فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹يابن الحسن اغثنا،
🔹عالَم شده پريشان؛
🔹افتاده کعبه از نو،
🔹در دست بُت پرستان!
🍀 با نوای حاج میثم مطیعی در محضر حضرت آیةالله العظمى إمام خامنه اي.
╭┅────┅╮
❄️ @banevan ❄️
╰┅────┅╯
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_اول_تقلید
وجوب تقلید در احکام دین از مجتهد جامع الشرایط
هرگاه دختری بالغ شود مکلّف شده است و واجب هست به وظایف شرعیش عمل کند.
« دختر بـالغ » اگر « مجتهد » نباشد و نتواند « عـمل به احتیاط » کند، باید « در احکام دین » از « مجتهدِ جـامع الشرایط »؛ « تقلید » کند، ولی تقلید در غیر احکام دین جایز نیست.
کانال احکام بانوان
💚بسم الله الرحمن الرحیم💚
💎 #دختر_در_اندیشه_اسلامی
💎 #قسمت_اول ⬇️
💎 در اندیشه اسلامی دختر از آنچنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در مهمترین مسائل اجتماعی آنان را وارد می سازد در قضیه مباهله دختر خویش را همراه خورد برد در حالی که در آن زمان اعراب دختران را زنده به گور میکردند.
💎 احادیثی از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): در باره دختران ⬇️
(۱) نِعمَ الوَلَدُ البَنَاتُ مُلَطِّفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤمِنَاتٌ مُبَارَكاتٌ مُفَلَّيَاتٌ؛
دختران چه فرزندان خوبى هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت رسانى، يار و غمخوار، با بركت و پاكيزه كننده.
(۲) اِنَّ اللّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الاُناثِ اَرَقٌّ مِنهُ عَلَى الذُّكُورِ؛
خداوند متعال بر دختران مهربانتر است تا پسران.
(۳) مَن كانتْ لَه ابنةٌ فأدّبَها وأحْسَنَ أدَبها، وعلّمَها فأحْسَنَ تعليمَها؛ فأوسَعَ علَيها مِن نِعمِ اللّهِ الّتى أسبَغَ علَيهِ، كانَتْ لَه مَنَعةً وسِتْرا مِن النّارِ.
هر كه دختري داشته باشد وخوب تربيتش كند واو را به خوبي دانش بياموزد واز نعمتهايي كه خداوند به او عطا كرده به وفور بهره مندش سازد، آن دختر، سپر و پوشش پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود.
(۴) لا تَكرَهوا البَناتَ ؛ فإنَّهُنَّ المُؤنِساتُ الغالِياتُ.
دختران را بد ندانيد؛ زيرا آنها مونس هاى گرانبهايى هستند.
(۵) البَناتُ هُنَّ المُشفِقاتُ المُجَهَّزاتُ المُبارَكاتُ.
اين دخترانند كه دلسوز و مددكار و با بركتند.
(۶) مَن وُلِدَت لَهُ ابنَةٌ فلَم يُؤذِها و لَم يُهِنْها و لَم يُؤثِرْ وُلدَهُ علَيها ـ يَعني الذُّكورَ ـ أدخَلَهُ اللّهُ بِها الجَنَّةَ
هر كس كه برايش دختر به دنيا آيد و او را اذيّت نكند و حقيرش نشمارد و فرزندان ـ يعنى پسران ـ خود را بر او ترجيح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت مى برد.
(۷) نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ المُخَدَّراتُ، مَن كانَت عِندَهُ واحِدَةٌ جَعَلَها اللّهُ سِترا لَهُ مِن النّارِ.
چه خوب فرزندانى هستند دخترانِ با حيا. هر كس يكى از آنها را داشته باشد، خداوند آن دختر را براى او مانعى در برابر آتش دوزخ قرار مى دهد.
(۸) إنّ اللّهَ تباركَ و تعالى علَى الإناثِ أرأفُ مِنهُ علَى الذُّكورِ، و ما مِن رجُلٍ يُدخِلُ فَرحَةً علَى امرأةٍ بَينَهُ و بَينَها حُرمَةٌ، إلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ تعالى يَومَ القِيامَةِ.
خداوند تبارك و تعالى به زنان مهربانتر از مردان است. هيچ مردى نيست كه زنى از محارم خود را خوشحال سازد، مگر اينكه خداوند متعال در روز قيامت او را شادمان گرداند.
(۹) أُتِيَ رَجُلٌ وَ هُوَ عِنْدَ النَّبِيِّ (صلى الله عليه و آله و سلّم) فَأُخْبِرَ بِمَوْلُودٍ أَصَابَهُ فَتَغَيَّرَ وَجْهُ الرَّجُلِ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ع مَا لَكَ فَقَالَ خَيْرٌ فَقَالَ قُلْ قَالَ خَرَجْتُ وَ الْمَرْأَةُ تَمْخَضُ فَأُخْبِرْتُ أَنَّهَا وَلَدَتْ جَارِيَةً فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ص الْأَرْضُ تُقِلُّهَا وَ السَّمَاءُ تُظِلُّهَا وَ اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَ هِيَ رَيْحَانَةٌ تَشَمُّهَا.
مردى در خدمت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم) بود كه خبر به دنيا آمدن فرزندش را به او دادند. رنگش دگرگون شد. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم): تو را چه شد؟
عرض كرد: خير است. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: بگو. عرض كرد: وقتى از خانه بيرون آمدم همسرم درد زايمان داشت و حالا برايم خبر آوردند كه دختر زاييده است. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: سنگينى اش بر روى زمين است و سايه بانش آسمان و روزى دهنده اش خدا و او يك دسته گل است كه تو او را مى بويى.
کانال احکام بانوان
💚بسم الله الرحمن الرحیم💚
🔹 #دختر_در_اندیشه_اسلامی
💎 #قسمت_دوم
🔹احادیثی از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام):⬇️
(۱) كانَ رسولُ اللّهِ (صلى الله عليه و آله و سلّم) إذا بُشِّرَ بِجارِيَةٍ قالَ: رَيحانَةٌ و رِزقُها علَى اللّه عَزَّ و جلَّ.
نقل کرده اند هرگاه به رسول خدا صلى الله عليه و آله مژده مى دادند كه برايش دخترى به دنيا آمده است، مى فرمود: دسته گل است و روزيش را خداوند عزّ و جلّ مى دهد.
(۲) مَنْ كانَ لَهُ أُنْثى فَلَمْ يَنْبِذْها وَ لَمْ يُهِنْها وَ لَمْ يُؤْثِرْ وَلَدَهُ عَلَيْها اَدْخَلَهُ اللّهُ الْجَنَّةَ.
آنكه داراى دختر است، او را از خود نراند، اهانتش نكند، پسران را بر او مقدم ندارد، خداوند وى را وارد بهشت مى كند.
(۳) مَنْ كانَتْ لَهُ اِبْنَةٌ واحِدَةٌ كانَتْ خَيْراً لَهُ مِنْ اَلْفِ حِجَّة وَ اَلْفِ غَزْوَة وَ اَلْفِ بَدَنَة وَ اَلْفِ ضِيافَة.
كسى كه يك دختر دارد اجر او از هزار حج، و هزار جهاد، و هزار قربانى و هزار مهمانى بيشتر است!
(۴) من دخل السوق فاشترى تحفة فحملها الى عياله كان كحامل الصدقة الى قوم محاويج و ليبدء بالاناث قبل الذكور، فانه من فرح ابنته فكانما اعتق رقبة من ولد اسماعيل.
كسى كه بازار مى رود و تحفه اى براى خانواده خود مى خرد، همچون كسى است كه مى خواهد به نيازمندانى كمك كند (یعنی همان پاداش را دارد) و هنگامى كه مى خواهد تحفه را تقسيم كند، نخست بايد به دختر و بعد به پسران بدهد چرا كه هر كس دخترش را شاد و مسرور كند چنان است كه گويى كسى از فرزندان اسماعيل (علیه السلام) را آزاد كرده باشد.
(۵) خَيْرُ اَوْلادِكُمْ اَلْبَناتُ.
بهترين فرزندان شما دختران هستند.
(۶) اِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى عَلَى الاِْناثِ اَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّكُورِ، وَ ما مِنْ رَجُل يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلى اِمْرَأَة بَيْنَهُ وَ بَيْنَها حُرْمَةٌ اِلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ
خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، كسى كه باعث خوشحالى دخترش شود، خداوند روز قيامت او را خوشحال مى كند.
(۷) رَحِمَ اللّهُ اَبَا البَناتِ، اَلبَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبِّباتٌ وَ البَنونَ مُبَشِّراتٌ وَ هُنَّ الباقیاتُ الصّالِحاتُ
رحمت خدا بر پدرى که داراى دخترانى است! دختران، با برکت و دوست داشتنىاند و پسران، مژده آورند. دختران باقیات الصالحات (بازماندگان شایسته)اند.
(۸) مَا مِنْ بَيْتٍ فِيهِ الْبَنَاتُ إِلَّا نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اثْنَتَا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ السَّمَاءِ وَ لَا يَنْقَطِعُ زِيَارَةُ الْمَلَائِكَةِ مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ يَكْتُبُونَ لِأَبِيهِمْ كُلَّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ
هیچ خانه ای نیست که در آن دخترانی باشد مگر آن که هر روز دوازده برکت ورحمت از آسمان برآن نازل می شود،ودائم مورد زیارت ملائکه قرار دارد ،برای پدرشان هر روز وشب ثواب یک سال عبادت می نویسند.
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_دوم_تقلید
(۱) پدر مسئول تربیت فرزند
(۲) احادیث تربیت
(۱) بر پدران لازم و واجب هست زمینه های رُشد و تربیت دینی و معنوی فرزند را فراهم سازد و به او در طیّ طریق بندگی و اطاعت خداوند کمک کند.
(۲) #احادیث_تربیت
#نکته: برخی از موارد ویژه پسران است
#احادیثی از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم):
(۱) حَقُّ الوَلَدِ على والِدِهِ أن يُعَلِّمَهُ الكِتابَةَ، و السِّباحَةَ، و الرِّمايَةَ، و أن لا يَرزُقَهُ إلاّ طَيِّبا.
حقّ فرزند بر پدرش اين است كه او را سواد و شنا و تيراندازى بياموزد و جز روزى حلال خوراك او نكند.
(۲) حَقُّ الوَلدِ على والِدِهِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُزَوِّجَهُ إذا أدرَكَ، و يُعَلِّمَهُ الكِتابَ.
حقّ فرزند بر پدرش اين است كه نام نيكو برايش انتخاب كند، هر وقت بالغ شد، او را همسر دهد، و بدو قرآن بياموزد.
(۳) مِن حَقِّ الوَلَدِ على والِدِهِ ثَلاثَةٌ: يُحَسِّنُ اسمَهُ، و يُعَلِّمُهُ الكِتابَةَ، و يُزَوِّجُهُ إذا بَلَغَ.
از جمله حقوق فرزند بر پدرش سه چيز است: برايش نام خوب انتخاب كند، سواد به او بياموزد و هر گاه به سن بلوغ رسيد، او را همسر دهد.
(۴) لَمّا سُئلَ عن حَقِّ الوَلَدِ: تُحَسِّنُ اسمَهُ و أدَبَهُ، و تَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا.
در پاسخ به سؤال از حقّ فرزند فرمود: نام نيكو بر او بگذارى و خوب تربيتش كنى و شغل و حرفه خوبى به او بياموزى.
(۵) حَقُّ الوَلَدِ علَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُحَسِّنَ أدَبَهُ.
حقّ فرزند بر پدر اين است كه نام خوبى برايش انتخاب كند، و او را نيكو تربيت كند.
(۶) حَقُّ الوَلَدِ على والِدِهِ أنْ يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُحَسِّنَ مَوضِعَهُ، و يُحَسِّنَ أدَبَهُ.
حقّ فرزند بر پدرش اين است كه نام خوب بر او بنهد و حرفه خوبى به او بياموزد و خوب تربيتش كند.
(۷) مَن بَلَغَ وَلدُهُ النِّكاحَ و عِندَهُ ما يُنكِحُهُ فلَم يُنكِحْهُ ثُمّ أحدَثَ حَدَثا فالإثمُ علَيهِ.
هر كه فرزندش به سنّ ازدواج برسد و توانايى مالى داشته باشد كه او را همسر دهد و ندهد و از آن فرزند خطايى سر زند، گناهش به گردن اوست.
(۸) رَحِمَ اللّهُ مَن أعانَ وَلَدَهُ على بِرِّهِ، و هُو أن يَعفُوَ عَن سَيّئتِهِ، و يَدعُوَ لَهُ فيما بَينَهُ و بَينَ اللّهِ.
خدا رحمت كند كسى را كه فرزندش را بر نيكى كردن به خود يارى رساند، بدين گونه كه از گناه و خطاى او در گذرد و به درگاه خدا برايش دعا كند.
(۹) رَحِمَ اللّهُ والِداً أعانَ وَلَدَهُ على بِرِّهِ.
خدا رحمت كند پدرى را كه فرزندش را بر نيكى كردن به خود كمك كند.
حدیثی از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام):
حَقُّ الوَلَدِ علَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ، و يُحَسِّنَ أدَبَهُ، و يُعَلِّمَهُ القرآنَ.
حقّ فرزند بر پدر اين است كه نام نيكو بر او گذارد، او را نيكو تربيت كند و بدو قرآن آموزد.
#احادیثی از آقا امام صادق (علیه السلام):
(۱) تَجِبُ للوَلَدِ على والِدِهِ ثَلاثُ خِصالٍ: اختِيارُهُ لِوالِدَتِهِ، و تَحسينُ اسمِهِ، و المُبالَغَةُ في تَأديبِهِ.
فرزند سه حق بر گردن پدرش دارد: مادر خوبى برايش انتخاب كند، نام نيكويى بر او بگذارد و در تربيت او بكوشد.
(۲) بِرُّ الرّجُلِ بوَلَدِهِ، بِرُّهُ بوالِدَيهِ.
نيكى كردن مرد به فرزندش، نيكى كردن اوست به پدر و مادرش.
(۳) عنِ الإمامِ الصّادق (عليه السلام) لِرجُلٍ سَألَهُ: مَن أبَرُّ؟ {قال}: والِدَيكَ، قالَ: قَد مَضَيا، قالَ: بَرَّ وُلدَكَ.
امام صادق عليه السلام به مردى كه عرض كرد: به كه نيكى كنم؟ فرمود: به پدر و مادرت، عرض كرد: آنها از دنيا رفته اند. فرمود: به فرزندت نيكى كن.
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_سوم_تقلید
(۱) وظیفه دختر بالغ
(۲) نشانه بالغ شدن دختر
(۱) هرگاه دختر بالغ شود مکلّف شده است و واجب هست به وظایف شرعیش عمل کند.
(۲) نشانه «بالغ» شدن دختر یکی از سه چیز هست:
{۱} تمام شدن نُه سال قمری؛
{۲} خارج شدن منی؛ {۳}روئیدن موی درشت بالای عورت {شرمگاه}.
#چند_نکته:
(۱) هر یک از نشانه ها به تنهائی علامت بلوغ هست.
(۲) نه سال قمری؛ تقریبا برابر است با ۸ سال و ۸ ماه و ۲۵ روز شمسی.
(۳) آیةالله العظنی سیستانی نشانه بالغ شدن دختر را فقط تمام شدن نه سال قمری میدانند.
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_چهارم_تقلید
تعریف مجتهد
مجتهد یعنی » کسی است که دارای ملکه اجتهاد در استنباط احکام شرع از منابع اربعه یعنی: {قرآن، سنّت، عقل و اجماع} باشد و کلمه «مجتهد» از «اجتهاد» گرفته شده و «اجتهاد» یعنی: تلاش و کوشش کردن؛ و «مجتهد» کسی است که «احکام دین» را از منابع اربعه، با تلاش و کوشش خود پس از ریاضتهای سالیان عمر خود - در سایه توفیقات الهی و دارا بودن اوصاف شایسته و ارزشمند بویژه عدالت - بدست می آورد.
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_پنجم_تقلید
تعریف عمل به احتیاط:
عمل به احتیاط؛ یعنی در بین فتاوای مراجع عظام، به فتوائی که به احتیاط نزدیکتر است عمل شود و تحقّق آن به چند صورت است:
اگر برخی از مراجع عظام تقلید:
{۱} عملی را واجب و برخی واجب ندانند ؛ عمل را انجام دهد.
{۲} عملی را حرام و برخی حرام ندانند؛عمل را ترک کند.
{۳} عملی را یکبار کافی و برخی کافی ندانند؛ عمل را تکرار کند.
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_ششم_تقلید
تعریف احکام دین
آن دسته از تعالیم دینی که دستورات و مسائل عملیِ فردی و اجتماعی شامل عبادات و تعاملات اجتماعی (مقررات دینی) را در بر میگیرد. به احکام دینی و گاهی «قوانین شرعی» نیز گفته میشود.
تعالیم و آموزههای دینی ــ بویژه در اسلام ــ خود به سه دسته کلی تقسیم میشوند که احکام جزء اخیر آن است:
(۱) مسائل اعتقادی،
(۲) مسائل اخلاقی،
(۳) مسائل عملی (احکام دینی یا شرعی).
در اسلام، احکام دینیِ فردی و اجتماعی در کتب فقهی خود به چند قسم هستند:
{۱} احکام عبادی؛
مانند: طهارت، نماز، روزه، اعتکاف، خمس، زکات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و...
{۲} عقود؛ یعنی پیمانها و قراردادهای مشروع بین مؤمنين، مانند: معاملات، شرکت، اجاره، نکاح و...
{۳} مسائل حقوقی. یعنی مسائل فردی و قوانین اجتماعی زندگی؛
بجز قسم عبادات، مابقی بیشتر جنبه جنبه حقوق اجتماعی به خود میگیرد.
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_هفتم_تقلید
اقسام احکام دین
احکام دین پنج قسم هست:
{۱} واجب: یعنی کاری که باید انجام داد و ترک کردن آن گناه است. (مانند: نمازهای یومیه، امر به معروف، نهی از منکر، چشم از نامحرم بازداشتن و...).
{۲} حرام: یعنی کاری که نباید انجام داد و انجام دادن آن گناه است. (مانند: دروغ، غیبت، تصرّف غیر مجاز در مال دیگران).
{۳} مستجبّ: یعنی کاری که واجب نیست، ولی انجام دادن آن بهتر و دارای اجر و ثواب است. (مانند: غسل جمعه، پوشیدن لباس سفید و تمیز در نماز و غیر نماز، خواندن تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) بعد از نمازهای یومیه و نیز هنگام خوابیدن و...، صدمرتبه استغفار کردن و گفتن «لا اله الّا الله» و ذکر صلوات هنگام خوابیدن).
{۴} مکروه: یعنی کاری که حرام نیست، ولی ترک کردن آن بهتر و دارای اجر و ثواب است. (مانند: پوشیدن لباسهای کثیف و آلوده در نماز و غیر نماز، پرخوری، در حال سیری غذا خوردن).
{۵} مباح: یعنی کاری که انجام دادن یا ترک کردن آن، مساوی است. (مانند: راه رفتن، نشستن و...)
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_هشتم_تقلید
اقسام نظر مجتهد
نظر مجتهد سه قسم هست:
{۱} فتوی، یعنی: بیان حُکم شرعی؛ (مثل اینکه بفرماید: انسان تا خمس درآمد خود را ندهد نمی تواند در آن تصرّف کند، هر چند قصد دادن خمس را داشته باشد).
{۲} حُکـم، یعنی: بیان مصداق حُکم شرعی؛ ( مثل اینکه بفرماید: فلان روز اول ماه است).
{۳} احتیاط:
الــف: احتیاط واجب؛ یعنی احتیاطی که قبل یا بعد از آن فتوا نباشد؛ ( مثل اینکه بفرماید: احتیاط واجب آن است که برای یاد دادن واجبات مزد نگیرد.
بــــ: احتیاط مستحب؛ یعنی احتیاطی که قبل یا بعد از آن فتوا باشد. ( مثل اینکه بفرماید: ظرف نجس را اگر یکمرتبه در آب کُر یا جاری بشویند پاک میشود، ولی احتیاط آن استکه سه مرتبه بشویند)
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_نهم_تقلید
آیا عمل به احتیاط برای هر کسی مقدور هست؟
#پاسخ: عمل به احتیاط برای بیشتر افراد مقدور نیست.
♻️ فتوای برخی از مراجع:
🌸 از مرحوم آیةالله العظمی بهجت نقل است که: شخص عربی از مرحوم شیخ محمد رضا آل یاسین پرسید: در حال رکوع و سجود تسبیحه ی کبری چند بار باید گفته شود؟ ایشان در جواب فرمود: سه مرتبه واجب است!
بعد از رفتن سؤال کننده، به عنوان اعتراض به ایشان عرض شد هیچ یک از فقها چنین فتوایی نداده است. ایشان فرمودند: این شخص یکی را قبل از سجده، و یکی را در حال سجده، و سومی را در هنگام سربرداشتن می گوید؛ لذا خواه ناخواه یکی از آن سه در حال سجده، انجام می گیرد.
🌸 برخی نیز گفته اند: احتیاط، عصای پیره زن هاست.
🌸 ظاهر این است که بهتر است انسان در مقام عمل شخصی خود از احتیاط نگذرد و عمل را موافق احتیاط انجام دهد؛ ولی در مقام فتوی، دستور به احتیاط مشکل است.
🌸 آیةالله سیدمحمدکاظم یزدی: «عمل به احتیاط» مستلزم این است که شخص آشنا به کیفیت احتیاط باشد و لذا چون «عمل به احتیاط» نیاز به اطلاعات و دقت فراوان دارد از هر کسی ساخته نیست.
🌸 آِیةالله العظمی امام خمینی: موارد احتیاط را کم کسی میداند، پس عمل شخص عامی که آشنا به موارد احتیاط نیست، بدون تقلید، باطل هست.
🌸 آیةالله العظمی امام خامنه ای: چون عمل به احتياط مستلزم شناسايى موارد و چگونگى احتياط و صرف وقت بيشتر است، بهتر آن است كه مكلّف در احكام دين از مجتهد جامع الشرائط تقليد كند.
🌸 آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: واجب است در كيفيّت احتياط نيز احتياط كند، يعني چنانچه احتياط از چند طريق ممكن باشد بايد طريقي را اختيار نمايد كه مطابق با احتياط باشد.
🌸 آیةالله العظمی مکارم شیرازی: چون عمل به احتياط مشكل است و احتياج به اطّلاعات نسبتاً وسيعي از مسائل فقهي دارد، راه براي تودۀ مردم غالباً همان مراجعه به مجتهدين و تقليد از آنها است.
🌸 آیةالله نوری همدانی: به اين مطلب بايد توجه كرد كه در بسياري از موارد در خود عمل به احتياط نيز بايد يا مجتهد بود و يا تقليد كرد.
#منابع:
(۱) العروةالوثقی، م ۲
(۲) تحریرالوسیله، م ۱
(۳) أجوبةالإسفتائات س ۲
(۴) توضیح المسائل مراجع، م ۱.
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله
#درس_دهم_تقلید
معنای تقلید کردن
♻️ فتاوای مراجع عظام:
🌸 آیات عظام: امام خمینی، خوئی، فاضل لنکرانی، سیستانی، وحید خراسانی، نوری همدانی: تقليد در احکام، عمل كردن به دستور مجتهد است.
🌸 آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: تقليد در احكام، ياد گرفتن فتواي مجتهد است با التزام به عمل به آن.
🌸 آیةالله العظمی تبريزي: تقليد در احكام، اعتماد كردن به دستور مجتهد درهنگام عمل یا بعد از آن است.
🌸 آیات عظام: اراکی، سبحانی: تقلید دراحکام، عمل نمودن به دستور مجتهد است، یعنی عملش را به استناد فتوای او انجام دهد.
🌸 آیةالله العظمی امام خامنه ای: تقليد یعنی در احکام دین به مجتهد جامع الشرائط مراجعه کردن، و به عبارت دیگر بر طبق تشخیص و فتوای او اعمال شرعی را به جا آوردن.
🌸 آیةالله العظمی مكارم شیرازی: حقيقت تقليد در احكام استناد عملي به دستور مجتهد است، يعني انجام اعمال خود را موكول به دستور مجتهد كند.
🌸 آیةالله العظمی شبیری زنجاني: تقليد به معناي پيروي كردن از ديگري در عقيده يا عمل است.
🌸 آیات عظام: بهجت و مظاهری این مسأله را در رساله خود نیاورده اند.
#منابع:
(۱) توضیح المسائل مراجع م ۲.
(۲) رساله آموزش آیةالله العظمی امام خامنه ای، درس ۱، ص ۵.
کانال احکام بانوان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
#درس_یازدهم_تقلید_قسمت_اول
شرایط مجتهد جامع الشرایط
♻️ فتاوای مراجع عظام:
🌸 آیةالله العظمی امام خمینی: از مجتهدی بايد تقليد كرد كه مرد و بالغ و عاقل و شيعۀ دوازده امامي و حلال زاده و زنده و عادل باشد. و نيز بنابر احتياط واجب بايد از مجتهدی تقليد كرد كه حريص به دنيا نباشد و از مجتهدين ديگر اعلم باشد، يعني در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين زمان خود استادتر باشد.
🌸 آیات عظام: خوئي، سيستاني، تبريزي: از مجتهدی بايد تقليد كرد كه مرد و بالغ و عاقل و شيعۀ دوازده امامي و حلال زاده و زنده و عادل باشد (آیةالله تبريزي: و نيز معتبراست سابقۀ فسق معروفي بين مردم نداشته باشد و از مجتهدي كه تقليد مي شود، غير از اوصاف ذكر شده امر ديگري معتبر نيست ) وعادل كسي است كه كارهائي را كه بر او واجب است، بجا آورد و كارهائي را كه بر او حرام است ترك كند، و نشانۀ عدالت اين است كه در ظاهر شخص خوبي باشد، كه اگر از اهل محلّ يا همسايگان او يا كساني كه با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبي او را تصديق نمايند و در صورتي كه اختلاف فتوي بين مجتهدين در مسائل محلّ ابتلاء ولو اجمالاً معلوم باشد لازم است مجتهدي كه انسان از او تقليد مي كند، اعلم باشد يعني در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين زمان خود بهتر (آیةالله سيستاني: تواناتر) باشد.
🌸 آیات عظام: گلپايگاني، صافي گلپایگانی: از مجتهدی بايد تقليد كرد كه مرد و بالغ و عاقل و شيعۀ دوازده امامي و حلال زاده و زنده و عادل باشد و عادل كسي است كه با ملكۀ عدالت كارهائي را كه بر او واجب است بجا آورد و كارهائي را كه بر او حرام است ترك كند، و ملكۀ عدالت عبارتست از حالتي كه وادار كند انسان را به اطاعت و ترك معصيت و نشانۀ آن اين است كه اگر از اهل محلّ يا از همسايگان او يا كساني كه با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، خوبي او را تصديق نمايند و مجتهدي كه انسان از او تقليد مي كند- در صورت علم به مخالفت فتواي او با فتواي غير- بنابر احتياط واجب بايد غير، اعلم از او نباشد مگر آنكه فتواي غير اعلم موافق با احتياط باشد (آیةالله صافي گلپایگانی: يا فتواي اعلم شاذ و نادر باشد كه دراين صورت بايد به قولي كه احوط است عمل نمايد) واعلم يعني در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين زمان خود استادتر باشد.
🌸 آیةالله العظمی بهجت: تقليد از مجتهدي كه مرد،بالغ ،عاقل،شيعۀ دوازده امامي ،حلال زاده ،آزاد،زنده و عادل باشد جايز است و بنا براظهر بايد از مجتهدين ديگر اعلم باشد يعني در استنباط احكام الهي تواناتر باشد ويا اينكه از نظر علمي و اجتهاد مساوي ديگر مجتهدين باشد و در صورتي كه شناختن اعلم يا بدست آوردن فتاواي او مشكل باشد (مستلزم عسر و حرج باشد)مي تواند با رعايت الاعلم فالاعلم و ساير شرايط،از غير اعلم تقليد نمايد.
🌸 آیةالله العظمی فاضل لنکرانی: از مجتهدى بايد تقليد كرد كه: مرد بالغ، عاقل، شيعه دوازده امامى، حلال زاده، زنده و عادل باشد و مقصود از عدالت آن است كه قدرت نفسانيه اى بر انجام واجبات و ترك گناهان كبيره داشته باشد. و احتياط واجب آن است كه مرجع تقليد حريص به دنيا نباشد و لازم است از مجتهدين ديگر اعلم باشد يعنى در فهميدن حكم خدا از همه مجتهدين عصر خودش عالمتر باشد. يكى از راه هاى شناخت عدالت حسن ظاهر است. يعنى با او رفت و آمد و معاشرت داشته باشد و در شرايط مختلف او را ديده باشد كه مسائل شرعى را رعايت مى كند و يا همسايگان و اهل محل خوبى او را تصديق كنند. {و} در صورتى كه دو مجتهد از نظر علمى مساوى باشند احتياط لازم آن است كه از كسى كه اتقى و اورع است تقليد كند.
🌸 آیةالله العظمی امام خامنه ای: از کسی باید تقلید کرد که شرایط آن را داشته باشد: ۱. مرد باشد. ۲. بالغ باشد. ۳. عاقل باشد. ۴. شیعهی ۱۲ امامی باشد. ۵. حلال زاده باشد. ۶. بنابر احتیاط (واجب) زنده باشد. ۷. عادل باشد. ۸. با توجه به حساسیت و اهمیت منصب مرجعیت در فتوا، بنابر احتیاط واجب، قدرت تسلط بر نفس سرکش را داشته و حرص به دنیا نداشته باشد. ۹. مجتهد باشد. ۱۰. بنابر احتیاط واجب اعلم باشد.
🌸 آیةالله العظمی مكارم شیرازی: مجتهدى که از او تقلید مى کند باید داراى صفات زیر باشد: مرد، بالغ، عاقل، شیعه ی دوازده امامى، حلال زاده و همچنین بنابراحتیاط واجب عادل و زنده باشد. (عادل کسى است که داراى حالت خداترسى باطنى است که او را از انجام گناه کبیره و اصرار بر گناه صغیره باز مى دارد) {و} در مسایلى که مجتهدین اختلاف نظر دارند باید از «اعلم» تقلید کند.
ــــــــــــــ
انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد.
http://eitaa.com/banevan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمةالله
#درس_یازدهم_تقلید_قسمت_دوم
شرایط مجتهد جامع الشرایط
♻️ فتوای مراجع عظام
🌸 آیةالله العظمی اراکی: از مجتهدی باید تقلید کرد که مرد و بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و حلال زاده و زنده و عادل باشد و نیز باید از مجتهدی تقلید کرد که حریص به دنیا نباشد و بنابر احتياط واجب، در مسائلي كه مي داند فتواي اعلم با غير اعلم اختلاف دارد و همچنين در مسائل محدودي كه مي داند در يكي يا بعضي از آنها اختلاف فتوي دارند ( شبهۀ محصوره ) بايد از اعلم تقليد كرد.
🌸 آیةالله العظمی وحید خراسانی: قول مجتهدی برای مقلّد حجّت است که مرد و عاقل و شیعه دوازده امامی و حلالزاده و زنده - هرچند به ادراک حیات او در حالی که ممیز باشد- و عادل و بنابراحتیاط واجب بالغ باشد. و عادل کسی است که کارهایی را که بر او واجب است بجا آورد و کارهایی که بر او حرام است ترک کند، و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبی باشد که اگر از اهل محلّ یا همسایگان او یا کسانی که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند خوبی او را تصدیق نمایند و مجتهدی که انسان از او تقلید می کند –در صورتی که علم اگر چه اجمالاً به اختلاف بین مجتهدین در فتوا نسبت به مسائل محلّ ابتلاء داشته باشد – باید اعلم باشد، یعنی در فهمیدن حکم خدا و وظائف مقرّره به حکم عقل وشرع از تمام مجتهدهای زمان خود بهتر بوده، مگر اینکه قول غیر اعلم مطابق با احتیاط باشد.
🌸 آیةالله العظمی شبیری زنجاني: در احكام دينى از كسى بايد تقليد كرد كه داراى شرايط زير باشد:
۱- مرد باشد. ۲- بالغ باشد. ۳- عاقل باشد. ۴- شيعه دوازده امامى باشد. ۵- حلالزاده باشد. ۶- عادل باشد، يعنى از گناهان كبيره، مانند: دروغ، غيبت، تهمت، آدمكشى، رباخوارى، ترك نماز و ترك روزه ...، از روى ملكه اجتناب كند و مراد از ملكه؛ حالت نفسانى است كه انسان را به ترك گناه وادار مىكند، اصرار بر گناه صغيره نيز، گناه كبيره محسوب مىگردد و نشانه عدالت اين است كه در ظاهر شخص خوبى باشد؛ يعنى اگر از اهل محل يا همسايگان او يا كسانى كه با او معاشرت دارند حال او را بپرسند، بگويند: ما خلاف شرعى از او سراغ نداريم. ۷- مجتهد باشد. ۸- اعلم باشد و اين در صورتى است كه احتمال اختلاف ميان مجتهدين در مسائل مورد ابتلا را بدهد. مجتهد اعلم كسى است كه از تمام مجتهدهاى زمان خود حكم خدا را بهتر بفهمد، و برترى وي بايد به گونهاى باشد كه متعارف افراد اهل فضل بتوانند آن را تشخيص دهند، و اگر هيچ يك از مجتهدين چنين برترى روشنى نداشته باشند از هر يك از مجتهدين طراز اوّل مىتوان تقليد نمود. ۹- موثّق باشد، يعنى اشتباهش از متعارف بيشتر نباشد و كسى كه حريص به دنيا باشد غالباً موثّق نيست، زيرا حبّ شديد به دنيا باعث اشتباه زياد در تشخيص مىگردد. ۱۰- زنده باشد (با تفصيلى كه بعداً خواهد آمد).
🌸 آیةالله العظمی سبحانی: از مجتهدی باید تقلید کرد که مرد و بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و حلالزاده و زنده و عادل باشد. و از مجتهد های دیگر اعلم باشد.
🌸 آیةالله العظمی نوری همدانی: از مجتهدي بايد تقليد کرد که مرد و بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامي و حلال زاده و زنده و عادل باشد. و نيز بنابر احتياط واجب بايد از مجتهدي تقليد کرد که حريص به دنيا نباشد، و بنابراقوي در صورت علم به مخالفت فتواي او با فتواي غير اعلم موافق با احتياط باشد و اعلم يعني در فهميدن حکم خدا از تمام مجتهد هاي زمان خود، استاد تر باشد.
🌸 آیةالله العظمی مظاهری: از مجتهدی باید تقلید کرد که اعلم باشد، یعنی در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدهای زمان خود استادتر باشد، و همچنین باید مرد ، بالغ ، عاقل، شیعه دوازده امامی، حلالزاده و عادل باشد؛ و همچنین باید حریص به دنیا نباشد. عادل کسی است که دارای ملکه عدالت و خداترسی باطنی باشد به صورتی که او را از گناهان باز دارد و نشانۀ آن این است که اگر از کسانی که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند تقوای او را تصدیق نمایند. {و} همین مقدار که مکلّف التزام به تقلید از مجتهد پیدا کند مقلد او محسوب می شود و برای تحقّق تقلید، لازم نیست رساله مجتهد را داشته باشد یا به فتوای او عمل کرده باشد.
#منابع:
(۱) توضیح المسائل مراجع م ۲.
(۲) رساله آموزشی آیةالله العظمی امام خامنه ای، درس ۲، ص ۷.
ــــــــــــــ
انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد.
http://eitaa.com/banevan
🔴 مجازات شوخی زن و مرد نامحرم با یکدیگر
#احکام_شرعی_بانوان
ــــــــــــــ
انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد.
http://eitaa.com/banevan
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
خم شدن باید به قصد رکوع باشد
یکی از شرایط صحت نماز نیت نماز هست یعنی حتی اگر جزئی از نماز بدون نیت باشد، نماز باطل میشود.
خم شدن بايد به قصد ركوع باشد، پس اگر به قصد كار ديگری مثلاً برای كشتن جانوری یا گذاشتن چیزی یا برداشتن چیزی خم شود، نمیتواند آن خم شدن را ركوع حساب كند،
پس بايد بايستد تا قیام متصل به رکوع حاصل شود و سپس دوباره برای ركوع خم شود و بخاطر این ایستادن، ركن زياد نشده چون رکوعی انجام نشده است که بگوییم رکن زیاد شده و نماز باطل است.
آیةالله العظمی بهجت:
اگر به قصد دیگر، مثلا برای کشتن جانور خم شود و قصد رکوع بعد از خم شدن بوجود آمد، بنابرأظهر کافی است.
منبع:
توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۰۲۵.
کانال بزرگ احکام بانوان
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
💚بسم الله الرحمن الرحیم💚
💎 اقسام زنا 💎
💎 قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی...
💎 برای هر عضوی بهره ای از زناست
۱. زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است.
۲. زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است.
۳. زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و...) است.
۴. زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرماست
۵. زنای پا، رفتن به مجلس گناه و... می باشد.
📚 منابع:
(۱) بهشت جوانان، ص 453،
(۲) وسایل الشیعه، ج 14، ص 138
(۳) سن ابی داود، ج 2، ص 247.
ــــــــــــــ
انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد.
http://eitaa.com/banevan
اللهم ارزقنا شهادة فی سبیلک:
💎 بسم الله الرحمن الرحیم 💎
#احکام #روزه
#روزه_بیمار
💠 #سوال:
بیمارانی که مبتلایان به #مرض_قند هستند مجبورند روزی یک یا دو آمپول #انسولین تزریق کنند و نباید در وعده های غذایی آنها تأخیر یا فاصله شود چون باعث پائین آمدن میزان قند خونشان میشود و دچار تشنج و بیهوشی میشود.
اینان به توصیه پزشکان باید در روز چند نوبت غذا بخورند.
آیا روزه به اینها واجب است؟
💠 #پاسخ:
مطابق با فتوای مراجع عظام تقلید اگر روزه گرفتن باعث بیماری یا تشدید بیماری شود گرفتن روزه واجب نیست و مطابق با فتوای برخی از مراجع عظام حرام هم هست.
ــــــــــــــ
انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد.
http://eitaa.com/banevan
🌸 آیت ا... مجتهدی تهرانی(ره)
💦 اولین عملی که باعث خوب شدن کاروبار انسان میشود، راضی نگهداشتن پدر و مادر است.
💦 دومین عمل، نماز اول وقت است. نماز اول وقت در این که کارتان خوب شود مؤثر است. کسانی که به هر دری میزنند، ولی کارشان درست نمیشود برای این است که نماز را اول وقت نمیخوانند.
ــــــــــــــ
انتشار و نشر مطالب و عکسهای این کانال، با ذکر منبع و لینک کانال اشکال ندارد.
http://eitaa.com/banevan