eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.5هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
5.5هزار ویدیو
121 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا ما همیشه مجبوریم توجیه بکنیم؟! مثلا امام دارای علم غیبه درسته تا اینجا؟! بعضی وقتا از علم غیبش استفاده نمیکنه خب چرا میگیم مصلحته، میگیم قرار نیست همیشه استفاده بکنه خب اینو کی گفته؟! یا مثلا امام علی میدونست توسط ابن ملجم شهید میشه چرا رفت اون ملعون رو برا نماز صبح بیدار کرد؟!
👇 با توجه به علم امام علی (ع) به شهادت آیا ایشان مکلف به پیشگیری از شهادتشان نبودند؟ ✅ 👇 ⚠️اگرچه حضرت در مقابله با این ماجرا علم غیب داشتند؛ اما در این امر مأمور به ظاهر بودند. 👈چراکه حضرت الگوی جامعه اسلامی بودند و باید مبنای علم عادی حجت را به عنوان الگو بر مردم تمام می کردند و در به کار گیری علم عادی در تشخیص تکلیف و عمل به آن به مردم سرمشق می دادند. 💠تکلیف حضرت در پیشگیری از این اتفاق مرتبط است با اینکه اثر این شهادت چیست و حضرت با توجه به اثر شهادتشان آیا مکلف به پیشگیری از این واقعه بودند یا نه؟🤔 ❕همانطور که امام حسین هم از شهادت خودشان اطلاع داشتند؛ اما با توجه به اثر شهادتشان از این واقعه پیشگیری نکردند و بلکه استقبال کردند و نیز همانطور که شهدای جنگ تحمیلی ما هم با وجود اینکه می دانستند روی مین رفتن و از این قبیل کارها جانشان را می گیرد، اما به خاطر اثر این کار در پیروزی ما در جنگ به صورت مختار این کار را انجام می دادند. چراکه گاهی دادن جان برای حفظ اصل اسلام واجب می شود. 💠در نوع تکلیفی که علم غیب به گردن آدمی می آورد و تکلیفی که علم عادی به گردن آدمی می آورد فرق است. چرا که علم عادی همخوان با طبیعت این عالم است و در محاسبه خیر و شر و محاسبه وظایف انسان بر اساس اختیارش تاثیر مستقیم دارد. چرا که عقل🧠 عادی آن را اداره می نماید. 👈اما علم غیب بر زمان و مکان و در نتیجه بر اختیار آدمی احاطه دارد. و آنچه آدمی را مکلف به انجام کاری می کند علم اکتسابی است. برای تفاوت علم غیب و علم اکتسابی می توان این چنین مثال آورد که: وقتی دانش آموزی درس نخواند و درست به سؤالات معلم جواب ندهد، آن معلم با پرسش از آن دانش آموز به طور عادی می فهمد که شاگردش درس را بلد نیست. اما گاهی این معلم با شناختی که از استعداد و روحیات شاگردش دارد، می تواند از پیش تشخیص دهد که شاگردش در آخر سال نمره می آورد یا نه؟ در این حال نمی توان از آن معلم توقع داشت که به خاطر علم حاصل از مهارتش و تسلطی که بر استعداد و روحیات آن شاگرد دارد، آن شاگرد را به خاطر مردودیتی که هنوز حاصل نشده تخطئه و تنبیه کند. البته تفاوت این مثال با علم غیب این است که آگاهی معلم تنها در حد حدس است؛ اماعلم غیب قطعی است. ماهیت علم غیب نیز چنین است و حال که حضرت بر اساس علم غیب از جنایت آینده ابن ملجم ملعون آگاه است، توقع پیشگیری از این ماجرا نمی رود. چرا که حضرت علی (ع) در اینجا مأمور به ظاهر بود و بر اساس علم اکتسابی عمل میکرد. 💠مسئله دیگر این است که نظام این عالم نظام امتحان و عملکرد اختیاری نیک و بد و سپس نتیجه ای نهایی در سرای آخرت است. بازداری از این امور به واسطه علم غیب مانع اختیار تکوینی و از بین برنده زمینه های امتحان در نظام هستی است. افزون بر آنکه بالاخره امام علی(ع) و هر کس دیگر باید از این دنیا برود و اگر از طریقی نشد، بالاخره از راهی دیگر می رود؛ ولی قاموس الهی در خلقت انسان این است که خوب و بد انسانها در این صحنه نمایان و برجسته گردد. منبع :پرسمان
. ⁉️آیا ائمه(ع) علم به غیب داشته اند؟ 🔰 اسلام کوئست 👇 https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3259
👇 اینکه چرا امام حسین ع با توجه به اینکه میدانست و علم غیب داشت که جنگیدن با سپاه یزید باعث پیروزی در میدان نبرد نمیشود ومیدانستند که زن و فرزندان و خانواده ایشان هتک حرمت میشن باز هم دست از جنگ برنداشت (خودخواهی کرد به خاطر اینکه بگه حرف من درسته همه را به کشتن داد) ✅ 👇 "خودخواهی کردن" و "همه را به کشتن دادن" قضاوتهای اخلاقی ما درباره یک واقعه تاریخی است نه عین واقعیت. این قضاوت ها نیاز به دلیل دارد: اگر امام حسین علیه السلام، تنها هدفش کسب قدرت مادی و حکومت دنیایی بود، شاید می شد او را "خودخواه" خواند. اگر پیروان او، با چشم و گوش بسته از او پیروی می کردند، شاید می شد گفت که امام حسین "آنها را به کشتن داده". اما مطالعه دقیق اسناد تاریخی، قضاوتی متفاوت را رقم خواهد زد. قضیه از این قرار است که مسلمانان، پس از خلافت عثمان، به سراغ حضرت علی علیه السلام می روند و او را به عنوان خلیفه کل جامعه اسلامی می پذیرند. معاویه که توسط خلفای پیشین حاکم منطقه شام شده بود، پس از خلیفه شدن حضرت علی علیه السلام، حاضر نمی شود که پُست خود را تحویل دهد و با حضرت می جنگد. حضرت علی علیه السلام در این جنگ پیروز نمی شود. پس از حضرت علی، امام حسن مجتبی علیهما السلام خلیفه کل جامعه اسلامی می شود. او نیز سعی می کند که حکومت بخشی از کشور اسلامی را که در دست معاویه بود پس بگیرد اما موفق نشده و کارشان به صلح می انجامد. در صلح نامه بین امام حسن و معاویه، قرار می گذارند که معاویه برای خود جانشین انتخاب نکند. اما معاویه بر خلاف تعهدش، دم مرگ، یزید را به عنوان جانشین خودش در شام انتخاب می کند. در آن زمان، امام حسن مجتبی از دنیا رفته اند و امام حسین علیه السلام، اگرچه خلیفه نیست اما امام مسلمین و از شخصیت های بزرگ آن دوران بوده است. یزید نامه ای به حاکم مدینه می نویسد و می گوید از حسین و دو نفر دیگر برای من بیعت بگیر و اگر بیعت نکردند، گردن آنها را بزن. در همین ابتدای کار می بینیم که تهدید به مرگ علیه امام حسین وجود دارد و اگر بیعت نکند کشته خواهد شد. اما آیا امام حسین باید با یزید بیعت می کرد و می پذیرفت که جامعه اسلامی تحت حکومت شخصیتی مثل یزید باشد؟ 1️⃣ طبق صلح نامه حکومت یزید قابل قبول نبود و دلیلی نداشت که او خلیفه شود. چرا امام باید یک عمل خلاف را می پذیرفت؟ 2️⃣ امام حسین علیه السلام می فرمایند که یزید فردی فاسق و شراب خوار است و مثل منی با مثل یزید بیعت نخواهد کرد. از آن به بعد مأموران حکومتی به دنبال امام افتادند تا به زور از او بیعت بگیرند یا او را بکشند. امام از مدینه به سمت مکه رفت، چند ماهی در آنجا ماند اما تلاشها برای ترور او ادامه یافت. در این بین مردم کوفه از امام دعوت کردند که برای قیام علیه یزید نزد آنان برود. امام نیز برای حفظ جان خود از مکه خارج شد و وقتی عده ای گفتند که به کوفه نرو، فرمود هر جا که بروم، مأموران یزید به دنبال من خواهند آمد و مرا خواهند کشت. پس رفتن به کوفه با توجه به 📩نامه های کوفیان، معقول تر به نظر می رسید. وقتی هم که در بین راه کوفه، امام با لشکر دشمن مواجه می شود، آنها اجازه بازگشت به امام ندادند و گفتند یا بیعت کن یا بجنگ.⚔️ این ظاهر قضیه است و همانطور که میبینیم، از اول ماجرا، امام یا باید با یزید بیعت می کرد و جامعه اسلامی را به دست فردی شرابخوار و فاسق می سپرد و یا باید کشته می شد و راه سومی وجود نداشت. اما آیا عزّت و شرافت انسانی، غیرت دینی و وظیفه خطیر امامت جامعه، به ایشان این اجازه را می داد که امّت اسلامی را به دست یزید بسپارد؟ آیا دفاع از حق، دفاع از دین الهی، دفاع از عدالت و مخالفت با ظلم و زورگویی، "خودخواهی" است؟ از زاویه دیگر، امام حسین علیه السلام تصمیم به قیام علیه یزید گرفت. در ابتدای قیام در وصیت نامه ای به برادرشان فرمودند که من برای خوش گذرانی و هوی و هوس و حکومت دنیایی قیام نمی کنم. بلکه من برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنّت رسول خدا قیام می کنم. چرا که دین خدا در حال تحریف است و بدعت ها در دین پدید آمده است و من موظفم که اسلام حقیقی را زنده کنم(نقل به مضمون). آیا امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت های پیامبر و مبارزه با بدعت ها و تحریف ها، خود خواهی است؟ آیا کسانی که این هدف امام را فهمیدند و برای این هدف همراه امام قیام کردند، خود را به کشتن دادند؟ از زاویه سوم اگر به قضیه نگاه کنیم می بینیم که امام از قبل، نسبت به همه وقایع علم داشت و می دانست که آخر امر چه اتفاقی خواهد افتاد. چند نکته اینجا هست. 1️⃣ امام اگر میدانست که در این راه کشته خواهد شد، این را هم می دانست که این اتفاقات به خواست خدا و رضایت اوست و در واقع خدا می پسندد که حسین در راه او شهید شود و اولادش به اسارت بروند.(این مطلب را
امام در عالم رؤیا از جدّشان رسول خدا شنیدند که ایشان فرمود: خدا می خواهد تو را کشته ببینید و فرزندان تو را اسیر...) اینکه چرا خداوند چنین چیزی را می خواست، سوالی دیگر است اما با این نکته کار داریم که امام هر کاری کرد، برای رضای خدا کرد پس کارش خودخواهی و به کشتن دادن دیگران نبود. 2️⃣کسی که علم غیب دارد، اگر چه از وقایع آینده با خبر است اما حق ندارد از این علم سوء استفاده کند و تلاش کند که آینده را تغییر دهد. هر چند که اصلاً چنین چیزی امکان نداشت زیرا همانطور که گفتیم امام یا باید بیعت می کرد و یا کشته می شد؛ او قطعا بیعت نمی کرد و این را سبب شقاوت و گمراهی و عاقبت به شرّی می دانست. پس باید کشته می شد و این را خداوند به او نشان داده بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا امام رفت کربلا وقتی میدونست شهید میشه.... ✅🌴یک قهرمان واقعی تمام تلاشش رو میکنه که زندگی دیگران رو نجات بده 🔅یک کادر درمان بخش کرونا، یک آتش نشان که میدونه ساختمان در حال ریزش هست ولی برای نجات کودکی تلاش می کند 🔅یک سربازی که لب خط مقدم برای حفظ مردم جان خودش رو به خطر میندازه 🔅می بینی تمام دنیا این قهرمانان را افرادی عزتمند و با شرافت میدانند الا استکبار جهانی که سعی می کند جریان امام حسین ع را به حاشیه ببرد چون این امام حسین است که دست دشمن را رو می کند . (ع) ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
✍️ به ⁉️مگر امامان علیهم‌السلام علم غیب نداشتند؟! پس چرا زهر نوشیدند؟! مگر از زهر بودن آن اطلاع نداشتند؟! ✅ 👇 اول: علم غیب امامان با اجازه خداوند است. هر موقع خدا بخواهد و امامان درخواست کنند چیزی را بدانند، به آن‌ها نشان می‌دهد. دوم: ویژگی‌ای که باعث شده مردم پیامبران و امامان را بپذیرند این است که آن‌ها مثل بقیه انسان‌ها هستند؛ درد را تحمل می‌کنند، بیمار می‌شوند وعوامل طبیعی روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر غیر از این بود، مردم آن‌ها را قبول نمی‌کردند و نمی‌توانستند آن‌ها را الگوی خود قرار دهند. پس باید مثل مردم زندگی کنند. سوم: هرچند امامان از طرف خدا علم غیب داشتند و زمان و مکان و نحوه شهادت خود را می‌دانستند، ولی موظف نبودند از علم الهی خود استفاده کنند؛ مگر در موارد خاص و به دستور خدا که مصلحتی باشد. بنابراین امامان وظیفه داشتند مثل مردم عادی زندگی کنند. اگر از راه طبیعی به زخمی شدن یا کشته شدن خود آگاه می‌شدند یا کسی به آن‌ها خبر می‌داد، آن موقع جلوی آن کار را می‌گرفتند و با احتیاط عمل می‌کردند؛ مثل زمانی که امام حسن علیه‌السلام از نقشه دشمن اطلاع پیدا کرد و آن‌گاه زیر لباسش زره پوشید. چهارم: .... 📝 پاسخ تکمیلی در لینک زیر👇👇 https://b2n.ir/w69375 📎 📎 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال یکی از دوستان چرا آخوندها که درس فقه خوندن اکثریت اینا سمت های مهم کشوری مشغولن با درس حوزه که نمیشه کشور اداره کرد؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
آیا روحانیت نباید مسئولیت اجرایی بگیرد⁉️ روحانیت به چه معناست⁉️ کسی که عمامه به سر دارد یا کسی که تنها تخصصش، علم دین است⁉️ ✅🌴اگر مقصود از روحانیت، عمامه به سرها باشد، این سخن غیر منطقی است. زیرا عمامه بیش از چند متر پارچه چیز دیگری نیست و نمی تواند نشان دهنده توانمندی یا ناتوانی افراد در مدیریت باشد. اگر مقصود از روحانیت، کسی است که تنها تخصصش، علم دین است، سخن کاملاً صحیح است. کسی که تنها در علم دین تخصص دارد، باید در جایگاهی قرار بگیرد که این تخصص او به کار آید و نباید در جایی باشد که تخصص آن را ندارد. ⁉️ حال اگر یک روحانی، در کنار علم دین، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، پزشکی، مهندسی یا .... را خواند و در آنها هم متخصص شد، نباید مسئولیت اجرایی متناسب با تخصص اش قبول کند؟! ⁉️ اگر یک روحانی، در شرایطی خاص(اوایل انقلاب) ناگزیر مسئولیتی به دست گرفته اما پس از چهل سال، کوله باری از تجربه را کسب کرد، باز هم می توان او را غیر متخصص خواند؟! . امروزه با پیشرفت و پیچیدگی و گستردگی علوم، هیچ شخصی نمی تواند در تمام رشته ها اعم از سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و بانک داری و بورس، بازرگانی، آب و کشاورزی، آموزش و پرورش، سلامت و درمان و ... صاحب نظر باشد. 👈 جایگاه ریاست جمهوری، جایگاه نیست که نیاز به کارشناس در رشته های مختلف داشته باشد. بلکه رئیس جمهور باید کسی باشد که توان ایجاد هماهنگی و مدیریت تمام دستگاه ها و وزارت خانه ها را داشته باشد. باید بتواند نخبگان و متخصصان را دور خود جمع کند و با کمک آنها مشکلات را حل کند. رئیس جمهور باید گوش شنوای انتقاد داشته باشد. رئیس جمهور باید بتواند از وقایع در گذر زمان پند بگیرد و از تجربیات گذشته اش به درستی استفاده کند.. اینکه کسی بگوید روحانیت اصلا وارد سیاست نشود تا جلوه خود و دین را خراب نکند، سخن غلطی است. 🔸زیرا اولاً دینی مثل دین اسلام که بیشتر احکامش اجتماعی است، اگر بر جامعه حکومت نداشته باشد، اساساً چیزی برایش باقی نمیماند تا بخواهد جایگاه و جلوه ای داشته باشد. 👈 ثانیاً تشکیل حکومت دینی بر اساس تعالیم اسلام، وظیفه مردم و عالمان دین است و کسی حق ندارد برای حفظ حرمت شخصی اش، از این وظیفه کوتاه بیاید. آیا این درست است که روحانیت برای حفظ حرمت خود، حکومت را به دست افرادی فاسد و فاجر بسپارد که اموال و دارایی مردم را صرف عیاشی و باج دهی به ابرقدرتها کنند؟! 🔸ثالثا شاید به حق یا ناحق در جاهایی، روحانیت بخاطر شرکت در حکومت لطمه خورده باشد. اما حاکمیت دین بر جامعه، سبب میشود تمام اقشار مردم نفع ببرند، حال ممکن است در این بین، یک قشر خاص لطمه بخورند. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام به ایشون چی میتونیم بنویسیم؟؟ لطفا اگه اینستا دارید برید یه دلیل موجه براشون بنویسید🙏🏻🙏🏻
50.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆👇 🎬 تفاوت با 🚨 پاسخ علی زکریایی به وحیدجلیلوند کارگردان تلویزیون و سینما 🔥 نشر باشما 😉 ⚠️ بیناشو! (علی زکریائی) رو دنبال کنید و به دیگران هم معرفی کنید 👇 @binaasho
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بلک ریوارد خبرگزاری فارس سپاه رو هک کرده این خبر راسته؟ کلی هم متن پخش کردن
هدایت شده از مهاجر
❌❌ خبر هک خبرگزاری فارس صحیح است ولی متن هایی که تحت عنوان بولتن واخبار محرمانه در فضای مجازی پخش شده است جعلی است در پی انتشار اخبار و نقل‌قول‌هایی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضای مجازی در قالب عناوینی چون بولتن غیررسمی، یک منبع آگاه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم گفت: مطالب منتشرشده و انتساب آنها به رهبر معظم انقلاب اسلامی فاقد اعتبار است. این منبع آگاه تصریح کرد: به‌اذعان دست‌اندرکاران تولید این جزوه‌ها، مطالب مذکور بدون طی کردن مراحل صحت‌سنجی و صرفاً با هدف جمع‌آوری شنیده‌ها و شایعات مطروحه در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و محافل رسانه‌ای، جمع‌آوری و در اختیار معدودی از افراد قرار داده شده است بنابراین هیچ‌گونه اعتبار و ارزش اسنادی ندارد. در پی انتشار جزواتی با عنوان «بولتن تهیه شده توسط یک رسانه برای فرمانده کل سپاه در فضای مجازی»، یک منبع مطلع در سپاه به خبرگزاری تسنیم گفت: این ادعا که فرمانده کل سپاه برخی اخبار را از طریق بولتن تهیه شده توسط یکی از مسئولان یک رسانه دریافت می‌کند، غیرواقعی و کذب است. فرمانده سپاه، فرمانده ارشد یکی از مهمترین ارکان نیروهای مسلح است که در آن علاوه بر یگان‌های رزمی، یگان‌های اطلاعاتی و حفاظتی پیشرفته‌ای قرار دارند و بالاترین دسترسی به اطلاعات لازم از طریق آنها و همچنین از طریق جلسات سطح کلان و طبقه‌بندی شده نظام وجود دارد لذا اینکه ادعا شود خبرنگار یا یکی از مسئولان یک خبرگزاری مسئول تهیه بولتن اخبار محرمانه برای فرمانده کل سپاه شده است، مضحک است. یکی از نشانه‌های مضحک بودن این ادعاها در فضای مجازی آنجاست که اخبار و نقل قول‌های جعلی از خود فرمانده کل سپاه هم برای فرمانده کل سپاه در آن گنجانده شده است! یعنی فرمانده کل سپاه برای آنکه بداند خودش چه گفته یا چه اقدامی کرده، تولید بولتن سفارش می‌دهد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یه مقاله ی خلاصه درمورد وجود منجی درهمه ی ادیان وبشارت حضرت مهدی به ادیان دیگر میخوام که توصفحم نشر بدم میتونید کمکم کنید ؟میخوام منابعش موثق باشه
هدایت شده از مهاجر
1️⃣ منجی گرایی در ادیان: در اين باره به طور کلي مي‌توان گفت که عقيده به مهدي موعودِ منجي عالم اختصاص به مسلمانان ندارد؛ بلکه تقريباً تمام اديان و مذاهب آسماني در اين عقيده شراکت دارند. پيروان تمام اديان و مذاهب اعتقاد دارند که در يک مقطع تاريخي که وضع جهان تيره و تار و تاريک مي‌گردد و جامعه بشري با بحران رو به رو مي‌شود فساد و ظلم و بی‌دینی همه جا را فرا مي‌گيرد؛ در اين وقت است که يک منجي با تأييد دست غيبي ظهور مي‌کند و ريشه ظلم و فساد را از ميان بشريت بر مي‌کند. اين مژده و نويد هم در کتاب‌های آسماني يهود و نصاري و کتاب مقدس زرتشتيان (کتاب زند و پازند و جا ماسب نامه) آمده است و هم در کتاب‌هاي مقدس ديگر اديان و مذاهب ديده مي‌شود مانند: کتاب‌هاي مقدس براهمه و بودائيان. همه اين‌ها در هدف کلّي، يعني هدايت و ارشاد و نجات بشر از ناداني و گمراهي وحدت نظر دارند. حال ممکن است در امور و اهداف جزيي و برخي از ويژگي‌ها دیدگاه‌های متفاوتي داشته باشند. در اين که مصلح جهاني کيست، داراي چه ويژگي‌هايي است، نام او چيست و منسوب به کدام ملت و دين است، اختلاف نظر دارند. (1) هر ملتي او را با لقب مخصوص و ويژگي‌هايي مي‌شناختند و او را از خودشان مي‌دانند. اينك اجمالاً به نمونه‌هايي از اعتقاد به منجي در اديان مختلف اشاره مي‌کنيم. منجي در آيين هندو و بودا در آيين هندو نيز از نجات دهنده و موعود، به نام «آواتا» سخن به ميان آمده و در منابع هندوها در کتاب اوپانيشادها مطرح شده است. (2) مظهر ويشنو (مظهر دهم) که در انقضاي کلي يا عصر آهن، سوار بر اسب سفيد ظاهر مي‌شود، درحالي که شمشير برهنه درخشاني به صورت ستاره دنباله‌دار در دست دارد. شروران را تماماً هلاک مي‌سازد و خلقت را از نو تجديد مي‌کند و پاکي را رجعت خواهد داد. مظهر دهم در انقضاي عالم ظهور خواهد کرد. (3) در يکي از کتاب‌هاي ديگر هندوها آمده است: گردش دنيا به پادشاه عادلي در آخرالزمان تمام شود که پيشواي ملائکه و پريان و آدميان باشد. حق همراه او است و آنچه در درياها و کوه‌ها پنهان شده باشد، همه را به دست مي‌آورد. از آسمان‌ها و زمين، آنچه باشد، خبر دهد و از او کسي بزرگ ‌تر به دنيا نيايد. (4) در آيين بودايي که يکي از شاخه‌هاي هندويي است، مسئله انتظار مطرح شده و شخصيت مورد انتظار بوداي پنجم هست. (5) آيين زرتشت‌: در آيين زرتشت سه منجي به نام‌ هاي هوشيذر، هوشيذر ما و سوشيانس (نجات دهنده مرگ) از نسل زرتشت مطرح است. گويند: آنان پس از ديگري جهان را پر از عدل خواهند کرد. از جمله، مهم‌ترين آنان، آخرين ايشان است که او را سوشيانس پيروز گر مي‌خوانند (6) که پس از ظهور، دين را به جهان رواج خواهد داد؛ فقر و تنگدستي را ریشه‌کن مي‌کند و مردم جهان را هم فکر، هم گفتار و هم کردار مي‌گرداند. (7) آيين يهود: در آيين يهود نيز از شخص موعود سخن گفته شده است. گر چه يهوديان در این‌که موعود کيست، اختلاف نظر دارند. چون يهوديان به حضرت مسيح (علیه‌السلام) ايمان نياورده‌اند، به باور آنان موعودشان هنوز ظهور نکرده است. با اين حساب انتظار در يهوديت کيفيت ويژه مي‌يابد، ولي آنچه يهوديان بر آن اتفاق دارند، خروج شخصي در آخرالزمان است که کوکب افروز هست و روي زمين را به نور رب کريم روشن مي‌گرداند... يهوديان به انتظار او زمان می‌گذرانند. (8) موعود کسي است که به عدالت داوري کند و مظلومان زمين را به راستي حکم راند و گرگ با بره سکونت کرده و پلنگ با بزغاله خوابد... در تمام کوه مقدس، ضرر و فسادي ديده نشود؛ زيرا جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد. (9) آيين مسيحيت: مسيحيان نيز در انتظار مصلح جهاني هستند و اگر چه باور دارند که او حضرت عيسي مسيح (علیه‌السلام) است که از آسمان نزول کرده و جهان را پر از عدل خواهد کرد. (10) در انجيل مرقس آمده است: «پس بيدار باشيد، زيرا نمي‌دانيد در چه وقت صاحب خانه مي‌آيد، در شام، يا نيمه شب، يا بانگ خروس، يا صبح! مبادا ناگهان آمده، شما را خفته يابد!». (11) آيين اسلام‌: يکي از مسائل بسيار مهمي که در حوزه اندیشه اسلامي قرار دارد، اعتقاد به مصلح جهاني است. ما شيعيان عقيده داريم که مصلح جهاني امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است که در آيات (12) و روايات (13) به آن اشاره شده است. امام زمان همان مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است که جهان را پر از عدل و داد مي‌کند، همان‌گونه که پر از ظلم شده است. (14) از آنچه گذشت مي‌توان نتيجه گرفت که همه اديان الهي و برخي اديان غير الهي در خصوص مصلح جهاني اتفاق نظر دارند؛ ولي نمي‌توان قضاوت نمود که مقصود آنان از مصلح جهاني امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) باشد که در اسلام بدو اشاره شده است. گرچه برخي از نشانه‌ها و مشخصاتي که در ساير اديان براي مصلح جهاني ذکر شده، درباره امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نيز هم خوان است. (15)
هدایت شده از مهاجر
2️⃣ همچنين با توجه به اين که بشارت به ظهور مصلح جهاني در اديان الهي بيان شده و مسئله ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در اديان الهي، پيش از تحريف‌ شان وجود داشته، مصلح تمام اديان الهي، مهدي موعود است و مقصود دين‌ شان همين است، اما پيروان آن‌ها در تطبيق و تعيين مصداق به خطا رفته‌اند. پی‌نوشت‌ها: 1. ابراهيم اميني، دادگستر جهان، ص 76؛ فريده گل محمدى آرمان، رسالت جهانى حضرت مهدى، ص 98. 2. کتاب اوپانيشاد، ص 737. 3. سيد حسين نصر، معارف اسلامي در جهان معاصر، ص 245. 4. محمد بهشتي، اديان و مهدويت، ص 19. 5. فريده گل محمدى آرمان، رسالت جهانى حضرت مهدى، ص 103- 104. 6. جاماسب نامه، ص 121، به نقل از فريده گل محمدى، رسالت جهانى حضرت مهدى (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، ص 99. 7. محمد بهشتي، اديان و مهدويت، ص 19. 8. ابوالفتح محمد بن عبد‌الكريم شهرستاني، ترجمه الملل و النحل، ج‌1، ص 312. 9. فريده گل محمدي آرمان، رسالت جهاني مهدي، ص 106. 10. همان، ص 109. 11. انجيل مرقس، با اقتباس از رسالت جهاني مهدي (ع)، فريده گل محمدي آرمان، ص 109. 12. سوره قصص، آيه 5: «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ». 13. علامه مجلسي، بحارالانوار، ج‌51، ص 67 به بعد. 14. نجم الدين جعفر بن محمد عسكرى، المهدي الموعود، ج‌2، ص 72؛ ابوعبدالله محمد بن ابراهيم بن جعفر نعماني، کتاب الغيبة نعماني، ص 425. 15. ابراهيم اميني، دادگستر جهان، 76 - 77. ✅برای مطالعه بیشتر: https://hawzah.net/fa/Magazine/View/2691/6563/76321 https://www.mehrnews.com/news/1635532
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آقای تاج که رئیس فدراسیون فوتبال شدن میگن تو اختلاس فولاد دست داشتن درسته!؟