eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.7هزار عکس
5.7هزار ویدیو
124 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا اگه کسانی توی خیابان فقط به حکومت اعتراض کنند مانند کاری که زمان شاه می کردن یعنی شعار بدن و مرگ بدن آیا باید رهاشون کنیم یا تو گونیشون کنیم. اگه باید توی گونیشون کنیم به چه دلیل؟ اغتشاش که نکردن؟ آزادی بیان هم باید داشته باشن!
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام بارها در سال گذشته و در ایام اغتساشات و چه با نزدیک شدن سالروز آن بانو عده ای شبهه می‌کنند که عده ای بانک و خودروهای نیروی انتظامی و....را آتش بزنند ، به آنها اغتشاشگر و آشوبگر میگن، در زمان انقلاب ، انقلابیون نیز همین کارها را میکردند ، آیا آنها هم اغتشاشگر بودند⁉️ باید اول گقت که :قیام سال ۵۷ قیام ملت بر علیه ظلم بود و به مردم خودی کاری نداشتند ولی اغتشاش گران به صغیر و کبیر رحم نکردند و نمیکنن . 👈اغتشاش گران اموال عمومی را اتش میزدند اما در ۵۷ شما چنین وحشی گری نمیبینید در قیام ۵۷ امریکا و انگلیس پشت دولت بود منظورم کفار و ظالمین هست اما در این اغتشاش بایدن و منافقین طرافدار اغتشاشگران بودند ⬅️ اعتراض مردم به الزامی بودن حجاب بود که متاسفانه تبدیل به اغتشاش شد ولی در سال ۵۷ اعتراض مردم به کل نظام فاسد بود نه یک اشکال تجمع میلیونی مردم در دفاع از نظام بصورت کامل فرق بین قیام انقلاب و آشوبگران را معلوم کرد. و در آخر اینکه باید هوشیار بود و همواره مرزبندی بین مفهوم اعتراض مدنی و در چارچوب قانون با اغتشاش و آشوب و ایجاد رعب و وحشت بین هموطنان و ایجاد ناامنی را قائل بود .
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
. :❓ 👈 چرا جمهوری اسلامی به مردم اجازۀ اعتراض نمی‌دهد تا اعتراضات به آشوب کشانده نشود؛ چرا از انتشار اخبار می‌ترسد؟! ✅ 👇 «مردم؟!» - «کدام مردم؟!» دشمنان اسلام، نظام و مردم، همیشه خود را "مردم" خوانده‌اند، اگر چه صد، هزار و صدهزار نفر بیشتر نباشند، و هیچگاه این ملت بزرگ را "مردم" ندانسته‌اند! چه کسی گفته که علت اغتشاشات و این همه جرم و جنایت، جلوگیری از اعتراض بوده است؟! آیا وسط دعوا، نرخ تعیین می‌کنند و می‌گویند: «آشوب‌ها ابتدا راهپیمایی مسالمت‌آمیز بوده است»، یا مثل همیشه، مردم را کَر و کور فرض کرده‌اند؟! آیا آن چه که به بهانۀ اعتراض به حجاب رخ داد، راهپیمایی مسالمت‌آمیز بود؛ یا به این زودی و سرعت، و در نهایت پُررویی و وقاحت، جنایات خود را توجیه می‌کنند و القا می‌کنند که ابتدا یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز بود؟! اینان هرگز نمی‌گویند که اغتشاشات ما، به خاطر نادانی و بصیرتی خودمان، بی‌دینی، بی‌غیرتی و بی‌ملیتی خودمان، خدمت به اجانب از سوی خودمان و ... می‌باشد، بلکه زود ورق را برگردانده و شایع می‌کنند که آشوب به علت جلوگیری از اعتراضات رخ داده است! نباید با القائات دروغ، خود و دیگران را فریب دهیم؛ و نباید مبتنی بر شعارهای تحمیلی، مغرضانه و هدفدار، داوری، موضع‌گیری، تحلیل و یا نقد نمود! ●- "اعتراض" به یک امر، معنای خودش را دارد - نقد و انتقاد نیز معنای خودش را دارد - مخالفت و دشمنی نیز معنای خودش را دارد. ●- دریدگی و افترا و فحاشی به دیگران، "انتقاد" نیست؛ چنان که آشوب و بلوا نیز "اعتراض" نیست؛ پس نباید مردم را "احمقانی" فرض نمود که تفاوت اینها را متوجه نمی‌شوند! ●- این که «جمهوری اسلامی به مردم اجازۀ اعتراض نمی‌دهد»، یک دروغ آشکار می‌باشد که متأسفانه برخی از مسئولان و یا صاحب‌نظران بی‌خرد و ترسو نیز زود منفعل شده و به آن دامن می‌زنند! امروزه نه تنها انتقادها و اعتراض‌های مردم، به مراتب بیش از گذشته در رسانۀ ملی و در قالب اخبار یا گزارشات منتشر می‌گردد، بلکه شبکه‌های مجازی و امکانات آن، وسیله‌ای شده تا هر کسی اعتراض به حق و یا به ناحق خود را در سطحی وسیع منتشر نماید. ●- "اعتراض" یعنی چه و چه کسی معترض نیست؟! تقریباً همگان به گرانی‌ها اعتراض دارند - همگان به سوء مدیریت‌ها اعتراض داشته و دارند - همگان به بی‌عدالتی اعتراض داشته و دارند ... و اینها همه اعتراضات به حق مردم است که به راحتی بیان می‌گردد. بنابراین، چند نفر آشوبگر و منافق، نباید نام خود را "معترض" بگذارند و با این نام خود را تطهیر کنند و جنایات خود را توجیه نمایند! ●- آیا ده‌ها میلیون نفر از مردم که در محکومیت آشوب‌های اخیر، اهانت به قرآن کریم، کشتار مردم، به آتش کشیدن اموال عمومی و نیز اموال شخصی و ...، به خیابان‌ها آمدند، "مردم" نیستند و یا در رفاه هستند و به هیچ کمبود و نقصی اعتراض ندارند؟! ●- جمهوری اسلامی، با این حمایت گستردۀ مردم، با این قدرت و بصیرت، از چه چیزی بترسد؟! از چندتا تروریست، آدمکُش یا آشوبگر؟! آیا نظامی که از نظامات سلطه، امریکا و متحدان اروپایی و نوکران عربی‌اش نمی‌ترسد و با تمامی توطئه‌ها و فتنه‌های آنان مقابله می‌کند و البته همه را شکست داده، از چندتا آشوبگر بترسد؟! بلکه می‌خواهند با این دورغ‌ها و جوّسازی‌ها، خودشان را کثرت و قدرتی نشان دهند که نظام (مردم) از آنها می‌ترسند! حجاب اعتراض به "حجاب"، هم به لحاظ دینی، هم به لحاظ عقلی، و هم به لحاظ فرهنگ اجتماعی و نظر مردم، یک اعتراض کاملاً بی‌مورد، و البته هدفدار است. "حجاب"، حکم خداوند متعال است و اعتراض به آن مانند اعتراض به کل اسلام می‌باشد! فرض کنید یک عده نسبت به اخلاق، عفاف، فرهنگ، امنیت عمومی، جلوگیری از فساد و فحشا در هر موضوعی اعتراض داشته باشند! خب، چه باید کرد؟! باید گفت: «چون یک عدۀ اندکی، نسبت به هر حقی معترض هستند، باید به اعتراض آنها اهمیّت داد و اجازه داد که ضمن ضایع کردن تمامی حقوق انسانی و اجتماعی، ضد تبلیغ کنند و برای مقابله با حکم خدا به خیابان‌ها بریزند و آشوبگری کنند، مردم را بکشند و ...؟! اگر "اعتراض" حقی است که باید مورد توجه قرار گیرد، پس چرا به "اعتراض" اکثریت مردم به مواضع و عملکرد خودشان توجهی نمی‌کنند و هیچ حقی برای عموم مردم قائل نیستند؟! اهداف به راستی چرا نظام سلطه و قدرت‌های جهانی، به اعتراض عمومی مردم علیه ظلم، جنایت، جنگ، تحریم، ترور و نسل‌کشی توسط امریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل بیچاره، هیچ اهمیتی نمی‌دهند، اما تا چند نفر به بهانۀ اعتراض آشوبی برپا می‌کنند، ابتدا رئیس جمهور امریکا و سپس رئیس جمهور فرانسه، نخست وزیر انگلیس، دولت اسرائیل ... و سپس نوکران خائنی چون: رضا پهلوی و خاندان ظالم و جنایتکار و خائن به کشور و مردم، و سپس سایر خائنان و دشمنان این کشور، نظام و ملت، و سپس برخی از سلبریتی‌های غربزده، وابسته، ب
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
ی‌سواد، بی‌بصیرت و معلوم الحال، از این آشوب‌ها که نامش را اعتراض می‌گذارند، حمایت می‌کنند؟! اگر حامی، طرفدار و همسوی با مردم ایران هستند، چرا نسبت به هیچ اعتراض دیگری، به ویژه علیه جنایات نظام سلطه، موضع‌گیری نمی‌کنند؟! چرا از اعتراض عموم مردم نسبت به داعشی‌های داخلی - منافقین - کومله - گروهک‌های تجزیه طلب و تروریست و ...، نه تنها حمایت نمی‌کنند، بلکه با پُررویی و وقاحت تمام، همیشه به نفع آنان و علیه این مردم موضع گرفته و می‌گیرند؟! *- پس، اولاً معلوم شد که هدف اصلی، اعتراض به حجاب (که وارد نیست) نمی‌باشد و ثانیاً آنها به اثبات رساندند که مقولۀ حجاب، صرفاً چگونگی پوشش نیست، بلکه یک مقوله و رویکرد کاملاً اجتماعی - سیاسی و فرهنگی می‌باشد. دشمنان، از کاخ سفید گرفته تا آشوبگران داخلی (ستون پنجم)، به اثبات رساندند که «حجاب» نقش مهمی در سیاست دارد و می‌شود گفت: «سنگر اول» است؛ لذا در میان این همه مسئله، حجاب را هدف گرفته‌اند! آنها می‌دانند چه می‌کنند. *- بنابراین، چه کسانی که عاقل، مؤمن، با تقوا، با فرهنگ و با شخصیت می‌باشند و چه کسانی که از روی عوامی، حجاب را یک مسئله شخصی و خصوصی می‌دانند و به خاطر تبعیت از هوای نفس، با آن مخالفند، باید بصیر باشند و تابع جوّسازی‌ها نگردند. 🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 : 👈 جمهوری اسلامی تا کنون چند مجوز برای اعتراض به سیاست‌های حکومت صادر کرده است؟ هیچ. آیا راهپیمایی مسالمت آمیز از حقوق شهروندان نیست؟ 📍 را در (نشانی زیر حتماً بخوانید و منتشر نمایید: 👇 https: //www.x-shobhe .com/shortanswer/12094 .html
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
. ✍ محتوایی جهت مطالعه 👇 یادداشتی از "ایران‌پی‌ان": ضد انقلاب‌های وطن فروش، همیشه حق اعتراضات و مطالبات مدنی این مردم را سلب نموده‌اند. پایگاه خبر و عکس ایران (ایران‌پی‌ان)، در لید این یادداشت نوشت: مردم، گله‌ها، انتقادات، مطالبات و بالتبع اعتراضاتی دارند که طرح قانونی آنها همیشه میسر نمی‌باشد، اما ضد انقلاب، همیشه حق اعتراض و مطالبات مدنی این مردم را سلب نموده است. یادداشت / در هر کشوری، مجالس قانونگذاری و دولت‌ها، کارگزاران مردم هستند و اگر نظام سیاسی آن کشورها، جمهوری باشد، با رأی اکثریت مردم بر مستند قدرت می‌نشینند. رأی مردم نیز بر اساس باور شخصیت‌ها، موقعیت‌ها، ایده‌ها و از جمله "شعارها و وعده‌ها" موافق اشخاص یا احزاب می‌گردد، حال چه راست گفته باشند و در راه تحقق وعده‌ها و شعارها در رفع نیازهای کشور و مردم همت گمارند، چه یک مشت دروغ تحویل مردم داده باشند و بعداً معلوم شود. همیشه عمل ننمودن به این وعده‌ها، و گاه مدیریت‌های ضعیف، و گاه قوانین، مصوبات یا تصمیمات نابجا، مورد نارضایتی اقشار و اصناف گوناگون مردم قرار می‌گیرد و این نارضایتی به طرق مختلفی ابراز می‌گردد و اگر مورد بی‌توجهی قرار گرفت، منجر به اعتراضات و اظهار این نارضایتی با تجمعات یا حتی تظاهرات می‌گردد. مردم جهان، به ویژه در دو دهه‌ی گذشته، شاهد تظاهرات اقشار و اصناف گوناگون در ایالات متحده و کشورهای اروپایی بوده‌اند، تظاهرات‌هایی که هر سال به تعداد و شدت آنها افزوده می‌گردد؛ گاه به آرامی به پایان می‌رسد، گاه به خشونت‌هایی نیز کشانده می‌شود. در سال 2012، اتحادیه کارگری اروپا، روز 14 نوامبر را در اعتراض به سیاست‌های غلط ریاضت اقتصادی دولت‌های اروپایی و رشد نرخ بیکاری و افزایش نرخ مالیات و ...،  «روز عمل و همبستگی» نامید و به ویژه تمامی احزاب چپ، مردم را به شرکت یکپارچه در تظاهرات دعوت کردند. حدود 40 گروه بزرگ کارگری، از 14 کشور اروپایی به این تظاهرات پیوستند و گستره‌ی آن به حدی بود که "فرناندو توکسو"، رئیس بزرگترین اتحادیه کارگری اسپانیا گفت: «هماهنگی بین المللی در این روز بیانگر آنست که ما به یک لحظه تاریخی در جنبش اتحادیه ای اروپا می‌نگریم». کارگران و بیکاران کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا، از جمله بزرگترین کشورهای اروپایی بودند که به این تظاهرات پیوستند. این تظاهرات در برخی از کشورها به آرامی برگزار شد و به پایان رسید و در برخی از کشورها (مثل ایتالیا)، به خشونت نیز کشیده شد، ده‌ها نفر بازداشت شدند و 34 مجروح از پلیس و مردم به جای گذاشت. همه ساله شاهد تظاهرات گسترده‌ی کارکنان لوفت‌هانزا در آلمان – کارکنان قطارهای درون شهری و برون شهری در آلمان و فرانسه و انگلیس – کشاورزان و دامداران در فرانسه و حتی سوئیس و ... بودیم و گاه حتی تظاهرات‌های گسترده علیه قوانین فرهنگی و اجتماعی (مثل قانونی کردن ازدواج همجنس‌بازان) و یا علیه سیاست‌های بین المللی (جنگ افروزی در جهان) بوده‌ایم؛ اما هیچ گاه این تظاهرات‌ها، به تغییر شعارها علیه اصل نظام سیاسی آنها کشانده نشد. در جمهوری اسلامی ایران نیز طبق اصل 27 قانون اساسی: « تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است » و مردم از اقشار و اصناف گوناگون، حق دارند که نارضایتی‌ها، انتقادها و اعتراضات خود را با برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها، اظهار نموده و به گوش مسئولان نظام و اذهان عمومی برسانند، به ویژه وقتی با خونسردی و بی‌توجهی کامل و یا حتی تحمیق و تمسخر و بدلحنی برخی از مسئولان مواجه می‌گردند و بالاخص وقتی احساس کنند که برخی از سیاست‌های غلط اقتصادی و عملکردها، بگونه‌ای است که شائبه عمدی بودن و یا نوعی "جنگ نیابتی اقتصادی" را در اذهان ایجاد می‌نماید. امروزه، افزایش نرخ رشد گرانی و بیکاری از یک سو مردم را تحت فشار قرار می‌دهد و کاهش چشمگیر قدرت اقتصادی مردم، از سوی دیگر فشار می‌آورد و بی توجهی و حتی بی‌ادبی برخی از مسئولان، این فشارها را مضاعف می‌نماید. اما، ضد انقلاب داخلی، همیشه مانع و مزاحم بروز اعتراضات مردمی، به شکل برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها بوده است. تا صد یا هزار یا ده هزار نفر خواستند یکجا جمع شوند و علیه یک سیاست یا برنامه‌ی اقتصادی اعتراض کنند، چند نفر به میدان آمدند و سمت و سوی اعتراضات را با شعارهای خود تغییر دادند و اصل نظام را هدف گرفتند! 👇👇👇👇
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
. با تغییر شعارها، آنهایی که به شرایط اقتصادی و معیشتی اعتراض داشتند کنار رفتند و سریعاً چند صد نفر از مجموع سلطنت‌طلب‌های ظاهری – منافقین – بهایی‌ها و مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران جای آنها را گرفتند و با به راه انداختن تخریب و آتش سوزی،به ویژه هتک حرمت مقدسات، مانند به آتش کشیدن مساجد، قرآن کریم و یا اموال عمومی چون شعبه بانک، اتوبوس و...، بروز یک اغتشاش علیه اصل را به نمایش گذاشتند و البته نمک آش بی‌مزه‌ی آنها نیز ممانعت و برخورد اجتناب ناپذیر نیروهای نظامی و انتظامی بوده و می‌باشد. هنوز دو تا شیشه بیشتر نشکسته است که سریعاً کاخ سفید اعلامیه صادر می‌کند، و سپس مقامات برخی از کشورها، و با تبعیت از آنها سرکرده‌های گروهک‌های تروریستی، با بیش از 70 هزار قتل ‌در پرونده و بالاخره حتی فرح دیبا و برخی از قلم به دستان خرد آنها در داخل، اعلام پشتیبانی می‌کنند! این فضولی‌ها، ظلم و جنایت بزرگی در حق ملت ایران و ضایع کردن حقوق مدنی آنهاست، چرا که مردم هیچ وقت نمی‌توانند مخالفت، انتقاد، اعتراض و مطالبه‌ حقوق حقه‌ی خود را، پس از بی‌توجهی مسئولان، با یک تجمع و راهپیمایی معترضانه، به سمع و نظر دست‌اندرکاران برسانند! این مردم، همیشه مجبور شده‌اند که "بین بد و بدتر، بد را برگزینند"، تا بتوانند در شرایط فعلی، از کشور، ملت و نظام سیاسی منتخب خود حفاظت کنند. همیشه صدای خود را خفه کرده‌اند و با کاستی‌ها از یک سو و سوء مدیریت‌ها از سوی دیگر ساخته‌اند و زیر بار مشکلاتی که هیچ ضرورتی بر تحمیل وجود نداشته له شده‌اند، تا یک عده وابسته، از حضور و فریاد آنها سوء استفاده نکنند. بنابراین، ای کاش مسئولان منتخب، به ویژه در مجلس و دولت، کمی احساس مسئولیت و شرمندگی کنند و چنان که مقام معظم رهبری فرمود: «خود را پاسخگو ببینند»، نه این که تازه پس از کلی سوء مدیریت و ایجاد نارضایتی، برخی از آنها ژست اپوزیسیون نیز به خود بگیرند! 📚 مبنع: www .iranpn .ir 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ نسبت دادن یک پیج و رقص یک بلاگر اینستاگرامی به یک سرگرد و فرمانده بسیج ... 🔸 کلیپ رقص منتشر شده‌ منتسب به سرگرد محمد ابراهیمی پیهانی، مربوط است به مجید شوقی ملقب به "مهیار سانس" از بلاگران اینستاگرامی تصاویر پیج شخصی را در فیلم ببینید 🔻با نزدیک شدن به ایام سالگرد مرگ مهساامینی انتشار این دست کلیپ‌ها طبیعی است 👈 ولی شما هر چیزی رو باور نکنید خیلی‌ها از این تروریست بودن رسانه‌ای پول درمیارن...   
