eitaa logo
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
1.1هزار دنبال‌کننده
885 عکس
1.6هزار ویدیو
21 فایل
‏﷽«أَلَّذِيٖنَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ‌ٱلْلَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّاٱللَّهَ وَكَفَى بِٱللَّهِ حَسِيبًا» «احزاب-۳۹» 🌐 پایگاه‌ فرهنگی،تبلیغی «بلاغ» ارتباط:👇 @Rorouji
مشاهده در ایتا
دانلود
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۸ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/899 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۱۹ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/900 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽🖼 #یاد_نامه 🏴سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم علیه السلام تسلیت باد. 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
e1c8d9c609-5b35ddf9c2fbb845018b472b.mp3
1.23M
﷽|🔉وفات حضرت عبدالعظیم 💎هان ای کریم،ابن الکریم... 💎یا حضرت ، عبدالعظیم ... 🎙کربلایی حسین طاهری التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽🖼 #یاد_نامه 🚩سالروز شهادت حضرت حمزه علیه السلام گرامی باد. 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
338dbfd563-5b35d910c2fbb80c008b46e9.mp3
2.57M
﷽|🔉شهادت حضرت حمزه 💎عباشو پیمبر کشید رو تنت... 💎نبینه تنت را ، خواهرت... 🎙کربلایی جواد مقدم التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۱۹ و ۲۰) 👌عنوان: رضایت یهود و نصارا 💎آیه: " و َلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ" بقره، ۱۲۰ [ای پیامبر!] هرگز یهود و نصارا از تو راضی نخواهند شد تا [به طور کامل تسلیم خواسته آنان شوی و] از آیین آنان پیروی کنی. بگو: هدایت تنها هدایت الهی است و اگر از هوا و هوس‌های آنها پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شدی، هیچ سرپرست و یاوری از ناحیه خداوند برای تو نخواهد بود. 🖋مقدمه یهود و نصارا از پیامبر خدا(ص) تقاضا کردند که با آنان مدارا کند و اظهار داشتند که اگر با آنها از روی مدارا و مسامحه رفتار کند، از او پیروی خواهند کرد و به وی ایمان خواهند آورد؛ از این رو، خدا او را از آنان و همراهی ایشان ناامید کرد. 📋واژه ها: لن ترضی: هرگز از تو راضی نمی شوند (فعال مضارع از ماده رضی) ملت: آیین، دین و شریعت ولی: سرپرست، دوست نصیر: یاور 📌نکات تفسیری ۱- خشنودی یهود و نصارا عبارت " َلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى..." نشان می دهد که خشنود کردن یهود و نصارا، دست یافتنی نیست؛ زیرا خشنود کردن آنها فقط زمانی حاصل می شود که پیامبر، یهودی و یا نصرانی شود.وقتی یهودی یا نصرانی شدن پیامبر محال شد، خشنود کردن آنها نیز محال خواهد شد. (تفسیر الکاشف،جلد۱، ص۱۹۱) ۲- هدایت واقعی خداوند پس از اعلام این مطلب، حقیقت دیگری را تذکر می دهد و آن اینکه: هدایت واقعی فقط هدایت خدا است؛ پس پیامبر(ص) دارای هدایت حقیقی است، غیر از حق جز گمراهی نیست( فماذا بعد الحق الّا الضلال) یونس/آیه۳۳. بنابراین، آنچه اهل کتاب دارند، ضلالت است؛ زیرا آیین یهود و نصارا یا زمانش سپری شده و یا به تحریف مبتلا گردیده است. در نتیجه باید به هدایت الهی که توسط آیات قرآنی بیان می شود، روی آورند.