eitaa logo
بانوی تمدن ساز | زهرا راد
110 دنبال‌کننده
22 عکس
4 ویدیو
0 فایل
اینجا فضایی برای تبیین منظر تمدنی به مسائل زنان است. با احترام؛ زهرا راد ارتباط با ادمین: @radzahra
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بازنمایی وجوه جنسیت در سینمازهرا راد ✅زنانگی و مردانگی، آن‌چنان که در ساحت نظری محل تاخت و تاز بی‌امان نظریات فمینیستی بوده، جهان رسانه و تصویر را هم بی‌بهره نگذاشته که بهترین ویترین نمایش خود قرار داده است. این معنا در سینمای غرب با زن قدرتمند(زن شگفت انگیز)، زن خشن مردواره(بیل را بکش، یاغی) از یک‌سو و زن بی‌خانواده(بیوه سیاه) و زن لاابالی اغواگر(گرگ وال استریت) از سوی دیگر، با تکنیک‌های سینمای چشم‌گیر، بازنمایی شد و برخی به پرفروش‌ترین آثار سینمایی در سال تولید خود تبدیل شدند. ✅در سینمای ایران پس از انقلاب ایده‌ای که بازنمایی‌های روشنفکر زده سینمای ایران را تغذیه فکری می‌کند یا زن مظلوم مورد سوء استفاده است که اقتداری ندارد یا زن مردواره مدرن شده است که قدرتش چون مردان سخت و مکانیکی است و زنانگی و نرمش ندارد. اولی بازنمایی وضعیت زن در جمهوری اسلامی و دومی ایده طیف روشنفکر برای نجات زن جمهوری اسلامی است. این تبدیل و تبدل موجب تحولات جنسیتی زنانه و مردانه همزمان شده است. مردان را از جایگاه خود خارج کرده و به موجوداتی زبون تبدیل می‌کند و زنان را از طبیعت خود جدا کرده و مردانه به صحنه کارازا جهان می‌کشاند. آخرالامر نه زنان از زنانگی طرفی برمی‌بندند و نه مردان جایگاه خویش را زیست می‌کنند. ✅همین‌جا با پدیده فروپاشی خانواده مواجهیم که جهان مدرن راه‌حل آن‌را در اشکال غیرطبیعی خانواده جسته است؛ همباشی یا زندگی بدون ازدواج تا هرگاه ملال و ناسازگاری رخ داد، هرکه به راه خویش رود. ازدواج دو هم‌جنس به عنوان بدیل دیگری برای خانواده طبیعی، زندگی با حیوانات فاقد شعور و نطق انسانی، ازدواج با رباط‌ها و عروسکهای جدید با قابلیت‌های هوش مصنوعی و نهایت تنهایی و تنهایی راه‌های پیشروی انسان بریده از خودند که در آثار سینمای جهان نمونه‌های قابل توجهی از آن‌را می‌توان یافت. «فروزن »به عنوان یک انیمیشن زنانه از جنس رادیکال، هم‌جنس گرایی را پیشنهاد می‌کند. سینمای ایران نیز با سوژه پرتکرار زن مظلوم_مرد ظالم، سعی دارد، زن قدرتمند _مردضعیف را بازتولید کند و آورده‌ای بیش از این در حوزه جنسیتی برای مخاطب سینمای ایران و جهان ندارد . این ایده به نوبه خود نتیجه‌ای جز بر هم زدن نظم جنسیتی و انسانی به دست نمی‌دهد و به عنوان ابزاری سیاسی در دست مخالفان جمهوری اسلامی برای برهم زدن نظم عمومی در داخل کشور کارآمدی دارد. ✅و راه شکستن این فضای غالب در سینما، بازتولید زن انقلاب اسلامی به عنوان زن مقتدر به قدرت نرم در انواع و اشکال متعدد و در تعداد متکثر خواهد بود و این مهم میسر نیست مگر با بازنمایی مردان در جایگاه مردانه خود که در یک تعامل سازنده با زنان تعادل جنسیتی را در جامعه ایرانی اسلامی به تصویر می‌کشند و هویت دوجنس را درپرتو نظریه زوجیت بازتولید می‌کنند. 🆔@banooytamaddonsaz
