bazrafshan MrAli, [۱۰.۰۲.۲۱ ۲۲:۲۸]
[Forwarded from روش تحقیق و مقاله نویسی]
🔺آموزش رفع #سرقت علمی
پارافریز یک نوع روش برای تغییر ساختار متنهای نوشته شده با حفط مفهوم جمله است. در مورد مقالاتی که دچار سرقت علمی شدهاند؛ با این روش می توان سرقت علمی آنها را رفع نمود. علاوه بر استفاده در مقالات علمی در متنها و مقالات ترجمه شده به زبان انگلیسی نیز کاربرد دارد.
🔷🔹 جهت یادگیری و انجام فرایند پارافرایز Paraphrasing سه روش وجود دارد :
🔺🔻 روش اول
کلمات مترادف و هم معنی را جایگزین لغات جدید نمایید. اکثر زبان آموزان سعی میکنند از این روش استفاده کنند، اما این روشی قدری سخت است. درست است که در زبان انگلیسی و فارسی برای یک لغت مترادفهای زیادی وجود دارد. اما این مترادفها همیشه همان معنی را نمیدهند. و با کاربرد کلمهای هم معنی با کلمه اولیه معنی جمله عوض میشود. هرچند که معنی کلمه یکی است ولی در شرایط و جملات مختلف معانی متفاوت میدهد .
🔺🔻 روش دوم
ترتیب قرار گرفتن لغات در جمله را تغییر دهید. ترتیب و لغات کلمات موجود در جمله را تغییر دهید . تغییر ترتیب لغات در عبارت یا جمله معمولا راحتتر از پیدا کردن مترادف است و احتمال خطا در آن کمتر است. با این وجود، بعضی مواقع تعیین اینکه کدام لغات را تغییر دهیم؛ ساده نیست. همچنین وقتی ترتیب لغات را تغییر میدهید، ممکن است لازم باشد که ساختار برخی لغات را نیز تغییر دهید. یا اینکه لازم باشد لغات دیگری را نیز اضافه کنید تا جمله از لحاظ گرامری درست باشد.
🔺🔻 روش سوم
گرامر جمله را تغییر دهید. تغییر گرامر جمله به نظر سخت میآید، اما در واقع تغییر گرامر سادهتر از تغییر لغات است. بعلاوه، اگر از طریق تغییر گرامر، جمله را تغییر دهید و اشتباه هم کنید، باز هم جملهی شما قابل فهم است. اما اگر برای تغییر جمله، لغت را تغییر دهید و اشتباه کنید، خواننده متن شما نمیفهمد که منظور شما چیست.
🎓 مرجع مقاله نویسی و پایان نامه👇
🆑 @RaveshTahghigh
bazrafshan MrAli, [۱۰.۰۲.۲۱ ۲۲:۲۸]
[Forwarded from روش تحقیق و مقاله نویسی]
ورود به لیست سیاه :
🍂 به مدد نرمافزارهای هوشمند حوزه حقوق مالکیت معنوی، هرگونه کپیبرداری و استناددهی غیردقیق به راحتی – چه در نشریات فارسی و چه در نشریات انگلیسی – قابل رصد است و اغلب نشریهها به ویژه نشریات معتبر بینالمللی محتوای مقالات را از این نظر به دقت بررسی میکند.
🍂 در ایران هم از نرمافزار همانندجو برای بررسی میزان اصالت محتوای پژوهشها و مقالات استفاده میشود. این نرمافزار میزان استفاده قانونی و غیرقانونی از منابع را به دقت بسیار بالا رصد میکند.
🍂 سرقت علمی – به ویژه در نشریات معتبر بینالمللی – جرم سنگینی است و اگر مشخص شود نویسندهای در هر حجم و اندازهای مرتکب این جرم (کپی-پیست بدون استناد یا درج نقلقولهای زیاد و طولانی و …) شده است به سرعت نام او وارد لیست سیاه سارقین علمی میشود.
