eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥من میخواستم توی خونه م بیارم به کسی هم مربوط نبود اما وقتی این کلیپ رو دیدم 360درجه نظرم تغییر کرد!!!! هنوزهم باورش برام سخته..... ✅ پاسخ: کلیپ پژوهشی استرالیائیها رو ببینید!! نشر این کلیپ برای دوستانتون میتونه باعث بشه دیدخیلیا نسبت به سگها تغییر کنه .... 🌺 🍂🌺🍂 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🍃🍂🌺🍃🍂 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال 1_ طبق چه چیزی میگیم بدی در خدا راه نداره و خدا منزه از هرگونه بدی هست شاید خدا ظالم باشه چون تبعیض در بعضی جاها وجود داره سوال 2_ چگونه صفات خدارا بشناسیم و آنها را باور کنیم.
هدایت شده از سَرو
با سلام و احترام پاسخ1 ⬇️⬇️ 🛑 بودن خداوند به معنای عاری بودن افعال و ذات اقدس الهی از هرگونه عیب و نقص است. می توان منزه بودن را به خدواند برگرداند. حال به دو نکته توجه فرمایید: ⬅️الف) ذات الهی از هر گونه نقص می باشد، چرا که اگر خداوند ناقص باشد احتیاج به موجودی دارد که او را کامل کند. در راه دارد نه در . وقتی که عقل، هوش، حکمت، علم، قدرت و.. . دلیل بر کمال یک موجودی باشد؛ پس عطا کننده این صفات باید به نحو احسن و اکمل دارای این صفات عالی باشد. براساس قاعده «معطی الشیئ لا یکون فاقدا له» به وجود آورنده چیزی، خود فاقد آن نیست. خداوندی که همه کمالات و خوبی ها را به موجودات داده است، باید خود به نحو دارای آن کمالات باشد. هر موجودی یا از ابتدا کامل و بدون نقص بوده است و یا این که ناقص بوده و موجودی دیگر آن را به کمال رسانده است. قسم اول همان واجب الوجود و ذات خداوندی است و قسم دوم ممکنات است. موجودی که سایر موجودات را به کمال می رساند باید به دور از هر نقصی باشد و خود تمام صفات کمال را داشته باشد. ⬅️ب) هم از هر نوع عیب و نقصی است. زیرا افعال موجود ناقص مثل ذاتش ناقص است. و موجودی که ذاتا کامل است و دارای همه کمالات است افعالش هم کامل است. افعال انسان عالم، به مراتب کامل تر از افعال انسان جاهل است. افعال انسان عاقل و بالغ به مراتب از افعال یک کودک کامل تر است. عقل و حکمت و دانش در یک انسان عالم و حکیم بیشتر از یک انسان جاهل و بی سواد است. در نتیجه بخشنده کمالات به موجودات، افعالش کامل تر از آن موجودات خواهد بود. متعال به سایر موجودات، هستی، عقل، دانش، حکمت، قدرت و... داده است و خود همه این کمالات را به نحو عالی و دارد. دلایل عقلی منزه بودن خداوند https://hawzah.net/fa/Question/View/63834/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%B9%D9%82%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF ________________________________________________ 🛑 آیه 21 سوره می گوید: «ببين چگونه بعضى را بر بعضى ديگر برترى بخشيده ايم» آیا این نیست؟ این افراد چه کسانی هستند که خداوند به آنان بطور تبعیض آمیزی برتری داده است؟ ⬅️بیشتر تفاوت ها در بین موجودات لازمه نظام آفرينش و تابع «علّى و معلولىِ» حاكم بر آن و بر اساس است. اگر قرار باشد اینگونه های طبیعی در انسان ها وجود نداشته باشد و همه انسانها یک شکل و با ویژگی های یکسان خلق شوند، هرگز حیات و زندگی اجتماعی که کمال انسان محسوب می شود ادامه پیدا نمی کرد و مشکلات عدیده بیشتری را در پی داشت. البته آنچه سبب فضیلت و برتری برخی از افراد شده ایشان را تر خواهد کرد. درست است كه خداوند را براى فعاليت هاى مختلف به طور آفريده و درست است كه عواملى بيرون از اراده انسان در مسير زندگى او مؤثر است، ولى با اين حال يكى از عوامل بنيادى را نيز تلاش وكوشش انسان قرار داده است. بر این اساس تفاوت برخی از بندگان خدا در منزلت ها و اجرهای مختلف معلول آنها است و ارتباط مستقیمی با مراتب علم و عمل آنها و انجام تکالیف الهی دارد. در واقع توجهات و تفضلات الهی ریشه در عقیده و دانش و عمل و خود انسان دارد و طبیعی است که برتری هایی که سعی و تلاش و عمل نیک خود انسان هم در آن دخیل است، از باب جزا و عدل نزد خدا ارزش داشته باشند. آیت الله مکارم شیرازی
هدایت شده از سَرو
پاسخ 2⬇️⬇️ 🛑 از آنجا که علم و دانش ما، بلکه تمام هستى ما، است هرگز نمى توانیم به کنه و حقیقت ذات خداوند که نامحدود است، برسیم👈چرا که آگاهى از کنه چیزى به معنى احاطه بر او است، چگونه موجود محدود، مى تواند احاطه بر ذات نامحدودى پیدا کند؟، همچنین شناخت کنه که عین ذات او است نیز، براى موجود محدودى همچون ما امکان پذیر نیست. بنابراین، آنچه ما از ذات و صفات خدا مى دانیم، یک علم اجمالى است، و بیشتر بر محور ، دور مى زند. ⬅️از سوى دیگر، چون الفاظ ما براى رفع نیازمندى هاى زندگى روزمره ما وضع شده، هرگز نمى تواند بیانگر ذات و صفات نامحدود حق باشد، لذا الفاظ علم و قدرت و حیات و ولایت و مالکیت و سایر الفاظى که بیانگر صفات ثبوتیه و سلبیه او است، رنگ دیگرى به خود مى گیرد، و اینجاست که گاه، به تعبیراتى برخورد مى کنیم که در یک نظر سطحى، متناقض و متضاد است، اما با دقت روشن مى شود، که همه بیانگر یک واقعیت است. مثلاً مى گوئیم: خداوند هم «اول» است، و هم «آخر» هم «ظاهر» است، و هم «باطن»، با همه چیز است اما همراه آنها نیست، و جدا از همه چیز است اما بیگانه  از آنها نیست. ⬅️البته، اگر با معیار مفاهیم این الفاظ در موجودات محدود و ممکن، سخن بگوئیم، چیزى که «اول» است، نمى تواند «آخر» باشد، و چیزى که «ظاهر» است نمى تواند «باطن» باشد، ولى هنگامى که این الفاظ را در افق ذاتِ بى نهایت او مى اندیشیم، مى بینیم همه با هم جمع است; چرا که موجود نامتناهى در عین «اول» بودن، «آخر» و در عین «ظاهر» بودن، «باطن» است. اینجاست که مى گوئیم: مهم در شناخت اوصاف جمال و جلال او، این است که به این حقیقت توجه داشته باشیم «هیچ چیز مثل او نیست، و او نیز شبیه به هیچ چیز نیست; لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىْءٌ». ✳️امیرمؤمنان على(علیه السلام)، این حقیقت را به وضوح در خطبه هاى «نهج البلاغه» بازگو کرده است👈 آنجا که مى فرماید: ما وَحَّدَهُ مَنْ کَیَّفَهُ، وَ لاحَقِیْقَتَهُ أَصابَ مَنْ مَثَّلَهُ، وَ لااِیّاهُ عَنى مَن شَبَّهَهُ، وَ لاصَمَدَهُ مَنْ أَشارَ إِلَیْهَ وَ تَوَهَّمَهُ:👈 «آن کس که براى او کیفیت قائل شود، او را یکتا ندانسته، و کسى که براى او مثل و مانندى قرار دهد، به حقیقت ذاتش پى نبرده، و هر کس او را شبیه چیزى بشمرد، او را قصد نکرده، و آن کس که به او اشاره کند، یا در وهم و اندیشه خویش آورد، او را از ابعاد منزه ندانسته»! ✳️در جاى دیگر مى فرماید: 👈کُلُّ مُسَمّىً بِالْوَحْدَةِ غَیْرَهُ قَلِیْلٌ: 👈«هر چیز نام وحدت بر آن گذارده شود، موجود کمى است، جز او که وحدتش دلیل بر عظمت نامتناهى اوست». کوتاه سخن این که: باید در باب 👈همیشه با چراغ لَیْسَ کَمِثْلِهِ  شَىْءٌ: «چیزى همانند او نیست» حرکت کرد،👈 و در پرتو لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ: «هیچ کس همانند و شبیه او نیست»، به ذات پاکش نگریست، و تعبیر «سُبْحانَ اللّهِ» در عبادات و غیر عبادات، اشاره اى به همین حقیقت است. 🔷 شناخت صفات خدا https://www.makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61890&lid=0&mid=24766&catid=6509
هدایت شده از حسین ستوده۲
سلام واحترام باتشکر وسپاس از پاسخ استاد محترم وبزرگوار پاسخی دیگر خدمت شما👇 اینکه بگوییم خدا شاید ظالم باشد حرف باطلی است برای روشن شدن حرف به این مثال دقت کنید: مثلا ما با دلیل عقلی ثابت می کنیم که دایره شکل گرد مانندی است که زاویه ندارد چون هیچ گوشه ندارد و زاویه از گوشه بوجود می آید حالا اگر کسی بگوید از کجا معلوم شاید دایره زوایه داشته باشد جواب این است که دایره به شکل گرد بدون گوشه می گویند لذا زوایه در او راه ندارد تا بخواهیم احتمال بدهیم که شاید باشد پس فرض زوایه در دایره عقلاً امکان ندارد در نتیجه این فرض شاید فرض غلطی است حالا در مورد حرف شما باید بگوییم علماء با دلایل عقلی ثابت کردند که خدای متعال موجودی است که کمال مطلق است و هیچ نقصی در او وجود ندارد از طرفی هم باید بدانیم که ظلم یک نوع نقص است اینکه بگوییم خدا شاید ظالم باشد ریشه ظلم در یکی از این سه چیز است: یا علمش نقص دارد که ظلم می کند یا قدرت و توانش را ندارد که ظلم می کند یا علم و توان را دارد ولی عمل نمی کند خدایی که عقل ثابت می کند که موجودی است که تمام کمالات را دارد یعنی کوچکترین نقصی در ساحت وجود او راه ندارد پس اگر خدا ظالم باشد ظلم نوعی نقص است خدایی که نقص دارد آن خدا نیست زیرا عقلا ثابت شده که خدا موجودی است که کمال مطلق است که هیچ نقصی ندارد لذا ظلم که ریشه اش در نقص است قطعا در خدا وجود ندارد از طرفی تبعیضها ریشه اش به اختیار انسان برمی گردد این انسان است که با اختیار خود یکی از این سه کار را می کند که موجب بوجود آمدن تبعیض می شود: 1.یا حقی را می خورد 2. یا زحمت نمی کشد 3. یا نظام جامعه اسلامی اشکال دارد این سه ریشه بوجود آمد تبعیض است که ربطی به خدای متعال ندارد انسان است که مرتکب یکی از اینها می شود و تبعیض را بوجود می آورد اما یک مطلب هم هست که تفاوت در این عالم وجود دارد چرا که خاصیت عالم ماده اینگونه است که تفاوت وجود دارد مثل زن و مرد که با هم متفاوتند امکان ندارد در دنیا که عالم ماده است همه مساوی باشند خاصیت عالم ماده این است که بین موجودات مادی تفاوت وجود دارد عالم فرشته ها نیست که همه مساوی و در یک درجه باشند عالم ماده یعنی پذیرش تفاوتها چرا که انسان برخلاف فرشته ها موجود مختار است از طرفی ظرفیت انسانها هم با هم متفاوت است لذا به تناسب اختیار و ظرفیت افراد هرکسی به اندازه ظرف وجودی خودش تکلیف دارد و از او انتظار می رود بنابراین با توجه به خلقت وجودی زن و مرد و ظرفیت توان و قدرت در آنها تکالیف متفاوتی دارند و وظیفه آنها متفاوت است در نتیجه هریک به تناسب ویژگی و توانی که دارد وظایف خاص خودش را دارد و عین ظلم و بی عدالتی است که از هردو یک تکلیف مساوی را خواست. عالم ماده از ویژگیهایش تفاوت داشتن موجودات است و لازمه اختلاف در تفاوت موجودات تکلیف آنها متفاوت خواهد بود و در غیر این صورت عین ظلم و بی عدالتی است مثل اینکه کسی مرد را تکلیف به حامله شدن کند یا از زن بخواهد که حیض نشود بنابراین عالم ماده موجوداتش با هم متفاوتند در نتیجه تکالیفی که شارع مقدس از آنها می خواهد متفاوت است به تناسب شرایط وجودی او از او انتظار تکلیف در حد او را دارد و این کامل فرض عقلی و صحیح هست اما تبعیض ناشی از عمل انسانهاست که خودشان آن را بوجود آورده اند و این نوعی بی عدالتی است که ربطی به خدای متعال ندارد تا کس اشکال کند که خدا که تبعیض قائل شده این کار ظالمانه است. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با دو چرخه از اصفهان و شیراز بری کربلا ایراد نداره چون در راستای سیاست نظامه ولی با همین دوچرخه یه خانم معلم بره تا مدرسه و محل کارش یا ورزش حرامه! حرام و حلال رو جمهوری اسلامی مشخص میکنه نه خدا و پیغمبر ☹️🫣
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام 👇⬇️ چه می‌خواهند از نام زن ،تا به کی باید از این کلیدواژه علیه نظام و انقلاب سوء استفاده کنند . به والله زن حرمت دارد ،مایه تکریم و مدح و ستایش است،بعد از رب ودود ،چرا که مرد آفرین است ،انسان ساز است ،وجودش پرورش دهنده مردان بزرگ ،نستوه و تاریخ سازی است که می‌توانند با خلق حماسه های خود تا ابد نام خود را بر تارک تاریخ جهان برای نسل‌های آتی به یادگار بگذارد. از کدام قانون محدودیت و حلال و حرام به نفع جمهوری اسلامی میگویید . بگذارید زن ،زن باقی بماند هر عقده گشایی سیاسی را با این واژه به .....نکشید ❌ الحمدلله به رافت و برکت اسلامی همه دوچرخه سواری و موتور سواریشان به راه است و ورزشگاه هم می‌روند و الی ماشاء الله با پوشش یک بانوی ایرانی مسلمان در میادین علمی و ورزشی افتخارها خلق می‌کنند . چه می خواهند !؟... هزاران شبکه رسانه ای برای به لجن کشیدن زنان ساخته اند و حالا مدعی دفاع از حقوق زن شده اند !خنده دار نیست آیا یاد ندارند ؟!از چه می ترسند؟ از شیر زنانی که در انقلاب و جنگ و فراز و نشیب هایش فراتر از توصیف ظاهر شدند چنین زن زنده پرنشاط و با کرامتی برایشان تحمل کردنی نیست بلکه مطابق پروتکل های صهیون باید حیوانی زیبا برای تخدیر و به لجن کشیدن جامعه باشد . 👈کدام تمدن توانسته در تبدیل زن را به ابزار کامجویی مردان و نگاه حیوانی و پست به او رکورد غربی ها را بشکند. آمارهای غربی ها در تجاوز و بی بند و باری و فروپاشی خانواده و ارزشهای اخلاقی هر سال رکورد سال قبل را جابجا می کند! 👈یک بار از خود نمی پرسید که گسترش الگوی غربی رضایتمندی و احساس امنیت و آرامش را در خانواده ها بیشتر کرده یا کمتر؟ کرامت انسانی زن بیشتر شد یا دستمال یکبار مصرف و ملعبه دست مردان شدن ؟ ✅🌴زن در هدف خلقت که تعالی معنوی و مقامات الهی باشد همچون مرد است و لطافت و زیبایی خدادادی او همانگونه که خالقش گفته باید صرف شود نه آنکه مطابق پروتکل های صهیون عامل تخدیر و به لجن کشیدن جامعه باشد آنچه فرهنگ متعالی ایرانیان دشمن آن است نگاه کامجویانه حیوانی و ملعبه دست هوسبازان است راه خودنمایی و برهنگی پایانش فروپاشیدن اخلاقی و نابود شدن خانواده ها و هزاران معضل اجتماعی دیگر 🔹👈زن ها هم دوچرخه سواری می کنند هم استادیوم می روند. وقتی بازی و مسابقات بانوان باشد، چه کسی از استادیوم رفتن زنان منع کرده است؟ اتفاقا عجیب و مایه تأسف اینجاست که وقتی مثلاً فوتبال بانوان است زنان هیچ استقبالی نمیکنند اما برای فوتبال مردان دست و پا می شکنند. این را متوجه شدید آیا اینکه مردان هم نمی توانند و نباید در محل ورزش های بانوان حضور یابند، محروم حساب می شوند. ⬅️ اما دوچرخه‌سواری به خودی خود ممنوعیتی ندارد❌ 👈 بلکه اگر با حیا و عفت عمومی ناسازگار شود با محدودیت مواجه می‌شودگرچه بانوان بسیاری را با پوشش های نامناسب در خیابان ها در حال دوچرخه سواری می بینیم. 🔹👈چه منعی برای انتخاب نوع پوشش بانوان هست؟منع فقط برای بدون پوشش بودن است که آن هم دستور خداست و در بسیاری از کشورها جاری است تا به او به عنوان یک انسان نگاه شود نه عروسک هوسبازان. این مردان هستند که باید اعتراض کنند چرا عده ای از زنان به صورت افراطی مدام به دنبال از بین بردن امنیت روانی و اخلاقی جامعه هستند⁉️ پس لطفا واقع بین باشیم و از هر کلید واژه ای برای چنگ انداختن به نظام و ارزشهای دینی و شرعی استفاده نکنیم.❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام بلوار آزادی شیراز به بلوار قدس تغییر یافت! (با حضور جمع کثیری از مسئولین) خداروشکر با همت مسئولان جهادی و انقلابی، یکی دیگر از مشکلات اساسی هم حل شد