💐امام حسین (ع):
🍀ای فرزند آدم !یاد کن مرگ خویش را،و خوابیدن خود را در قبرت،و ایستادن خود در برابر خدارا،در حالی که اعضایَت علیه تو شهادت می دهند.
#امام_حسین
#یاد_مرگ
🆔 @bange_nay110
💡هو الهو
گم شدم در خود ندانم من، کیم یا چیستم
قالبم، عقلم، حیاتم، جان گویا چیستم
آدمی نامم ولیکن آدمی در اصل چیست؟
معنی ام یا صورتم، یا مسما چیستم
درچنین صورت که من دارم چگویم وصف خویش؟
آتشم، خاکم، نسیمم، آب دریا چیستم
عاقلم، دیوانه ام، در فرقتم یا در وصال
نیستم، هستم، نه بر جایم، نه بی جا چیستم
عاشقم، معشوقم، عشقم، سالکم، پیرم، مرید
راهبم، یارم، صلیبم یا مسیحا چیستم
مرده ام، یا زنده ام یا زنده بی جسم و جان
نور و ظلمت، زهر و نوش و زشت و زیبا چیستم
آه ازین وادی حیرت، آه ازین دریای ژرف
کشتی ام یا بحر یا لولوی لالا چیستم
بی نشانی شد نشان و بی زبانی شد زبان
بی نشان و بی زبان گویا و بینا چیستم
ورکسی پرسد زمن، تو کیستی یا چیستی
من چه دانم، کاین چنین حیران و شیدا چیستم
" مولوی جلالالدین بلخی"
#خدا
#مولوی
🆔 @bange_nay110
📱 فیلترینگ و مساله حاکمیت قانون
👤دکتر محسن برهانی
🔴 موضوع فیلترینگ سالهاست که یکی از موضوعات اختلافبرانگیز در عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شده است. از یکسو مطالبه بخشهای قابل توجهی از جامعه، رفع فیلترینگ از شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنها و امکان استفاده از آنها توسط شهروندان است و از سوی دیگر موافقان فیلترینگ دلایل آن شهروندان را کافی ندانسته و دلایلی برای ضرورت فیلترینگ و ادامه فیلترینگ ارائه میدهند.
🔴 افزایش فیلترینگ از مرحله اپلیکیشنها فراتر رفته و حتی بسیاری از بازیها را در بر گرفته است و باز طرفین دلایلی له و علیه فیلترینگ اقامه میکنند. مباحث فوق به نحوی در حال پیگیری است که گویا یک طرف حق فیلترینگ دارد و طرف دیگر تلاش میکند وی را قانع کند که از حق قانونی خویش به نحو دیگری استفاده کند.
🔴 مستند این حق کجاست؟ کدام قانون به چه کسی این حق را اعطا کرده است که بتواند یک شبکه اجتماعی و اپلیکیشن یا یک بازی را به صورت کلی فیلتر کند؟
🔴 هیچ مقرره و مصوبه و قانونی وجود ندارد که به استناد آن بتوان یک شبکه اجتماعی یا یک اپلیکیشن یا یک بازی را فیلتر کرد. با فقدان چنین مستند قانونیای دیگر بحث بر سر اینکه حالا آیا فیلترینگ خوب است یا بد یا خوب اجرا میشود یا بد، بیمعناست.
🔴 هیچ شخص یا نهاد یا سازمانی حق فیلترینگ شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنها و بازیها را ندارد که ندارد که ندارد و با فقدان چنین حقی دیگر بحث از نحوه انجام فیلترینگ سالبه به انتفاء موضوع است.
🔴 اشخاصی بدون صلاحیت قانونی اقدام به فیلتر اپلیکیشنها و بازیها کردند و عدهای به خاطر ضعف علمی ندانستند که آن گروه اول حق فیلتر ندارند و نسبت به دستور غیرقانونی آنها، تمکین کردند. در اسرع وقت باید به قانون بازگشت و نگذاشت بیش از این، نقض حاکمیت قانون برای شهروندان هزینه و برای سوداگران نفع و ثروت تولید کند .....
