بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم
در باره رکوع بخش سوم
واجبات رکوع
{۱} انحناء
خم شدن به اندازهاى که دستها به زانوها برسد؛ لیکن این مسئله که خم شدن باید به اندازهاى باشد که گودى کف دست به زانو برسد یا رسیدن سر انگشتان کفایت مىکند، اختلافى است.
الحدائق الناضرة، ج۸، ص۲۳۶-۲۳۸.
جواهر الکلام، ج۱۰، ص۷۳.
مستند العروه خوپی (الصلاة)، ج۴، ص۶-۱۱.
نهادن دستها بر زانوها
البته نهادن دستها بر زانوها در حال رکوع واجب نیست؛
الحدائق الناضرة، ج۸، ص۲۳۷.
هرچند برخى، احتیاط واجب را در نهادن دست بر زانوها دانستهاند.
العروة الوثقی، ج۲، ص۵۳۹.
وجوب خم شدن متعارف
خم شدن باید به گونه متعارف باشد. از این رو، خم شدن به یکى از دو پهلو و یا پایین آوردن باسن و بالا بردن زانوها و مانند آن صحیح نیست.
العروة الوثقی، ج۲، ۵۳۷.
خم شدن زن در رکوع
برخى براى زن، خم شدن در حدى که دست به زانو برسد را واجب ندانسته و گفتهاند: براى زن خم شدن به اندازهاى که دست به ران (بالاى زانو) برسد کفایت مىکند؛
المقنعة، ص۱۱۱.
النهایة، ص۷۳.
الوسیلة، ص۹۵.
جامع المقاصد، ج۲، ص۳۶۳.
بلکه آن را براى زن مستحب دانستهاند؛
السرائر، ج۱، ص۲۲۵.
الألفیة و النفلیة، ص۱۱۹.
قول در عدم تفاوت بین زن و مرد
لیکن در مقابل، برخى در مقدار واجب از انحنا تفاوتى بین مرد و زن قائل نشدهاند؛ اما در مقدار مستحب (خم شدن به گونهاى که گودى دستها بر سر زانوها قرار گرفته و زانوها به عقب کشیده شوند) قائل به تفاوت شده و آن را تنها به مرد اختصاص دادهاند.
جواهر الکلام، ج۱۰، ص۷۳-۷۴.
العروة الوثقی، ج۲، ص۵۴۶.
مستند العروه خوپی (الصلاة)، ج۴، ص۶۰-۶۱.
نمازگزار ناتوان از خم شدن
نمازگزار ناتوان از خم شدن به مقدار واجب، تا حدّ ممکن خم مىشود؛
جواهر الکلام، ج۱۰، ص۷۶.
لیکن برخى، احتیاط را در خم شدن به اندازه ممکن و اشاره کردن با سر دانستهاند.
مستند العروة (الصلاة)، ج۴، ص۳۴.
برخى دیگر احتیاط را در تکرار نماز به هر دو صورت؛ رکوع با خم شدن به مقدار ممکن و اشاره دانستهاند.
العروة الوثقی، ج۲، ص۵۳۹-۵۴۰.
عدم قدرت بر خم شدن در حال ایستاده
کسى که ایستاده نماز مىگزارد چنانچه خم شدن براى رکوع برایش امکانپذیر نباشد، در صورتى که بتواند در حالت نشسته به رکوع رود، آیا براى او نشسته رکوع کردن واجب است یا ایستاده نماز خواندن و با سر اشاره کردن براى رکوع؟ مسئله محل اختلاف است.
العروة الوثقی ج۲، ص۵۴۰.
مستند العروه خوپی (الصلاة)، ج۴، ص۳۵-۳۶.
برخى، احتیاط را در گزاردن نماز به هر دو صورت دانستهاند.
العروة الوثقی، ج۲، ص۵۴۰.
هدایة العباد، ج۱، ص۱۵۵.
رکوع در حال نشسته
کسى که نشسته رکوع مىکند باید به اندازهاى خم شود که صورتش برابر زانوهایش قرار گیرد و افضل، قرار گرفتن صورت محاذى محل سجده است.
مسالک الأفهام، ج۱، ص۲۰۲.
مدارک الأحکام، ج۳، ص۳۳۰.
جواهر الکلام، ج۹، ص۲۶۲-۲۶۳.
العروة الوثقی، ج۲، ص۵۵۱.
برخى، بلند کردن رانها را نیز در حال رکوع واجب دانستهاند.
جامع المقاصد، ج۲، ص۲۰۵.
مسالک الأفهام، ج۱، ص۲۰۲.
بعضى گفتهاند: خم شدن به مقدارى که به نظر عرف رکوع در حال نشسته بر آن صادق باشد، کفایت مىکند.
مجمع الفائدة، ج۲، ص۱۹۲.
جواهر الکلام، ج۹، ص۲۶۲-۲۶۳.
شرط انحنا به قصد رکوع
آیا شرط است انحنا به قصد رکوع باشد یا شرط نیست؟ مسئله اختلافى است. بسیارى قائل به قول نخست اند. بنابر این قول، اگر نماز گزار به قصدى دیگر، همچون برداشتن چیزى از زمین خم شود، باید براى رکوع دوباره بایستد و سپس به رکوع رود.
جواهر الکلام، ج۱۰، ص۷۷-۷۹.
مدارک الأحکام، ج۴، ص۲۳۴.
مستند الشیعة، ج۷، ص۱۰۱.
العروة الوثقی، ج۲، ص۵۴۳.
اگر مطلقاً امکان خم شدن نباشد
کسى که خم شدن برایش مطلقاً خواه ایستاده یا نشسته امکان ندارد، به قول مشهور براى رکوع با سر اشاره مىکند و در صورت عدم امکان آن، با دو چشم -به بستن آن به قصد رکوع و باز کردن به قصد بلند شدن از رکوع- رکوع مىکند.
الحدائق الناضرة، ج۸، ص۷۹-۸۰.
الحدائق الناضرة، ج۸، ص۲۴۱.
ریاض المسائل، ج۳، ص۳۷۶.
ریاض المسائل، ج۳، ص۴۲۹.
کانال بزرگ احکام بانوان
به نقل از
پایگاه اینترنتی انهار
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم
السَّلَامُ عَـلَى بابَ اللَّهِ
السلام عَـلَى عَيْنَ اللَّهِ النَّاظِرَةَ، وَ يَدَهُ الباسِطَةَ
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
#سؤال:
حکم شرعی دوچرخه سواری بانوان در ملاء عام:
آیةالله العظمی بهجت:
هر چه زمینه ساز فساد است، حرام است.
آیةالله العظمی امام خامنهای:
دوچرخهسواری برای دختران و بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد فی نفسه اشکال ندارد.
آیةالله العظمی سیستانی:
دوچرخه سواري زن در معرض ديد نامحرم در صورتي که وضع زن تحريک کننده باشد، جايز نيست.
آیةالله العظمی صافی گلپایگانی:
دوچرخه سواری برای بانوان در منظر نامحرم حتی اگر با حجاب شرعی باشد دور از شخصیت زن مسلمان و متدینه است.
ورزش بانوان اگر در خانه یا مدرسه و در شرائط مصون از فتنه و نگاه نامحرم صرفاً برای ورزش و منافع بدنی آن باشد جایز است و تعلیم و تعلم آن هم در مدت كوتاهی فراهم میشود. اما برگزاری مسابقات ورزشی بانوان و ورزشهایی كه صرفاً جنبه نمایشی و سنتشكنی دارد غیر از ابتذال برای زنان نتیجهای ندارد و این سبكی را كه بعضی به تقلید از اجانب و كفار و همآهنگی با آنها و حتی شركت در مسابقات با آنها ترویج مینمایند همه فتنهزا و فسادانگیز است و مظهر جالب غربزدگی، همین تبلیغات و ترویجات و تشویقاتی است كه از زنان به اصطلاح ورزشكار میشود كه از آنها هم قهرمان بسازند. در زیر این ترویجها مطالب دیگر و مطالب فسادانگیز دارند و شخصیت اسلامی زن و التزام و پایبندی او را به چادر و عفت و حجاب و پارسایی و پاكدامنی وترك اختلاط با مردان اجنبی راچ هدف قرار دادهاند...
اگر بانوان با ایمان و مردان مؤمن، هشیار و بیدار نباشند و خدای نخواسته به این صداهای ناهنجار جواب مثبت بدهند، صبح میكنیم در حالی كه همه عزتهای اسلامی و استقلال اسلامی و هویت اسلامی خود را از دست داده و از سعادت دنیا و عقبی، محروم شده باشیم كه البته با غیرت و استقامت و آگاهی و بصیرتی كه الحمدلله زن و مرد مسلمان ما از خود نشان دادهاند، بحول و قوه الهی شاهد چنین روزهای ذلّتبار نخواهیم بود.
آیةالله العظمی مکارم شیرازی:
با توجّه به پيامدهاى سوئى كه دوچرخه سواري در برابر نامحرمان دارد، لازم است از آن پرهيز شود.
آیةالله العظمی سبحانی:
این قبیل كارها زمینه ساز گسترش گناه در جامعه است، از آن اجتناب شود.
کانال بزرگ احکام بانوان
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ
وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ
وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم
در باره رکوع بخش چهارم
واجبات رکوع
{۲} ذکر
بی شک ذکر خداوند متعال در رکوع واجب است؛ لیکن در اینکه گفتن هر ذکر مشتمل بر تنزیه و ستایش خداوند، همچون تکبیر، تهلیل و تسبیح کفایت میکند یا خصوص تسبیح واجب است، اختلاف می باشد، بنابر قول دوم، در کفایت مطلق تسبیح یا وجوب یک بار تسبیح کبری (سُبحانَ رَبىَ العَظیمِ وَ بِحَمدِهِ) یا وجوب سه بار آن و یا تخییر بین یک بار تسبیح کبرى و سه بار تسبیح صغری (سُبحانَ اللَّه) اختلاف است؛ چنان که در تسبیح کبرى آیا آوردن «وَ بِحَمدِهِ» واجب است یا گفتن «سُبحانَ رَبىَ العَظیم» کفایت مىکند؟ اختلاف مىباشد. بنابر قول دوم، افزودن آن مستحبّ خواهد بود. در حال ضرورت نیز گفتن یک بار «سُبحانَ اللَّه» کفایت مىکند.
جواهر الکلام، ج۱۰، ص۸۹-۹۷.
{۳} طمأنینه
واجب است بدن نمازگزار هنگام ادای ذکر واجب رکوع آرام و بی حرکت باشد.
طمأنینه هنگام ذکر واجب
در وجوب طمأنینه هنگام گفتن ذکر مستحبّ، اختلاف است. بر وجوب آن ادعای اجماع شده است.
مستمسک العروة، ج۶، ص۱۴۳-۱۴۴.
مستمسک العروة، ج۶، ص۳۰۴.
طمأنینه هنگام ذکر مطلق
البته نسبت به ذکرى که استحبابش مطلق است و اختصاص به نماز ندارد، طمأنینه در آن واجب نیست.
العروة الوثقی، ج۲، ص۵۳۹.
ترک طمأنینه سهواً یا عمداً
ترک عمدی طمأنینه هنگام ذکر واجب رکوع موجب بطلان نماز است. لیکن ترک سهوى آن موجب بطلان نماز نیست؛ ولى چنانچه قبل از سر برداشتن از رکوع متذکر گردد باید ذکر را با طمأنینه تکرار کند.
جواهر الکلام، ج۱۲، ص۲۷۵-۲۷۶.
رکن بودن طمأنینه در کلام قدما
ظاهر کلام بعض قدما رکن بودن طمأنینه است؛
الخلاف، ج۱، ص۳۴۸.
منظور از رکن بودن در کلام قدما
لیکن به گفته برخى، مقصود از رکن بودن در کلام بعض قدما در این مورد و دو مورد بعدى، وجوب طمأنینه، در مقابل قول به عدم وجوب آن است، نه آنکه همچون رکوع از ارکان نماز است که با ترک آن هرچند از روى سهو نماز باطل شود.
تلخیص الخلاف، ص۱۱۹-۱۲۰.
طمأنینه در مسمای رکوع
برخى گفتهاند: فقدان طمأنینه در (اصل مسمای) رکوع، هرچند از روى سهو، موجب بطلان نماز است؛ لیکن با رعایت طمأنینه در اصل رکوع، ترک آن از روى سهو در حال ذکر موجب بطلان نماز نمىشود.
مستند العروه خوئی (الصلاة)، ج۴، ص۲۸-۲۹.
{۴} قیام پس از رکوع (بلند کردن سر از رکوع و ایستادن)
بنابر این، چنانچه نماز گزار بدون عذر و از روى عمد قبل از سربرداشتن از رکوع و ایستادن به سجده رود، نمازش باطل است؛ اما اگر از روى سهو باشد نماز باطل نمىشود؛ لیکن در صورتى که قبل از رفتن به سجده متذکر شود باید برگردد و بایستد و سپس به سجده رود.
الرسائل، ج۳، ص۲۷۶.
جواهر الکلام، ج۱۰، ص۸۷-۸۸.
ظاهر کلام برخى قدما رکن بودن این واجب است.
الخلاف، ج۱، ص۳۵۱.
طمأنینه پس از رکوع
واجب است نماز گزار پس از بلند شدن از رکوع راست بایستد و پس از آنکه بدنش آرام گرفت به سجده رود. بنابر این، ترک عمدى طمأنینه در حال ایستادن موجب بطلان نماز مىشود.
جواهر الکلام، ج۱۰، ص۸۸.
ظاهر کلام برخى قدما رکن بودن این طمأنینه است.
الخلاف، ج۱، ص۳۵۱.
{۵} تکبیر
به قول برخى قدما براى رفتن به رکوع، گفتن تکبیر واجب است. نظر مشهور استحباب آن است.
جواهر الکلام، ج۱۰، ص۱۰۱-۱۰۳.
کانال بزرگ احکام بانوان
به نقل از
پایگاه اینترنتی انهار
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه
🔴 دعای نجات از ظالم 🔴
🔷 سؤال:
باسلام و ادب. آیا دعایی برای رهایی از دست ظالم وجو دارد؟
🔷 پاسخ:
🔹سلام علیکم؛ به آدرس ذیل مراجعه بفرمائید:
http://www.almonji.com/fa/node/1917
ـــــــــــــــــــ
حکم آمیزش با همسر در زمان عادت ماهیانه و کفّاره آن
در زمان عادت ماهیانه زن، آمیزش و جماع بر زن و شوهر حرام هست ولو کمتر از ختنه گاه باشد و ارضا هم نشوند و اگر این کار حرام و گناه انجام شود، لازم هست توبه و استغفار کنند و کفاره دهند:
آیات عظام: امام خمینی، اراکی، فاضل لنکرانی، بهجت، امام خامنه ای، سبحانی: بنابراحتیاط واجب باید کفّاره بدهد.
آیات عظام: گلپایگانی، صافی: مستحب بلکه احوط هست کفّاره بدهد.
آیات عظام: خوئی، تبریزی، وحیدخراسانی، نوری همدانی: بنابراحتیاط مستحب کفّاره بدهد.
آیةالله العظمی سیستانی: بهتر است کفّاره بدهد.
آیات عظام: مکارم شیرازی، مظاهری: مستحب است کفّاره بدهد.
آیةالله العظمی شبیری زنجانی: مستحبّ، بلکه مطابق احتیاط مستحب است کفّاره بدهد.
🔹 متفرقه (شماره ۳)
🔹 حکم رطوبتهای مشکوک
🔷سؤال:
🔹سلام. دختری هستم که هنوز عادت ماهیانه نشده ام . خواستم بدونم مایع بی رنگی که درصورت تکان دادن پا ترشح شود نجس است؟ این کار حرام است؟ آیا غسل دارد؟ اگه ندانسته باشیم این کار حرام است، گناه می باشد؟
🍀 مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
🔷 پاسخ:
🔹سلام علیکم؛ دخترم اگر رطوبتی خارج شود که به خون یا بول یا منی بودن آن یقین ندارید پاک هست و تکلیفی ندارید.
✅ البته اگر منظورتان از تکان دادن پا، بازی با خود برای استمناء و بیرون آمدن منی باشد این عمل «خودارضائی و استمناء» نام دارد و جایز نیست و حرام هست و اگر چنین رطوبت؛ هنگامى بیرون آید که به اوج شهوت جنسى رسیده باشید حکم منى دارد و موجب جنابت و غُسل میگردد. و البته باید از چنین کارهائی که گناه هست؛ توبه و استغفار کرد. یاحقّ.
کانال بزرگ احکام بانوان
☕️☕️☕️
#درمان_با_آب_گرم
سوره اعراف آیه(۳۱)
بخورید و بیاشامید ،ولی اسراف نکنید .
آب گرم با معده خالی
باورتان نمیشود 😳
آنچه را که پیامبر اعظم مسلمانان در زمان نبوتش از طریق وحی الهی در قرآن کریم برای مردم دنیا گفته بود .امروزه ژاپنی ها به عنوان یک کشف بزرگ برای درمان مردم دنیا با افتخار اعلام کردند .که آشامیدن آب گرم در صبح با معده خالی درمان کننده بسیاری از بیماری ها است .
بیانیه علمی آنها در خصوص #درمان_با_آب_ گرم این است 👇
اتحادیه بیماریها در ژاپن طبق آخرین تجربه #درمان_با_آب گرم که نتایج صد در صد درمان بیماریهای زیر را دارد منشر کرد 👇
بیماریهایی همچون :👇
سر درد شدید ،فشار خون بالا و پائین، کم خونی ، درد مفاصل ،فلج،ضربان شدید و تند قلب،صرع،چربی کل اعضاء بدن ،سرفه،التهابات معده،کم اشتهایی،و هر مرضی که به چشم و گوش و حنجره مربوط میشود .🌟
طریقه #درمان این بیماریها 👇
هر روز صبح زود که از خواب بیدار میشوید ۴ لیوان آب جوشیده گرم (داغ نباشد )با فاصله زمانی میل کنید ،تا زمانی که معده خالی است .یعنی ۱۶۰ میلی لیتر ،و تا ۴۵ دقیقه هیچ نخورید .
نتایج #درمان_با_آب_گرم برای امراض زیر در مدت معین ثابت شده است .👇
مرض قند: ۳۰ روز
فشار خون :۳۰ روز
مشکلات معده :۱۰ روز
انواع سرطان (در مراحل اولیه ) ۹ ماه
کسانیکه شیمی درمانی میکنن امتحان کنند انشالله به روند درمانشان کمک زیادی میشود.🙏نا امید نباشید 😇
سل والتهابات شرائین :۶ماه
کم غذایی : ۱۰ روز
مشکلات مجاری ادراری : ۱۰ روز
مشکلات بینی و گوش و حنجره : ۲۰ روز
مشکلات عادت ماهیانه : ۱۵ روز
مشکلات قلب و انواع آن : ۳۰ روز
سر درد شدید : ۳ روز
کم خونی : ۳۰ روز
چربی کل اعضاء بدن (برای رفع چاقی پرهیز لازم است ) ۴ ماه
صرع و فلج (ام اس هم مد نظر است ) ۹ ماه
مشکلات دستگاه تنفسی :۴ماه
این اطلاعیه ای بود که ژاپنی ها با اطمینان منتشر کردن .
انشاالله که بیماران از این راه ساده و بدون هزینه درمان کامل پیدا کنند 🙏
☕️☕️ @asheiyane
@banevan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#نکته_چهاردهم
دستوری برای اداء قرض
در اربعین شیخ بهائی (رحمة الله) آمده است:
از ابی جعفر محمد بن علی الباقر (علیه السلام) از پدر بزرگوار آن خلاصه روزگار امام زین العابدین (علیه السلام) از والد مقدار آن عبادت آثار حسین بن علی بن ابیطالب از امیر المؤمنین و یعسوب الدین (سلام الله علیه و علیهم اجمعین) نقل شده است که آن حضرت فرموده اند: شکوت الی رسول الله رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) دینا کان علی. فقال: یا علی قل:
اللهم أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک.
فلو کان علیک مثل صبیر دینا قضاه الله عنک.
