eitaa logo
بانگِ نای(محمّد حیدری رنانی)
299 دنبال‌کننده
863 عکس
168 ویدیو
24 فایل
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ مجموعه ای از سخنرانی ها،نوشته ها و اندیشه هایِ حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رنانی و در کنار آن،مطالبی از اندیشمندان،بزرگان و پیشوایان دینی که ما را در شکوفایی عقل و ایمان کمک می کنند کانال توسط ادمین اداره می شود. @bange_nay1
مشاهده در ایتا
دانلود
با مثنوی و مولوی باشی و تو را غم ببرد؟! هیهات با مثنوی باشی و با اسرار زیبای زندگی نفس نکشی؟! هیهات با مثنوی باشی و چشم وحدت بین در میان کثرات عالم محدود نداشته باشی ؟ ! هیهات چه زیبا گفت صاحب دلی مملو از آتش و بانگ نای: مثنوی مادکان وحدتست غیر واحد هرچه بینی آن بتست 💐روز مولوی مبارک 🆔 @bange_nay110
🔰 شناسنامه انسان، (فقر) است 💠 ذات اقدس اِله در قرآن، انسان را به عنوان "فقیر" معرفی کرده است. کسی حق تنظیم شناسنامه برای انسان دارد که او را بیافریند؛ شناسنامه ما با " فقر " تدوین شده است. فرمود: (یا ایّها النّاس انتم الفقراء الی الله)*. " فقیر " به معنای ندار نیست، آنکه مال ندارد، به او " فاقد " می گویند؛ و ما در تعبیرات فارسی می گوییم (گدا). عربیِ آن قدرت عمیق را دارد که در برخی از موارد معادل فارسی ندارد‌. فقیر به معنای گدا نیست؛ آنکه فاقد است، فقدان دامنگیر اوست، ندارد، به او (گدا) می گویند، (فاقد) نه فقیر! فقیر به کسی می گویند که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد! تا کسی دست او را نگیرد، او نمی تواند برخیزد؛ چنین کسی را "فقیر" می گویند. اگر کسی خیال کرد که نه، با تلاش و کوشش خود عالم شد، یا غنی شد، یا به کمال رسید؛ این شناسنامه اش را گم کرد، چون آنکه این را آفرید، فرمود: ستون فقرات تو شکسته است، کسی باید دست تو را بگیرد؛ و اگر به اینجا رسیدی، چهار مطلب می دانی، چهار کتاب خوانده ای، یا چهار کار بلدی؛ کسی دستت را گرفت به اینجا آورد. اگر کسی _ معاذ الله _ خیال بکند که من خودم زحمت کشیدم، عالم شدم، به اینجا رسیدم؛ این خودش را گم کرد، این شناسنامه اش را پاره کرد. این که به ما گفتند: همیشه نماز بخوان، و به ما گفتند: در تمام نمازها بگویید: (بحول الله تعالی و قوّته اقوم و اقعد)، یعنی این! منظور این نیست که فقط در نماز من قیام و قعودم به حول و قوّه خداست! در نماز به ما یاد می دهند که نماز و غیر نماز اینچنین است. یعنی انسان هر کاری که انجام می دهد، بحول خدا و بقوه خدا بر می خیزد و می نشیند. خوابیدنش اینطور است، غذا خوردنش اینطور است، درس خواندنش اینطور است، عالم شدنش اینطور است. چنین کسی فقر خودش را حفظ کرده، شناسنامه اش را حفظ کرده. امّا اگر کسی فقط نماز می خواند، برای اینکه در نماز هنگام بلند شدن بگوید (بحول الله ...)، این اصلاً نماز نخوانده! برای اینکه نماز برای تامین بیرون نماز است. تنها در حال نماز اینچنین نیست که ما قیام و قعود مان به قدرت حق باشد؛ آن وقت در خارج نماز به خود متکی باشیم. 📌 سوره فاطر / آیه ۱۵ 📋 تفسیر موضوعی قرآن کریم در جمع مدیران بنیاد مستضعفان و جانبازان 🆔 @bange_nay110
عجیب ترین موجود انسان است؛ اگر بندگی کند از فرشته هم پران شود و اگر گرگی کند از هر گرگی درنده تر. امروز بشریت با گرگ صفتانیِ صهیونیست ، مخصوصاً از شاخه سوسیالیسمِ آن مواجهه است. کدام قلبی امروز می تواند این همه جنایت از این حیوانات را ببیند و آرام باشد و چشمش برای مظلومیت انسان ها و انسانیت نَگِرید؟ 🆔 @bange_nay110
علیزاده؛لندن نشین و لندن نشین های دیگر و برخی از روس ها یا روس دوست ها در اذهان خود مشتاق ورود به جنگ با اسرائیل هستند ولی تدبیر بر شروع جنگ یا ترک جنگ را حاکمان و مسئولان مدبر و متخصص ( بدون جَوْزدگی رسانه ای و تَوَهمات ایدئولوژیک و....) باید مشخص کنند. اینجا میدان تدبیر است نه هیاهو* 🆔 @bange_nay110
و گفت: دورترین از درگاه خداوند، کسانی را دیدم که ایشان، خویش را نزدیک تر دارند* 🆔 @bange_nay110
🖇 نسبت سید حسن نصرالله و امام موسی صدر ✍ مرضیه حاجی هاشمی هیچکس باور نمی‌کرد، «سید حسن نصرالله» با آن استانداردهای بالای امنیتی که گفته می‌شود، سال‌های متمادی، تمامی فعالیت‌هایش زیر زمین تحت تدابیر شدید امنیتی انجام می‌شد، در یک حمله هوایی ترور شود! صرف نظر از اینکه وی و تقریباً تمام کادر رهبری «حزب الله» چگونه و با کدامین تدبیری در فاصله زمانی کوتاهی ترور شدند که جای تاملات واقع بینانه و آسیب‌شناسی‌های غیر توهمی دارد، نکته‌ای که بیش از همه نظر مرا جلب کرد، این بود که گفته می‌شود، «سید حسن نصرالله» در کودکی شیفته «امام موسی صدر» بود و آرزو داشت مثل او شود و در نوجوانی به عضویت «حزب أمل» که امام موسی صدر بنیان نهاده بود، درآمد و سپس وارد حوزه علمیه‌ای شد که مؤسسش امام موسی صدر و مدیر وقت آن «سید عباس موسوی» دبیرکل اسبق حزب الله بود. آیا وی به واقع تحت تاثیر اندیشه‌های امام موسی صدر نیز بود؟ اگر کسی با اندیشه‌های امام موسی صدر اندک آشنایی داشته باشد، در خواهد یافت، اندیشه‌های وی و باورش به دولت حداقلی، سازگاری با دولت حداکثری دینی ندارد که وی از اساس، حتی دین را به گونه‌ای متفاوت از دین سیاسی می‌دید. «داوود فیرحی» استاد فقیدم نقلی در این زمینه داشت که امام موسی صدر متوجه است، دین را باید حفظ کرد و از حوزه عمومی صرفا به حوزه خصوصی تقلیل نداد؛ اما از طرف دیگر بر این باور است که دین نباید، انسان سوز باشد باید انسان ساز باشد. امام موسی صدر تعبیر بسیار موسع و گشوده‌ای از حکومت دارد، آن را محدود به دین نمی‌کند و فراتر از گروه‌ها، فرقه‌ها، مذاهب و همه نزاع‌ها می‌داند که برای آن تعبیر «آسمانی» را به کار می‌برد. وی بر این عقیده است، «حکومت باید آسمانی باشد، نه حکومتی دینی»؛ یعنی «چترش بلند باشد». در مورد معیار درستی دین نیز بر این باور است، دین درست را باید از میوه‌اش شناخت، نه از استدلال کلامی و دین درست، این است که به مردم خدمات بدهد»، «اگر دین توانست، انسجام اجتماعی ایجاد کند، این دین درست است». او سیاست را در تغایر با دین نمی‌داند، به شرطی که سیاست، فقر را از بین ببرد، بهداشت را تضمین کند، با توسعه بسازد و آموزش را افزایش دهد. برای همین گاهی وی تماماً از یک کاندیدای مسیحی حمایت می‌کرد و به او رأی می‌داد؛ چون معتقد بود، او از طریق سیاست‌های مورد حمایتش، موارد بالا را بهتر محقق می‌کند. «او آزاد اندیشی و گشوده بودن در مقابل دیگران را وظیفه دینی می‌دانست و از نگاه‌های بسته و متحجرانه و مستبدانه به شدت بیزار بود. وی معتقد بود در حقیقت، آزادی کامل، عین دین است، حقی است از جانب خدا و حدی بر آن نیست». کسی دیگران را محدود می کند که از آزادی دیگران می‌ترسد و او کسی است که قبل از همه از آزادی خودش می‌ترسد؛ یعنی اگر به خودش اعتماد داشته باشد، از دیگران نمی‌ترسد. بی اعتمادی به خود، عامل اجبار دیگران است. 🆔 @bange_nay110
بی انصاف؛ زمان رئیس جمهور قبل این دو سردار شهید شدند، نزدیک ۴۰ هزار نفر در غزه کشته شدند، مقصر رئیسی بود؟ هنوز از داغ شکست انتخاباتی در سوز و گدازی هستید که علت جنایات نتانیاهو را هم پزشکیان می دانید! پزشکیان با شما چه کرد که در جهنم خودتان هم به دنبال مقصر دیگری غیر از خودتان هستید! 🆔 @bange_nay110
💣 خطر بزرگ برای اسرائیل و ایران! ✍️ رحیم قمیشی در جنگ ایران و عراق، پس از فتح خرمشهر، مقامات ایران، سرخوش و مغرور از موفقیت‌های کسب شده، تصمیم گرفتند بصره را فتح کرده و قدرت خود را به دنیا نمایش دهند، غافل از آنکه، بدترین تصمیم در آن مقطع گرفته شده بود. تصمیمی که هنوز حسرت نگرفتنش را می‌خوریم. پایان جنگ در آن شرایط، بهترین تصمیم ممکن بود، اگر می‌فهمیدند! امروز اسرائیل دقیقاً در شرایط مشابهی قرار گرفته. اینکه تمام مقامات اروپا و آمریکا به اسرائیل فشار می‌آورند وارد مذاکرات صلح شود، واقع بینی آنهاست. اما اسرائیل مغرور از موفقیت‌های نسبی‌اش، بر ادامه عملیات‌هایش پافشاری می‌کند. روزهای گذشته اسرائیل همزمان در چهار جبهه مستقیماً با کشورهایی عربی درگیر بود، لبنان، یمن، سوریه و غزه، به ظاهر موفق. اما مگر تنها مؤلفه قدرت، نیروی نظامی و همراهی ابرقدرت‌هاست؟ زیاده‌روی نتانیاهو حتماً به ضررش تمام خواهد شد. اگر بفهمد! کشورهای پولدار عربی منطقه، هرگز زیر بار قدرت‌یابی سه کشور نخواهند رفت، اسرائیل، ایران و ترکیه. ولو آمریکا را جایگزین کنند! ادامه کار اسرائیل تنها به ایجاد جبهه جدیدی بر علیه‌اش خواهد انجامید. سازمان‌های جدید منطقه‌ای، نه با محوریت ایران و نه ترکیه. احتمالاً عربی. تنها اتفاقی که می‌تواند امروز به کمک اسرائیل بیاید، واکنش ایران است. این واکنش حساب‌نشده، هم بهانه لازم را برای ادامه عملیات اسرائیل و قدرت‌یابی بیشترش فراهم می‌کند، و هم از شکل‌گیری اتحاد اعراب برای مقابله با قدرت نوظهور منطقه، جلوگیری می‌کند! هوشمندانه‌ترین اقدام اسرائیل، پایان جنگ طی روزهای آینده، و روی آوردن به مذاکره می‌باشد. اما اگر متوجه شرایط نباشد و به عملیاتش ادامه دهد، ضربه‌های مهلک و مهمی دریافت خواهد کرد، نه الزاما نظامی. نجات بخش این کشور ورود ایران به منازعه جاری می‌باشد. اسرائیل، نظامی نیمه ایدئولوژیک است، گر چه مبنای تشکیلش نجات قوم یهود بوده، ولی خاخام‌ها تصمیم‌گیرندگان نهایی در آنجا نیستند. سازمان حکومتی وجود دارد و احزاب به‌طور جدی رقابت می‌کنند. اما ایران، امروز کاملا ایدئولوژیک رفتار می‌کند. گویی خاخام‌ها در اسراییل بخواهند ادامه جنگ یا صلح را تصمیم بگیرند. تمام تلاش کنش‌گران دلسوز در کشور، تقویت جامعه مدنی و نهادهای غیر ایدئولوژیک، برای نجات کشور می‌باشد. عاقلانه‌ترین تصمیم، دوری از درگیری با اسرائیل است و بی‌توجهی به هیاهوی برخی جنگ‌طلبان، که موقع جنگ غیب‌شان خواهد زد. اگر ایران وارد عمل شود، ولو محدود، معادله ناهمگون گشوده شده در مقابلۀ ایران و اسرائیل، به‌جای کشورهای عربی را، به ضرر هر دو کشور ادامه خواهد داد. و اگر اسرائیل روی به مذاکره نیاورد، نشان از غلبه خاخام‌ها بر احزاب قدرتمند آن کشور خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید، عقل پیروز خواهد شد یا عقیده‌های افراطی و رفتارهای ایدئولوژیک. عدم مداخله ایران متضمن یک موفقیت خواهد بود، تداوم حملات اسرائیل، تغییر شرایط، در نهایت به سود ایران. اگر نفوذی‌های اسرائیل، تندروها و خاخام‌های ایرانی، اجازه دهند! 🆔 @bange_nay110
مبارک باد این خوشحالی مردم ایران زمین عزیز. امیدواریم خوشحالی آن ها تا نابودی اسرائیل غاصب و جنایتکار استمرار یابد. از حق تعالی دفع و رفع همه حوادث ناگوار را در آینده از کشور بزرگ ایران داریم* 🆔 @bange_nay110
از متحد استراتژیک ایران صدایی درآمد؟!؟ 🆔 @bange_nay110
🤔رهایی از اسارت باورها «متدیّن متعقِّل خدمت نوع‌دوستانه به همنوع می‌کند، فقط از آن جهت که همنوع انسان است و نه از هیچ حیث دیگری، نه از آن‌رو که هم دین او هم هست، هم کیش و آیین او هم هست، با او در ملیت شریک است، با او در قومیت شریک است، با او در رنگ و پوست، نژاد، منافع یا عقاید شریک است، خیر، خدمت هم‌نوعانه به همه انسان‌ها فقط از آن‌رو که انسان هستند، به تعبیری که باز در احادیث ما آمده است «الناس عیال الله، انفَعُهُم اِلیهِم أحبهُم الیّ» یا در حدیث قدسی آمده است «الناس عیالی انفَعُهُم اِلیهِم أحبهُم الیّ» مردم، زن و فرزندان من هستند، هر که به آن ها بیشتر سود برساند، در نزد من محبوب‌تر است، یک چنین دیدی که «عاشقم بر همه عالَم که همه عالَم از اوست»؛ این دین‌های سنتی است که می‌گوید نزد من هم‌دینان اعتبار دارند نه ناهم‌دینان؛ قرآن می‌گوید پیامبر «رحمة للعالمین» است، ولی اگر دست من و شما می‌دادند می‌گفتیم نخیر، فقط «رحمة للمسلمین» است، آن هم فقط مسلمینی که شیعه باشند، آن هم فقط مسلمینی که شیعه دوازده امامی باشند و گرنه هشت امامی، اسماعیلیه، کیسانیه، زیدیه و... هم که نه، فقط مسلمان شیعه اثنی عشری و اگر باز هم دست ما می‌دادند می‌گفتیم نه، باید حتماً مسجد جمکران هم برود و یک چیزهای دیگری که بعد از انقلاب هم تازه