eitaa logo
بانک تولیدات مجازی
5.3هزار دنبال‌کننده
40.3هزار عکس
21.8هزار ویدیو
3.2هزار فایل
بانک تولیدات مجازی معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه 🔰 اینجا سعی میکنیم بهترین تولید‌های رسانه‌ای را قرار دهیم تا ادمین‌های عزیز در کانال‌ها و سکو‌های خود منتشر کنند 🗒 موضوعات: 🔰مذهبی 🔰سیاسی 🔰فرهنگی ارتباط با ادمین @Mobalegh20 @ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 گریه پیامبر (ص) بر عمویشان حمزه، با صدای بلند 🔹 محب الدین طبری می‌نویسد: «عبدالله بن مسعود گفت: در جریان جنگ احد، تاکنون ندیده بودیم که پيامبر برای كسی به شدت گريه كند، به این صورت كه در شهادت عموی خود حمزه می‌‌گریست. بعد از شهادت حمزه، بدن او را به طرف قبله گرداند. سپس كنار بدنش قرار گرفته و با صدای بلند گريه كرد تا حال بی‌هوشی به آن حضرت دست داد. پیامبر (ص) خطاب به جسد عمويش می‌‎فرمود: ای حمزه! ای عموی پيامبر خدا! ای شيرخدا و شير پيامبر خدا!» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/34895 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔻 گریه و عزاداری در سیره و سنت پیامبر (ص) از منابع اهل سنت 🔹 پیامبر (ص) فرمود: عمویم حمزه گریه کننده‌ای ندارد و پس از حادثه احد، صفیه خواهر حمزه هرگاه گریه می‌کرد، پیامبر (ص) هم گریه می‌کرد، هرگاه ناله‌ی صفیه بلندتر می‌شد، گریه‌ی پیامبر (ص) هم بلندتر می‌شد. ایشان در رثای سعد بن خوله گریه کرد، هم‌چنین در مرگ سعد بن عباده و فرزندشان ابراهیم و کنار قبر دختر و مادر گرامیشان حضرت آمنه اشک ریخت. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/31014 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔻 عزاداری بر حمزه تا قرنها پس از شهادت ایشان 🔹 ابن اثیر به نقل از واقدی نقل می‌کند که تا قرن‌ها بعد از شهادت جناب حمزه، مسلمانان قبل از برگزاری مراسم عزاداری برای اموات و شهدای خود، ابتدا برای مصائب جناب حمزه گریه می‌کردند. 🔹 واقدی متوفای 207 هجری است و او ادعا می‌کند تا آن زمان، مسلمانان برای حضرت حمزه مجلس عزاداری برپا می‌داشته‌اند؛ یعنی بیش از دو قرن، اقامه‌ی عزا برای جناب حمزه، سنت حسنه‌ای بوده که در بین مردم مسلمان مشهور بوده است و حال آن‌که ابن‌تیمیه و هم‌فکرانش در فرقه‌ی ساختگی وهابیت، آن را بدعت و امری شیطانی می‌داند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/34897 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔻 همراهی پیامبر (ص) در گریه و ناله بر حمزه با صفیه، خواهر حمزه 🔹 پس از حادثه احد، صفیه خواهر حمزه خدمت پیامبر آمد و نشست، ... هرگاه گریه می‌کرد، پیامبر (ص) هم گریه می‌کرد، هرگاه ناله‌ی صفیه بلندتر می‌شد، گریه و ناله‌ی پیامبر (ص) هم بلندتر می‌شد... 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/32096 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔻 رسم زنان مدینه برای گریه بر حمزه سیدالشهداء قبل از گریه بر مردگانشان 🔹 در شهادت حمزه سید الشهداء بعد از مراجعت از جنگ احد که زنان گریه و نوحه برای شهدا می‌کردند، چشمان مبارکشان پر از اشک شد و آن‌گاه که به درب خانه عموی گرامش رسید و صدای گریه از منزل حمزه بیرون نمی‌آمد فرمود: عمویم حمزه گریه کننده‌ای ندارد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/32095 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔻 گریه پیامبر اکرم (ص) با صدای بلند بر حضرت حمزه 🔹 جابر نقل می‌کند: «زمانی که پیامبر (ص) پیکر خونین حمزه را یافت، گریست و زمانی که از مثله کردن او آگاهی یافت، با صدای بلند گریه سر داد.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/35316 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ اشاره قرآن کریم به شهادت حضرت حمزه (ع) ⬛️ حاکم حسکانی از علمای معروف و شهیر اهل سنت، هنگامی که به تفسیر آیه 23 سوره مبارکه احزاب می رسد، آن را مختص به فضائل حضرت حمزه و حضرت جعفر طیار و امیرمؤمنان (علیهم‌السلام) می‌داند و می‌نویسد: «ابن عباس درباره سخن خداوند (من‏ المؤمنين‏ رجال‏ صدقوا ما عاهدوا اللّه عليه) گفت: يعنى على و حمزه‏ و جعفر (فمنهم من قضى نحبه) يعنى حمزه و جعفر (و منهم من ينتظر) يعنى امیرمؤمنان (علیه‌السلام) كه منتظر اجل خود و وفا كردن به پيمان خدا و شهادت در راه پروردگار هستی بود و به خداوند سوگند! شهادت روزى او شد.» 📚 شواهدالتنزیل، حاکم حسکانی، ج2، ص2. 🏴جهت مطالعه ی بیشتر کلیک کنید 👇👇👇 https://www.adyannet.com/fa/news/38059 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔻 فلسفه اشاره فراوان قرآن کریم به معرفی یهود و عملکردشان 🔹 در میان مخالفان دین اسلام، قرآن کریم بیشتر از همه به معرّفی بنی ‌اسرائیل و یهود و عملکرد آن ‌ها اشاره دارد. 🔹 دلیل این مسأله شرک ‌آلود بودن آیین یهود همانند آیین مسیحیت نیست؛ زیرا در مجموعه ادیان توحیدی، دینی که از نظر معارف و توحید به اسلام شباهت بیشتری دارد، یهودیّت است. 🔹 علت اشاره فراوان قرآن کریم به معرفی یهود و عملکردشان دو امر می تواند باشد: 1. قرآن می خواهد مسلمانان آنان را بهتر شناخته تا از توطئه های آنان غافل نباشند. 2. حیات دنیوی مسلمانان پس از پیامبر اسلام(ص) شباهت فراوانی به قوم بنی ‌اسرائیل دارد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/37888 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
📆 تقویم روز 📌 چهارشنبه ☀️ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌙 ۱۶ شوّال ۱۴۴۳ قمری 🎄 18 می 2022 میلادی ✨ مناسبت روز : . روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری . روز جهانی موزه و میراث فرهنگی 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 نظر علمای اهل سنت در تأیید سماع موتی 🔹 شنقیطی در تفسیرش آیه 80 سوره نمل را مخالف سماع موتی (شنیدن مردگان پس از جدا شدن روحشان) و احادیث صحیح که شنیدن روح میت را تأیید می‌کند، نمی‌داند سخن علما در تأیید سماع موتی را با تحلیل روایات و تفسیر آیاتی که به نظر مخالف این نظر می‌آید، بیان می‌کند. 🔹 از ابن تیمیه مطلبی نقل شده که فی الجمله سماع موتی را پذیرفته است ولی وهابیت آن را قبول ندارد. 🔹 از ابن قیم هم نقل کرده که در پاسخ به این پرسش که آیا مردگان سلام و زیارتشان توسط زندگان را می‌فهمند، پاسخ داده، بله! روایاتی در این مورد نقل شده که نص است در اینکه به چشم خود دیده و جواب سلام را می‌دهند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/37993 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
سالگرد ورود بهائیت به تونس❗️ 🔸 در حالی سالروز همدستی با برای ورود به و سرکوب فکری آزادی‌خواهی و استعمارستیزی در این کشور را جشن گرفت که الهی؛ هیچ گاه ابزار توجیه و تثبیت قدرت متجاوزین و ستمگران نبوده‌اند. 〽️اما چرا فرانسه تفکر را برای مستعمره خود پسندید؟! 🔹استعمار فرانسه با اوج گیری موج استعمارستیزی مردم تونس روبه‌رو شد، برای ساکت کردن خواهی مردم این کشور، دست به دامن تفکرات استعمارپذیری و ظلم پذیری بهائیت شد. 〽️تفکراتی که بر خلاف ایدئولوژی ظلم ستیز اسلام، تجاوزدیدگان را: ⛔️از مقاومت و جهاد با متجاوزین نهی می کرد، ⛔️ثمره آزادی خواهی را فتنه و آتش خاموش نشدنی می دانست، ⛔️حمل را کرده بود، ⛔️اطاعت از حکومت های مستبد را واجب و هرگونه دم سازی با آزادی خواهان را ممنوع می دانست، ⛔️آزادی خواهی را امری حیوانی و فریب کارانه معرفی کرده است. ⛔️با ترویج تفکر جبرگرایانه، اطاعت از حاکمین را به خاطر موهبت الهی قدرت به آنان لازم دانسته ⛔️و آزادی خواهی را موجب خروج انسان از دایره ادب و وقار معرفی و آن را عامل فرومایگی می دانست. 📎 جهت مطالعه بیشتر: https://www.adyannet.com/fa/news/37809 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⭕️ سوال ‼️ درمورد تعارض ولایت فقیه با دموکراسی توضیح دهید. 🔰 پاسخ 🔸 ولایت فقیه با دموکراسی هیچ‌گونه تناقضی ندارد. بلکه بر عکس آموزه‌های اسلامی بیشترین توجه را به عزت و کرامت انسان‌ها دارد. 🔹 طبق آموزه‌های اسلامی هیچ انسانی حق تسلط و برتری بر دیگری را ندارد. خداوند تنها موجودی است که حق قانون‌گذاری و تسلط بر مردم را دارد. بنابراین چه یک شخص، چه اکثریت مردم نمی‌توانند برای سایرین در امور اجتماعی تعیین تکلیف کنن و این حق تنها از آن خداست. 🔸 خداوند این حق را را به پیامبر و ائمه (علیهم‌السلام) اعطاء نموده و در دوران غیبت با مقداری تفاوت در اختیار فقیه جامع الشرايط قرار دارد. 🔹 این حقی است که خداوند دراختیار فقیه گذاشته است. در واقع خداوند به حکومت ولایت فقیه مشروعیت بخشیده است. اما مردم می‌توانند این حق مشروع را به رسمیت شناخته و بپذیرند یا بر خلاف حکم خداوند عمل کنند. در واقع مقبولیت ولایت فقیه به دست مردم است. 🔸 این در اختیار مردم است که از دستورات خداوند پیروی کرده و حکومت را در اختیار صاحبان اصلی آن قرار دهند یا همانند زمان ائمه علیهم‌السلام محور حکومت را در غیر جایگاه اصلی‌اش قرار دهند. 🔹 حکومت ولی فقیه نیز تا زمانی که مردم به فقیه جامع الشرایط رو نیاورند، تحقق خارجی پیدا نمی‌کند. بنابراین ولایت فقیه با دموکراسی و نظر مردم هیچ مخالفتی ندارد. این مردم هستند که انتخاب می‌کنند در مسیر الهی و دین خداوند قدم گذاشته و رهبری فردی الهی را بپذیرند یا بر خلاف دستور خداوند نظر خود و اکثریت جامعه را بر کرسی رهبری جامعه بنشانند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: http://btid.org/node/208544 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⭕️ سوال ⁉️ چرا برخی انسان‌های خوب که در زندگی گناه بزرگی مرتکب نشده‌اند و آزارشان به کسی نرسیده، دچار مشکلات و بیماری‌های سختی می‌شوند؟ 🔰 پاسخ 🔸 بیماری‌ها و مشکلات انسان حکمت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد. بندگان خوب خدا در دنیا با این مشکلات دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و بسیاری از آن‌ها نیز تا پایان عمر درگیر آن هستند. 