#حکومت
#فیلترینگ
🆔 @bange_nay110
💳 سفرههای خالی و تداوم هزینه کردن های بی مورد
✍️ فریبا نظری
◀️ موزه دفاع مقدس استان زنجان در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار و با ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شده است. بنابر اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس باید در همه استانهای کشور موزههای دفاع مقدس احداث شود. سال ۱۳۹۱ عملیات عمرانی این پروژه فرهنگی رسما آغاز شد و تا سال ۱۴۰۰ در مجموع ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. با روی کارآمدن دولت سیزدهم تا خرداد ۱۴۰۳ با پشتیبانیهای دولت و شخص رئیس جمهور [سیزدهم] و مسئولان استانی، امروز فاز نخست این پروژه با ارتباط تصویری توسط رییس جمهور [دولت چهاردهم] افتتاح شد(خبرآنلاین، ۸ مهر ۱۴۰۳).
❌ از نظر دکتر مینو محرز، یک چالش بنیادی وجود دارد که نباید از آن غافل شد؛ سرانه پایین تختهای بیمارستانی در ایران. بر اساس آخرین آمارها، در ایران ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد و این یعنی سرانه تخت بیمارستانی در کشور ۱.۸ به ازای هر هزار نفر است. در حالی که استاندارد سازمان بهداشت جهانی سه تخت به ازای هزار نفر است و این عدد در برخی کشورهای توسعهیافته مثل ژاپن تا ۱۲ نیز بالا رفته است. از سوی دیگر طبق آماری که امیر ساکی، مدیر کل منابع فیزیکی وزارت بهداشت اعلام کرده، ۷۰ درصد از تختهای بیمارستانی موجود نیز فرسوده هستند( تابناک، اردیبهشت ۱۴۰۳).
❌استان تهران دچار کمبود ۱۳ هزار کلاس درس است. این استان جزو ۷ استانی است که با کمبود مدرسه و کلاس درس روبروست. دادههای زیر روایت سازمان نوسازی مدارس کشور است:
خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، قم، البرز و آذربایجان غربی درگیر کمبود شدید مدرسه هستند. کمبود کلاس درس در استان تهران به عدد ۱۳ هزار میرسد. مناطق ۱۷، ۱۵،۱۸،۱۹ و ۹ شهر تهران بیشترین کمبود کلاس را دارند( همشهری، ۸ آبان ۱۴۰۳).
❌عدم پیگیری مسکن در یک دهه گذشته باعث شد کمبود مسکن به اوج خود برسد و حالا گفته می شود که ناترازی مسکن به حدود ۷ میلیون واحد رسیده. به عبارت دیگر برای پاسخ به نیاز موجود در جامعه، باید هفت میلیون مسکن ساخته شود. همچنین احتمال دارد که این تعداد بالاتر رود؛ چرا که در طی سه سال گذشته ناترازی مسکن از شش میلیون به هفت میلیون واحد رسید( پرشین سازه، مهر ۱۴۰۳).
❌❌گزارش جدید مرکز پژوهشهای مجلس در ارتباط با نرخ فقر، نشان از گسترش فقر در سالهای اخیر و به طور مشخص سال گذشته دارد. این گزارش نشان میدهد که نرخ فقر در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۰.۴ واحد درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۳۰.۱ درصد رسیده است. این به معنای آن است که در سال گذشته حداقل یک سوم مردم توانایی برآورده کردن نیازهای اساسی خود را نداشتند و زیر خط فقر به سر بردند( اقتصاد آنلاین، ۵ آبان ۱۴۰۳).
✏️ مرور و درنگی بر این گزارشها که از افراد و نهادهای داخل کشور در اختیار جامعه قرار میگیرد، چند نکتهی مهم را به متولیان و سیاستگذاران ارشد نظام گوشزد میکند:
۱- فقر با زندگی روزمره بسیاری از ایرانیان، عجین شده و شرایط غیرمعمولی بر ایشان تحمیل نموده است. این فاجعه بهویژه در گروههایی از جامعه شدت و عمق بیشتری دارد: افراد بیکار یا بدون درآمد پایدار، بازنشستگان، کارگران، معلولان، کشاورزان، و استانهایی که شاخص فلاکت اقتصادی در آنها بالاست؛ چون کرمانشاه، اصفهان و لرستان که بیشترین شاخص فلاکت اقتصادی را در بهار ۱۴۰۳ داشتهاند.
پرسش این است گسترش و شدت فقر، تا کجا باید بر ما آوار شود؟ چرا سیاست کاهش فقر به شکل اورژانسی و زیربنایی در اولویت راهبردهای حاکمیت نیست؟
۲- با توجه به بسیاری کمبودهای اساسی و حیاتی زندگی روزمره ایرانیان مانند مسکن، خدمات دارو و درمان، و خدمات آموزش و وضعیت وخیم اقتصادی آنان، کدام تدبیر و عقلانیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در نظام حکمرانی، هزینه کردهایی چون احداث باغ موزههای دفاع مقدس در همهی استانهای کشور را توصیه میکند؟!
آیا هزینه کَردن های پیشین و جاری در این حوزهها و وجود سازمانها و نهادهای متعدد و موازی، کارکرد مثبتی در جامعه از خود باقی گذاشتهاند؟
درحالی که بسیاری از بازماندگان جنگ هشت ساله یا همان که دفاع مقدس نامیده میشود، در گروههای مختلف آسیب دیده از جنگ بخشی از همین مردمی هستند که نیازمند مسکن، دارو و درمان و آموزش هستند؛ ازجمله برخی مجروحان اعصاب و روان که در فقر و نداری و مشکلات فراوان بسر میبرند.
۳- این اقدامات نامعقول و ضد ملی که شوربختانه ازسوی بالاترین سطوح مقامات اجرایی کشور نیز تایید و حمایت میشود، بحرانی به مراتب مهمتر و اساسی تر از سیاستهای خارجی دردسرساز، بحرانزا و هزینه ساز است که باید اکنون در سال ۱۴۰۳ با فوریت به نفع این سرزمین و مردمانش در آن ها تجدیدنظر شود.
#اقتصاد
#گرانی
#مسئولین
#مطالبه_گری
#مردم
🆔 @bange_nay110
گلستان سعدی-جلسه پنجاه و دوم-٢٣ شهریور ١۴٠٣.mp3
35.68M
🔈گزارش صوتی جلسه پنجاه و دوم شرح و تفسیر گلستان سعدی
🎙بیانگر گرامی:
حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد حیدری رنانی
📜 باب پنجم(در عشق و جوانی) حکایات ١٩-١٨-١٧
🗓 ٢٣ شهریور ١۴٠٣
💥شماره حکایات در برخی از نسخ متفاوت می باشد و استاد طبق کتابِ مرجعِ خویش شماره حکایات را بیان می کنند💥
🏫 کتابخانه مسجد الرضا(ع) رهنان
#محمد_حیدری_رنانی
#گلستان_سعدی
🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت هفدهم از باب پنجم(در عشق و جوانی)}
🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه پنجاه و دوم تفسیر گلستان سعدی
🌻سالی محمد خوارزمشاه رحمة الله علیه با ختا برای مصلحتی صلح اختیار کرد. به جامع کاشغر در آمدم، پسری دیدم نحوی به غایت اعتدال و نهایت جمال چنان که در امثال او گویند:
معلمت همه شوخی و دلبری آموخت
جفا و ناز و عتاب و ستمگری آموخت
من آدمی به چنین شکل و خوی و قد و روش
ندیدهام مگر این شیوه از پری آموخت
مقدمه نحو زمخشری در دست داشت و همی خواند: ضرب زیدُ عمرواً و کان المتعدیّ عمرواً. گفتم: ای پسر، خوارزم و ختا صلح کردند و زید و عمرو را همچنان خصومت باقیست؟ بخندید و مولدم پرسید، گفتم: خاک شیراز. گفت: از سخنان سعدی چه داری؟ گفتم:
بُلیتُ بِنَحویٍّ یَصولُ مُغاضِباً
عَلَیَّ کَزَیدٍ فی مُقابَلَةِ العَمرو
علی جَرِّ ذَیلٍ لَیسَ یَرفَعُ رَأسَهُ
وَ هَل یَستَقیمُ الَّرفعُ مِن عامِلِ الجَرِّ
لختی به اندیشه فرو رفت و گفت: غالب اشعار او در این زمین به زبان پارسیست، اگر بگویی به فهم نزدیکتر باشد. کَلِّمِ الناسَ عَلی قَدرِ عُقولِهِم. گفتم:
طبع تو را تا هوس نحو کرد
صورت صبر از دل ما محو کرد
ای دل عشاق به دام تو صید
ما به تو مشغول و تو با عمرو و زید
بامدادان که عزم سفر مصمم شد، گفته بودندش که فلان سعدیست. دوان آمد و تلطف کرد و تأسف خورد که چندین مدت چرا نگفتی منم تا شکر قدوم بزرگان را میان به خدمت ببستمی. گفتم:
با وجودت ز من آواز نیاید که منم
گفتا چه شود گر در این خطه چندی برآسایی تا به خدمت مستفید گردیم. گفتم نتوانم به حکم این حکایت:
بزرگی دیدم اندر کوهساری
قناعت کرده از دنیا به غاری
چرا گفتم به شهر اندر نیایی
که باری بندی از دل برگشایی
بگفت آنجا پریرویان نغزند
چو گل بسیار شد پیلان بلغزند
این بگفتم و بوسه بر سر و روی یکدیگر دادیم و وداع کردیم.
بوسه دادن به روی دوست چه سود
هم در این لحظه کردنش بدرود
سیب گویی وداع بستان کرد
روی از این نیمه سرخ و زآن سو زرد
اِن لَم اَمُت یَومَ الوَداعِ تَأسُّفاً
لا تَحسَبونی فی المَوَدَّةِ مُنصِفاً
#گلستان_سعدی
🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت هجدهم از باب پنجم(در عشق و جوانی)}
🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه پنجاه و دوم تفسیر گلستان سعدی
🌻خرقه پوشی در کاروان حجاز همراه ما بود، یکی از امرای عرب مر او را صد دینار بخشیده تا قربان کند. دزدان خفاجه ناگاه بر کاروان زدند و پاک ببردند. بازرگانان گریه و زاری کردن گرفتند و فریاد بی فایده خواندن
گر تضرع کنی و گر فریاد
دزد زر باز پس نخواهد داد
مگر آن درویش صالح که بر قرار خویش مانده بود و تغیر در او نیامده. گفتم: مگر معلوم تو را دزد نبرد؟ گفت: بلی بردند، ولیکن مرا با آن الفتی چنان نبود که به وقت مفارقت خستهدلی باشد.
نباید بستن اندر چیز و کس دل
که دل برداشتن کاریست مشکل
گفتم: مناسب حال من است این چه گفتی که مرا در عهد جوانی با جوانی اتفاق مخالطت بود و صدق مودّت تا به جایی که قبلهٔ چشمم جمال او بودی و سود سرمایهٔ عمرم وصال او.
