✏️ما همیشه صبح جمعه؛
در غم نیامدنت #ندبه میخوانیم...
امّا نادب آن است که غروب پنجشنبه؛
در انتظار آمدنت دعای #فرج خوانده باشد...
هر غمی؛
محصول #انتظار محبوبی است؛
که رُخ نمایان نکرده است!!!
#اللهم_عجّل_لولیّک_الفرج
✍ محمدجواد محمودی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔻آیندۀ اغتشاش در آینۀ جنگ روایتها
1⃣ فتنۀ اخیر، یکی از مصداقهای برجستۀ «جنگ روایتها» است و در درون خود، درسها و عبرتهای فراوانی در این باره دارد. در بازی روایتی، «مسائل غیرمرتبط» و «اجزای ناهمگون» به هم ربط داده میشوند و «شبکۀ پیچیده»ای از معادلات و مناسبات در میان متغیّرها طرّاحی میشود؛ بهطوریکه مخاطب از دستیابی به «#شناخت_اطمینانبخش»، بازمیماند و نمیتواند خود و ذهن خود را این «فضای غالب» بیرون بکشد و مستقل و فارغ از جوّ ایجادشده، اندیشهورزی کند.
🔸در این حال، وظیفۀ ما عبارت است از «واسازی روایت»، نه تسلیمشدن در برابر روایت.بهبیاندیگر، اگر روایت نمیسازیم، نباید «روایتزده» شویم و در چهارچوبها و قفسهایی تنفس کنیم که جریان معارض تولید کرده است. وظیفۀ ما، شکستن
همین روایتها و در واقع، کجروایتهاست. باید «ساختارشکنی ذهنی» کنیم و «گزینههای شناختیِ جدید»ی در اختیار #افکار_عمومی قرار
بدهیم.
🔸ذهنیّت جمعی، همواره گرسنه است و محتاج تحلیل و تفسیر و روایت. باید برای او در مقابل هر واقعیّت، روایتی را ساخت و آن را توزیع کرد تا
شاید در برابر #روایتهای_معارض، تاب بیاورد و مردم را متقاعد سازد.
2⃣ به محض تحقّق واقعیّت، روایتهایی
بر آن بار میشوند و به این ترتیب، جنگ روایتها آغاز میگردد و بر اساس مضمون روایتها، جبههبندی صورت میگیرد. در این ماجرا، ما «روایت نخست» را از آنِ خود نکردیم و در انتظار نشستیم تا پس از شکلگیری روایت اوّل، «مواجهۀ واکنشی» با آن داشته باشیم.
🔸در این مواقع، کار زیادی از
رویارویی واکنشی ساخته نیست و خواهناخواه، فرصتها و مزیّتهایی که در «مرحلۀ پیشاروایت» در اختیار ماست، از دست میروند یا ضعیف و
رقیق میشوند.
🔸بنابراین مسأله عبارت از سرعت عمل در ساختهوپرداختهکردن «روایت اوّل». چنین روایتی، محتمل
است که «غالب» نیز شود. روشن است که ذهنهای خالی و آغشتهنشده به
#کجروایتها را بهتر و آسانتر میشود جذب کرد و همراه و همدل نگاه داشت، تا ذهنهایی که روایتی در بسترشان
نشسته است و با آن انس گرفتهاند.
3⃣ بازی روایتیِ جبهۀ دشمن، محدود به این مورد نخواهد بود، بلکه ما با «مجموعه»ای از کنشهای روایتی و ضدّروایتی روبرو خواهیم بود که یکی پس از دیگری از راه میرسند و میخواهند #اعصاب_عمومی را بفرسایند و #امید_اجتماعی را بزدانید. این یک «خطّ ممّتد» است که متوقف نخواهد شد؛ چراکه دشمن زینپس، هیچ اقدامی را بدون «پیوست روایتی» به انجام نخواهد رساند و بهخوبی دریافته که میتواند با ذهن جمعی، بازی کند.
🔸در این صورت، ما باید همواره نگران از دست رفتن «شناختهای پیشین» باشیم؛
«ساختارشکنی ذهنی»، به هیچ باوری رحم نمیکند و هدفی جز «بیثباتسازیِ
شناختی» ندارد. ذهن جمعی، دستخوش طوفانها و تلاطمهای متعدّد خواهد شد و بازی دشمن، به #زمین_برداشتها و
تفسیرها و درکها تغییر یافته است.
🔸 ازاینرو، نباید سرگرم «واقعیّت» و اصلاح آن شد و تصوّر کرد که ساماندهی به واقعیّت، شرط لازم و کافی است. واقعیّت، هرچه که باشد، چه بسامان و چه نابسمان، این «روایت» است که تعیینکننده است و نتیجۀ نبرد را مشخص میکند. «قدرت روایت» بر «قدرت واقعیّت»، پیشی گرفته و روایت به علّت تامّۀ تحوّلات اجتماعی تبدیل شده است. با این حال، ما همچنان این وضع تاریخیِ جدید را جدّی نگرفته و برای آن چارهسازی نکردهایم.
4⃣ زمانی بود که با مواجهۀ امنیتی یا حضور مردمی، قصّههای تلخ، پایان میپذیرفت و فصل تازه آغاز میشد، اما اینک، قواعد بازی تغییر کرده است. باید به سراغ «ذهنیّتها» رفت و «شناختها» و «معرفتها» را دگرگون ساخت. ما هیچ گزینۀ دیگری در اختیار نداریم که بتواند در «بلندمدّت» و بهطور «ریشهای»، کارساز و راهگشا باشد؛ نهفقط ما بلکه این تقدیر کنونیِ همۀ جوامع است.
🔸جهان کنونی، چنین خصوصیّتی دارد و دشمن نیز بر اساس درکی که از این موقعیّت تاریخی یافته است، کنشهای خویش را صورتبندی میکند. در این ماجرا نیز تلاش دشمن، معطوف به تثبیت روایتِ نخست خویش است؛ میخواهد اثبات کند که داوری ابتداییاش درست بود و هیچیک از «توضیحهای نظام جمهوری اسلامی»، معتبر و واقعی نیستند.
🔸گفته شد که این #وضع_انفعالی، برخاسته از تعلل ما در ساختن «روایت اوّل» است. حال که چنین شده، باید تمام توان خویش را صرف «گردآوری شواهد عینی» کنیم و «مراجع اجتماعی» را نیز به صحنۀ تأیید و همراهی فرابخوانیم تا این کجروایت، شکسته شود. در این جنگ ترکیبی، ما نیز باید «ترکیبی» و «چندلایه» عمل کنیم و متناظر با حملۀ شناختی و تهاجم روایتی، یک «جبهۀ روایتگر» بیافرینیم که «در لحظه» و «متقن» بگویند و بنویسند و به این واسطه، زمام و عنان «ذهن جمعی» را در اختیار خویش بگیرند.
🖋دکتر مهدی جمشیدی
#اجتماعی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
چرا گاهی «کم میآوریم»؟
چون کم هستیم.
چرا همیشه احساس «کمآوردن» نداریم؟
چون همیشه امتحان نمیشویم.
ما همیشه در حضور آموزگار روزگار هستیم؛
اما همیشه پای تخته نیستیم!
کمبودمان دقیقا نشانه کمبودنمان است.
از نقطهای شروع میکنیم؛ اما حرکت نمیکنیم.
از همانجا به دیگران سرک میکشیم و حسرت میخوریم.
واقعا چرا کم میآوریم؟
چون ذخیرهیمان کم است و در جمعآوری خودمان، خسیس بودهایم.
و اِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم....
اگر سپاسگو باشیم، خودمان زیاد میشویم، ظرفمان بزرگتر میشود، بیشتر پذیرا میشویم؛ آنگاه بیتردید کم نمیآوریم.
✍ علی اسفندیار
💠 #پویانویسی
#تربیتی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
✏️از امروز دیگر،
آشوب، چشمان توست!
اغتشاش، در دل توست!
آتش گرفتن و شکستن، حال هر روز توست!
🔹ببار که سیل چشمانت، آشوبگران را در خود غرق خواهد کرد...
پ.ن: فرزند شهید #سلمان_امیراحمدی که روز شنبه توسط آشوبگران به شهادت رسیدند.
فقط امیدوارم صورت پدرش رو بعد از شهادت ندیده باشه!
✍️ محمدجواد محمودی
#اجتماعی
#آشوب ❌
#امنیت ✅
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸کمی زندگی کنید
✍ علی کردانی
دسترسی آسان به اطلاعات، تسهیل امور بانکی و سرعت ارتباطات، ایجاد فضای کسب و کار، تسهیل و تنوع در آموزش، جزء امتیازات ویژه این فضا محسوب میشود و در کنار آن جذابیتها و کششی که در فضای مجازی وجود دارد ردههای سنی مختلف را در خود حل کرده است.
در این میان چه اندازه خانمها و آقایانی که بیهیچ هدف و سرمایهگذاریای، صبح تا شب را در فضای مجازی میگذرانند؛ بهخصوص جوانانی که خوشترین و گلترین لحظات زندگیشان را از دست میدهند و شانس کسب نشاط از طریق ورزش، کار، تشکیل خانواده یا در کنار خانواده بودن را از دست میدهند.
مارتین کوپر مخترع موبایل میگوید: «من کمتر از ۵ درصد از وقت روزانه خود را صرف استفاده از موبایل میکنم» و به این ترتیب حتی مخترع موبایل هم آگاه به آسیبهای فردی و اجتماعی ابزار مدرن بوده است؛ ابزاری که در عین کارآمدی میتواند فرد را در زمینههای دیگر ناکارآمد کند.
امروز نه تنها فرزندان بلکه پدران و مادران جذب فضای مجازی شده و بر ساعات مِهرشان، مُهر بیمِهری نهادهاند، تا آنجا که نسبت به استفاده از این فضا دچار اعتیاد شدند. در صورتی که اگر والدین فرزند خود را درون خانه، سرشار و لبریز محبت نکنند؛ احتمال دارد بهصورت خودآگاه یا ناخودآگاه در بیرون خانه به گدایی محبت از دیگران و نابکاران روی آورند.
در سالهای نه چندان دور، پدر خانواده محور اقتدار و شبنشینیهای خانوادگی و مادر خانه محور امید و آرامش بود؛ اما وضعیت معاصر به گونهای است که موبایلها در آن فرمانروایی میکنند؛ در همین راستا مارتین میگوید: «مردم باید تلفنهایشان را کنار بگذارند و کمی زندگی کنند.»
والدین امروزی در شبنشینیها یک چشمشان به تلویزیون و یک چشمشان در موبایل است و همصحبتی و هماندیشی با فرزندان، آخرین تلاش آنهاست.
در چنین وضعیتی تربیت نسل جدید از خانواده به فضایی آشنا اما ناآشنا بهنام فضای مجازی منتقل میشود و معلوم نیست آموزش و تربیت فرد سر از کجا درآورد!
در مواردی فضای مجازی افراد را از جاده اعتدال خارج کرده و به رفتارها و زندگی ژوئی سانسی سوق میدهد.
از این رو هر چه بر جذابیت و ظواهر کاذب آن شبکه مجازی افزوده شود بر روانپریشی و اتلاف عمر افزوده خواهد شد.
در همین راستا مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه بر روى جوانان و نوجوانان نشان میدهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است؛ طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکههای اجتماعی احساس بدبختی میکنند؛ بنابراین بایستی بهار زندگانی را پاس داشت و به گذر عمر که همچون ابری در گذر است توجه داشته باشیم.
«عجب پایی گریزان دارد این عمر
تو گو باران ریزان دارد این عمر
مگر از دنگ ساعتهای خودکوک
که دمهایی گریزان دارد این عمر
به اسکیباز میماند که پایی
همه لغزان و لیزان دارد این عمر»
#فرهنگی
#رسانه
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
📌در #باران_قلم میخوانید:
#یادداشت
1⃣ فوروارد میکنم، پس هستم!
#یادداشت
2⃣ حقوق بشر غربی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
من محمد(ص) را
دوســــت دارم ❤️
🌸 ولادت با سعادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) مبارک باد. 🌸
#حضرت_محمد_صلیاللهعلیهوآله
#امام_صادق_علیهالسلام
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔎سندرومی بنام فورواردهای سرگردان
سید علیرضا آل داود کارشناس فضای مجازی:
🟠 پژوهشگران: کاربران محتواهایی را بازنشر میکنند که #حتی_خودشان_هم_نخواندهاند!
🔹 نتایج بررسی انجام شده نشان می دهد، تنها 51 درصد افرادی که مطلبی را به اشتراک میگذارند، خودشان آن را خواندهاند.
🔸 26 درصد معمولا تنها بخشی از محتوای به اشتراک گذاشته شده را مطالعه کرده و در کمال تاسف 22 درصد نیز تنها تیتر و چند سطر از آن مطلب را عموما مطالعه میکنند ولی ترجیح میدهند محتوایی را که خودشان آن را به صورت کامل نخواندند با دیگران به اشتراک بگذارند.
در همین زمینه یادداشتی را در #پُست_بعدی مطالعه میفرمایید؛👇👇👇
@baraneghalam ✍
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم!
◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و #عصردیجیتال، سبک زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است.
🔸در دوره ای هستیم که فقط #اطلاعات_را_مصرف_می_کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل #کالاشدگی_اطلاعات آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم.
🔹گئورگ زیمل در رابطه با کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار #گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا خود از دسترفته شان را بازیابی کنند.
🔸تورستن وبلن جامعه شناس، #مصرف_متظاهرانه را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: #من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: #من_میخرم_پس_هستم.
🔹اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام #انسان_های_پرسه_زن را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند.
🔸در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای #مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند.
🔹رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود #سردرگمی و تحیر را بهمراه آورده است.
🔸بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "غنای اطلاعات، #فقرتوجه می آورد".
این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام " #در_لحظه_زندگی_کن."
🔹این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از چرخه دریافت(احساسات)_ تحلیل( اندیشه وعقلانیت)_کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و افسردگی و #سرطان_مصرف_زدگی و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر #اصالت_لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند.
🔸در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به #پروسه_چرایی_چیستی_نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند.
🔹فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و #اوردوز_اطلاعاتی مردم، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: #من_فوروارد_می_کنم_پس_هستم...
🔸زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر #باچاشنی_عقلانیت و مهارت رسانه ای است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم.
🔹نتیجه چنین کنش های فاقد عقلانیت، چیزی جز تشدید #ازخودبیگانگی و بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجهای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت.
✍علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه
#اجتماعی
#رسانه
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
✏️تناسب معکوس
✍️#محمدجوادمحمودی
♾عدد #بینهایت ویژگیهای عجیبی دارد!
مثلا هر عددی به او اضافه یا کم شود،
حاصل، همان بینهایت است...
بینهایت به اضافه یک؛
به اضافه ده؛
به اضافه یک میلیون؛
به اضافه یک میلیارد و هر عدد دیگری؛
نتیجهاش یکسان خواهد بود.
⚠️به عبارت دیگر،
اثر یک با یک میلیارد در پیشگاه بینهایت برابر است!
🌱رفیق!
عبادتهای من و تو هم در برابر #خدا،
مثل این اعداد در مقابل بینهایت هست!!!
👈🏻فکر نکنیم اگر کار خوبی انجام میدهیم؛
چیزی به خدا اضافه کردیم؛
⛔️یا اگر عبادتش رو نکنیم،
چیزی از اون کم میشه!
نکته مهم اینکه هر چه قدر بیشتر عبادت کنی،
باید خودت رو کوچکتر ببینی.
چون عدد یک وقتی به بینهایت اضافه میشود
و میبیند اتفاقی نیفتاد،
گمان میبرد که اگر دو بشود، شاید تاثیری بگذارد،
و این خیال ادامه دارد تا اعداد بزرگتر...
🛎وقتی به یک میلیارد رسید؛
میفهمد که واقعا #هیچ است!!!
💢هر چه بزرگتر میشود و میبیند
اثری در بینهایت رخ نمیدهد،
به کوچکی خود و بزرگی او بیشتر پی میبرد!
✅در نتیجه اگر عبادتمون درست باشه؛
هر چه که بیشتر باشد؛
باید #فقر وجودی بیشتری در ما ایجاد کند...
💠#عبادت، یک تناسب معکوس است!
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا»
«كسي كه عمل صالحی بجا آورد
نفعش برای خود او است
و هر كس بدی كند
به خویشتن بدی كرده.»
سوره مبارکه #فصّلت، آیه46
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
✏️چادری که بر سر توست...
🖌خط: سرکارخانم وزیری
✍️#محمدجوادمحمودی
#اجتماعی
#حجاب
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c
نگهداری از سگهای خانگی میزان سلامت افراد را کاهش میدهد، همچنین رابطه عاطفی خاصی بین شخص و سگ او به وجود میآید که همین مسأله سبب میشود، بخش زیادی از وقت و هزینهها را صرف نگهداری از سگ کند و در صورت از دستدادن حیوان هم دچار افسردگی و انزواطلبی شوند.
🔗متن کامل 👉
✍ خانم حسینی
#فرهنگی_اجتماعی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸هاپهاپ
ولش کنید، سگها مهربون و بیآزارند!
(آخرین سخن یک حامی سگ در حالی که سگی گلویش را گاز گرفته بود. شادی روح آن مرحومه، هاپ هاپ!)
✍ هادی سیاوشکیا
#اجتماعی_فرهنگی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
#داستان_کوتاه
✍ علی جباری
هر بار که پدرم برنج جدیدی می خرید، مادرم پیمانه را کمتر از همیشه می گرفت .
می گفت طریقه ی طبخِ برنج ها، با هم فرق دارد، همه شان یک جور، دم نمی کشند، نمی شود طبقِ یک اصل و برنامه ، پیش رفت!
برای همین بود که بارِ اول، مقدارِ کمتری می پخت تا به قولی برایِ دفعاتِ بعدی پیمانه "دستش بیاید"، یا اگر خراب می شد، اسراف نکرده باشد !
👈آدم ها هم دقیقا همینند. قبل از اعتماد و بذلِ محبت، آن ها را خوب بشناسید.
👈از تنهاییِ تان، به هرکس و ناکس پناه نبرید!
نه هر آدمی لایقِ همنشینی است،
نه می شود با تمامِ آدم ها، یک جور تا کرد!
بعضی ها جنسشان از همان اولش خراب است و با هیچ اصل و منطقی اندازه ی باورهای شما قد نخواهند کشید ...
👈حواستان باشد؛ مبادا محبت و توجهِ خودتان را اسراف کنید !
#داستان
#تربیتی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c
👇 👇 👇
https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/13854
#روزنامه_سراسری_سراج
✍ خانم سعادت
#فرهنگی
#سقط_جنین
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c
#تلنگر
این روزها زندگی فقط زنگ ریاضی دارد
و اکثر آدمها، در ارتباطات دوستانه و
فامیلی و حتی خانوادگی، چرتکه و ماشین
حساب به دست، دنبال محاسبه منافع
زودگذر مادی و دنیوی خودشان هستند.
سلام بر آنهایی که هنوز،
با دلشان کنارمان مانده اند.
✍ علی جباری
#تربیتی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔹آنچه از فخرفروشى باز مىدارد
الإمامُ عليٌّ عليهالسلام:
ما لابنِ آدمَ و الفَخرِ؟! أوَّلُهُ نُطفَةٌ و آخِرُهُ جِيفَةٌ و لا يَرزُقُ نفسَهُ و لا يَدفَعُ حَتفَهُ.
امام على عليهالسلام فرمودند:
آدمیزاد را چه به فخرفروشى! آغازش نطفهاى است و فرجامش مردارى.
نه مىتواند خود را روزى دهد و نه مىتواند جلوی مرگ خويش را بگيرد.
💠 نهجالبلاغه، حکمت ۴۵۴
#نور_بندگی
#تربیتی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸مقدار وسواس
وسواس به معنی دقت در انتخاب و انجام خیلی خوبه و باعث میشه کارها دقیق و به موقع و درست انجام بشه.
این مقدار وسواس برای همه چیز لازمه.
برای دیدن فیلم، خوندن کتاب، انتخاب همسر و دوست و شغل و ...
اما اگر حتی دقت در انتخاب هم از حدش فراتر رفت، منجر به عدم انتخاب و عدم انجام میشه و همه کارها روی زمین میمونه.
اون وقت میشیم یه آدم همه چیز خواه هیچی ندار با کلی کلنجار فکری و روحی.
هر جا دیدی دقت در انتخاب داره مانع انجام اصل کار میشه، اونجا باید جلوش بایستی و بزاریش کنار.
✍ علی جباری
#تربیتی
✍ باران قلم 🌧
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9