🔻متفکر مستقل یا مقلد غرب‌گرا؟! 🖊 زهرا راد ۱. مناظره اخیر برنامه «جریان» که به نمایندگی دکتر مصطفی مهرآیین از طیف متفکرین مستقل- بخوانید مقلدین غربگرا- و نمایندگی مهدی جمشیدی از جرگه اندیشه‌ورزان انقلابی برگزار شد، آیینه تمام‌نمای دو جریان فکری بود که درون جمهوری اسلامی زیست می‌کنند و وجهی از حیات و اندیشه انسان زمانه خویش را البته به درستی روایت‌گری می‌نمایند. نگارنده این مقال از میان آن‌چه در این مناظره گذشت می‌خواهد به دو وجه اشاره کند؛ یکی وجه نظری و دیگری وجه عملی. ۲. در وجه نظری نکته حائز اهمیت و بنیادین که شاید گره کور و پاشنه آشیل عمده اختلافات نخبگانی جبهه انقلاب با مخالفین بوده و به تبع میان سطوح مختلف مردم امتداد می‌یابد، همان ادعای «متفکر مستقل» بودن جماعت غربگراست. مسأله غربگراها از زمان ورود روشنفکری به ایران یعنی از عهد میرزاملکم‌خان‌ها همواره عدم استقلال فکری بوده است. نماینده طیف غربگرا اساساً قادر به درک درست و مطابق با واقع از ماهیت انقلاب اسلامی نبوده و دلیل آن نداشتن فکر استقلالی برای اندیشیدن بود. ایشان دائماً تکرار می‌کرد که من با چهارچوب نظری هانا آرنت یا هگل، در حال تحلیل وضعیت حال حاضر جمهوری اسلامی هستم و همین وضعیت تقلیدی را یک روش استقلالی برای اندیشیدن و تفکر تلقی می‌کرد. در واقع، جهان سکولار قبلاً اندیشیده و یک یا چند چهارچوب نظری برای تحلیل پدیده‌ها تولید کرده و آن‌را به فکر منفعل متفکر جهان غیرغربی تزریق کرده تا هر آن‌چه در دنیای اطرافش می‌بیند را در همین چهارچوب تحلیل کند و اصلاً بگردد و بچرخد تا مؤلفه‌های القایی ارباب تفکر خویش را بیابد و به هر ترتیب که شده، الگوی القایی را با جهان اطرافش تطبیق دهد. ۳. نکته بعدی، فقر دانشی نماینده غربگرا نسبت به تراث دینی و فرهنگی جهان زیست اوست؛ این فقر دانشی آن‌چنان عمیق است که دانش عقلانی سنت الهیاتی شیعی را ناعقل شمرده و معیار در عقلانیت را تفکرات جهان مدرن می‌شمرد. این معیار نیز از جهان‌زیست تفکری این جناب به ایشان دیکته شده و حرف تازه‌ای برای اهل معرفت و دانش نیست. ایشان چنین پنداشتند که هر آن‌چه در سنت و تراث ماست، مسقیماً سخن خداوند است و آن‌چه هم سخن خداوند است با عقل و عقلانیت بیگانه است. ایشان حتی با تراث ما در حوزه مباحث عقلانی و شئونات و تقسیمات عقل، کاملاً بیگانه بوده و علم را در نزد اهالی جهان مدرن می‌جوید. یعنی هرآن‌چه از ینگه دنیا می‌آید عقل است و هر آن‌چه ما می‌اندیشیم ناعقل است. ۴. این طرز اندیشیدن، مانع فکری مستحکمی بر سر راه فهم انقلاب اسلامی ایجاد کرده و درک ماهیت این ایده را گاه حتی غیرممکن می‌کند. در واقع، منظر تفکری مدرن، توانایی ادراک انقلاب خمینی را ندارد؛ چه این‌که دانش غنی دینی که ترکیبی موزون از مخاطبه عقل با وحی و سپس پروراندن آن توسط عقل است را در نمی‌یابد و از منظر گنگ و ناقص عقل بشری خویش که دایره ادراکش بیش از گستره محدود حیاتش -بخوانید نوک دماغش- نیست، بیش از چهارچوب نظری هانا آرنت برای فهم جهان به دست نمی‌دهد. این نگاه، چیزی بیش از یک نگاه تقلیل یافته و خالی از معنا برای درک وضعیت موجود جمهوری اسلامی نیست و نه توانایی ادراک فلسفه تاریخ بشریت و مسیر و روند حرکت جامعه و تاریخ و نه سنت‌های عام الهی حاکم بر تاریخ را دارد. ۵. این تفکر، هرگز عقلانیتی که تکیه‌گاه انقلاب اسلامی است را درنمی‌یابد، چراکه استقلالی برای دریافتنش ندارد، او هر روز منتظر است تا اربابان فکریش فکر کنند و برایش به جهان سومش صادر کنند، انقلاب اسلامی مساوی جهان سوم نیست، اما منظور غربی‌ها از این تقسیم، مقلدین‌شان در این کره خاکی هستند که به ذلت جهان سومی بودن تن درمی‌دهند و آنان را خدای جهان اول می‌پندارند. ۶. اما در وجه عملی، رفتار نماینده غربگرا در عدم رعایت عدالت، تنها در یک گفتگوی تلویزیونی، نشان از همان خویی برتری‌جویی و جهان تک‌صدایی اربابانش دارد که حتی شنیدن قول مخالف خویش را تاب نمی‌آورند. اینان اگر قدرت و فرصت موسعی در درون کشور پیدا کنند که نیروی کنترل‌گری نداشته باشند مانند آنچه در عراق و افغانستان و سوریه و فلسطین و ویتنام و حتی در جنگ‌های جهانی گذشت، سر بر تن مخالفان باقی نمی‌گذارند. ۷. روشن است که جمهوری اسلامی با همه ضعف و قوت‌هایش، هنوز از گزینه نامعلومی که این متفکرین مستقل برای حاکمیت در ایران از آن سخن می‌گویند، بارها بهتر و قابل تحمل‌تر است و دل سپردن به این جماعت تکیه بر باد است. 🆔@banooytamaddonsaz