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ شایعه [فیلم شبکه های مجازی]: حمله وحشیانه یک نفر بعنوان آمر بمعروف آتش به اختیار !!!!! به یک خانوم و مقابله‌ی مردم در این خصوص. ✅ واقعیت 1⃣ این ویدئو مربوط به سال ۲۰۱۸ و یک درگیری خانوادگی در ترکیه است. 2⃣ این روزها و با نزدیک شدن به سالگرد فوت مهسا امینی، معاندان برای ایجاد اختلاف، تنش و دوقطبی در جامعه، انتشار شبهات و شایعاتی از این قبیل را افزایش داده‌اند. ساده‌لوح نباشیم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
فیلم شبکه های مجازی👇🏻 سندی بر اثبات دیکتاتوری بودن جمهوری اسلامی: خمینی: ملت ۵۰ سال قبل، چه حقی برای تعیین سرنوشت نسل کنونی داشتند؟ سخنرانی امام در بهشت زهرا بهمن 57: ما فرض مى‏كنيم كه يك ملتى تمامشان رأى دادند كه يك نفرى سلطان باشد؛ بسيار خوب، اينها از باب اينكه مسلط بر سرنوشت خودشان هستند و مختار به سرنوشت خودشان هستند، رأى آنها براى آنها قابل عمل است. لكن اگر يك ملتى رأى دادند- و لو تمامشان- به اينكه اعقاب اين سلطان هم سلطان باشد، اين به چه حقی؟ ملتِ پنجاه سال پيش از اين، سرنوشت ملتِ بعد را معين مى‏كند؟ سرنوشت هر ملتى به دست خودش است ما فرض مى‏كنيم كه اين سلطنت پهلوى، اول كه تأسيس شد ما فرض مى‏كنيم كه به اختيار مردم بود و مجلس مؤسسان را هم به اختيار مردم تأسيس كردند، اين اسباب اين مى‏شود كه بر فرض اينكه اين امر باطل صحيح باشد فقط رضا خان سلطان باشد؛ آن هم بر آن اشخاصى كه در آن زمان بودند. و اما محمد رضا سلطان باشد بر اين جمعيتى كه الآن بيشترشان بلكه الّا بعضِ قليلى از آنها ادراك آن وقت را نكرده‏اند، چه حقى داشتند ملت در آن زمان سرنوشت ما را در اين زمان معين كنند؟ هر كسى سرنوشتش با خودش است. مگر پدرهاى ما ولىّ ما هستند؟ سرنوشت هر ملت دست خودش است ⬇️⬇️👇 متن کامل سخنرانی فوق در منبع زیر قابل مطالعه است: 🌿 صحيفه امام، ج‏6، ص: 11 https://b2n.ir/w75735 🔹 استدلال امام خمینی (ره) صحیح است، اما این استدلال را نمی توان علیه جمهوری اسلامی به کار برد؛ زیرا: ➕ امام تأکید می کنند که اگر ملت مثلاً رضاخان را به عنوان شاه انتخاب کرد، حق ندارد بگوید که پسر این رضا خان هم بر ملّت های آینده حاکم باشد. 🎙️ «اگر يك ملتى رأى دادند- و لو تمامشان- به اينكه اعقاب اين سلطان هم سلطان باشد، اين به چه حقى [است؟]» در جمهوری اسلامی، چنین چیزی نیست که مردم سال 57 حاکم سال 1400 را انتخاب کرده باشند. 🔸👈 مردم ایران هر 8 سال یک بار با انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری، در واقع حاکم و رهبر را انتخاب می کنند. هر چهار سال هم رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر را انتخاب می کنند. با هر مشارکتی هم مهر تأییدی بر قانون اساسی می زنند و نشان می دهند که ملّت قانون اساسی 57 را قبول دارد. 🔹حال فرض کنیم که اکثریت جامعه، جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشند. 👈 در این شرایط، برگزاری رفراندوم در صورتی معقول و منطقی است که یک طرح پیشنهادی برای حکومت آینده وجود داشته و اکثریت جامعه هم آن را قبول داشته باشند. ✅ اما همه می دانیم که هیچ طرح پیشنهادی جدّی اصلاً وجود ندارد چه برسد به اینکه مورد قبول اکثریت باشد. 👈 پس برگزاری رفراندوم غیر منطقی است زیرا موجب هرج و مرج در جامعه خواهد شد و هر حکومتی بهتر از بی حکومتی و هرج و مرج است. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا مغلطه نفرمایید اگر حق با بازنشستگان هست که خودتان هم اذعان دارید همسانسازی حقوق بازنشستگان مصوبه مجلس است و باید اجرا شود چرا دولت زیر بار این موضوع نمی‌رود و می‌گوید بار مالی دارد ولی حقوق های نجومی کارکنان شرکت نفت را که از قبل خیلی بالاتر از سایر ادارات بوده را مجدد اضافه نموده است این بار مالی ندارد؟ تناقض اشکار و طرفداری کور کورانه از دولت به هر قیمت توسط نماینده ای که حزبی فکر میکند و نمیتواند درک کند که بازنشستگان در چه شرایطی دارند زندگی میکنند طبیعی است همیشه حق را بگویید و خدا را در نظر بگیرید خودتان حاضرید با این حقوق زندگی کنید ؟ مطمنا نه شما ونه همفکر های شما قادر نخواهید بود چون سواره از پیاده خبر ندارد تا کی این قشری که در سخت ترین شرایط این کشور در انقلاب وجنگ تحمیلی خدمت صادقانه کرده اند باید تاوان بدهند؟ نمایندگان واقعی ودلسوز در رابطه طرح همسان‌سازی چندین سال است بار تذکر میدهند صدای آنها شنیده نمیشود تا وقتی امثال شما در مجلس باشند موضوع همینطور ازاین مجلس به دوره های بعدی مثل سالهای گذشته و ادوار مجالس قبل بلاتکلیف باقی می ماند
هدایت شده از My Hero
سلام بزرگوار ✅دولت فعلی فعال است و خائن نیست کسانیکه حال را می بینند منهای گذشته، بی انصافی می کنند مشکلات اقتصادی داریم، ولی ناشی از بی عرضه های دولت قبله افرایش حقوق ها را با خزانه خالی انجام می دادند. 🔸آخرین جلسه دولت قبل به ریاست رئیسی بر گزار شد همه با هم می گفتند حقوق این ماه را نداریم این یعنی کارمندان و کارگران و بازنشستگان که تقریبا با خانواده هاشون بیش از یک دوم کشور را تشکیل می دهند برخی ها به خیابان می ریختند. 🔻⬅️ یعنی فاجعه بی تدبیرهای مدعی تدبیر. ناکارآمد نشون دادن دولتی که در ماه ده هزار میلیارد تومان طی چهار سال باید بابت بی عرضه ها پراخت کند، کسانیکه حتی آب خوردن و...مردم در گرو برجام قرار دادند. حالا دولت نه تنها دست دزدان دولت بی تدبیر رو قطع کرده، بلکه به فرموده ی رهبر عزیز: کارهای بزرگی هم انجام داد. باعث جیغ بنفش افساد طلبها شده و با دشمن همدست شدن برای کوبیدن و تخریب دولت آقای رئیسی،! فقط گوش به فرمان رهبر باشیم، مراقب افساد طلبهای فتنه گر و فتنه ی جدید شون باشیم. اینها از قربانی کردن ۸۰ میلیون نفر برای به قدرت رسید و چپاول...ابایی ندارند! 🔸علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس: دولت در حال ارسال لایحه‌ای است که برای کارکنان و بازنشستگان در راستای همسان‌سازی، 20 درصد افزایش حقوق را برای نیمه دوم سال اعمال کند؛ به طور طبیعی این افزایش برای کارگران هم باید اتفاق بیفتد که منوط به تشکیل جلسه شورای عالی کار است. اَللهم وَفِّقنا لِما تُحِبُّ و تَرضٰی: ✅رئیسی :روزی که بنده در اولین جلسه هیئت دولت شرکت کردم هنوز کابینه ما رأی اعتماد نگرفته بود، بحث در آن جلسه این بود که ما حقوق مردادماه کارکنان را پرداخت کنیم؟ ♦️چند وقتی از شروع دولت می‌گذرد، حقوق‌ها یک روز به تاخیر نیفتاد، یارانه‌ها اصلاح شد، نظام رتبه بندی معلمان اجرا شد، افزایش حقوق بازنشستگان و اصلاح تعرفه‌های پرستاری اتفاقاتی بود که در این دولت افتاد. 🖊محمدحسین ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عزیزم،پروفسور سمیعی یا پروفسور علی امین لاری و.... و خیلی از پزشکان یا اساتید دیگه از کدوم آخوند کمک گرفتن ؟ جز اینکه خودشون تلاش کردن خدمت کردند میکنند یا چرا پروفسور سمیعی پروفسور علی امین لاری و.... وخیلی از پزشکان اساتید دیگه انتخاب کردند میکنند بروند کشور دیگه آیا به نظرت همه ی پزشکان همه ی اساتید همه ی دانشجوها و.....مسله دارند؟ بهتر از اینور نگاه کنی چه دلیلی و.... هست که رفتن یا دارند می روند پروفسور سمیعی یا پروفسور علی امین لاری و...الان کجاشون منافق؟ کجاشون هدفشون پول شویی عزیزم بهتر شما به جای تعصب شدید وانکار واقعیت، واقعیت از اینور هم ببینی صدای همه ی ارگان ها در اومده چرا باید بهترین پزشکان اساتید دانشجوها و‌..... اینجور دارند اعتراض میکنند اینجور که شما میگی یعنی همه پزشکان اساتید دانشجوها و... اشتباه کردند این همه تلاش کردند انتخاب کردند که خدمت کنند به مردمشون باید در دانشگاه مطب ها مدارس و.... بست چون آخوندهای کشورمون همه چیز دان هستند نیازی به پزشک اساتید دانشجو و....... نیست
این سوال رو قبلاً پرسیدم گفتن ک آخوندا همه جا دخالت میکنند و همه ی دکترا و متخصصین دارند مهاجرت میکنند گفتیم ن اینطور نیست ا الان اینو جواب دادن.. لطفاً جواب بدین چی بگیم
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام ⬇️👇 روحانیت یا همان آخوند به اصطلاح شما به چه معناست؟ کسی که عمامه به سر دارد یا کسی که فقط تنها تخصصش، علم دین است؟! 👈 اگر مقصود از روحانیت، عمامه به سرها باشد، این سخن غیر منطقی است. زیرا عمامه بیش از چند متر پارچه چیز دیگری نیست و نمی تواند نشان دهنده توانمندی یا ناتوانی افراد در مدیریت باشد. 👈 اگر مقصود از روحانیت، کسی است که تنها تخصصش، علم دین است، سخن کاملاً صحیح است. کسی که تنها در علم دین تخصص دارد، باید در جایگاهی قرار بگیرد که این تخصص او به کار آید و نباید در جایی باشد که تخصص آن را ندارد. ⁉️اماااا.. حال اگر یک روحانی، در کنار علم دین، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، پزشکی، مهندسی یا .... را خواند و در آنها هم متخصص شد، نباید مسئولیت اجرایی متناسب با تخصص اش قبول کند؟! ⁉️ اگر یک روحانی، در شرایطی خاص(اوایل انقلاب) ناگزیر مسئولیتی به دست گرفته اما پس از چهل سال، کوله باری از تجربه را کسب کرد، باز هم می توان او را غیر متخصص خواند؟! 🔸امروز با پیشرفت و پیچیدگی و گستردگی علوم، هیچ شخصی نمی تواند در تمام رشته ها اعم از سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و بانک داری و بورس، بازرگانی، آب و کشاورزی، آموزش و پرورش، سلامت و درمان و ... صاحب نظر باشد. 👈 جایگاه ریاست جمهوری، و یا برخی دیگر جایگاه نیست که نیاز به کارشناس در رشته های مختلف داشته باشدچه بسا روحانیونی در همان لباس روحانیت آن تخصص مربوطه را داشته باشند . 🔻⬅️ روحانیت می تواند در مدیریت امور اجرایی مثل ریاست جمهوری قرار گیرد و در هر امر تخصصی کارشناس و وزیر متخصص و مربوط به خود را نصب کند. ضمن اینکه در هر مساله مهم و تخصصی می تواند با مشاوره با کارشناسان خبره امور را راهبری نماید این که کسی کاری که تخصص ندارد دخالت نکند سخن حقی است.اما اینکه کسی بگوید روحانیت اصلا وارد سیاست نشود تا جلوه خود و دین را خراب نکند، سخن غلطی است. ❌❌ زیرا 👈 اولاً دینی مثل دین اسلام که بیشتر احکامش اجتماعی است، اگر بر جامعه حکومت نداشته باشد، اساساً چیزی برایش باقی نمیماند تا بخواهد جایگاه و جلوه ای داشته باشد. 👈 ثانیاً تشکیل حکومت دینی بر اساس تعالیم اسلام، وظیفه مردم و عالمان دین است و کسی حق ندارد برای حفظ حرمت شخصی اش، از این وظیفه کوتاه بیاید. آیا این درست است که روحانیت برای حفظ حرمت خود، حکومت را به دست افرادی فاسد و فاجر بسپارد که اموال و دارایی مردم را صرف عیاشی و باج دهی به ابرقدرتها کنند؟! 👈ثالثا شاید به حق یا ناحق در جاهایی، روحانیت بخاطر شرکت در حکومت لطمه خورده باشد. اما حاکمیت دین بر جامعه، سبب میشود تمام اقشار مردم نفع ببرند، حال ممکن است در این بین، یک قشر خاص لطمه بخورند. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
❌ شبهه شما آخوندا چکار کردید که این‌قدر مغزها و نخبگان از کشور فرار می‌کنند؟! ✅ پاسخ 🔹اگر قبل از انقلاب فرار مغز و نخبگان نبود، 🔹و اگر فرار مغزها مخصوص ایران بود، شااااید این ادعا که فرار مغزها تقصیر آخوندا است، صحیح بود. ▫️ آیا می‌دانید: در ۱۰ساله ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ حدود ۷۰۰ هزار نفر از نخبگان علمی و مدیریتی از کشور خارج‌ شده‌اند. در سال تحصیلی ۵۷-۵۶ نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از ایران مشغول تحصیل بودند. ▫️ آیا میدانید با یک جستجوی ساده در سایت های اینترنتی می توان آمار یونسکو در ژانویه ۲۰۱۹ را دید که براساس آن، ایران در سال ۲۰۱۱ رتبه ۱۲ کشور‌های اعزام کننده دانشجو در دنیا را داشته و این رتبه در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۱۸ تنزل یافته است. کشورهایی مانند چین، آلمان، هند، روسیه و.... در صدر فهرست کشورهای فرار مغزها قرار دارند. 🔹تو این کشورها که دیگه آخوندا حکومت نمی‌کنند، یا حجاب اجباری نیست، یا ورزشکاران حق مبارزه با رژیم کودک کش اسرائیل را دارند، پس چرا اونجا اینقدر مهاجرت هست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ به چه معنی هست. حتی برا شفای مریضامون هم دعا نکنیم میشه توضیح کامل بدید ممنون میشم اساتید محترم وبزرگوار
هدایت شده از My Hero
سلام بر امام زمانم ✅🌴تشرفاتی توسط اولیاء خداوند به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیه الله در مکان‌های مختلف وعوالم خاصی صورت گرفته است که در این باب بزرگان وعلمای دین توضیحات زیادی داده اند. دعا برای ظهور بعد از نمازها بسیار مورد تاکید است. دعا برای گشايش در فرج امام زمان علیه السلام یعنی فرج و گشایش در زندگی خودمان. آیت الله مجتهدی(ره): 🔻یک روز در ایام تحصیل در نجف اشرف، پس از اقامه نماز پشت سر آیت الله مدنی، دیدم که ایشان شدیدا دارند گریه می‌کنند و شانه‌هایشان از شدت گریه تکان می‌خورد، رفتم پیش آیت الله مدنی و گفتم: ببخشید، اتفاقی افتاده که این طور شما به گریه افتاده‌اید؟ 🔸ایشان فرمودند: یک لحظه، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدم که به پشت سر من اشاره نموده و فرمودند:” آقای مدنی! نگاه کن! شیعیان من بعد از نماز، سریع می‌روند دنبال کار خودشان و هیچکدام برای فرج من دعا نمی‌کنند. انگار نه انگار که امام زمانشان غایب است!” و من از گلایه (عج) به گریه افتادم. مخاطب گرامی👈 امام زمان علیه السلام بر تمام مشکلات وگرفتاری های دوستارانشان آگاهی کامل دارند و برای تمامی دعاهای شرعی وحاجات ما امین گو میباشند. 🌴یعنی اگر شما بیمار دارید دعا کنید اما افضل دعاهایتان دعای سلامتی وفرج باشد. خوشا به حال انکسی که آمین گوی دعاهایش امام زمان علیه السلام باشد. 🖊محمد حسین ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام خدمت خانمی که گفت چادر ارثیه حضرت فاطمه هست اولا تو اسلام رنگ سیاه مکروهه و فکر نکنم حضرت فاطمه خلاف حرف پدرشون بوده باشن و رنگ سیاه استفاده میکردند تو فیلمهای مذهبی هم که توجه کنید سر هیچکس چادر نیست این فیلمها رو که درست میکنن چنتا طراح لباس دارن که با کلی مدرک و تحقیقاتی که انجام میدن لباس تن بازیگر میکنن همه بازیگرهای خانم سرمه کشیدن و لباس بلند و شال سرشون هست پس اصلا چادر اون موقع نبوده دوما چادر اصلش برمیگرده به زمان قاجاری که همه لعنتش میکنن اونموقع همه خانومها چادر مشکی سر میکردن و تا الان هم سر خانومها چادر هست پس الکی چادر رو به حضرت فاطمه نچسبونید
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
. ❓ در روایت‌ها به چادر خاکی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها هم اشاره شده است. آن حضرت هم چادر سر می‌کردند؟ 👇 بله. علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار، روایتی را نوشته است که به چادر حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها اشاره می‌کند. نقل شده است که وقتی آیات 43 و 44 سوره حجر بر پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نازل شد که درباره درهای جهنم و عذاب اهل جهنم بود، آن حضرت به‌شدت به گریه افتاد و هیچ کدام از یاران آن حضرت نمی‌دانست که چطور ایشان را آرام کند. سلمان فارسی برای آرام کردن پیغمبر صلی‌الله علیه و آله، به خانه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها آمد تا شاید حضرت با دیدن دخترش آرام شود. وقتی خبر گریه کردن پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله را به حضرت داد، آن حضرت بلند شد و با چادر کهنه‌ای که داشت خودش را پوشاند، چادری که دوازده جای آن با لیف خرما وصله شده بود. وقتی بیرون رفت، سلمان فارسی که چشمش به چادر حضرت افتاد، به گریه افتاد و گفت: «وامصیبتا! دخترهای قیصر و کسری سندس و حریر به تن می‌کنند و دختر محمد صلی‌الله علیه و آله چادر کهنه‌ای دارد که دوازده جای آن وصله شده است». این روایت که علاوه بر بحارالانوار، از سیدبن طاووس در کتاب الدروع الواقیه هم روایت شده، نشان می‌دهد که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها هم چادر به‌سر می‌کرد و از آن برای پوشاندن خود در برابر نامحرمان استفاده می‌کرد ادامه 👇👇👇👇
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
چادر حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها چقدر به چادرهای امروزی خانم‌ها شباهت داشت؟ می‌خواهیم بدانیم آیا چادری که امروز استفاده می‌شود همان چادر حضرت زهرا سلام‌الله علیها است یا با آن تفاوت دارد❓ ✅ شکل حجاب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و شباهت حجاب آن حضرت به چادر امروزی، در روایتی که به ماجرای فدک مربوط است، مشخص می‌شود. شیخ طبرسی در جلد اول کتاب احتجاج، نحوه حجاب و پوشش آن حضرت در زمان خروج از منزل در قضیه فدک را این طور توصیف کرده است: «حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در زمان بیرون آمدن از منزل، مقنعه خود را به‌طور محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به تن کردند، آن چادر به‌شکلی بود که تمام بدن آن حضرت را به‌طور کامل می‌پوشاند و گوشه‌های آن به زمین می‌رسید. گروهی از نزدیکان و زنان قوم، آن حضرت را تا مسجد همراهی می‌کردند». از این روایت مشخص می‌شود که پوشش و حجاب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در بیرون از منزل و در مواجهه با افراد نامحرم دقیقاً همان دو پوشش معروف زنان در قرآن یعنی خمار (مقنعه) و جلباب (چادر) بوده است. آن چادر چه رنگی داشت؟ آیا رنگ مشکی چادرهای امروزی زنان ایرانی بود❓👇 در کتاب درّ المنثور روایتی به‌نقل از ام‌سلمه نوشته شده است مبنی بر این که زمانی که آیه 59 سوره احزاب درباره جلباب و پوشش زنان نازل شد، زنان انصار در حالی که کسا یا عبای سیاه‌رنگ خود را بر سر انداخته بودند، از خانه بیرون می‌آمدند. در این شرایط، پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله درباره پوشش این زنان سکوت کرد و سکوت آن حضرت درباره این حکم مهم و همگانی در جامعه، دلیل بر درستی عمل آنها است. از طرف دیگر حدیث‌هایی مانند حدیث نبوی صلی‌الله علیه و آله وجود دارد که مشخص می‌کند آن حضرت برای زنان در برابر مردهای نامحرم از چهار پوشش نام برده و خمار (مقنعه) و جلباب (چادر) را به‌طور کامل از هم جدا کرده است. *این روایت که نقل شده حضرت زهرا سلام الله علیها در مقابل نامحرمی که نابینا بود چادر سر می‌کردند،‌ صحت دارد؟ 👇 بله. امام موسی‌بن جعفر علیه‌السلام از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام روایت کرده که فرمود: روزی مرد نابینایی اجازه خواست تا وارد خانه آن حضرت شود. حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها فوراً برخاست و چادر به سر کرد. پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله که در خانه آنها بود، به دخترش فرمود: «چرا از او رو می‌گیری؟ او که تو را نمی‌بیند!»، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها پاسخ داد: «او من را نمی‌بیند، من که او را می‌بینم. و او هرچند که من را نمی‌بیند اما بوی من را که حس می‌کند، برای همین است که در مقابل او چادر سر می‌کنم». پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمود: «شهادت می‌دهم که تو پاره تن من هستی». بیشتر بخوانید: کربلا آموزگار عفاف و حجاب است/ زنان اهل بیت در سخت‌ترین شرایط حجاب خود را حفظ کردند ❓*در ماجرای قیام عاشورا هم بارها خوانده‌ایم که زنان چادر بر سر داشتند. اهمیت پوشش برای زنان تا چه‌اندازه است که زنان اهل‌بیت علیهم‌السلام در آن شرایط دشوار هم مراقب حجاب خود بودند؟ در ماجرای قیام عاشورا هم به استفاده زنان بنی‌هاشم و همسران شهدای کربلا از چادر و یا پوششی شبیه به آن اشاره شده است. سیدبن طاووس در کتاب لهوف، به این نکته اشاره کرده است که حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها و دیگر زنان در طول مدت جنگ، به هیچ وجه در مقابل مصیبت‌های جانگداز، اختیار خود را از دست نداده و چادر خود را رها نکردند، حتی در زمانی که امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسید و لشکر غارتگر ابن‌سعد به‌قصد تاراج به‌سمت خیمه‌های بنی‌هاشم هجوم آورد، زنان هرگز از حریم عفاف خارج نشدند. ماجرایی که ابن‌طاووس نوشته است، به‌صراحت نشان می‌دهد که زنان بنی‌هاشم از پوشش چادر استفاده می‌کردند، آنجا که می‌نویسد: «تسابق القوم علی نهب بیوت آل الرسول و قرة عین البتول حتی جعلوا ینتزعون ملحفة المرئة علی ظهرها و خرج بنات آل رسول الله و حریمه یتساعدون علی البکاء؛ مردم برای غارت خانه‌های اولاد پیامبر صلی‌الله علیه و آله و نور چشم فاطمه علیهاالسلام حمله بردند، حتی چادری که زن به کمرش بسته بود می‌کشیدند و می‌بردند و دختران و زنان خاندان پیامبر صلی‌الله علیه و آله از خیمه‌ها بیرون ریختند و دسته‌جمعی گریه می‌کردند» ✍ حجت‌الاسلام کاظم ارفع کارشناس و سخنران دینی
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
❓ ⬛️ کراهت رنگ مشکی یکی از که ممکن است درباره حجاب به ذهن برسد، بحث چادر مشکی است، که از طرفی در منابع دینی از کراهت رنگ سیاه گفته می شود و از طرفی در جامعه ما تاکید می شود که حجاب و چادر مشکی بهترین حجاب است؛ اگر رنگ مشکی به خاطر آثار منفی آن مکروه است چه فرقی بین پیراهن و چادر و روسری و مقنعه مشکی وجود دارد؟! ✅ اما از چند جهت این شبهه قابل مناقشه است:👇 ✍اولا: کراهت رنگ مشکی عام نیست: پوشیدن رنگ مشکی همیشه و در همه مصادیق لباس مکروه نیست؛ چنانکه در روایات، پوشیدن کفش و عمامه و عبای مشکی استثناء شده و در مورد مقنعه و چادر و کفش زنان هم می تواند صدق کند. در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می خوانیم: «كَانَ رَسُولُ اللَّه يَكْرَهُ‏ السَّوَادَ إِلَّا فِي‏ ثَلَاثٍ‏ الْخُفِّ وَ الْعِمَامَةِ وَ الْكِسَاءِ»(1)؛ (رسول خدا سیاه پوشی را مکروه می دانست، مگر در سه مورد: کفش، عمامه و عبا). در این روایت فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد، بلکه به طریق اولی برای زنان هم می تواند صدق کند و می توان از این حدیث، عدم کراهت چادر مشکی را ـ که در ردیف عبا قرار می گیرد ـ استفاده کرد؛ چنانکه در لغت هم کساء به معنی پارچه ای است که بدن را می پوشاند و در آن زن یا مرد بودن کسی که این پارچه قرار است بدن او را بپوشاند شرط نشده است.(2) استفاده از رنگ مشكي در مراسم عزاداري نیز كراهت ندارد و اگر آن مراسم عزاداری، برای معصومین باشد ثواب هم دارد. محکم ترین دلیل این مطلب، این است که خود ائمه به صورت عملی چنین کاری را تأیید کرده اند؛ مثلا امام حسن در سوگ اميرالمؤمنین على(ع) جامه سياه بر تن كرد و با همين جامه به ميان مردم آمد.(3) مراجع تقلید نیز بر همین اساس استفاده از لباس سیاه برای عزاداری را مکروه نمی دانند؛ مثلا آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه می فرمایند: «با توجّه به اينكه پوشيدن لباس‏ مشكى‏ در ايّام شهادت حضرات معصومين(عليهم السلام) نوعى تعظيم شعائر الهى محسوب مى‏ شود كراهت ندارد و رنگ استحباب به خود مى‏ گيرد».(4) شاید علت این حکم تاثیر روانی لباس سیاه باشد که به نوعی این پیام را به مخاطب القا می کند که در شرایطی نیستم با شما شوخی کنم و شاد باشم. در مورد چادر نیز سیاه بودن رنگ آن می تواند همین پیام را به مخاطب منتقل کند که در شرایطی نیستم که با شما شوخی کنم یا رفتار سبکی داشته باشم؛ لذا می توان نتیجه گرفت این حکمت ها و قرائن و شواهدی که بیان شد در مورد چادر نیز صدق می کند و کراهت پوشیدن لباس سیاه را در مورد چادر برطرف می کند. ضمن اینکه چادر سیاه در حقیقت يكى از برنامه‏ هاى تمام فِرَق مسلمين می باشد كه كم كم به يك شعار اسلامی تبديل شده و همه به آن پايبند هستند و به همين دليل است كه دشمنان اسلام از آن وحشت دارند.(5) ثانیا: از واژه قرآنی «جلباب» رنگ تیره نیز برداشت می شود: از واژه «جلباب» که در قرآن درباره حجاب بیان شده، رنگ تیره نیز برداشت می شود. در آيه 59 سوره احزاب می خوانیم: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»؛ (اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنين بگو: جلباب ها [روسرى ‏هاى بلند یا چادر] خود را بر خويش فرو افكنند اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است‏). در اين كه منظور از «جلباب» چيست؟ مفسران و ارباب لغت چند معنا براى آن ذكر كرده اند: 1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى كه از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سينه ها را مى پوشاند؛ 2- مقنعه و خمار (روسرى)؛ 3- پيراهن گشاد.(6) جلباب را به هر معنایی بگیریم تیره و سیاه بودن آن نیز احتمال می رود و شواهد لغوی فراوانی برای اثبات این مدعا وجود دارد که اساساً از ریشه ی لغوی «جلباب» رنگ مشکی اخذ شده است؛ زیرا جلباب در لغت از ریشه ی «جُلب» است و یکی از معانی جُلب در بسیاری از کتاب‎های لغوی معتبر،
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
تیرگی و سیاهی است. مثلاً «جُلب اللیل» به معنای سیاهی شب آمده است. ابن منظور، صاحب کتاب لغت معتبر لسان العرب، پس از نقل شعری که بخشی از آن «و جُلب اللیل یطرده النهار» است، تصریح نموده که گوینده‌ شعر از جُلب، سواد و سیاهی را اراده کرده است.(7) همچنین در کتاب سنن ابی داود از امّ سلمه، همسر گرامی پیامبر اکرم(صلی‌ الله‌ علیه‌ وآله) قضیه ای نقل شده است که مبین تبادر ذهنی زنان عرب آن زمان از جلباب می باشد. او می گوید: «لَمَّا نَزَلَتْ «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» خَرَجَ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ كَانَ عَلَى رُءُوسِهِنَّ الْغِرْبَانِ مِنْ الْأَكْسِيَةِ»(8)؛ (وقتی آیه جلباب «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ» نازل شد، زن های انصار از خانه های شان خارج شدند، درحالی که پوشش های مشکی داشتند؛ گویی کلاغ بالای سر آن ها نشسته است). از مجموع شواهد لغوی، تفسیری و تاریخی مذکور، به روشنی استفاده می شود که رنگ جلباب و چادر زنان عرب هنگام نزول آیه ی شریفه، مشکی بوده است؛ بنابراین، می توان گفت که چادر مشکی منشأ و ریشه ی قرآنی دارد. ثالثا: حجاب کامل با رنگ مشکی محقق می شود: حجاب فقط با پوشیده بودن بدن محقق نمی شود؛ بلکه آنچه اهمیت دارد جذابیت نداشتن برای نامحرم است که با رنگ تیره محقق می شود. چنان که روان شناسان نیز به آن تصریح کرده اند. از نظر اسلام، حجاب زن باید پوشاننده بدن او باشد و همچنین هنگام مواجهه با نامحرم جلب توجه ننماید. بدیهی است که رنگ مشكی در مقايسه با رنگ هاي ديگر به نحو شایسته پوشش غليظ ‌تر و بهتری را برای زن تأمين می كند. استفاده از حجاب مشكی، نه تنها عارضه منفي ندارد، بلكه با فلسفه حجاب، يعنی عدم تحريك و ايجاد آرامش روانی در جامعه نيز سازگار است. امروزه در روان شناسي رنگ ها، اين كه رنگ مشكی باعث تحريك و جلب توجّه نمی شود، يك واقعيّت مسلّم است. «ماکس لوشر» در كتاب روان شناسی رنگ ها درباره رنگ سياه می گوید: «رنگ سياه نمايانگر مرز مطلق است». خانمی که از حجاب مشكي استفاده مي كند با اين كار، مرز كاملی بين خود و افراد نامحرم ايجاد می نمايد. او می خواهد نشان دهد كه نامحرم حقّ ندارد به اين حريم نزديک شود، زيرا اين حريم، حريم حيا و عفّت است، نه جای بي حيايی و هوس ‎بازی. همچنين در همين كتاب آمده است كه سياه به معناي «نه» بوده و نقطه مقابل آن «بله» يعني رنگ سفيد است. بنابراين، وقتي بانوان در مقابل نامحرم از حجاب مشكی استفاده مي كنند، در واقع مي خواهند به او «نه» بگويند؛ و در مقابل، آنهايی كه لباس سفيد و روشن می پوشند، در واقع راه نگاه ها را به سوی خود باز می گذارند.(9) در روایات هم تاکید بسیاری بر دوری زنان از خودنمایی در مقابل نامحرم شده است و حتی درصورتی که چادر مشکی هم بپوشند، نباید تنگ و بدن نما باشد و جلب توجه کند. به عنوان مثال در روایتی از امام صادق(علیه السلام) می خوانیم: «لَا يَنْبَغِي‏ لِلْمَرْأَةِ أَنْ‏ تُجَمِّرَ ثَوْبَهَا إِذَا خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا»(10)؛ (برای زن سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه اش، لباس خود را جمع و فشرده کند). طبق این روایت حتی جمع کردن چادر و تبدیل آن به یک لباس تنگ که باعث جلب توجه دیگران شود مطلوب نیست؛ لذا به طریق اولی پوشیدن لباس های رنگی که نظر همه را جلب می کند نیز مطلوب نخواهد بود. البته این سخت گیری فقط و فقط در برابر نامحرم است اما در مجالسی كه افراد نامحرم حضور ندارند مثل مجالس زنانه و همچنين در حضور شوهر و افراد محرم زنان مي توانند از زيورآلات و لباس های شاد و روشن استفاده نمايند و حتي در روايات به استفاده از زينت ها و زيباترين لباس ها در مقابل همسر تشويق شده اند. همچنین در نماز پوشيدن چادر و لباس سفيد و پاكيزه ترين لباسها و خوشبو كردن خود و دست كردن انگشترى عقيق، مستحب است‏.(11)