (100 مرتبه) 🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔹لَولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ 💠اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: 👈قانع بودن به نادانى، 👈آزمندى به دنيا، 👈بخل ورزى به زيادى، 👈رياكارى در عمل، 👈و خودرأی بودن 📚المواعظ العدديّة، صفحه 263 🗞 🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - گام به گام.mp3
3.4M
♨️گام به گام 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
💠به همت مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی؛ 💯دوره آموزشی مجازی منظومه فکری مقام معظم رهبری برگزار شد ✍️مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) دوره آموزشی مجازی منظومه فکری مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) را برگزار کرد. 💢مشاهده ادامه مطلب: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/14738 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🔹 💯وظایف مبلغان در تبلیغ ریاست جمهوری ✍️یکی از بحث‌هایی که در ایام تبلیغ ماه مبارک رمضان با آن مواجه هستیم و مبلغان عزیز قاعدتاً در معرض پرسش قرار می‌گیرند، بحث انتخابات ریاست جمهوری است. 👈اولاً ممکن است مردم از مبلغ بپرسند که اصلاً در انتخاب شرکت بکنیم یا نه؟ 👈وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست و مردم می‌گویند که ما به هر رئیس جمهوری رأی می‌دهیم و انتخاب می‌شود، مسیر خود را می‌رود و چندان به وضعیت معیشت مردم توجهی ندارد؛ لذا گله­مند هستند و خیلی اوقات گله­هایشان بجاست. اما چه باید کرد؟ 💢مشاهده ادامه مطلب: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/14742 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🗳 (4) 💢شرکت در و رأی مردم به رئیس جمهور چه فایده­ای دارد؟ و انتخاب مردم چقدر می‌تواند در اداره کشور اثرگذار باشد؟ ✍️پاسخ: نظام سیاسی ما که از نوع «جمهوری اسلامی» است مردم در آن ستون اصلی هستند که به تحقیق باید گفت اگر این مردم در شکل گیری، تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی حضور نداشتند اساساً انقلابی رخ نداده و تا کنون نیز تداوم نیافته بود.این حضور بگونه ای بوده است که بطور متوسط، ملت ایران در هر سال یک انتخابات برگزار کرده اند که می توان آن را در دنیا کم نظیر دانست لذا برای اینکه اهمیت و فائده رأی مردم روشن گردد به چند نکته اشاره می کنیم: 💬الف) اهميت و ضرورت حضور مردم در انتخابات ⤵️اهمیت و ضرورت حضور مردم در تا بدانجا است که قانون اساسی، امور نظام را بر آرای عمومی مردم مبتنی دانسته و چنین می‌گوید: «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه‏‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد»[۱۱] 💬ب) نقش رئيس جمهور در کشور ⤵️از آنجا که رئیس جمهور بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی، دومین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری به­شمار می‌آید طبعاً انتخاب این شخصیت حقوقی، بسیار مهم ­باشد و از این طریق مردم به­طور غیر مستقیم، در مسائل کشور نقش­آفرین بوده و موثر می‌باشند.[۱۲] با دقت در بیانات امام راحل و همچنین رهبر معظم انقلاب، به­خوبی می‌توان تعیین‌کننده بودن حضور مردم را در صحنه انتخابات­های گوناگون، به­دست آورد. امام; می‌فرماید: «اصل حضور مردم‏ در انتخابات‏، حتّى از انتخاب اصلح هم مهم‏تر است». زیرا بنا به فرمایش امام; «عظمت ملت ایران را حضور مردم‏ در انتخابات‏ نشان مى‏دهد.» و «حضور مردم‏ در انتخابات‏ یکى از همان نمایش­هاى عزم راسخ و قدرت و تصمیم ملت ایران است». به همین دلیل است که امام خمینی; فرمودند: «توده‏هاى مردم‏، اصل‏ و تعیین‏کننده و تصمیم‏گیرنده‏اند و آنها‏ هستند که جریان‌ها را هدایت مى‏کنند» و «آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است»[۱۳] 💬ج) خنثی نقشه­های دشمنان ⤵️باید توجه داشت که اگر گاهی زمزمه­های عدم تاثیر حضور مردم در در سرنوشت کشور مطرح می‌گردد بی شک نقشه­ای است که همواره پس از انقلاب از سوی دشمنان ملت ایران مطرح گردیده است. لذا در این جهت، رهبری معظم انقلاب در بیانی چنین می‌فرمایند: «(دشمنان) همیشه سعى کرده‏اند انتخابات‏هاى ما را کم‏فروغ کنند تا مردم اطراف عرصه‏ى انتخابات را خالى بگذارند، به صندوق­هاى رأى اعتنائى نکنند»[۱۴] 💬د) انجام تکلیف شرعی ⤵️بر اساس نگاه دینی، انتخابات، هم حق مردم و هم تکلیفی شرعی می‌باشد. در این رابطه رهبری معظم انقلاب در بیانی چنین می‌فرمایند: «انتخابات‏، فقط یک پدیده‏ى سیاسى نیست. ‏، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق‏ و مظهر توانایى و اقتدار ملى براى یک کشور است... هم حق‏ و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به‏دست خودشان معیّن کنند؛ زیرا که کشور متعلّق به مردم است.[۱۵] ـ [۱۶] 📚 لینک منابع 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
✍️امام علی علیه السلام: 💠العاقِلُ مَن لايُضيعُ لَهُ نَفَسًا فيما لايَنفَعُهُ 🔹خردمند کسی است که دمی را در کارهای بی فایده هدر نمی دهد 📚غررالحكم، حدیث2163 🗞 🆔 @balagh_ir
🔹🌟🍀🌟🔹 💢پرسش: 🔰ملکوت چیست؟ آیا قابل دیدن است؟ ✅پاسخ: ✍️در قرآن کریم در آیاتی چند از "ملکوت" نام برده شده است. مانند: 1-📌 «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون‏؛پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى ‏شويد)(یس/83) ✍️علامه طباطبایی در تفسیر آیه شریفه می فرمایند: 👈« مراد از" ملكوت" آن جهت از هر چيزى است كه رو به خداست، چون هر موجودى دو جهت دارد، يكى رو به خدا، و يكى ديگر رو به خلق. ملكوت هر چيز آن جهتى است كه رو به خدا است، و ملك آن سمت رو به خلق است ممكن هم هست بگوييم: ملكوت به معناى هر دو جهت هر موجود است، و آيات زير هم بر همين معنا حمل مى‏شود، 🍀" وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ" «انعام/75» و" أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" «اعراف/185» و" قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ" «مومنون/88». 👈و اگر فرموده ملكوت هر چيزى به دست خداست، براى اين است كه: دلالت كند بر اينكه خداى تعالى مسلط بر هر چيز است، و غير از خدا كسى در اين تسلط بهره و سهمى ندارد. 🍃و برگشت معنا در آيه « فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» به اين است كه: خدا از استبعادى كه مشركين در مساله معاد مى‏ كنند، منزه است، چون مشركين غافلند از اينكه ملكوت هر چيزى به دست خدا و در قبضه قدرت اوست.»(1)‏ 💠در تفسیر نمونه آمده: 👈«ملكوت در اصل از ريشه" ملك" (بر وزن حكم) به معنى" حكومت و مالكيت است،" واو" و" ت" براى تاكيد و مبالغه به آن اضافه شده بنا بر اين‏ منظور از آن در اينجا حكومت مطلقه خداوند بر سراسر عالم هستى است.»(2) 2-📌 همچنین در آیه 75 سوره مبارکه انعام که از ملکوت و نشان دادن آن به حضرت ابرهیم(علیه السلام) سخن بمیان آمده است: 💠«وَ كَذَالِكَ نُرِى إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِين‏؛ و اين گونه ملكوت آسمانها و زمين را به ابراهيم نمايانديم تا از جمله يقين‏ كنندگان باشد»(انعام/75) 🌼در این مورد نیز ملکوت، همان مالکیت مطلقه الهی است: 👈«مالكيت مطلقه و تسلط پروردگار را بر تمام آسمان و زمين به او نشان داديم" (وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).»