🍂 این فرد نه تنها از نشر مقاله در نشریه مربوطه محروم میشود بلکه نام او برای سایر نشریات معتبر نیز ارسال میشود و دیگر نشریات هم با دیدن نام او در لیست سیاه از پذیرش مقاله خود پرهیز میکنند.
🍂 اگر مقالهتان بیش از یک نویسنده دارد و دیگرانی درگیر کار ارائه مقاله به نشریه هستند، حتما قبل ار ارسال نهایی مقاله از او بخواهید مقاله را برای بازبینی نهایی برای شما ارسال کند. چون در صورت قرار گرفتن مقاله در لیست سیاه تمام نویسندگان از چاپ مقاله محروم میشوند.
🎓مرجع مقاله نویسی و پایان نامه👇
🆑 @RaveshTahghigh
https://t.me/joinchat/AUiLEVqR8YGKkUJH
لینک گروه شبهه شناسی ناگفتنی ها
https://t.me/joinchat/Piz9L4OdkIVE4Wnx
لینک گروه مستندات تکفیری ها و پاسخ ببه شبهات
جستاری کوتاه از تفسیر فولکلور معروف اتل متل تو توله .....
اشاره به برنامه تلویزیونی "هم رفیق".
جواد هوشمند
اتل و متل از ترانه ها و اشعار فولکلور ایرانی هست که حتما برای معنی آن ، باید کمی مطالعه اساطیری و نیز زبانشناسی داشت . اتل نماد مردانگی و متل نماد زنانگی است . این شعر مثل داستان پینوکیوست که خیلی ها شخصیت آفرینی نماد های داستان پینوکیو را نمی دانند .متاسفانه خیلی از ایرانیان شخصیت آفرینی نماد های این شعر زیبای اتل و متل را نمی دانند . فرصتی شد به اختصار بعضی از نماد های اشعار ایرانی را توضیح دهم :
گفتیم اتل نماد مردانگی متل نماد زنانگی هست . آمیزش این دو ، توله یا کوتوله ای دارد که در بازی ، مخاطب قرار گرفته و گفته می شود تو توله !
توله ، همان طفل است که از آمیزش اتل و متل حاصل شده ، گاو ، نماد زایش اتل با متل است . گاو در اسطوره شناسی ، خصوصا شرقی ها ، نماد بسیار خوبی دارد . نماد اینکه جهان روی شاخ گاو است . بماند که داشتن گاو ، داشتن زندگی و چرخیدن چرخ روزمرہ زندگی است . گاو در کشاورزی و زندگی مردم نقش اساسی دارد . بماند که گاو حسن بی اختیار شما را یاد «گاو مش حسن » هم می اندازد . گاو حسن چه جوره ؟ منظور گاوخوبی که حسن داره . احوالش چه جوره ؟ این گاو که در کشاورزی ازش استفاده میشه ، گاو نر هست . در شخم زدن و خرمن کوبی ( گاو نر می خواهد و مرد کهن ! ) . گاو حسن ، گاو نر هست و مشخصهاش ، این هست که نه شیر داره نه پستون و ....
گاو شیر ده را نباید به خیش بست . گاو شیر ده را نباید به کسی داد . ولی گاوی که نه شیر داره نه پستون ، حتی می تونند ببرند هندوستان ( اشاره به استقامت گاو و نیز اشاره به اساطیری بودن گاو در سرزمین هندوستان که مورد احترام نیز هست ) اینجا می خواهد اشاره کند که گاو محترم هم هست . در ضمن در ادامه اشاره می کند که منظور منطقه جغرافیایی این شعر ، هندوستان نیست ، بلکه ایران است و اشاره میکند به نماد پهلوانی ایرانی که کرد هست . منطقه ی کردستان .( مصداق مرد کهن !!!) چرا ؟! چون اشاره می کند یک زن کردی بستان ؟ اما کدام کردستان ؟ در ادامه میگه کردستانی که نزدیک آذربایجانی ها هست . اسم عم قزی و اشاره به گویش نزدیک آنجا دارد ! پس کردستان ایران هست .
کافیست در زندگی گاوی داشته باشی و زمینی و کشاورزی و یک شیر زن از دیار کردستان ! دور کلاهش قرمزی ، اشاره دقیق به شال قرمز دور سر خانمهای کرد میکند ! ( نشانه ی آن زن را می دهد ) نوعی تصویر سازی بسیار زیبا در ضمیر کودک !
تفسیر این شعر خیلی زیباست. اتل متل از ماندگارترین ریتم های موسیقی و ترانه های فولکلور ایرانی است .
✅ سرویس قاصدک نور در سامانه سخا
✍️ اداره کل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزههای علمیه، در راستای گسترش خدمات فناوری به طلاب و روحانیون معزز، طی تفاهمنامهای با شرکت نور رایانه سپهر(وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)، به ارائه نرمافزارهای علوم اسلامی و حوزوی در بستر وب (بر روی سامانه سخا) با شرایط ویژه و رایگان اقدام نموده است.
🔰 #سرویس_قاصدک_نور_چیست؟
🔻 میز کار مجازی قاصدک نور این امکان را میدهد که در مصرف فضای ذخیرهسازی سختافزار و نرمافزار صرفهجویی کنید. با استفاده از این قابلیت در سامانه سخا، طلاب معزز در نسخهای یکپارچه، از نرمافزارهای مختلف استفاده میکنند و نیاز به خرید و نصب نرمافزار بر روی سیستمهای کامپیوتری نیست. از ملزومات این سرویس اتصال به اینترنت است.
📎 #ویژگیهای_برتر_قاصدک_نور:
🔹دیگر مجبور نیستید هزینه هر نرمافزار را بهصورت جداگانه پرداخت کنید، بلکه بهصورت رایگان میتوانید از تمام نرمافزارهای نور استفاده نمایید.
🔸برای استفاده از این قابلیت میتوانید در بستر وب و از تمامی دستگاههای خود استفاده کنید؛ تلفن همراه، لب تاپ، تبلت یا هر دستگاه دیگر میتواند ارائهدهنده این سرویس به شما باشد.
🔹در این سرویس میتوانید چند نرمافزار بهصورت همزمان استفاده نمایید.
🔸از نصب نرمافزارها بینیاز میشوید.
🔹فضای دستگاه شما اشغال نمیشود.
🔸محدودیت کاربر، زمان و مکان برای شما از بین رود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#آشنایی_با_ویژگیهای_کتابخانه_مدرسه_فقاهت
👈 فعالیتهای جدید کتابخانه
🔰 #جستجو در یک #گروه
🍃برای جستجو در یک گروه مشخص از کتاب ها، می توان با کلیک روی عنوان مورد نظر (مانند کتاب های فقهی) و ورود به صفحه مربوطه، نتایج جستجو را فقط در همان گروه مشاهده کرد.🍃
🔰 #جستجو در مجموعه #تألیفات
🍃برای جستجو در آثار و تألیفات یک نویسنده، می توان با کلیک روی نام نویسنده به صفحه حاوی اسامی کتب نویسنده مزبور وارد شد و با درج کلمات مورد نظر در نوار جستجو، نتایج را در میان تألیفات وی مشاهده کرد.🍃
🔰 #جستجو از طریق #کلیدهای_میانبر
🍃با توجه به فراوانی جستجو در گروه های قرآنی، لغت و رجال، کلیدهای میان بر در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب پس از انتخاب متن می توان با فشردن کلیدهای «alt+q» نتایج جستجو در گروه قرآنی، با فشردن کلیدهای «alt+l» نتایج جستجو در گروه لغة و با فشردن کلیدهای «alt+r» نتایج جستجو را در گروه رجال مشاهده کرد.🍃
♨️ #کتابخانه_مدرسه_فقاهت کتابخانهای #رایگان برای مستند کردن مقالهها است.
