eitaa logo
بانگِ نای(محمّد حیدری رنانی)
307 دنبال‌کننده
988 عکس
208 ویدیو
25 فایل
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ مجموعه ای از سخنرانی ها،نوشته ها و اندیشه هایِ حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رنانی و در کنار آن،مطالبی از اندیشمندان،بزرگان و پیشوایان دینی که ما را در شکوفایی عقل و ایمان کمک می کنند کانال توسط ادمین اداره می شود. @bange_nay1
مشاهده در ایتا
دانلود
سال ۹۲ روحانی گفت: آمریکا کدخدای اروپایی هاست. بهتره مستقیم سراغ خود آمریکایی ها برویم. افراطیون علیه این شیخ،چه شیطنت ها کردند و گفتند: روحانی گفته آمریکا کدخدای دنیاست با او مذاکره کنیم. جالب اینجاست؛ امروز بعد از ۱۱سال برخی خواهان اندکه: همان حرف و ادعا را عملیاتی کنند! آیا می توانند؟ 🆔 @bange_nay110
🔹در فضیلت درست‌کاری ✍دکتر مهراب صادق‌نیا ✅ معمولاً درست‌کاری را به "انجام دادن کارِ درست" معنا می‌کنند. بر اساس این تعریف، گویی فهرستی از کارها وجود دارد که "درست" توصیف می‌شوند و هرکس با هر انگیزه‌ای آن‌ها را انجام بدهد، درست‌کار خوانده می‌شود. با این حال، درست‌کاری به مثابه یکی از مؤلفه‌های هوش اخلاقی، معنای پیچیده‌تری دارد. ✅هری فرانکفورت درست‌کاری را "سازگاری شخصیّت" و یا "یکپارچگی شخصیّت" تعریف می‌کند. بر این اساس، درست‌کار کسی است که آن‌چه انجام می‌دهد با آن‌چه که می‌اندیشد سازگار است. درست‌کار کسی است که رفتارش با اعتقادات‌ش هم‌داستان است. درست‌کاری به این معنا، چیزی نزدیک به صداقت و بی‌ریایی و یک فضیلت اخلاقی است. انسان‌های درست‌کار به این معنا، از انسجام شخصیت، شادی، آرامش، و احساس اطمینان و اعتماد به‌نفس بیش‌تری برخوردارند. ✅کسانی که در ظاهر به گونه‌ای رفتار می‌کنند و در باطن جوری دیگر می‌اندیشند، حتی اگر رفتارشان اخلاقی و درست باشد، از فضیلت درست‌کاری بی‌بهره‌اند. دلایل زیادی برای درست‌کار نبودن وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها فشارهای اجتماعی است. جامعه‌ای که با زور و بگیر و ببند، مراقبت و تنبیه، و طرد و مجازات شهروندان خود را به انجام دادن چیزی که درست می‌داند وادار می‌کند، درحقیقت، درست‌کاری را پیش پای اطاعت‌طلبی خود سر بریده است. در این جامعه ممکن است بتوان رفتار آدم‌ها را با فهرست اخلاقی مورد نظر سازگار کردد؛ ولی نتیجه‌ی این فشار پیدایش اجتماع ریاکارانِ افسرده، ناامید، غیرقابل اعتماد، و ناشاد است. 🆔 @bange_nay110
🍀حاکمیت به آقای محمد جواد ظریف نیاز دارد 🔹حمیدرضا جلایی پور: تندروها کاری به واقعیت های اقتصادی زندگی مردم ندارند.تندروها مثل بید از مواضع اصولی ظریف بر خود می‌لرزند. قالیباف در برابر جوسازی خالص‌گرایان جلوی آن زانو زده است. ظریف که به سمتش نیاز ندارد بلکه این اتخاد درست امور راهبردی است که به ظریف نیاز دارد. 🔹ظریف دنبال پست نبوده و نیست و حاکمیت در این شرایط خطیر به ظرفیت جهانی ظریف نیاز دارد. این تندروها هم از این موضوع و از این که حاکمیت مدبرانه عمل کند به شدت ناراحت‌اند و خود را به در و دیوار می‌زنند. 🔹 بهترین راه‌ها برای مواجهه با این تندروها این است که اولاً دکتر ظریف بر مواضع اصولی‌اش که در داووس به جهانیان اعلام کرد بایستد. ثانیاً حاکمیت و دولت مثل گذشته از مواضع اصولی ظریف حمایت کنند. ثالثاً باید واقع‌بین بود و علت ناراحتی تندروها را درک کرد. 🖥 خبرگزاری "خبر آنلاین" 🆔 @bange_nay110
