eitaa logo
‌ ✒️ باران قلم ✒️
784 دنبال‌کننده
324 عکس
14 ویدیو
1 فایل
✅ با شاعران ✅ با ادیبان ✅ در مسیر نویسندگی 🌺 نَم‌نَم‌هایِ ذهن و دل را نیز اینجا می‌نگاریم تا با نگاهِ زیبای‌تان پیوند بخورد 🌺 مشتاق نظرات و آسمانِ نگاه‌تان هستم: @Aftabehazer
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰به بهانه‌ نفس‌های آخر «یک مسجد تاریخی» ✍️نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام معماری ایرانی با ورود اسلام، باورهای اعتقادی و اصولی تازه‌ای را به نمایش گذاشت و معماری ایرانی_اسلامی را در عِداد الگوی معماری قرار داد، الگویی که در سیر تاریخی تکامل یافت و به شاخصه‌های گاه منحصر به فرد معماری ایرانی_اسلامی تبدیل شد. در دنیای کنونی بی‌اهمیتی و کم‌توجهی به ریشه‌های اصلی معماری ایرانی_اسلامی، سبب بیگانگی معماری عصر امروز با بنیادهای مفهومی آن شده است. با تأمل در آثار و معماری پیشین، اصول و تفکر خاص پنهان در حکمت اسلامی ایران آشکار می‌شود. با تلفیق این اصول با ضرورت‌های زندگی امروز می‌توان در کنار حفظ ارزش‌های معماری ایرانی به رویکردی نوین در طرح معماری دست یافت. معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و مانایی را در شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی در ایران، از قرون اولیه اسلامی آغاز شد و در دوران آل بویه، سلجوقیان و ایلخانان به شکوفایی و در عصر صفویه و پس از آن به نقطه اوج خود رسید. بناهای به‌جامانده از این دوران با وجود اینکه از نظر هنری و زیبایی بصری، در درجه والایی قرار داشتند؛ اما «زخرف» هم نداشتند به این معنا که تزیینات بی‌ارتباط و منافی تقدس مکان در آن بناها استفاده نمی‌شد و متناسب با قدسیت مکان، بناها آراسته می‌شدند. متأسفانه معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبک‌های مدرن تأثیر پذیرفته است؛ به این معنا که حتی مساجد جدید با تزیینات نامتناسب ساخته می‌شوند و از معماری اصیل ایرانی فاصله گرفته‌اند. به دیگر سخن در عصر حاضر، تزیینات در معماری به تأسی از این جریان مشوش و بی‌هویت شده است و نمی‌توان در بسیاری از آن‌ها اثری از مفهوم سرزمینی، ملیت و هویت را بازیافت. همه این موارد توجه به احیای هویت تزییناتِ معماریِ ایرانی اسلامی را ضروری می‌نمایاند. افزون بر معماری زیبای بسیاری از آثار تاریخی نظیر مساجد، بقعه‌ها، بارگاه‌ها، قدمگاه‌ها و آرامگاه‌ها، که شایسته توجه هستند؛ کتیبه‌هایی در این بناها وجود دارد که از یک‌سو متناسب با فضای قدسیت مکان بوده و از سوی دیگر بسیاری از باورهای عمومی مردم یا باورهای مورد قبول حکومت بر آن‌ها حکاکی شده است؛ از این رو می‌توان بسیاری از اعتقادات و ارزش‌های پذیرفته‌شده در جامعه آن دوران را به عنوان مستند تاریخی کشف کرد. نکته در خور نگاه این است که مسجد جامع هفت‌شویه اصفهان مربوط به سده ۷ ه‍.ق و متعلق به دوره سلجوقی، در سال ۱۳۴۱به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما هم اکنون در اثر غفلت متولیان حفظ آثار کهن، بخش عمده آن یعنی گنبد مسجد فروریخته و دیوارهایش آسیب بسیاری دیده‌ است. باید دانست که با نابودی این بنا، بخشی از هویت اصیل ایرانی و یادگار پیشینیان، به فراموشی سپرده خواهد شد و بایسته است اهتمام بیشتری برای حفظ این اماکن صورت گیرد. لینک یادداشت 👇 https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/15989
✏️مادُر را «مادَر» می‌نامیم... 🌱 🍃 ✍️ محمدجواد محمودی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🌷همه جا زیبا شد به زمین تا که رسیدی همه جا زیبا شد هرچه گل بود شکفت و دل باران وا شد هر فرشته به تو یک نام بهشتی می‌داد آسمان دید که مجموعه‌ آن “زهرا” شد گفت آهسته که خورشید بتابد همه جا این چنین نام تو اعلام به یک دنیا شد رسمشان بود عرب‌ها که به گُل پشت کنند رحمت آمدنت مژده‌”اعطینا” شد یک شب آویخته شد چادرت از عرش خدا عطر رویایی آن قسمت مریم‌ها شد عشق هنگام نمازت به تماشا آمد “وندرین دایره، سرگشته پابرجا” شد روز میلاد شما بود و دلم خواست، غزل عرض تبریک قشنگی بشود، آیا شد؟ ✍ لیلا تقوی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸اگر گاهی اذیتت می‌کنم، مرا ببخش. ✍ علی باقری، ۱۳ ساله ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸تقدیرِ مادر، تقدیمِ مادر ✍ علی‌ کردانی 📌مادرها فرشته‌اند؛ از بس که دستان‌شان در آسمان‌ است. 📌مادر‌ها پایانی ندارند؛ چون قاب‌شان در قلب‌هاست. 📌تقدیر مادر قدردانی است؛ اگر تقدیر را تغییر ندهیم. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
چگونه در خیابان‌های تهران زنده می‌مانم؟ مرا در خانه جانی هست، با آن زنده می‌مانم ✍ محمد‌مهدی سیار ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔹ماهی نباشیم ماهی به‌دنبال رهایی و آزادی از دریا بود؛ اما فراموش کرد که دریا خودِ زندگی است و بیرون دریا خودِ مردگی است. پایانِ ماهی آه شد، نه آزادی. ✍ علی کردانی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
عامل محیطی یکی از عوامل پرخاشگری کودک و نوجوان است. 👈نشانه اینکه عامل محیطی فرزند شما را به آستانه پرخاشگری رسانده است این است که معمولا با تغییر محیط میزان پرخاشگری کم شده یا به صفر میرسد و با قرار گرفتن در محیط دوباره پرخاشگری شروع میشود. 📌پ.ن: عامل محیطی عاملی است که در درون فرزند شما نیست این عامل پیرامون فرزند شما است و برای او آزار دهنده است. عامل محیطی مانند: وجود یک فرد خاص در جمع. عامل درونی مانند: یک درد مزمن کلافه کننده. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸من آن هیچم که در دنیایتان «هست» ✍ علی مؤیدی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸پرورش اندام چه خوب می‌شد کنار باشگاه پرورش اندام، باشگاهی برای پرورش افکار تأسیس می‌شد. ✍️ محمدجواد محمودی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
با عطر تو گل شوق شکفتن دارد سرمستی و میل از تو گفتن دارد ای باقر علم نبوی در شب عید این دل هوس مدینه رفتن دارد ✍ سیدهاشم وفایی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
«شعر» شعر در نگاه من گر چه اندکی شبیه سحر ساحر است؛ نغمه فرشتگان به گوش شاعر است. ✍ تقی متقی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
‌ ✒️ باران قلم ✒️
🔸عطر عبایت مدهوش می‌شد کوچه با عطر عبایت با هر قدم گل می‌شکفت از ردّ پایت همسایه نه، یک شهر نه، اصلاً جهانی می‌بُرد نان از سفرۀ بی‌انتهایت حتی برای دزدِ خانه، ماه بودی روشن شد آن شب قلب او با روشنایت وقتی برای درد دشمن هم دوایی، کی می‌شود درمانده باشد آشنایت؟ پر داده‌ام امشب به یاد تو دلم را تا گوشه‌ای از صحن پاک سامرایت از ظلم‌ها عمری دلت خون بود، آری آن زهر، مرهم شد برای دردهایت لب‌ها به هم می‌خورد با سوز مناجات می‌سوختی در ربّنای بی‌صدایت عمری دلت با روضه‌ها در کربلا بود در روز آخر حجره شد کرب‌وبلایت ✍ علی‌اصغر طلوعی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸مسابقه با خود هر آنچه را که در مورد حضرت هادی(علیه السلام) می‌دانیم، از حدیث، داستان، تحلیل تاریخی، تاریخچه زندگی و... فقط در 60 ثانیه(یک دقیقه) برای خودمان بیان کنیم. : اطلاعاتمان کم است. تحلیل‌‌هایمان ضعیف. و شناخت از امام‌مان... ✍ امیر خندان ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
❄️ قلمم یخ زده، زمستان است نوشتن جنس دارد، گاهی زمخت و آزار دهنده، گاهی نرم و شکننده. نوشتن صدا دارد، گاهی ضرب‌دار و آهنگین، گاهی آرام و دلنواز. نوشتن رنگ دارد، گاهی مانند شب سیاه در آرزوی نور، گاهی مانند آسمان و دریا، آبی، گاهی سفید چون برف. قلم هم انگار فصلی می‌نویسد، بعضی از فصل‌ها بیشتر جنب و جوش دارد، بیشتر می‌چرخد، بیشتر می‌لغزد، بیشتر... باز زمستان شد و قلمم سرد و غمگین، گویی هنوز در سوگ رفتن پاییز نشسته است! به قول اخوان ثالث: هوا دلگیر، درها بسته، سرها در گریبان، دست‌ها پنهان،نفس‌ها ابر، دل‌ها خسته و غمگین،درختان اسکلت‌های بلور آجین زمین دل‌مرده، سقف آسمان کوتاه غبار آلوده مهر و ماه، زمستان است. ✍️ نجمه صالحی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘| 🗂 ✅ «آگاهی از ناآگاهی»؛ نخستین کارکرد الهیات انقلاب اسلامی 🖋علی اسفندیار، دبیر هیئت تحریریه فکرت ▪️عمر انقلاب اسلامی را باید در دوگانه عمر فرهنگی و عمر سیاسی بازخوانی کرد؛ اگر امروز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را قدر می‌دانیم، عمر فرهنگی انقلاب را نیز نباید نادیده گرفت که از سال‌های ۴۱-۴۲ با عبور از فرایندهای شناختی، آرام آرام به بار نشسته و انقلابی قلبی را بر پایه فهم انسان، خودآگاهی و خودشناسی ملی رقم زده است. ▪️این روزها روایتگران ضدانقلاب، جای جلاد و شهید را تغییر می‌دهند یا امنیت را به احساس ناامنی، دارایی را به احساس ناداری برای هم وطنان تبدیل می‌کنند، اینها درس‌های فراگرفته از تجربه‌های تاریخی استعمار است؛ استعماری که روزگاری ناآگاهی و ناداری را به احساس آگاهی و دارایی تبدیل می‌کرد و به خورد ملت می‌داد. ▪️اکنون وقت حراست از پیشینه‌ی شصت‌ساله‌ی «انقلاب فرهنگی» است؛ دستاوردی که تبیین‌اش مغفول مانده است. 🔗 مطالعه سرمقاله در سایت فکرت ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
✏️پدر غصه‌ها را در دلش ریخت، تا ما به هم نریزیم... ✍ محمدجواد محمودی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
مرد کیست؟ مرد آن بود که خود و خانوده‌اش روز اول به فقیر، روز دوم به یتیم و روز سوم را به اسیر بخشیدند. «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا.» ✍ علی کردانی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
امروز دعایِ عاشقان پَر دارد وقتی که علی هزار لشکر دارد دل‌خسته و آزرده به آینده مرو راه شهدا هنوز رهبر دارد ✍ علی کردانی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸دردسر زمین ✍️فاطمه شکیب‌ رخ ای زمین گاهی بی‌قراری‌هایت برای ساکنان درد‌ساز می‌شود، تو از سنگینی بار عبد خاطی می‌لرزی و ما از غم مصیبت فریادهای تو به اندوه می‌نشینیم. گاهی برای خودمان یکدیگر را به توبه بر درگاه خداوند سفارش کنیم که داغی گناه‌مان، حال ناخوش را به غیر، ابتلا نکند. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸رو به سرای باقی چه‌اندازه فکر کرده‌ایم؟! به هجرت، از سرای گذر به سرای ابد. همه می‌گوییم رفتنی هستیم؛ اما عمل‌‌مان حرف دیگری می‌زند؛ این یقین گفتاری است نه اندیشه‌ای. خدا ما را آورد و خدا ما را بُرد؛ برای ماندن، تقدیر رفتن است. چون رود، رو به سرای باقی جاری هستیم. ✍ علی کردانی «تا ساحل قرار تو چون موج بی‌قرار با رود رو به سوی تو دارم که جاری‌ام» ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9