به آن ها اضافه کردند؛ این کار را اگر بکنید فقط علی می‌ماند و حوض او، کسی نمی‌ماند؛ اما شخصی که واقعاً تدین متعقلانه دارد، می‌گوید انسان از آن‌رو که انسان است محترم است و از آن‌رو که انسان است من باید خدمت نوع‌دوستانه به او داشته باشم. ویلیام جیمز روان‌شناس و فیلسوف معروف آمریکایی، در کتاب معروف خود «انواع حالات دینی» ویژگی‌های انسان‌های قدیس - به تعبیر خودش - را بیان می‌کند، ایشان در آنجا در میان ویژگی‌های مختلفی که می‌گوید یکی از این ویژگی‌ها این است که می‌گوید: من تاکنون در طول تاریخ ندیدم یک قدیسی که از کسی پرسیده باشد که «دین تو چیست؟»، «مذهب تو چیست؟» یا به گدایی گفته باشد که «عبادات خود را بجا می‌آوری یا بجا نمی‌آوری؟»، یعنی آن هایی که قدیس هستند، یک نوع عطوفت، محبت و شفقتی نسبت به همه انسان ها از آن‌رو که انسان هستند، نه از آن‌رو که دارای دین و مذهب خاصی هستند، دارند؛ این شفقت و عطوفت داشتن نسبت به انسان‌ها وقتی حاصل می‌آید که شما بتوانید در مواجهه با هر انسانی سه چیز را از ذهن و ضمیر خودتان دفع کنید: اول اینکه وقتی با یک انسانی مواجهه می‌شوید، بتوانید گذشته او را فراموش کنید؛ اکثر ما که نمی‌توانیم با همه ی انسان‌ها داد و ستد عاطفی مناسب داشته باشیم، برای این است که نمی‌توانیم گذشته ی انسانی را که مخاطب ما است و با او مواجهه هستیم، پیش چشم نیاوریم؛ وقتی گذشته را پیش چشم آوردیم، آن وقت تا آنجا پیش می‌رویم که می‌گوییم: «آقا! این ملت، ملتی است که پدرانشان هفتصد سال پیش به کشور ما حمله کردند»، ببینید تا کجاها رفته‌ایم!! این‌که اینجا نشسته است بیست سال از عمرش بیشتر نمی‌گذرد تو می‌گویی من نمی‌توانم با این داد و ستد عاطفی‌ای داشته باشم با هم‌وطن خودم دارم چون ملیت این شخص از ملیتی است که سیصد سال پیش، چهارصد سال پیش به ملت ما بدرفتاری کرده‌اند. این یعنی ما در اسارت گذشته‌ایم و تا وقتی در اسارت گذشته‌ایم نمی‌توانیم همه انسان‌ها را دوست بداریم چون به هر حال در هر گذشته‌ای می‌تواند چیزهایی نامساعد با عواطف ما وجود داشته باشد چه برسد به این‌که این گذشته را به بیش از زندگی شخص طرف مقابل تعمیم دهیم، به پدرش، به پدر پدرش و.... ما باید بتوانیم گذشته انسان‌ها را فراموش کنیم. نکته دوم این است که ما باید بتوانیم از ظواهر هم صرف‌نظر بکنیم. گاهی ما در اسارت گذشته نیستیم زیرا از گذشته شما هیچ خبری ندارم؛ اولین بار من در اتوبوس، هواپیما، تاکسی و یا فلان پارک با شما برخورد می‌کنم و هیچی از گذشته شما نمی‌دانم اما تا می‌بینم که لباس پوشیدنتان خلاف نظر من است، موهایتان اندکی از آن که من دوست می‌دارم کوتاه‌تر است یا اندکی بلند‌تر است، تا می‌بینم آن‌گونه که من دوست می‌دارم شما سلام و تعارف نمی‌کنید از ظواهر شما نسبت به شما پیش‌داوری می‌کنم و می‌گویم آب من با ایشان در یک جوی نمی‌رود. شما از این چه می‌دانید؟ من دیدم ایشان ریش نداشت، یک تار مویش بیرون بود و.... در اینجا من در اسارت گذشته نیستم ولی در اسارت ظواهرم. و نکته سوم هم این است که ما باید از اسارت باورهایمان هم بیرون آییم. این باورها می‌توانند سدِّ محبت به انسان‌ها گردند. اگر بنابر این باشد که من هرکس را که باورهایش مثل باورهای من است دوست بدارم چه کسی پیدا می‌شود که من دوستش داشته باشم؛ باورهای انسان ها متفاوت است. 📝سخنرانی «تدین تعقلی» مصطفی ملکیان 🆔 @bange_nay110
📛 معنای زمان را دقیقاً چه کسی خوب می فهمد؟! 🟣معنای۷ سال را کی خوب می‌فهمد؟دانشجو های پزشکی 🟣معنای۴ سال را کی خوب می‌فهمد؟ بچه های کارشناسی. 🟣معنای ۲ سال را کی خوب می‌فهمد؟ سربازها. 🟣معنای ۱ سال را کی خوب می‌فهمد؟ پشت کنکوری‌ها. 🟣معنای ۹ ماه را کی خوب می‌فهمه؟ بانوان باردار. 🟣معنای ۱ ماه رو کی خوب می‌فهمد؟ کسایی که ۳۰ روز ماه مبارک رمضان را روزه گرفتند. 🟣معنای ۱ هفته را کی خوب می‌فهمد؟ سردبیرهای مجلات هفتگی. 🟣معنای ۱ روز را کی می‌فهمد؟ کارگران روز مُزد. 🟣معنای ۱ ساعت را کی می‌فهمد؟ عاشق منتظر. 🟣معنای ۱ دقیقه را کی خوب می‌فهمد؟آن هایی که از پرواز جا مانده اند. 🟣معنای ۱ ثانیه را کی خوب می‌فهمد؟ آن هایی که در تصادف جون سالم به در بردند. 🟣 به تعبیر معصوم(ع): اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب؛ فرصت‌ها چون باد می گذرد پس قدر لحظه لحظه های زندگیتان را بدانید و از آن ها استفاده کنید. 🔚خیلی زود تمام می‌شود. . . 🆔 @bange_nay110