🤴ستایش حاکمان و دولتمردان در نظر حضرت علی علیه السلام ✍ احمد زیدآبادی ➖آنچه در مقام زمامداری‌، علی را از غیرعلی و پیرو او را از غیرپیرو او جدا و منفک می‌سازد، همانا خطبه ی ٢١۶ نهج‌البلاغه است. هر کس علی را با این خطبه معرفی کند و معیار حکمرانی خوب را عمل به مضامین آن بداند، می‌توان امیدوار بود که در اظهار وفاداریش به علی صادق است، در مقابل، آن کسانی که دائم دم از علی می‌زنند اما حتی یک بار ذکری از این خطبه نمی‌کنند، در ادعای پیروی از علی یا ناآگاهند و یا آنکه غرضی نامشروع را دنبال می‌کنند. از نگاه من این موضوع، مهمترین ملاک و معیار تشخیص صادقان و ناصادقان در پیروی از سیره ی سیاسی مولاعلی است. بخشی از آن خطبه که پس درازگویی یکی از اصحاب علی ایراد شد، چنین است: "از زشت‌ترين حالات حکمرانان در نزد افراد نیکوکار، اين است كه مردم تصور کنند آنان دوستدار فخرفروشی و مباهاتند و بناى كار خود را بر كبر و غرور نهاده‌اند. من از اینکه شما بپندارید خواهان مدح و ستايشم، بیزارم. سپاس خدا را كه من اهل خوشامدن از مدح و ثنا نیستم، اما اگر هم بودم آن را به سبب خاکساری در برابر پروردگارم ترک می‌کردم، زیرا فقط خداست که سزاوار عظمت و کبریاست. بسيار پیش می‌آید كه افراد پس از انجام كار مهمى، دوست دارند مورد ستایش قرار گیرند، اما مرا به دلیل انجام فرمان خدا و رفتار نیکویم، مستایید زیرا هنوز حقوق و فرایضی بر گردن من است که ادا نکرده‌ام و به جا نیاورده‌ام. با زبانی که با حاکمان ستمگر سخن مى‌گویند، با من سخن مگوييد! آنچه را از افراد خشمگين به هنگام خشمشان پنهان مى‌دارند از من پنهان مدارید. به زبان چاپلوسى و تملق با من حرف نزنید و تصور نکنید كه گفتن حرف حق بر من گران مى‌آيد. نمی‌خواهم که مرا بزرگ پندارید زیرا کسی که شنیدن حرف حق بر او گران آید یا نتواند اندرز کسی را در باب رعايت عدالت بشنود، عمل به حق و عدالت برای او سخت‌تر است. پس با من از گفتن حرف حق يا توصیه به عدل سر باز نزنید زيرا من در نظر خود بزرگتر از آن نيستم كه مرتكب خطا نشوم و در اعمال خود از خطا ايمن باشم. باشد که خداوند مرا در آنچه مربوط به نفس من است، ایمن دارد، زيرا او تواناتر از من به من است." 🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3⃣ سه دلیل سرنگونی حکومت ها در نگاه فردوسی فردوسی یکی از متفکرانی است که تاریخ ایران باستان را از آغاز تا سقوط ساسانیان خوانده و خود نیز درسده‌ ی چهارم و پنجم هجری در ازایِ زندگی هفتاد و اندی ساله‌اش از نزدیک ظهور و سقوط دولت هایی رادیده است. وی معتقدست که سه عامل موجب نابودی آن ها می شود؛ نخست؛ اوجگیری ظلم و ستم عامل اصلی و مهم سقوط است که مردم توسط صاحبان زور سرکوب،زندانی،شکنجه،تحقیر و کُشته می شوند. دوم؛ حذفِ نخبگان و به کارگیری بی مایه‌گان و بی خردان، در مسند امور و مدیریت جامعه. سوم؛ ثروت اندوزی و سیری‌ ناپذیری از داشتن دارایی که فساد مالی از سوی حکومت گران را به همراه دارد. با زور و تزویر، جامعه فقیرتر و حقیرتر می شود. سراینده ی شاهنامه در باره ی این سه عامل چنین می گوید: سرِتخت شاهان بپیچد سه کار نخستین ز بیدادگر شهریار دگر آنکه بی‌ مایه را برکشد ز مرد هنرمند برتر کشد سوم آنکه باگنج خویشی کند بکوشد به دینار بیشی کند بدین ترتیب سه عامل: ستمگری، سُفْله‌پروری، فزون‌خواهی* 🆔 @bange_nay110
صدیق تعریف-از نگاه یاران.mp3
7.48M
🎶 از نگاه یاران 🎧 صدیق تعریف 📝 فریدون مشیری ➖از نگاه یاران به یاران ندا می رسد دوره ی رهایی رهایی فرا می رسد این شب پریشان پریشان سحر می شود روز نو گُل افشان گل افشان به ما می رسد بخت آن ندارم که یارم کند یاد من حال من که گوید که گوید به صیاد من گرچه شد به نیزار گرفتار به بیداد او عاقبت رسد عشق رسد عشق به فریاد من از نگاه یاران به یاران ندا می رسد دوره ی رهایی رهایی فرا می رسد ساقیا کجایی کجایی که در آتشم وز غمش ندانی چه ها می کشم ساقی از در و بام در و بام بلا می رسد بر دلم از این عشق از این عشق چه ها می رسد از نگاه یاران به یاران ندا می رسد دوره ی رهایی، رهایی فرا می رسد 🆔 @bange_nay110
از ظواهر می شود فهمید که: مقدمات مذاکره با آمریکا طراحی شده است. شاید سخنان آقای ظریف بر نقد جناح تندرو در اجلاس داووس،جهت چراغ سبز نشان دادن به طرف مقابل و بالانس کردن افراط و تفریط های جانبین مذاکره کننده باشد. از سخنان رهبری هم فهمیده می شود که تاکید ایشان برچگونگی مذاکره بود نه اصل آن! 🆔 @bange_nay110
✊حسین(ع)؛ امامِ ظلمْ ستیز ➖آذین آسمان ها و زمین بود و آسمانیان او را از زمینیان بیشتر تعظیم می کردند و چه گویم که کفتارهای دنیا با زینت آسمان ها چه کردند؟ با این که به او گفتند: حسین بس کُن، هوا گرم است، آتش جهنم منتظر توست، ولی باز هم او برای زمینی ها چراغ هدایت، در تاریکی های حیرت و کشتی نجات در غرقابه ها و طوفان های زندگی بود و امروز هم هست. آنقدر محبوب خدا بود که رسول حق فرمود: هر کس او را دوست دارد خداوند همان کس را دوست خواهد داشت. آری حسین همیشه مظهر نام عزیز حق بود و هست، زیرا مرگ با کرامت را بر زندگی ذلیلانه و نکوهش گرانه انتخاب نمود، عزیز بود و هر سال عزیزتر می شود، چرا که نگذاشت در قلبش ظلم ستمکاران نفوذ نماید و این است حسینی که مظهر عزیزخداوند می شود آری او به انسان ها آموخت: زیر شمشیر،با غیرت بمیرید و هیچگاه هیچ حکم غیر خدا را نپذیرید. با کمال شجاعت و دلیری دشمن خدا را همنشین شیطان می شمرد و در مقابل این شیاطین تا آخرین قطره خون ایستادگی کرد و به انسان ها درس آزادی آموخت. به خلاف کوفیان که در مواجهه ترس از مرگ و سیاست های حاکمیت عبیدالله، روحیه الهی خود را از دست دادند، حسین ترس را از خود ترساند. آری او مرگ را در شرایط حاکمیت ظلم و استبداد و استکبار، چیزی جز سعادت نمی بیند و در حاکمیت چنین خفقانی، زندگی را جز هلاکت و ملالت نمی نگرد. حسین با حرکت خود نشان داد با رسوا کردن ظلمِ ظالمان آنچه نابود می‌شود باطل و حیله های معاویه ای است نه خون حسین و کلامِ به حق حسین. حسین به همگان نشان داد باید در مقابل ظلم کاری کرد و سکوت و عدم تحرکِ هر مُسلِمی، مساوی با رفتن در جبهه ی یزیدیان است. حسین بر هرگونه محافظه‌کاریِ مصلحت جویانه خط بطلان کشید تا خط اسلام نبوی و علوی و فاطمی و حسنی و حسینی جریان و سریان یابد. حسین به همگان فهماند اگر کسی حسینی نشد و در جبهه ی حسین فعال نبود درجبهه ی یزیدیانِ زمان، منفعلانه عمل خواهد کرد. حسین به همگان فهماند، غلبه یِ قوه وَهم، ما را مشغول پوچی ها و عَدمِستان می کند، جایی که هیچ بهره‌ای از وجود حقایق ندارد و در مقابل، غلبه حماسه و عرفان حق، ما را عاقل و عابدِ به حق می نماید. حسین هر نوع تن آسایی و اندیشه مصلحت حفظ نظام و حکومت و معتبر دانستن تفکر ماکیاولی که در آن هدف، وجودِ هر وسیله ای را توجیه می کند، باطل می داند و در مقابل، بدن را تقدیم دین می کند تا حقیقت آزادی و آزادگی نفس الهی انسان اثبات گردد. حسین یعنی نه،نه به هر آنچه ظالمین برای مردم خود دیکته می‌کنند و حسین یعنی آری، آری به هر آنچه که حسین نه از هوی و هوس خود، بلکه از متن کتاب و سنت برای خروج انسان ها از ظلمات به سوی حق و حقیقت می گوید و تبیین می کند. آری در همه زمان ها تفکر الهی و توحیدی حسین با تفکر الحادی و کفر یزیدی تقابلی تمام ناشدنی خواهند داشت، تا سرانجام حق بر سر باطل فرود آید و آن را زَهوق سازد. 🆔 @bange_nay110