(3) 3-📌 در آیه 185 سوره مبارکه اعراف نیز صحبت از ملکوت است: 🔹أ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض‏(اعراف/185) 🔰علامه طباطبایی در توضیحی تحت عنوان: [اشاره به معناى" ملكوت" در عرف قرآن مجيد]می فرمایند: 👈«" ملكوت" در عرف قرآن و بطورى كه از آيه" إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ، فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ" «یس/84» استفاده مى‏شود عبارت است از باطن و آن طرف هر چيز كه بسوى پروردگار متعال است، و نظر كردن به اين طرف با يقين ملازم است‏»(4) 👈در مورد اینکه آیا ملکوت دینی است استناد میکنیم به فراز ابتدایی آیه 185 سوره مبارکه اعراف: 🔹«أ وَ لَمْ يَنظُرُواْ فىِ مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شىَ‏ْء...» ✍️علامه طباطبایی می فرمایند: ☘️«غرض از اين آيه توبيخ آنان در اعراض و انصراف از وجه ملكوتى اشياء است كه چرا فراموش كردند و در آن نظر نينداختند تا برايشان روشن شود كه آنچه را كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بسوى آن دعوتشان مى ‏كند حق است‏.»(5) 📚پی نوشت ها: 1. ترجمه تفسير الميزان، ج‏17، ص173 2. تفسير نمونه، ج‏5، ص309 3. همان، ص308 4. ترجمه تفسير الميزان، ج‏8، ص455 5.همان. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ میلادی: Sunday - 16 May 2021 قمری: الأحد، 4 شوال 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها) 💠 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه) 🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔹من رَكِبَ مَركَبَ الصَّبرِ اهتَدى إلى مِضمارِ النَّصرِ 💠هركه بر مركب شكيبايى نشيند، به خطّ پايان پيروزى رسد . 📚ميزان الحكمه جلد6 صفحه 151 🗞 🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - دارویی بنام صبر.mp3
2.92M
♨️دارویی به نام صبر 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
🔹 💯علت برپایی قیامت ✍️یکی از مسائل مهم در قرآن و روایت، بحث قیامت است که در آن، نیکان پاداش اعمال نیک خویش و بدان جزای رفتار زشت خود را خواهند دید. دنیا، محدود و زودگذر است و ظرفیت آن را ندارد تا انعکاس‌دهنده جزای کامل اعمال آدمیان باشد. 👈ازاین‌رو، قیامت، بهترین سرایی است که بر اساس حکمت و عدالت خداوند متعال، انسان‌ها ارزیابی شده، به تناسب عملکرد خویش، نتیجه عقاید و کردار دنیوی خویشتن را می‌بینند و در این خصوص، ذره‌ای به آنها ظلم نمی‌شود 💢مشاهده ادامه مطلب: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/14843 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: 🔰آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ ✍️پاسخ: ✅استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (1) 🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است. 💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي مي‌بيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن مي‌كند. (2) ☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل مي‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🔷اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(4) 🔹در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. 📚پي‌نوشت‌ها : 1. شهيد مطهري، مجموعة‌آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج1، ص 384. 2. همان، ص 385 . 3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369. 4. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 31. 5. نجم (53) آية 39. 6. رعد (13) آية 11. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir
☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ میلادی: Monday - 17 May 2021 قمری: الإثنين، 5 شوال 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه) 🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔹جِماعُ الشَّرِّ اللَّجاجُ و كَثرَةُ المُماراةِ 💢كانون بدى ها، لجاجت و مجادله زياد است 📚 غررالحكم حدیث 4795 🗞 🆔 @balagh_ir