🔹 این مشکلات گاهی به خاطر این است که انسان از گناهان و آلودگی‌های پاک شود. گاهی به خاطر آزمایش و ابتلاء انسان است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین؛[سوره بقره/آیه۱۵۵] قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مال‌ها و جان‌ها و میوه‌ها، آزمایش مى کنیم؛ و به صبرکنندگان [بر این مصائب] بشارت بده.» 🔸 انواع بیماری‌‌ها، گرسنگی‌ها و ترس‌های انسان از بلایای مختلف طبیعی و ... هر کدام وسیله‌ای است برای آزمایش انسان و سنجش اعتماد و اتکا او به خداوند. در پایان آیه بالا خداوند از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌خواهد که به کسانی که در برابر این سختی‌ها و مشکلات صبر می‌کنند، مژده ثواب و پاداش بدهد. 🔹 گاهی نیز مشکلات زمینه پرورش و تکامل انسان و ترفیع درجات او را فراهم می‌کند. کوره‌ی سختی‌ها و رنج‌ها ناخالصی‌های انسان را از بین برده و حب دنیا را به طور کامل از دل آدمی بیرون می‌کند. هر چه انسان بیشتر از حب دنیا جدا شود، عشق به خداوند و آخرت بیشتر در دل او جای می‌گیرد و مقام او در نزد پروردگار بالاتر می‌رود. در روایت زیبا از امام صادق علیه‌السلام در این باره می‌خوانیم: «اگر شخص مؤمن بداند که پایدارى در برابر مصائب و سختى ها چه اندازه اجر و ثواب دارد، آرزو مى کند که بدن او با قیچى قطعه قطعه شود.» در روایت دیگری حضرت صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «برای بنده‌ در نزد خدا درجه و رتبه‌ای است که از طریق عملش به آن درجه نمی‌رسد، پس خداوند او را به بلا و مصیبتی در بدن و یا مال و یا مصیبت فرزند مبتلا می‌سازد تا اگر صبر و تحمل نماید خداوند او را به آن درجه برساند.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: http://btid.org/node/207872 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⭕️ سوال ⁉️ تجربه‌گران نزدیک به مرگ در کشورهای غیر‌ مسلمان، همگی‌ ‌‌از لذت‌ها ‌و فرشتگان خوبی‌‌ که با‌ آن‌ها ‌بوده ‌‌و از ‌زندگی ‌روحی‌خوبی‌ که داشته‌اند، حرف می‌زنند. با‌توجه‌ به ‌اینکه ‌ما ‌مسلمانان ‌تکالیفی داریم‌ و آن‌ها ‌ندارند آیا ‌‌آن‌ها ‌خیلی‌راحتر ‌به بهشت‌ نمی‌رسند؟ 🔰 پاسخ 💠 نسبت به تجربيات نزدیک به مرگ چند نکته را باید توجه کنیم: 1️⃣ در این تجربیات مرگ قطعی صورت نمی‌گیرد؛ چرا که در مرگ قطعی بازگشتی در کار نیست. این تجربیات صرف مکاشفاتی هستند که به خاطر جدایی موقتی روح از بدن برای شخص حاصل می‌شود؛ همانند آنچه برای مرتاضان هندی پس از تحمل ریاضت و سختی انجام می‌شود. بنابراین نباید گفته‌های این افراد را به عنوان توصیفاتی حقیقی از عالم پس از مرگ و برزخ بدانیم. طبق روایات ما بیشتر انسان‌ها پس از مرگ گرفتار فشار قبر، سوال نکیر و منکر و چیزهایی از قبیل این‌ها می‌شوند در حالی که در گفته‌های بیشتر تجربه‌گران مرگ سخنی از این موضوعات مشاهده نمی‌شود. 2️⃣ به طور طبیعی وقتی روح از بدن جدا می‌شود، نوعی سرخوشی به انسان دست می‌دهد؛ گرچه ممکن است روح با اتفاقات و حوادث ناگواری نیز مواجه شود؛ اما همین جدایی روح از بدن برای انسان آرامش بخش است. لذا در بیشتر موارد تجربه‌های نزدیک به مرگ این آرامش و اطمینان وجود دارد. 3️⃣ طبق تحقیقات کارشناسان خارجی بیشتر تجربه‌گران مرگ به خاطر شرم و ترس از قضاوت دیگران از بیان تجربیات منفی خودداری می‌کنند. این خودداری به خصوص در دین مسیحیت که پیروان آن خود را مستحق بهشت دانسته و معتقدند مسیح سبب آمرزش گناهان بوده، نمود بیشتری پیدا می‌کند. در مقابل طبق باورهای مسلمانان، هر انسانی باید نسبت به گناهان و اعمال بد خود پاسخگو باشد، به همین خاطر تجربه‌گران مسلمان راحت‌تر و بدون ترس از قضاوت دیگران تجربیات منفی خود را نیز بازگو می‌کنند. 4️⃣ این تصور که مسلمانان دارای تکلیف هستند و غیر مسلمانان تکلیف ندارند، تصور غلطی است. تمام انسان‌ها چه مسلمان چه غیر مسلمان نسبت به حرام و حلال خداوند مسئولیت دارند. در حقیقت کافران در قیامت به دو جهت گرفتار عذاب خواهند شد؛ جهت اول به خاطر عدم ایمان به دین اسلام و نپذیرفتن آن و جهت دوم عمل نکردن به دستورات دین اسلام. گرچه طبق احکام اسلامی اگر شخصی مسلمان شود خداوند کارهای گذشته او را می‌بخشد و لازم نیست احکام گذشته اسلامی مانند نماز و روزه را قضا کند، اما تا زمانی که مسلمان نشده این حلال و حرام بر گردن او باقی است و آن دنیا به خاطر آن‌ها عذاب خواهد شد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: http://btid.org/node/207367 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⭕️ سوال ❓ چگونه می‌شود به خدا معرفت واقعی و عشق و ایمان قلبی پیدا کرد؟ 🔰 پاسخ 🔹 به دست آوردن ایمان و عشق واقعی به خداوند نیازمند تلاش و کوشش فراوان است. ایمان دارای درجاتی است و برای رسیدن به مراحل بالا انسان باید ابتدا مقدمات و مراحل پایین‌تر را به خوبی طی کند. 🔸 اولین مرحله ایمان بعد از پذیرش اسلام انجام دقیق دستورات الهی است. ترک محرمات و انجام واجبات مهم‌ترین و اولین گام برای رسیدن به ایمان واقعی است. اگر انسان با نیت صادق و برای رضای خدا تمام محرمات الهی را ترک کرده و تمام واجبات را انجام دهد خداوند او را هدایت کرده و به درجات بالاتر ایمان راهنمایی می‌کند. در حقیقت اولین قدم مبارزه با نفس همین ترک محرمات و انجام واجبات است؛ خداوند در قرآن می‌فرماید: « وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا[۱] و كسانى كه در راه ما (با نفس خود و دشمن ما) جهاد كردند به يقين آنها را به راه‏هاى (وصول به مقام قرب) خود راهنمايى مى‏ كنيم.»بنابراین انسان باید با نفس خود مبارزه کرده و به عنوان اولین قدم سعی کند زندگی خود را به صورت کامل مطابق با احکام شریعت تنظیم کند. 🔹 در میان عبادات نماز جایگاه بسیاری بالایی دارد توجه و مراقبت از نماز و خواندن آن در اول وقت کمک بسیاری به حرکت و سلوک انسان می‌کند. در روایتی از امام کاظم علیه‌السلام آمده است: «أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ الْعَبْدُ إِلَی اللَّهِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاة؛[۲] بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرّب پیدا می کند، نماز است.»همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده است: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کلِّ تَقِی؛[۳] نماز خواندن، برای هر شخص پرهیزگاری وسیله نزدیکی به خدا است.» 🔸 شایسته است انسان مومن به گونه‌ای که محرمات و واجبات الهی ضربه‌ای وارد نشود به تدریج برخی مستحبات را انجام دهد و عمل به آنان را عادت خود کند. خواندن ادعیه و انس با قرآن و مفاتیح بسیار در سلوک انسان موثر است. در میان مستحبات مختلف شب زنده‌داری و خواند نماز شب از سوی بزرگان بسیار توصیه شده است. روایات فراونی نیز بر اهمیت شب زنده‌داری به عنوان راه رسیدن به خداوند تاکید کرده‌اند. امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌فرمایند: «اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ؛[۴] وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.» 🔹 یکی از اموری که به سرعت انسان را در پیمودن مسیر سیر و سلوک و تقویت روح کمک می‌کند ارتباط با اهل بیت علیهم‌السلام و زیارت ایشان است. شرکت در مجالس عزای سیدالشهداء و گریه بر امام حسین علیه‌السلام همواره به عنوان راه میان‌بری برای صعود و ترقی روح از سوی بزرگان معرفی شده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: http://btid.org/node/207180 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⭕️ سوال ⁉️ محدوده قدرت شیطان چقدر است؟ 🔰 پاسخ 🔹 شیطان تنها قدرت فریب کسانى را که با اختیار خود ولایت او را بپذیرند، دارد: «کُتِبَ عَلَیْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلاَّهُ فَأَنَّهُ یُضِلُّهُ وَ یَهْدِیهِ إِلى عَذابِ السَّعِیر؛[سوره حج، آیه۳] بر آن شیطان چنین فرض و لازم شده که هر کس او را دوست و پیشوای خود سازد وی او را گمراه کند و به عذاب سوزان دوزخش رهبر شود.» 🔸 خداوند در آیات متعدد این سخن را تأیید کرده و بندگان خاص خود را از شمول وسوسه هاى شیطانى به دور دانسته است؛ یعنی شیطان قدرت فریب همه بندگان الهی را ندارد: «إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ؛[سوره حجر، آیه۴۲] قطعاً تو را بر بندگانم تسلّطی نیست، مگر بر گمراهانی که از تو پیروی می کنند»؛ زیرا این بندگان با اختیار خود، مسیر الهى را انتخاب کرده و با اتکا به وعده هاى الهى، خود را از وسوسه ها و فریب ها و وعده هاى شیطانى به دور نگه داشته‌اند. 🔹 شیطان هیچ گونه تسلّط تکوینى بر انسان ندارد؛ زیرا موجودى هم عرض و چه بسا فروتر از انسان است، خداوند نیز به او قدرت تسلط تکوینى نداده است. بر این اساس انسان همواره بر فطرت الهی و اختیارخلق شده است و شیطان فقط قدرت وسوسه دارد، یعنی انتخاب گر نهایی خود انسان است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/208533 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⁉️ خدا به آفرینش ما چه نیازی داشته؟! ❓حتماً از خودتون پرسیدین که خدا چرا من رو آفرید؟ من دوست نداشتم به دنیا بیام تا این همه سختی بکشم. 🔶 خدایی که این همه قدرت داره، خدایی که این همه موجودات شگفت‌انگیز رو توی دریا و خشکی خلق کرده، چه نیازی به آفرینش من داشته؟ 🔹 برای پاسخ به این سؤال باید توجّه کنیم که نیاز برای کسی هست که نقصی یا کمبودی داشته باشه و برای برطرف‌کردن اون‌ها از یه قدرت بالاتری کمک بخواد. 🔹 اما خدا هیچ کمبود و نقصی نداره. هیچ قدرتی هم بالاتر از اون نیست. پس نیازی هم به من و خلق‌کردن من نداره. 🔆 در واقع این ما هستیم که به خدا نیاز داریم؛ چون خدا قدرت مطلقه و هر کاری از دستش بر میاد. 💢 گاهی آرزوها و خواسته‌های ما توی دنیا غیر‌واقعیه و چون بهشون نمی‌رسیم از خدا شکایت می‌کنیم و همین باعث نارضایتی‌مون از خدا میشه؛ درحالی‌که باید از خودمون ناراحت باشیم که چرا انتظاراتمون زیاده؟ توی این دنیا رسیدن به بعضی چیزها سخت یا غیر ممکنه و گاهی هم خودمون یه کارهایی می‌کنیم که باعث میشه به چیزایی که می‌خوایم نرسیم. ✅ پس نباید از خدا ناراحت باشیم؛ چون خدا ما رو به بهترین وجه آفریده و استعدادهای فراوانی بهمون داده: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ.»[1] 📚 پی‌نوشت: [1]. سوره تین، آیه 4. 📌 ادامه مطلب در لینک زیر: https://btid.org/fa/news/201793 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه 🌐 btid.org
💠 سیدالکریم از مدینه تا ری/ نبوغ علمی حضرت عبدالعظیم (ع) ✍️ عبدالعظیم بن عبدالله بن علی مشهور به عبدالعظیم حسنی و سیدالکریم، در شهر مقدس مدینه متولد شد. وی پس از ۷۹ سال عمر با برکت، در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ در شهر ری درگذشت. 👈 حضرت عبدالعظیم در عصر خود مجتهد توانمندی بود، که بر اساس اصول و قواعدی که از اهل بیت علیهم السلام در اختیار داشت، دیدگاه‌های اسلام ناب را در زمینه‌های مختلف اعتقادی و علمی، استخراج می‌کرد و به پرسش‌های مردم پاسخ می‌داد؛ بنابراین ایشان تنها یک محدث و راوی احادیث اهل بیت علیهم السلام نبوده است. 💢 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 🌐 mehrnews.com/xXH5K 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
📌 تقلید سبک زندگی غربی، عامل تردید در آموزه‌های اسلامی 🔹 از جمله رفتارها و سبک زندگی‌هایی که در چند سال اخیر بسیار مورد تقلید قرار گرفته، زندگی با حیوانات است. بیشتر افراد مشهور ایرانی بدون هیچ دلیل و پشتوانه منطقی، به خاطر تقلید از رفتار غربی‌ها، این نوع سبک زندگی را به جامعه ایرانی نیز تزریق کرده‌اند. 🔸 عجیب‌تر این که تقلید کورکارانه از این نوع زندگی تبدیل شده است به اصلی مهم و اساسی در زندگی بشر؛ به گونه‌ای که اکنون دستورات انسان‌ساز و تعالی بخش دین اسلام به جرم تعارض با این شیوه رفتاری، از ساحت زیست جامعه کنار گذاشته شده و سیل شبهات و سوالات نسبت به حکم نجاست سگ در اسلام مطرح می‌شود. 🔹 اسلام سگ را موجودی پلید نمی‌داند؛ اما نگه‌داری سگ در خانه و در میان زندگی، تا حد زیادی طهارت انسان به هنگام نماز را دچار اشکال می‌کند؛ بنابراین زیبنده یک مسلمان نیست که لباس و محل عبادت خود را به آنچه مورد پسند خداوند نیست، آلوده کند. 🔸 شایسته است یک مسلمان شیوه‌ای را به عنوان سبک زندگی خود انتخاب کند، که بیشترین سازگاری با دستورات خداوند را دارد. گرفتار شدن در شیوه‌های زندگی غربی به تدریج انسان را از آموزه‌های اسلام دور کرده و ذهن را نسبت به احکام و دستورات اسلامی بدبین می‌کند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/208559 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 محبت هم اندازه دارد... ✳️ آیا تا‌به‌حال، غذای لذیذ خورده‌اید!؟ جواب مثبت است. استفاده از غذا، نیاز طبیعی هر شخصی است، اما باید توجه کرد که اگر بیش از اندازه غذایی را که دوست دارید بخورید، ممکن است مریض شوید و یا از آن دلزده شوید. 🔷 ابراز محبت بیش از اندازه نیز ممکن است تبعاتی داشته باشد که وابستگی شدید به همسر، یکی از آن مشکلات است. ♦️ به‌جای آن‌که درصدد تملّک کامل همسرتان باشید، به محبت سالم و عواطف صحیح اکتفا کنید. 📎 📎 📎 📎 🖇 لینک مطلب: 🔹 https://btid.org/fa/news/208252 ✅ آیدی دریافت سوالات👇 @pasokhgo313 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه 🌐 btid.org