طبق این آیه پیامبر(ص) مطابق وحی و عالمانه سخن می گوید (بعدالذی جاءک من العلم) و آنها بر اساس هوا و هوس سخن می گویند (و لئن التبعت اهوائهم). بنابراین هدایت واقعی نزد خدا و پیامبر(ص) است، نه در تبعیت کردن از یهود و نصارا. ۳- ممنوعیتِ تبعیت از غیر خدا خدای سبحان از رسول اکرم(ص) می خواهد، برای پیشبرد دین الهی در برابر کافران، اندکی نرمش نشان ندهد؛ زیرا نه هرگز دین خدا با نرمش در برابر باطل، پیش می رود و نه از آنان کاری ساخته است. در صورت اندکی تمایل و نرمش نسبت به آنان، در روز خطر نه ولی‌ای دارد که او را از عذاب الهی برهاند و نه یاوری که در رهیدن از کیفر به او کمک کند. (تفسیر تسنیم، ج۶، ص۳۶۸) ۴- فرق ولیّ و نصیر انسان اگر هیچ توانی برای انجام کارهای خویش نداشته باشد، همه کارهای او را ولی او بر عهده می گیرد؛ مانند نوزاد که همه کارهای او را پدر و مادر انجام می دهند. اما اگر بخشی از کارها را خود بر عهده گیرد و کمبود آن را از دیگری استمداد کند، در این حالت از نصرت تصیر برخوردار است؛ مانند جوانی که از نصرت پدر بهره می برد. (تفسیر تسنیم، جلد۶، ص ۳۷۱) 📢پیام‌ها ۱- اگر مسلمانان مشاهده کردند کفّار از انان راضی هستند، باید در دین داری خود تردید کنند (َلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ) ۲- دشمن به کم راضی نیست و فقط با سقوط کامل و محو مکتب اسلام و متلاشی شدن اهداف مسلمانان رضایت می دهد (تفسیر نور،ج۱، ص۱۹۴)"لن ترضی عنک". ۳- پیروی از آرا و قوانین مبتنی بر هواهای نفسانی-با وجود قوانین الهی- موجب محرومیت از ولایت و نصرت الهی است (لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ ...مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ). 🗄منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/901 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/902 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۱ و ۲۲) 👌عنوان: امت میانه و معتدل 💎آیه: " وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ" بقره، ۱۴۳ همان‌گونه [که قبله شما یک قبله میانه است] شما را نیز امت میانه ای قرار دادیم تا گواه بر مردم باشید و پیامبر هم گواه بر شما [باشد] و ما آن قبله ای را که قبلا بر آن بودی [بیت المقدس] تنها برای این قرار دادیم که افرادی که از پیامبر پیروی می کنند، از کسانی که به جاهلیت باز می گردند، مشخص شوندغ اگرچه این جز بر کسانی که خداوند آنها را هدایت کرده، دشوار بود. [این را نیز بدانید که نمازهای شما در برابر قبله سابق صحیح بوده] و خدا هرگز ایمان [نماز] شما را ضایع نمی گرداند، زیرا خداوند نسبت به مردم رحیم و مهربان است. 🖋مقدمه مسلمانان تا سال دوم هجری به سمت بیت المقدس نماز می خواندند؛ ولی در آن سال این آیات نازل شد و آنان را موظف کرد به سوی کعبه نماز بگزارند. آیه مورد بحث، به قسمتی از اسرار و فلسفه تغییر قبله اشاره کرده، می فرماید: همان گونه [که قبله شما یک قبله میانه است]، شما را نیز یک امت میانه قرار دادیم؛ امتی که از هر نظر در حدّ اعتدال باشد؛ نه کندرو و نه تندرو، نه در حدّ افراط و نه تفریط؛ بلکه الگو و نمونه. سپس می افزاید: هدف این بود که شما بر مردم گواه باشید و پیامبر هم بر شما گواه باشد. (تفسیر نمونه، ج۱، ص ۴۸۲ و ۴۸۳ 📋واژه ها عقبی: دو پاسنه پا (تثنیه عَقِب) لیضیع: تا ضایع کند و از بین ببرد (فعل مضارع منصوب به "ان" ناصبه مقدر، از ماده ضیع، باب افعال) رئوف: بسیار مهربان (صفت مشبهه از ماده رأف) 📌نکات تفسیری ۱- امت وسط یعنی چه؟ امت وسط، یعنی معتدل از نظر عقیده که نه را غلو را می پیمایند و نه راه شرکت را؛ نه طرفدار جبراند و نه تفویض؛ نه درباره صفات خدا به تشبیه معتقدند و نه به تعطیل باور دارند. از نظر ارزشهای معنوی و مادی معتدل اند؛ نه به کلی در جهان ماده فرو می روند که معنویت به فراموشی سپرده شود و نه آن چنان در عامل معنا غرق می شوند که از جهان ماده به کلی بر خبر گردند.. نه همچون گروه عظیمی از یهوداند که جز گرایش مادی چییز را نشناسند و نه همچون راهبان مسیحی که به کلی دنیا را ترک می کنند. معتدل از نظر روابط اجتماعی و شیوه های اخلاقی و خلاصه، معتدل در تمام جهات زندگی. (تسنیم، جلد۷، ص۳۱۹و۳۲۰) ۲- امت وسط چه کسانی هستند؟ در مورد اینکه مراد از امت وسط چه کسانی اند، نظریه هایی ا براز شده است، اما با چند مقدمه روشن می شود که مراد افراد خاصی اند. الف. قرآن امت وسط را شاهد بر اعمال معرفی کرده است؛ پس باید در قیامت بر اعمال مردم گواهی دهد. ب. گواه شدن، علم، آگاهی و عدالت می خواهد. ج. همه افراد امت آگاهی و عدالت ندارند؛ به همین دلیل در روایات می خوانیم که: مراد از امت وسط، امامان معصوم(ع) هستند که به کار ما علم دارند؛ چنانکه قرآن می فرماید: "فسیری الله عملکم و رسوله والمومنون"(توبه، آیه ۱۰۵). مراد از مومنانی که اعمال مردم را می بینند و به آن علم پیدا می کنند، بر اساس روایات، امامان معصوم(ع) هستند (تفسیر نور، ج۱، ص۲۲۱). همچنین عدالت دارند؛ چنان که خداوند در آیه " إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا" (احزاب، آیه۳۳) عصمت و عدالت آنان را تبیین می کند. امام صادق(ع) می فرماید: مگر می شود امتی که برخی افرادش لایق گواهی دادن برای چند عدد خرما در دادگاه های دنیا نیستند، لیاقت گواهی دادن بر مردم در قیامت را دارا باشند؟!(تفسیر نور، ج۱، ص۲۲۱). 📢پیام ها ۱- اولیای خدا بر اعمال ما نظارت دارند (لتکونوا شهداء). ۲- در قیامت سلسله مراتب است. تشکیلات و سازماندهی محکم قیامت به گونه ای است که ابتدا ائمه بر کار مردم گواهی می دهند و سپس پیامبر(ص) بر امامان گواهی است (لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا) ۳- آزمایش یک سنت قطعی الهی است و خداوند گاهی با تغییر فرمان، مردم را امتحان می کند (لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ) ۴- پیروی از دستورات دینی، مایه رشد و کمال و نافرمانی از آن، نوعی حرکت ارتجاعی است (يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ) ۵- جز فرمان خداوند، خود را به چیز دیگر از قبیل جهت، رنگ و زمان و مکان و شیوه خاصی عادت ندهیم، تا هرگاه فرمانی بر خلاف انتظار و یا عادت و سلیقه ما صادر شد، به دنبال فرار یا توجیه نباشیم (لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِ
مَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ) ۶- تسلیم، بر افراد عادی سنگین است (لکبیره) و تنها کسانی به این مقام دست می یابند که هدایت خاص الهی، شامل آنان شود (الّا علی الذین هدی الله) ۷- قوانین و مقررات شامل زمان های قبلی نمی شود. اگر امروز فرمان تغییر قبله صادر شده، نمازهای قبلی صحیح است و از امروز باید، به سوی دیگر نماز خواند. (وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ) 🗄منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۲ #قرآن کریم فیلم باکیفیت ، ترجمه صوتی و تفسیر: balaq.ir/post/903 👈:ببینید📱 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir