eitaa logo
برساخت
388 دنبال‌کننده
261 عکس
98 ویدیو
51 فایل
کانال تحلیلی سیاسی 《 برساخت 》 به دنبال القای نگرشی نو و جامعه شناختی بر مسائل و اتفاقات جاری کشور است. جهت ارتباط با ادمین و ارسال انتقادات،نظرات و پیشنهادات : @M_Razavi_g
مشاهده در ایتا
دانلود
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پشت پرده واقعی و کامل داستان مدرسه علمیه آیت الله صدیقی و شرکت پیروان آن یشه قائم و تاسیس حوزه علمیه جدید با زمین خواری ۴۲۰۰ متری و ... چه بود؟ این کلیپ کوتاه را ببینید ... @barsakht
هدایت شده از فانوس آذربایجان
38.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در قسمت هفتم از برنامه فانوس آذربایجان در خدمت دکتر محمدی حسنلویی از نخبگان شهرستان نقده، ساکن تهران و از کارشناسان رسانه و دانش آموخته مدیریت بازرگانی هستیم. ایشان معتقدند که راه توسعه در نقده تعریف نشده و هنوز نمی‌دانیم نقطه توسعه یافتگی ما کجاست!؟ هیچ مزیتی برای نقده در نقشه توسعه استان و ایران مشخص نشده و نقده به راحتی از مدار توسعه به کنار رفته است. ریشه اینها هم به مردم بر می گردد. شما را به دیدن بخش اول این نشست در صفحه مجازی فانوس آذربایجان @fanoos_azarbaijan دعوت می کنیم. @fanoos_Azarbaijan از دوستان عزیزم آقایان دکتر رضا مهدی هادی و علی مرسلی که زحمات ضبط و تدوین و پخش این نشست را متحمل شدند نیز تشکر می کنم. با ما همراه باشید... @fanoos_Azarbaijan
هدایت شده از فانوس آذربایجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@Fanoos_Azarbaijan بخشی کوتاه از گفتگو با دکتر محمدی حسنلویی در برنامه فانوس آذربایجان... با ما همراه باشید @fanoos_azarbaijan
یادداشت 500 کلمه‌ای شماره یک ۱۴۰۳/۱/۹ پروسه ای به نام توسعه در نقده !! @barsakht شهرستان نقده از دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران، به عنوان یکی از مهمترین مراکز قومی کشور با سابقه درگیری‌های امنیتی شناخته شده است.البته باید گفت که در بازه‌ی زمانی سالهای اولیه انقلاب، دفاع شیعیان ترک زبان از جان و مال و خاک و ناموس خود در مقابل هجوم و کشتارجمعی ضد انقلاب کردی امری کاملا منطقی و مشروع و مقبول بوده است. اما مشکل کجاست؟ امروزه 45 سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته و هنوز هم در افکار عمومی مردم این شهر، تمامی رفتارها با معیار همان 45 سال اخیر سنجیده می‌شوند. این عمل باعث شد که حتی در زمانه فعلی، رفتارها و انتخاب‌های ما در برهه‌های حساس سیاسی مانند انتخابات نیز با شاغول ترک و کرد بودن مشخص شوند. روال کار هم اینگونه است که عده‌ای به اصطلاح نخبه در روند انتخابات ثبت نام می‌کنند و با همان معیارها و رفتارهای قوم گرایانه رقابت می‌کنند و بعد از اینکه مردم به جان هم افتادند و انتخابات تمام شد و مردم به جان هم افتادند، دیگر نه خبری ازمنافع مردم و نه خبری از وظایف و کارکرد نماینده منتخب باقی می‌ماند و نه خبری از توسعه و پیشرفت!! @barsakht اما ریشه مشکل ما کجاست؟ کمی که منطقی بنگریم، به نظرمی‌رسد ما در یک پارادوکس سخت، گیر افتاده ایم و درجا میزنیم. از یک طرف صرفا فردی را بر اساس قومیت آن انتخاب می‌کنیم و برایمان فرقی نمی‌کند که آن شخص چه تخصص و چه شایستگی هایی دارد و از طرف دیگر از همان فرد می خواهیم که ما را سریعا به توسعه برساند و شهر ما بوستان و گلستانی شود در گستره‌ی ایران! غافل از اینکه این یک روند آنتاگونیستی آشکار است. یعنی یک روند متضاد و آشتی ناپذیر! یعنی یک روندی که آخر آن میرسد به چرخه باطل توسعه نیافتگی! هیچ کجای دنیا هیچ دانشمندی را پیدا نمی کنید که توسعه را امری بیرونی بداند! یعنی یک نفر از بیرون برای یک خانه، یک شهر، یک استان و یا یک کشور توسعه بیاورد. همه میدانیم که توسعه نیازمند عقلانیت، آینده نگری، برنامه ریزی، آموزش و شفافیت است! یعنی توسعه یک پروسه است، نه یک پروژه! دقیقا مشکل ما در شهرستان نقده نیز در همین نقطه است. هنوز فکر می کنیم که اگر نگذاریم یک ترک یا یک کرد به مجلس برود بهترین کار را برای پیشرفت کرده ایم اما بعد از چهار سال این سوال را تکرار می کنیم که چرا به پیشرفت نرسیدیم؟؟ ما هنوز نمیدانیم کجای کار ما می لنگد! هنوز محدوده راه ما برای توسعه مشخص نیست غافل از اینکه ما راکب و مرکوب را به شاغول قومی انتخاب کرده ایم و سودای حرکت در مسیری سخت اما دلچسب را در سر داریم!! مخلص کلام اینکه ریشه تمام مشکلات و عقب ماندگی های ما بر می گردد به همین مسئله! مسئله‌ی انتخاب! انتخاب بین توسعه یا قوم گرایی افراطی. یعنی همان پروژه ای که برایمان تعریف کرده اند! البته این امر جدا از احترام عقلایی به هویت و قومیت و مذهب افراد است. ✍️ محمد رضوی قره قشلاق @barsakht
هدایت شده از برساخت
1_8476177255.pdf
5.86M
کتاب دنیای سوفی نوشته یوستن گاآردر @barsakht دنیای سوفی (به نروژی: Sofies verden)، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر و داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح می‌کند. یوستین گردر در 1952 در نروژ به دنیا آمد. سال‌ها در برگن فلسفه تدریس کرد و پیوسته در فکر متن فلسفی ساده‌ای بود که به درد شاگردان جوانش بخورد و چون متن مناسبی نیافت، خود نشست و دنیای سوفی را در سال 1991 نوشت. خلاصه ی کتاب از این قرار است: @barsakht داستان از آنجا شروع می شود که، دنیای سوفی با دریافت نامه ای عجیب و جذاب زیر و رو می شود.نامه ای که پر از محتوا و مفهوم بود اما تنها در دو کلمه «تو کیستی» خلاصه میشود! بله درست است متن تمام نامه همین دو کلمه بود و همین کافی بودتا ذهن سوفی را به اندازه چند برابر سؤالهایی که داشت مشغول خود کند. اما داستان این نامه ها به همین راحتی تمام نشد چرا که مدتی بعد سوفی نامه های طولانی تر از قبلی دریافت کرد با این مضمون که: جهان چگونه به وجود آمد! معمای این نامه های مرموز سرانجام با لو رفتن نام ارسال کننده نامه حل شد. آلبرتو کناکس شخصی است که این نامه ها را برای سوفی ارسال می کرد و قصدش از این کار تدریس فلسفه به سوفی 15 ساله بود! در ادامه داستان، نامه ها کم کم از حالت چند کلمه ای خارج شده و سوفی را برای پیدا کردن جواب مناسب دو سؤالی که از او پرسیده شده کمک می کند. در این بین مخاطب کم کم با نظریه های فیلسوفان مختلف دنیا آشنا می شود.چرا که هدف نویسنده بیان ساده فلسفه در قالب داستانی است که برای مخاطب قابل فهم باشد... و ادامه داستان... @barsakht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنی با سران کشور آذربایجان: اسرائیلی ها هم گوشت شما را خواهند خورد و هم استخوان شما را به دور خواهند انداخت. @barsakht
یادداشت ۴۰۰ کلمه‌ای شماره ۲ ۱۴۰۲/۱/۱۸ پروسه‌ای به نام توسعه: آل‌ور یا آلگور حرف اصلی ما در یادداشت اول این بود که توسعه امری درونی است و در ذات نگاه ما به بحث توسعه با عینک قومی، نوعی تضاد و پارادوکس نهفته است! @barsakht اما آیا می‌توان برای این روند یک مثال نقض تاریخی یافت؟ پاسخ مثبت است. ایرانیان از زمانههای تاریخی متفاوت برای تشریح برخی ساختارها و مناسبات اجتماعی خود دست به ابداع مفاهیم متنوعی زده‌اند. یکی از این مفاهیم «واره» بوده است. نوعی سیستم و تعاونی سنتی کهن که زنان هر روستا با مبادله کالاهای اضافه بر نیاز خود مانند شیر حیوانات، علاوه بر تامین نیازهای اقتصادی متفاوت، روابط اجتماعی بین خانواده‌های روستا را نیز تحکیم می‌بخشیدند. متاسفانه با گذشت زمان، با بزرگ شدن شهرها و ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، به مرور عملکرد سیستم‌های سنتی نیز قابلیت دوام و استحکام‌بخشی خود را از دست داد و شئونات مدرنیته، بدترین ضربه را بر اینگونه ساحت‌ها وارد کرد. در استان آذربایجان‌غربی و شهرستان نقده نیز مفاهیمی از این سنخ بوده‌اند که روابط بین اقوام کرد و ترک را از نظر معنایی سازماندهی می‌‌کردند. مفهوم « آل ور» نیز یکی از همان مفاهیم است. البته برخی‌ها معتقدند که ریشه این مفهوم به «آلگور» بر میگردد که نشانگر تبادلات اقتصادی مردمان و اقوام مختلف ساکن در منطقه بوده است. امروزه غایت ما بازسازی این مفهوم اقتصادی در ساحت سیاسی است. مبنای مبادلات اقتصادی در بین اقوام شهرستان نقده از نظر تاریخی بر اساس اعتماد متقابل بوده و تا امروز نیز همین قاعده در بازارهای محلی شهرستان پا برجاست. مبادلات فرهنگی و اجتماعی نیز همین روال را داشته‌اند. تقریبا از مجلس پنجم به بعد بدلیل تلاش نخبگان سیاسی مقطعی برای پیروزی در انتخابات، ساحت سیاسی این روابط به شدت اتمیزه و قومیت زده شد. از آن سال تا کنون سنتی در جامعه کوچک ما مبنی بر «جبهه‌گیری نامتعارف قومی منفعت طلبانه» بنا نهاده شد که حاصل آن تعمیق شکاف بین قومی در غایت خود بوده است. این روند موجب شده که در هر انتخابات مجلس، ما یک قدم از توسعه به عقب‌تر رانده شویم. روندی که بروز و ظهور آن فصلی و هر چهارسال یکبار است اما حواشی و تبعات آن تا مدت‌های مدیدی بر افکار عمومی و بازار و اقتصاد ما تاثیر منفی می‌گذارد. جمع‌بندی: غایت نظر ما این است که می‌شود در عین حفظ ساختارهای قومی و احترام به فرهنگ‌ها و ارزش‌های یکدیگر و با دوری از افراط و تفریط، روندی را برای توسعه و پیشرفت منطقه طراحی کرد که کاملا بومی، فرهنگی، سودآور و فراقومی باشد. در آینده از سازو کارهای طراحی این روند صحبت خواهم کرد. نکته: نظر به محدودیت برخی پیام‌رسان‌ها مانند اینستاگرام و رعایت حوصله خوانندگان، سعی می‌کنم که از این پس یادداشت‌ها را تقریبا در 400 کلمه خلاصه کنم. @barsakht
داشتم سایت بی بی فارسی رو نگاه می کردم. مک دونالد به اسراییلی ها غذا داده، مشتری ها هم مک دونالد رو تحریم کردن! اونم گفته ۲۲۵ شعبه خودش با ۵۰۰۰ کارمند رو در سراسر اسراییل تعطیل می کنه! غیرت مک دونالد از خیلی ها بیشتره!!!! @barsakht
انتقام از اسراییل، وعده ای سخت و صادق @barsakht ✍️ محمد رضوی قره قشلاق 1- ریشه اتفاقات امروز ایران و اسراییل به جنگ غزه و تحرکات منطقه ای ایران و محور مقاومت بر می گردد که اسراییلی ها فکر می کردند با حمله به کنسولگری ایران در دمشق، می توانند به تعبیر خودشان، مقر فرماندهی محور مقاومت در منطقه لبنان و فلسطین و غزه را نابود کنند و با ترور فرماندهان ارشد مقاومت، علاوه بر ایجاد توقف در روند پیروزی های مقاومت و مقابله با شکست غیر قابل ترمیم خود در ماه های اخیر، زمینه را برای آغاز جنگ منطقه ای و کشاندن پای آمریکا به صحنه مستقیم در گیری های میدانی در خاورمیانه مهیا کنند ا این کار افکار عمومی را از شکست خود منحرف نمایند. 2- نوع پاسخ ایران مشخص کرد که عملیات ایران به صورت ترکیبی و با بهره گیری از بخشی از توانمندی های موشکی و پهبادی ایران بوده که قسمت قابل توجهی از این توانمندی ها هنوز برای اسراییل غاصب مخفی است. به نظر می رسد سنجش میزان قدرت ایران در گام دوم برای اسراییلی ها بسیار گران و پشیمان کننده تمام خواهد شد. 3- بعد از حمله موشکی قدرتمندانه ایران، سیر خروج یهودیان از سرزمین های اشغالی سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. روندی که از بعد از جنگ غزه شروع شده بوده با شدت ادامه خواهد یافت و این به معنای شکست سیاست جمعیت آفرینی و ملت سازی اسراییل در سرزمین های اشغالی است. 4- حوادث شب گذشته و هجوم موشک ها و پهبادهای ایرانی به سمت اسراییل غاصب، تمامی معادلات جهانی را نیز تغییر داده و قدرت نظامی ایران را به صورت آشکار مورد قضاوت افکار عمومی دنیا قرار داد. این روند مشخص می کند که ایران با لزوم حفظ امنیت ملی خود در هر سطحی شوخی ندارد. داستان ژنرال یاماموتوی ژاپنی در جنگ جهانی دوم و اقدامات آمریکایی ها را بخوانید تا متوجه اصالت این ایده شوید. 5- چه اشکالی دارد که ساکنان و مردمان اسراییل هم متوجه شوند که در این چندین سال اشغال، مردم فلسطین و لبنان و یمن چه زجری از اشغال و و حشت و خوف کشیده اند! زحمتش با ما و طعمش با صهیونیستها! @barsakht