🍁فساد سیستماتیک و فاصله طبقاتی در ایران
✍محمد شفیعیجم
➖ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اصلیترین و شاید تنها کشوری در جهان است که شعار اصلیش حمایت از مستضعفین و فقرا نه فقط در کشور بلکه در سراسر جهان است.
اما حال چه اتفاقی رخ داده است که میلیونرهای [به دلار] ایرانی به بیش از دویست و پنجاه هزار نفر رسیده و از این لحاظ رتبه چهاردهم جهان را در اختیار دارد؟
چه اتفاقی افتاده، ایرانی که درآمد سرانه ناخالص داخلی آن جزء هشتاد کشور اول جهان هم نیست، تعداد ثروتمندانش روز به روز در حال رشد بوده و به رتبه چهاردهم جهان رسیده است؟
آیا جامعه ایران به دو بخش اکثریت قریب به اتفاق بیعرضه و بیکار و نادان و تنبل و تنپرور و اقلیت بسیار ناچیز نخبه و باهوش و زرنگ تقسیم شده است که اولی از همه جا رانده و مانده و دومی همه فرصتها را به دست آورده است؟
آیا این جماعت کارتنخواب و زبالهگرد و کودکان کاری که روز به روز در حال افزایش است همه ضعیف و نادان و بیعرضه بوده و جوانان و نوجوانانی که روز به روز به تعدادشان افزوده میشود و خودروهای چند میلیاردی سوار شده و در ویلاها و خانههای دهها میلیارد تومانی زندگی میکنند، همه نخبه اقتصادی بودهاند!؟
با نگاهی به جامعه به راحتی میتوان پی برد که مساله چیزی بسیار فراتر از هوش و شم اقتصادی و تلاش فردی و مسایلی از این قبیل است.
در ایران معاصر به ویژه در دو دهه اخیر دولتهای مختلف خواسته یا ناخواسته [اعم از سازندگی و اعتدال و احمدینژاد و رییسی] تمام تلاش خود را برای بیشتر کردن شکاف اقتصادی به کار گرفتند. آنها شرایطی را ایجاد کردند که عدهای [عموما صاحب رانت و دلال] یک روز با ثبتنام و فروش سیمکارت، یک روز با فروش و صف خودرو، یک روز با صف سکه و طلا و دلار، یک روز ارز رانتی، یک روز انحصار واردات، یک روز رانت اطلاعاتی، یک روز با زمین و ملک، یک روز هم با واگذاری فلهای منابع دولت در بورس و.. به ثروت کلانی دست یافتند.
در تمام این واگذاریها و سوداگریها آن طبقه و قشری که ثروت کافی در اختیار داشت و میتوانست با خرید این کالاها سرمایه خود را چندین برابر نماید، نه فقرا و کشاورزان و کارگران و زحمتکشان بلکه طبقه مرفه و دلال مسلکی بود که بدون هیچگونه فعالیت اقتصادی قدرت ورود به تمام این حوزهها را در اختیار داشت و میتوانست در سایه الطاف دولتها سرمایه خود را چندین برابر نموده و با شرایطی تورمی افسارگسیخته به بیشتر شدن فاصله طبقاتی دامن بزند.
در این سالها، ایران تنها کشوری بود، هنگامی که نفت صد و چهل دلار به فروش میرفت، بنزین را لیتری چهارصد تومان عرضه میکرد و به اسم عدالت یارانه چهل و پنج هزار تومانی را به همه مردم کشور اعم از غنی و فقیر پرداخت کرد.
ایران تنها کشوری بود که قیمت کالاهای مصرفی در آن بیش از ده برابر شد، اما یارانه چهل و پنج هزار تومانیش تکانی نخورد.
ایران تنها کشوری است که سوبسید و یارانه مصرفی حوزه انرژی (گاز و بنرین و..) برای طبقات مرفه بیش از بیست برابر محرومترین اقشار جامعه در روستاهای سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویر احمد و کردستان و.. است.
ایران تنها کشوری بود که بزرگترین کلاهبرداری بورس به نفع عدهای قلیل را با موفقیت به انجام رساند.
ایران تنها کشوری بود که دستمزد سالیانه کارگرانش کفاف خرید دو متر زمین و آپارتمان در شهر محل سکونتش را نمیکرد.
ایران تنها کشوری بود که بهشت دلالها و بساز بندازها و صاحبان سرمایه دلالی و رانتی بود که از قِبَل پول و ثروت عمدتا بادآورده تا میتوانست قیمت ملک و خانه و خودرو و طلا و سکه و حتا لوازم مصرفی و نیارهای اولیه را بالا برد، به گونهای که خرید خانه و خودرو و طلا و.. را برای بسیاری از روستاییان و کارگران و طبقات محروم به آرزویی دست نیافتنی بدل ساخت.
ایران تنها کشوری بود که "عرضه" خودرو کمتر از یک سوم میزان "تقاضا" بود و عدهای با سوار شدن بر همین موج و منع واردات خودرو ار خارج، از هزاران میلیارد تومان رانت خرد و کلان منتفع شد.
ایران تنها کشوری بود که سود دلالی و واسطهگری دهها برابر تولید و ارائه خدمات اجتماعی بود.
این چنین رانتهایی که (به ویژه) در دو دهه گذشته به برخی از اقشار جامعه تعلق گرفته است، را میتوان فساد سیستماتیک یا دخالت سیستم حاکم به نفع اقلیتی از جامعه قلمداد کرد.
#ایران
#اقتصاد
#فساد
#حکومت
🆔 @bange_nay110
مجتبی رمضانی-چه خوبه که زندگی من.mp3
5.96M
💐ویژه ایام ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)
💥پیشنهاد می شود دانلود و کامل گوش کنید💥
#ولادت_حضرت_معصومه
#ولادت_امام_رضا
🆔 @bange_nay110
🔸توسل به حضرت معصومه (س)
حضرت آیةالله سید مرتضی مستجابی حفظه الله فرمود: در جوانی به مدّت شش ماه مبتلا به دست درد شدیدی شدم. روزانه یک مشت قرص می خوردم اما اثری در کاهش درد نداشت.
روزی امام موسی صدر منزل ما بود، وقتی ديد يک مشت قرص در دست گرفته ام فکر کرد قصد خودکشی دارم. شدّت درد به حدی بود که دستم را به بخاری میچسباندم تا درد فراموشم شود.
تا روزی در مسير تهران نزدیک صحن حرم حضرت معصومه (س) سرم را از ماشین بيرون کرده و به حضرت عرض کردم: عمه جان! میگویند عمّه ها فرزندان برادر را دوست دارد! من دستم درد ميکند!
هنوز چیزی از قم دور نشده بودیم که حس کردم اثری از آن درد شديد در دستم نیست و برای همیشه راحت شدم.
#حضرت_معصومه
#قم_المقدسه
🆔 @bange_nay110
🍃أَلْمُـرُوَّةُ تَمْنَعُ مِنْ كُلِّ دَنِيَّةٍ؛
💡امیرالمومنین حضرت علی علیهالسلام:
🔑مـــروّت، انسان را از هرگونه پستى بازمىدارد.
📚 ميزانالحكمه، جلد۹، صفحه۱۱۰
#امیر_المومنین
🆔 @bange_nay110
شرح نهجالبلاغه-جلسه بیست و یکم-خطبه ٢٢٢-١٨ فروردین ١۴٠٣ .mp3
9.76M
🔈 گزارش صوتی جلسه بیست و یکم
💡موضوع سخنرانی:
شرح نهج البلاغه(خطبه ٢٢٢)
🎙واعظ گرامی:
حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد حیدری رنانی
⏰🗓 بعد از نماز جماعت صبح-روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان- ١٨ فروردین ١۴٠٣
🕌 مسجد الرضا(ع) رهنان
#محمد_حیدری_رنانی
#ماه_رمضان
#نهج_البلاغه
🆔@bange_nay110
🕸 بِدعت در دین
در حقیقت اگر کسی فرهنگ قوم پیامبر را که ظرف دین است با مظروف یکی بگیرد و احکام خود دین و ارزش و اهمیت و قداست آن را به این ظرف سرایت دهد در دین بدعت گذارده است، چرا که بدعت در دین چیزی نیست مگر «داخل کردن چیزی که جزءِ دین نیست در دین» داخل کردن ظرف دین در خود دین و قلمداد کردن ظرف دین، به عنوان جزئی از دین و مقدس کردن امور نامقدس، بدترین بدعت در دین است. چه بدعتی بالاتر از این که انسان دین را به گونه ای ، تفسیر و به دیگران عرضه کند که فقط به درد موزه ها بخورد و مخاطبان خود را بر سر دوراهی انتخاب میان دین و عقل قرار دهد. برای انسان هایی که در عصر مدرنیته زندگی می کنند ، فرهنگ قوم پیامبر، گرد و غبار بشریت است که بر چهره وحی نشسته است و تا این گرد و غبار از چهره دین زدوده شود، دین آنچنان که هست جلوه گر نخواهد شد و از مردمی که درجهان مدرن زندگی می کنند و به گونه ای متفاوت می اندیشند و عمل می کنند دلربایی نخواهد کرد.
📚اخلاق دینشناسی-دکتر ابوالقاسم فنایی
#دین
#بدعت
🆔 @bange_nay110
💌 من نزد قلبهای شکستهام...
📚حدیث قدسی
#خدا
🆔 @bange_nay110
شرح نهجالبلاغه-جلسه بیست و دوم-خطبه ٢٢٢-١٩ فروردین ١۴٠٣ .mp3
6.92M
🔈 گزارش صوتی جلسه بیست و دوم
💡موضوع سخنرانی:
شرح نهج البلاغه(خطبه ٢٢٢)
🎙خطیب گرامی:
حجت الاسلام والمسلمین آقای محمد حیدری رنانی
⏰🗓 بعد از نماز جماعت صبح-روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان- ١٩ فروردین ١۴٠٣
🕌 مسجد الرضا(ع) رهنان
#محمد_حیدری_رنانی
#ماه_رمضان
#نهج_البلاغه
🆔@bange_nay110
🔴 کلمات در ایران نابود شدهاند
🎙مقصود فراستخواه
جامعهشناس
🔺متأسفانه «زبان» در جامعه ایران آشفته شده است. ما زبان را بیمقدار کردهایم. کلمات در ایران نابود و تهی از معنا شده و مسئولیت اجتماعی هم به محاق رفته است | کلمات در ایران بیمقدار شدهاند. ذهن آشفته و زبان آشفته است. نتیجهاش این است که مسئولیت اجتماعی واژهای سرد است | عقل سلیم اجتماعی فهمیده است که این کلمات لقلقه زبان شده است | کاش حداقل میگذاشتیم کلمات بمانند تا جان کودکان و نسل آینده را گرم کند.
🔺مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی اجتماعی، قبل از همه باید از سیستم شروع شود. وقتی سیستم پاسخگو نیست، وقتی گفته میشود مردم مسئولیت اجتماعی داشته باشید، و مردم احساس میکنند که به شعور آنها اهانت میشود، چه انتظاری باید داشت؟ مردم میگویند، ای سیستم، تو خودت مسئولیت اجتماعی را میفهمی؟!
🔺دولت پاسخگوی جامعه نیست؛ گردش قدرت وجود ندارد. اختیارات بسیاری در کشور موجود است که هیچ پاسخگویی ندارند؛ یعنی اختیارات عجیب وغریبی اما بدون هیچ پاسخگویی؛ در نتیجه وقتی در جامعهای پاسخگویی اجتماعی در مقیاس سیستمی و کلان نهادینه نیست، خیلی سخت است که پاسخ گویی در مقیاس خرد را جلو ببرید. من نمیگویم که ما اخلاقاً مسئولیت نداریم چون دولت ما مسئولیت ندارد؛ ولی از نظر اجتماعی این شیوه به تنهایی جواب نمیدهد، کارها پیش نمیرود.
🔺در یک کشور میبینید که وزیر استیضاح میشود، رئیسجمهور استیضاح میشود و گردش قدرت وجود دارد، یا بالاترین مقام کشور باید حساب پس بدهد؛ در این صورت وقتی به شما میگویند شهروند هم مسئولیت اجتماعی دارد، این مفهوم، عمق و معنای بیشتری پیدا میکند.
#ایران
#مردم
#مسئولین
#مطالبه_گری
🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 فَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۳۶﴾
🔸 پس چیزی که نصیب شما گردیده متاع (فانی) زندگی دنیاست و آنچه نزد خداست بسیار بهتر و باقیتر است اما آن مخصوص است به آنان که به خدا ایمان آوردهاند و بر پروردگار خود توکل میکنند.
💭 سوره: شوری
#خدا
#دنیا
🆔 @bange_nay110
🔴 تربیت صلحآمیز
🎙مقصود فراستخواه
▫️تربیت صلحآمیز به فرزندان ما کمک میکند که یادبگیرند چگونه در دنیای کثرت زندگی کنند. نه انحصارگرایی که حقیقت را به تمامی در انحصار کسی یا کسانی خاص میانگارد و نه تساویگرایی که میگوید هر کس برای خود حقیقت جداگانهای دارد؛ هیچیک از این دو به صلح کمک نمیکند.
▫️به جای انحصارگرایی و تساویگرایی، مبنای معرفتی مناسب برای صلح و گفتوگو ، تکمیلگرایی است، یعنی میکوشیم خود را با عمل نقد و گفتگو، در پروژهی جمعی جستجوی حقیقت به اشتراک بگذاریم و همه در پی آواز حقیقت میدویم.
▫️آنچه به ما کمک میکند تا حیات صلحآمیز داشته باشیم التفات به دیگری است | گفتگو، مبادلهی خالی کلمات و معانی نیست؛ بلکه همآمیزی معانی و احساسهاست. تو را حس میکنم که هستی و با تو سخن میگویم.
▫️تنها عمل گفتوگوی صلحآمیز است که ما را از توهم دانایی یکجانبهی فردی به در میآورد و در افق آگاهیهای سرشار و مشاع بشری و تاریخی و میانذهنی قرار میدهد و ما را به «با هم دانستن، با هم شناختن و با هم آموختن» دعوت میکند.
📚گزیده گفتار در دهمین نشست اندیشهورزان صلح | شهریور ۱۴۰۱
🆔 @bange_nay110