🌐 www.eShia.ir
•┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈•
📰 سامانه سنا (سامانه نشریات ایران) راهاندازی شد؛
🗞 این سامانه به کوشش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راهاندازی شده است. در این سامانه نشریات ایران از دوره قاجار تا کنون به صورت "تمام متن" در دسترس کاربران قرار دارد. این سامانه بخشی از پروژه «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» با هدف «توزیع عادلانه» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» است. پژوهشگران، دانشجویان و عموم ایرانیان علاقهمند به پیشینه این سرزمین میتوانند از متن کامل نشریات اسکن شده در این سامانه استفاده نمایند.
🖥 پایگاههای این سامانه عبارتند از:
🗞 نشریات عصر قاجار (۱۱۹۳ - ۱۳۴۴ ق.)
🗞 نشريات عصر پهلوی ۱ (۱۳۰۴ - ۱۳۲۰ ش.)
🗞 نشريات عصر پهلوی ۲ (۱۳۲۰ - ۱۳۵۷ ش.)
🗞 نشریات پس از انقلاب (۱۳۵۷ ش. - )
🗞 نشریات لاتین
💻 نشانی:
https://sana.nlai.ir
پایگاه جامع تاریخ با_هدف پوشش اطلاعاتی تمامی وقایع و رخدادهای مهم تاریخ اسلام و #تسهیل در دسترسی کاربران به پژوهشهای انجام گرفته در این حوزه در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، ارائه گردیده است که طی فرایندی تدریجی در بخشهای: «رویدادها»، «اَعلام»، «اماکن» و «اصطلاحات و مفاهیم تاریخی» به کاربران عرضه میشود.
آدرس پایگاه
جهت دریافت #فیلمآموزشروشتحقیق با این پایگاه،به اینجا مراجعه شود.
ــــــــــــ
بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه ویژه آثار حوزویان (کتاب، پایان نامه و ..) فراخوان شد.
📬 ارسال آثار تا ۲۰ تیر ۱۴۰۰
اطلاعات بیشتر:
👉https://go2l.ir/mXkfK
┄┅══════┅┄
سلسله نشست های سه شنبه با پژوهش برگزار شده توسط معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی
✅لینک دسترسی به محتوای نشست اول:
موضوع نشست: تحقیقات دانشگاهی و ویژگیهای آن: https://aparat.com/v/0ajlB
🔴مدرس: دکتر مهدی محمدی ، عضو هیات علمی دانشگاه قم🔴
✅لینک دسترسی به محتوای نشست دوم: عنوان: انتخاب موضوع و روش های آن؛ 🔴مدرس دکتر مهدی محمدی🔴 https://www.aparat.com/v/1pyWj
✅لینک دسترسی به نشست پنجم : https://www.aparat.com/v/LDM0p
موضوع نشست: متغیرها و فرضیه های پژوهش
🔴مدرس: دکتر عبدی زرین عضو هیات علمی دانشگاه قم🔴
✅لینک دسترسی به نشست ششم: مباني نظري، از استناد تا پانويسها؛ 🔴مدرس دکتر مهدی محمدی🔴 https://www.aparat.com/v/eIm8p
✅لینک دسترسی به نشست هفتم : اخلاق پژوهش و سرقت علمی؛ 🔴مدرس دکتر سید حسن اسلامی اردکانی🔴 : https://aparat.com/v/gMvHk
✅لینک دسترسی به محتوانی نشست هشتم : عنوان: شیوه نامه استنادی APA
🔴مدرس: دکتر اکبر رضایی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تبریز 🔴:
https://aparat.com/v/kqwVa
✅لینک دسترسی به محتوای جلسه نهم:
عنوان جلسه: شیوه نامه استنادی شیکاگو
🔴مدرس: دکتر محمدرضا فخر روحانی عضو هیات علمی دانشگاه قم
https://aparat.com/v/71BgP
✅لینک دسترسی به جلسه دهم:
موضوع جلسه: استراتژی های جستجو و معرفی پایگاه های داخلی و خارجی
🔴 مدرس دکتر رضا کریمی ، عضو هیات علمی دانشگاه قم
https://aparat.com/v/eWyU1
✅لینک دسترسی به جلسه یازدهم
موضوع جلسه: مرور نوشته و نگارش پیشینه ها: چارچوب نظری و رهنمودهای کاربردی
🔴مدرس: دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد: https://aparat.com/v/KS1OE
✅لینک دسترسی به جلسه دوازدهم:
موضوع جلسه: آشنایی با ساختار و کارکرد نرم افزار مدیریت استنادی اندنوت
مدرس: دکتر مریم بردبار، عضو هیات علمی دانشگاه قم🔴
https://aparat.com/v/laVFK
💠 قابل توجه پژوهشگران و شرکت کنندگان در جشنواره حل مسائل کلیدی
✅بیش از 10 هزار مقاله جدید در #نورمگز بارگذاری شد
🔹 به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، در اسفندماه 1399 بیش از 10 هزار مقالۀ جدید از نشریات معتبر به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی در پایگاه مجلات تخصصی #نور (نورمگز) بارگذاری و در دسترس پژوهشگران گرامی قرار گرفته است.
🔹 از بین 10 هزار و 995 مقالۀ جدیدِ بارگذاری شده، 8 هزار و 596 مقاله به صورت تصویری و 2 هزار و 399 مقاله به صورت متنی در این پایگاه نمایهسازی شده است.
🔹 همچنین افزون بر مقالات نمایهسازی شده از نشریات، در اسفند ماه 1399، تصویر 5 هزار و 51 مقاله نیز از همایشهای معتبر در پایگاه نمایهسازی شده است.
🔹 گفتنی است،پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعاتی تصویری-متنی است که در راستای تسهیل و ترویج امر #پژوهش ، وظیفه شناسایی و عرضه مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی در #فضای_مجازی را بر عهده دارد و هم اکنون با ارائه 2066 عنوان مجله و بیش از یک میلیون و 278 هزار مقاله، به عنوان بزرگترین بانک مقالات علوم اسلامی و انسانی مورد توجه محققان و #پژوهشگران داخلی و خارجی میباشد.
#پیوست_جشنواره #جشنواره
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🌐 @oisc_majazi
♦️ما و کلاب هاوس: با فرزندان جدید خانواده شبکه های اجتماعی چگونه رفتار کنیم؟
✅ «کلاب هاوس» را می توان جدیدترین عضو خانواده رو به ازدیاد شبکه های اجتماعی دانست. فراگیر شدن این شبکه در کشورمان فرصت مناسبی است برای بررسی یک موضوع بنیادین درباره شبکه های اجتماعی، یعنی «چگونگی مواجهه با شبکه های جدید». البته در این جا مقصود بیشتر شبکه های غیرایرانی است. در این جا به طور مختصر و بیشتر از منظر ارتباط با اخلاق، چند نکته بیان می شود. با توجه به تجارب پیشین درباره پلتفرم هایی چون تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام، و فیس بوک ، به نظر می رسد مواجهه «واقع بینانه» و «موثر» با شبکه های جدید از قبیل کلاب هاوس مستلزم توجه به چند نکته است:
🔻 1. شناخت فلسفه وجودی شبکه های جدید: هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می گذارد بر اساس محاسبات و بررسی های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. کلاب هاوس هم از این قاعده مستثنی نیست. از این رو در مواجهه با شبکه های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم های داخلی را ترجیح دهند.
🔻 2. توجه به کارکردهای دوگانه (خوب و بد) شبکه¬ها: هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبتی دارد و کارکردهای منفی. داشتن نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه ها دچار خطا شویم و طبیعتا راهکارها و سیاستگذاری هایی هم که ارایه می کنیم از سوی مخاطبان استقبال نشود. مثلا اگر فقط بر محتوای هرزه نگارانه در ایسنتاگرام و یوتیوب و کلاب هاوس انگشت بگذاریم کاربری که به چشم خود کارکردهای خوب این شبکه ها مثل گفت وگوها و مباحث علمی و راه اندازی کسب و کار را می بیند با ما همراهی و همدلی نخواهد کرد و راهکارها و هشدارهای ما را نخواهد پذیرفت (هرچند به واقع درست باشد).