و صبیر: اسم جبل بالیمن، لیس بالیمن جبل أعظم منه
یعنی: شکایت کردم به سوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از رهگذر قرضی که بر ذمه من بود و قدرت بر ادای آن نداشتم. حضرت فرمودند که: یا علی بخوان این دعا را:
اللهم أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک.
که اگر قرض تو مثل صبیر باشد به برکت خواندن این دعا، حضرت عزت (عمت عطیاته) تو را توفیق ادای آن می دهد. و ذمه تو را از شغل آن فارغ می سازد. و صبیر کوهی است در ولایت یمن که در یمن کوهی بزرگتر از آن نیست.
و خلاصه معنی دعا آن که: بار خدایا غنی ساز مرا به آنچه حلال کرده ای آن را بر بندگان خود از آنچه تصرف در آن را حرام ساخته ای و مرا به فضل و کرم خود از کسی که غیر تو باشد بی نیاز ساز.
مصنف [یعنی جناب شیخ بهایی (دام ظله)] بعد از ذکر این حدیث، عبارتی ایراد کرده که ترجمه اش این است:
جامع این احادیث (عفا الله عنه) گوید که در بعضی سنوات، قرض من بسیار شده بود، چنانچه مبلغ آن از یک هزار و پانصد مثقال طلا تجاوز می نمود و صاحبان آن تشدد بسیار در طلب آن از من می نمودند و تشویق تقاضای ایشان مرا از اکثر کار و بار خود بازداشته بود و نمی توانستم که به هیچ کاری بپردازم و دست من به علاجی به واسطه ادای آن نمی رسید و وسیله ای نداشتم که از او استمداد آن نمایم. پس به مضمون این حدیث عمل کردم و به خواندن این دعا مداومت نمودم. و هر روز بعد از نماز صبح به تکرار آن قیام داشتم و گاه بود که بعد از نمازهای دیگر نیز به خواندن آن تبرک می جستم تا آن که به برکت خواندن دعای مذکور، در اندک زمانی ادای آن وجه شد و اثری از آن قرض باقی نماند به سبب بعض امور که هرگز به خاطر من نرسیده بود و فکر من پیرامون آن نگشته. والله الموفق.
حضرت آقای سید عبدالکریم کشمیری - روح الله تعالی روحه - فرموده است:
یک بار از مرحوم آقای قاضی - قدس سره - درخواست کیمیا و راهنمایی رسیدن به آن را کردم. ایشان فرمودند: این ذکر را بسیار بگو:
اللهم اعننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک که این خود کیمیاست.
@banevan
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
مسألهای از رکوع
آیا در رکوع گذاشتن دستها روی زانو واجب است؟
در توضیح المسائل مراجع آمده است که در هر رکعت بعد از قرائت باید به اندازهای خم شود که بتواند دست را به زانو بگذارد که البته این عمل رکوع است و رکن میباشد.
اما آیا گذاشتن دست روی زانو واجب است یا خیر؟
بیشتر مراجع گذاشتن دست روی زانو را واجب نمیدانند بلکه مستحب میدانند،
اما برخی از مراجع و آیات عظام چنین فرمودهاند:
۱- امام خامنهای: احتیاط واجب آن است که در حال رکوع دستها بر زانو گذاشته شود.
۲- مکارم شیرازی: احتیاط واجب آن است که کف دستها را بر زانو بگذارد.
۳- سبحانی: احتیاط واجب آن است که دستها را بر زانوان خود بگذارد.
منبع
توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳.
کانال بزرگ احکام بانوان
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
سؤال شرعی وارده 👇
سلام علیکم. ( باعرض معذرت) اگر پس از غسل در بین نماز یا بعد از نماز، منی مرد از زن خارج شود، حکم نماز و غسل و وضوی زن چیست؟
#پاسخ:
خارج شدن منی مرد از زن در هر حال غسل و وضو را باطل نمی کند ولی چون نجس هست بدن را نجس و طبعاً اگر نماز را با همان منی خوانده باشد، نماز باطل است و باید اعاده کند.
والله عالم.
کانال بزرگ احکام بانوان
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین