هدایت شده از یا زینب (س) اللهم عجل لولیک الفرج
سلام و احترام
#پاسخ⬇️
آیتالله مکارم شیرازی
قسمت اول
🔸باید گفت در واقع اهل سنت می خواهند با این شبهه دو کار را به نفع خودشان تمام کنند؛
اول: ضعف و نقصی را برای امیرالمؤمنین علی(عليه السلام) بتراشند که چرا علی(عليه السلام) ناموس داری نکرد و یک زن را پشت در فرستاد و خودش نرفت. دوم: دامان عمر را از این جسارت پاک کنند و با این فرا فکنی ها، وانمود کنند که اصل این قضیه کذب است و دور از شأن عمر است.
در مورد هدف اول باید گفت:
🔸اولاً: آنها می گویند که حضرت علی موظف بود از همه مظلومان دفاع کند، مخصوصاً از ناموس خودش دفاع نماید، چرا که همسر، خط قرمز هر شخصی به حساب می آید، بی عُرضه ترین آدمها جاییکه زن و بچه خود را در خطر ببینند از فدا نمودن خود دریغ نمی نمایند، حال چطور ممکن است که علی(عليه السلام) از همسر خودش آن هم دختر پیامبر دفاع نکرده باشد. این بی غیرتی را به کسی نسبت می دهند که لقب «اسد الله الغالب» «شیر پیروزمند خدا» به او نسبت داده شده، چون حضرت علی در هیچ کجا مغلوب کسی نشده است. و این در حالی است که «آلوسى» مفسر معروف اهل سنت در «روح المعانى» می نویسد: «... غضب عمر وأضرم النار بباب علىّ و أحرقه و دخل فاستقبلته فاطمة و صاحت یا أبتاه و یا رسول الله، فرفع عمر السیف و هو فى غمده فوجأ به جنبها المبارک و رفع السوط فضرب به ضرعها فصاحت یا أبتاه فأخذ علىّ بتلابیب عمر وهزّه و وجأ أنفه و رقبته»؛ (عمر عصبانی شد و درب خانه علی را به آتش کشید و داخل خانه شد، فاطمه سلام الله علیها به طرف عمر آمد و فریاد زد: «یا ابتاه، یا رسول الله»! عمر شمشیرش را که در غلاف بود بلند کرد و به پهلوى فاطمه زد، تازیانه را بلند کرد و بر بازوى فاطمه زد، فریاد زد: « یا ابتاه » - با مشاهده این ماجرا - علی (عليه السلام) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینى و گردنش کوبید). نقل این قضیه توسط آلوسی به هر نیتی که باشد ، نشانگر این است که علی (عليه السلام) واکنش تندی در دفاع از دختر پیامبر(صلي الله عليه و آله) از خودشان نشان داده است.
🔸ثانیاً: همان طور که اهل سنت علم غیب را فقط مخصوص خداوند می دانند ما نیز می گوییم علم غیب نمی دانیم و نمی دانیم چرا حضرت زهرا(علیها السلام) پشت در آمدند. ولی می توان به این نکته اشاره نمود که شاید آمدن حضرت زهرا(علیها السلام) برای این باشد، تا مهاجمان از تنها یادگار پیامبر(صلي الله عليه و آله) شرم کرده و جسارت نکنند، در عین حال نه تنها این حضور حضرت، مانع از شرم و حیای آنها نشد بلکه جسارتی کردند که امروزه برای بسیاری از علمای اهل سنت هم این سؤال مطرح است که چرا این جسارت با دختر پیامبر(صلي الله عليه و آله)، آن هم از ناحیه کسانی که خود را خلیفه خواندند صورت گرفته است.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از یا زینب (س) اللهم عجل لولیک الفرج
قسمت دوم ⬇️
🔸در مورد هدف دوم، می گوییم:
وقتی اصل ماجرای یورش ثابت شده است، دیگر این سوال که چرا به جای این، آن نیامد؛ دامان کسی را پاک نخواهد کرد، چرا که عده زیادی از علمای اهل سنت اعم از مورخین و محدثین و مفسرین در کتب شان اصل قضیه ی هتاکی و ماجرای هجوم را آورده اند که در اینجا به نقل برخی از آنها اشاره می کنیم:
🔹محمد بن جریر طبرى (متوفاى 310)، فقیه و تاریخ نگار برجسته اهل سنت در تاریخ خود رویداد فجیع هتک حرمت به خانه وحى را چنین بیان مى کند: «أَتَى عُمَرُ بنُ الْخَطّاب مَنْزِلَ عَلىّ وَ فِیهِ طَلْحَهَ وَ الزُّبَیْرُ وَ رِجالٌ مِنَ الْمُهاجِرینَ، فَقَالَ وَ اللّهِ لأُحُرِقَنَّ عَلَیْکُمْ أَوْ لَتُخَرجُنّ إِلى البَیْعَهِ، فَخَرَجَ عَلَیْهِ الزُّبَیرُ مُصلِتاً بِالسَّیْفِ فَعَثَرَ فَسَقَطَ السَّیْفُ مِنْ یَدِهِ، فَوَثَبُوا عَلَیْهِ فَأَخَذُوهُ»؛
(عمر بن خطاب به در خانه على آمد، در حالى که گروهى از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. عمر رو به آنان کرد و گفت: به خدا سوگند، خانه را به آتش مى کشم مگر این که براى بیعت بیرون بیایید. زبیر از خانه بیرون آمد در حالى که شمشیرى بر دست داشت، ناگهان پاى او لغزید و شمشیر از دست او بر زمین افتاد. در این موقع دیگران بر او هجوم آورده و شمشیر را از دست او گرفتند).
همچنین عبدالفتاح عبدالمقصود هم در دو مورد به اصل قضیه - هجوم به خانه وحى - اشاره می کند که ما به نقل یکى از آن دو قول بسنده مى کنیم او می گوید عمر- در آن ماجرای یورش - گفت:
«قسم به کسى که جان عمر در دست اوست یا باید بیرون بیایید یا خانه را بر ساکنانش آتش مى زنم عدّه اى که از خدا مى ترسیدند و از پیامبر (صلى الله علیه و آله) شرم داشتند و - رعایت حال اهل بیت او را مى کردند،- گفتند: اى اباحفص، فاطمه در این خانه است. عمر بى پروا فریاد زد: باشد!... نزدیک شد، در زد، سپس بر در کوبید و وارد خانه شد... على علیه السلام پیدا شد ... طنین صداى زهرا در نزدیکى مدخل خانه بلند شد»
🌴و نیز در کتاب اثبات الوصیه آمده است: عمر همراه عده اى به در خانه فاطمه (علیها السلام) رفتند. آنها با خود هیزم بسیارى بر در خانه فاطمه (علیها السلام) بردند. بنى هاشم از جمله عباس عموى پیغمبر و على علیهم السلام و زبیر در آنجا بودند. عمر گفت: بیرون آیید و با خلیفه، ابوبکر بیعت کنید و گرنه شما را می سوزانم. عمر به فاطمه (علیها السلام) گفت: هر که در خانه است را بیرون کن. زبیر شمشیر کشید و عمر گفت: این سگ را بگیرید شمشیرش را گرفتند و بر سنگ کوبیدند و شکست. بنى هاشم از بیرون آمدن امتناع مى کردند. عمر هیزم طلبید و گفت: به خدایى که جان عمر در قبضه قدرت او است یا بیرون آیید، یا خانه را با هر که در آنجا است مى سوزانم. مردم گفتند: یا اباحفص!- کنیه عمر اباحفص بود- فاطمه (علیها السلام) در این خانه است. عمر در پاسخ گفت: هر کس در آنجا باشد می سوزانم ... آنگاه فاطمه (علیها السلام) با صداى بلند گفت: «اى پدر و اى پیامبر خدا! ببین بعد از تو از عمر و ابوبکر به ما چه می رسد.» مردم با صداى شنیدن ناله و گریه فاطمه (علیها السلام) برگشتند، ولى همچنان عمر و عده دیگرى در آنجا باقى ماندند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از h...m.p.r
32.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و ادب
#سوال را بالای متن ارسالی خود درج کرده و سوالات را در چارچوب قوانین مطرح نمایید لطفا...❌❌
با شروع ایام فاطمیه در هرسال همواره این سوال پرتکرار مطرح میشود که :
چرا با وجود حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا (س) پشت در رفتند⁉️
#پاسخ👇⬇️
وهابیت میخواد با این شبهه دو کار را به نفع خودشون تمام کنن.
اولا
ضعف و نقصی را برای امیرالمؤمنین علی(ع) بتراشند که چرا علی(ع) ناموس داری نکرد و یک زن را پشت در فرستاد و خودش نرفت.
دوم اینکه دامان عمر را از این جسارت پاک کنند و با این فرا فکنی ها، وانمود کنند که اصل این قضیه کذب و دور از شان عمر است.
اما تاریخ چه میگوید؟
مرحوم عياشی در تفسير، شيخ مفيد در الإختصاص و... نوشته اند:⬇️⬇️
عمر گفت:
برخيزيد تا پيش او (علی) برويم، پس ابوبكر، عمر، عثمان، خالد بن وليد، مغيرة بن شعبة، ابوعبيد جراح، سالم مولي ابوحذيفة، #قنفذ و من به همراه او راه افتاديم، چون نزديك خانه رسيديم، فاطمه آنان را ديد و لذا در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد، عمر درب را كه از شاخه های خرما ساخته شده بود، با لگد شكست، سپس وارد خانه شدند وحضرت علی را بيرون آوردند در حالی كه كمرهای خود را بسته بودند.
السمرقندي المعروف بالعياشي، أبي النضر محمد بن مسعود بن عياش السلمي ، تفسير العياشي، ج2، ص67
▪️و در روايت سليم نيز آمده:
عمر آمد تا به خانه رسيد، فاطمه پشت در نشسته بود، سرش را بسته بود و بدنش از غم از دست دادن پدر نحيف و لاغر شده بود، عمر در را كوبيد و گفت: اي پسر ابوطالب! در را باز كن، فاطمه فرمود: ای عمر به ما چه كار داری؟ ما را با مصيبتی كه گرفتارش شده ايم تنها بگذار. عمر گفت: در را باز كن وگرنه آن را به آتش می كشم. فاطمه فرمود: آيا از خداوند نمی ترسی كه وارد خانه میشوی عمر بازنگشت و آتش خواست و آتش را بر در خانه افكند و آن را سوزاند.
الهلالي، سليم بن قيس (متوفاي80هـ) كتاب سليم بن قيس، ص 864،
▪️حضرت صديقه طاهره (س) شكی نداشت كه جمعيت بدون اذن داخل منزل نخواهند شد؛ چون نص قرآن است كه بدون اجازه وارد خانه كسی نشويد:
🌴يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَدْخُلُواْ بُيُوتًا غَيرَْ بُيُوتِكُمْ حَتيَ تَسْتَأْنِسُواْ وَتُسَلِّمُواْ عَليَ أَهْلِهَا ذَالِكُمْ خَيرٌْ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
فَإِن لَّمْ تجَِدُواْ فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتيَ يُؤْذَنَ لَكمُ ْ وَإِن قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُواْ فَارْجِعُواْ هُوَ أَزْكيَ لَكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيم . النور / 27 و 28.
🔸ای افرادیكه ايمان آورده ايد! در خانه هایی غير از خانه خود وارد نشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن خانه سلام كنيد اين برای شما بهتر است شايد متذكّر شويد!
و اگر كسی را در آن نيافتيد، وارد نشويد تا به شما اجازه داده شود و اگر گفته شد: «بازگرديد!» بازگرديد اين براي شما پاكيزه تر است و خداوند به آنچه انجام مي دهيد آگاه است!.
خانه فاطمه، برتر از خانه پيامبران:
و از طرفی خانه انبياء احترام ويژه ای دارد كه كسی حق ورود بدون اجازه ندارد:
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاتَدْخُلُواْ بُيُوتَ النَّبِيِ ّ إِلا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ. الأحزاب /53.
ای افراديكه ايمان آورده ايد! در خانه های پيامبر داخل نشويد مگر به شما داده شود.
و شكی نيست كه خانه حضرت صديقه طاهره خانه پيغمبر محسوب مي شود همانطوری كه در تفاسير متعدد اهل سنت ذيل آيه شريفه:
▪️فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ و يُسَبِّحُ لَهُ و فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْأَصَالِ. النور/36.
در خانه هايي كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت ] آن ها رفعت يابد و نامش در آن ها ياد شود. در آن [خانه ] ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش می كنند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از سَرو
سلام و احترام
#پاسخ⬇️⬇️
🛑 بهتر است که بزرگترها نسبت به کودکان بالحن آرام و مهربان برخورد کنند
و شایسته است که والدین هم با برنامه ریزی در فضاهای معنوی متوجه کودکان خود باشند تا شان مجالس و حرمت بزرگترها حفظ شود..
باید سعی کنیم با بها دادن به #کودکان و با استفاده از ابزار #تشویق در کارهای #فرهنگی در مساجد و هیئات بچهها را #دخیل کنیم تا هم بزرگترها به عباداتشان برسند و هم کودکان بهره ببرند...
برای کودکان کوچکتر محلی برای #بازی در نظر گرفته شود که ضمن لذت کودکان، به تدریج باعث #جذب آنها به مساجد و سایر فضاهای معنوی شود ان شاءالله
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
#سوال
سلام
آیا برگزاری مراسم سفره صلوات بدعت هست؟
مراسم سفره صلوات به چه شکل هست؟
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
🔹 در مجلسی بنام توسل به چهارده معصوم ع چهارده کیسه که در هرکدام ده تسبیح موجود است
تسبیحها را پخش میکنند تا همه برای سلامتی و فرج آقا امام عصر (عج) ذکر صلوات کند بعد روضهخوانی کند در عرض یک ربع چهارده هزار صلوات ختم میگردد.
👈اگرچه فرستادن صلوات آن هم در مقیاسها وسیع کار خوبی است ولی تشریفات خاصی که شکل بدعت بگیرد اشکال دارد.
در هر صورت بر اساس روایات؛ فرستادن صلوات دارای ثمرات فراوانی است که در بعضی روایات عدد خاصی معیّن شده است ولی در اکثر روایات عدد خاصی معیّن نشده است و تعیین عدد خاص در اختیار انسان است که میتواند به صورت نذر یا قسم، عدد خاصی را بر خود لازم و واجب نماید یا بدون آن به صورت استحباب برای رسیدن به هدفی، تعداد معیّنی را انتخاب کند یا برای ترویج آن در جامعه به صورت جلسهای یا غیر آن به دیگران پیشنهاد کند.
ولی نکته مهمی که باید در نظر داشت آن است که؛ نباید این طرحها موجب پایین آوردن ارزش آن و سبکی صلوات و یا موجب ظهور و بروز بدعتها در جامعه شود؛ یعنی نباید به گونهای باشد که مسائل اهم و واجبات مهم تحت الشعاع قرار گیرند و فراموش شوند و یا موجب صرف هزینههای گزاف گردند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