🔸آروزیِ پرپر
برخی آرزوها را میگویند؛
برخی آرزوها را میکوبند؛
برخی آرزوها را میجویند؛
اولیها سعادت نمیخواهند؛
دومیها عقل را بیبهرهاند؛
سومیها در حرکتاند.
برفراز باشید.
✍ علی کردانی
#تربیتی_اخلاقی
#آرزویِ_عمل
#آروزیِ_خوب
@baraneghalam
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
ارسال و کپی مطالب با حفظ منبع بلامانع است.
با تشکر 🙏🌹🙏🌹🙏
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸فرزند چگونه است؟
منش امروز فرزندان، الگو برداری شده و در مواردی کپی برابر اصل منش والدین است؛ چه خود فرد بداند و یا نداند.
مگر مواردی که چرخش در الگو بهخاطر عوامل مؤثرتر و قویتری برای آنان رخ داده باشد.
✍ علی کردانی
#تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
☀️ بدزبانی، ممنوع!
سماعة بن مهران گويد: محضر حضرت صادق عليهالسلام رفتم، حضرت بدون مقدمه به من فرمود:
اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتربانت اتفاق افتاد؟ مبادا دشنامگو و بد زبان و لعنتكننده باشى؟
گفتم: بهخدا سوگند چنين بود كه فرمودى، ولى او به من ستم كرد؟
فرمود: اگر او به تو ستم كرده، ولی تو به او افزودی و از او پیش افتادى! هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين سفارشی نمیکنم. از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن رفتار باز نگرد.
گفتم: از خدا آمرزش مىخواهم و ديگر هرگز به اين كار باز نمىگردم.
(دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لِي مُبْتَدِئاً يَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِي كَانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ جَمَّالِكَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ أَنَّهُ ظَلَمَنِي فَقَالَ إِنْ كَانَ ظَلَمَكَ لَقَدْ أَرْبَيْتَ عَلَيْهِ إِنَّ هَذَا لَيْسَ مِنْ فِعَالِي وَ لَا آمُرُ بِهِ شِيعَتِي اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ)
📚کافی، جلد۲، ص۳۲۶
#نور_بندگی
#امام_صادق_علیه_السلام
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔹پرواز حسینی
اربعین، امید پَرهای خستهای بود که پرواز میخواست؛ اما «پروازی» شد تا «حسینیها» جا بمانند.
ای کاش مرزهای زمین باز میشد و دوباره پرواز میکردیم، پرواز...
✍ علی کردانی
#دینی
#اربعین
#اجتماعی
#به_سوی_حسین_علیه_السلام
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸تأثیر کنشگرانه یا تأثر منفعلانه؟
✍️ علی کردانی
نخبگان فرهنگی و دینی در عصری مدرن و با ساز و کارهای نوین جهانی و فرهنگی مواجه شدهاند؛ میدان وسیعی که چالشهای گفتمانی و داربیهای رسانهای پیروزی یا عقبنشینی را مشخص میکند.
آرایش جهان به گونهای پیش میرود که ظاهراً پیروزی از آن کسی نیست که کلامش متین و مطلوب باشد، بلکه هر چه بیشتر رسانه و مخاطب را دریافته باشی اقبالها به سوی تو خواهد آمد.
فضای رسانه فضای عجیبی شده؛ عجیب آنکه جبهه حق برای حقانیتش «منفعل و کهنه» عمل میکند اما جبهه باطل در باطلش «تهاجمی و مدرن» میتازد...
🔗متن کامل را در رسانهی نخبگان بخوانید
#رسانهی_نخبگان
#فرهنگی_اجتماعی
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔹ترسو و کارهایش
ترس، ترس و ترس؛ ترسوها ترسی از خدا ندارند، از این رو دائم در اضطراب و استرس هستند؛ دنیای ترسوها پر از شکنجه خودشان است؛ وقتی میخواهی ساده و روان زندگی کنی، ترسوها اضطراب و دلهرههایشان را عمومی میکنند و خواب راحت را از چشمانت میربایند؛ دنیای ترسوها پر از «دوستداشتن و خواستن» است؛ آنها برای اینکه دیگران را با خود همراه کنند، میگویند؛ «چون دوستش دارم و در فکرش هستم این را برایش میخواهم»؛ غافل آنکه به دنبال مُسکِّنِ خود هستند نه آرامش دیگران؛ ترسو با دوستداشتنهایش اطراف را آتش میزند تا خودش آرام بگیرد؛ اما همچنان آرام ندارد!
بیچاره نزدیکانش؛ سادهها را میگویم، از سادگی در باتلاق ترسو میروند و از بدِ روزگار در روزگار تلخ به سر میبرند.
✍ علی کردانی
#تربیتی
#ترس
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔸حاجت نطلبیده مراد است
اربعین سال ۹۸ بود که با دوستان اهوازی راهی عراق شدیم؛ در مسیر نجف کربلا، در شور جمعیت و با دوستان در مشایه بودیم؛ از روی احساس و البته مزاح چندین بار تکبیتی را برای دوستانم در جایجایِ مسیر میسرودم؛
«بیابم کاش خود را در صف گمگشتههای تو
که هر کس در حریمت میشود گم، میشود پیدا»
در شور راه و طی مسیر چندین مرتبه برای عزیزان میسرودم و آنها از شعر لذت میبردند و هم گاهی لبخند میزدند 😊
گذشت و گذشت، تا به کربلا رسیدیم؛ نیمهشب بود و خستگی بر من چیره شده بود؛ قبل از حرم یکجا توقف کردیم و قراری گذاشتیم که همه با هم به سمت حرم برویم و اگر کسی در مسیرِ به سمت حرم ناخواسته از جمع جدا شد و یا مسیر را گم کرد، قرار ما همانجایی که بودیم.
همه با هم به سمت حرم رفتیم، به درب ورودی رسیدیم؛ سیل جمعیت فوران داشت و اگر کسی حواسش را نمیداد خدایی نکرده برایش اتفاقی میافتاد؛ از شدت خستگی، ضعف جسمانی و احتیاط به کناری رفتم، تا از فاصله درب ورودی به سمت دو حرمِ مقدس سلامی بدهم و به جای قبلی برگردم؛ سلام دادم و پس از کمی نجوا، دیگر نای ماندن نداشتم، از این رو به محل قرار برگشتم.
راه بلد بودم و محل قرار خیلی دور نبود؛ اما نمیدانم چه شد، راه بر من پنهان شد؛ از نشانهای که در ذهن داشتم قرار را پیدا نکردم، از شرق رفتم، پیدا نکردم، از غرب رفتم پیدا نکردم، از شمال و جنوبِ حرم رفتم، باز هم همینطور؛ به ساعت نگاه کردم، دیدم که سه شب شده؛ چه قدر خسته بودم، نای رفتن نبود، خستگی آنچنان بر من غلبه داشت که دیگر ذهنم کار نمیکرد، موبایل را هم در کولهپشتی در محل قرار گذاشته بودم؛ یک لحظه به خود آمدم، یاد سرودنهای خود و لبخندهای دوستان افتادم...
بله، و اینک تمنای بیت، به من رسید و مثال واقعی برای تکبیتی شدم که مرتب میخواندم، هیچکس در آن مسیر گم نشد مگر خواننده شعر؛
« بیابم کاش خود را در صف گمگشتههای تو
که هر کس در حریمت میشود گم، میشود پیدا» 😊
حاجتی که سرودم، طلب نکرده بودم؛ نمیدانم، شاید «حاجت نطلبیده مراد باشد».
✍ علی کردانی
#اربعین
#خاطره
#به_سوی_حسین_علیه_السلام
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
▪️چشم انتظار
چشمهای منتظران بیحد و مرز به مرزها خیره است و دلهای عاشقانی که منتظر مِهرِ مُهرهایی است که ویزا صادر میکند و قدمهایی که تاول را انتظار میکِشد و دفترهایی که به انتظار نشستهاند تا قصهها و غصهها را به تصویر بکشند و قلمهایی که قدم میخواهد تا شروع به نوشتن کند.
✍ علی کردانی
#اربعین
#فرهنگی_اجتماعی
#به_سوی_حسین_علیه_السلام
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🌸 نوای جاماندگان کربلایی 🌸
▪️راه حرم کجاست؟
آغاز گریهام، پایان غم کجاست؟
پایان غم تویی، عطر حرم کجاست؟
از شکوههای دل، دوری دلبر است
آن ساحل امید، اشک ترم کجاست؟
بیچایِ راه تو تنهایِ خستهام
منخستهام بگو، آن مرهمم کجاست؟
من هم کبوترم هم پَر شکستهام
با عاشقت بگو، راه حرم کجاست؟
✍ شاعر: علی کردانی
#شعر
#اربعین
#به_سوی_حسین_علیه_السلام
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
▪️جایگاه زائران امام حسین علیه السلام در روز قیامت
حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
"مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى الله"
هیچکس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو میکند ای کاش امام حسین علیهالسلام را زیارت کرده بودم، آن هنگامی که میبیند با زوار امام حسین علیهالسلام چه میکنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع میشوند.
📚وسائل الشیعه/ ج14/ص424
#زیارت
#نور_بندگی
#به_سوی_حسین_علیه_السلام
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸موعظههای جلسهای
کار فرهنگی و به ویژه گروهداری در مساجد سطح کشور از کارهایی است که برای به ثمر نشاندن آن، باید اهل مشورت و اهل تخصص شد.
متأسفانه یکی از اشتباهات رایج در کارهایی از این قبیل «موعظههای جلسهای» و «توقعهای عملی» است؛ توصیههای اخلاقی و تربیتیای که ظرف آن فقط و فقط جلسات گروهی است، هیچگونه «بازتاب عملی» و شورانگیزی» نخواهد داشت.
عملخواهی در عرصه عملگرایی محقق میشود و عملگرایی در عرصه صداقت و اخلاص به بار مینشیند.
گروهی که مربی آن در پُرحرفی و پُرخواهی زبانزد است، اما از عمل و آرزوهای خود حساب و کتاب نمیکِشد، فرصتهای آن مجموعه فرهنگی را میکُشد.
توصیههای تربیتی هنگامی به بار مینشیند که بتوان برای آن بسترسازیهای متنوع و زیبایی طراحی کرد.
اگر با اخلاص و دقت، بسترسازیهای فرهنگی در مسجد، خانواده، مدرسه و محله طراحی شود، آن وقت جلسه گروهی بخشی از مطالبه تربیتی محسوب میشود.
✍ علی کردانی
#مسجد
#تربیتی
#فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸اقتصاد قطعهای از پازل
فرهنگسازی در جامعه، به ویژه در جوامع با اصالت و اسلامی پروسهای فنی و زمانبر است.
دغدغهمندان فرهنگ ایدههای متفاوتی در مورد ساختارها و بسترهای فرهنگسازی دارند؛ اینکه چه ایدههایی در رابطه با ترمیم فرهنگ میتوان اتخاذ کرد، جای تامل و پژوهش دارد، اما یکی از ایدهها در مورد مسأله فرهنگ، «اقتصاد ایدهآل» است.
برخی بر این باورند که معضل اقتصاد برابر است با معضل فرهنگ؛ چهبسا مؤیدات دینی هم برای آن بازگو میکنند که اگر اقتصاد حل شود، فرهنگ التیام مییابد.
هرچند که شرایط اقتصادی مطلوب ما را به فرهنگ مطلوب نزدیک میکند؛ اما اقتصاد تمام قطعههای فرهنگ را تشکیل نمیدهد، بلکه بخشی از قطعههای پازل فرهنگ میباشد.
همچنانکه یکی از اصول ماتریالیسم «اصالت اقتصاد» است؛ آنها میگویند جامعه و عوامل اجتماعی هستند که به روح و روان انسان شکل میبخشند و انسان در ذات خودش نه خوب است و نه بد؛ آنها میگویند زیربنای جامعه اقتصاد است و تغییر اوضاع اقتصادی موجب تغییر نهادهای اجتماعی و تغییر نهادها سبب تغییر رفتار انسانها و در نتیجه تغییر فرهنگ میشود؛ بنابراین انسان که فرهنگساز حقیقی است، از جامعه شکل میگیرد و جامعه از اقتصاد.
این در صورتی است که اگر ترجمه فرهنگ را؛ آرامش، انساندوستی، دیگرپسندی، بخشش، گذشت، حیا، ایستادگی، یاد الهی و... بدانیم؛ خواهیم دید که اتفاقا «اقتصاد ایدهآل» و نداشتن دغدغه اقتصادی و معیشت، چهبسا در بیشتر افراد یا لااقل برخی خصلتهایی همچون طمعورزی، خودپسندی، فراموشی و غفلت را ایجاد کند؛ بنابراین اقتصاد فرهنگ را نتیجه نمیدهد؛ بلکه بخشی از فرهنگسازی را تسهیل میکند.
در نهایت اینکه، اگر اقتصاد را برای اقتصاد بخواهیم، فرهنگ تکانی نخواهد خورد؛ اما اگر اقتصاد را در خدمت «امنیت روحی افراد» و «فرهنگ» پایهریزی کردیم؛ آن وقت است که دغدغهمندان اصلاحِ فرهنگ، شبی را به خوش میگذرانند.
علاوه بر این اگر «اقتصاد ایدهآل» تحقق یابد، اما فرهنگ و مکتب انسانهای آزاده محقق نشود؛ چنین اقتصادی در میان مدت به قهقرا رفته و افراد آن از بلندای اقتصاد به درههای بیفرهنگی سقوط خواهند کرد.
اگر اقتصاد در چارچوب یک الگوی فرهنگی جامع تعریف شود، در سایه چنین اقتصادی میتوان به «فرهنگ مطلوب جامعه اسلامی» نزدیکتر شد؛ در این صورت اقتصاد یکی از پایههای رشد فرهنگی جامعه محسوب میشود نه اینکه سدی در مقابل فرهنگ باشد.
✍ علی کردانی
#تحلیلی
#فرهنگی
#اقتصادی
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔹قدر نعمتها
قال علیه السلام:
تُجهَلُ النِّعَمُ ما أقامَت، فإذا وَلَّت عُرِفَتْ.
امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
نعمتها تا هستند ناشناختهاند و همین که رفتند [قدرشان] شناخته مىشوند.
📚بحار الأنوار، ج ۷۵، ص۱۱۵
#نور_بندگی
#امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9