🔻 3. آسیب شناسی و درس آموزی از تجارب گذشته: باید بررسی شود که نوع مواجهه ای که تاکنون از سوی «نهادهای حاکمیتی« و »شهروندان« با شبکه های اجتماعی پیشین انجام شده اولا در چه مواردی و تا چه اندازه از نظر اخلاقی قابل دفاع بوده، ثانیا این رویکردها چه پیامدهای درست یا نادرست اخلاقی را در پی داشته است.
🔻 4. تقدم و تمرکز بر کارهای ایجابی: با ورود هر پلتفرم جدید به کشورمان چنانچه از ابتدا رویکردهای سلبی از قبیل فیلترینگ به عنوان یک «اولویت» در نظر گرفته شود، و به فعالیت های ایجابی از قبیل رشد اخلاقی کاربران، افزایش سواد رسانه ای آنها و آگاهی بخشی نسبت به فضائل و رذائل اخلاقی هر شبکه و چگونگی زیست اخلاقی در آنها غفلت شود، این کار:
اولا موجب تضعیف همفکری، همدلی، و همراهی کاربران با نهادهای مسوول می شود،
ثانیا با فراگیر شدن استفاده از فیلترشکن ها و VPNها و با ورود فناوری های جدید که زمینه دسترسی به اینترنت بدون فیلترینگ را فراهم می کند، تلاش برای مسدودسازی به نتیجه موثر منتهی نمی شود،
ثالثا دور زدن فیلترینگ موجب نقض قانون از سوی شهروندان می شود که کاری غیراخلاقی است. بگذریم از این که استفاده از فیلترشکن ها خود مشکلات اخلاقی دیگری را به دنبال دارد،
رابعا موجب کاهش حضور افراد اخلاق گرا در شبکه های جدید و کاهش تاثیرگذاری آنها می شود،
البته آنچه گفته شد به معنای مخالفت با فیلترینگ کلی و عدم برخورد با افراد اخلاق گریز در شبکه ها نیست، که در جای خود لازم و ضروری است.
🔻 5. راه اندازی پلتفرم های داخلیِ مفید، موثر و رقابت پذیر: ساخت شبکه هایی که حاصل تلاش علمی برنامه نویسان کشورمان باشد کاری ارزشمند است ولی با توجه به تجارب گذشته زمانی تاثیرگذار است و مورد استقبال عمومی قرار می گیرد که اولا طبق قانون «رقابت و مزیت سازی» از نظر کیفیت خدمات و امکانات مساوی یا بهتر از نمونه های خارجی باشد، ثانیا تشویق و ترغیب به استفاده از آنها بیشتر متکی به افزایش کیفیت خدمات و «جلب اعتماد» کاربران باشد تا ممانعت از دسترسی به نمونه های خارجی.
✅ دنیای امروز دنیای «رقابت» پلتفرم هاست و هر کدام که قوی تر و کارآمدتر بود به طور طبیعی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار می گیرد و طبیعتا تاثیرات خوب و بد اخلاقی خود را خواهد داشت. هنوز کلاب هاوس پا نگرفته شبکه توییتر ظاهرا سیستم صوتی خود را با نام Spaces راه اندازی کرده، تلگرام هم اخیرا امکان برگزاری لایوهای صوتی را به امکانات خود افزوده است، شبکه «لینکدین» هم در حال اقدام در این زمینه است (سایت عصر ایران، 12 فروردین 1400، کد خبر: 777200). بنابراین، زمان شناسی، تسریع در اقدام، و مزیت سازی موجب پیشگامی و افزایش تاثیرگذاری اخلاقی شبکه ها خواهد شد.
#حسینعلی_رحمتی
18 فروردین 1400
@harahmati