✅ در ستایشِ رنگی دیدنِ جهان ✍ محمد فاضلی می‌خواهم چیزی بنویسم که بسیاری را می‌آزارد و خوشایند بسیاری نیست، و این بسیاری، از همه جناح‌ها و تفکرات سیاسی هستند، در داخل و خارج، از راست و چپ، ارزشی و سکولار؛ اما خب باید نوشت. سال‌هاست دنبال آدم‌ها و نگاه‌هایی می‌گردم که قادر باشند موضوعات مهم و متفاوتی را تحلیل کنند بدون آن‌که در یکدیگر مخلوط کنند، و گاه بی‌دلیل به هم ربط دهند. بگذارید خیلی ساده و با مثال روشن به‌روز بگویم چنین نگاهی، روی زمین واقعیت به چه معناست. می‌شود منتقد نظام جمهوری اسلامی (ج.ا) بود، و اقداماتش در نقض حقوق زنان، تخریب محیط‌زیست، توسعه نامتوازن منطقه‌ای، اعمال تبعیض در گزینش نیروی انسانی، نقض استقلال دانشگاه، و داشتن زندانی سیاسی را نقد کرد؛ و هم‌زمان با ایده جمهوری اسلامی درباره «سلطه‌گر بودن و خوی استعماری داشتن نظام بین‌المللی غرب‌محور» موافق بود؛ و در همان حال با برخی شیوه‌های جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این نظام سلطه‌گر استعماری مخالف بود و آن‌ها را نقد کرد. می‌شود اشغال‌گر بودن اسرائیل در فلسطین، لبنان و سوریه را تأیید کرد، منتقد آن بود، و نقد آن‌را به مواضع ج.ا هم ربط نداد (این اشغال‌گری قبل از پیدایش ج.ا رخ داده است)، حق ملت‌های اشغال‌شده در تلاش برای احقاق حقوق‌شان را به رسمیت شناخت، و هم‌زمان راهبردهای ج.ا در این زمینه را نقد کرد؛ و با بخش‌هایی از راهبردها که تأمین‌کننده منافع ملی ایران است، همراهی کرد. می‌شود از درک کلیشه‌ای از شخصیتی نظیر سیدحسن نصراله بیرون آمد و او را به‌مثابه یک لبنانی که پس از تهاجم سال ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان و اشغال بخشی از کشورش توسط اسرائیل، به حزب‌الله پیوسته و با مبارزه به ۱۸ سال اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل پایان داده، احترام قائل شد؛ و هم‌زمان منتقد برخی سیاست‌های راهبردی ج.ا یا حزب‌الله لبنان در عرصه خاورمیانه بود. می‌شود از جنگ متنفر بود، سیاست‌های منجر به توسعه‌نیافتگی و فقر را نقد کرد، خواهان عقلانیت بیشتر بود، تجاوز را به رسمیت نشناخت و حقوق ملت‌ها برای دفاع از خودشان در برابر تجاوز را هم پذیرفت. می‌شود منتقد برخی یا حتی همه سیاست‌های ج.ا در مواجهه با اسرائیل بود، اما مسأله اسرائیل و خاورمیانه را که حداقل دو برابر کل سال‌های تأسیس ج.ا عمر دارد، صرفاً در رابطه ایران و اسرائیل خلاصه نکرد. مسأله فلسطین و اعراب-اسرائیل، قبل از تأسیس ج.ا هم وجود داشته و انقلاب ایران ابعادی به آن افزوده است. اما مسأله فراتر از نسبت ج.ا با اسرائیل است. می‌شود منتقد جدی ماجرای ۷ اکتبر و حمله حماس به اسرائیل بود و درباره این‌که دست‌آورد چنین عملی چیست، هزار نقد و چون و چرا داشت. من از روز اول چنین موضعی داشتم و هنوز هم نمی‌فهمم حاصل آن برای فلسطینیان، لبنان و ایران جز خسارت و زیان چه بوده است. اما هم‌زمان می‌شود منتقد شیوه مواجهه اسرائیل و جهان غرب با پاسخ اسرائیل به ۷ اکتبر بود و خشونت و وحشی‌گری را تطهیر نکرد. می‌شود منتقد سیاست داخلی و سیاست خارجی ج.ا بود، و آن‌را مسبب بسیاری از مسائل و مشکلات کشور دانست که سبب گرفتاری و فقر مردم شده است؛ و می‌شود هم‌زمان تأیید کرد که در دنیایی زندگی می‌کنیم که بدون قدرت نظامی و امنیتی، قدرتمندان کشورهای ضعیف را له می‌کنند؛ و باز می‌توان هم‌زمان منتقد ج.ا بود که چرا به اندازه کافی از سایر ابزارهای تأمین منافع ملی – از دیپلماسی گرفته تا جایابی در زنجیره‌های ارزش جهانی – استفاده نکرده است. چرا برخی فکر می‌کنند دنیای پیچیده اطراف ما، سیاه یا سفید، صفر یا یک، بدون وضعیت‌های بینابینی و ترکیبی از درستی و نادرستی است؟ دنیای ما ترکیبی است، تحلیل فازی بیشتر به درد آن می‌خورد تا تحلیل‌های سفید سیاه؛ نگاه رنگی را باید ستایش کرد. یاد روح‌الله رمضانی محقق بزرگ تاریخ سیاست خارجی ایران می‌افتم که معتقد بود اگر در جنگ جهانی اول، نفرت شدید مشروطه‌خواهان از روسیه و انگلیس نبود، و هر کسی که صحبت از همکاری با این دو قدرت برای تأمین منافع ایران می‌کرد، برچسب خیانت و وطن‌فروشی نمی‌خورد، ایران با اشغال ویران نمی‌شد و تخریب ناشی از جنگ بسیار کمتر بود. همین وضعیت در جنگ جهانی دوم هم به شیوه دیگری تکرار شد. کاش ایرانیان، جهان آن روزگار را هم جهان رنگی می‌دیدند. اگر جهان را سفید و سیاه ببینیم و درگیر دیدگاه‌های دوقطبی شویم، واقعیت جهان را نخواهیم دید و خسران بیشتری را تجربه خواهیم کرد. جهان‌بینی سفید و سیاه، ما را می‌فرساید. 🆔 @bange_nay110
ای کاش ما حوزَویان در این فضای مجازی، با این عملکرد غیر قابل دفاع از وضعیت اقتصادی و بسیاری از ساحت های دیگر کشورداری،می توانستیم این مطلب و ادعا را به مخاطب تفهیم کنیم که خلوص و پاکی دین غیر از اشتباهات و تضادهای دین داران یا حاکمان دینی است مغالطه دين و حاکمان دینی ضربه سختی بر دین زده* 🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تقابل فرهنگی اسلامِ علوی و اسلام اموی ✏️ آیت‌الله محمد سروش محلاتی 🔴 تقابل فرهنگی اسلام علوی واسلام اموی، ممکن است در رفتار، در فرهنگ اسلام اموی باشیم ولی در مقام شعار به آنان لعن ونفرین کنیم، اما درعمل در اثر ناآگاهی وغفلت ترویج کننده معاویه واسلام اموی باشیم . پیش از بیان تفاوت اسلام علوی و اموی لازم است پیشینه دودمان خانوادگی رهبران اسلام اموی وعلوی را توضیح بدهیم. 🔴 این دو جریان از سال ها پیش از اسلام دو جریان رقیب بودند یکی از رقابت های اصلی هاشم و عبد الشمس در مورد تولیت کعبه معظمه وسقایت ومهمان داری از حجاج بیت الله الحرام بود که این افتخار معنوی وسیاسی واجتماعی نصیب هاشم وفرزندان هاشم شد،حضرت هاشم تولیت کعبه معظمه و سقایت حجاج را عهده دار شد و این افتخار در نسل بعدی به فرزندش عبد المطلب انتقال پیدا کرد. 🔴 در طرف مقابل فرزندان بنی امیه اشتغال به امور تجارت وفعالیت های اقتصادی داشتند، محرومیت فرزندان امیه از تولیت کعبه وسقایت حجاج باعث رقابت شدیدی میان این دوتیره شد، بنی امیه بلحاظ اقتصادی قدرتمند و به لحاظ سیاسی واجتماعی طمع ورز بودند. 🔴امام علی بر این باور است که همه مردم در حقوق برابرند اما حکومت باید در اختیار افراد صالح وشایسته باشد، کارگزاران حکومت باید افراد ریشه دار و صالح باشند، زیرا قدرت امانت است باید امانت را به کسانی سپرد که اهلیت و شایستگی عهده داری امانت را داشته باشند، ولی معاویه مدعی است که شایستگی شرط حکومت داری نیست و همه قریش را در تصدی امور حکومتی مساوی و برابر می داند و می خواهد با شعار برابری به قدرت سیاسی دست یابد. برابری را به عنوان نردبان کسب قدرت مطرح می کند. 🔻 جهت مطالعه کاملِ این مطلب، در سایت به لینک زیر مراجعه فرمایید: andishehma.com/eslam-alavi-eslam-omavi 🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیک بین در صحن علنی مجلس: دشمن بداند؛ هفت آسمان و اوج فلک را که رد کنی/ قدّت نمی رسد که «سیدعلی» را رصد کنی این نیک بین ،هم چه خوب عالَم را می بیند!!! 🆔 @bange_nay110
⁉️چه خواهد شد؟ خدا گواهست که همین دیشب خواب دیدم شورای عالی امنیت ملی جلسه ویژه ای تشکیل داده و از یدالله کریمی پور به عنوان کهنه سرباز و جانبازی که سال ها معلم عالی‌ترین مراکز نظامی بوده و کارشناس امنیت ملی است، دعوت کرده تا درباره چگونگی رویکرد جمهوری اسلامی در برابر دولت اشغالگر نظر دهد. نمی دانم جلسه به کجا کشید، ولی ساعت ۱۰ امروز فرض کردم که در این جلسه هستم: عالیجنابان، دوست و دشمن، خودی و غیر خودی، گزاره‌های زیر را قبول دارند: ۱- بیشتر دنیای غرب و هم پیمانانش و در راس آن آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چک، آرژانتین و...تقریبا یکپارچه همراه و بلکه همیار و متحد اسرائیل بوده و به هر روی مدافع مواضع و رویکرد و کارکردش. هر چند ستمگرانه و تجاوزکارانه؛ ۲- از ۱۵ همسایه جمهوری اسلامی ایران، ۷ کشور دارای مناسبات رسمی دیپلماتیک با این دولت اشغالگر بوده و بین ۴ تا ۵ کشور دیگر نیز مترصد آماده شدن فضا و شرایط برای به رسمیت شناختن این دولت غاصبند؛ ۳- کشورهایی مانند اردن، عربستان، امارات، بحرین و...در همکاری اطلاعاتی و بلکه لجستیک وحتی نظامی با این اشغالگر کمترین تعللی نورزیده اند؛ ۴- جمهوری اسلامی بین ۸ تا ۱۰ قدرت بزرگ کنونی، فاقد هر متحد اسراتژیکی است. من حتی کشورهای کوچک همراه جمهوری اسلامی نمی بینم. بلکه لبنان، عراق و سوریه؛ ۵- وارد کردن ایران به جنگ، دقیقا و ۱۰۰٪ خواست مشترک و در راستای استراتژی دولت اشغالگر، دانالد ترامپ و ولادیمیر پوتین است؛ ۶- ایران تنها طی ۴۳ سال، طاقت و توانایی جنگ‌ دوم را ندارد. هنوز پیامدهای ویرانگر جنگ‌ ۸ ساله بر پشتمان سنگینی می کند؛ ۷- حتی چنان چه دستاورد این جنگ، بر فرض محال، نابودی دولت اشغالگر باشد، باز هم ایران تا دهه ها از زیر پیامدهای مخرب آن کمر راست نخواهد کرد؛ ۸- ایران همسایه اسرائیل نیست و توانایی جنگ‌ در زمین را با این اشغالگر ندارد، پرتابه ها و نیروهای هوایی و دریایی تعیین کننده اند.‌ خسارت های سنگین جبهه متحد غرب علیه ایران و ایرانیان، از این مناظر سنگین خواهد بود؛ ۸- کمترین نتایج چنین جنگی در سیاست بین الملل، پیروزی حتمی ترامپ در انتخابات ۵ نوامبر، به محاق فراموشی رفتن غزه و لبنان، قدرت یابی مجدد داعش، توانمند شدن امارت طالبان، بالا رفتن قدرت مانور باکو و آنکارا در قفقاز و شمال باختری، تضعیف عملی مواضع ایران در خلیج فارس و...می باشد؛ ۹- توانایی اقتصادی-اعتباری ایران برای تکوین جنگی پینگ پنگی و در عین حال حفظ سطح زندگی و معیشت بیش از ۹۰ میلیون تن، محدود است. به ویژه آن که احتمال کاهش صادرات ایران نیز کم نیست؛ ۱۰- مقابله به مثل ایران در هدف قرار دادن زیرساخت های اشغالگر هر چقدر هم زیاد باشد، به دلیل حمایت های کلان مالی غرب، به حدی نیست که این رژیم را بدین شکل، ساقط کند؛ ۱۱- امروزه روز پروپاگاندای هولناک رسانه ای غرب، جنگ‌طلبی نتانیاهو را تبدیل به خواسته ای اسراییلی-ملی کرده و موجبات افزایش قدرت ملی-مردمی اشعالگر شده است، آیا جمهوری اسلامی توانسته است پشتیبانی قاطبه و آحاد مردم را نسبت به نیات و رویکردش به دست آورد؟ عالیجنابان، لطفا در انتخاب و تداوم رویکرد استراتژیک نبرد و جنگ‌، گزاره های بالا را مدنظر قرار دهید. به سرنوشت و ته نوشت ایران بیندیشیم. 📝 یدالله کریمی پور 🆔 @bange_nay110
اینکه برخی نقل قول از بایدن می کنند که گفته: ما به اسراییل اجازه حمله به ایران نمی دهیم یا گفته حمله نمی کند؛ پس حمله نمی کند یک تحلیل غلط است؛ شاید همین که می گوید حمله نمی کند یعنی حمله می کند و این یک دروغ برای خوش خیال های مُتوهِم است در هر صورت قوه نظامی و عاقله کشور باید بیدار باشد* 🆔 @bange_nay110
گلستان سعدی-جلسه چهل و هشتم-١۶ شهریور ١۴٠٣.mp3
30.19M
🔈گزارش صوتی جلسه چهل و هشتم شرح و تفسیر گلستان سعدی 🎙بیانگر گرامی: حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد حیدری رنانی 📜 باب پنجم(در عشق و جوانی) حکایات ۴-٣-٢-١ 🗓 ١۶ شهریور ١۴٠٣ 💥شماره حکایات در برخی از نسخ متفاوت می باشد و استاد طبق کتابِ مرجعِ خویش شماره حکایات را بیان می کنند💥 🏫 کتابخانه مسجد الرضا(ع) رهنان 🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت اول از باب پنجم(در عشق و جوانی)} 🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه چهل و هشتم تفسیر گلستان سعدی 🌻حسن مَیْمَندی را گفتند: سلطان محمود چندین بندهٔ صاحب‌جمال دارد که هر یکی بدیعِ جهانی‌اند. چگونه افتاده است که با هیچ یک از ایشان میل و محبتی ندارد، چنان که با اَیاز که حسنی زیادتی ندارد؟ گفت: هر چه به دل فرو آید، در دیده نکو نماید. هر که سلطان مریدِ او باشد گر همه بد کند، نکو باشد و آن که را پادشه بیندازد کسش از خیل خانه ننوازد کسی به دیدهٔ انکار اگر نگاه کند نشانِ صورتِ یوسف دهد به ناخوبی و گر به چشمِ ارادت نگه کنی در دیو فرشته‌ایت نماید به چشم کَرّوبی 🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت دوم از باب پنجم(در عشق و جوانی)} 🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه چهل و هشتم تفسیر گلستان سعدی 🌻گویند خواجه‌ای را بنده‌ای نادر الحسن بود و با وی به سبیل مودت و دیانت نظری داشت. با یکی از دوستان گفت: دریغ این بنده با حسن و شمایلی که دارد اگر زبان درازی و بی ادبی نکردی. گفت: ای برادر! چو اقرار دوستی کردی توقع خدمت مدار که چون عاشق و معشوقی در میان آمد مالک و مملوک برخاست. خواجه با بندهٔ پری رخسار چون در آمد به بازی و خنده نه عجب کاو چو خواجه حکم کند واین کشد بار ناز چون بنده 🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت سوم از باب پنجم(در عشق و جوانی)} 🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه چهل و هشتم تفسیر گلستان سعدی 🌻پارسایی را دیدم به محبت شخصی گرفتار نه طاقت صبر و نه یارای گفتار. چندان که ملامت دیدی و غرامت کشیدی ترک تصابی نگفتی و گفتی: کوته نکنم ز دامنت دست ور خود بزنی به تیغ تیزم بعد از تو ملاذ و ملجائی نیست هم در تو گریزم ار گریزم باری ملامتش کردم و گفتم: عقل نفیست را چه شد تا نفس خسیس غالب آمد؟ زمانی به فکرت فرو رفت و گفت: هر کجا سلطان عشق آمد نماند قوّت بازوی تقوی را محل پاکدامن چون زید بیچاره‌ای اوفتاده تا گریبان در وحل 🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت چهارم از باب پنجم(در عشق و جوانی)} 🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه چهل و هشتم تفسیر گلستان سعدی 🌻یکی را دل از دست رفته بود و ترک جان کرده و مطمح نظرش جایی خطرناک و مظنهٔ‌ هلاک. نه لقمه‌ای که مصور شدی که به کام آید یا مرغی که به دام افتد. چو در چشم شاهد نیاید زرت زر و خاک یکسان نماید برت باری به نصیحتش گفتند: از این خیال محال تجنب کن که خلقی هم بدین هوس که تو داری اسیرند و پای در زنجیر. بنالید و گفت: دوستان گو نصیحتم مکنید که مرا دیده بر ارادت اوست جنگجویان به زور پنجه و کتف دشمنان را کشند و خوبان دوست شرط مودت نباشد به اندیشهٔ‌ جان، دل از مهر جانان برگرفتن. تو که در بند خویشتن باشی عشق باز دروغ زن باشی گر نشاید به دوست ره بردن شرط یاری است در طلب مردن گر دست رسد که آستینش گیرم ور نه بروم بر آستانش میرم متعلقان را که نظر در کار او بود و شفقت به روزگار او، پندش دادند و بندش نهادند و سودی نکرد. دردا که طبیب صبر می‌فرماید وین نفس حریص را شکر می‌باید آن شنیدی که شاهدی به نهفت با دل از دست رفته‌ای می‌گفت تا تو را قدر خویشتن باشد پیش چشمت چه قدر من باشد؟ آورده‌اند که مر آن پادشه زاده که مملوح نظر او بود خبر کردند که جوانی بر سر این میدان مداومت می‌نماید، خوش طبع و شیرین زبان و سخنهای لطیف می‌گوید و نکته‌های بدیع از او می‌شنوند و چنین معلوم همی‌شود که دل آشفته است و شوری در سر دارد. پسر دانست که دل آویختهٔ‌ اوست و این گرد بلا انگیختهٔ‌ او. مرکب به جانب او راند. چون دید که نزدیک او عزم دارد، بگریست و گفت: آن کس که مرا بکشت باز آمد پیش مانا که دلش بسوخت بر کشته خویش چندان که ملاطفت کرد و پرسیدش از کجایی و چه نامی و چه صنعت دانی، در قعر بحر مودت چنان غریق بود که مجال نفس نداشت. اگر خود هفت سبع از بر بخوانی چو آشفتی الف ب ت ندانی گفتا: سخنی با من چرا نگویی که هم از حلقهٔ‌ درویشانم بلکه حلقه به گوش ایشانم؟ آنگه به قوت استیناس محبوب از میان تلاطم امواج محبت سر برآورد و گفت: عجب است با وجودت که وجود من بماند تو به گفتن اندر آیی و مرا سخن بماند این بگفت و نعره‌ای زد و جان به حق تسلیم کرد. عجب از کشته نباشد به در خیمه دوست عجب از زنده که چون جان به در آورد سلیم 🆔 @bange_nay110