مگر ملائکه بر آسمان وگر نه بشر
به حسن صورت او در زمی نخواهد بود
به دوستی که حرام است بعد از او صحبت
که هیچ نطفه چنو آدمی نخواهد بود
ناگهی پای وجودش به گل اجل فرو رفت و دود فراق از دودمانش بر آمد. روزها بر سر خاکش مجاورت کردم وز جمله که بر فراق او گفتم:
کاش کآن روز که در پای تو شد خار اجل
دست گیتی بزدی تیغ هلاکم بر سر
تا در این روز جهان بی تو ندیدی چشمم
این منم بر سر خاک تو که خاکم بر سر
آن که قرارش نگرفتی و خواب
تا گل و نسرین نفشاندی نخست
گردش گیتی گل رویش بریخت
خاربنان بر سر خاکش برست
بعد از مفارقت او عزم کردم و نیت جزم که بقیت زندگانی فرش هوس درنوردم و گرد مجالست نگردم.
سود دریا نیک بودی گر نبودی بیم موج
صحبت گل خوش بدی گر نیستی تشویش خار
دوش چون طاووس مینازیدم اندر باغ وصل
دیگر امروز از فراق یار میپیچم چو مار
#گلستان_سعدی
🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت نوزدهم از باب پنجم(در عشق و جوانی)}
🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه پنجاه و دوم تفسیر گلستان سعدی
🌻یکی را از ملوک عرب حدیث مجنون لیلی و شورش حال او بگفتند که با کمال فضل و بلاغت سر در بیابان نهاده است و زمام عقل از دست داده.
بفرمودش تا حاضر آوردند و ملامت کردن گرفت که: در شرف نفس انسان چه خلل دیدی که خوی بهایم گرفتی و ترک عشرت مردم گفتی؟
گفت:
وَ رُبَّ صَدیقٍ لامَنی فی وِدادِها
اَلَم یَرَها یَوماً فَیوضِحَ لی عُذری
کاش کآنان که عیب من جستند
رویت ای دلستان بدیدندی
تا به جای ترنج در نظرت
بی خبر دستها بریدندی
تا حقیقت معنی بر صورت دعوی گواه آمدی. فَذٰلِکَ الَّذی لُمتُنَّنی فیه.
ملک را در دل آمد جمال لیلی مطالعه کردن تا چه صورت است موجب چندین فتنه.
بفرمودش طلب کردن. در احیاء عرب بگردیدند و به دست آوردند و پیش ملک در صحن سراچه بداشتند. ملک در هیأت او نظر کرد. شخصی دید سیه فام باریک اندام. در نظرش حقیر آمد، به حکم آن که کمترین خدّام حرم او به جمال از او در پیش بودند و به زینت بیش.
مجنون به فراست دریافت، گفت: از دریچهٔ چشم مجنون باید در جمال لیلی نظر کردن تا سرّ مشاهدهٔ او بر تو تجلی کند.
ما مَرَّ مِن ذِکرِ الحِمیٰ بِمَسمَعی
لَو سَمِعَت وُرقُ الحِمی صاحَت مَعی
یا مَعشَرَ الخُلاّنِ قولوا لِلمُعا
فیٰ لَستَ تَدری ما بِقَلبِ الموجَعِ
تندرستان را نباشد درد ریش
جز به همدردی نگویم درد خویش
گفتن از زنبور بی حاصل بود
با یکی در عمر خود ناخورده نیش
تا تو را حالی نباشد همچو ما
حال ما باشد تو را افسانه پیش
سوز من با دیگری نسبت مکن
او نمک بر دست و من بر عضو ریش
#گلستان_سعدی
🆔 @bange_nay110
🎃 تکرار و اصرارِ بر گناه
✍ علامه طباطبایی ره:
✅ اصرار بر گناه و تکرار آن حالتی در روح انسان به وجود میآورد که با آن حالت دیگر یاد خدا هم مفید فائدهای نخواهد بود.
و آن حالت عبارت است از سبک شمردن اوامر الهی و بی پروا بودن در هتک حرمت او و خود را در پیشگاه مقدسش بزرگ شمردن.
و بدیهی است که با پدید آمدن این حالت در انسان دیگر روح بندگی باقی نمانده، در نتیجه یاد خدا هم دارای اثر و نتیجهای نمیتوان بوده باشد.
و باید دانست که این جریان در صورتی است که تکرار گناه و اصرار بر آن از روی علم و عمد بوده باشد.
📣 و لم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون
📚 ترجمه تفسیر المیزان جلد ۷ صفحه ۳۴
#علامه_طباطبایی
#گناه
🆔 @bange_nay110
↕️ وسط بازها!
📝 سلمان کدیور
میگویند "وسط باز" منظورشان این است که یا برانداز باش یا مالهکش!
دو سر طیفی که کند ذهنترین آدمها که مکمل هماند قرار گرفتهاند.
مالهکشهای وضع موجود، خالق براندازها هستند و براندازها، مایه بقای مالهکشها در سیستم، هر کدام نباشد، وجود آن یکی بیمعنی است!
اگر براندازهایی وجود نداشته باشند، مالهکشهای یقه سفید سیستم، از گرسنگی میمیرند.
نه حرفی برای گفتن دارند، نه لولویی برای ترساندن ملت،
نه بهانهای برای بستن و فیلتر کردن،
نه بودجهای برای بولتننویسی نصیبشان میشود،
نه خبری از خلق دکانهای سازمانی و پروژههای نان و آب دار تحلیلی امنیتی است.
باید نان بازوی خودشان را بخورند که بلد نیستند!
اگر مالهکشهای داخلی هم نباشند، براندازها چطور تبلیغات کنند و جهان را از رژیم آخوندی بترسانند و فیلم کشتهها را برای شبکههای خارجی و سناتورهای کنگره فاکتور کنند؟
چطور جلب توجه کنند و اثبات کنند در صحنه قدرت نمرده و حذف نشدهاند؟
آنها هم در غربت باید فضولات خودشان را میل کنند بلکه نمیرند!
در دو سر این طیف بودن هنر نمیخواهد، فقط کافی است مغزت را بفرستی مرخصی و دهانت را باز کنی.
دیدهاید که هر دو در بد دهانی و فحاشی چقدر خبرهاند؟
هر دو تاب هیچ نقدی را ندارند و به غایت پرخاشگر و مستبدند.
رفتارشان منطق گله را دارد. دستهجمعی و گروهی عمل میکنند.
با یک های و یک هوی، مسیر عوض میکنند و دائم دنبال چوپانند که آنها را هدایت کند.
حالا یکی از شورای سلطنت و فرشگرد، دیگری از محافل سری امنیتی داخل.
وسط ایستادن اما، طرح و ایده و فکر میخواهد، چون از هر دو سر قطب به تو دائم حمله میشود.
یکی می گوید منافق، دیگری میگوید ستون پنجم!
دو دایرکت که مالامال از فحش کریه است، یکی عکس پروفایل پهلوی دارد و دیگری تصویر یک شهید یا اماکن و اشخاص مقدس است.
یکی میگوید تو با دادن تقاضای تجمع قانونی، مردم را به شورش تحریک کردی و باید محاکمه شوی تا زر مفت نزنی، اگر بیانیه شما نبود ایران اصلا بهم نمیخورد!
دیگری پیام میدهد که تو با درخواست مجوز تجمع از رژیم آخوندی، به او مشروعیت میدهی و فردای آزادی، به چهار میخ آویزانت میکنیم.
ماله کشها میخواهند به بهای نابودی ایران، نظم مسلط کنونی را حفظ کنند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند.
براندازها نیز میخواهند به قیمت نابودی ایران، نظم کنونی را نابود کنند.
حتی شرم نمی کنند که درخواست حمله نظامی و تقاضای تحريم بيشتر بدهند.
وسط ایستادن به غایت سخت است. باید در پی راهی باشی که خار در پای ایران جانمان نرود، اما حال ملت بهتر شود.
باید سرت را در این کتاب و آن کتاب ببری، حرفها را گوش دهی و وقت خواب و سفر و... حلاجی کنی. با خودت دائم کلنجار بروی.
باید در حد مرگ، با همه طیفها و عقیدهها و مسلکها گفتگو کنی.
باید بخوانی و ایدهات را تبدیل به محصول قابل فهم کنی.
باید وقتی که احضارت میکنند، سعه صدر بخرج دهی، وقتی محاکمهات میکنند، صبور باشی.
شاید تلاش بیفایده و رنج بیحاصل باشد، اما شرف دارد به اینکه دو سر طیفی بایستی که جز استبداد و خشونت، خروجی دیگری ندارند.
#سلطنت_طلبان
#اصول_گرایان
#افراط
#حکومت
#جهل
🆔 @bange_nay110
🕳افتخاری غم انگيز برای ملت ايران!
➖موسسه غیرسیاسی و غیرانتفاعی MPI (Migration policy Institute)
اعلام کرد كه در تاريخ آمریکا، بالاترین سطح کیفی مهاجران متعلق به جامعه ایرانیان است
🖌جامعه ایرانیتبار از نظر:
- *آموزش و تحصیلات*
- *مشاركت اجتماعی*
- *پرداخت مالیات و اجرای قانون*
*برترین مهاجرانی هستند که تاریخ امریکا تاکنون به خود دیده است.
🖌بر اساس دو سرشماری در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ تعداد ایرانیان مقیم آمریکا یک میلیون و نهصد هزار تن است که نهصد هزار تن در کالیفرنیا زندگی میکنند و ۲۰درصد جمعیتشان در (بورلیهیلز) ساکن هستند.
🖌بعد از کالیفرنیا، بیشترین جمعیت ایرانی در نیویورک، شمال نیوجرسی، ایالت واشنگتن، سياتل، بوستون و هیوستون تگزاس ساکن هستند.
🖌مدرک ۵۱ درصد ایرانیان بیش از لیسانس است. درحالیکه این نسبت در جمعیت آمریکایی ۲۴ درصد است.
🖌از هر چهار ایرانی بیش از یک تن فوقلیسانس و دکتری دارد. این بالاترین آمار در میان ۶۷ گروه قومی ساکن امریکا است.
🖌بر اساس آمار اداره بازرگانی، ایرانیان در بین ۲۰ گروه مهاجر برتر، بالاترین نرخ مالکیت کسب و کار را دارند که سهم قابل توجهی در اقتصاد ایالات متحده دارند.
🖌تقریباً از هر دو خانواده ایرانی- آمریکایی یک خانوار درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار دارند اما این نسبت در خانواده امریکایی یک به پنج است.
🖌بر اساس آمار دانشگاه MIT، اساتید، دانشمندان، مهندسان و مشاغل ایرانی در ایالات متحده حدود یک تریلیون دلار را در اختیار دارند یا آن را مدیریت می کنند.
آنها در هر بخش از جامعه حضور برجستهای دارند.
🖌در حال حاضر، نزدیک به ۱۵۰۰۰ پزشک با اصالت ایرانی در ایالات متحده مشغول به کار هستند.
🖌ایرانیان به عنوان قانونمندترین قومیت تاکنون و دارای کمترین بزه اتهام و محکومیت هستند.
🖌بزه و خلاف در جامعه ایرانی- آمریکایی پایینترین رتبه در مقایسه با دیگر مهاجران در تاریخ ایالات متحده است.
🖌دوازده هزار استاد تمام ایرانی در دانشگاهها و موسسات اموزش عالی آمریکا تحقیق و تدریس میکنند، بطوریکه به سختی میتوان یک دانشگاه یا کالج آمریکایی را پیدا کرد که در آن حداقل یک یا چند استاد ایرانی - آمریکایی در آن خدمت نکنند.
🖌آنچه بیش از همه قابل توجه است این است که ۷۵ درصد اساتید ایرانی در دویست دانشگاه برتر امریکا (از میان چهار هزار دانشگاه) تدریس می کنند.
#ایران
#مهاجرت
#فرار_مغزها
🆔 @bange_nay110