💢فلسطین؛ مرکز ثقل نزاع آخرالزمانی حق و باطل( نزاع تمدن‌ها) ✍️زهرا راد ✅️جنگ حق و باطل به طلایه‌داری دستگاه پیامبران الهی از یک‌سو و دستگاه شیاطین و من تبعه، عمری به درازای تاریخ دارد. این نزاع از فریب حضرت آدم توسط ابلیس آغاز شد و تا هم‌اکنون تاریخ در جریان است. ✅️این جبهه در تمامی تاریخ از میان ابنا بشر یاری‌گیری می‌کند و برای خویش عِده و عُده می‌سازد. این جدال در مراحل مختلف به لباس جدال فراعنه با پیامبران درآمده و در هر دو جبهه فداییانی داشته و البته جبهه حق، همیشه مظلومین زیادی را در این راه فدا کرده است. ✅️شیاطین عالم در آخرین ظهور آخرالزمانی خویش، تمدن غربی را با ظاهری فریبنده و "تزئین شیطانی" به شعار دموکراسی و آزادی آراستند و جهان را بدان فریفتند. ✅️اینک اما مقاومت فلسطینی، لباس ظاهری دموکراسی و آزادی را از تن این تمدن بدرآورد و با ایستادگی خویش در راه آرمان حق، غرب را به خوی توحش و خونریزی خویش عریان در مقابل دل‌های پاکیزه و چشمان حقیقت‌بین بشریت به نمایش گذاشت. ✅️اینک حجت برای اهل عالم تمام شد که حق کیست و باطل کدام است؛ اینجا آغاز‌ شکل‌گیری امت جهانی اسلام و تمدن موعود است. امت اسلام _ بخوانید امت حق_ در غرب و شرق عالم گسترده است و از مسلمان و مسیحی و ... نصرت می‌شود. ✅️اینک ملاک پیوستن به این جبهه، " نصرت حق" و " قیام به حق" است. چه مسلمانانی که از این جریان خروشان جاماندند و محروم شدند و چه غیرمسلمانانی که " حق را گفتند ولو به ضررشان بود"، چه این‌که اینان به قلبشان حقیقت را شناختند و لبیک گفتند و چون ساحران فرعون به حضرت موسی(ع) چنان ایمان آوردند که جان بر سر پیمان با او نهادند. ✳️خداوند متعال چنین از اهل حق ضیافت می‌کند: "سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین" 🆔@banooytamaddonsaz
💢فقه فردی و منازعات تمدنی ✍زهرا راد ✅به نظر می‌رسد افتادن در دام فقه فردی، برای حل منازعات تمدنی و پیروزی در در جنگ تمدن‌ها، راهی است که جمهوری اسلامی پیش از این طی کرده و آسیب‌هایش مدت‌هاست که آشکار شده است. ✅وقتی جامعه جهانی در یک ساختار تمدنی، برای برداشتن همه چهارچوب‌های فرهنگی، به همه کشورها حکم‌می‌کند که باید با قوانین من سازگار شوید؛ می‌خواهد مقاومت فرهنگی را بشکند تا در نهایت پیروز همه میدان‌ها باشد. ✅امام راحل عظیم الشان اگر این هژمونی را می‌پذیرفت، هرگز انقلابی رخ نمی‌داد و بی‌گمان تسلیم شدن در برابر این تمامیت‌خواهی بیش از اقتصاد و سیاست،یک تسلیم فرهنگی است. فرهنگ یعنی روحی که در کالبد تمدن جریان دارد و " هوایی که تنفس می‌شود". بنابراین چنین هماهنگی‌هایی با تمدن غرب، جمهوری اسلامی را در دراز مدت مصادره فرهنگی کرده و از درون تهی خواهد کرد. ✅استفتائات خردگرا و جزء‌نگر، مدت‌هاست که در جنگ تمدنی قیمت خود را از دست داده‌اند. ✅اینک باید با احکام تمدنی و حاکمیتی به جنگ سلطه‌گران رفت و این مهم میسر نیست مگر با تلاش در ساحت موضوع‌شناسی دقیق و علمی برای فقیه. ✅در این میان تذکر این نکته ضروری است که ایرادی به فقیه وارد نیست؛ چراکه کارشناس مربوطه باید موضوع‌شناسی دقیق و کارشناسی به جا داشته باشد تا ابعاد موضوع برای فقیه روشن گردد. وقتی کارشناس مربوطه خود فریب بازنمایی غرب تمدنی، از راه‌حل معضلات اقتصادی را می‌خورد و به جای ارائه راهکارهای بنیادین، حل مساله را به تعطیلی یک‌روز در هفته تقلیل می‌دهد، مسأله واقعی و امر اجتماعی را بر فقیه مشتبه می‌سازد. 🆔@banooytamaddonsaz
💢طلبگی و فقاهت ✅رهبر انقلاب: درس را جدی بگیرید تا به درد بخورید ▫️طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. ▫️این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می‌خوانید و لو طهارت باشد، به شما این را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. (۱۳۹۸/۲/۱۸) 🆔@banooytamaddonsaz
کرسی آزاد اندیشی موضوع:راهبرد ایجاد الگوی سوم زن در خانواده بر مبنای منویات مقام معظم رهبری با حضور دکتر فرزانه حکیم زاده(ارائه دهنده) دکتر زهرا راد(منتقد) دکتر ناهید سلیمانی مقدم(دبیر) زمان:۷ خرداد۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲ مکان:فاز ۳ اندیشه، جنب مسجد فرهنگسرای امام علی (ع) 🆔@banooytamaddonsaz
💢قیام حسینی: رسالت زینبی؛ عقیله سه سالهزهرا رادقیام عاشورا بی‌شک بارزترین تجلی فرهنگ شیعی در تبیین وجوه دوگانه؛ زنانه و مردانه در مهم‌ترین عرصه‌ حیات انسان موحد، یعنی «قیام‌لله» است. ✅ حضرت سیدالشهدا(ع) برای احیاء «ملت» رسول‌الله (ص) و «سنت» امیرالمومنین(ع)، قیام عاشورا را در دو بخش کلان و اساسی جنگ و جان دادن و اسارت و تبلیغ، طبقه‌بندی کرد و وظایف سنگین هر بخش را به تناسب ظرفیت‌ها و استعدادهای زنانه و مردانه به زنان و مردان عاشورایی سپرد. روشن است که وجه بارز و اساسی هر دو گروه رسیدن به مقام « معیت » با حضرت و تمحض در ولایتشان بوده است. ✅اما در این میان گرچه بیش از یک هزاره است که مومنین هر ساله و در ماه محرم به شوق تطهیر و تقرب ، گرد امام تجمع می‌کنند و تلاش مجدانه‌ای بر ادراک این واقعه و ابعاد مختلف آن دارند، اما هنوز که هنوز است تصویر روشنی از وجه زنانه این قیام، آن‌چنان‌که در وجه مردانه تصویر شده است، در آثار شیعی موجود نیست. ✅«رسالت زینبی»، به عنوان وجه زنانه جهاد برای احیاء شریعت محمدی و طریقت علوی در قیام کربلا، ابعاد و اجزاء ناشناخته‌ای دارد که غالباً و نه دائماً درحد زنانی مغموم و مهموم و مورد ظلم در تاریخ کربلا بازنمایی می‌شوند. حال آن‌که این گروه از فدائیان سیدالشهداء(ع) هم باید چونان مردان تاریخ حسینی روایت شده و جایگاه رفیعشان بازشناخته شود. تمام این زنان تحت تربیت سید الشهداء (ع) و سالک مقامات توحیدی بوده و از ظرفیت‌های معنوی برای طی طریق با حضرت در مسیر پر فراز و نشیب قیام حق، برخوردار بودند؛ که بدون این ظرفیت و معرفت، امکان عبور از عقبه‌های سهمگین واقعه نبود. چنان‌که بسیاری از خوبان امت از یاری حضرت و ابدیت در معیت حسین(ع) جاماندند. ✅در این میان عقیله بنی‌هاشم طلایه‌دار زنان عاشورایی بود، اما زنان متعددی از خاندان رسالت عهده‌دارمسئولیت عالم‌گیر کردن اهداف قیام بودند. کودکان و نوزادان هم جزء فدائیان حضرت بودند، آن‌چنان‌که بزرگان شیعه حضرت علی اصغر را نه نوزادی معمولی در گهواره که ولیی از اولیاء الهی معرفی کردند که به اختیار و انتخاب فدایی راه و آرمان حضرت حسین(ع) شد، دختران خردسال هم از این معرفت بهره داشتند. ✅ دخترسه ساله امام هم نه تنها کودکی مغموم محروم از پدر که عارفه‌ای خردسال بود که تحت تعلیمات امام در سن کودکی به مقامات بلند عرفانی دست یافت و مامور رساندن پیام قیام از کوفه تا شام شد. تقلیل مقام فاطمه بنت الحسین یا حضرت رقیه به کودکی مظلوم و حتی قیاس او با دخترکان معصوم غزه، حکایت از عدم‌شناخت مقام و پیام اوست، آن‌چنان‌که کسی سید الشهداء(ع) را با رهبران غیرمعصوم هیچ قیامی، قیاس نمی‌کند، دختر امام را هم نباید به دیگری قیاس کرد. امامت حضرت جواد در خردسالی، نشان از ظرفیت روحی و مقامات معنوی خاندان عصمت دارد و گواه این مدعاست. ✅او عقیله‌ای خردسال است که عقل و ایمان را برای احیاء دین محمدی (ص) و ابقاء ملت حسینی به هم آمیخته و تکلیف خویش را در منتهای اخلاص و تولی به امام به انجام رسانده است. 🆔@banooytamaddonsaz
💢حوزه زنان و دوگانه " کارنامه _ برنامه " ✍زهرا راد ✅دوگانه " کارنامه_ برنامه" در انتخابات اخیر و برای تببین نسبت دو نامزد جبهه انقلاب وارد ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی شد. این نوشتار در صدد ورود به اختلافات درون جبهه انقلاب نبوده بلکه در مقام تبیین این دوگانه در چینش نیروهای حوزه زنان در دولت‌های مختلف است. ✅نگارنده این مقال دوگانه برنامه _ کارنامه را لزوما یک دوگانه برخاسته از عدالت اسلامی و فرزند انقلاب اسلامی نمی‌داند. سوال اساسی در فهم این دوگانه آن است که اساسا کارنامه که در این انتخابات دست برتر را داشت، از کجا می‌آید؟ پاسخ به این سوال برخی مصادیق این دوگانه را مصداق عدالت انقلاب اسلامی و برخی را مصداق بی‌عدالتی قرار می‌دهد. ✅اگر کارنامه از دل توانایی‌ها و شایستگی‌ها، فهم مسائل واقعی و داشتن برنامه حل مساله متولد شود، متناسب با عدالت ساختاری انقلاب اسلامی بوده و اگر نتیجه روابط باشد، کارنامه متناسب با عدالت انقلابی نیست. این‌که برخی زنان در جمهوری اسلامی بدون داشتن تحصیلات مرتبط و بدون طی سلسله مراتب ، و داشتن اندیشه و تفکر روشن، تنها و تنها به واسطه روابط در موقعیت‌های مدیریتی قرار گرفته و چه بسا تجربه‌های خوبی از رهگذر این فرصت‌ها کسب کرده باشند، از نظر ساختار لایق مدیریت‌های کلان و متوسط در جمهوری اسلامی هستند. ✅اما این بی‌عدالتی ساختاری است نه کارنامه در قبال برنامه که موجب برتری صاحب کارنامه باشد. اگر زنان فرهیخته و صاحب ایده در حوزه زنان فرصتی برای ارائه کارنامه داشتند، چه بسا با فکر و ایده و مساله‌شناسی واقعی ، حوزه زنان را چندگام به جلو می‌بردند، اما هرگز و هرگز فرصتی برای ارائه کارنامه ، به آنان داده نشد. چه بسا کارنامه‌های موفق را بتوان از دل برنامه‌ها و اندیشه‌های پخته به دست آورد. ✅مهم‌ترین مسأله‌های مدیریتی حوزه زنان عبارتند از: ۱.عدم شناخت مسائل واقعی زنان به‌‌دلیل‌ دور بودن از زیست‌جهان زنان جمهوری اسلامی. ۲. عدم توانایی تطبیق مبانی جمهوری اسلامی با حوزه زنان. ۳. نداشتن ایده تحولی مطابق مبانی جمهوری اسلامی. ۴. نداشتن برنامه‌ای برای حل مسائل زنان در جمهوری اسلامی و پیروزی در نزاع تمدنی با غرب در نقطه کانونی امر زنانه. آن‌چه در تجربه‌های واقعی نگارنده دیده شده، اساسا ساختار قدرت در جمهوری اسلامی تمایل بیشتری به زنان فاقد اندیشه دارد تا تنها وسیله بازی قدرت، مجری ایده‌ها و ابزار جذب بودجه‌ها قرار بگیرند. وگرنه زنان متفکر مستقل به دلیل داشتن مبنای فکری و تن ندادن به مناسبات قدرت غیرعادلانه وسیله مناسبی برای بازی قدرت نیستند و اگر فرصتی برای مدیریت داشته باشند، منافع اهالی قدرت را رعایت نمی‌کنند که همت خود را صرف تحقق حرف نوی انقلاب اسلامی در حوزه زنان خواهند کرد. زنانی چون مرحومه دباغ و صفارزاده، زنانی بودند که از نظر رهبران انقلاب، به خاطر داشتن ویژگی‌های ارزشمند در کنش فردی، واجد شرایط حضور در ساختار قدرت بودند، بدون این‌که از نسب و عشیره‌شان پرسش شود. ✅حرف نوی انقلاب اسلامی در حوزه زنان ، هنوز در جمهوری اسلامی نه تئوریزه و نه عملیاتی شده است. این مهم منشأ معضلات حوزه زنان شده، تا جایی‌که در بزنگاه‌های پرمخاطره‌ای چون فتنه ۱۴۰۱، اصل نظام را به چالش کشیده است. مادامی‌که کارنامه‌های برساختی در حوزه زنان ، دلیل اصلحیت است، جمهوری اسلامی هم‌چنان باید در بازی حوزه زنان غرامت بدهد و بازی را به رقیب تمدنی ببازد. 🆔@banooytamaddonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢فقه اسلامی؛ علم اداره جامعه 💠 رهبر معظم انقلاب (مد ظله): «فکر اسلامی در جنبۀ عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید می‌کنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، آنها به برنامه‌ریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم‌محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفۀ اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفۀ کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفۀ ملّاصدرا یا فلسفۀ فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ➖ در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (۱۳‌۹۷/۱۲/۱۳): http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898 🆔@banooytamaddonsaz
💢 اربعین حسینی؛ ضیافتخانه‌ای به وسعت یک سرزمین ✍زهرا راد ✅این روزها که هوای اربعین بر پهنه عالم هستی گسترده شده و سیدالشهدا بارعام داده است، باز هم دهان بی‌معرفتان به تقلیل این سیر آفاق و انفسی شیعی که در امتداد وجودی حسین بن علی(روحی فداه) به حرکت درآمده و چون از درک عظمت این حرکت وجودی عاجزند، در حال بافتن لباس‌های تنگ و گشاد برای این ضیافت روحانی هستند. ✅این‌که کسی برای خوردن آشامیدن چند وعده غذا به گرمای ۵۰ درجه سفر کند و وعده نهار و شام را کنار خیابان و جاده در حال آب‌پز شدن تناول کند، و شب و روز را به راه رفتن در این گرما و خوابیدن در مکان‌های عمومی سرکند، روشن است که حرف حساب نیست و عقل سلیم را به خنده می‌اندازد. ✅اما نکته قابل توجه در ضیافت حسینی که مختص اربعین هم نیست و در همه محرم و صفر جریان دارد و در اربعین به اوج خود می‌رسد، درک ظرائف و طرائفی است که با خود دارد. ✅سیدالشهدا با ضیافت نان و آب شیعیان بخشی از تطهیر روحی و جسمی آنان که به واسطه تناول از غذای مطهر به نام حضرتشان است را در این مرحله محقق می‌کند. ✅خوردن غذای حلال یک مرحله از تطهیر است، حال تناول غذا و نوشیدنی حلال و مطبوع به عطر حسینی، زمینه‌ساز تطهیر همه جانبه در حیات مومنین خواهد بود. ✅ما ابایی ندارییم‌که از آب و نان حسین بخوریم و بر سفره‌اش مهمان باشیم، برای او اشک بریزییم، راه برویم، گرما بکشیم و خستگی تحمل کنیم، او همه روشنایی دنیای ماست. ✅در روایات معتبره وارد شده که بهشت در همه مراتب با نور حضرت حسین بن علی پا به عرصه وجود نهاده است. بنابراین در ضیافت حسینی و برای رسیدن به وصال و قرب حضرتش باید همه اجزا جسم و روح مومنین در دریای نعم حسینی شسته و تطهیر شود و عشق و حیات ایمانی آنان از سرچشمه حیات سیراب گردد. 🆔@banooytamaddonsaz
🔸🔸 زن، مقاومت و جنگ تمدنی آخرالزمانی ✍ زهرا راد 🔻 تحولات اخیر منطقه غرب آسیا را به جرأت می‌توان قرار گرفتن در مسیر جنگ تمدنی آخرالزمانی تلقی کرد. این نزاع میان داعیه‌داران تمدنی غربی به سرکردگی آمریکا و‌ نمایندگی رژیم موقت اسرائیل در منطقه و داعیه‌داران تمدن نوین اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی جبهه مقاومت درحال شعله کشیدن است. 🔻 جنگی تمام عیار که پیش از این با انقلاب اسلامی آغاز شد و هیمنه پوشالی غرب را به مخاطره انداخت و با جنگ تحمیلی و سپس هجوم فرهنگی و رسانه‌ای غرب به نهال نوپای اسلام سیاسی و‌ تمدنی، ادامه یافت، اینک به حساس‌ترین مرحله خویش نزدیک شده است و می‌رود تا چونان که رهبر فرزانه فرمودند به جدال " مرگ و زندگی" برای هر دو طرف تبدیل شود. 🔻 روشن است که خط مقدم این جهاد عظیم به لحاظ جغرافیایی فلسطین اشغالی است و جرقه نهایی کردن تکلیف جهان معاصر با طوفان‌الاقصی رقم خورد. رژیم موقت هر روز بیشتر در باتلاق این جنگ نابودگر فرو‌ می‌رود و از رهگذر ترس از نابودی، دست به ترور رهبران مقاومت و گسترش جنگ می‌زند. رژیم جعلی، ذاتا تروریست بوده و بدون غصب و ترور، ماهیتش را از دست خواهد داد و چاره‌ای جز تزریق خون بی‌گناهان به رگ‌های در حال خشکیدنش ندارد. 🔻 مقاومت اسلامی، اما مقدمه تشکیل امت اسلامی است که با انفجار نور انقلاب خمینی(ره)، توانست از تاریکی استضعاف و استظلام فراعنه زمان خارج شود و ذیل رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری عِده و عُده فراهم کند و به بلوغ و استحکام برسد. گرچه شهادت سیدحسن نصرالله قلب جبهه مقاومت را جرحیه‌دار کرد، ولی در عزم راسخ اهالی مقاومت خللی وارد نکرده که درخت ریشه‌دار مقاومت را آبیاری کرده است. 🔻 زنان به عنوان دمندگان روح حیات در کالبد تمدن و پرورندگان قهرمانان و بلندهمتان، سهم جدی در جدال حق و باطل دارند و در انقلاب اسلامی، در دفاع مقدس و هم در لبنان و فلسطین، مفهوم زنانه مقاومت را که در سیره حضرت زهرا(س) ، حضرت زینب(س) و دیگر زنان اهل بیت(ع) و مؤمنین تحقق یافته بود، در وجه معاصر خود احیا کردند. 🔻 مقاومت در وجه زنانه‌اش، تحقق الگوی سوم زن در جهان معاصر است، همان که زنان را در بحبوحه‌های سنگین نبرد ایستادگی می‌بخشد و در تهییج و حمایت از مردان برای جنگیدن، تربیت فرزندان، حفظ میراث فرهنگی در و حمایت فکری و‌ عملی از جهاد بروز و ظهور می‌یابد. 🔻 بی‌شک بدون مقاومت زنانه جهاد مردان ابتر و بی‌ثمر خواهد ‌ماند؛ همراهی حضرت زینب کبری(س) با سیدالشهدا(ع) نشان از تشخیص حضرت به عنوان امام زمان برای حجیت بخشیدن به وجه زنانه مقاومت بوده و الگوی مقاومت زن مسلمان را در معیت رهبر الهی کاملا روشن می‌کند. همین الگوسازی الهام‌بخش و مشروعیت‎ساز حضور زنان به دستور امام راحل(ع) در صحنه انقلاب بود. 🔻 اینک که ولی فقیه و نایب برحق امام زمان(عج)، حکم جهاد صادر فرمودند، شرکت در این جنگ نابرابر بر عهده همه زنان مسلمان، چونان مردان، فرض و‌ واجب است و تعلل و سستی در امر جهاد، موجبات خسران و ذلت اجتماعی را فراهم می‌آورد. 🔻 زن انقلاب اسلامی باید چونان تمام سال‌های جهاد سخت و نرم به پاخیزد و سهم زنانه خویش را در محو رژیم غاصب به مثابه زمینه ظهور به درستی ایفا کند. 🔻 بی‌شک این مبارزه به ترور رهبران مقاومت منحصر نخواهد شد، چنان‌که به کشتار وحشیانه اهالی غزه محدود نماند. 🔻 اساسا تقلیل این نزاع به مسئله فلسطین، نشان از عدم شناخت از وضعیت جهان معاصر دارد، ما سال‌هاست که درگیر این جنگیم و به راهش قربانی‌های عزیز فدا کردیم. کوتاهی در همراهی رهبرالهی، ما را در عزلت و استضعاف دوران غیبت فروخواهد برد و بین ما و طلیعه ظهور فاصله‌ خواهد انداخت. 🔻 در آستانه فراگیری جنگ بیش از هر چیز نیازمند جهاد تبیین و تشریح تحولات منطقه و تحلیل دلیل حضور ایران در این نزاع و سهم تاثیرش هستیم. زنان انقلاب اسلامی می‌توانند بیشترین و‌ مؤثرترین نقش را در این جهاد ایفا کنند. 🔻 ما به فراگیری ایده مقاومت و نهادینه کردن تفکر ایستادگی در برابر نظام استکباری از طریق تبیین چرایی این جهاد نیازمندیم. این مهم میسر نیست مگر به رهبری زنان و استفاده از ابزار عاطفه زنان در بسیج افکار عمومی و نفوذ قدرت نرم زنانه. 🔻 برای تحقق این مهم نیازمند شبکه‌سازی، تولید محتوا و تحرکات جدی میدانی هستیم. انتخابات اخیر و تاسیس سامانه‌های تلفنی و تبلیغ انتخاباتی، تجربه موفقی برای بالا بردن میزان مشارکت بود و زنان نقش موثری در این حضور میدانی ایفا کردند. در نهایت اقناع‌سازی در باب اینکه صلح‌طلبی در شرایط جنگی، آن هم در مقابل رژیم خونخوار به معنی پذیرش شکست و‌ خودکشی است، موضوعیت دارد. 💠 |@rnb1402| 🆔@banooytamaddonsaz
💢شکوه نماز جمعه نصر و شکست رسانه‌ ملی در جنگ روایت‌هازهرا راد ✅این تصویر جمعه نصر است که در رسانه‌های ایرانی منتشر شده است. آن همه شکوه و وحدت و حضور در قاب‌های حقیر رسانه ملی این‌چنین کوچک نمایش داده شد. ✅تمام مدتی که از رسانه ملی مشغول تماشای این بزرگترین حماسه ایرانی_شیعی برای حمایت از ایده مقاومت بودم، دریغ از یک تصویر غرور آفرین از این قدرت‌نمایی بی‌مثال. ✅رسانه‌های معاند حتی ایده حمله اسرائیل به مصلی را هم مطرح کرده بودند، گویی ملت ایران با پای خود به قتلگاه رفته بود و بزرگترین صحنه شهادت طلبانه تاریخ معاصر را مقابل چشم جهانیان به تصویر کشیده بود. ✅آن‌گاه رسانه ملی در غیرحرفه ای ترین وضع ممکن در چند قاب و ‌نمای تکراری و نافرم با چند دوربین محدود دست و‌ پا می‌زد و مخاطب هیچ تصویری از خیابان‌های اطراف و حضور بی‌بدیل امت نداشت. ✅این یک شکست رسانه‌ای برای جمهوری اسلامی در تصویرسازی همبستگی ملت ایران در حمایت از جبهه مقاومت بود.رسانه ملی دچار تخیل تصویربرداری از یک نماز جمعه معمولی بود، گویا توجهی به عزم مردم برای حضور نداشت؛ پس خبری از تصاویر هوایی، خیابان‌های اطراف و حتی تصاویر حماسی از خود مصلی نبود. ✅شکی نیست که جدال جبهه مقاومت با دشمن در دو سطح میدانی و رسانه‌ای در جریان است و شکست روایت درست و قدرتمند باعث تفوق بازنمایی دشمن از وضع موجود خواهد بود. ✅رسانه ملی حتی نتوانست تصویر مطابق با واقع از این اجتماع عظیم برای هموطنان مخالف یا موافق چون من بی‌توفیق ارائه دهد و این به معنای ناتوانی ما در تصویر سازی و شکست در جنگ روایت‌هاست. 🆔@banooytamaddonsaz
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ زنان مقاوم فلسطینی امروز به الگوهای الهام‌بخشی در سراسر جهان تبدیل شده‌اند 🔻دکتر زهرا راد، پژوهشگر حوزه زنان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه: ◻️ مقاومت در وجه زنانه‌اش، تحقق الگوی سوم زن در جهان معاصر است، همان که زنان را در بحبوحه‌های سنگین نبرد ایستادگی می‌بخشد و در تهییج و حمایت از مردان برای جنگیدن، تربیت فرزندان، حفظ میراث فرهنگی در و حمایت فکری و عملی از جهاد بروز و ظهور می‌یابد. ◻️شرکت در این جنگ نابرابر بر عهده همه زنان مسلمان، چونان مردان، فرض و واجب است. ◻️ بی‌شک بدون مقاومت زنانه، جهاد مردان ابتر و بی‌ثمر خواهد ‌ماند، زن انقلاب اسلامی باید سهم زنانه خویش را در محو رژیم غاصب به مثابه زمینه ظهور به درستی ایفا کند. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه