💠 مکاتب نگارگری
#قسمت_پنجم
شیوههای نامگذاری مکاتب نگارگری ایرانی بر اساس مرکزیت امپراتوری حاکم بر کشور انجام شدهاست، یعنی هر جا که محل تمرکز قدرت و تجمع ثروت بوده و مقر حکومت کشور محسوب میگردیدهاست، هنرمندان از گوشه و کنار، به میل و رغبت یا به اکراه و اجبار، به آن جا میآمدند. این شیوه نامگذاری و تقسیمبندی مکاتب نگارگری ایرانی را محققان غربی رایج کردهاند که در پژوهشهای ایرانی هم کم و بیش معمول شدهاست.
نکته: باید توجه داشت که همپوشانیها در تاریخهایی که در پس این بخش خواهد آمد، با توجه به پراکندگی حکومتها و پایتختهای ایشان در قلمروی فرهنگ و هنر ایرانی و نه قلمروی سیاسی آن٫ قابل توجیهاست.
از جمله مکتبهای نگارگری ایرانی میتوان این موارد را نام برد (به ترتیب تاریخی):
مکتب بغداد یا (عباسی)
مکتب سلجوقی
مکتب تبریز اول (یا ایلخانی (مغول))
مکتب شیراز اول
مکتب جلایری
مکتب شیراز دوم
مکتب هرات
مکتب بخارا
مکتب تبریز دوم
مکتب قزوین
مکتب اصفهان
مکتب قاجار
تصویر:
نگاره گریز یوسف از زلیخا، بوستان سعدی، اثر کمال الدین بهزاد
منابع
#نگارگری
#مکاتب_نگارگری
#مطالعه_هنری
@Bano_Nourian_art | ...با ما باشید
💠 مضامین نگارههای ایرانی:
اسطورهای
تاریخی
حماسی(رزمی)
بزمی
عرفانی
مذهبی
تزئینی
*نکته: این مضامین میتوانند به صورت تلفیقی در کنار هم قرار بگیرند و یک نگاره همیشه تک مضمونی نیست.
#نگارگری
#مطالعه_هنری
@Bano_Nourian_art | ...با ما باشید