eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅هزینه «فتح مکه» از جیب غلامرضا قاسمیان پرداخت می‌شود یا از کیسه بیت‌المال؟ رویداد۲۴ : در زمانی که رسانه‌ها به خاطر یک گزارش معمولی در سیاست خارجی و سیاست داخلی به اتهام «اقدام علیه نظام» تذکر می‌گیرند یا توقیف می‌شوند، چگونه است که غلامرضا قاسمیان از جنگ ایران و عربستان و فتح مکه سخن می‌گوید اما اقدام علیه امنیت ملی محسوب نمی‌شود و اتفاقا روز به روز هم بیشتر قدر می‌بیند؟
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام. ❌️ صحبت ایشان در باره ی قبل از ظهور است و تاریخ و تخمینِ قبل از ظهور را کسی معین نمیکند. ضمن اینکه؛⬇️ ⬅️ فتح مکه به طریقی که در اذهان عامه هست، نخواهد بود. با وجود دیده بان و رهبر دور اندیش انقلاب اسلامی، فتح، لزوما با جنگ نظامی نخواهد بود. گاهی با یک اقدام انقلابی/سیاسی و فرهنگی/ فتح رُخ میدهد. ❌️این. کارشناس مذهبی در گفتار بگونه ای سخن گفت که میتوان آنرا به چالش های فکری راهی کرد. فی الحال با تدابیر رهبر حکیم، با کشور عربستان در اموراتی همسو هستیم و حکام آن کشور نیز میدانند که جمهوری اسلامی ایران ذره ای از اصول خود عدول نمیکند. ♦️البته مسئله ی رژیم صهیون جدای از این است و خود ساقط خواهد شد. الاقل...محسن خاکزاد http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام 👇⬇️ ⁉️ اول حکم قطعی می‌دهد که حرفی زده نشده و سپس می‌پرسد: چرا؟ 📝پاسخ محکم و قاطع و به قول معروف کوبنده این است که به وی بگویید: تو نه می‌دانی برف و یا برق چیست و نه قرآن کریم را خوانده‌‌ای؛ نه می‌دانی چگونه کتابی است و نه می‌دانی در آن چه مطالبی بیان شده و چه مطالبی بیان نشده است، پس با دو تا شعار "عرب و عجم"، راجع به چیزی که نمی‌دانی، سؤال بکن، اما اظهار نظر نکن و حکم قطعی نده. 💥البته شما این گونه پاسخ ندهید، چرا که مخاطب ما و شما دشمن نیستند، بلکه جوانانی هستند که یا ذهن خودشان با سؤال و شبهه‌ای مواجه شده است، یا اسیر جوّهای ضد تبلیغی شده‌اند، پس با قولی لیّن، کلامی نرم و یا جدالی احسن، آنها را متوجه نمایید. ⁉️ما اگر محکم جواب بدهیم، عده‌ای گله‌مند می‌شوند که "چرا تند گفتید" – "چرا نرم و مهربان نگفتید تا جذب شود" – "چرا اهانت کردید و ...»؟! ولی واقعش این است که از سؤال برخی معلوم می‌شود که حتی یک بار هم قرآن را نخوانده‌اند، و اساساً تفکر و تعمق نیز نمی‌کنند، بعد به شکلِ شاخ و شانه کشیدن، چون و چرا هم می‌کنند! یکی از روش‌های خیلی کهنه آنان نیز دائم "عرب و عجم" گفتن است. خب این که سؤال نیست، شبهه هم نیست، بلکه فقط جوسازی است. 💠حالا اگر کسی به آنها بگوید که از کجا فهمیدید که در قرآن سخنی از "برف و برق" نیامده است و کی گفته که عرب‌ها سرما یا برق ندیده‌اند، چه خواهند گفت؟ وقتی به جای سؤال کردن، ابتدا یک قضیه‌ای که صحت ندارد را فرض مسلم می‌گیرند و سپس درباره‌ی فرض خود [که به قرآن نسبت داده‌اند] چون و چرا هم می‌کنند، معلوم می‌شود که بدون علم، وارد موضع‌گیری مغرضانه شده‌اند و اصلاً به دنبال پاسخ نیستند. ⚜حال اگر از آنها بپرسید: شما اصلاً خدا، وحی و قرآن را قبول دارید یا خیر؟ اگر اصلش را قبول ندارید، به فرعش چه کار دارید که از آب و برق و باد و باران و زلزله و ... هم چیزی گفته است یا خیر؟ و اگر قبول دارید، پس می‌دانید که شما نباید به خداوند متعال، علیم و حکیم یاد بدهید که چه بگوید و چه نگوید. ✅برق: برخی گمان می‌کنند که برق آن است که «بنیامین فرانکلین» کشف کرد و سپس به نام "ادیسون" به ثبت رسید. گمان می‌کنند که "برق" آن است که در نیروگاه اصلی تولید می‌شود و سپس توسط سیم‌کشی، کلید و پریز و... برای دیگران قابل استفاده می‌شود. و حال آن که "برق" همان الکتریسته است که کم یا زیاد، در تمامی اجسام وجود دارد و شدت آن در برخورد ابرهای باردار با یک دیگر و به وجود آمدن صاعقه (رعد و برق) مشاهده می‌شود، و همه را خدا خالق کرده است، نه فرانکلین یا ادیسون یا... حالا اگر کسی می‌خواهد به صورت علمی مطالعه کند و یا حتی اگر کسی فقط به دنبال کلمه "برق" در قرآن کریم است (برخی در مطالعه فقط دنبال کلمه‌ی مورد نظر هستند)، آیه ذیل را تلاوت کند: «أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاء فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصْابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ واللّهُ مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ» (البقره، 19) 🔸🌴ترجمه: و يا (داستان آنها) داستان (گرفتاران در) رگبارى از آسمان است كه در آن تاريكى‏ها و رعد و برقى است، آنها انگشتان خود را از شدت صاعقه‏ها براى فرار از مرگ در گوش‏ها مى‏كنند، و خداوند به همه كافران احاطه (علمى و توانى) دارد. ✅برف و تگرگ: نه این طور است که در شبهه جزیره عربستان هیچ سرما و برف و تگرگی نیامده باشد و نه این طور است که مردم به جاهای دیگر سفر نکرده و ندیده باشند. مثل این است که کسی بگوید: چون در شهری مثل تهران یا اصفهان یا مشهد، هوا رطوبت ندارد و شرجی نیست، مردمان این شهرها اصلاً نمی‌دانند و نمی‌فهمند که رطوبت هوا یعنی چه؟! ❇برف و تگرگ، همان بارانی است که به علت برودت (سرمای) هوا، یخ زده است. اگر ذراتش ریز باشد به دانه‌های برف مبدل می‌شود و اگر درشت‌تر باشد و بیشتر یخ بزند، تگرگ می‌شود. و هر کس کمی قرآن خوانده باشد، با آیات متعدد در خصوص "باران" که ریشه برف و تگرگ است، آشنا می‌شود، هر چند در قرآن کریم به برف و تگرگ نیز اشاره شده است: «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاء مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاء وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاء يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ» (النّور، 43) 🌴ترجمه: آيا نديدى كه خداوند ابرى را (از هر سو) به آرامى می‌راند سپس ميان(قطعات) آن پيوند میدهد سپس آن را متراكم می سازد، پس
هدایت شده از جان من و سید علی💕
باران را مى بينى كه از لابه‌لاى آن بيرون می آید، و نيز از آسمان (بالاى سرتان) از كوههاى ابر يخ‌زده كه در آن هست برف و تگرگ فرو میريزد، پس به سبب آن به قومى كه بخواهد (در دنيا به آنها كيفر دهد) زيان میرساند و آن را از قومى كه بخواهد برمیگرداند، نزديك است روشنى برقش (نور) چشمها را از بين ببرد. ⭕️نکته: خب حالا آن که با "عرب، عرب" گفتن و بحث سرما و گرما می‌خواست قرآن را رد و تکذیب کند، چه می‌گوید؟ آیا پس از آشنایی با این آیات ایمان می‌آورد و یا دست کم اقرار می‌کند که در مورد قرآن به خطا قضاوت کردم؟ خیر، بلکه بسیاری بدتر لجاجت می‌کند، چرا که قرآن چیزی به ظالمین به جز خسران آنها نمی‌افزاید.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
چرا در قرآن نامی از حیوانات عصر حجر مثل دایناسورها نیامده است⁉️ 👇⬇️ قرآن کتاب هدایت است و هر آنچه به این منظور کمک می رساند در این کتاب مقدس آمده است و روش آن در بیان مطالب، اشاره به اصل و کلیات آنهاست و کمتر به بیان فروع و جزئیات پرداخته است که شاید دلیل آن گستردگی بیش از حد تصور موضوعات و احکام جزئی باشد[1]. در قرآن مجید اگر چه در باره ی اصل حیات و انواع موجودات، تقسیم موجودات زنده به گیاهان[2] و جانوران، تقسیم جانوران خشکی به چهار پایان و پرندگان[3] و تقسیم چهارپایان به خزندگان و حیواناتی که با چهار پا و حیواناتی که با دو پا حرکت می کنند[4] اشارات زیادی شده است و از بعضی انواع حشرات و ماهی ها و دیگر موجودات نام برده شده و نکات ارزشمندی در باره ی آنها بیان گردیده است ولی در خصوص دایناسور و حیات طبیعی آن، در قرآن سخنی به میان نیامده و اسلام نیز نظر خاصی ابراز نداشته بلکه در این گونه مسائل، به نظرات دانشمندان و متخصصین هر علم احترام گذاشته و احکام و دستورات خود را بر پایه ی یافته ها و نظرات آنان استوار ساخته است. مباحث مربوط به اقسام و انواع و جزئیات جانوران و گیاهان و جمادات مربوط به علوم طبیعی است و باید نظر علم را در مورد آنها جویا شد، اطلاعات مربوط به دایناسور را نیز باید در کتب مربوط به دیرینه شناسی و جانوران منقرض شده و یا در موزه های حیات وحش جستجو نمود. همان طوری که بیان شد در قرآن و دیگر منابع اسلامی به طبیعت و مظاهر آن و موجودات مختلف توجه بسیاری شده و از آنها به عنوان نعمت ها و نشانه های خداوند یکتا و عظمت و قدرت او یاد شده است. زیرا یکی از راه های خداشناسی توجه به مخلوقات و آثار خداست، به همین دلیل بیشتر، از حیواناتی که در معرض دید مردم بوده، یاد شده تا در خلقت آنها دقت شود. اگر علم بتواند سابقه و ویژگی های موجودات باستانی و منقرض شده ای همچون دایناسورها را اثبات کند در حقیقت نشانه ای از نشانه های بی شمار خداوند را اثبات کرده است که راه جدیدی برای شناخت عظمت پروردگار است، چنانکه قرآن می فرماید: «]ای پیامبر[ بگو: در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز نموده است. سپس خداوند (به همین گونه) جهان آخرت را ایجاد می کند. خدا بر هر چیزی قادر است.»[5] در تفسیر نمونه در توضیح این آیه چنین آمده است: امروزه این گونه آیات برای دانشمندان معنی دقیق تر و عمیق تری می تواند ارائه دهد و آن این است که بروند و آثار موجودات زنده ی نخستین را که به صورت فسیل ها و غیر آن، در اعماق دریاها، در دل کوه ها و در لابلای طبقات زمین است، ببینند؛ و به گوشه ای از اسرار آغاز حیات در کره ی زمین و عظمت و قدرت خدا پی ببرند، و بدانند که او بر اعاده ی حیات قادر است.[6] نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشت این است که: برخلاف برخی ادیان که گاهی آموزه های شان با مسایل علمی (و مخصوصاً علوم طبیعی و مطالب مربوط به آفرینش) تضاد و تعارض دارند، و به همین جهت مسائل جدا بودن زبان علم از زبان دین، جدا بودن نحوه ی معیشت علمی و دینی و یا بی معنایی زبان دینی و ... را مطرح نموده اند، آموزه های اسلام و قرآن، هیچ گونه تعارضی با مسائل علمی نداشته و از همان عصر بعثت به بسیاری از پیشرفت ها و اختراعات اکتشافات علمی اشاره داشته است و مقام علم و عالمان را ارج نهاده و برای نظریات آنان احترام و ارزش قائل است و در موارد بسیاری، از رهیافت های علمی و عجائب و غرائب خلقت به عنوان بر هان هایی برای اثبات مبدأ و معاد استفاده کرده است. اما دستورات و احکام فقهی موجوداتی که علم وجود آنها را ثابت می کند از نظر طهارت و نجاست، و حلیت و حرمت، در فقه اسلام به صورت «قضایای حقیقیه» مطرح گردیده؛ یعنی،به صورت قوانین عمومی که بر فرض وجود موضوع، احکام و دستورات آنها بیان شده است. بنابراین اگر دایناسوری وجود داشته باشد، یا در آینده موجودی با خصوصیات ذکر شده برای دایناسور، پدید آید، هر چند فقه اسلام در مورد خصوص آن نظر نداده است اما فقها می توانند از روی قواعد فقه بدون هیچ ابهامی احکام آن را استخراج نمایند. چنانکه تا کنون حکم دهها مسأله ی مستحدثه (بدون سابقه) را استنباط و استخراج نموده اند.[7  [1] برای آگاهی بیشتر؛ نک: ولایت و دیانت، جستارهایى در اندیشه‏ى سیاسى اسلام؛ استاد مهدى هادوى تهرانى، صص 47-57. [2]  وَ هُوَ الَّذی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ ...، انعام، 99. [3]  وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجَناحَیْه‏...، انعام، 38. [4] وَاللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ یَمْشی‏ عَلى‏ بَطْنِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمْشی‏ عَلى‏ رِجْلَیْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمْشی‏ عَلى‏ أَرْبَعٍ، نور، 45.   [5] عنکبوت، 20. [6]   تفسیر نمونه، ج 16، ص 238. [7]  بر گرفت
هدایت شده از h...m.p.r
🔰پرسش🔰 ⁉️چرا بسیاری از احکام، داستان ها، اعتقادات و ... قرآن مثل تورات است، آیا قرآن کپی برداری از کتب قدیمی نیست؟ 🔰پاسخ🔰 ✅از منظر قرآن دین یکی بیش نیست و اگر هم اختلافی در بین مردم نسبت به دین دیده می شود، به خاطر سرکشی و تمرد عده ای در پذیرش حق است:⬇️⬇️ إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ۗ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (۱۹ آل عمران) همانا دین(حق) نزد خدا، اسلام است. و کسانی که کتاب (آسمانی) به آنان داده شد، اختلاف نکردند، مگر بعد از آنکه علم و آگاهی برای آنان آمد، آن هم بخاطر سرکشی و حسدی که میان آنان بود، و هر کس به آیات خدا کفر ورزد، پس (بداند که) خداوند سریع الحساب(زود شمار) است. 💢از همین رو مسلمانان باید به تمام انبیاء ایمان داشته باشند:⬇️ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ (۲۸۵ بقره) «میان هیچ یک از پیامبرانش فرق نمی گذاریم» ✅و فرق مسلمان با یهودی و مسیحی و ... در اینجاست که مسلمانان معتقدند، تورات و انجیلی که امروز در دست یهودیان و مسیحیان قرار دارد، نسخه اصلی نیست و دچار تحریف شده است. و الا با توجه به منبع واحد تمام وحی ها، اشتراکات باید بیش از آنچه فعلا دیده می شود باشد و اصلا باید از اختلاف تعجب کرد نه آنکه اشتراکات تعجب برانگیز باشد. ✅البته احتمال اختلاف بعضی از احکام، در اسلام نسبت به احکام حقیقی امت های سابق وجود دارد، اما این اختلاف بنیادین نیست کما اینکه در خود اسلام نیز بعضی احکام تغییر کرده اند. مثل اینکه روزگاری قبله مسلمانان بیت المقدس بود اما بعد به کعبه تغییر یافت. ✅اما غیر از اختلافات از نوع فوق، اختلاف دیگری نباید وجود داشته باشد. مثلا آیا ممکن است خداوند طوفان نوح را برای حضرت موسی به گونه ای وحی کرده باشد، اما برای حضرت محمد ص نوع دیگری وحی کند؟ ⁉️آیا ممکن است خدا پیامبران دیگر را مامور کرده باشد از زندگی پس از مرگ بگویند، اما به یک پیامبر بگوید پس از مرگ خبری نیست؟ ✅حتی احکام نیز در بعضی حیطه ها قابل تغییر نیستند. مثلا حرمت شراب، قطعا از آدم تا خاتم اراده اصلی خداست. چرا که شرب خمر از اعمال شیطان است و مطمئن هستیم، خلاف آن در ادیان مطرح نمی شود، مگر با تحریف گری دست بشر که دین را از اصل تغییر می دهد. ✅همچنین باید توجه کنیم، پیامبر اسلام (ص) به تورات و انجیل و سایر کتب دسترسی نداشته است. و چهل سال بدون آنکه مطالبی شبیه قرآن بیان کند در میان مردم زندگی می کرد. از همین رو یهودیان در مناظرات و برای امتحان کردن صداقت پیامبر (ص) از ایشان سوالهایی می کردند که جوابش در تورات بوده، و جواب پیامبر (ص) نشانه ارتباط ایشان به وحی بوده است. چرا که یهودیان یقین داشتند آن مطالب به شکل طبیعی در دسترس دیگران نبوده است. ✅و علاوه بر همه این ها، متن قرآن و نوع بیانش اعجاز است. حال آنکه تورات و انجیل به زبان عربی نبوده اند تا بتوان از روی آن، چنین متن فصیح و بلیغی ارائه نمود. ضمن اینکه بعضی از مطالب قرآنی کاملا ناظر به وقایع دوران پیامبر (ص) است. مثلا بیان غیبی نسبت به پیروزی روم بر ایران، قطعا اعجاز بوده و در کتب دیگر هم یافت نمی شده است.   ✅و اصولا اگر ممکن بود با کپی برداری از تورات و انجیل و ... کتابی مثل قرآن ارائه نمود، یهودیان نباید منتظر پیامبر جدید می شدند. خصوصا که با می خواستند پیامبر جدید حتما از میان خودشان باشد. به هر حال این نوع ادعاها، چیزی مثل آن است که انسان هر گردی را گردو بداند. و در واقع مصداق ضرب المثل معروف است که غریق به هر خاشاکی چنگ می اندازد. چرا که منکران لجوج اسلام، بدون استیصال این سخنان سخیف را نقل نمی کردند.
هدایت شده از h...m.p.r
🔆سوره ششم قرآن🔆 سوره اَنعام ❇️«انعام» يعنى احشام و چهارپايان. خداوند در بخش‌هايى از آيات 136تا 144 عقايد و رسوم و سنت‌هاى جاهلى درباره گاو و گوسفند و شتر و بز و قربانى و گوشت آن را بيان کرده و خواسته است عقايد انحرافى آنان درباره اين حيوانات را اصلاح کند. واژه «انعام» در اين سوره بيش از هر سوره ديگر (شش بار) به کار رفته است.⬅️ احکام و مسائل مربوط به چهارپايان طى پانزده آيه (136 - 150) به طور مشروح بيان شده است. ⬅️ با اين نامگذارى، توجه انسان‌هاى متفکر را به جهان شگفت‌انگيز حيواناتى جلب مي‌کند که 👈منافع و برکات فراوانى براى بشر دارند👉؛ لذا به سوره انعام نامگذارى شده است. ✅هدفی كه اين سوره در مقام ايفاى آن است همان توحيد خداى تعالى است،  البته توحيد به معناى اعم و اين كه براى انسان پروردگارى است كه همان او پروردگار تمام عالميان است، 👈از او است ابتداى هر چيز، و به سوى او است بازگشت و انتهاى هر چيز، پروردگارى كه به منظور بشارت بندگان و انذار آنان پيامبرانى فرستاد 👈و در نتيجه بندگانش به سوى دين حق او هدايت شدند. ⬅️اين است اجمال آن چيزى كه اين سوره در مقام اثبات آن است، زيرا بيش تر آياتش به صورت استدلال برضد مشركان و مخالفان توحيد و نبوت و معاد است. ✅بدين سان، تلاش هميشگى قرآن براى اصلاح عقيده انسان به‌ويژه درباره الوهيت و عبوديت، در اين سوره متجلي است👈 و دراين راستا به مسائلى از قبيل توحيد، نبوت، معاد، احتجاج با مشرکان و برخى وظايف شرعى و محرمات دينى نيز پرداخته است. 🔰ويژگي‌هاى سوره انعام: 1⃣. اين سوره 165 آيه به عدد کوفي، 166 آيه به عدد بصرى و شامى، 167 آيه به عدد حجازى، 3850 يا 3250 کلمه و 12254 يا 12240 حرف دارد. 2⃣. در ترتيب نزول، پنجاه و پنجمين سوره‌ است که پيش از سوره صافات و پس از سوره حِجر نازل شد و در مصحف شريف، ششمين سوره است. 3⃣. از سور مکى است؛ به‌جز نُه آيه که در مدينه نازل شد. در برخى روايات آمده است که آيات سوره انعام يکجا و به طور مجموع نازل شد؛ در اين صورت، همه آيات اين سوره مکى است. 4⃣. بر اساس ترتيب مصحف شريف ششمين سوره است. 5⃣. از سُوَر جمعى‌النزول، مشيَّعة‌النزول و سبع طوال شمرده مى‌شود. 6⃣. چهارده آيه ناسخ و منسوخ دارد. 🔰احکام فقهى بيان شده در اين سوره: 1⃣. حرمت گوشت ميته؛ 2⃣. حرمت خوردن خون؛ 3⃣. حرمت گوشت حيوان ذبح شده بدون ذکر نام خدا؛ 4⃣. حکم اضطرار (چيزهايى که مواقع اضطرار، خوردن آن‌ها مباح و حلال مى‌شود) . 🔰محتوا و مباحث مهم سوره انعام: 1⃣. احکام انعام و چهارپايان؛ 2⃣. توحيد و صفات خدا؛ 3⃣. وحى، نبوت و رسالت؛ 4⃣. معاد، حشر و نشر، ثواب و عقاب؛ 5⃣. داستان حضرت ابراهيم (ع) و مناظرات عقلى او با ملحدان؛ 6⃣. توصيه‌هاى عقيدتي، اخلاقي، اجتماعى و….
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام در جواب کسانیکه تا میبینن زائر کربلا اتفاقی براش افتاده (تصادف کرده و..) میگن امام حسین کمکشون نکرد و.. چی بگیم ..
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
شبهه - - امام حسین (ع) که در زمان حیات نتونستن بلا را از خودش دور کنند؛ پس چطور الان و بعد از شهادت می‌توانند بلا را از ما دور کنند؟!
770.6K
: امام حسین (ع) که در زمان حیات نتونستن بلا را از خودش دور کنند؛ پس چطور الان و بعد از شهادت می‌توانند بلا را از ما دور کنند؟! : http ://www. x-shobhe .com/shobhe/10047. html
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
شبهه - امام حسین(محرم) - اگر کسی به زیار‌ت اربعین امام حسین (ع) برود ول... راه زیارت امام حسین (ع) بر اثر حادثه وبیماری بمیرد، شهید محسوب می‌شود؟
853.6K
آیا اگر کسی در راه زیارت امام حسین (ع) بر اثر حادثه وبیماری بمیرد، شهید محسوب می‌شود؟ https ://www .x-shobhe .com/Karbala/8900 .html جهت ورود به سایت فاصله بین نقطه ها حذف شود
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
زائر کربلا اگر در مسیر و یا در کربلا به مرگ طبیعی از دنیا برود، آیا شهید محسوب می‌شود کسی که به قصد زیارت به کربلا رفته و در آن‌جا سکته کند شهید محسوب می‌شود؟ اجمالی👇 در ارتباط با ثواب زیارت امام حسین(ع) از امام باقر(ع) چنین نقل شده است: اگر مردم می‌‏دانستند که در زیارت قبر حسین بن على(ع) چه اجر و ثوابى است، حتماً از شوق و ذوق قالب تهى می‌کردند و به خاطر حسرت‌‏ها نفس‌‏هایشان به شماره افتاده و قطع خواهد شد. راوى می‌‏گوید گفتم: در زیارت آن‌حضرت چه اجر و ثوابى است؟! حضرت فرمودند: کسى که از روى شوق و ذوق به زیارت آن‌حضرت رود خداوند متعال هزار حجّ و هزار عمره قبول شده برایش می‌‏نویسد، اجر و ثواب هزار شهید از شهدای بدر، اجر هزار روزه‌‏دار، ثواب هزار صدقه قبول شده، ثواب آزاد نمودن هزار بنده که در راه خدا آزاد شده باشند برایش منظور می‌‏شود و پیوسته در طول ایام سال از هر آفتى که کمترین آن شیطان باشد محفوظ مانده و خداوند متعال فرشته کریمى را بر او موکّل کرده که وى را از جلو و پشت سر و راست و چپ و بالا و زیر قدم، نگهدارش باشد. اگر در اثناء سال فوت کرد فرشتگان رحمت الهى بر سرش حاضر شده و او را غسل داده، کفن نموده، برایش استغفار و طلب آمرزش کرده، تا قبرش مشایعتش نموده و به مقدار طول شعاع چشم در قبرش وسعت و گشایش ایجاد کرده و از فشار قبر در امانش قرار داده و از خوف و ترس دو فرشته منکر و نکیر بر حذرش می‌‏دارند و برایش درى به بهشت می‌گشایند و کتابش را به دست راستش می‌‏دهند و در روز قیامت نورى به وى داده می‌‏شود که بین مغرب و مشرق از پرتو آن روشن می‌‏گردد و منادى نداء می‌کند: این کسى است که از روى شوق و ذوق امام حسین(ع) را زیارت کرده، و پس از این نداء، احدى در قیامت باقى نمی‌ماند مگر آن‌که تمنّا و آرزو می‌‏کند که کاش از زوّار حضرت ابا عبد اللَّه الحسین(ع) می‌بود.[1] [1]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص ۱۴۲- 143، نجف اشرف، دار المرتضویة، چاپ اول، 1356ش؛ کامل الزیارات، ترجمه، ذهنى تهرانى، محمد جواد، ص 469، تهران، پیام حق، چاپ اول، 1377ش. 📚منبع اسلام کوئست
هدایت شده از چشم من و امر ولی
این یک مغالطه و شبهه است طرف فکر می کند هرکس به زیارت رفت هیچ اتفاقی نباید بیفتد و این با زیارت منافات دارد اولاً: ما روایت داریم که دعا زیر قبه امام حسین علیه السلام برآورده می شود اما هیچ روایت و آیه ای نداریم که از معصومین نقل شده باشد که از هر بلایی اعم از مرگ، تصادف، بیماری و .... در امان هستید اتفاقاً برعکس این را داریم که اگر مثلا در مسیر کربلا کسی از دنیا رفت چه ثوابی به او خواهند داد که کسانی که در منزل و در غیر مسیر کربلا از دنیا بروند آن ثواب نصیبشان نخواهد شد لذا این اشکال شما کاملاً مردود و باطل است و خدشه ای به زیارت رفتن حضرت وارد نمی کند ثانیاً: اگر بنا بود هیچ اتفاق ناگواری نیفتد ولو تصادف یا بیماری پس چرا امام زین العابدین در کربلا حضور داشتند مریض بودند تب شدیدی گرفته بودند که حتی قدرت راه رفتن نداشتند پس وقتی امام معصوم در خود صحنه کربلا که در کنار امام حسین علیه السلام هست بیمار هستند به طریق اولی اگز رائرین حضرت در عصر ما بیماری یا اتفاقی رخ دهد امر طبیعی است و اشکالی به این مسئله نیست ثالثاً: ما روایت از اینطرف داریم که مثلا امام صادق علیه السلام مریض شده بودند کس را مأمور کردند که به کربلا برود در زیر قبه امام حسین علیه السلام دعا کنند حضرت شفا پیدا کنند یعنی ما روایت داریم که اگر مریض هستی در زیر قبه بروی دعا کنی شفا پیدا می کنی اما برعکسش که حرف شماست می فرمایی نباید هیچ حادثه ای رخ دهد روایتی از معصومین نداریم. رابعاً: خود امام حسین علیه السلام در طول زندگی خودشان مریض می شدند که آیه قرآن هم در مورد نذر حضرت زهرا سلام الله علیها برای شفای آنها در قرآن داریم وقتی حضرت در طول عمر خود مریض می شدند این یک امر طبیعی دنیایی است که خدای متعال برای همه قرار داده لذا به طریق اولی اگر زائرین حضرت هم مریض شوند یا حادثه ای رخ دهد طبیعی است خامساً: شما وقتی می توانی اشکال وارد کنی که بگویی زیارت امام حسین علیه السلام باعث شد ایشان مریض شود اگر این اشکال را بکنی قرآن حرف شما را رد می کند خدای متعال می فرماید اگر بدی مثل بیماری و غیره برای شما پیش آمد اینها بخاطر گناهانی است که مرتکب شده اید و عکس المعل گناهان شماست و از طرف خدا نیست خدا خیر محض است و هرچه به بندگان می رسد خیر است لذا قرآن می گوید هر بدی را به خودت نسبت بده چون عکس العمل گناهان خودتان هست و هر خوبی است از طرف من خدا می باشد که به شما می رسد مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ «[ای انسان!] آنچه از نیکی به تو رسد، از سوی خداست و آنچه از بدی به تو رسد، از سوی خود توست» سادساً: شما فرض را بر این گذاشتی که این حادثه ها اعم از تصادف و بیماری و غیره چیزهای بدی است لذا اشکال وارد کردی در حالیکه نگاه دین به مسئله بیماری برعکس نگاه شماست دین می گوید اگر مثلاً عکس العمل گناه به بیماری مبتلا شدی این از باب فضل و رحمت خدای متعال است که می خواهد در اینجا کفاره گناهانت باشد تا در برزخ و قیامت که به مراتب عذابش سخت و طاقت فرساست و به هیچ وجه قابل تحمل نیست با این عکس العمل دنیوی گناهان مثل بیماری و غیره حسابت صاف شده باشد و در بزرخ و قیامت از امنیت کامل برخوردار باشی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این سوال رو قبلاً پرسیدم گفتن ک آخوندا همه جا دخالت میکنند و همه ی دکترا و متخصصین دارند مهاجرت میکنند گفتیم ن اینطور نیست ا الان اینو جواب دادن.. لطفاً جواب بدین چی بگیم
هدایت شده از جان من و سید علی💕
⛔️ همانطور که کسی که فقیه نباشد و متخصص در دین نباشد نمی‌تواند در دین نظر دهد پس چرا علما و فقها در بحث‌های اقتصادی و سیاسی نظر می‌دهند؟! 👇⬇️ ✅🌴 اول: فقیه باید عالم به زمان باشد و یکی از مباحث زمان هم بحث اقتصادی و سیاسی است. 🔸 دوم: خیلی از احکام دین ما از امور سیاسی و اقتصادی است مثل احکام ارث و دیه و کفارات و خمس و زکات و جریمه‌ها و ... که فقیه باید این احکام را استخراج کند. 🔺 دین اسلام هم چون دینی است که برای تمام امور انسان قانون و برنامه دارد و یکی از نیازهای بشر هم نیاز به حکومت و قوانین حکومتی است مثل قوانین قضاوت، قوانین حاکم بر مسائل بین الملل، قوانین اجرایی و مدیریتی، قوانین دیه و ... پس نمی توان گفت که فقیه کاری به سیاست و اقتصاد نداشته باشد. 🔶 سوم: فقیه باید در تمام ابعاد عالم باشد چون دین ما تک بعدی نیست و برای تمام زندگی ما برنامه دارد از عبادات گرفته تا معاملات برای همه چیز دستوراتی دارد پس فقیه باید در تمام ابعاد بتواند متخصص باشد و نظر بدهد و حکم آن را بیان کند. 🔷 چهارم: در حوزه علمیه یک درس هست به اسم مکاسب که در سطح 2 و 3 حوزه از پایه 7 تا 10 تدریس می‌شود و بعد از آن برخی علما درس خارج مکاسب را 15 تا 30 سال تدریس می‌کنند. 🔺 بحث مکاسب درباره معاملات و کسب‌های حلال و حرام است. و این درس آنقدر مهم بوده که تجار و کسبه‌ی قدیم قبل از شروع به تجارت و کسب و کار باید این درس را در حوزه می‌گذراندند. 🔶 پنجم: خیلی از مطالب و کشفیات علوم مختلف از ریاضی و هندسه گرفته تا اقتصاد و پزشکی و صنایع و ... را علمای اسلام کشف و اختراع کردند. ◀️ علمایی مثل خواجه نصیرالدین طوسی که در علوم ریاضی و شیمی و فیزیک و نجوم صاحب اثر و کشفیات زیادی هستند. ◀️ یا جمشید غیاث‌الدین کاشانی که در ریاضی و نجوم سرآمد بود و کسر اعداد اعشاری را ایشان کشف کردند. ◀️ یا شیخ بهایی که با علم خود توانست طوری آب زاینده‌رود را تقسیم کند که مردم اصفهان مشکل کم آبی نداشته باشند و حمامی ساخت که با یک شمع گرم می‌شد. ◀️ یا علم پزشکی مدیون عالم بزرگ ابوعلی سیناست، به طوری که تا 100 سال قبل، کتابی که در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شد کتاب قانون ابوعلی سینا بوده است. 🔷 ششم: امروزه هم خیلی از علما نه تنها در زمینه اقتصاد متخصص هستند بلکه دارای کتاب در این‌باره هستند. 🔺 مثل؛ کتاب اقتصادنا شهید محمد باقر صدر که در زمینه اقتصاد اسلامی است. 🔺 یا کتاب خطوط اقتصاد اسلامى‌ و کتاب ربا و بانک‌داری اسلامی آیت الله مکارم شیرازی. 🔺 یا کتاب‌های بیع و ارث و خمس و زکات و قضا و ... علما که در احکام معاملات و حقوق و سهم و کلا بحث‌هایی است که مربوط به امور مالی و اقتصادی است. 🔶 هفتم: علاوه بر این‌ها علما زمانی در این مسائل نظر می‌دهند، که در آن تخصص داشته باشند و الا اگر در یک موضوع اطلاع و تخصص نداشته باشند سعی می‌کنند از افراد عالم در آن علم مشاوره بگیرند و بعد نظر بدهند. 💎 بنابراین فقیه در تمام امور تخصص لازم را دارد یا از متخصص آن، مشاوره می‌گیرد، چون باید بتواند نسبت به تمام امور حکم و نظر دهد. http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/184
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا وقتی در کشور اینستاگرام و واتساپ فیلتر شده استفاده از فیلترشکن جایز است؟
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
🔹 فیلترشکن ❓حکم استفاده از فیلتر شکن چیست؟ 📝 :👇 ✍️ طبقِ نظر همه‌ی مراجع تقلید، حکمِ استفاده از فیلترشکن، تابعِ قوانینِ جمهوریِ اسلامی است. لذا این مسئله بیشتر از آن‌که فقهی باشد، حقوقی است. پس باید دید قانون در این زمینه، چه گفته است؟ 🗣 آقای دکتر سلمان کونانی، با تخصصِ جرم‌شناسی معتقد است طبقِ قوانینِ موجود، استفاده از فیلترشکن، جُرم است. در ادامه، عیناً مقاله‌ی ایشان منتشر می‌شود: 🔔 ماده‌ی یکِ قانون جرایم یارانه‌ای صريحاً هرگونه دسترسی غيرمجاز به داده‌ها يا... كه بوسيله‌ی تدابير امنيتی حفاظت شده است را جرمِ دسترسی غيرمجاز دانسته و برای آن مجازات تعيين كرده است. ابتدا چند نكته: 1️⃣ دسترسی غيرمجاز، اطلاق دارد و هرگونه دسترسی به هرشكل و با هر وسيله و روشی را شامل است. 2️⃣ عبارت "حفاظت بوسيله تدابير امنيتی" نيز اطلاق دارد و حفاظت بوسيله‌ی خود صاحبان سايت‌ها و... و حفاظت بوسيله‌ی دولت را به نحو راساً و ابتدائاً شامل است. 3️⃣ ماده‌ی یک، راجع‌ به حقوقِ اشخاص حقيقی و خصوصی صحبت نمی‌كند؛ بنابراين نمی‌توان گفت كه اختصاص به زمانی دارد كه اشخاص خودشان از سايت‌ها و... متعلق به خود حفاظت كرده‌اند. 4️⃣ عبارت "داده" و دسترسی به آن بتعبير حقوق‌دانان فاقد هرگونه خصوصيت خاص می‌باشد؛ شما وقتی وارد يک سايت مسدود می‌شويد قطعاً به داده های آن دسترسی غيرمجاز يافته‌ايد؛ لذا استفاده از يک داده يا خرابكاری در آن يا هر عمل ديگری بر روی آن مطلقاً برای تحقق مفهوم دسترسی لازم نيست. 5️⃣ منظور از تدابير امنيتی اين نيست كه مثلاً سايت مسدود شده يا حفاظت شده، متعلق به مراجع امنيتی يا دولتی باشد؛ اين تعبير نيز اطلاق دارد. 👌👌 و اما يك استدلال؛ ما در علم حقوق می‌گوييم كه قانون يك ظاهر و يك "روح" دارد. نمی‌توان به بهانه‌ی عمل به ظاهر قانون به روح آن بی‌توجه بود. قانون يک غايت متعالی دارد و اين هدف و غايات را نمی‌توان با تفسير منجمد و جمود منطوقی و لفظی از قانون نقض كرد. ❓چطور بپذيريم كه اگر صاحب يك وبلاگ كه فردی عادی است و يكسری داده‌های عادی را هم در وبلاگ خود منتشر كرده و سپس با حفاظت از آن‌ها امكان دسترسی به آن‌ها را ممتنع ساخته است و كسی به نحو غيرمجاز به آن‌ها دسترسی يابد، عملش مجرمانه باشد؟ ❗️اما اگر مثلاً سايتی كه حاوی صريح‌ترين توهين‌ها به اخلاق و دين و مذهب ملت است، اما صاحبان آن تمايلی به محدودسازی يا مسدودسازی دسترسی به آن‌ها را ندارند و دولت در مقام دفاع از ارزش‌های جامعه مبادرت به فيلتر نمودن آن‌ها می‌نمايد، وانگهی افرادی با فيلترشكن وارد آن سايت می‌شوند، عمل‌شان مجرمانه نباشد؟ ✅ در علم حقوق در اين مواقع گفته می‌شود امكان تعريف اولويت وجود دارد و به حكم عمل به احكلم عقلی و روح قانون بايد چنين عملی را نيز جرم دانست. مضافاً اين‌كه: 👈 1. در قانون عبارت استفاده از فيلترشكن بكار نرفته است، به معنی فقدان حكم قانونی نيست. كلماتی مثل زمين خواری، شرخری، باج‌گيری و زورگيری و خيلی از رفتارهای ديگر در قوانين ما به صراحت بكار نرفته‌اند، ☝️اما هرگز نمی‌گويبم كه اين اعمال جرم نيستند، زيرا زمين‌خواری را معادل تصرف عدوانی می‌دانيم؛ از شرخری به شاكيان حرفه‌ای تعبير می‌كنيم و باج‌گيری و اخاذی را به جرم تهديد اشخاص و اخذ مال از آن‌ها ملحق می‌كنيم. پس ملاحظه می‌كنيد كلمه فيلترشكن اولين واژه‌ای نيست كه حكم قانونی دارد اما به صراحت در قانون بكار نرفته است. 👈 2. حتی بالاتر از همه‌ی اين‌ها از ماده‌ی 543 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات، 75) كه ناظر به جرم فک پلمب است، وحدت ملاک می‌گيرم و می‌گويم حتی اگر قانون جرايم رايانه‌ای را نداشتيم با اين ماده می‌توانستيم دسترسی به سايت مسدود شده را به‌وسيلهٔ فيلترشكن، جرم فک پلمب سايبری بدانيم. ☝️در اين ماده كلمه‌ی "يا چيزی" هرگونه اقتضا يا خصوصيتی را از واژه‌ی مقدم بر آن يعنی "محلی" سلب نموده و اطلاق آن می‌تواند شامل فيلترشكن نيز بگردد. ✍سید محمدمهدی صدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نرخ دلار در ۴ اسفند ۱۴۰۰: ایران: ۲۶۰۰۰ تومان افغانستان: ۱۰۳ افغانی نرخ دلار در ۱۸ شهریور ۱۴۰۲: ایران: ۴۹۷۰۰ تومان افغانستان: ۷۷ افغانی 🔸لازم به ذکر است که ملا هدایت‌الله بدری وزیر مالیه افغانستان و سرپرست بانک مرکزی امارت اسلامی افغانستان است که مشخصاتش را در تصویر میبینید. لذا: ‏غارهای اطراف لشگرگاه>>> دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق
هدایت شده از h...m.p.r
✅ارزش اسمی پول ملی یعنی آن چیزی که روی پول نوشته شده است. مثلاً در سال ۲۰۲۰ هر هزار تومان ما تقریباً برابر با ۲۰ افغانی افغانستان بوده است! هزار کجا و ۲۰ کجا. با نگاه اول، به‌نظر می‌رسد باید وضع اقتصاد ما از اقتصاد افغانستان بدتر باشد. 👈اما دقیق‌تر که می‌شویم، می‌بینیم درآمد سرانه در افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی (بر اساس آمارهای بانک جهانی) به‌طور متوسط برابر با ۳۹ هزار و ۷۴۱ افغانی است؛ یعنی معادل ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان در سال. ⬅️ این در حالی است که درآمد سرانه در ایران در سال ۲۰۲۰ (مطابق آمارهای بانک جهانی) برابر با ۴۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در سال بود. بنابراین مهم نیست که ارزش یک افغانی نزدیک به ۵۵۰ ریال است. مهم آن است که بدانیم دریافتی و حقوق افراد چقدر است. ⬅️در نسبت بین حقوق و ارزش پول ملی است که قدرت خرید معنا پیدا می‌کند. این ادعا که قدرت خرید ما از همه کشورهای دنیا بدتر است، همان‌قدر مضحک است که بگوییم دریافتی یک معلم در ایران از دریافتی معلم‌ها در همه‌جای دنیا بیشتر است! 👈 مهم نیست یک معلم در ایران مثلاً سالانه ۹۰ میلیون تومان درآمد دارد ولی یک معلم در آمریکا ۵۰ هزار دلار؛ یعنی مهم نیست که ۹۰ میلیون از ۵۰ هزار خیلی بزرگ‌تر است. باید ببینیم آن ۹۰ میلیون با توجه به قیمت‌ها در ایران چقدر قدرت خرید ایجاد می‌کند و آن ۵۰ هزار دلار در آمریکا چقدر. ✅بهتر از ۱۱۲ کشور بنابراین نه اینکه عدد درآمد سرانه اسمی در ایران از همه جا بالاتر است، مهم است و نه اینکه ارزش اسمی پول ملی ما پایین‌ترین در دنیاست! مهم این است که بدانیم قدرت خرید مردم ما به‌طور متوسط در دنیا چه رتبه‌ای دارد. ⬅️بر اساس آمارهای بانک جهانی، ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی در شاخص قدرت خرید سرانه رتبه‌ ۸۵م دنیا را از میان ۱۹۷ کشور کسب کرده است؛ یعنی اگر جهان را به دو نیمه تقسیم کنیم، ما در نیمه بالایی قرار داریم و به‌طور میانگین، قدرت خرید مردم در ۱۱۲ کشور از ما ایرانیان کمتر است. 👈این نشان می‌دهد که اسکناس‌های بی‌ارزش‌ترین پول دنیا، چندان هم بی‌ارزش نیست و توانسته قدرت خرید ایرانیان را از ۱۱۲ کشور بالاتر نگه‌ دارد. ⁉️این یعنی چه!؟ یعنی اگر چه ارزش ریال از ارزش پول ملی ۱۹۷ کشور کمتر است اما درآمد مردم ما به ریال، به‌اندازه‌ای هست که بتونیم با حقوقمان، کالاها و خدماتی را بخریم که مردم ۱۱۲ کشور پایین‌تر از ما، توان تهیه‌اش را ندارند. 👈جالب آنکه برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که قدرت خرید سرانه در ایران، تا سال ۲۰۲۷ بالاتر هم خواهد رفت. ✅ریال و قدرت خرید بسیاری از کشورها بوده‌اند که در چهل سال اخیر، صفرهای پولشان را حذف کردند. همین امروز اگر ما ۴ صفر را از پول ملی‌مان حذف کنیم، ارزش پول ملی‌مان از ۸۱ کشور جهان بهتر می‌شود و تقریباً معادل ارزش پول ملی نیکاراگوئه خواهد شد. ⬅️این در حالی‌است که قدرت خرید مردم نیکاراگوئه هم‌اکنون بر اساس آمارهای بانک جهانی، به‌طور متوسط یک‌سوم قدرت خرید ایرانیان است. ترکیه در سال ۲۰۰۵ شش صفر را از لیر خود حذف کرده بود. اتفاقاً اکنون تورم ترکیه از ایران بیشتر است. ⬅️ بنابراین اگر ما هم سال ۲۰۰۵ چهار صفر را از پول ملی حذف می‌کردیم - اگر چه تورم داریم- اما به هر حال ارزش پول ملی‌مان رتبه‌ بدی در میان پول‌های ملی نداشت. نتیجه آنکه ارزش اسمی پول ملی، تعیین‌کننده وضعیت رفاه مردم یک کشور نیست و اسکناس‌های ریال نیز آن‌قدرها که رسانه‌های زرد می‌گویند، بی‌ارزش نیست!